Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78311 - 03/01/2007 16:39 Kvinders tildækning i kirken
akis
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Hejsa :-)
Ifølge paulus første brev til korinterne(kap 11) skal kvinders hoved være tildækkede når de beder.
Ville bare høre om der nogen der ved hvornår man holdt op med at "følge" den "regel"???
Videre i kapitlet er der nogle ret kvindenedsættende sætninger. Er det ikke lidt svært at leve efter biblen eller med biblen for den sags skyld, i et moderne samfund??
Allan

Til toppen 
#78312 - 03/01/2007 17:10 Re: Kvinders tildækning i kirken [Re: akis]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Allan,

Velkommen i Café Thomas!

Jeg mangler lige noget dokumentation, men har læst engang, at de kvinder, som dengang gik med utildækket hoved var præstinder for Afrodite = tempelskøger. Det er givetvis et ret dårligt signal at sende som kristen, og det er altså antageligvis derfor, kvinderne skulle undlade at bruge deres "frihed i Kristus" til at gå med utildækket hoved.

Den regel følges ikke længere fordi den var kulturelt bestemt. Jeg ved ikke, hvornår man holdt op med det, men det er vist ikke mange århundreder siden...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#78313 - 03/01/2007 18:39 Re: Kvinders tildækning i kirken [Re: steffenlaursen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Allan og Steffen,

i den Romersk katolske Kirke mener jeg, at man brugte slør til kvinder, når de var i kirke, helt op til 2. Vatikanerkoncil i midten af 1900-tallet.
Og søstrene (nonnerne) bruger det jo stadig indenfor nogle af ordenerne, mens andre ordener har droppet ordens-klædedragten og går i civilt tøj nu om dage.

Mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær