Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78119 - 31/12/2006 14:53 Homofobi på Færøerne
KinaMand
Bruger

Reg.: 29/12/2006
I dag kan man læse i Politiken, at "De Kristne græd, da bøsserne fik deres lov".

Denne lov indebærer, at det nu ikke er lovligt at "håne, true og nedværdige homoseksuelle".

Jeg er lamslået over, at nogen kristne kan mene, at det skal være lovligt at håne, true og nedværdige homoseksuelle ?!

Vi kan vist alle blive enige om homoseksualitet ikke accepteres i biblen, men der står da op til flere steder, at kun Gud har ret til at dømme mennesker.

Så, jeg forstår simpelthen ikke denne reaktion. Og jeg må sige, at det gør mig flov, at nogen der tror på Kristendommen, kan støtte dårlig behandling af andre, selv om det så er "syndere"

Til toppen 
#78120 - 31/12/2006 14:59 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej KinaMand

Nu er Politiken nok ikke lige det dagblad, der har mest tradition for at være venlig mod den kirkelige højrefløj. Men i øvrigt kan jeg da godt forstå din reaktion. Personligt synes jeg da bare, de skulle have lavet en lov, der i det hele taget skulle forbyde at »håne, true og nedværdige« nogen som helst.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78121 - 31/12/2006 16:22 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
Anonym
Anonym

Vi kan godt ryste på hovedet af færingerne, men jeg har stor forståelse hvis mange færinger er bekymrede fordi loven med tiden vil føre andre ting med sig.

Til toppen 
#78122 - 31/12/2006 23:49 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Vi kan godt ryste på hovedet af færingerne, men jeg har stor forståelse hvis mange færinger er bekymrede fordi loven med tiden vil føre andre ting med sig.

Som f.eks. at man skal lade være med at diskriminere og håne?

Jeg begriber ikke den her respons. Om nogle burde de kristne da tale homoseksuelles rettigheder, selvom man ikke mener der er teologisk belæg for at kalde homoseksualitet "i orden". Tænk hvilket vidnesbyrd det ville have været hvis kristne gik foran i kampen mod diskrimination og fordømmelse!

Med historier som disse her får de kristne aldrig de homoseksuelle i tale, som ikke kender Jesus Kristus.

Til toppen 
#78123 - 01/01/2007 00:28 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Jeg begriber ikke den her respons. Om nogle burde de kristne da tale homoseksuelles rettigheder, selvom man ikke mener der er teologisk belæg for at kalde homoseksualitet "i orden". Tænk hvilket vidnesbyrd det ville have været hvis kristne gik foran i kampen mod diskrimination og fordømmelse!

Jeg har så tit talt imod enhver form diskriminering af homoseksuelle og alle mulige andre.

Hvis det sekulære verdslige samfund vælger at lade to personer af samme køn indgå ægteskab f.eks. er det da ikke noget kirken hverken kan eller skal blande sig i. Men kirken kan naturligvis hverken give sin velsignelse eller foretage vielsen. Den må de få foretaget hos de verdslige myndigheder.

Jeg finder det helt forkasteligt at diskriminere, uanset om det skyldes homoseksualitet, religion, hårfarve eller formen på naboens sneskovl.

Jeg ønsker fuld frihed til min kristne tro, derfor er jeg også en stærk fortaler for at alle andre skal have nøjagtig den samme fulde frihed som jeg selv ønsker.

Jeg ønsker jer alle et godt og velsignet nytår.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#78124 - 01/01/2007 02:49 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kinamand,

Du har ret i at mennesker ikke skal fordømme hinanden. Det er naturligvis en falliterklæring hvis det overhovedet er nødvendigt gennem lovgivning at forbyde hån, trusler og nedværdigelse af homoseksuelle. Sådan adfærd hører den mørke middelalder til. Der er ikke noget der er længere væk fra Kristi ånd eller måde at være på. Omvendt så kan Herren ikke se på synd med den ringeste eftergivenhed, og som du nævner så beskrives homoseksualitet som en synd i Bibelen. Gud hader synd, pga. de skadevirkninger som den har på hans børn, men han elsker synderen. Jeg er sikker på at hvis Kristus levede blandt os idag så ville han behandle alle værdigt med venlighed og kærlighed. Uanset hvad de ellers går rundt og laver. Kristus kom ikke til verden for at dømme, men for at frelse verden. Det er Ham som jeg tror på.

Mvh
John

Til toppen 
#78125 - 01/01/2007 03:20 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Det har aldrig været tilladt at true homofile på Færøerne - fordi de kom ind under den almindelige straffelov som dækker trusler.

At udvide racismeparagraffen til at omfatte homofili er dybt uacceptabelt, og en udvanding af selve begrebet.
I øvrigt: Hvad betyder det at "håne" homofile? Er det at påpege det faktum at homofili er amoralsk, og en vederstyggelighed overfor Gud? Eller hvad?

Inden jeg bliver skudt noget andet i skoene:
Jeg mener ikke det skal være lovligt at true, forhåne eller nedværdige NOGEN mennesker. Men homofile skal ikke beskyttes særligt - det må falde ind under injurielovgivningen.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#78126 - 01/01/2007 05:46 Hvad er diskriminering [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Hvordan definerer du at diskriminere og håne?

Hvis du spørger LBL så er det diskriminering hvis et homoseksuelt par ikke kan få præcis de samme 'rettigheder' på alle måder som et ægtepar. Det er der vi ubemærket er på vej hen i Danmark

Ikke nok med det. En friskole eller efterskole må i praksis ikke følge et værdigrundlag, der indebærer at man betragter ægteskabet som eneste rette samlivsform.

I Sverige måtte pinsepastoren Åke Green gå gennem flere retssager for at have holdt den prædiken om bl.a. homoseksualitet. Han blev frikendt, men så vidt jeg kan huske kun fordi den svenske domstol satte Europakonventionen over svensk lov.

Hvis en homoseksuel ønsker støtte til at leve sin seksualitet ud, kan han eller hun kontakte forskellige organisationer, der får statsstøtte til rådgivning. Hvis en homoseksuel ønsker at få hjælp til at blive 'straight' eller noget i den retning, er det dybt kontroversielt. På trods af tårnhøje skatter støtter det offentlige ikke her, og ve dem arme psykolog der går ind i sådan en opgave.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78127 - 01/01/2007 21:22 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg er ABSOLUT ENIG,...

Citat:

Uanset hvor god en kristen man evt føler sig, så har kirken og mange kristne været gode til at puste til ilden i konflikter med andre, eks. Homoseksuelle, men også i ganske andre sager,.. det er selvfølgelig ærgeligt at vi er så langt ude at vi kan som kristne eller mennesker ikee opfører os ordentligt eller imødekommende, siden nogen mener der er brug for lovgivning på området..

Moe´s pointe er fin og god,... Det er da bedre at søge et fællesregelsæt sådan at diskriminitionen kan mindskes..

Hvis homoseksuelle på færøerne har apelleret for en sådan lov, så må det kunne tænkes at der netop er en årsag til det,.. netop hån, spot og spe.. Og derfor må det sat på spidsen kunne siges at de kristne, og Homofobiske-mennesker deroppe har fejlet...
Det er sørgeligt at man virkelig skal til at lovegive om det, men det endnu sørgeligere er netop at der åbentbart er brug en sådan lov,...

Citat:
Om nogle burde de kristne da tale homoseksuelles rettigheder, selvom man ikke mener der er teologisk belæg for at kalde homoseksualitet "i orden". Tænk hvilket vidnesbyrd det ville have været hvis kristne gik foran i kampen mod diskrimination og fordømmelse!

Som jeg indledte, enig, enig og mere enig,...
Det kunne næsten virke som kristen-stolthed og afstandstagen, siden at de kristne på verdensplan og som kirke netop ikke har gjort det,.. Du har ret i det ville være et fedt vidnesbyrd,.. Kristi kærlighed og imødenkommenhed på tværs af fordomme og foragt,...

Moe har fat i noget,... det skal der bygges videre på!...

Mvh - Stud.theol Lars,...

Til toppen 
#78128 - 01/01/2007 21:29 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

At udvide racismeparagraffen til at omfatte homofili er dybt uacceptabelt, og en udvanding af selve begrebet.
Citat:

Hvorfor?,...

- Lars, stud.theol

Til toppen 
#78129 - 01/01/2007 21:49 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Uanset hvor god en kristen man evt føler sig, så har kirken og mange kristne været gode til at puste til ilden i konflikter med andre, eks. Homoseksuelle, men også i ganske andre sager...

Kan du underbygge det med fakta?

Jeg er fundamentalist men gør meget ud af ikke at tale nedsættende om fx. bøsser. Sådan oplever jeg ikke at det foregår ude i den store verden. Her er 'bøsse' et skælsord som bliver brugt ofte.

Jeg tvivler også stærkt på, at færørske bøsser bliver overfaldet lørdag nat af baptister på vej hjem fra lovsangsaften...

Når kristne udtaler sig om homoseksualitet og registreret partnerskab, så er det i langt de fleste tilfælde en reaktion mod urimelige anklager eller forslag.

Kristne friskoler reklamerer fx. ikke vidt og bredt med at her er forældrene sikre på at deres børn ikke får en homoseksuel lærer. Ledere på den kirkelige højrefløj gør ikke nogen aktiv indsats for at promovere deres synspunkter om homoseksualitet i den brede offentlighed. Når emnet alligevel er på dagsordenen er det ofte fordi nogle på højrefløjen har lavet en eller anden betænkning eller skrevet en folder, som homolobbyen finder frem og bliver forarget over.

På den måde kan homolobbyen fremmale et fjendebillede og give indtryk af, at der findes en femte kolonne der helst ville sætte alle bøsser i fængsel...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78130 - 01/01/2007 22:48 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hvorfor??

Så vidt jeg ved er homofil ikke en race?

-Grundtvig

Til toppen 
#78131 - 01/01/2007 22:56 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj
Citat:
Nu er Politiken nok ikke lige det dagblad, der har mest tradition for at være venlig mod den kirkelige højrefløj. Men i øvrigt kan jeg da godt forstå din reaktion. Personligt synes jeg da bare, de skulle have lavet en lov, der i det hele taget skulle forbyde at »håne, true og nedværdige« nogen som helst.

Ja, lige præcis. Hvis en enkelt gruppe skal have en speciel lov, som forbyder at håne, true og nedværdige, så kunne der være mange andre kandidater.

Hvad med f.eks. den stærkt forfulgte minoritet kaldet "den kirkelige højrefløj"?
For ikke at tale om Indre Mission?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78132 - 01/01/2007 23:32 Re: Homofobi på Færøerne [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvad med f.eks. den stærkt forfulgte minoritet kaldet "den kirkelige højrefløj"?

Hmm. Nu er religion faktisk inkluderet. Men når det drejer sig om den kirkelige højrefløj lever anklagemyndigheden åbenbart ikke op til loven. Eller også finder "den kirkelige højrefløj" sig åbenbart i mere end de fleste andre...

Til toppen 
#78133 - 01/01/2007 23:48 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jalokin
Citat:
Eller også finder "den kirkelige højrefløj" sig åbenbart i mere end de fleste andre...

Nemlig, lige efter Bogen: Vi har hård hud på begge kinder!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78134 - 01/01/2007 23:56 Re: Homofobi på Færøerne [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Orv ja, som den kristne højrefløj i Danmark har lidt:

Den får betalt præster og biskopper over skatten, som alle medlemmer af kirken betaler til.

Indtil flere tilhørende den kirkelige højrefløj er blevet forfulgt, mishandlet og tortureret for deres tros skyld.

Den får IKKE tipsmidler til sit ungdomsarbejde, der kommer fra mennesker, som ikke har nogle del i højrefløjen.

Mennesker, der støtter højrefløjen, kan ikke trække deres økonomiske bidrag fra i skat.

Højrefløjen har - modsat alle andre - IKKE fri adgang til at forkynde evangeliet om Jesus Kristus for danskere.

Eller..

Til toppen 
#78135 - 02/01/2007 00:03 Re: Homofobi på Færøerne [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
kristina skrev:
Citat:
... Hvis en enkelt gruppe skal have en speciel lov, som forbyder at håne, true og nedværdige, så kunne der være mange andre kandidater.

kristina

Får vi nu ikke lov til at forfølge dem?

Mvh,
Lars Peter

PS.: Godt nytår!

Ændret af Sandheds-søger (02/01/2007 00:24)

Til toppen 
#78136 - 02/01/2007 00:06 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Kære Moe,
tak at du lige satte tingene lidt i perspektiv!

Godt nytår!

/B

Til toppen 
#78137 - 02/01/2007 00:41 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Vel er det da rigtigt at kristne herhjemme endnu ikke må lide under de samme trængsler som vore brødre og søstre rundt om i verden, men at vi udsættes for "hån, spot og latterliggøreæse" kan der vist ikke være tvivl om?

Og ja - det er ganske bevidst at jeg ikke sagde "den kirkelige højrefløj". Enten er man kristen (dvs. tilhører "den kirkelige højrefløj", eller en af de bibeltro frikirker), eller også er man det ikke. Betegnelsen er at stikke folk blår i øjnene - om at der findes flere "fløje" indenfor Kirken (her ikke folkekirken, men Kristi kirke - samfundet bestående af alle troende). Som Gud er een er Hans Kirke een i Ham.

-Grundtvig

Til toppen 
#78138 - 02/01/2007 00:43 Re: Homofobi på Færøerne [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Jeg forstår ikke lige sammenligningen, medmindre du mener at fordi man er indre missionsk så er man udelukket fra basale ting som et ægteskab, adoption af børn og etc!

Så vidt jeg ved er det da muligt for netop højre fløjs kristne,...

Mvh Lars

Til toppen 
#78139 - 02/01/2007 00:46 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Det var ikke min pointe,...

Men selvsamme lov skal være med til at forhindre diskrimination,.. Og at bruge den i udstrakt form til fordel for en minoritet som homoseksuelle, kan jeg ikke se som en udvandning, men som et forståelse af det implicitte i lovens koncept!

Så forklar hvad du mener...

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#78140 - 02/01/2007 00:59 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe!

Kan ikke lige se, hvor du vil hen. Mit indlæg var møntet på, hvordan missionsfolk og andre kristne beskrives i den offentlige debat, ikke hvem der får støtte eller ej. Og hvis det endelig drejer sig om det, så får homo-lobbyen jo også masser af støtte, hvilket ikke forhindrer dem i at tale om diskriminering...

Mvh. Jalokin

Ændret af Jalokin (02/01/2007 01:00)

Til toppen 
#78141 - 02/01/2007 02:15 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe!

Kan ikke lige se, hvor du vil hen. Mit indlæg var møntet på, hvordan missionsfolk og andre kristne beskrives i den offentlige debat, ikke hvem der får støtte eller ej. Og hvis det endelig drejer sig om det, så får homo-lobbyen jo også masser af støtte, hvilket ikke forhindrer dem i at tale om diskriminering...

Mvh. Jalokin

Jeg havde bare lyst til at saette klynkeriet lidt i perspektiv...

Der er megen selvgod martyrfornemmese hos den kirkelige hoejrefloej, og det er dybest set et udtryk for hovmod fordi man ser sig selv som sidde inde med Sandheden, og ikke andre.

Hvordan homoseksuelle bliver behandlet i medierne har ikke saerlig meget at goere med hvordan kristne bliver det. Men kristne kan godt lide at sidde i baghaand og jamre i stedet for selv at tage initiativet.

Jeg synes det er tankevaekkende at 'missionsfolk', hvad saa end det er, beskrives generelt meget vaerre end Frelsens Haer, som i Danmark har 1200 medlemmer eller saadan noget. De og deres tro er forbundet med noget aedelt (og grinagtigt, altsaa sangene i gaagaden) - men de faar god presse hver jul. Andre kunne laere af Frelsens Haers evne til at give deres tro udtryk..

Til toppen 
#78142 - 02/01/2007 03:56 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Nu må du vist lige hjælpe mig - hvilket klynkeri?

Til toppen 
#78143 - 02/01/2007 06:40 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Nu må du vist lige hjælpe mig - hvilket klynkeri?

Det kan godt være det var ment ironisk, men kristians kommentar:

Citat:

... er jo ikke uhørt i højrefløjskredse. Man er forfulgt og biskoppen er dum og den slags.

Til toppen 
#78144 - 02/01/2007 06:54 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Man er forfulgt og biskoppen er dum og den slags.

Forfulgt. Hmm; næppe. Biskoppen dum? Stor chance

Men jeg synes nu ikke det videre seriøst at affeje missionsfolks kirkelige bekymringer som paranoia og forfølgelsesvanvid, blot fordi de i lighed med andre mennesker af og til mangler lidt selvkritisk sans.

Til toppen 
#78145 - 02/01/2007 07:45 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Det synes jeg jeg allerede har gjort?

Racisme er troen på at en race indenfor arten Homo Sapiens Sapiens er en anden race indenfor bemeldte art over- eller underlegen.
Racisme er IKKE at mene at homofili er amoralsk.

-Grundtvig

Til toppen 
#78146 - 02/01/2007 09:08 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Moe

Citat:
Tænk hvilket vidnesbyrd det ville have været hvis kristne gik foran i kampen mod diskrimination og fordømmelse!

Ja, det ville jo være yderst ædelmodigt. Men hvordan vil du få det til at hænge sammen med Jesu ord om syndernes forladelse til kvinden, der blev grebet i hor: "Gå og synd ikke mere"?

Skal vi komme med et andet budskab end han, der gik i døden for at frelse os?

Budskabet er det samme til mennesker, der fx. lever sammen uden at være gift, kører for stærkt, fusker lidt med selvangivelsen, behandler sine forældre respektløst, eller er kold overfor sin næste.

Men dette er ikke et og samme, som at disse mennesker udsættes for overfald, grov chikane, mobning osv.

Spørgsmålet er, for mig at se, om ikke lovens intention netop er at beskytte de homoseksuelle imod det?? Og det er vel ikke urimeligt, skulle jeg mene.

Guds fred og alt godt.

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#78147 - 02/01/2007 10:55 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Happysam
Bruger

Reg.: 21/06/2005
Sted: Aalborg
Vil du også have religion ud af racisme paragraffen?

At kræve øje for øje gør blot hele menneskeheden blind - Gandhi

Til toppen 
#78148 - 02/01/2007 11:31 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
Sandheds-søger
Bruger

KinaMand skrev:
Citat:
I dag kan man læse i Politiken, at "De Kristne græd, da bøsserne fik deres lov".

Denne lov indebærer, at det nu ikke er lovligt at "håne, true og nedværdige homoseksuelle".

Jeg er lamslået over, at nogen kristne kan mene, at det skal være lovligt at håne, true og nedværdige homoseksuelle ?!

Vi kan vist alle blive enige om homoseksualitet ikke accepteres i biblen, men der står da op til flere steder, at kun Gud har ret til at dømme mennesker.

Så, jeg forstår simpelthen ikke denne reaktion. Og jeg må sige, at det gør mig flov, at nogen der tror på Kristendommen, kan støtte dårlig behandling af andre, selv om det så er "syndere"

Det er sørgeligt at nogle kristne menneskers opførsel påvirker omverdenen så meget at Politiken på den måde generaliserer og putter alle andre kristne ind i samme bås. Der er åbenbart nogle kristne mennesker der ved hjælp af deres opførsel sværter kristendommen til, det er sørgeligt.

Men det er glædeligt at lovgivningen på Færøerne nu klart håndterer situationen.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#78149 - 02/01/2007 12:34 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Happysam]
JesusFreakDK
Bruger

Ja - fordi "kristen", "muslim", "buddhist", osv, ikke er en race.

Dette betyder så ikke at man frit skal kunne nedgøre kristne, muslimer, eller buddhister (eller homofile), men at sådanne skal høre ind under andre paragraffer.

-Grundtvig

Til toppen 
#78150 - 02/01/2007 14:49 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Nej men det er diskriminerende, og derfor er det for mig iorden at de får en lov.

mvh lars

Til toppen 
#78151 - 02/01/2007 16:20 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Det har aldrig været tilladt at true homofile på Færøerne - fordi de kom ind under den almindelige straffelov som dækker trusler.

I øvrigt: Hvad betyder det at "håne" homofile? Er det at påpege det faktum at homofili er amoralsk, og en vederstyggelighed overfor Gud? Eller hvad?

Jeg mener ikke det skal være lovligt at true, forhåne eller nedværdige NOGEN mennesker. Men homofile skal ikke beskyttes særligt - det må falde ind under injurielovgivningen.

Hej JesusFreakDK.

Jo jeg mener også det var sådan det hang sammen. Men Politiken fik det bare til at se ud som om det hidtil havde været lovligt (og anset for kristeligt tilladeligt og forsvarligt!) at diskriminere, banke og håne homoseksuelle. De havde bare ikke været eksplicit nævnt i paragraffen før, men var generelt beskyttet. Ligesom alle andre grupper, der heller ikke var nævnt. Så under alle omstændigheder ville volden mod Rasmus Rasmussen have været ulovlig ifølge færøsk lov.
Det man var imod, var nok at en sådan lovgivning evt. skulle åbne adgang til fx registreret partnerskab, da det evt. med tiden ville kunne tolkes som diskrimination at sige nej til det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#78152 - 02/01/2007 16:31 Re: Homofobi på Færøerne [Re: AnnePande]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Det man var imod, var nok at en sådan lovgivning evt. skulle åbne adgang til fx registreret partnerskab, da det evt. med tiden ville kunne tolkes som diskrimination at sige nej til det.

Det er det vel også, når det kommer til stykket.

Registreret partnerskab skader vel ingen?

Èn ting er at de verdslige myndigheder indfører retten til registreret partnerskab, noget helt andet er hvis man ad lovgivningens vej vil kræve af kirkerne at udføre vielser af homoseksuelle.

Kirken kan naturligvis ikke sige ja til at foretage vielser af homoseksuelle da dette vil være et direkte brud på Guds forskrifter.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#78153 - 02/01/2007 16:51 Re: Homofobi på Færøerne [Re: malli]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Citat:
Tænk hvilket vidnesbyrd det ville have været hvis kristne gik foran i kampen mod diskrimination og fordømmelse!

Ja, det ville jo være yderst ædelmodigt. Men hvordan vil du få det til at hænge sammen med Jesu ord om syndernes forladelse til kvinden, der blev grebet i hor: "Gå og synd ikke mere"?

Skal vi komme med et andet budskab end han, der gik i døden for at frelse os?

Det siger jeg ikke.

Citat:
Budskabet er det samme til mennesker, der fx. lever sammen uden at være gift, kører for stærkt, fusker lidt med selvangivelsen, behandler sine forældre respektløst, eller er kold overfor sin næste.

Men dette er ikke et og samme, som at disse mennesker udsættes for overfald, grov chikane, mobning osv.

Spørgsmålet er, for mig at se, om ikke lovens intention netop er at beskytte de homoseksuelle imod det?? Og det er vel ikke urimeligt, skulle jeg mene.

Guds fred og alt godt.

Malli

Jeg synes det er en falsk modsætning at man ENTEN forsvarer de homoseksuelles rettigheder ELLER fortæller dem hvad Guds ord siger om den sag, og jeg har ikke sagt et ord om at man ikke skal sige hvad det er bibelen siger!?

For mig at se er der sådan set brug for begge dele.

Til toppen 
#78154 - 02/01/2007 16:58 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Man er forfulgt og biskoppen er dum og den slags.

Forfulgt. Hmm; næppe. Biskoppen dum? Stor chance

Men jeg synes nu ikke det videre seriøst at affeje missionsfolks kirkelige bekymringer som paranoia og forfølgelsesvanvid, blot fordi de i lighed med andre mennesker af og til mangler lidt selvkritisk sans.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår?

Jeg har ikke kaldt det paranoia og forfølgelsesvanvid, men jeg vil da gerne kalde det ynkeligt. At tro at evangeliet kun kan forkyndes indenfor rammerne af folkekirken og så lave trutmund når den selvsamme folkekirke bliver træt af missionske præster - det er da ynkeligt. Selvfølgelig kan evangeliet forkyndes udenfor folkekirken, der er da hundredevis af muligheder i det danske samfund for det. Derfor synes jeg at ynken mest af alt ligner et forsøg på at redde sin egen del af folkekirke-kagen.

Til toppen 
#78155 - 02/01/2007 17:57 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Så du mener at udtalelsen:

"Homofili er amoralsk"

er "diskriminerende", og at det at udtale den skal være strafbart?

Sådan tror jeg så IKKE det vil blive, selv med denne nye lov...

-Grundtvig

Til toppen 
#78156 - 02/01/2007 20:42 Ynkeligt klynk over klynkeriet [Re: ]
Anonym
Anonym

Mit første indfald er, at det er ynkeligt, som du klynker over klynkerne

Nuvel, jeg skal ikke afvise at man rent faktisk kan finde en enkelt missionsmand (kvinderne er forhåbentlig for kloge) eller to, der lever op til alle dine fordomme på een gang.

Ellers er jeg enig i, at man ikke skal have et religiøst forhold til folkekirken.

Og - hvor er det så lige alt det her kommer ind i vores diskussion om homofobi?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78157 - 02/01/2007 20:59 Re: Ynkeligt klynk over klynkeriet [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Ellers er jeg enig i, at man ikke skal have et religiøst forhold til folkekirken.

(Indsæt løftet øjenbryn-smiley her.) Hvilket forhold skal vi have til folkekirken? Eller har jeg bare misforstået, hvad du mente?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78158 - 02/01/2007 21:18 Re: Ynkeligt klynk over klynkeriet [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj

Det religiøse forhold skal vel være til Gud
Man skal vel blot være engageret i den kirke, man har valgt som sin egen. Selv kommer jeg i en folkekirke, men har tilhørt en frimenighed, så for mig er det mest et spm om, hvad der er af lokale muligheder.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78159 - 02/01/2007 21:52 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Happysam
Bruger

Jeg tror du opfatter racisme lidt for ordret. Under en retssag i 2003 brugte Højesteret Dansk Sprognævns definition af racisme

• som relateret til nazismens racelære og dens følger for jøderne,

• som sigtende til en races overlegenhed over andre, især med henblik på forholdet mellem sorte og hvide, og

• som sigtende til forskelsbehandling og undertrykkelse af eller blot afstandtagen fra grupper af mennesker, som godt kan være af samme race som en selv.

(se wiki)

Den sidste passer vel meget godt på det homoseksuelle nogle gange udsættes for på færøerne.

mvh Samuel

Til toppen 
#78160 - 02/01/2007 21:58 Re: Homofobi på Færøerne [Re: kristina]
Happysam
Bruger

Det er vi da også

Citat:

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
Stk. 2. Ved straffens udmåling skal det betragtes som en skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed.

Mvh Samuel

Til toppen 
#78161 - 02/01/2007 22:33 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Happysam]
JesusFreakDK
Bruger

For mig at se har dansk sprognævn udvandet begrebet. Og at Højesteret, som Kongerigets øverste domstol, har brugt denne udvandede forståelse synes jeg er intet mindre end skandaløst.
Ordet mister hele sin betydning.

Eller skal jeg også kunne kalde et æble for en pære, selvom det er to vidt forskellige frugter?

De to første punkter kan jeg sagtens erklære mig enig med (selvom jeg synes det er for snævert at indskrænke det til forholdet mellem sorte og hvide, og til Hitlers racelære...), ja de FØLGER af det jeg selv siger.

Men at det at mene at en adfærd er moralsk forkastelig kan jeg ikke se skulle være racisme.
Er man også racist når man tager afstand fra pædofilie, og udtrykker i ord at pædofili er moralsk forkasteligt? Eller er det af en eller anden mærkelig grund ikke længere det samme, fordi dette her er ALLE (bortset fra de pædofile selv) enige om er noget forbandet svineri?
Er sandheden relativ?

-Grundtvig

Til toppen 
#78162 - 02/01/2007 22:46 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Happysam]
Anonym
Anonym

Tak Happysam for konkretisering

mvh Lars

Til toppen 
#78163 - 02/01/2007 23:27 I øvrigt et dumt, også udvandende, ord: "Homofobi" [Re: Andreas Falck]
JesusFreakDK
Bruger

For alle andre tilfælde af "fobi" betyder at det fobifremkaldende, hvad end det er edderkopper, åbne pladser, osv, får den der lider af fobien til at gå i en fuldstændig irrationel panik, som vedkommende ikke kan slippe igen før det fobifremkaldende er forsvundet.

Så vidt jeg ved er der ikke ret mange kristne der har det sådan med homofile? Og hvis der ER tvivler jeg på at det er fordi de er kristne...

IGEN et eksempel på at sproget bliver udvandet

-Grundtvig

Til toppen 
#78164 - 03/01/2007 00:14 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Sandheds-søger
Bruger

JesusFreakDK skrev:
Citat:

Efter at jeg så dette er jeg godt nok blevet rystet, her blot et kort citat:
Citat:
... det er en naturlig diskvalificering for en lærer at være homoseksuel

Det kan da intet have at gøre med at være kristen??? Jeg har svært ved at tro at det skulle være den almindelige kristne højrefløj der taler, jeg har ihvertfald ikke set nogen herinde stå for en sådan holdning uanset om de ellers gav udtryk for at tilhøre en kristen højrefløj. Hvis det er på det plan at debatten er blevet ført på Færøerne så kan jeg godt forstå at der er folk der er blevet så harme at de har måttet lave en lovgivning der specifikt nævner homoseksuelle.

Det var det ovenstående link der fik mig til at skrive den følgende bemærkning citeret herfra:
Citat:
...Der er åbenbart nogle kristne mennesker der ved hjælp af deres opførsel sværter kristendommen til, det er sørgeligt.

Jeg tror jeg gik over stregen ved at skrive sådan, men efter at have læst ovenstående side blev jeg ganske enkelt harmdirrende.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#78165 - 03/01/2007 05:05 Re: Ynkeligt klynk over klynkeriet [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Mit første indfald er, at det er ynkeligt, som du klynker over klynkerne

Det har du fuldstændig ret i.

Citat:
Nuvel, jeg skal ikke afvise at man rent faktisk kan finde en enkelt missionsmand (kvinderne er forhåbentlig for kloge) eller to, der lever op til alle dine fordomme på een gang.

Og - hvor er det så lige alt det her kommer ind i vores diskussion om homofobi?

Mvh. Jalokin

Jeg tror det udsprang af vores samtale om hvordan kristne skal forholde sig til en verden der ændrer sig på en måde, de ikke bryder sig om.

Til toppen 
#78166 - 03/01/2007 05:08 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:

Men at det at mene at en adfærd er moralsk forkastelig kan jeg ikke se skulle være racisme.
Er man også racist når man tager afstand fra pædofilie, og udtrykker i ord at pædofili er moralsk forkasteligt? Eller er det af en eller anden mærkelig grund ikke længere det samme, fordi dette her er ALLE (bortset fra de pædofile selv) enige om er noget forbandet svineri?
Er sandheden relativ?

Problemet er vel ikke hvad man mener i sit lønkammer og stille sind?

Problemet er når ens holdninger får et konkret udtryk, som håner, forulemper og diskriminerer mennesker.

Til toppen 
#78167 - 03/01/2007 10:54 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Det kan man vel mene, men så vedbliver mit spørgsmål stadig at være:

Er det også racistisk at kalde pædofili amoralsk (for at sige det mildt!!!), når nu de pædofile kan blive stødt af denne betegnelse?

-Grundtvig

Til toppen 
#78168 - 03/01/2007 14:15 Re: Ynkeligt klynk over klynkeriet [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Det religiøse forhold skal vel være til Gud
Man skal vel blot være engageret i den kirke, man har valgt som sin egen. Selv kommer jeg i en folkekirke, men har tilhørt en frimenighed, så for mig er det mest et spm om, hvad der er af lokale muligheder.

Du kender vel ikke tilfældigvis sangen If We Are The Body med Casting Crowns? Den kørte ved et sammentræf på iTunes da jeg læste dit svar. Den handler om, at vi – Kirken – er Kristi legeme på jord. Det er naturligvis ikke noget, Casting Crowns har fundet på, men det er hentet lige fra Paulus af. Når Kirken (herunder folkekirken) er Kristi legeme, så er det vel også meget naturligt at have et religiøst forhold (hvad det så end betyder) til den som kristen.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78169 - 03/01/2007 14:33 Off-topic om kirken [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj
Citat:
Når Kirken (herunder folkekirken) er Kristi legeme, så er det vel også meget naturligt at have et religiøst forhold (hvad det så end betyder) til den som kristen.

Hehe ja. Jeg hentydede nu mere til det organisatoriske. Og det er ikke organisationer, der er Kristi legeme, men de kristne.

Og her kunne jeg så komme med et udfald mod Indre Mission, for hvem folkekirken er en bedre eksistensberettigelse som organisation end evangeliet. Men det må blive en anden gang;)

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#78170 - 03/01/2007 22:55 Re: Off-topic om kirken [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Og det er ikke organisationer, der er Kristi legeme, men de kristne.

Hmm, både og – eller rettere hverken eller. Kirken/Kristi legeme er naturligvis noget mere end blot organisationer. Men jeg synes også, vi skal passe på med at sige, at de kristne er Kristi legeme. Jeg siger ikke, at du mener noget forkert med det, men det kan let misforstås. Kristi legeme er jo ikke de enkelte kristne, og det er heller ikke summen af alle kristne, men fællesskabet mellem alle kristne i Kristi Kirke. Man får jo heller ikke et legeme af at smide ben, arme, hjerte, lever, lunger, næse, ører, øjne og mund sammen i en dynge, men et legeme er en helt bestemt sammensætning af disse lemmer – en sammensætning, som lemmerne ikke selv kan skabe, men som kun kan skabes af Gud. Ligesådan med Kristi legeme: det er ikke bare summen af alle kristne, men det er alle kristne i et fællesskab – Kirken – som vi ikke kan skabe i egen kraft, men som er oprettet af Gud selv.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78171 - 04/01/2007 16:55 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Det kan man vel mene, men så vedbliver mit spørgsmål stadig at være:

Er det også racistisk at kalde pædofili amoralsk (for at sige det mildt!!!), når nu de pædofile kan blive stødt af denne betegnelse?

Nu er pædofili strafbart og det er homoseksualitet ikke, så jeg er ikke helt sikker på at sammenligningen er brugbar.

Til toppen 
#78172 - 05/01/2007 09:18 Re: Homofobi på Færøerne [Re: KinaMand]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Først vil jeg bare lige sige, at jeg ikke har læst tråden. Jeg reagerer fordi jeg er færing:)

De danske medier har fordrejet virkeligheden temmelig meget deroppe. Jo, det er sikkert rigtigt, at færinger er mere homofobiske end danskere - måske? Jo, det er rigtigt, at danske homoseksuelle har flere rettigheder i forhold til deres seksueller orientereing (fx kirkelig velsignelse, registreret partnerskab...) - men det er en lodret løgn, at der på noget som helst tidspunkt har været tilladt for kristne færinger at håne, nedværdige - og sågar slå (som enkelte medier har påstået) homoseksuelle.

Det, som nogle kristne har reageret på deroppe - er altså ikke, at man ønsker at bevare en eller andet ret til at sparke dem der ligger ned. Det man er bange for, er at homoseksuelitet gradvist bliver set på på samme måde som heteroseksualitet - at bøsser kan blive gift, få børn osv.

Mvh Jón

Til toppen 
#78173 - 05/01/2007 12:03 Om hån og nedværdigelse [Re: Jón Poulsen]
Sandheds-søger
Bruger

Jón Poulsen skrev:
Citat:
De danske medier har fordrejet virkeligheden temmelig meget deroppe. Jo, det er sikkert rigtigt, at færinger er mere homofobiske end danskere - måske? Jo, det er rigtigt, at danske homoseksuelle har flere rettigheder i forhold til deres seksueller orientereing (fx kirkelig velsignelse, registreret partnerskab...) - men det er en lodret løgn, at der på noget som helst tidspunkt har været tilladt for kristne færinger at håne, nedværdige - og sågar slå (som enkelte medier har påstået) homoseksuelle.

Jeg kan henvise til et eksempel der siger noget andet: Der er en såkaldt kristen præst - Mogens Tilsted Christensen - der har skrevet:
" det er en naturlig diskvalificering for en lærer at være homoseksuel" (jeg har henvist til dette i flere andre indlæg med et link).
Det er en udtalelse der grænser til det rent ondskabsfulde overfor homoseksuelle, det er ihvertfald ualmindelig groft og mere end "blot" hån eller nedværdigelse. Den pågældende præst er præst i 8 kirker på Færøerne såvidt jeg kan forstå ved at kigge på internettet. Han er dansker (pinligt for Danmark) flyttet til Færøerne.

Ok, en præsts ord er selvfølgelig ikke Guds ord, men det ville være naivt at tro at en præsts ord ikke har overordentlig stor betydning.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#78174 - 05/01/2007 17:59 Re: Om hån og nedværdigelse [Re: Sandheds-søger]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Sandheds-søger.

Jeg er heller ikke enig i præstens udsagn, sådan set umiddelbart og isoleret. Men hvilken sammenhæng er det blevet sagt i, og på hvilken måde mente han, at det var "en naturlig diskvalificering for en lærer"?
Mente han, at en homoseksuel ville være mindre kompetent end en heteroseksuel? Det kan jeg dårligt forestille mig.
Mente han, at diskvalificeringen gik på læreren som kristent forbillede for eleverne? Og var der tale om en kristen skole eller ikke, en praktiserende homoseksuel eller ikke?
Eller var meningen med talen om diskvalificeringen noget helt tredje?
Det kan selvfølgelig også være, han fik sagt det på en uheldig eller forkert måde. Det kan heller ikke udelukkes. Det virker i hvert fald meget bastant, sådan som det lige står, det er jeg enig i.

Men det er lidt svært at bedømme sådan et udsagn, når det bare står løsrevet fra sin sammenhæng.
Og om han er "såkaldt" kristen eller bare kristen er heller ikke let at sige ud fra samme løsrevne sætning. Hvis en præst, der havde haft den modsatte mening, var blevet omtalt som "såkaldt" kristen, havde det så været ligeså meget i orden?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#78175 - 06/01/2007 10:47 Re: Om hån og nedværdigelse [Re: AnnePande]
Sandheds-søger
Bruger

AnnePande skrev:
Citat:
Hej Sandheds-søger.

Jeg er heller ikke enig i præstens udsagn, sådan set umiddelbart og isoleret. Men hvilken sammenhæng er det blevet sagt i, og på hvilken måde mente han, at det var "en naturlig diskvalificering for en lærer"?
Mente han, at en homoseksuel ville være mindre kompetent end en heteroseksuel? Det kan jeg dårligt forestille mig.
Mente han, at diskvalificeringen gik på læreren som kristent forbillede for eleverne? Og var der tale om en kristen skole eller ikke, en praktiserende homoseksuel eller ikke?
Eller var meningen med talen om diskvalificeringen noget helt tredje?
Det kan selvfølgelig også være, han fik sagt det på en uheldig eller forkert måde. Det kan heller ikke udelukkes. Det virker i hvert fald meget bastant, sådan som det lige står, det er jeg enig i.

Men det er lidt svært at bedømme sådan et udsagn, når det bare står løsrevet fra sin sammenhæng.
Og om han er "såkaldt" kristen eller bare kristen er heller ikke let at sige ud fra samme løsrevne sætning. Hvis en præst, der havde haft den modsatte mening, var blevet omtalt som "såkaldt" kristen, havde det så været ligeså meget i orden?

Mvh. Anne.

Hej Anne,

Her er sammenhængen fra denne side http://www.heretica.dk/artikler/faroe23.html :
Citat:

Læserbrevet, Guds velsignelse og stadig fremgang for mennesker på Færøerne, den 23. december af den danske præst, Mogens Tilsted Christensens, fik sindene i kog. Han skrev blandt andet: "Hvis en børnehave eller en skole har homoseksuelle eller pædofile pædagoger til at tage sig af børnene, så udsættes børnene for vrangpåvirkninger i stedet for at få sunde og fornuftige Guds vidnesbyrd og belæring om, at det seksuelle hører hjemme i ægteskabet mellem mand og kvinde.." I artiklen skriver præsten også, at "man sætter jo ikke ræven til at vogte høns".

I samme læserbrev skriver præsten, at " det er en naturlig diskvalificering for en lærer at være homoseksuel, fordi læreren ved den nære kontakt med de unge mennesker kan komme til at lære den menneskeopfattelse videre til børnene, at homoseksualitet er normalt og godt".

Den sammenhæng gør det ikke et hak bedre.

Jeg er principielt enig i at man normalt ikke burde behøve at nævne homoseksuelle specifikt i en lovgivning, men situationen på Færøerne er ikke normal og når folk kan opføre sig så dårligt, som ovenstående eksempel giver udtryk for, så finder jeg det helt rimeligt at man sætter både vedkommende og andre med lignende opførsel grundigt på plads ved hjælp af den lovgivning som blev gennemført.

Mht. udtrykket "såkaldt kristen". Ok det var provokerende sagt, men det var også inspireret af en mildt sagt provokerende udtalelse fra vedkommende præst.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#78176 - 06/01/2007 19:43 Re: Om hån og nedværdigelse [Re: Sandheds-søger]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Sandheds-søger.

Tak for citatet.

Jeg tror ikke, han har ret i, at der nødvendigvis skabes vrangpåvirkninger. Det er vel de færreste lærere, uanset tilbøjelighed, der udfolder deres mening om og praksis af deres seksualitet i klasseværelset?
På den anden side kunne det tænkes, at tanken om læreren som forbillede også var inde i billedet. Her mener jeg, der kan være noget om det. Men det ville måske især være relevant i forhold til, om det var en skole, der i forvejen profilerede sig på bl.a. den kristne etik.
Mht. de pædofile pædagoger mener jeg, han har ret.

Jeg tror, han kunne have udtrykt sig med lidt større omhu og forklaret lidt bedre, hvor han ville hen. Hvornår taler han fx om det faglige, det forbilledmæssige, det personlige, og blander han dem sammen?
Det kunne godt se sådan ud, synes jeg. Og det er bestemt ikke nogen god ide.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#78177 - 08/01/2007 10:02 Re: Om hån og nedværdigelse [Re: Sandheds-søger]
Jón Poulsen
Bruger

Hej

Ført vil jeg bare lige sige, at jeg tager afstand fra mandens udtalelser, ligesom nogle andre kristne færinger har gjort. Men han er også den præst, der har markeret sig aller grovest imod de homoseksuelle som mennesker (så vidt jeg kan se)! Men som du siger, manden er jo dansker:)

Jeg bringer lige et bredere citat af hans udtalelser:
Citat:
Hvis en børnehave eller en skole har homoseksuelle eller pædofile pædagoger til at tage sig af børnene, så udsættes børnene for vrangpåvirkninger i stedet for at få sunde og fornuftige Guds vidnesbyrd og belæringer om, at det seksuelle hører hjemme i ægteskabet mellem mand og kvinde.
Det er en naturlig diskvalificering for en lærer at være homoseksuel, fordi læreren ved den nære kontakt med de unge mennesker kan komme til at lære den menneskeopfattelse videre til børnene, at homoseksualitet er normalt og godt.
Det menneske, som ønsker at udøve sin homoseksualitet, må påtage sig andet arbejde end at være lærer eller pædagog. Mennesker er normalt udstyret med evner til at kunne arbejde med mange ting.
Man sætter jo ikke ræven til at vogte høns.

Muligvis har du ret i, at det er tilladt, at komme med den slags udtalelser på Færøerne - men jeg tvivler - men sådan noget må jo prøves i retten. Men jeg tænker på en anden paragraf i straffeloven, nemlig § 267, hvor der står:

Citat:
Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

Beskytter denne paragraf ikke fx de homoskeskuelle. lige såvel som racismeparagraffen?

Jeg tror helt sikkert, at der er nogle færinger, som er meget hadske imod homoseksuelle o.a., men det er ikke ensbetydende med, at færinger generelt må håne minoriteter.
På den ene side står den skrevne lov - men på den anden side har vi den uskrevne lov - fx, at mobberi er ondt, og er noget man bør afholde sig fra.

Jón

Til toppen 
#78178 - 09/01/2007 12:26 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Jón Poulsen]
marion
Bruger

Reg.: 29/08/2006
Citat:
Det, som nogle kristne har reageret på deroppe - er altså ikke, at man ønsker at bevare en eller andet ret til at sparke dem der ligger ned.

Hvem siger at vi ligger ned?

Til toppen 
#78179 - 09/01/2007 12:29 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Aha... Så hvad der er amoralsk afgøres af hvad der er lovligt?

Moral er altså ikke objektiv men subjektiv?

Det kan jeg ikke forestille mig du mener?

-Grundtvig

Til toppen 
#78180 - 09/01/2007 12:44 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Aha... Så hvad der er amoralsk afgøres af hvad der er lovligt?

Moral er altså ikke objektiv men subjektiv?

Det kan jeg ikke forestille mig du mener?

Øh..?

Hvad taler vi helt nøjagtigt om her?

Til toppen 
#78181 - 10/01/2007 09:14 Re: Homofobi på Færøerne [Re: marion]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Marion

Det var bare et metaforisk brug af 'ligger ned' for at markere, at bøsser og lesbiske ikke generelt nyder samme frihed til at udleve deres seksualietet hverken i praksis eller i snak på Færøerne, som i Danmark - men jeg skal skynde mig at sige, at dette er et skøn, og det kan heller ikke generaliseres for meget.

Jón

Til toppen 
#78182 - 10/01/2007 19:57 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Så vidt jeg forstod dig mente du at det er racisme at kalde homofilli amoralsk, fordi de homofile bliver stødt af det.
Dertil svarede jeg med spørgsmålet om det så også er racistisk at kalde pædofili amoralsk, da de pædofile bliver stødt af det, hvortil du svarede at homofili er lovligt, det er pædofili (endnu....min tilføjelse!) ikke.

Så var mit spørgsmål: Skal verdslige love afgøre hvad der er amoralsk? Og bliver moral dermed ikke noget subjektivt, noget der blæser i vinden?

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#78183 - 11/01/2007 05:46 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Så vidt jeg forstod dig mente du at det er racisme at kalde homofilli amoralsk, fordi de homofile bliver stødt af det.
Dertil svarede jeg med spørgsmålet om det så også er racistisk at kalde pædofili amoralsk, da de pædofile bliver stødt af det, hvortil du svarede at homofili er lovligt, det er pædofili (endnu....min tilføjelse!) ikke.

Ja, men så misforstod du mig. Jeg sagde blot at pædofili er ulovligt at homoseksualitet er lovligt og derfor mener jeg ikke det nødvendigvis gavner debatten at sammenligne de to.

Til toppen 
#78184 - 13/01/2007 01:09 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Så fik vi dét på plads

Jeg er bare uenig - jeg mener det er yderst relevant, og faktisk irrelevant om noget er lovligt eller ej for spørgsmålet om det er MORALSK rigtigt, dvs. lovligt i forhold til den Lov vi finder i Guds ord, og som vi er moralsk forpligtet på før nogen som helst andre love.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#78185 - 13/01/2007 10:39 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
Sandheds-søger
Bruger

Moe skrev til JesusFreakDK:
Citat:

Ja, men så misforstod du mig. Jeg sagde blot at pædofili er ulovligt at homoseksualitet er lovligt og derfor mener jeg ikke det nødvendigvis gavner debatten at sammenligne de to.

Der er større forskelle end det. Pædofili drejer sig om forbrydelser mod mindreårige. Det gavner selvfølgelig ikke debatten for kristne mennesker når de sætter homoseksualitet i samme båd som pædofili. Det stempler derimod de pågældende kristne, for hvad er det for nogle uhyrer der sætter disse emner i samme båd?

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#78186 - 13/01/2007 10:47 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Citat:
Moe skrev til JesusFreakDK:
Citat:

Der er større forskelle end det. Pædofili drejer sig om forbrydelser mod mindreårige. Det gavner selvfølgelig ikke debatten for kristne mennesker når de sætter homoseksualitet i samme båd som pædofili. Det stempler derimod de pågældende kristne, for hvad er det for nogle uhyrer der sætter disse emner i samme båd?

Mvh,
Lars Peter

Just min pointe.

Til toppen 
#78187 - 16/01/2007 11:11 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Citat:

Jeg kunne ikke være mere enig.

Det minder i øvrigt om, at man i nogle lande ikke må benægte holocaust. Hvad bliver det næste? At det straffes med fængsel indtil 3 år at sige statsministeren imod eller brokke sig over retssamfindet?

Velkommen, oh du kinesiske censur.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#78188 - 16/01/2007 11:44 Re: Homofobi på Færøerne [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Citat:
Det minder i øvrigt om, at man i nogle lande ikke må benægte holocaust. Hvad bliver det næste? At det straffes med fængsel indtil 3 år at sige statsministeren imod eller brokke sig over retssamfindet?

Velkommen, oh du kinesiske censur.

Lige dét der handler jo om at lægge lov på nazismen, som i sin natur er og har været samfundsomstyrtende i de pågældende lande. Jeg mener ikke det kan sammenlignes med ikke at må forholde sig principielt til homoseksualitet.

For selvfølgelig må man da det! Men hvad er udgangspunktet for det og hvordan gør man det? I forbindelse med den danske præst på Færøerne der udtalte sig om homoseksuelle lærere - så er der da ingen, der lægger bånd på hans ret til at udtale sig eller mene det han gør. Jeg har heller ikke set nogle forslag til at man ikke må mene det, han gør. Det er for ynkeligt hvis man vil prøve på at få det til at se ud som om den kristne stemme bliver undertrykt. Den er da ikke undertrykt, den er bare upopulær, men den bliver ikke mindre upopulær af at man råber "ulven kommer" fordi en gruppe i samfundet kæmper for sine muligheder.

Til toppen 
#78189 - 16/01/2007 12:25 Kristo-fobi i Danmark? [Re: KinaMand]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kina-mand

Citat:
"De Kristne græd, da bøsserne fik deres lov".

Og hvem er så " "de" kristne"?? Det er i hvertfald ikke mig, og jeg tvivler på at det overhovedet er nogen af Jesus-nets kristne brugere.

Gad vide hvornår aviserne finder ud af at "de kristne" faktisk er mennesker? Og enkelte af os, måske kun mig?, kan ikke se den store idé i at forulempe, overfalde, chikanere og fyre homoseksuelle.....ligesom jeg ikke kan se den store idé i at behandle nogen mennesker på denne måde overhovedet.

Igen-igen, en generalisering af "de" kristne", - øv.

Måske skulle man introducere et nyt ord "kristo-fobi"?

Guds fred,

Malli

Ændret af malli (16/01/2007 12:27)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#78190 - 16/01/2007 16:53 Re: Kristo-fobi i Danmark? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej Malli
Citat:
Måske skulle man introducere et nyt ord "kristo-fobi"?

Det findes skam allerede.

Ja, det er da irriterende, at avisoverskrifter generaliserer, men det er altså ikke kun de kristne, det går ud over. Selvfølgelig er den overskrift kritisabel, men det kunne lige så godt have gået ud over en hvilken som helst anden (politisk ukorrekt) gruppe.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78191 - 16/01/2007 17:04 Re: Kristo-fobi i Danmark? [Re: malli]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Sådan er aviser. Man kan ikke skrive om samfundsforhold uden at generalisere. Hav dog lidt tillid til, at vi godt kan forstå at der altid er undtagelser.

Ikke desto mindre: et stort mindretal af de færøske parlamentsmedlemmer stemte imod loven ud fra eksplicitte henvisninger til kristendommen. Man må gå ud fra, at de repræsenterer deres vælgeres holdninger. En stærk kristen modstand mod homoseksuelles rettigheder på Færøerne er en realitet, og måske endda normen.

Til toppen 
#78192 - 16/01/2007 17:09 Re: Kristo-fobi i Danmark? [Re: Dust]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Dust,
Citat:
Sådan er aviser. Man kan ikke skrive om samfundsforhold uden at generalisere. Hav dog lidt tillid til, at vi godt kan forstå at der altid er undtagelser.

Vel talt!
Bare se på forskellige mediers fremstilling af politiet, de aututome, udlændinge und so weiter...
Det er svært at skildre og tackle en kompliceret virkelighed, og så er generalisering (desværre?) ofte en løsning som ligger lige til højrebenet

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#78193 - 16/01/2007 18:56 Re: Kristo-fobi i Danmark? [Re: anniesr]
Nikolaj
Bruger

Citat:
Bare se på forskellige mediers fremstilling af politiet, de aututome, udlændinge und so weiter...

For slet ikke at nævne »de unge«, som åbenbart er betegnelsen for en lille gruppe politisk ekstreme, utilpassede unge mennesker på Nørrebro. Nogle kønne repræsentanter, vi har der.

— Nikolaj

Til toppen 
#78194 - 16/01/2007 22:11 Kristne færinger? [Re: Dust]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
Ikke desto mindre: et stort mindretal af de færøske parlamentsmedlemmer stemte imod loven ud fra eksplicitte henvisninger til kristendommen. Man må gå ud fra, at de repræsenterer deres vælgeres holdninger. En stærk kristen modstand mod homoseksuelles rettigheder på Færøerne er en realitet, og måske endda normen.

Det tror jeg du har rimelig ret i. Spørgsmålet er, hvad det er for en styreform, som er gældende. I Danmark er det vel en kulturradikal kristen holdning, der gør sig mest gældende i samfundsdebatten - på Færøerne, er det mest en konservativ kristelig holdning, der gør sig mest gældende - men begge lande praktiserer repræsentativt demokrati. For mig at se, er det en selvfølge, at en kristen politiker stemmer 'kristeligt' (efter egen overbevinsing), når han gør sig gældende - og det er for mig en selvfølge, at kristne mennesker stemmer ud fra deres kristne livsholdning, når de stemmer til diverse politiske valg.
For mig at se, er problemet ikke så meget, at de danske medier har generaliseret i den givne sag; men derimod, at de direkte har løjet - fx ved at påstå, at 'de kristne græd, da de ikke længere fik lov til at håne og være voldelige mod homoseksuelle' (min egen overdrivelse). Alle de kristne færinger, som jeg kender (og det er en hel del), har ingensom helst behov for at håne og nedværdige homoseksuelle - men derimod har de fleste en traditionel konservativ tilgang til parforhold og familie.

Jón

Til toppen 
#78195 - 16/01/2007 23:47 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Dette er godt nok en smule off-topic, men jeg bliver nødt til at komme med det:

At ville lægge låg på nazismen ved at ulovliggøre dens mest groteske løgn er ikke alene et frit samfund uværdigt, det er også kontraproduktivt.

Det første fordi jeg er af den overbevisning at ytringsfrihed, herunder også frihenden til at fremsætte latterlige påstande uden basis i virkeligheden, er DET mest grundlæggende for et frit samfund.
Det andet, fordi det er en gammelkendt mekanisme at det der bliver forbudt åbent har en tendens til at blive mere udbredt i det lukkede rum, hemmeligt...Folk har en tendens til at tro at så er det jo nok rigtigt nok alligevel - tag bare alle de sindssyge konspirationsteorier ang. 11/9 og krigen mod terror fordi ikke ALLE dokumenter og sagsakter er kommet frem endnu..

Så lad bare nazisterne rable så meget af sig de vil. Det vil kun betyde at folk vil tage mere afstand fra dem...

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#78196 - 17/01/2007 08:32 Re: Kristne færinger? [Re: Jón Poulsen]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:

For mig at se, er problemet ikke så meget, at de danske medier har generaliseret i den givne sag; men derimod, at de direkte har løjet - fx ved at påstå, at 'de kristne græd, da de ikke længere fik lov til at håne og være voldelige mod homoseksuelle' (min egen overdrivelse). Alle de kristne færinger, som jeg kender (og det er en hel del), har ingensom helst behov for at håne og nedværdige homoseksuelle - men derimod har de fleste en traditionel konservativ tilgang til parforhold og familie.

Jón

Jeg skal starte med at indrømme, at jeg ikke læste alle indlæg i den generelle debat i sin tid, men jeg fulgte dog med i nogen grad. Jeg læste på ingen måde, at de færøske kristne var kede af at de ikke længere måtte være voldelige mod homoseksuelle. Den med at "de kristne græd" er vist blot en journalists poetiske udtryksform.

Men det skortede ikke på kristne, der (sobert og roligt) var imod loven, fordi den legitimerede det at være homoseksualitet, og det synes jeg er alvorligt nok i sig selv.

PS: Jeg har forgæves ledt efter den konkrete lovtekst - er der nogen, der har den?

Til toppen 
#78197 - 17/01/2007 10:03 Re: Kristne færinger? [Re: Jón Poulsen]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej alle

Er der overhovedet nogle, der kan bekræfte, at Politiken har udtrykt sig præcist, som de bliver citeret for af Kina-mand?
På nettet har de to artikler om emnet liggende: Homolov vedtaget på Færøerne og Drama da homolov blev vedtaget. De skriver om en kristen, der brød ud i gråd og om flere kristne aktivister, der protesterede mod lovgivningen, men jeg kan ikke se, at de generaliserer til alle kristne.
Jeg synes, at når kristne stiller sig op og siger, at de er imod at man forbyder at håne og nedværdige homoseksuelle, så bør medierne også skrive om det. Jeg husker også, da Emmy Fomsgård blev dømt ved de danske domstole for sine hadske udfald mod de homoseksuelle, hvordan hendes venner fra missionshuset stillede sig op udenfor retsbygningen og sang missionshussange for TV´et for at støtte Emmy Fomsgård. Der krummede de fleste af os virkelig tæer over at være aktive i missionsforeningerne. Jeg kan derfor sagtens forestille mig, at der er massiv modstand mod en lovgivning, der forbyder at håne og nedgøre homoseksuelle i det teologisk langt mere konservative Færøerne.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#78198 - 17/01/2007 10:58 Re: Kristne færinger? [Re: Dust]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
Men det skortede ikke på kristne, der (sobert og roligt) var imod loven, fordi den legitimerede det at være homoseksualitet, og det synes jeg er alvorligt nok i sig selv.

Fair nok!
Lovteksten er paragraf 266b af straffeloven. Du kan fx læse den her
Jón

Til toppen 
#78199 - 18/01/2007 11:14 Re: Homofobi på Færøerne [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Så lad bare nazisterne rable så meget af sig de vil. Det vil kun betyde at folk vil tage mere afstand fra dem...

Mvh

JF

Det skal ikke undervurderes at nazisterne kom til magten ved demokratiske valg.

Jeg er enig med dig i at det er kontraproduktivt, men jeg har forståelse for at man i lande som Østrig har taget de forholdsregler, man har.

Til toppen 
#78200 - 18/01/2007 19:06 Re: Homofobi på Færøerne [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Ja, det var ved demokratiske valg at Hitler endte med at få magten, MEN:

1: Der var ikke tale om at nazisterne fik flertal, og dermed automatisk dannede regering. Den nazistiske magtovertagelse kunne ikke have fundet sted medmindre Hitlers koalitionspartnere havde undervurderet ham groft, OG uden det store diplomatiske arbejde Hitler foretog sig i korridorene

2: Hitler kom til magten under samfundsforhold der ikke er set i Europa hverken før eller siden, og som EU nu i dag er en effektiv garant imod.
Derfor er der omkring lige så stor risiko for en nazistisk magtovertagelse som en kommunistisk. Faktisk er risikoen større for en kommunistisk, idet dennes forbrydelser omend mindst lige så brutale som nazismens, aldrig er blevet bragt nær så meget frem i lyset.

At man i Østrig og Tyskland har gjort holocaustbenægtelse og tilhørsforhold til nazistiske partier ulovligt handler nok mere om at sende signaler til omverdnen end om noget som helst andet.

Og jeg mener at vi bør gøre alt vi kan for at holde både nazismen og kommunismen nede. Paradoksalt nok betyder dette at TILLADE alle disse grupperingers rablerier.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær