Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78320 - 03/01/2007 21:10 Religion, sekt, kult.
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Er der nogen af de religionskyndige herinde der kan definere ”religion”, ”kult” og ”sekt” for mig eller er de i det store hele synonymer. Har kigget lidt på Wiki, og der synes alle tre at kunne passe på f.eks. kristendommen.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#78321 - 04/01/2007 20:15 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej Kristian,..

Lige hurtigt,.. Har du evt. Gads bibel eller religionsleksikon liggende?
Der mener jeg du nemt kan finde forskel og forklaringer!

mvh. stud,theol
Lars

Til toppen 
#78322 - 05/01/2007 13:45 Re: Religion, sekt, kult. [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Nej desværre ikke.

Men det kan jo være jeg kan finde dem...

Kristian

Til toppen 
#78323 - 07/01/2007 08:02 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006

Til toppen 
#78324 - 08/01/2007 02:27 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej igen,..

Når jeg nu alligevel var på teologisk fakultets bibliotek!

KULT;

Den store danske encyklopædi;
Kult/Cult (kommer af Latin Cultus)..
Almen betegnelse for religiøse handlinger, som inden for et religiøst fælleskab udfører periodisk på fastsat tid og sted. I kultens sammenhæng tilstræber de implicerede et møde og et samvirke med de hellige magter, som de implicerede finder grundlæggende for deres egen livsmulighed og livskvalitet. Kultens tid er almindeligvis knyttet til overgangen mellem årstiderne, mellem dag og nat og til klima omskiftelser, for som er nært forbundet med menneskers livsrytme og erhvervsbetingelser.
Inden for religioner med et historisk udgangspunkt er kultens tid den hellige histories årlige højdepunkter, om end ofte samtidigt forbundet med naturens omskiftelser, fx påskemåltidet i jøde og kristendom...(...)

Og der står lidt mere ca. 15-20 linier mere..

Encyclopidia of Religion and Science
The word Cult, from ancient Latin, is related to the word Culture. Cult however is seen as an exclusive community gathered around holy objects, times and rituals...(...)

Gads bibeleksikon
Er stort set enig med den danske encyklopædi...
Og så tilføjer Gads en hel del om det kristendom, Gamle testamente og bibelhistorie, ret omfattende ca 3-4 spalter skrevet ret småt! Det var jeg for doven til at skrive ned,... Men skynd dig at find et eksemplar af GADS bibelleksikon hvis du vil læse mere...

SEKT;

Den store danske encyklopædi;
Sekt, af Latin; sectia -> retningslinie, filosofisk lære, sekt, vist af sequi -> efterfølge, og også i forbindelse med seca -> skære.
Sekt, sociologisk betegnelse for en religion eller religiøs retning. En kirker er en stor veletableret orginisation, fx folkekirken, eller den romersk katolske kirke, en sekt derimod er en mindre of ofte mindre organiseret gruppe, der fx kan være dannet i protest imod en kirke. Historisk har der ofte været tale om en protestbevægelse imod de herskende. Calvinisme er og metodisme er fx grundlagt som sekter, men er senere blevet institutionaliseret og har udviklet sig til denominationer af kirker, Medlemmer af en sekt har fundet en sandhed og trækker sig i reglen tilbage fra det omgivende samfund og holder sig for sig selv...(...)
der står en 10-12 linier mere

Quick dictionary of religion;
...A group of people bound to a certain truth not found in the outside world, often lead by a master or Guru....(...)

Igen er Gads bibelleksikon så omfattende omkring begreberne, at jeg ikke orker at skrive det ned, der står flere underafdelinger af ordet, men sat i forbindelse med GT og bibelhistorien, igen.. gå out and invest in GADS

Order Religion, har jeg ikke gidet slå op, fordi der findes utallige nuancer og definitioner, og egentlig er det i historien mest brugt af netop vesten/kirken om alle andre "trosretninger"..

Jeg har ikke haft muligheden for at se Lohses bibelleksikon, men et vittigt gæt på hvad der står der kunne være ilf. Lohse:
Kult; Farlig slik som eksplodere ved indtagelse sammen med Fun saftevand under genudsendelser af DR-Derude
Sekt; Udemærket men forbudt tysk hvidvin i den mouserende klasse som er årsag til oversvømmelser i det vestlige sibirien og som bør tilintetgøres ved stepdans!

Hav en god aften

mvh- Lars/stud.theol

Til toppen 
#78325 - 08/01/2007 09:16 Re: Religion, sekt, kult. [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Så, Lars, for fredens skyld og for at vi alle kan være her, begrav så den hund:

Citat:
Jeg har ikke haft muligheden for at se Lohses bibelleksikon, men et vittigt gæt på hvad der står der kunne være ilf. Lohse:
Kult; Farlig slik som eksplodere ved indtagelse sammen med Fun saftevand under genudsendelser af DR-Derude
Sekt; Udemærket men forbudt tysk hvidvin i den mouserende klasse som er årsag til oversvømmelser i det vestlige sibirien og som bør tilintetgøres ved stepdans!

Desuden kan jeg informere om, at Lohses Bibelleksikon ikke har nogle artikler om hverken kult eller sekt. Jeg tror det har noget at gøre med at ordene heller ikke står nævnt i Bibelen...

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78326 - 08/01/2007 10:33 ordstyrer-be' om. [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Lars,
Jeg vil helst IKKE have mit forum inficeret af Lohse-sagen, så hvis du vil være så venlig ikke at gøre dig morsom på deres bekostning, skal der lyde tak herfra.
Citat:

Jeg er udemærket klar over at du sandsynligvis kun mente det for sjov - men jeg opfordrer alligevel til at lade den ligge. Helt ligge. Lade ligge som i "Det tror jeg jeg lader være med at skrive mere om"

Vil du være rar at gøre det?

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#78327 - 08/01/2007 16:31 Re: ordstyrer-be' om. [Re: anniesr]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Annie, kan man andet end at lade være med at holde af dig

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#78328 - 08/01/2007 16:43 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Kefas Ben-Adam]
anniesr
Bruger

Hej Kefas
Citat:

...Det er vist nærmest den mest tvetydige bemærkning nogen til dato har kastet efter mig - jeg blev lige så rørt og glad, indtil jeg nærlæste...

Nå, vi tager det sure med det søde - en god mandag til "ugens gæst" herfra - trods alt

Til toppen 
#78329 - 08/01/2007 16:50 Re: Religion, sekt, kult. [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon,..

Er i gang med skovlen

Jaja,... Det var nu kun ment som en drilsk bemærkning, og lidt til smilebåndet,...
Pointen var bare lige begreberne fra de andre værker,...

Men tak fordi du gad kikke i Lohses, det virker logisk på den ene side at de ikke står der, som du selv siger ordnene er ikke nævnt i biblen, men på den anden side hører vi jo om sekter og kultisk information i bla. GT... Men fair enough... Man kan jo bare Wikipedia´emnerne...

Mvh Lars

Til toppen 
#78330 - 08/01/2007 16:55 Re: ordstyrer-be' om. [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hejsa Annie,...

Det var ikke for at gentage nogen "sag" eller inficere noget,.. blot gak og løjer, som jeg har for vane at spinde ind i min indlæg i ny og næ,............

Men jo, som jeg skrev til simon,.. jeg er i gang med skovlen, og er ved at begrave Lohses, sorry..Hunden!

Beklager vist du syntes det var på grænsen, det var kun for sjov,...

mvh lars

Til toppen 
#78331 - 08/01/2007 16:57 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

"skrub over på dit eget forum!"

Naah,... Det er godt at se du kan komme med de vigtige detaljer og pointers i denne vigtige debat :P

Selvom det er noget af en bemærkning du kommer med,.. Lol,..

mvh Lars

Til toppen 
#78332 - 08/01/2007 17:00 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Kefas Ben-Adam]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:

Mvh

JEPS!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#78333 - 08/01/2007 17:03 Re: ordstyrer-be' om. [Re: ]
anniesr
Bruger

Hej Lars,
I know - og tak fordi du respekterer mine indskrænkelser overfor din, ellers for det meste, udemærkede humoristiske sans.

God arbejdslyst med skovlen!

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#78334 - 08/01/2007 17:05 Re: ordstyrer-be' om. [Re: LarsBj]
anniesr
Bruger

Det var da én - og tak, Lars

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#78335 - 08/01/2007 17:33 Re: ordstyrer-be' om. [Re: anniesr]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Vær du bare glad igen, den skal ikke misforståes .. Det er kun Lars der står for de ironiske indlæg her

Og tak..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#78336 - 08/01/2007 18:18 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Vær du bare glad igen, den skal ikke misforståes

Hvis den ikke skal misforstås, så skriver du jo faktisk at man ikke kan andet end lade være med at holde af hende.

