2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#78106 - 31/12/2006 11:22
Re: Papirkurven
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Og på trods af kodeks: I sammenhængen et velafbalanceret og afdæmpet udbrud i modstrid til opførelsen hos genstanden for dette samme angreb. Alt i alt tjenende til din ære!
Og nu kan du gå ind i det nye år uden opsparede frustrationer så derfor lyder herfra ønsket om alt godt i dette!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#78107 - 31/12/2006 11:40
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Tak til LarsBj
Jeg mener naturligvis, hvad jeg skrev, men jeg orker ingen debat med kontrolløren.
Jeg tror, det var Jens Martin Knudsen, som sagde (citerede) følgende:
"Følg dem, der søger sandheden, og frygt dem, der mener at have fundet den"
|
|
Til toppen
|
|
|
#78109 - 31/12/2006 11:55
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
hej tros, Citat: "Følg dem, der søger sandheden, og frygt dem, der mener at have fundet den"
Det var da et sørgeligt og postmodernistisk citat. Er der ingen Sandhed her i verden da?
Eller skal det forståes sådan, at enten har vi en flok hæderlige småsokratiske mennesker, der siger "alt jeg ved er at jeg ikke ved noget som helst". Eller så møder vi en flok stygge fundementalistiske mennesker (læs kristne/religiøse), som hævder de har sandheden og ønsker at stoppe den ned i halsen på folk?
Eller er der måske også kristne, som ikke søger sandheden, men derimod følger sandheden i form af den historiske Jesus, som sagde om sig selv: "Jeg er vejen og sandheden og livet" (Joh 14,6) og derfor ønsker at gøre godt og elske vores medmennesker hvem end de er?
Jeg føler du skærer over en kam ved det citat. Hentyder du til at der er nogen der har stødt dig her på siden? Eller hvordan skal det forståes dette postmoderne citat?
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#78110 - 31/12/2006 12:11
Sandheden et religiøst anliggende?
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Simon skrev: Citat: Eller skal det forståes sådan, at enten har vi en flok hæderlige småsokratiske mennesker, der siger "alt jeg ved er at jeg ikke ved noget som helst". Eller så møder vi en flok stygge fundementalistiske mennesker (læs kristne/religiøse), som hævder de har sandheden og ønsker at stoppe den ned i halsen på folk
Nu skal du ikke føle dig så forfulgt! Tros citat kan jo forstås sådan, at uhyrlighederne kommer fra dem, der påstår, de har sandheden. For de har jo altid ret i egen overbevisning! Og derfor er alt, hvad de gør rigtigt, hvad enten de er kommunister, fascister, kristne, muslimer, hinduer, moon'er el. alm mennesker som brixtofterne og castbergerne af denne verden.
Det at følge "sandheden" (eng: truth) er jo ikke galt. Hvis Jesus stod foran mig, og sagde de berømte ord om sig selv, ville jeg nok følge efter........... Om ikke andet så for at få mad&vin! 
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#78111 - 31/12/2006 12:28
Sandheden et religiøst anliggende? tjah... tjoh...
|
Bruger
|
hej LarsBj, Citat: Nu skal du ikke føle dig så forfulgt!
Man må da heller ingenting ! 
Citat: Tros citat kan jo forstås sådan, at uhyrlighederne kommer fra dem, der påstår, de har sandheden. For de har jo altid ret i egen overbevisning! Og derfor er alt, hvad de gør rigtigt, hvad enten de er kommunister, fascister, kristne, muslimer, hinduer, moon'er el. alm mennesker som brixtofterne og castbergerne af denne verden.
Ja, den fik jeg godt. Men det ser jo lidt anderledes ud når man står i en sådan lejr, som har med sandheden at gøre. Det er faktisk ret skægt, man ligger ikke altid mærke til det som kristen, men der er tit to sider at se tingene fra.
Så jeg forstår godt citatet, men samtidigt, når jeg læser det som kristen, springer det mig i øjet at det taler om Sandhed: som noget der er hæderligt og meningsfyldt at søge efter. Men samtidigt er det noget man aldrig finder, for hvis man gør, ak og ve, så er man galt på den!
Og derfor bider citatet sig lidt i halen og bliver ret så meningsløst og kun det postmoderne ekko står tilbage og runger så sørgeligt... 
Det bliver endnu et år i trædemøllen, i stedet for en Sandhed som er absurd i vore postmoderne eller blot menneskelige ører.
Ændret af simon kl (31/12/2006 12:29)
|
|
Til toppen
|
|
|
#78112 - 31/12/2006 12:50
Re: Sandheden og postmodernisme
|
Bruger
|
Hej simon, Jeg spænder hanen på min 44' S&W ved ordet 'postmodernisme', så der fik du mig!!!!
Det ord dækker jo vist over det begreb, at vi lever en tid, hvor autoriteter er nedbrudt og alt er lige godt og intet helt godt. Og jeg brækker mig over et sådant møgliv, og vil ikke være med i postmodernismen, for jeg har nogle rettelinjer for mit liv, se f.eks. motto, og de er ikke moderne eller postdo.
Men det har ikke noget med forbeholdet over for folk med "Sandheden", og dermed muligheden for at påberåbe sig absolut autoritet, at gøre.
Folk der siger, de "har Sandheden" er potentielt farlige og har været det alle dage, hvis de har et projekt, der inddrager dig. Napoleon og Alexander d. store havde sikkert også "Sandheden", og det var længe før, modernismen gik post. Faraonerne havde Sandheden. De romerske kejsere havde det.
Derimod er folk der "søger Sandheden" ikke farlige. De er jo netop ikke i stand til at påberåbe sig absolut autoritet. De søger, og det samme gør jeg og du også,
og fred derfor være med dig og håb om alt godt,
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#78113 - 31/12/2006 13:13
|
Bruger
|
hej LarsBj, Citat: Og jeg brækker mig over et sådant møgliv, og vil ikke være med i postmodernismen ...
Det var i sandhed en befriende proklamation! Dejligt at høre!
Citat: Folk der siger, de "har Sandheden" er potentielt farlige og har været det alle dage, hvis de har et projekt, der inddrager dig.
Jow igen ser jeg hvad du mener og er da tildels enig, historien taler jo selv om det. Men nu hvor jeg er kristen, så synes jeg ikke man bare kan skære alle over én kam, og sige at du er farlig hvis du mener at kende Sandheden. Det kan kamme over ja, også i kristne kredse, fx når det er okay at slå abortlæger ihjel...
Jeg søger ikke sandheden, eller jow det gør jeg vel på en måde. Men jeg vil hellere formulere det således, at jeg som kristen følger sandheden, som jeg også skrev det i sidste indlæg. Følger, som i søge mod Jesus og søge udfra Jesus. Så at sige er Jesus mit motto og min rettelinie, hvor du så har noget andet i dit liv. Jeg er i så fald farlig fordi jeg tror på at Jesus er Sandheden, og at alt andet dermed ikke er godt nok. Det gør jeg ikke af overbevisning eller religiøs følelse, men af den simple grund at han selv siger det (okay, jeg er også ganske overbevist og har også haft min del af religiøse følelser, men det grunder altsammen i tillid til Bibelens ord).
Men så længe jeg ikke skyder nogen, men prøver at argumentere og pege på Kristentroen eller mere simpelt bare er et godt menneske mod alle, så er jeg da et fredeligt menneske man ikke behøver være bange for? Eller skal man frygte mig, som i citatet, fordi jeg mener at have fundet sandheden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78114 - 31/12/2006 13:25
|
Bruger
|
Hej Simon, Nøgleordet i din ovenstående beskrivelse er nu alligevel "søge". Du påstår ikke, tror jeg(?), at du ved præcist, hvad man skal hvornår, og du inddrager ikke andre i et projekt, hvor du vil have dem til at leve på en bestemt måde, som kun du kender(??), .....men det kan da godt være, jeg skal bruge dig til at skræmme min lille niece med, bare for en sikkerheds skyld??? mvh LarsBj 
|
|
Til toppen
|
|
|
#78115 - 31/12/2006 13:55
|
Bruger
|
hej LarsBj, Citat: Du påstår ikke, tror jeg(?), at du ved præcist, hvad man skal hvornår, og du inddrager ikke andre i et projekt, hvor du vil have dem til at leve på en bestemt måde, som kun du kender(??)
Jow, det er lidt det jeg påstår og mener. Elementet "Hvad" er at tro på Jesus, "Hvornår" er nu i dag eller så hurtigt som muligt, og jeg indrager gerne alle som kan beskrives som min "næste" i projektet, dvs alle jeg sårn umiddelbart kommer i kontakt med, fx dig nu her. Og selvom jeg ikke vil sige, at jeg er den eneste der kender til denne bestemt måde at være på, så ser jeg da gerne at folk levede deres liv i kærlighed til Gud og næsten, ligesom jeg selv søger at gøre.
Men jeg læser ikke i Bibelen at der er et tvangselement ifm kristentroen, tværtimod er Gud jo ret sort på den måde, at han insisterer på at kærligheden skal være frivillig i tro og tillid.
Så jeg kvalificerer mig måske kun som småfarlig? Farlig ideologi, men ingen ladte våben bag udtalelserne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#78116 - 31/12/2006 13:58
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Citat: Det var da et sørgeligt og postmodernistisk citat. Er der ingen Sandhed her i verden da?
Et andet citat: "Den, der i dag bruger begrebet "postmodernistisk" som en karakteristik, har faktisk ingen mening om emnet" (Ophavsmand ukendt).
Den, som mener at kende sandheden - hvad den så end måtte være - og sandheden om hvad, er så tæt på en fundamentalisme, at dialog er en umulighed. Fanatismen lurer.
Og så én til hjernen: Her kommer en sandhed: Sandheden findes ikke!
Logik: Sandheden findes!
Godt nyt år til alle her på denne herlige debat!
|
|
Til toppen
|
|
|
#78118 - 02/01/2007 15:56
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Citat: Tak til LarsBj
Jeg mener naturligvis, hvad jeg skrev, men jeg orker ingen debat med kontrolløren.
Jeg tror, det var Jens Martin Knudsen, som sagde (citerede) følgende:
"Følg dem, der søger sandheden, og frygt dem, der mener at have fundet den"
Hej Tros.
Hvorfor skulle det være anbefalelsesværdigt at (følge nogen, der) søge(r) noget, som det åbenbart er frygteligt at finde? Man søger vel for at finde, eller? Det er da lidt tosset at lede efter noget, man absolut ikke ønsker at finde. Skulle man så ikke helt lade være med at søge?
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|