Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78314 - 03/01/2007 18:54 Hvordan skal jeg bede?
Anonym
Anonym

Jeg beder så vidt muligt hver morgen og aften, men jeg er i tvivl om jeg går det på den rigtige måde.
Jeg beder altid Fader Vor men jeg er i tvivl om jeg må bede for noget jeg kunne ønske i fremtiden?
Jeg vil også meget gerne kunne læse en bøn op fra en bog, til at starte med, men hvor kan jeg finde denne såkaldte "Bønnebog"?

Til toppen 
#78315 - 24/01/2007 11:17 Re: Hvordan skal jeg bede?
Benna
Moderator
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Ingen rigtig eller forkert måde
Der er ligeså mange forskellige måder at bede på, som der er mennesker og måder at udtrykke sig på. Så der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at bede på. Bøn er at henvende sig til Gud og åbne sig for ham. Om det er med mange ord, eller helt uden ord, egne ord, eller skrevne bønner, om det er på faste tidspunkter, bestemte stillinger, når vi er alene eller sammen med andre, eller når vi cykler, vasker op eller ta´r brusebad, intet af det er med til at gøre bønnen mere rigtig eller forkert.

Bed om ALT
Dertil kommer, at vi kan bede om ALT – ønsker for fremtiden, drømme og planer, hvad enten de er vilde, skøre eller afdæmpede og realistiske. Vi kan komme med ALT.

Hjælp til bønslivet
Når det er sagt, kan jeg udmærket godt forstå, at du har brug for at få hjælp til bønnen. For det er ikke altid let for os, selvom formen er fri. For nogle vil det virke meget fremmedgørende at bruge skriftlige formulerede bønner, som andre har skrevet, for andre er det en stor inspiration og hjælp til at hvile i Guds nærvær og åbne sig for ham.

Fadervor som "bønne-skabelon"
Fadervor er en rigtig god hjælp. Den har Jesus lært os, fordi han ville vise os, hvad bøn er, og han vidste, at vi ville få brug for hjælp. Fadervor er ud over at være en bøn også en ”skabelon” for vores bønner. Jeg kan konkret foreslå dig at sætte dig med Fadervor på tryk, og så bruge den som din første ”bønnebog”. Fadervor er en række bønner, og du kommer vidt omkring.

Tag én bøn hver dag, gerne den samme morgen og aften, og bed om alt, hvad du kan tænke dig til hører ind under den bøn.

F.eks. allerførst: ”Fader vor, du som er i himlen, helliget være dit navn” Tak Gud for, at han er din far, og du er hans barn. Hvad i dag har du specielt brug for at komme til Gud med, som et barn kommer til sin far med stort og småt i fuld tillid. Tænk videre.. han er i himlen… det er Gud den almægtige, hvis navn skal holdes helligt, som du i din bøn kan ”kravle op på skødet af” og tale ud til som et barn til sin far.
Lad den vinkel på bønnen danne ramme for din bøn første dag.
Næste dag ta´r du den anden bøn i Fadervor: ”komme dit Rige…” og sådan kan du fortsætte Fadervor igennem. Da bliver Fadervor udover at være en bøn, også en skabelon.

Her er en artikel fra JesusNet i serien: "Troens ABC", der handler om Fadervor, og gennemgår betydningen af de forskellige bønner:
Fadervor

Andre bønnebøger
Din idé med en bønnebog er også god. Har du en salmebog har du allerede en bønnebog. Bagerst i salmebogen er der morgen-og aftenbønner for en hel uge. Dem har jeg selv meget glæde af at bruge.

Du kan også købe forskellige bønnebøger på kristne forlag. Unitas Forlag har en bønnebog knyttet til den såkaldte Kristus krans. Det er en meget håndgribelig hjælp til bøn. Unitas Forlag

Andre spørgsmål / svar om bøn
Her på JesusNet.dk er der også mulighed for at stille spørgsmål til et panel om alt inden for tro og kristenliv, og de svar lægges ud på nettet. Her er nogle links til spørgsmål / svar der netop handler om bøn, og som jeg tror, du kan have glæde af at læse.

Hvordan kan jeg bede?

Hvordan beder man til Gud?

Er "rosenkransen" (bedekrans) kun for katolikker?

Kan bøn ændre Guds planer?

Hvordan oplever jeg svar på min bøn?

Hvordan kan jeg bede? (en artikel)

Jeg vil ønske der glæde og opmuntring i dit bønsliv. Længslen efter den nærhed med Gud, som bønnen er et middel til, er et resultat af Guds Helligånds virke i os. Derfor er jeg overbevist om, at du kan vente en stor velsignelse ved frimodigt at gå ind i bønnens verden, når du vil, på hvilken måde du vil og med præcis hvad du vil.

med venlig hilsen.
Benna A. Hørlück

Ændret af Benna (25/01/2007 09:21)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær