2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78243 - 02/01/2007 05:37
Hvad skete der i julen?
|
Anonym
Anonym
|
Hvis man læser hhv. Matthæus og Lukas får man beretningen om Jesu fødsel fra to forskellige vinkler.
Lukas Josef (og Maria?) tager fra Nazaret i Gallilæa til Betlehem i Judæa. De er der et stykke tid (dage eller uger formentlig), og mens de er der, skal Maria føde. Samme nat Jesus er født, kommer hyrderne.
På ottendedagen blev Jesus omskåret (2,21).
Da Marias renselsesperiode i henhold til Moseloven var overstået, tog Josef og Maria op til templet for Jesus kunne helliges (2,23; 2 Mos 12,2). Her mødte de Simeon og Anna (2,22-38). Er der i øvrigt nogen, der kan sige noget om denne renselsesperiode?
Efter dette, tog Maria og Josef hjem til Nazaret (v.39).
Altså: Nazaret (kun Josef?) -> Betlehem (fødsel, omskæring) -> Jerusalem (helligelse) -> Nazaret (opvækst)
Matthæus Matthæus siger ikke noget om folketællingen, men konstaterer blot, at Jesus blev født i Betlehem i Judæa.
Mens Josef og Maria stadig var i Betlehem kom de vise mænd til Jerusalem og derefter til Betlehem.
Josef og Maria flygter derefter til Egypten.
Efter Herodes' død tager Josef og Maria til Nazaret. Matthæus forklarer bosætningen i Nazaret med, at Arkelaos var konge i Judæa (1,22), dvs. hvis man ikke har læst Lukas forstår man implicit at Josef og Maria oprindeligt kommer fra Betlehem.
Altså: Betlehem (fødsel, vise mænd) -> Egypten -> Nazaret
Sammenfatning Hvis man skal sammenfatte de to beretninger, kunne det så se sådan ud:
Nazaret (kun Josef) -> Betlehem (fødsel, hyrder, omskærelse) -> Jerusalem (helligelse) -> Betlehem (vise mænd) -> Egypten -> Nazaret .
At Josef og Maria tager fra Jerusalem tilbage til Betlehem kan forklares med, at rejsen til Nazaret er lang for en nybagt mor og hendes barn.
Hvad siger I?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78244 - 03/01/2007 04:01
Re: Hvad skete der i julen?
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Det ville jo vaere betydelig lettere at forstaa et Evangelium hvis man vidste noejagtig hvor lang tid efter Christi foedsel Lukas og Matthaeus fik det skrevet ned. Hvis man i vores tid laeser om et uheld, orkan eller lige meget hvad det er, i to forskellige blade saa kan der godt vaere saa meget forskel at man ved ikke at det er om det samme uheld. Det er nok det samme i dette tilfaelde hvor hverken Lukas eller Matthaeus var til stede. Det hele var nemmere at fatte da vi laerte om det i Soendagskolen og jeg tror ikke det goer ret meget om ikke vi ved alt, hvordan og hvorledes, noejagtig hvad der skete og paa hvilken tid. Jeg tror paa korsets gaade, og Jesu foedsel var begyndelsen af den gaade. Johannes 3:16-17 oploeser den gaade og det er rigeligt for mig. :)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78245 - 03/01/2007 10:15
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Det ville jo vaere betydelig lettere at forstaa et Evangelium hvis man vidste noejagtig hvor lang tid efter Christi foedsel Lukas og Matthaeus fik det skrevet ned.
Det ved man også rimeligt sikkert. Mattæus skrev ca. 45-50, Markus skrev omtrent samtidig, Lukas ca. år 60. Johannes skrev ca. 65 eller måske ca. 85 - der er mange ting der taler for en tidlig datering, og der er nok ca. lige så mange ting der taler for den ca 20 år senere datering.
Citat: Hvis man i vores tid laeser om et uheld, orkan eller lige meget hvad det er, i to forskellige blade saa kan der godt vaere saa meget forskel at man ved ikke at det er om det samme uheld. Det er nok det samme i dette tilfaelde hvor hverken Lukas eller Matthaeus var til stede.
Nu er det altså sådan at Mattæus rent faktisk var en af disciple der var tilstede og dermed en af øjenvidnerne til de begivenheder han skriver om. Markus var apostlen Peters betroede medarbejder og sekretær og nedskrev Peters evangelieforkyndelse, og dermed nedskrev Markus Peters øjenvidnebeskrivelse, og det er da rimeligt at antage at Peter var fuldt ud vidende om, og accepterede og godkendte den beretning Markus nedskrev. Alt andet ville være helt urimeligt og ulogisk at antage. Lukas var Paulus nære medarbejder og sekretær, og der er nok heller ingen seriøse bibelforskere der vil postulere at Paulus ikke havde et meget indgående kendskab til Jesu liv via de øvrige apostle som han jo arbejdede meget tæt sammen med. Desuden skriver Lukas i Luk. 1, 1-4: "Eftersom mange andre har taget sig for at affatte en beretning om de begivenheder, som er fuldbyrdet iblandt os, sådan som de, der fra begyndelsen var øjenvidner og ordets tjenere, har overleveret os: så har også jeg besluttet nøje at gennemgå det alt sammen forfra og derefter nedskrive det for dig i rækkefølge, højædle Teofilus! så du kan lære at kende, hvor pålidelige de ting er, hvor om du er blevet undervist.
Lukas skriver altså sit evangelium efter at både Mattæus og Markus har skrevet sit. Lukas skriver sit evangelium som betroet medarbejder og sekretær for Paulus. Lukas skriver sit evangelium medens der stadig var masser af øjenvidner i live. Lukas foretager et grundigt forstudie inden han nedskriver sit evangelium, ja han pointerer endda at mange andre allerede har affattet en beretning, og at han bygger sit arbejde på dette, såvel som på den direkte af øjenvidner traderede overlevering.
Endvidere må vi heller ikke glemme, at deres evne dengang til nøjagtig gengivelse og videregivelse af mundtlig overlevering var af en helt anden karakter og beskaffenhed end det du ovenfor referer vedr. journalisters gengivelse i dagspressen. Dengang var man meget nøje og meget præcise ved mundtlig videregivelse af læremæssig og hændelsesmæssig literatur. Man var i stand til ordret og nøjagtig gengivelse af endog meget store tekstmængder.
Så derfor kan man helt roligt gå ud fra at evangeliernes beretninger er meget troværdige og meget præcise og at de er direkte øjenvidneberetninger eller er direkte øjenvidneberetninger nedskrevet af sådanne direkte øjenvidner.
Paulus pointerer også beretningerne om Jesu liv som yderst troværdige, ved at vægtlægge at Jesus efter sin opstandelse blev set af over 500 vidner på én gang, hvoraf mange endnu var i live da Paulus nedskriver dette.
|
|
Til toppen
|
|
|
#78246 - 03/01/2007 20:58
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Lige et side spørgsmål: Citat: At Josef og Maria tager fra Jerusalem tilbage til Betlehem kan forklares med, at rejsen til Nazaret er lang for en nybagt mor og hendes barn.
Ved man hvor datidens Nazaret lå?
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#78247 - 03/01/2007 22:48
Hvor lå datidens Nazaret?
[Re: Kristian O. K.]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ved man hvor datidens Nazaret lå?
I følge Lukas drog Josef op fra »byen Nazaret i Galilæa« og i følge Matthæus rejste de tilbage til »Galilæa, og dér bosatte han sig i en by, der hedder Nazaret«.
Jeg har ikke hørt om, at nogen betvivler at datidens Nazaret lå omtrent samme sted som nutidens Nazaret. Men uanset hvad, har Josef og Maria skullet tilbage til Galilæa, og der er et stykke vej gennem bjergrigt tærræn.
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (03/01/2007 22:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78249 - 12/01/2007 04:22
Re: Hvor lå datidens Nazaret?
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Citat: Jeg har ikke hørt om, at nogen betvivler at datidens Nazaret lå omtrent samme sted som nutidens Nazaret.
Sådan nogle kan man sagtens finde. (Man kan jo finde alle slags mennesker i vores dage )
Men det spændende er jo, om de har ret.
Så vidt jeg har forstået, bygger deres argumenter bl.a. på, at der trods talrige udgravninger i Nazaret ikke er fundet bygninger der stammer fra Jesus tid. Derimod er der fundet massevis af gravsteder, og stedet det nuværende Nazaret ligger, skulle så have været gravplads for byen Japha, små 2 km væk. Også det at byen ikke ligger på et bjerg, men i dalen ved et bjerg. (Der er heller ikke fundet spor af bygninger fra Jesus tid på bjerget) Men det er måske bare et spørgsmål om hvordan man fortolker ordene ” kanten af det bjerg, deres by var bygget på” Lukas kap 4:
v16 Han kom også til Nazaret, hvor han var vokset op. På sabbatten gik han efter sædvane ind i synagogen, og han rejste sig for at læse op. (…) v28 Alle i synagogen blev ude af sig selv af raseri, da de hørte det; v29 de sprang op, jog ham ud af byen og drev ham hen til kanten af det bjerg, deres by var bygget på, for at styrte ham ned. v30 Men han banede sig vej imellem dem og gik.
det skal jeg ikke kunne sige – jeg har aldrig selv været dernede og inspicere området. Og jeg er heller ikke historiker, så jeg ved ikke hvor udbredt opfattelsen er.
Desuden skulle navnet ”Jesus af Nazaret” ikke findes i den græske tekst, hvor navnet er (på engelsk) ”Jesus the Nazaree” eller ”Jesus the Nazarene”. Senere blev det så, ukorrekt, konkluderet at navnet var udledt af navnet på et sted.
Men igen - jeg kan ikke græsk, så jeg skal ikke kloge for meget i oversættelser (Men det er jo altid spændende)
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
|