Mon ikke din mening var: kan man andet end at holde af dig, hvis du altså mener, at man naturligvis holder af hende, for andet er jo dog helt umuligt, sådan næsten da, men så skal hun også love kun at være hård ordstyrer over for de andre, ik' os'

Er det nu at jeg skal love at opføre mig ordentlig

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#78337 - 08/01/2007 21:39 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Citat:
Vær du bare glad igen, den skal ikke misforståes

Hvis den ikke skal misforstås, så skriver du jo faktisk at man ikke kan andet end lade være med at holde af hende.

Mon ikke din mening var: kan man andet end at holde af dig, hvis du altså mener, at man naturligvis holder af hende, for andet er jo dog helt umuligt, sådan næsten da, men så skal hun også love kun at være hård ordstyrer over for de andre, ik' os'

Er det nu at jeg skal love at opføre mig ordentlig

Det er nu skægt at se dig så rørt, når man kender dig fra den mere ....... iltre? ...... side. Men jeg forstår dig. Flere af den slags, og ateisterne har tabt krigen!

Eller? Hvis nu Juliette Binoche er ateist?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#78338 - 08/01/2007 21:59 Re: ordstyrer-be' om. [Re: LarsBj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Flere af den slags, og ateisterne har tabt krigen!

eg troede I var uddøde allerede i forrige årtusind!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78339 - 08/01/2007 22:43 Sekt [Re: ]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Vedr. ordet sekt, så tror jeg at denne forklaring fra Gyldendals 3-binds leksikon svarer bedst til den måde ordet bruges og forståes i en dansk kirkelig sammenhæng:

sekt, religionssociologisk betegnelse for trossamfund, som pga. særmeninger har skilt sig ud fra et kirkesamfund i protest eller er blevet udelukket herfra.

Dvs. mindre religiøse grupperinger, som har skilt sig ud fra eet af de mere etablerede kirkesamfund.

Ordet "sekterisk" bruges vel også til at betegne "fanatisk afvigende" eller lign. Gør det ikke? Jeg har lagt mærke til at kampene mellem de muslimske grupper i Irak ofte betegnes "sekterisk vold".

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#78340 - 08/01/2007 23:04 Re: Sekt [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Asbjørn,..

Vil give dig ret i at Gyldendal er præcis og kortfattet, og den svarer lige så godt for sig,..

Og jeg er enig med dig at ordet bruges i mange sammenhænge,..
Nu har det vel også fået en sådan hverdagsklang at man i folkemunde også bruge det om ting der slet ikke er sekter, men hvor man har en ide om at sekter noget "farligt" og "skjult noget"

Dermed ikke sagt at sekter ikke er farlige eller værd at være skeptiske overfor, men at man måske skal være sikker på hvad ordet dækker over, inden man stempler!

Jeg er faktisk enig med i resten...

- lars

Ændret af Evangelisten (08/01/2007 23:12)

Til toppen 
#78341 - 08/01/2007 23:15 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Evangelisten, Kgl. Hof-leverandør af dårlig humor og ironi

Mvh lars

Til toppen 
#78342 - 08/01/2007 23:45 Re: Religion, sekt, kult. [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Lars,

Citat:
... det virker logisk på den ene side at de ikke står der, som du selv siger ordnene er ikke nævnt i biblen, men på den anden side hører vi jo om sekter og kultisk information i bla. GT... Men fair enough... Man kan jo bare Wikipedia´emnerne...

Jeg skulle mene at der er artikler om den enkelte sekt og kult andetsteds i leksikonet, så de har åbenbart sat det op på den måde.

Men det er da på en måde lidt sjovt, at sådanne overordnede artikler skulle findes i et Bibelleksikon? Er det ikke mere et religionsleksikon man skulle lede efter sådanne begreber? Måske er andre bibelleksika mere sammensatte end Lohses, som kun er bibel og ikke så meget almen religiøst? Jeg ved det ikke, men måske skulle vi egentligt bare lige lade emnet ligge i nogle uger... måneder... okay, nogle år.....

Angående wiki, så stoler jeg ikke på det... det er jo nu engang verdens største fejlkilde!

g'nat

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78343 - 09/01/2007 00:11 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Andreas Falck]
LarsBj
Bruger

Citat:
Citat:
Flere af den slags, og ateisterne har tabt krigen!

Jeg troede I var uddøde allerede i forrige årtusind!

"Well, yes! This is a record"! (Tom Lehrer)
mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#78344 - 09/01/2007 06:13 Re: ordstyrer-be' om. [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Ak, det er da også umuligt at give en pige et kompliment herinde

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#78345 - 09/01/2007 06:13 Re: ordstyrer-be' om. [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det er så'n vi er (nogen) der kan li' dig

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#78346 - 09/01/2007 07:55 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Kristian

Prøv her. Du kan få direkte adgang til Gads religionsleksikon

http://www.religion.dk/religionsdebatten

Ændret af tros (09/01/2007 07:57)

Til toppen 
#78347 - 09/01/2007 11:00 Re: ordstyrer-be' om. [Re: LarsBj]
anniesr
Bruger

Kære ordkløveriske venner,
Tak for underholdende læsning - man kan da slet ikke lade være med at holde af jer!

Jeg kaster mig ud i dagens portion af opgaveskrivning med smil på læben - velvidende at Burke og Aristoteles ikke når jer til sokkeholderne

Ha en god dag!

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#78348 - 12/01/2007 03:14 Re: Religion, sekt, kult. [Re: tros]
Kristian O. K.
Bruger

Super

Tak

Mvh
Kristian

Til toppen 
#78349 - 18/01/2007 15:12 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Religionssociologisk er en sekt, som nævnt, en mindre religiøs gruppe der er udsprunget fra en større religion. Noget kendetegnende er at sekten ofte har et stærkt hierarki og tager stærkt afstand den resten af samfundet.

En kult er en lille religiøs gruppe der dyrker eller følger et religiøst objekt eller en person.

Hvad en religion er, er en diskussion helt for sig selv.

Kristendommen startede som en jødisk sekt. Da Paulus kom ind i billedet gik det over til at være en Jesus-kult. I dag er det verdens største religion.

Mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#78350 - 18/01/2007 17:04 Re: Religion, sekt, kult. [Re: joppe]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Kristendommen startede som en jødisk sekt. Da Paulus kom ind i billedet gik det over til at være en Jesus-kult. I dag er det verdens største religion.

Kan du uddybe lidt mere konkret hvad du mener med at kristendommen gik over til at være en Jesus-kult da Paulus kom ind i billedet?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78351 - 18/01/2007 21:25 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Kristian O. K.]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#78352 - 18/01/2007 21:30 Re: Religion, sekt, kult. [Re: again]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
I Frankrig har man arbejdet en del med begrebet sekt. Den definition man her benytter for en sekt er:

Jeg ville ikke fæste nogen som helst tillid til hvad der står på Malka's hjemmeside. Han er på ingen måder neutral og langt mindre uvildig. Og man finder meget hurtig ud af, ved læsning på hans mange hjemmesider, at han har et indædt hadefuldt forhold til alt hvad der har med kristendom at gøre.

Jeg kan kun komme med dette gode råd: Hold jer endeligt langt væk fra alt hvad der har med Malka at gøre!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78353 - 18/01/2007 22:55 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Andreas Falck]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Mig bekendt er han katolik - og altså ikke fjende af kristendommen....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#78354 - 18/01/2007 23:05 Re: Religion, sekt, kult. [Re: again]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Mig bekendt er han katolik - og altså ikke fjende af kristendommen....

Ork nej. Han har i en kort periode kaldt sig for katolik. For en del år siden foretog han, hvad mange vil kalde, en pseudokonvertering, til jødedommen.

Og han kan bestemt ikke være kristen når han kalder Jesus en horeunge, hvis far var en romersk soldat, samtidig med at han næsten konsekvent tilføjer: altså hvis han da nogen sinde har eksisteret. Han har ofte benægtet Jesus som en historisk person og anser kun Jesus for at være et fantasifoster i syge kristne hjerner.

Jeg har haft mange og lange debatter med den herre.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78355 - 19/01/2007 11:32 Re: Religion, sekt, kult. [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Andreas - - uha! - tak for advarslen!

Ikke desto mindre: Jeg har et princip om, at når jeg læser noget, så "glemmer" jeg i første omgang hvem der har skrevet det og nøjes med at se på, hvad der faktisk står.

Hvis jeg derefter synes, det er værd at kigge nærmere på, prøver jeg at finde ud af hvilken baggrund den skrivende har.

Selv de blindeste høns og argeste modstandere kan finde korn - det kan ikke på forhånd udelukkes ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær