Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78275 - 03/01/2007 13:27 En klar profeti
Anonym
Anonym

Engang efter september vil USA blive ramt af et frygteligt terrorangreb. I hvert fald i følge Pat Robertson.

Nu er der vel næppe mange fornuftige troende, der tager Robertsons udsagn specielt seriøst. Men ved udgangen af året ved vi, om vi har en grund til det.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#78276 - 03/01/2007 16:37 Re: En klar profeti [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin

Citat:
Engang efter september vil USA blive ramt af et frygteligt terrorangreb. I hvert fald i følge Pat Robertson.

Nu er der vel næppe mange fornuftige troende, der tager Robertsons udsagn specielt seriøst. Men ved udgangen af året ved vi, om vi har en grund til det.

Citat slut.

Kommentar:
Pat Robertson er ikke kendt som en profet, men som en kristen TV -prædikant og pastor for Club 700.
Hvis du læser CNN.Com så kan du læse, at der er tidligere "profetier"som er blevet til noget og nogle gange er de slået fejl.

Denne form for profetier er mest kendt som GT-profeterne gav til konger og Israels folk og derimod er profetier i NT bortset fra een om en kommende hungersnød, så beregnet for de troende menigheder i Kristi legeme.

mvh
carl

Til toppen 
#78277 - 03/01/2007 17:11 Re: En klar profeti [Re: carl]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Man kan heller ikke sige, at det er en særlig usandsynlig profeti...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#78278 - 03/01/2007 17:29 Re: En klar profeti [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Man kan heller ikke sige, at det er en særlig usandsynlig profeti...

Nej, men det er på den anden side heller ikke voldsomt sandsynligt at:
1) Der sker et terrorangreb i USA og
2) Det sker i september, oktober, november, eller december og
3) Det vil påvirke millioner af mennesker og
4) Det vil være det hidtil største terrorangreb.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78279 - 03/01/2007 20:34 Re: En klar profeti [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Jalokin,

hmm.. jeg synes bare det lyder rigtigt sørgeligt. Det er nærmest en opfordring til massehysteri. Jeg mener, hvad gavner det at gå i medierne og tale om død og ødelæggelse? Hvad godt kommer der ud af det? Bliver folk ledt til Jesus? Skinner Guds kærlighed til den enkelte ud gennem de ord?

*Brr*... det er uhyggeligt som teologien er udvasket i disse tider. Jeg har brug for en krammer...

mvh

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78280 - 03/01/2007 22:05 Re: En klar profeti [Re: SimonKL]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
*Brr*... det er uhyggeligt som teologien er udvasket i disse tider. Jeg har brug for en krammer...

En præst sagde det engang sådan her:
"Når du læser teologi på et verdsligt universitet er det i realiteten teo-luk-i du læser, og vi har egentligt langt mere brug for teo-luk-op i præsteuddannelsen og i både forkyndelsen og undervisningen i kirke og menighed".

Og hvor har han da ret!

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#78281 - 03/01/2007 22:11 Re: En klar profeti [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Andreas

Pat Robertson er vist ikke ligefrem talsmand for den teologi, man almindeligvis møder på et verdsligt universitet.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78282 - 03/01/2007 22:15 Re: En klar profeti [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Pat Robertson er vist ikke ligefrem talsmand for den teologi, man almindeligvis møder på et verdsligt universitet.

Det var en generel kommentar til en generel betragtning.

Og med det jeg hidtil har læst af Pat Robertson (ikke overvældende meget) tvivler jeg meget stærkt på at jeg nogensinde kommer til at læse mere af ham. Hvis jeg nogensinde skal læse ham igen, er der i al fald nogen der skal gøre en ret stor indsats for at overbevise mig om at han faktisk ikke render rundt med "et anderledes evangelium".

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78283 - 03/01/2007 23:53 Re: En klar profeti [Re: Andreas Falck]
SimonKL
Bruger

hej Andreas,

Citat:
"Når du læser teologi på et verdsligt universitet er det i realiteten teo-luk-i du læser, og vi har egentligt langt mere brug for teo-luk-op i præsteuddannelsen og i både forkyndelsen og undervisningen i kirke og menighed".

Tjah, tjoh... Jeg mener klart at vi kan prise os lykkelige for de teologiske uddannelsesinstitutioner vi har, som proklamerer et sundt bibelsyn, nemlig troen på Bibelens autoritet som Guds ord. Det er forudindtagethed af den bedste skuffe, nemlig ikke mindre end den rette indgangsvinkel!!

Men at der ikke kan komme noget godt ud af de teologiske fakulteter i Århus og KBH, vil jeg dog ikke afskrive, selvom den historisk kritisk læsning af Bibelen vel er en decideret fallit erklæring på mange punkter. Der er dygtige lærere og ihærdige elever begge steder, så dialog skal da ikke være af vejen. Især fordi elever ikke altid er aftryk af deres lærere og fordi hoveddelen af de kommende præster i DK uddannes på disse fakulteter. Jeg tror der er mange udnødvendige fordomme disse teologiske læresteder i mellem (DBI/MF/TF)...

Men ja, selv om der bliver arbejde med Guds ord i begge lejre, så bliver dén side af sagen vel mere trukket frem i den ene lejr end i den anden!? Og det er jo sørgeligt.

*suk*

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78284 - 04/01/2007 00:00 Re: En klar profeti [Re: Nikolaj]
SimonKL
Bruger

hej nikolaj,

Citat:

Nej, han er vel den dementrale modsætning på mange punkter...

Jeg zappede forbi "God Channel" (med i fællesantennepakken i Skjern...!) i juleferien. Her snakkede amerikanske tv-prædikanter om det ene Guds under efter det andet, og svælgede i Bibelord og lovsange. Men konklusionerne de drog af det hele var det værste ubibelske juks. Herlighedsteologien sprang nærmest ud af skærmen og slog mig oven i hovedet... og herlighedsteologi kan vi trods alt ikke anklage TF'erne for at føre...

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78285 - 04/01/2007 01:25 Kabel-tv [Re: SimonKL]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg zappede forbi "God Channel" (med i fællesantennepakken i Skjern...!)

Hvordan i al verden kommer sådan noget med i kabel-tv pakken i Skjern

Til toppen 
#78286 - 04/01/2007 09:15 Re: Kabel-tv [Re: ]
SimonKL
Bruger

hej Jalokin,

Citat:
Hvordan i al verden kommer sådan noget med i kabel-tv pakken i Skjern

jeg ved det ikke. Jeg var også helt: , da jeg zappede forbi! Men ideén med en sådan kanal er vel egentlig god nok, produktet er bare umiddelbart noget juks. Men ham her Pat Robertson skal garanteret nok have noget med det at gøre, eller... der er vel nok flere af sådanne kanaler "overthere". En anden dansk kending, Benny Hinn, var i hvert fald på ret ofte...

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78287 - 04/01/2007 12:44 Re: En klar profeti [Re: SimonKL]
Nikolaj
Bruger

Hej Simon
Citat:
Herlighedsteologien sprang nærmest ud af skærmen og slog mig oven i hovedet... og herlighedsteologi kan vi trods alt ikke anklage TF'erne for at føre...

Det synes jeg sådan set godt, vi kan anklage (nogle) TF'ere for, men det er selvfølgelig en markant anderledes form for herlighedsteologi end den fremgangsteologi, Benny Hinn o.l. fører.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78288 - 04/01/2007 14:10 Re: En klar profeti [Re: Nikolaj]
SimonKL
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Det synes jeg sådan set godt, vi kan anklage (nogle) TF'ere for, men det er selvfølgelig en markant anderledes form for herlighedsteologi end den fremgangsteologi, Benny Hinn o.l. fører.

Nu er dette vel ganske uden for det oprindelige emne, men det kunne være spændende at høre dig uddybe ovenstående om hvordan dette kommer til udtryk og hvad der kendetegner dette.

mvh

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78289 - 04/01/2007 14:26 Re: En klar profeti [Re: Andreas Falck]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Citat:

Har jeg virkelig sagt det?

Nå nej, jeg er jo ikke præst - endnu da. Men bortset fra det, så kunne jeg ikke være mere enig.

/B

Til toppen 
#78290 - 04/01/2007 14:34 Re: En klar profeti [Re: Nissen]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:

Nå nej, jeg er jo ikke præst - endnu da. Men bortset fra det, så kunne jeg ikke være mere enig.

Jeg tror der er rigtig meget vi kan være enige om

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78291 - 04/01/2007 20:49 Re: En klar profeti [Re: Andreas Falck]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Citat:
Citat:

Jeg tror der er rigtig meget vi kan være enige om

Ja det med teo-luk-i vs. teo-luk-op er en gammel vits.
Mon evolutionsteoretikerne så også har brug for noget bio-luk-op? Og findes der tilsvarende psyko-luk-op, geo-luk-op, filo-luk-op og... ja, find selv på mere. ?

Til toppen 
#78292 - 05/01/2007 16:23 Re: En klar profeti [Re: SimonKL]
Nikolaj
Bruger

Hej Simon
Citat:
Citat:

Nu er dette vel ganske uden for det oprindelige emne, men det kunne være spændende at høre dig uddybe ovenstående om hvordan dette kommer til udtryk og hvad der kendetegner dette.

Jeg tror, grunden til forvirringen er, at der altså findes andre former for herlighedsteologi end lige netop fremgangsteologien. Som Leif Andersen forklarer så udmærket i dette svar, er »herlighedsteologi« et ord, der er opfundet af Luther, og som betegner: »en teologi som udtrykker, at vi ikke vil finde os i noget, der er svært og tungt og uigennemskueligt.« Det fremgangsteologer ikke vil finde sig i, er naturligvis jordisk modgang, sygdom, nød osv., mens jeg mener, at nogle moderne teologer gør sig skyldige i en herlighedsteologi, der ikke vil acceptere alt det, vi med vores menneskelige snusfornuft synes er urimeligt, f.eks. at mennesker går fortabt, at mænd og kvinder ikke har de samme opgaver, at utugt er synd etc.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78293 - 05/01/2007 16:37 Re: En klar profeti [Re: Nikolaj]
SimonKL
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
»herlighedsteologi« et ord, der er opfundet af Luther, og som betegner: »en teologi som udtrykker, at vi ikke vil finde os i noget, der er svært og tungt og uigennemskueligt.« Det fremgangsteologer ikke vil finde sig i, er naturligvis jordisk modgang, sygdom, nød osv., mens jeg mener, at nogle moderne teologer gør sig skyldige i en herlighedsteologi, der ikke vil acceptere alt det, vi med vores menneskelige snusfornuft synes er urimeligt, f.eks. at mennesker går fortabt, at mænd og kvinder ikke har de samme opgaver, at utugt er synd etc.

Spændende tanker. Er det noget du har læst dig til eller tanker du selv har gjort dig? Hvis det er det første, har du en titel eller et link jeg må få? Hvis det er det sidste så skriv en mere fyldestgørende opgave om det og lig den online!!

mvh
simon

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78294 - 05/01/2007 17:04 Re: En klar profeti [Re: SimonKL]
Nikolaj
Bruger

Hej Simon
Citat:
Spændende tanker. Er det noget du har læst dig til eller tanker du selv har gjort dig? Hvis det er det første, har du en titel eller et link jeg må få? Hvis det er det sidste så skriv en mere fyldestgørende opgave om det og lig den online!!

Hmm, det fortaber sig vist i det uvisse, i hvor høj grad det er nogen tanker, jeg selv har gjort mig. Men jeg kan i hvert fald ikke lige huske, at det er noget, jeg har læst et sted. Så det kan da godt være, det er mig selv, der har fundet på koblingen mellem herlighedsteologi og liberalteologi. Anyways, hvis jeg skal skrive noget mere om det, bliver jeg vist nødt til at sætte mig lidt bedre ind i Luthers herlighedsteologi-begreb.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78295 - 05/01/2007 17:12 Re: En klar profeti [Re: Nikolaj]
SimonKL
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Hmm, det fortaber sig vist i det uvisse, i hvor høj grad det er nogen tanker, jeg selv har gjort mig. Men jeg kan i hvert fald ikke lige huske, at det er noget, jeg har læst et sted. Så det kan da godt være, det er mig selv, der har fundet på koblingen mellem herlighedsteologi og liberalteologi. Anyways, hvis jeg skal skrive noget mere om det, bliver jeg vist nødt til at sætte mig lidt bedre ind i Luthers herlighedsteologi-begreb.

Yes yes, det samme her. Jeg venter på at bogen udkommer og læser mig selv lidt Luther indtil da!

mvh
simon

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#78296 - 08/01/2007 16:01 Re: En klar profeti [Re: ]
Cyber-Kim
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Jeg så selv udsendelsen. ser faktisk meget fra USA..
Jeg tænkte nååå.
Det skorter ikke på profetier over der, eller for den sags skyld andre steder fra.

Nå men prøv om den er sand: hvorfor skulle ånden sige dette til Pat, når der ikke blev sagt hvor og hvornår?
det er jo sådan, at ser vi på profeter fra bibelen, så forudsagde de noget til redning for andre. dem der lyttede og troede blev redet. Dem der grinede af det døde.

en profeti som ikke klart gengiver tid, sted, hvornår, kan ikke bruges til noget.
i bibelen bliver den slags omtalt som falsk profeti, som ikke er godt.
Til slut: er jeg ked af at Pat kommer med alt dette snak. Han er ellers en tiltalende ældre herre med et hjerte mange gange på rette sted.

Mange prædikanter giver efter for et pres fra menighed og sit eget ego for at sige en masse der ikke kommer fra ånden, sendt af Gud.

Så prøv dem: Se om ånden er sendt fra Gud.

Ændret af Cyber-Kim (08/01/2007 16:02)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær