Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78297 - 03/01/2007 16:22 Hvordan genkender I Guds stemme?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Kære venner,

godt nytår.

I dag talte jeg med en IMsk veninde, og hun ville gerne vide, hvordan jeg genkender Guds stemme.

Jeg forsøgte at forklare det, og hun mente, at hun forstod, men ærlig talt, det var ret svært at sætte ord på.

Kan nogen af Jer, der er kristne, sætte ord på hvordan I genkender Guds stemme, når Han taler til Jer?

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#78298 - 03/01/2007 20:40 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: tau]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
hej tau!

Jeg mærker Guds stemme gennem hans ord Bibelen. Sola Scriptura min ven!

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. (Joh. 3.16)

For mens vi endnu var svage, døde Kristus for ugudelige, da tiden var inde. Der er næppe nogen, som vil gå i døden for en retfærdig; måske vil man vove livet for en, som er god; men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere. Så meget mere skal vi, der nu er blevet gjort retfærdige i kraft af hans blod, ved ham frelses fra vreden. For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde; så skal vi så meget mere, når vi er forligt med Gud, frelses, ved at han lever. (Rom 5,6-10)

Det er Guds stemme. Guds ord til dig og mig. I dag og alle dage. Dette og så resten af de 66 bøger

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78299 - 03/01/2007 20:56 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: SimonKL]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Simon

aner jeg, at du vil fange mig på det forkerte ben?

Vi er jo nemlig HELT ENIGE om, at Gud først og fremmest taler til os gennem Sit Ord, Bibelen, Den Hellige Skrift. Det er klart.

Jeg mener så også, at Gud taler via tanker, ord, billeder, drømme osv.
Når jeg hører noget, om hvilket jeg tænker; Er det dig, Gud? , Så ser jeg efter, om det passer med Bibelens helhed. Er der en rød tråd, og er der ikke det, så glemmer jeg igen hvad jeg har hørt og mærket og oplevet, fordi så er det bare mig selv, eller måske noget andet, som ikke er fra Gud.

Mvh og TAK for dit svar.
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#78300 - 03/01/2007 21:31 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: tau]
SimonKL
Bruger

hej tau

Citat:
aner jeg, at du vil fange mig på det forkerte ben?

Vi er jo nemlig HELT ENIGE om, at Gud først og fremmest taler til os gennem Sit Ord, Bibelen, Den Hellige Skrift. Det er klart.

Jeg mener så også, at Gud taler via tanker, ord, billeder, drømme osv.
Når jeg hører noget, om hvilket jeg tænker; Er det dig, Gud? , Så ser jeg efter, om det passer med Bibelens helhed. Er der en rød tråd, og er der ikke det, så glemmer jeg igen hvad jeg har hørt og mærket og oplevet, fordi så er det bare mig selv, eller måske noget andet, som ikke er fra Gud.

fange dig på det forkerte ben? Nej da, det kunne jeg ikke finde på! Desuden står du da vist i forvejen med begge fødder plantet solidt i skriften!? Eller i hvert fald i de samme løfter som vi alle har fra Gud - vi som tror!

Men jeg tror godt at jeg ved hvor du vil hen ang. Guds stemme, og jeg synes du gør dig nogle gode tanker - især med at prøve det på Bibelen, for Gud/Helligånden vil ikke pludselig komme med indskydelser der ligger uden om det evangelium vi har i Krisus Jesus.

Jeg tror de klareste øjeblikke hvor jeg hører Guds stemme, er i mine andagter og i mine alt for sjældne bedestunder, når jeg mærker Guds ords kraft, som regn i min sjæls ørken. Jeg føler en stærk glæde spire i mig ved tanke på Jesus gerning for OS på korset og Guds storhed og kærlighed trods min egen magtesløshed. Alt har vi fået for intet, og når det i troen trænger ind i menneskehjerter er det ligefør man mærker Guds eget hjerte banke!....

Dog inden jeg flyder helt væk i metaforer vil jeg igen konkludere, det er i påmindelsen af Bibelens ord jeg finder alt hvad jeg har brug for. Sådan er vi jo så fantastisk forskellige. For jeg tror da også Gud taler gennem "tanker, ord, billeder, drømme osv", men i Bibelen er det bare så fantastisk klart ind i mellem!

mvh

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78301 - 04/01/2007 20:34 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Sådan lidt på spidsen,.. og for at holde den til Tau´s ide, om at genkende fra Gud.

Hvordan ved du, at det du læser, som er en tolkning, fra en oversættelse, er netop Guds ord,.. altså hvordan ved du, at det du læser/tolker er det rigtige, og ikke dig selv, eller din subjektive forståelse

Bare en tanke

Sola Scriptura, er intet dårligt eksemple,... og så dog?
For er det mon nok bare at sidde med en bibel, og så.... lytte?

Jeg faktisk ikke uenig med din udlægning, men alligevel kan vi godt lidt dreje lidt på tingene..

Hvad menes der med at lytte til Gud?
Verbalt/oralt.... altså en virkelig stemme?
Metaverbalt... som en indre stemme?
Eller som du siger, lytte som en slags forstå og handlen på.. sola scriptura fx.

Mvh Lars

Til toppen 
#78302 - 04/01/2007 21:40 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: ]
SimonKL
Bruger

Hej Lars,

Citat:
Hvordan ved du, at det du læser, som er en tolkning, fra en oversættelse, er netop Guds ord,.. altså hvordan ved du, at det du læser/tolker er det rigtige, og ikke dig selv, eller din subjektive forståelse

Jeg tror der er 2 svar på de spørgsmål.

1) Jeg VED, så at sige ingenting, men jeg TROR det er sådan. Tilfældigvis føler jeg også det er sandt, det jeg tror på. Men i perioder med tvivl, som i perioder med vished, er det hvad der står skrevet, og ikke hvad jeg føler, der gælder.

2) Når vi så er inde i "troens verden" dvs taler om Bibelen og hvordan vi skal forstå den, kristne i mellem, så er der visse ting jeg kan VIDE. Jeg ved fx, at Gud kalder visse ting for synd, og i min verden kan de hermed ikke oppe til diskussion. Og derfor kan jeg fx sige til dig, min libarale broder i Herren, hey, du tager fejl her og her, hvis vi nu skulle blive uenige om noget engang (det er jo sket et par gange ).

Hvordan ved jeg så jeg har ret? Tja det er svært uden et eksempel, men for det meste tager jeg Bibelens ord for gode varer og prøver at handle derefter. Hvor tolkningen ikke er umiddelbar er der heldigvis en stor kristen tradition at ty til, og en endnu større Gud

Citat:
Sola Scriptura, er intet dårligt eksemple,... og så dog?
For er det mon nok bare at sidde med en bibel, og så.... lytte?

Sola Scriptura fungerer også fint som princip for forkyndere. Så når jeg forkynder, så sørger jeg at holde min ord til Skriften, så det er Guds ord jeg leverer videre til folk. At bare sidde med sin Bibel er fint, men vi er ingen af os overladt til os selv. Der er en verden fyldt med kristne søskende, og en masse oplevelser at dele med hinanden (apropos trådens emne) hvis tvivlen nager.

Citat:
1. Hvad menes der med at lytte til Gud?
2.Verbalt/oralt.... altså en virkelig stemme?
3.Metaverbalt... som en indre stemme?
4.ller som du siger, lytte som en slags forstå og handlen på.. sola scriptura fx.

1. Tja, høre på Ordet, det ord som blev kød og tog bolig i blandt os. ellers er der knyttet en masse løfter til bønnen og nadveren osv.
2. Det ved jeg ikke. Jeg tør ikke sige at jeg har hørt Guds stemme andet end gennem hans ord. Men det er vel forskelligt for folk?
3. måske?
4. Lyder sundt nok

mvh

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78303 - 04/01/2007 23:58 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Hej Simon, du gav mig noget tænke over,...

Jeg vender lige tilbage med svar og tanker, når jeg har grejet en vinkel!

Mvh Lars

Til toppen 
#78304 - 05/01/2007 01:37 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Efter lidt tids summen, er jeg nok kommet frem til at jeg faktisk er enig med,..

Der er nogle enkelte detaljer,..mhs bibelsyn og etc. Og det er nok mit, som du kalder liberale-syn, der blander sig ganske lidt Men langt hen af vejen synes jeg at jeg kan følge dig,..

Mvh Lars

Til toppen 
#78305 - 05/01/2007 12:15 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: SimonKL]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Simon

Jeg forsøger virkelig at lade Skriften være højeste autoritet i mit liv. På alle leder og kanter. ..

Citat:
især med at prøve det på Bibelen, for Gud/Helligånden vil ikke pludselig komme med indskydelser der ligger uden om det evangelium vi har i Krisus Jesus.

Enig, for hvorfor skulle Han det, Helligånden. Så er spørgsmålet blot, om vi er helt enige om, hvad der er åbenbaret der. Jeg har set på nogle katolske sider, der hedder fx. "Mary defended", hvor man går ind og kigger på, hvad Bibelen siger i de dybere lag, så at sige, om hvad hendes rolle var og dermed ér i dag. Det kan ses, hvis man VIL se det, men det kan også ikke-ses, hvis man ikke vil det..

Citat:
Jeg tror de klareste øjeblikke hvor jeg hører Guds stemme, er i mine andagter og i mine alt for sjældne bedestunder, når jeg mærker Guds ords kraft, som regn i min sjæls ørken. Jeg føler en stærk glæde spire i mig ved tanke på Jesus gerning for OS på korset og Guds storhed og kærlighed trods min egen magtesløshed. Alt har vi fået for intet, og når det i troen trænger ind i menneskehjerter er det ligefør man mærker Guds eget hjerte banke!....

EJ HVOR FEDT. Det her måtte jeg altså bare citere i fuld længde. Det er super fedt, Simon, TAK for det.

Jeg beder og mediterer meget hver dag, fordi jeg jo går hjemme.
Det er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv.
Har gået hjemme i tre år nu, men det er først for et par mdr. siden, at jeg begyndte sådan rigtig at tage fat på det her.

Jeg kan også mærke "Guds eget hjerte banke". Det er lige præcis dét.
Jeg fortalte en veninde om det forleden, som jeg også skrev i en anden tråd, og så nu da du sagde det her med Guds hjerte, så ramte det bare plet.

Jeg kunne mærke en forbindelse fra mit hjerte (nærmest en fysisk oplevelse) til Guds hjerte.
Jeg beskrev det med ordene "mit hjerte lyste og forbandt sig med Gud".

For mig er det sådan, at alle de tekster jeg i sin tid har læst i Bibelen (læser næsten aldrig mere ), de popper op, præcis i de rette situationer, når jeg har brug for det.
Sådan lægger Gud tingene til rette, og Hans timing har mange gange vist sig at være perfekt og præcis!!!
Og det er mere end en tanke om, at det her er jo lige det, jeg har brug for.
Ja, det er en stærk påmindelse, en tale fra Herren Jesus Selv.

Svært at sætte flere ord på - men dine ord om hjerterne var rammende.

Tak for dit indlæg. Det var på mere end én måde klargørende og interessant.!!!

mvh
Tau.

Til toppen 
#78306 - 05/01/2007 16:31 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: ]
SimonKL
Bruger

hej Lars,

Jamen hvis jeg ikke allerede havde sablet champagnen i søndags, så var det da nu den skulle frem.

Lækkert med lidt enighed midt i alle de ting vi garanteret er vildt uenige om... Jow jow, weekendens fred sænker sig så småt.

Det er rart

mvh
simon

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78307 - 08/01/2007 14:23 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: tau]
Cyber-Kim
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Guds stemme: Altså Helligånden, talsmanden er Guds stemme.
Faktisk meget let: Han taler altid til en om noget, som jeg burde gøre.. måske vil jeg gerne i ånden, men mit kød siger nej, fordi det nok er besværligt, Så jeg finder på 100 af undskyldninger for ikke at gøre det..
Helligånden befaler altid noget med, at sætte sit ejet jeg i baggrunden og gøre gode ting for andre. Som jeg faktisk også ønsker. men, men er det nu lige mig?
Også med at bevare min tunge for alt for meget ondt snak.. og tanker imod andre..
Så ved jeg med sikkerhed, at det er Guds stemme, at jeg nu er gået over den røde streg, for min ejne ønskers skyld. osv.
Jeg bliver hele tiden mindet om, at gøre det som er rigtigt og i hengivenhed til andre.
Så til sidst vil jeg altid i bøn søge tilgivelse og gøre det som jeg burde gøre.. Og pludselig er jeg lykkelig igen

Til toppen 
#78308 - 08/01/2007 14:59 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: Cyber-Kim]
tau
Ordstyrer
Bruger

Tak for svaret.

Jeg vil tænke over det og evt. vende tilbage med noget input senere. Det satte ret mange tanker i gang.

mvh

Til toppen 
#78309 - 09/01/2007 11:15 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: tau]
Ture
Bruger

Reg.: 07/12/2006
Sted: Bispebjerg
Kære Tau,
hvordan kan det være, at du har svært ved at læse?
Ville det være en hjælp for dig, hvis du istedet for at læse den, hørte Bibelen blive læst op fra en cd?
I så fald er det Nye Testamente indtalt på 22 cd'er i en boks, udgivet af Det Danske Bibelselskab, og kan bestilles i en boghandel.
Jeg ved ikke, om du som katolik benytter dig af en anden bibeloversættelse end den autoriserede danske, men ellers var det måske en mulighed?
I øvrigt, hvis dine vanskeligheder ved at læse kommer af, at du er blind, svagtseende eller lider af en sygdom, der gør det meget svært at læse, kan du blive medlem af Dansk Blindebibliotek. Her er der næsten uendeligt med muligheder for gratis at bestille kasettebånd eller cd-rommer, hvor hele Bibelen er indtalt, samt massevis af teologisk litteratur. Hvis noget af dette er relevant, håber jeg, det kan være dig en hjælp.
Venlig hilsen Ture.

Til toppen 
#78310 - 09/01/2007 13:57 Re: Hvordan genkender I Guds stemme? [Re: Ture]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ture

tak for dit svar.
Det er virkelig sødt af dig at komme med forslag til, hvordan jeg kan komme igang med Bibellæsningen igen.

Der er nok flere grunde til, at jeg har svært ved at få læst i Bibelen.
Jeg kunne godt komme på nogle grunde, men lige nu hører det til mit private privatliv.
Skal gerne komme med svar engang, hvis jeg synes, at nu er det noget, jeg godt vil dele med Jer andre

mvh og tak for hjælpen
Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær