Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#78007 - 31/12/2006 01:18 Halalkød!
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Vi må som kristne spise den mad, som vi lyster. Der er altså ingen mad, vi som sådan ikke må spise.

Alligevel så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at hvis en kylling er rigtig hallalslagtet efter muslimernes normer, så er der bedt en muslimsk bøn over kyllingen.

Er det så ikke forkert at spise denne?

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#78008 - 31/12/2006 04:46 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
Anonym
Anonym

Når du står i supermarkedets slagterafdeling, hvordan ved du så, om slagteren har bedt en bøn til Buddha, Krishna, el.lign., over den medisterpølse du køber?

Til toppen 
#78009 - 31/12/2006 09:49 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
the lost servant
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/05/2006
Sted: Horsens
Paulus behandler denne problematik i romerbrevet:

De svage i troen

v1 Den, der er svag i troen, skal I tage imod uden at sætte jer til doms over hans meninger. v2 Den enes tro tillader ham at spise hvad som helst, den svage spiser kun grønsager. v3 Den, der spiser, må ikke foragte den, der ikke spiser, og den, der ikke spiser, må ikke dømme den, der spiser; Gud har jo taget imod ham. v4 Hvem er du, som dømmer en andens tjener? Det er en sag for hans egen herre, om han står eller falder; og han bliver stående, for Herren har magt til at holde ham oppe. v5 Én regner den ene dag for vigtigere end andre dage, en anden regner alle dage for lige vigtige. Enhver skal stå fast ved sin overbevisning. v6 Den, der lægger vægt på, hvad det er for en dag, gør det for Herren. Den, der spiser, gør det for Herren; han siger jo Gud tak. Og den, der ikke spiser, gør det for Herren og siger også Gud tak. v7 For ingen af os lever for sig selv, og ingen dør for sig selv; v8 for når vi lever, lever vi for Herren, og når vi dør, dør vi for Herren. Hvad enten vi altså lever eller dør, tilhører vi Herren. v9 Derfor døde Kristus og blev levende igen, for at han skulle blive herre over både døde og levende. v10 Men du, hvorfor dømmer du din broder, eller hvorfor foragter du din broder? Vi skal jo alle stå frem for Guds domstol, v11 for der står skrevet:
Så sandt jeg lever, siger Herren:
For mig skal hvert knæ bøje sig,
og hver tunge skal bekende Gud.
v12 Vi skal altså hver for sig aflægge regnskab over for Gud.

v13 Lad os derfor ikke længere dømme hinanden, men I skal meget hellere dømme sådan: Ingen må bringe sin broder til at snuble eller falde. v14 Jeg ved og er i Herren Jesus vis på, at intet er urent i sig selv, men for den, der regner noget for urent, er det urent. v15 For sårer du din broder ved det, du spiser, lever du ikke mere efter kærligheden. Den, som Kristus døde for, må du ikke bringe i fordærv ved det, du spiser. v16 Lad ikke det gode, I har fået, komme i vanry. v17 For Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden. v18 Den, der tjener Kristus sådan, er Gud til behag og bliver agtet af mennesker. v19 Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse. v20 Ødelæg ikke Guds værk på grund af mad. Alt er rent, men for den, der tager anstød af at spise det, bliver det noget ondt. v21 Det rigtige er at lade være med at spise kød eller drikke vin eller gøre noget, som din broder tager anstød af. v22 Den tro, du har, skal være en sag mellem Gud og dig, og salig er den, der ikke dømmer sig selv med det valg, han træffer. v23 Men den, der har sine tvivl og så spiser alligevel, han er domfældt, fordi han ikke gør det af tro. Alt, hvad der ikke er af tro, er synd.

(joh kap 1) dem, der tror på hans navn; v13 de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.

Til toppen 
#78010 - 31/12/2006 09:55 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
Kroll1
Bruger

Reg.: 29/12/2006
Sted: Helsingør.
Hej JesusSoldat

Jeg har ikke lige en Bibel i min umiddelbare nærhed, men Paulus havde en belæring om netop dette i (vidst nok) et af hans breve. Spørgsmålet var om det er i orden at spise kød der er ofret til afguder, og det munder ud i at det er ok.
Han siger noget med at; "det er ikke hvad der kommer ind i munden der gør uren, men det der kommer ud af den."

Som jeg læser det er det vigtigere med hvad vi siger - og hvordan vi opfører os - end at vi bekymrer os om at der evt. følger forbandelser eller åndelige angreb med det vi spiser.
(Om ikke andet, kan man jo altid lyse velsignelsen over maden med en bøn, så er den klaret, da Gud altid er stærkere end alverdens afguder, djævle og hvad de ellers bliver kaldt.)

Hvis det var noget der havde betydning for os, tror jeg vi via Bibelen, ville have fået retningslinier for hvordan vi skulle håndtere den slags, evt. en specifik bøn til formålet, eller direkte besked om at holde os fra den slags spise.

VH
Brian.

Til toppen 
#78011 - 31/12/2006 09:56 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Kroll1
Bruger

Hov der kom The lost sevant mig i forkøbet, der var skriftstedet.

Til toppen 
#78012 - 31/12/2006 10:31 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Forkert!!

Sikke dog noget pjank. Spis dog din kylling. Den er ikke på nogen måde fordærvet!

Til toppen 
#78013 - 31/12/2006 12:37 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JesusSoldat, nej jeg kan faktisk ikke forestille mig, at kyllingerne tager skade, eller at det skulle være farligt for hverken krop eller sjæl at spise dem, selv om der over samlebåndet, hvor kører de igennem, er anbragt en båndoptager, der messer muslimske bønner ...

Under alle omstændigheder: "Alle gode gaver, de kommer oven ned .." og det har vi grund til at takke for!

I lande med sult og nød beder mange af hjertet spontant takkebøn til Gud over den mindste skål ris - - mens de af os rige danskere, som også beder bordbøn eller synger bordvers, vel især gør det for at huske os selv på, at det ikke er en selvfølge, men en Guds gave, at vi hver dag kan spise os mætte!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78014 - 31/12/2006 14:55 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Brian (brk)

Nu er halalkød altså ikke afgudsofferkød. Men ellers kan jeg da godt se, hvad du mener. Personligt har jeg intet imod halalkød af religiøse årsager, men er der ikke noget med, at dyrene lider unødvendig overlast? Og det har jeg ikke rigtig lyst til at støtte. Men på den anden side gider jeg heller ikke rigtig engagere mig i at undersøge, om min kylling er halal eller ej (men det er den vel nok, når den er købt midt i Gellerupparken).

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78015 - 31/12/2006 15:49 Re: Halalkød! [Re: JesusSoldat]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Citat:
Alligevel så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at hvis en kylling er rigtig hallalslagtet efter muslimernes normer, så er der bedt en muslimsk bøn over kyllingen.

Jeg vil mene at det kød godt kan komme ind under kategorien offerkød i den videst udstrækning, det er i hvert fald kød der er blevet forbundet med afguden Allah, og er vel tiltænkt til dem som tilbeder denne afgud.

Men den kristne ved jo godt at Allah ikke er Gud men en falsk afgud som ikke kan gøre noget som helst og som ikke er virkelig, så kødet kan selvfølgelig godt spises. Men man må passe på at man ikke bringer nogle til fald, fx en muslim der har afvist Islam og omfavnet Jesus. Hvis han fx har valgt at afstå fra hallal-slagtet kød og ikke ved at Guds Rige ikke handler om bestemt mad, helligdage etc. så kan han jo blive noget forvirret.

Til toppen 
#78016 - 31/12/2006 15:51 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Nu er halalkød altså ikke afgudsofferkød.

Tja, det er da nok en "sandhed" med meget store modifikationer!

Kød, der velsignes af en hedningepræst og er indviet til en hedensk afgud er vel i sagens natur afgudsofferkød.

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#78017 - 01/01/2007 04:38 Re: Halalkød! [Re: tros]
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Citat:
Forkert!!

Sikke dog noget pjank. Spis dog din kylling. Den er ikke på nogen måde fordærvet!

Hmm.. Tak for svaret, men uden nogen forklaring på din påstand, er det svært at bruge til noget nyttigt!

Anyway - tak til jer alle for svar!

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#78018 - 01/01/2007 14:23 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Citat:
Nu er halalkød altså ikke afgudsofferkød.

Tja, det er da nok en "sandhed" med meget store modifikationer!
Kød, der velsignes af en hedningepræst og er indviet til en hedensk afgud er vel i sagens natur afgudsofferkød.

Det kan da diskuteres, om muslimernes Gud er en afgud, og om muslimer kan kaldes hedninger – jég mener det ikke. Men halalkød er altså ikke offerkød, men blot rituelt slagtet kød, ligesom jødernes kosher. Og du vil vel ikke påstå, at kosher er afgudsofferkød, vel?

Godt nytår!
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#78019 - 01/01/2007 14:25 Re: Halalkød! [Re: mwh]
Nikolaj
Bruger

Hej mwh
Citat:
Men den kristne ved jo godt at Allah ikke er Gud men en falsk afgud som ikke kan gøre noget som helst og som ikke er virkelig, så kødet kan selvfølgelig godt spises.

Det vi nu nogen, der ikke »ved«. Men i øvrigt er det jo ligemeget, da det ikke er forbudt at spise afgudsofferkød.

Godt nytår!
Nikolaj

Til toppen 
#78020 - 01/01/2007 14:39 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og du vil vel ikke påstå, at kosher er afgudsofferkød, vel?

Jo, og der kan da heller ikke være nogen som helst tvivl om at muslimernes gud er en afgud og islam en hedensk religion.

Og jeg har ikke her udtalt mig om hvorvidt vi som kristne med ren samvittighed kan spise kosher- eller hallalkød. Begge disse indeholder i det mindste ikke kød fra urene dyr.

Og den jødedom der blev grundlagt efter Jerusalems og Templets ødelæggelse i år 70 e.Kr. og som derfra udviklede sig frem til den jødedom vi kender i dag, er i mangt og meget væsentlig forskellig fra den jødedom der fandtes på Jesu tid og endnu mere forskellig fra den jødedom der fandtes i GT's tid, er også af en sådan karakter at jeg er helt overbevist om at GT's profeter ville kalde nutidens jødedom for afgudsdyrkelse.

Det er en umulighed at både den jødiske religion og kristendom begge kan være sande religioner, set ud fra et bibelsk perspektiv. Allerede Jesus havde nogle meget markante udtalelser om den jødiske tro i hans samtid, og med jødernes forkastelse af Jesus som Messias er det tydeligt hvor den jødiske religions bevægede sig hen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78021 - 01/01/2007 15:17 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas - - jeg tror da ikke, at halal og kosher er ment som ofringer, men at der er blot tale om rituelle slagtningsmetoder.
Under alle omstændigheder er vi vist alle enige om, at vi som kristne ikke tager skade af at spise det.

Jeg mener, at vi er enige med jøder og muslimer i, at der kun findes én Gud.
Alle tre rekigioner er monoteistiske.

Men kristne må fastholde, at der kun findes én sand Gud:
den treenige Gud: Faderen, Sønnen og Helligånden.

Gud Fader har givet sig til kende for os ved at blive menneske i Sønnen, Jesus Kristus.

Og da hverken jøder eller muslimer tror på Faderen som Jesu Kristi - og vores! - far, må jeg erklære mig enig med dig i, at hverken muslimernes "Allah" eller jødernes "Herren" kan være identisk med Faderen.

Om vi skal kalde dem "ikke-eksisterende" i stedet for "afguder" er nok lidt et temperamentsspørgsmål. Jeg selv mener, at det er unødigt provokerende at kalde dem afguder ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78022 - 01/01/2007 15:28 Re: Halalkød! [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Og da hverken jøder eller muslimer tror på Faderen som Jesu Kristi - og vores! - far, må jeg erklære mig enig med dig i, at hverken muslimernes "Allah" eller jødernes "Herren" kan være identisk med Faderen.

Om vi skal kalde dem "ikke-eksisterende" i stedet for "afguder" er nok lidt et temperamentsspørgsmål. Jeg selv mener, at det er unødigt provokerende at kalde dem afguder ...

Er Baal ikke-eksisterende? Er alle de andre afguder (hedenske guder) nævnt i Bibelen ikke-eksisterende? Eller skal vi, som Bibelen gør det, kalde dem for afguder og deres dyrkere og tilbedere for hedninger?

Og jeg ser så heller ikke noget som helst negativt værdiladet i ordene afguder og hedninger, men det er almindelige betegnelser for folk der tilbeder en ikke-bibelsk gud. Selv om både jøder og muslimer bekender at der kun findes én gud, er denne gud dog slet ikke identisk med Bibelens sande Gud, Jesu Kristi far.

I min venskabs- og omgangskreds er der adskillige både jøder og muslimer, og mange af os mødes ofte til en religionsdialog hvor vi får luftet mange tanker om vores tro. Vi har en stående joke ved starten af vore dialoger: "Hvilken en af vore tre afguder skal vi så snakke om i dag?" En dejlig befriende indledning til en tværreligiøs dialog hvor vi alle er sat på samme plan og ligeværdigt kan føre en debat om det der interesseret os: troen på Gud.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78023 - 01/01/2007 16:45 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Er Baal ikke-eksisterende? Er alle de andre afguder (hedenske guder) nævnt i Bibelen ikke-eksisterende?

Ja, de er ikke-eksisterende!

Afgudsbilleder, hvad enten de, som en gulvkalv eller en stenstøtte, eller et træ eller solen, eksisterer rent fysisk, eller de kun findes i menneskers fantasier og forestillingsverden, har ingen selvsstændig eksistens eller magt eller indsigt af nogen art.

Alligevel er tilbedelsen af dem dødsens farlig, fordi ondskabens kræfter i himmelrummet findes og er reelle nok - og kan bruge dem til at lokke mennesker bort fra Gud.

I Rom. 1 kan vi læse, at afgudsdyrkelse ikke et et stadium på vejen til troen på Gud, men tværtimod et uhyggeligt frafald.

Afgudsdyrkelse er hvad som helst, som lægger helt eller delvis beslag på den tilbedelse og troskab, som alene tilkommer Gud, vor Skaber og vor Herre, som har skænket os livet og alt andet.

Således kan rigdom også være en afgud (Mammon), nemlig hvis vi prioriterer pengene højere end Ham, som har givet os dem.

Også utugt, som kan sidestilles med åndeligt ægteskabsbrud, kan betegnes som afgudsdyrkelse.

Ligeså selvdyrkelsen - måske er vi hver især er vores egen længst levende afgud?

Sådan tror jeg det skal forstås.

Så efter min bedste overbevisning er der ingen Baal, Odin, Allah, Astarte, Shiva, Tor eller nogen som helst anden afgud at finde noget sted derude i galakserne.

Men den onde åndsmagt, som er djævelen/løgneren/fristeren findes og kan forklæde sig på alle mulige måder - endog som en lysets engel.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78024 - 01/01/2007 18:59 Re: Halalkød! [Re: kristina]
Kroll1
Bruger

Jeg tror nu nok at det vi refererer til som afguder, kan være åndelige væsener, dem som Bibelen kalder " troner, herskere, magter og myndigheder." Se også: Rom; 8,38, 1. Kor; 15,24 Ef; 6,12 Kol; 2,15, m.fl. Hvor ordet "magter" ifølge Gads Bibelleksikon, oversættes fra ordene arkh`ai, stoikh`eia, exousiai, dyn``ameis, m.fl. som i brevlitteraturen benyttes om forskellige overjordiske væsener.
At de også kan påvirke os som utugt, stræben efter rigdom eller noget helt tredie, tror jeg også, men de åndelige væsener, som vi under et ofte kalder dæmoner, er ifølge Bibelen, en realitet, vi bør tage særdeles alvorligt.
At de fremtræder som "guder" fremgår temmeligt utvetydigt, i de berretninger der er, om f.eks. baal som du selv nævner.
I Paulus`s første brev til Korintherne 8,5, skriver han "For vel er der såkaldte guder, både i himmelen og på jorden - der er jo så mange guder og så mange herrer."
Da menneskeskabte gudebilleder og begreber som mammon og utugt, vel ikke kan være i himmelen (jeg læser det som den åndelige dimention) må det vel være væsener han her taler om.
Så er spørgsmålet selvfølgeligt hvor bogstaveligt man tager Bibelens ord, og her er min mening så, at tror man på Bibelen, må man også tro på den virkelighed den beskriver.

Med hensyn til at Kristendom ikke er Jødedom, må jeg melde mig fuldstændig uenig!!!!!
Jeg tror ikke at Jesus selv, eller alle de der var kristne i de første 200-300 år efter Kristus, ville være vilde med at få at vide at de ikke var jøder.
Hele diskutionen omkring måde at leve på, hvad man måtte og hvad man ikke måtte (afgudsofferkød, omskærelse osv.) viser for mig at se, sin tydelige rod i jødedommen.
Kristendommen er den ene af de kun to - ud af utallige Jødiske sekter der eksisterede på jesu tid - der overlevede Jerusalems ødelæggelse, den anden var interresant nok den farisæiske, som med tiden har udviklet sig til de Jødiske trosretninger vi kender idag.
Den store forskel på Jøder og Kristne er at Kristne tror at Frelseren er kommet, det tror Jøderne ikke.
Men den Gud, Herre, Skaber vi tilbeder er den samme, hvilket b.la. indikeres af, at navnet vi har for vores Gud, hos både Jøder og Kristne er JHVH (Jahveh).
Det at Kristne anderkender Toraen (Det Gamle Testamente) viser vel også vores inbyrdes tilhørsforhold.

At jeg så ikke mener at muslimerne tror på den samme gud som Kristne og Jøder, bunder i, at de har ændret på det i toraen, der ikke passede muhammed, bla. historien om Isak og Ismael, hvor de mener at det var Ismael og ikke Isak der fik Guds velsignelse, hvormed de kan påråbe sig den sande tro, fordi det arabiske folk er efterkommere af Ismael.
Navnet allah, skal så vidt jeg har læst, stamme fra en d`jinn (dæmon) som nomadestammerne på muhammeds tid frygtede, og ved at bruge dette navn, kunne muhammed få magt over de der frygtede denne dæmon.

VH
Brian.

Til toppen 
#78025 - 01/01/2007 21:25 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian brk - - tak for dit indlæg!

Det kan godt være, at jeg er på vildspor med noget af det, jeg skrev, så det vil jeg overveje igen og komme tilbage til sagen!

Vi er helt klart enige om, at dæmoner er en realitet, som vi skal tage alvorligt, herom er jeg ikke i tvivl, men jeg har (måske forkert!) ikke konkret forbundet dem med nogen af de nævnte konkrete afgudsnavne.

Mht. jødedom og kristendom mener jeg stadig, at det er to forskellige religioner. Kristendommens centrum er Kristus, Gud og Menneske!
Kristus var jøde og det var mange af hans disciple også, men de frasagde sig jo så jødedommen.
Man kan naturligvis være kristen, selv om man er jøde, så er man jødekristen og har frasagt sig den jødiske religion. Vi andre er hedningekristne. Men ham vi tror på, hvad enten vi er jøde- eller hedningekristne er jo den samme, nemlig Kristus,
Er du ikke enig her?
Citat:
Men den Gud, Herre, Skaber vi tilbeder er den samme, hvilket b.la. indikeres af, at navnet vi har for vores Gud, hos både Jøder og Kristne er JHVH (Jahveh).

Det ved jeg nu ikke rigtig - kristendommens centrum og hovedperson er jo Kristus (og det både i GT og NT!) - og Gud er, ifølge kristendommen, treenig!

Men vi er enige om, at jødedommen er kristendommens uundværlige rødder, og at frelsen udgår fra Israel, som jo desværre sagde nej .... Jesus græd over Jerusalem ..

Det er lidt vanskeligt rent sprogligt at få hold på det det med "den samme Gud" -
eller "en anden gud" for alle monoteister er jo enige om, at der kun er én sand Gud - bare ikke om hvem han er, og hvordan han er, hvad han har gjort for os, og hvad han vil, at vi skal gøre ...

... men, som sagt, jeg må tænke videre og vende tilbage til tråden her.
Måske er der i mellemtiden andre, som har kommentarer?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78026 - 01/01/2007 22:48 Re: Halalkød! [Re: kristina]
Kroll1
Bruger

Hej Kristina.

Hvorvidt du er på vildspor, skal jeg ikke afgøre, vi giver begge udtryk for hver vores mening, og det sætter så tanker igang hos os begge, og forhåbentligt andre, det er det der er så forfriskende ved en god diskution.
Hvem der har ret får vi aligevellet først at vide i det hinsides

Citat:
Mht. jødedom og kristendom mener jeg stadig, at det er to forskellige religioner. Kristendommens centrum er Kristus, Gud og Menneske!
Kristus var jøde og det var mange af hans disciple også, men de frasagde sig jo så jødedommen.
Man kan naturligvis være kristen, selv om man er jøde, så er man jødekristen og har frasagt sig den jødiske religion. Vi andre er hedningekristne. Men ham vi tror på, hvad enten vi er jøde- eller hedningekristne er jo den samme, nemlig Kristus,
Er du ikke enig her?

Nej jeg er ikke enig!
Jeg ser ingen steder i Bibelen eller historieskrivningen, noget der siger at de første Kristne frasagde sig jødedommen, derimod syntes jeg, at diciplene gjorde meget for at understrege deres Jødiske tilhørsforhold, i og med, de når de kom til et nyt sted, først talte for Jøderne og i synagogerne. Det var jo også først, da Herren havde givet Paulus bud om også at tale til hedningene, at der for alvor kom gang i hvervningen af ikkejøder, (hvilket nogle af diciplene jo til at starte med var imod) men der er intet der tyder på, at de nedtonede at prædike for Jøder, før engang efter Jerusalems ødelæggelse i år 70, og da var det sandsynligvis kun fordi, de overlevende Jøder, herefter var spredt for alle vinde.

Citat:
kristendommens centrum og hovedperson er jo Kristus (og det både i GT og NT!) - og Gud er, ifølge kristendommen, treenig!

Jeg kan som Kristen, selvfølgeligt kun tilslutte mig dette, men mener også at det er Jødernes opfattelse ,at hele toraen peger frem imod Messias.
Vi kan så se at den lovede Messias er Jesus, og det er så her vandene skildes mellem Kristne og Jøder.
I tiden både før og efter Jesus, var der også forskellige opfattelser om hvem og hvordan Gud er, og man kan i Bibelen se små forskelle i opfattelsen op igennem tiden.
Der har været Jøder der mente at Gud havde en hustru, nogle der har troet på en slags reinkarnation, nogle der mente at visse former for magi kunne anvendes osv.
Der var mange forskellige Jødiske fraktioner, af hvilke vi kun kender navnene på få af dem; saddukæerne, farisæerne, samaritanerne (som også praktiserede en stærkt Jødisk influeret tro) og essenerne (sandsynligvis dem der skrev dødehavsrullerne) men der er ikke tvivl om at der var mange andre "partier" eller sekter, med hver deres opfattelse om hvad sand Jødedom var, og hertil mener jeg altså også at man kan regne de Kristne.

Men hvem ved - måske er det mig der er på vildspor?

Til toppen 
#78027 - 02/01/2007 08:30 Re: Halalkød! [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Så efter min bedste overbevisning er der ingen Baal, Odin, Allah, Astarte, Shiva, Tor eller nogen som helst anden afgud at finde noget sted derude i galakserne.

Men den onde åndsmagt, som er djævelen/løgneren/fristeren findes og kan forklæde sig på alle mulige måder - endog som en lysets engel.

Jeg kan ikke rigtig finde noget at være uenig med dig om

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78028 - 02/01/2007 08:35 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det at Kristne anderkender Toraen (Det Gamle Testamente) viser vel også vores inbyrdes tilhørsforhold.

Nej, det er ikke den samme Gud vi tilbeder. Og som du kan se gennem hele GT så forfaldt jøderne den ene gang efter den anden til at dyrke andre guder. Selv om jøderne i dag siger de tilbeder JHVH er det alligevel en helt anden gud de tilbeder, for havde de tilbedt JHVH så havde de også modtaget Jesus som Messias. Da de forkastede Jesus som Messias forkastede de endegyldigt JHVH som den gud de tilbeder.

Det er ikke nok at de kalder deres gud for JHVH.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78029 - 02/01/2007 08:42 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg kan som Kristen, selvfølgeligt kun tilslutte mig dette, men mener også at det er Jødernes opfattelse ,at hele toraen peger frem imod Messias.
Vi kan så se at den lovede Messias er Jesus, og det er så her vandene skildes mellem Kristne og Jøder.

Ja netop, her skilles vandene og her vælger jødedommen engyldigt at sige farvel og tak til JHVH. Når de forkaster Jesus forkaster de samtidig JHVH, eller rettere: ved deres forkastelse af Jesus bliver det tydeligt åbenbaret at de egentlig slet ikke tilbeder JHVH, men de tilbeder i realiteten noget helt andet som de blot kalder JHVH.

Også i dag findes der kristne der tilbeder noget de kalder Jesus men som slet ikke er Jesus. Læs meget grundigt kap. 7 Mattæusevangeliet samt andre steder hvor der er tale om falske Messias og Kristus'er.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78030 - 02/01/2007 10:07 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Kroll1
Bruger

Hej Andreas Tak for dit feedback.

Citat:
Nej, det er ikke den samme Gud vi tilbeder. Og som du kan se gennem hele GT så forfaldt jøderne den ene gang efter den anden til at dyrke andre guder. Selv om jøderne i dag siger de tilbeder JHVH er det alligevel en helt anden gud de tilbeder, for havde de tilbedt JHVH så havde de også modtaget Jesus som Messias. Da de forkastede Jesus som Messias forkastede de endegyldigt JHVH som den gud de tilbeder.

Citat:
Ja netop, her skilles vandene og her vælger jødedommen engyldigt at sige farvel og tak til JHVH. Når de forkaster Jesus forkaster de samtidig JHVH, eller rettere: ved deres forkastelse af Jesus bliver det tydeligt åbenbaret at de egentlig slet ikke tilbeder JHVH, men de tilbeder i realiteten noget helt andet som de blot kalder JHVH.

Jeg kan godt følge din argumentation, men er uenig i konklutionen.
At jøderne gennem tiderne har dyrket andre "guder" og at de forkastede Jesus som deres Mesias, mener jeg ikke er ensbetydende med at de forkaster JHVH.
Det Gamle Testamente fortæller tit om, at Gud forbarmer sig over det Jødiske folk , når de har trådt forkert (som han jo også gør overfor Kristne. Selvom han straffer de der ikke vil omvende sig, er han nådig overfor Jøderne som folk betraktet, vel sagtens fordi det er enkeltindivider, der synder, og det skal så ikke gå ud over de der "blot" følger med (sådan tænker jeg det).

Det Gamle Testamente advarer tydeligt Jøderne om at de som folk vil forkaste Mesias ved hans første komme, men nævner også at de vil tage imod ham ved hans andet komme, når han træder ned på oliebjerget (jeg tror ikke på "erstatningsteologien, hvor de kristne har fået ALLE Jødernes velsignelser istedet for Jøderne.
Til den tid vil der, ifølge skriften, også være andre folkeslag, der i første omgang forkastede Jesus, der vil omvende sig, og de vil, som jeg læser det, også blive taget godt imod, omend de der allerede har anderkendt Jesus som Mesias vil, vil få nogle andre velsignelser.

Citat:
Også i dag findes der kristne der tilbeder noget de kalder Jesus men som slet ikke er Jesus. Læs meget grundigt kap. 7 Mattæusevangeliet samt andre steder hvor der er tale om falske Messias og Kristus'er.

Her er vi helt enige, men jeg vil ikke frakende de der lider under en sådan vilfarelse, retten til Guds velvillige opmærksomhed.
Vi er mange der har været vidt omkring, i vores søgen efter sandheden, og selvom min egen søgen ikke har taget så længe som Jødernes, tror jeg det der spiller en rolle for Gud, er den oprigtighed man har i sin søgen, og i sit hjerte mens man søger, og jeg tror der er mange Jøder, der af et oprigtigt hjerte, tilbeder Gud, ud fra de forudsætninger og den viden de har.

VH
Brian.

Til toppen 
#78031 - 02/01/2007 10:10 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Citat:
Og du vil vel ikke påstå, at kosher er afgudsofferkød, vel?

Jo, og der kan da heller ikke være nogen som helst tvivl om at muslimernes gud er en afgud og islam en hedensk religion.

Og jødedommen, er det også en hedensk religion? For så synes jeg da, vi tager enhver form for mening ud af det ord. Hvis du læser i NT, er »hedning« jo netop defineret ved at være det modsatte af »jøde«.

Som sagt mener jeg ikke, det går an at kalde muslimernes Gud for en afgud. De har en på mange måder anderledes opfattelse af Gud end vi har, men det forhindrer altså ikke Gud i at være den samme. Gud er større end vores forestillinger om ham.
Citat:
Og jeg har ikke her udtalt mig om hvorvidt vi som kristne med ren samvittighed kan spise kosher- eller hallalkød. Begge disse indeholder i det mindste ikke kød fra urene dyr.

Det er da revnende ligegyldigt, om kosher- og halalkød indeholder kød fra »urene« dyr; er det ikke?
Citat:
Det er en umulighed at både den jødiske religion og kristendom begge kan være sande religioner, set ud fra et bibelsk perspektiv.

Jeg har vist heller ikke påstået, at nutidens jødedom er en sand religion.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78032 - 02/01/2007 12:06 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Som sagt mener jeg ikke, det går an at kalde muslimernes Gud for en afgud. De har en på mange måder anderledes opfattelse af Gud end vi har, men det forhindrer altså ikke Gud i at være den samme. Gud er større end vores forestillinger om ham.

Jamen så må du jo kunne begrunde, ud fra Bibelen og Koranen at der vitterligt ER tale om den samme gud.

Men alene det forhold at den muslimske guds frelseslære er afgrundsdyb forskellig fra den kristne bibelske frelseslære siger i sig selv at der ikke kan være tale om den samme Gud. Den bibelske Gud, både i GT og i NT, kender kun én, og absolut kun én frelsesmåde, og "der er ikke givet mennesket noget andet navn til frelse" (frit citeret efter hukommeren).
Citat:
Citat:

Det er da revnende ligegyldigt, om kosher- og halalkød indeholder kød fra »urene« dyr; er det ikke?

Er der ikke noget du helt grundliggende har misforstået? Hverken for jøder, muslimer, Jesus eller hans disciple er det ligegyldigt.
Citat:
Citat:
Det er en umulighed at både den jødiske religion og kristendom begge kan være sande religioner, set ud fra et bibelsk perspektiv.

Jeg har vist heller ikke påstået, at nutidens jødedom er en sand religion.

Det er nutidens jødedom, og den gud nutidens jøder dyrker, vi her taler om, hvorvidt denne religion og denne gud er den samme som den kristne Gud.

Men du plæderer dog alligevel for at såvel den jødiske gud som den muslimske gud skulle være identisk med den bibelske og kristne Gud? Hvordan får du det til at hænge sammen. Konklussionen må jo så være at såvel jødisk religion som muslimsk religion trods alt må være sande religioner når det, ifølge din påstand, er den sande Gud de tilbeder.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78033 - 02/01/2007 12:09 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg kan godt følge din argumentation, men er uenig i konklutionen.
At jøderne gennem tiderne har dyrket andre "guder" og at de forkastede Jesus som deres Mesias, mener jeg ikke er ensbetydende med at de forkaster JHVH.

Siger Jesus ikke noget i stil med, at den der tager imod ham tager imod den der sendte ham, og den der forkaster ham forkaster den der sendte ham.

Og dermed har jøderne selv sat sig i gruppen af falsk religion idet de har forkastet både Jesus og Faderen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78034 - 02/01/2007 12:17 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Her er vi helt enige, men jeg vil ikke frakende de der lider under en sådan vilfarelse, retten til Guds velvillige opmærksomhed.

Men det vil Jesus, - læs Matt. kapitel 7, især versene 21-23 ("Og da vil jeg sige dem rent ud: Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret"), men husk hele den sammenhæng disse ord er sagt i!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78035 - 02/01/2007 12:40 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Kroll1
Bruger

Citat:
Men det vil Jesus, - læs Matt. kapitel 7, især versene 21-23 ("Og da vil jeg sige dem rent ud: Jeg har aldrig kendt jer; vig bort fra mig, I, som øver uret"), men husk hele den sammenhæng disse ord er sagt i!

Jeg kan godt se hvad du mener, netop det skriftsted er meget vigtigt, når vi taler om hvem der skal fortabes, og hvem ikke.
Men når jeg læser det i sammenhæng med bla. Åbenbaringsbogen (som jeg omtalte i et tidligere indlæg) ser jeg det som en advarsel, til de der ikke vil omvende sig når de præsenteres for sandheden om deres måde at leve deres tro og om Jesus, og afviser når Helligånden taler til dem om det (og her har jeg selv oplevet at have fået mange chancer)
Jeg mener også at Jøderne, der jo er Guds øjesten, får om ikke flere, så ihverttilfælde lige så mange chancer som vi andre.
Selvom dette skriftsted også omhandler Jøderne, ser jeg det mere som myntet på de mange falske profeter, helbredelsesprædikanter og forkyndere (uden at sige at alle er galt på den!) der i denne tid er så mange af.

VH
Brian

Til toppen 
#78036 - 02/01/2007 12:50 Re: Halalkød! [Re: Kroll1]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg mener også at Jøderne, der jo er Guds øjesten, får om ikke flere, så ihverttilfælde lige så mange chancer som vi andre.

Jøderne som gruppe, nation, har selv fravalgt Jesus. Som enkeltindivider har de nøjagtig de samme chancer og muligheder som du og jeg har, hverken mere eller mindre.

Jesus siger selv at "jeres hus bliver forladt og overladt til jer selv" (Matt. 23,38). Og iøvrigt har Romerbrevet (f.eks. kap. 11) utroligt meget at fortælle om jødefolkets forkastelse, og hvordan træets oprindelige grene hugges af, og hvordan grene fra vilde træer indpodes på stammen i stedet for de oprindelige grene.

Jødefolket har forkastet sig selv som en specielt udvalgt folk, deres løb er kørt som kollektiv gruppe. Men enhver jøde kan frelses på nøjagtig samme måde som alle andre, hverken mere eller mindre, og de får ikke andre chancer, hverken mere eller mindre, end alle andre.

Men vi er ved at komme ind på et sidespor. Skal vi fortsætte i dette spor bør det nok blive i en ny tråd.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78037 - 02/01/2007 15:01 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Kroll1
Bruger

Ja vi er kommet laangt ud af et sidespor, som det jo ofte sker i diskutioner.
Jeg tror vidst også at de der har noget at sige om dette sidespor har meldt ud

Til toppen 
#78038 - 02/01/2007 20:39 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Jamen så må du jo kunne begrunde, ud fra Bibelen og Koranen at der vitterligt ER tale om den samme gud.

Der er kun én Gud – det fremgår vist ganske tydeligt af både Bibelen og Koranen. Fordi eksistensen af flere Guder (med stort G) er umulig (der kan jo ikke findes flere almægtige eller flere ene-skabere), må det nødvendigvis være den samme, vi snakker om. Forskellen mellem kristnes, jøders og muslimers gudsbilleder er ikke, at det er tre forskellige guder, men at vi har forskellige opfattelser af den samme Gud. Jeg vil prøve at illustrere det:

Tre mænd/kvinder/nisser, A, B og C, står uden for et rødt murstenshus og snakker om X, som bor inde i huset. A kendte X for 30 år siden, men han har ikke set ham siden. B har aldrig set X, men han har tit gået forbi huset, set navnet på postkassen og gjort sig nogle spekulationer om, hvad X mon kan være for en fætter. C er en nær ven af X og har drukket formiddagskaffe hos ham i dag. Tror du ikke, A, B og C har ganske forskellige opfattelser af, hvordan X er? Alligevel er det den samme person, de taler om.
Citat:
Citat:

Er der ikke noget du helt grundliggende har misforstået? Hverken for jøder, muslimer, Jesus eller hans disciple er det ligegyldigt.

Hovsa, jeg havde helt fortrængt, at du er adventist. Jeg mener naturligvis stadig, at det revnende ligegyldigt, om mad stammer fra urene dyr eller ej, men medmindre du insisterer, synes jeg ikke, det er spørgsmål, jeg lige nu vil bruge mine kræfter på at debattere.
Citat:
Det er nutidens jødedom, og den gud nutidens jøder dyrker, vi her taler om, hvorvidt denne religion og denne gud er den samme som den kristne Gud.
Men du plæderer dog alligevel for at såvel den jødiske gud som den muslimske gud skulle være identisk med den bibelske og kristne Gud? Hvordan får du det til at hænge sammen. Konklussionen må jo så være at såvel jødisk religion som muslimsk religion trods alt må være sande religioner når det, ifølge din påstand, er den sande Gud de tilbeder.

Nej, det må det ikke, og jeg skal nok selv drage mine konklusioner, tak! At tro på Gud er altså ikke det samme som at have en sand religion. Der er nemlig ingen frelse i tro på Gud alene. Der er kun frelse gennem troen på Jesus Kristus (desværre, så vidt, vi ved).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78039 - 02/01/2007 20:52 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
At tro på Gud er altså ikke det samme som at have en sand religion. Der er nemlig ingen frelse i tro på Gud alene. Der er kun frelse gennem troen på Jesus Kristus (desværre, så vidt, vi ved).

Du forudsætter at ordet Gud altid vil referere til den samme Gud. Ordet bil refererer ikke altid til min én bestemt bil.

Men du er da velkommen til at dokumentere hvordan du får muslimernes gud til at være den samme om Bibelens Gud. Lad os blot her holde jødernes og deres gudsdyrkelse uden helt uden for.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78040 - 02/01/2007 21:11 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Du forudsætter at ordet Gud altid vil referere til den samme Gud. Ordet bil refererer ikke altid til min én bestemt bil.
Men du er da velkommen til at dokumentere hvordan du får muslimernes gud til at være den samme om Bibelens Gud.

Jeg synes egentlig, det var det, jeg forsøgte at gøre i mit foregående indlæg. Hvad har du at sige til det?
Forskellen på ordene »Gud« og »bil« er naturligvis, at »Gud« er et proprium/egennavn, altså navnet på en bestemt person, mens »bil« bare er et almindeligt substantiv/navneord, altså blot navnet på ting af en bestemt slags (jf. »gud« med lille g).
Citat:
Lad os blot her holde jødernes og deres gudsdyrkelse uden helt uden for.

Hvorfor det? Jeg synes bestemt ikke, at jødernes gudsbillede er spor irrelevant i denne sammenhæng.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78041 - 02/01/2007 21:19 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg synes egentlig, det var det, jeg forsøgte at gøre i mit foregående indlæg. Hvad har du at sige til det?

Så mislykkedes det i al fald for dig.

At muslimer kalder deres gud for Gud gør ikke den gud til den samme Gud som vi har beskrevet i Bibelen.

Men kom med en begrundelse hvor du ud fra henholdsvis Bibelen og Koranen underbygger din påstand om at der er tale om den samme gud/Gud.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78042 - 03/01/2007 14:22 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas

I stedet for bare at påstå uden videre, at det er mislykkedes for mig at argumentere for min sag, kunne jeg måske få dig til at kritisere mine argumenter? Det nytter jo ikke noget – og det kan ikke kaldes debat – blot at postulere, at modparten tager fejl og man selv har ret.
Citat:
Der er kun én Gud – det fremgår vist ganske tydeligt af både Bibelen og Koranen. Fordi eksistensen af flere Guder (med stort G) er umulig (der kan jo ikke findes flere almægtige eller flere ene-skabere), må det nødvendigvis være den samme, vi snakker om. Forskellen mellem kristnes, jøders og muslimers gudsbilleder er ikke, at det er tre forskellige guder, men at vi har forskellige opfattelser af den samme Gud. Jeg vil prøve at illustrere det:

Tre mænd/kvinder/nisser, A, B og C, står uden for et rødt murstenshus og snakker om X, som bor inde i huset. A kendte X for 30 år siden, men han har ikke set ham siden. B har aldrig set X, men han har tit gået forbi huset, set navnet på postkassen og gjort sig nogle spekulationer om, hvad X mon kan være for en fætter. C er en nær ven af X og har drukket formiddagskaffe hos ham i dag. Tror du ikke, A, B og C har ganske forskellige opfattelser af, hvordan X er? Alligevel er det den samme person, de taler om.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78043 - 03/01/2007 14:57 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
I stedet for bare at påstå uden videre, at det er mislykkedes for mig at argumentere for min sag, kunne jeg måske få dig til at kritisere mine argumenter?

Jeg vil meget hellere have at du forsøger at underbygge dit argument om at Bibelens Gud er den samme som muslimernes gud via bibeltekster og korantekster, idet det jo er dig der har fremført dette meget kontroversielle postulat. Jeg kan ikke rigtig forholde mig til din hidtidige argumentation da jeg finder den særdeles abstrakt.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78044 - 03/01/2007 23:13 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas

Jeg er faktisk heller ikke selv så meget for argumentation, der er for abstrakt og spekulativ, så jeg beklager, hvis jeg har overdrevet i den retning. Jeg vil forsøge at angribe emnet mere direkte ud fra Bibelen og Koranen.

Det er klart, at Bibelen ikke siger noget om muslimer og deres gudsdyrkelse – Muhammed blev jo først født flere århundreder senere. Til gengæld siger NT noget om jøderne og deres gudsdyrkelse, f.eks. i Paulus' forsvarstale til det jødiske folk: »Jeg er jøde, født i Tarsus i Kilikien, opvokset her i byen, uddannet grundigt i den fædrene lov ved Gamaliels fødder, brændende af iver for Gud, ligesom I alle er det i dag.« (Ap.G. 22,3). Det er altså åbenlyst, at Paulus mener, jøderne dyrker den samme Gud som han selv.

En koran har jeg desværre ikke ved hånden, så jeg kan citere fra den, men ud fra hvad jeg kan huske at have læst af uddrag fra den, har det været klart, at Koranen udtrykker, at jøder, kristne og muslimer dyrker den samme Gud.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#78045 - 04/01/2007 13:38 Re: sand jødedom .. [Re: Kroll1]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej brk jeg hopper let og elegant ned til dit sidste konkluderende (tror jeg) udsagn:
Citat:
Der var mange forskellige Jødiske fraktioner, af hvilke vi kun kender navnene på få af dem; saddukæerne, farisæerne, samaritanerne (som også praktiserede en stærkt Jødisk influeret tro) og essenerne (sandsynligvis dem der skrev dødehavsrullerne) men der er ikke tvivl om at der var mange andre "partier" eller sekter, med hver deres opfattelse om hvad sand Jødedom var, og hertil mener jeg altså også at man kan regne de Kristne.

Ja, sådan mener jeg godt vi kan udtrykke det: Kristendommen begyndte som en jødisk sekt, og, afhængig af definitionen af "sekt" ja, det er den sådan set stadig!

- selv om kristendommen jo i statistikken regnes for en selvstændig religion, en af "de store verdensreligioner" som beskrevet i en farvestrålende bog med denne titel, som jeg har stående ...

Jeg har i øvrigt fået fortalt, at der findes i dag findes jødiske rabbinere, som anerkender Treenigheden i Toraen, men jo ikke, som de messianske jøder, Kristus Jesus som en af de tre ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#78046 - 06/01/2007 17:54 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hovsa, jeg havde helt fortrængt, at du er adventist.

Og hvad har dette egentlig med sagen at gøre? Jeg kommer rent faktisk lige så meget i den lokale Folkekirke!

Og har det i denne sag egentlig nogen betydning hvad du er? Er det ikke hvad Bibelen konkret siger, der er det afgørende?

Jeg debaterer udelukkende ud fra hvad Bibelen siger. Og i den forbindelse kan det være totalt ligegyldigt hvilket kirkesamfund eller trosretning man tilhører.

Sola Scriptura er et princip jeg er stærk tilhænger af!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78047 - 06/01/2007 18:03 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
I stedet for bare at påstå uden videre, at det er mislykkedes for mig at argumentere for min sag, kunne jeg måske få dig til at kritisere mine argumenter?

Jeg vil meget hellere have at du forsøger at underbygge dit argument om at Bibelens Gud er den samme som muslimernes gud via bibeltekster og korantekster, idet det jo er dig der har fremført dette meget kontroversielle postulat. Jeg kan ikke rigtig forholde mig til din hidtidige argumentation da jeg finder den særdeles abstrakt.

Jeg kan ikke helt se hvorfor det er så kontroversielt? - Der er vel kun én Gud?

Jøder og muslimer og kristne retter alle deres bønner mod Abrahams Gud.

Men de har ikke ens gudsbilleder.

Intet af dette laver vel om på at "ingen kommer til Faderen uden ved mig". Og det er da smerteligt at selv en tro på Gud kan være mangelfuld. Kender vi måske ikke selv det fra det 'kristne' Danmark? - en bekendelse af en tro på "noget højere" eller Gud, men en afvisning af Kristus?

Til toppen 
#78048 - 06/01/2007 18:16 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Så hvis en hindu begynder at kalde en af sine mange millioner guder for Abrahams Gud, så er denne gud pludselig blevet til den Gud vi får præsenteret i Bibelen

No way! - Den hopper jeg ikke på!!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78049 - 06/01/2007 18:22 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Så hvis en hindu begynder at kalde en af sine mange millioner guder for Abrahams Gud, så er denne gud pludselig blevet til den Gud vi får præsenteret i Bibelen

No way! - Den hopper jeg ikke på!!

Jeg er ikke supermeget inde i hinduisme, men...

Hvorfor ikke? Hører og ser Gud ikke alt? Er der ikke kun én Gud?

Athenerne på Areopagos kunne tilsyneladende ofre til den sande Gud, uden at de vidste det!

Jeg forstår ikke hvorfor al gudsdyrkelse udenfor kristendommen partout skal gøres til afguderi. Det er for mig at se en desavourering af menneskers oprigtige søgen efter Gud og deres gudserfaring. Tror du virkelig at Gud sidder med hænderne over kors når muslimen beder og siger "Nix. Fis af med dig. Det er jo ikke mig, den ene Gud, du søger."

Jeg siger da ikke at muslimens eller hare krishnaens gudsbillede er rigtigt. Men det rædsomme i dette her er jo at de rent faktisk søger Guds ansigt, men at de ikke kan se ham som den han rent faktisk er fordi de ikke har fået ham fortalt i ånd og sandhed.

Gud har vel omsorg for al sin skabning.. ikke? Vi kristne er vel ikke på "level 2" når det kommer til Guds omsorg for os. Vi har blot fået lov til at se os selv som syndere og frelste syndere endda! Vi har fået barnekår hos Gud og kan derfor se ham som han er, han, der gav os sin egen søn og holder os i live ved sin ånd!

Til toppen 
#78050 - 06/01/2007 19:43 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg forstår ikke hvorfor al gudsdyrkelse udenfor kristendommen partout skal gøres til afguderi.

Hvorfor tror du mon at der gennem hele Bibelen er så mange og stærke advarsler mod afgudsdyrkelse og dyrkelse af falske guder, når du nu har den opfattelse at det jo egentlig kan være ligegyldigt hvad det er for en gud vi dyrker.

Har du mon aldrig læst f.eks. Matt. 7, 22-23?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78051 - 06/01/2007 19:55 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Jeg forstår ikke hvorfor al gudsdyrkelse udenfor kristendommen partout skal gøres til afguderi.

Hvorfor tror du mon at der gennem hele Bibelen er så mange og stærke advarsler mod afgudsdyrkelse og dyrkelse af falske guder, når du nu har den opfattelse at det jo egentlig kan være ligegyldigt hvad det er for en gud vi dyrker.

Har du mon aldrig læst f.eks. Matt. 7, 22-23?

Er du sød at lade være med at lægge ord i munden på mig?

Jeg har på intet tidspunkt sagt at det er ligegyldigt hvad det er for en gud vi dyrker. Tværtimod har jeg hele tiden sagt hvad bibelen også siger: At ingen kommer til faderen uden ved Jesus Kristus.

Jeg har heller ikke sagt at der ikke findes afgudsdyrkeri. Jeg synes blot det er helt utrolig snævert og naivt (og måske lige efter den ondes planer) hvis vi tror at det 'kun' drejer sig om vores tro.

Til toppen 
#78052 - 06/01/2007 20:14 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg synes blot det er helt utrolig snævert og naivt (og måske lige efter den ondes planer) hvis vi tror at det 'kun' drejer sig om vores tro.

Jamen dog - hvis tro, hvis ikke vores, skulle det så dreje sig om?

"Af nåde er i frelst ved tro, det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven" - og her er der altså ikke tale om en hvilken som helst Gud, Men den Gud vi får præsenteret gennem Bibelen. Der findes ikke andre der er Gud, alle andre er afguder og tilbedelse af alle andre guder er afgudsdyrkeri.

Ikke alt er lige gyldigt og det er ej heller ligegyldigt. Og der står jo også direkte: "Du må ikke have andre guder end mig" og andre guder er f.eks. den arabiske månegud som Muhammed blandede en smule jødedom og lidt katolsk tro sammen med, og vupti-dot-com så havde han den muslimske Allah. Et sådant religionsblanderi gør ikke en arabisk månegud til den sande Gud, Himmelens og Jordens Skaber og Forløser.

Afguderi er og forbliver afguderi, og afgudsdyrkelse fører til fortabelse, der er det modsatte af frelse!

Har du mon aldrig læst Ez. 33, 8-20, disse vers er rigtig gode at forstand af.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78053 - 06/01/2007 20:30 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Jeg synes blot det er helt utrolig snævert og naivt (og måske lige efter den ondes planer) hvis vi tror at det 'kun' drejer sig om vores tro.

Jamen dog - hvis tro, hvis ikke vores, skulle det så dreje sig om?

"Af nåde er i frelst ved tro, det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven" - og her er der altså ikke tale om en hvilken som helst Gud, Men den Gud vi får præsenteret gennem Bibelen. Der findes ikke andre der er Gud, alle andre er afguder og tilbedelse af alle andre guder er afgudsdyrkeri.

Ikke alt er lige gyldigt og det er ej heller ligegyldigt. Og der står jo også direkte: "Du må ikke have andre guder end mig" og andre guder er f.eks. den arabiske månegud som Muhammed blandede en smule jødedom og lidt katolsk tro sammen med, og vupti-dot-com så havde han den muslimske Allah. Et sådant religionsblanderi gør ikke en arabisk månegud til den sande Gud, Himmelens og Jordens Skaber og Forløser.

Afguderi er og forbliver afguderi, og afgudsdyrkelse fører til fortabelse, der er det modsatte af frelse!

Jødernes gud er så en afgud, forstår jeg.

Jeg er enig med dig i at der ikke findes andre guder end Gud som vi møder ham i bibelen. Jeg har sådan set ikke sagt andet. Men jeg siger at der er forskellige - og forkerte - gudsbilleder af hvordan Gud er. Er det afgudsdyrkeri at tro på et forkert billede af Gud? Er ikke vi alles gudsbilleder ufuldstændige?

Jeg synes egentlig ikke du adresserer det, jeg taler om. Det er tilsyneladende vigtigt for dig at putte menneskers tro i kasser sådan at du kan dømme folk ude eller inde. Men det har vi jo ikke ret til! Er det ikke Gud, der skaber troen i vore hjerter? Har han ikke magt til at gribe ind i f.eks. en muslims liv og skabe en sand tro på Jesus Kristus som Guds søn? Er det i det hele taget ikke ham, der kender hjerterne? Og er det ikke ham der på dommens dag skal dømme?

Jeg synes det er en ulykke for muslimerne at de lever med og i islam. Men jeg vil da ikke afvise at de søger Gud. Det gør det da ikke bedre; tværtimod.

Jeg har ikke sagt at det er saliggørende for muslimer når de tror på Gud, men ikke på Kristus, tværtimod. Det adresserer du slet ikke, for det passer ikke ind i dine kasser. Er Gud en kassegud? Er velsignelser og bønhørelser kun forbeholdt protestanter? - jeg kan forstå du heller ikke er for vild med katolikker her.. Hvor har du egentlig det fra? Tværtimod har bibelen da masser af eksempler på Guds omsorg for mennesker fra andre folkeslag end jødernes. Hvorfor mon - i historien om den barmhjertige samaritaner - vælger Gud at bruge et menneske uden 'den rette tro' som et godt eksempel? Samaritanere havde en blandingsreligion - netop sådan som du henviser til - og Jesus bruger ham ikke til en lille biting, men til at besvare spørgsmålet over dem alle: "Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?"

Afgudsdyrkeri er ikke blot et spørgsmål om at tro på noget forkert. Det er at leve et liv dedikeret til andet end Jesus Kristus. Det er at være mere optaget af penge, karriere osv. end af at lad Gud virke igennem sig ved sin helligånd. Hvis man gør afgudsdyrkeri til et blot et spørgsmål om tro er jeg alvorligt bange for at man let falder i afgudsdyrkelse - det er så måske bare dyrkelse af noget, der ikke kalder sig gud - men som i virkeligheden er den onde selv i forklædning..

Til toppen 
#78054 - 06/01/2007 20:37 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Afgudsdyrkeri er ikke blot et spørgsmål om at tro på noget forkert. Det er at leve et liv dedikeret til andet end Jesus Kristus.

Og konsekvensen af dette er jo netop, at al gudsdyrkelse der IKKE inkluderer Jesus netop ER afgudsdyrkelse.

Og netop dette syn på sagen bekræftes til overflod af de to bibeltekster jeg har henvist til.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78055 - 06/01/2007 20:48 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Afgudsdyrkeri er ikke blot et spørgsmål om at tro på noget forkert. Det er at leve et liv dedikeret til andet end Jesus Kristus.

Og konsekvensen af dette er jo netop, at al gudsdyrkelse der IKKE inkluderer Jesus netop ER afgudsdyrkelse.

Og netop dette syn på sagen bekræftes til overflod af de to bibeltekster jeg har henvist til.

Så jøder er afgudsdyrkere?

Og hvad er så egentlig din kommentar til Jesu historie om samaritaneren?

Til toppen 
#78056 - 06/01/2007 21:00 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Citat:
Citat:

Det er jo en konsevkens af hvad du selv skrev.
Citat:

Og hvad er det lige helt konkret du vil frem til ved at inddrage denne beretning. Vær præcis og konkret.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78057 - 06/01/2007 21:07 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Citat:
Citat:

Det er jo en konsevkens af hvad du selv skrev.
Citat:

Og hvad er det lige helt konkret du vil frem til ved at inddrage denne beretning. Vær præcis og konkret.

Jeg er så ikke enig med dig i at jøder er afgudsdyrkere. De har i mine øjne ikke det fuldkomne billede af hvem Gud er, og de har heller ikke forudsætningen for at få det i og med de afviser Jesus som Messias; men det er deres gudsbillede, og ikke deres Gud, den er gal med - mener jeg.

Jeg undrer mig over at Jesus bruger en samaritaner som et godt eksempel i svaret på hvordan man opnår frelsen. Jeg er klar over at der ligger en provokation i hans menneskesyn, en provokation som er væsentlig og vigtig - men hvorfor en samaritaner? Hvorfor ikke 'bare' en synder med den rette tro (en tolder eller noget)? Hvorfor en samaritaner, en der tilhører en blandingsreligion - en, der - sådan som jeg forstå din definition af det - må være at betraget som en afgudsdyrker? Hvorfor kan sådan en bruges af Kristus selv som et godt eksempel på hvordan man skal opføre sig for et få evigt liv?

Jeg synes selv det er sært, men det taler til mig om kompleksiteten i det her med tro og gudsbilleder.

Til toppen 
#78058 - 06/01/2007 21:12 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:

Jeg er ikke helt sikker på hvad du vil mig med disse vers.

De om noget understreger det vigtige i at verden for at høre om Jesus Kristus og vores ansvar for det? Det er jo præcis det, jeg siger. Jesus heler, fuldender, ER det udtrykte gudsbillede. Så ud med ham, til alle folk!

Det samme gør sig gældende med din anden skrifthenvisning. Lad mig gentage mig selv: Jeg ved ikke om frelse i noget andet navn end Jesus Kristus.

Til toppen 
#78059 - 06/01/2007 21:22 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg er så ikke enig med dig i at jøder er afgudsdyrkere.

Kan du blive enig med dig selv?

Først siger du at det er afgudsdyrkelse når Jesus ikke er inde i billedet, og nu siger du at det alligevel ikke er afgudsdyrkelse når Jesus ikke er inde i billedet.

Din "undskyldning for jøder" kan med lige så god ret anvendes om alle andre religioner med henvisning til at det jo "kun" er deres gudsbillede der ikke er rigtig men selve guden er rigtig.

Og det må jo så også gælde for alle hinduernes mange millioner af guder, såvel som baaldyrkere, astartedyrkere og alle mulige andre.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78060 - 06/01/2007 21:26 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Lad mig gentage mig selv: Jeg ved ikke om frelse i noget andet navn end Jesus Kristus.

Og tilbedelse af alt andet og alle andre er afgudsdyrkelse! - Det var jo også dine egne ord, som du tilsyneladende alligevel ikke selv tror på!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78061 - 06/01/2007 21:35 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Jeg er så ikke enig med dig i at jøder er afgudsdyrkere.

Kan du blive enig med dig selv?

Først siger du at det er afgudsdyrkelse når Jesus ikke er inde i billedet, og nu siger du at det alligevel ikke er afgudsdyrkelse når Jesus ikke er inde i billedet.

Din "undskyldning for jøder" kan med lige så god ret anvendes om alle andre religioner med henvisning til at det jo "kun" er deres gudsbillede der ikke er rigtig men selve guden er rigtig.

Og det må jo så også gælde for alle hinduernes mange millioner af guder, såvel som baaldyrkere, astartedyrkere og alle mulige andre.

Nej, du drejer mine ord nu, synes jeg. Ellers har jeg ikke gjort det klart nok hvad jeg synes. Så prøver vi igen: Jeg nævnte Jesus i en kristen kontekst - at kristne altså OGSÅ kan have afguder i deres liv, som de dyrker, men som ikke tager form for som guder i en religiøs forståelse. Jeg tænker begrebet afguder bredere.

Hvad er der galt i hvis min "undskyldning for jøder", som du kalder det, kan bruges af andre? Det er vel den enkeltes tro, det handler om. Jeg sidestiller ikke islam, jødedom, hinduisme osv. med kristendom. Det ville være et kætteri. Jeg gentager lige mig selv: Der er kun den ene Gud. Han har åbenbaret sig i skabningen, og i Kristus, og i ordet, og de skal følges ad før du kan se Gud som han er. Men mange steder gør de det ikke. Det gør dog ikke Gud til mindre Gud. Men det gør menneskers tro forkert. Hvor ulykkeligt er det ikke at mennesker kan søge Gud og kun se en afglans af ham hvor frelsen ikke er en realitet?

Jeg noterer mig at du ikke vil svare på mine spørgsmål om samaritaneren som Jesus brugte. Det kan jeg godt forstå, for det er vanskeligt at forstå.

Til toppen 
#78062 - 06/01/2007 21:36 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Lad mig gentage mig selv: Jeg ved ikke om frelse i noget andet navn end Jesus Kristus.

Og tilbedelse af alt andet og alle andre er afgudsdyrkelse! - Det var jo også dine egne ord, som du tilsyneladende alligevel ikke selv tror på!

Se lige ovenstående, tak.

Lad mig lige rette mig selv, for jeg kan godt se at det kan forståes uklart hvad jeg skrev:

"Afgudsdyrkeri er ikke kun et spørgsmål om at tro på noget forkert. For den kristne kan det f.eks. betyde at man lever et liv dedikeret til andet end Jesus Kristus. Det er at være mere optaget af penge, karriere osv. end af at lad Gud virke igennem sig ved sin helligånd. Hvis man gør afgudsdyrkeri til et blot et spørgsmål om tro er jeg alvorligt bange for at man let falder i afgudsdyrkelse - det er så måske bare dyrkelse af noget, der ikke kalder sig gud - men som i virkeligheden er den onde selv i forklædning.. "

Jeg talte her om afgudsdyrkeri i en kristen kontekst - som et eksempel på at selv hos os, der har Guds ord hos os, kan det forekomme. Det var sådan set det, der var min pointe. Jeg beklager nok engang at det ikke var klart.

Til toppen 
#78063 - 06/01/2007 21:45 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg talte her om afgudsdyrkeri i en kristen kontekst - som et eksempel på at selv hos os, der har Guds ord hos os, kan det forekomme. Det var sådan set det, der var min pointe. Jeg beklager nok engang at det ikke var klart.

Det ændrer jo stadig ikke på hvad der er afgudsdyrkelse. Det der er at betragte som afgudsdyrkelse for kristne er også afgudsdyrkelse selv om man ikke er kristen.

Gud opererer ikke med to sæt sandheder. Der er kun én sandhed!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78064 - 06/01/2007 21:46 Re: Halalkød! [Re: ]
Anonym
Anonym

For lige at tilføje noget mere, jeg ikke er sikkert på står klart, så er det her jo også ensbetydende med at jeg tror på at afgudsdyrkelse findes.

Også i den religiøse form da. Men jeg mener det er ret kompliceret. Kristne er ikke "inde" bare fordi de er medlem af en kirke, og muslimer er ikke bare "ude" fordi de er opvokset i islam. Hjerterne kan være hårde og Guds ånd kan virke og ved helligånden skabe tro på Kristus, ligesom en tro på Allah kan blive en sand tro på den levende Gud, som er en.

Jeg tror bestemt også på at der findes en fortabelse, hvis det skulle være uklart.

Og nu tror jeg ikke jeg vil skrive mere, men vente på at Andreas prøver at svare på nogle af mine spørgsmål!

Til toppen 
#78065 - 06/01/2007 21:47 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg noterer mig at du ikke vil svare på mine spørgsmål om samaritaneren som Jesus brugte. Det kan jeg godt forstå, for det er vanskeligt at forstå.

Jeg spurgte efter din præcisering, den fik jeg ikke.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78066 - 06/01/2007 21:48 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Julia
Bruger

Reg.: 06/01/2007
Hej Andreas

Jeg har læst jeres interessante debat, og undskyld mig, Andreas, hvis en person beder til Gud (om vedkommende er jøde eller muslim) så ER det da Gud, som der bedes til!

Hvordan kan Gud ellers gøre mennesker kristne og åbenbare sit væsen, hvis det ikke netop er, at han besvarer folks bøn, når mennesker har bedt til Ham? Vel at mærke, før de måske vidste hvem Han rigtigt var.

Hvis du har læst en bog af en muslim, som er blevet kristen eller en jøde for den sags skyld, så vil du hurtigt opdage, at de ikke mener at have troet på en afgud, men at de først efter at de blev kristne, har fundet ud af hvem Gud egentligt er. De havde med andre ord et ufuldstændigt og forvansket billede af Gud men med en personlig tro på Jesus som Vejen, Sandheden og Livet, så er tingene faldet helt på plads.

Som Moe rigtigt skriver, så er det ikke en tro på Gud, som giver frelse. Det er kun gennem Jesus men ikke desto mindre så er det da ikke en afgud ?!.

Det er en tro på Gud, som ikke er fuldstændig og til sidst har en afgørende betydning for frelsen, men at dele alt op i kasser, som Moe også beskriver, det er alt for sort-hvidt.

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78067 - 06/01/2007 21:50 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:

Gud opererer ikke med to sæt sandheder. Der er kun én sandhed!

Øh ja. Har du set hvor meget jeg egentlig har skrevet om Jesus her, og om at han skal ud til alle folk, for frelsen er hos ham?

Det er netop menneskers opfattelse af den sandhed, der er problemet. Men gør menneskers forkerte opfattelse af Gud ham til en afgud?

Det kan du selvfølgelig mene... det kan jeg da godt se en pointe i - at det er hos mennesket selv, konstitueringen af afguder finder sted. Det skal jeg vist tænke lidt over..

Nu skrev jeg så alligevel lidt, men det er fordi denne her debat er så spændende..

Det virker på mig som om at du er utrolig provokeret af at man kan tro på Gud og så gå fortabt. Er det korrekt?

Og agter du at svare mig nogensinde, eller er det kun mig der er til eksamen her?

Til toppen 
#78068 - 06/01/2007 21:50 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas

Jeg har læst jeres interessante debat, og undskyld mig, Andreas, hvis en person beder til Gud (om vedkommende er jøde eller muslim) så ER det da Gud, som der bedes til!

Så hvis jeg beder til den gud der hedder Astarte, Afrodite, Baal eller hvem som helst anden, så er det altså Bibelens Gud jeg beder til, blot jeg sørger for at kalde den/de guder jeg beder til for Gud?

Nope du, den køber jeg ikke! Og hvorfor er det kun kristne, jøder og muslimer du indkluderer, hvad med Odin, Thor, hinduernes millioner af guder, og alle de andre?

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78069 - 06/01/2007 21:56 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Jo, det gjorde du faktisk - post #86176.

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post86176

Ændret af Moe (06/01/2007 21:59)

Til toppen 
#78070 - 06/01/2007 22:03 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Julia
Bruger

Hej Andreas

Nej, mht Baal, Astarte og for den sags skyld Odin og Thor, så er forståelsen af guddommen i skarp kontrast til at henvende sig til een Gud. Baal er jo i Gamle Testamente nævnt i direkte oppostion til Jahve. Baal troende var så vidt jeg kan læse ikke i tvivl om, at det i hvert fald ikke var Jahve, som de henvendte sig til. Tværtimod skulle man mene.
Jeg så en udsendelse om en dansk kvinde, der bekendte sig til Asertroen. Hun var ikke i tvivl om, at det i hvert fald ikke var den kristne Gud hun bad til. Ham havde hun i realiteten afskrevet og var mere stemt for guderne i pagt med naturen etc. etc.
Det er en afgørende forskel efter min mening.

En muslim vil til enhver tid hævde, at det er Abrahams og Jesu Gud, som de beder til, og de er meget omhyggelige med at fremhæve, at der kun er een Gud.

Omvendt så ved vi jo, at jøderne er Guds udvalgte folk, som hvis en troende jøde beder sin Sabbath bøn, så er det da også henvendt til Jahve. Jeg mener, hvem ellers?

Han har så stadigvæk et dække for øjnene, så at han ikke kan se, at Jesus er Messias, men ikke desto mindre, så ryger hans bøn vel ikke til Satan, hvis tingene skal sættes på spidsen?

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78071 - 06/01/2007 22:07 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er netop menneskers opfattelse af den sandhed, der er problemet. Men gør menneskers forkerte opfattelse af Gud ham til en afgud?

Læs Matt. 7, 22-23 og de steder iøvrigt i NT der taler om FALSKE Mesiasser og falske kristus'er!

Der er jo ikke tale om at hedninger blot har et forkert billede af Gud, de har et billede af en gud der ikke er Gud, lige som mange der tror de tilbeder den rigtige Jesus i virkeligheden kan tilbede en helt forkert Jesus, en falsk Messias, en falsk Kristus.

Men når du nu er så sikker på at muslimernes Allah er den samme som Bibelens JHVH så må du vil også være i stand til at opstille en dokumentation for at der vitterligt ER tale om den samme gud. Og så skal jeg nok opstille en dokumentation for at der absolut IKKE er tale om samme gud, og det endda ved hjælp af citater fra en der har levet blandt muslimer i mange, mange år samt citater fra en tidligere muslim. - Men det bliver ikke før end engang i løbet af i morgen jeg kan få tid til det.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78072 - 06/01/2007 22:08 Re: Halalkød! [Re: ]
Julia
Bruger

Hej Moe

Nu kender jeg ikke særligt meget til Samaritanernes tro men jeg synes, at du har en god indgangsvinkel til denne diskussion.
En samaritansk kvinde havde også en samtale med Jesus et andet sted i det Nye Testamente, som jeg lige har glemt nu, men det er som om, at Jesus ikke er specielt koncentreret om "teologien" men at han kender hjertets holdning og længsel og at det er det, som han reagerer på. Uanset hvad så skriftkloge og alle mulige andre vise, vil tænke og mene og blive forargede over.

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78073 - 06/01/2007 22:10 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg så en udsendelse om en dansk kvinde, der bekendte sig til Asertroen. Hun var ikke i tvivl om, at det i hvert fald ikke var den kristne Gud hun bad til.

Alle de troende jøder jeg kender er slet ikke i tvivl om at jøder ikke tilbeder den kristne Gud!

Og jeg er helt sikker på at du ikke finder ret mange jøder der vil erklære at det er den krsitne Gud jøder tilbeder.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78074 - 06/01/2007 22:15 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Du har helt ret, det gjorde jeg altså. Den del har jeg ganske enkelt fået overset. Jeg har nu markeret det indlæg til besvarelse, men det det bliver også først i morgen.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78075 - 06/01/2007 22:15 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Julia
Bruger

Hej Andreas

Hvilken Gud tilbeder jøder så ifølge dem selv?

og hvilken Gud er det i så fald efter din mening? Er det faktisk Satan eller hvordan mener du ?

Jeg mener nu at have hørt, at Jødernes synes, at vores Messias er en kætter og ikke er den rigtige Messias, men at når kristne beder til Gud, så er det stadigvæk Jahve, som vi i deres øjne prøver at henvende os til.

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78076 - 06/01/2007 22:22 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg mener nu at have hørt, at Jødernes synes, at vores Messias er en kætter og ikke er den rigtige Messias, men at når kristne beder til Gud, så er det stadigvæk Jahve, som vi i deres øjne prøver at henvende os til.

Jeg ikke kun mener at have hørt! - Jeg har hørt det direkte fra adskillige jøders egen mund når jeg har talt ansigt til ansigt med dem!

Og jeg har da absolut langt mere tillid til troværdigheden af hvad en troende jøde selv siger i direkte samtale med mig, end hvad du mener at have hørt hvad jøder synes. Og det er vel ikke engang en jøde du har det fra.

Og så har jeg heller aldrig hørt om at der i Talmud eller andre jødiske skriftudlægninger erklæres at jøders og kristnes gud er den samme gud. Tvært imod!!

Men det kunne da være interessant om nogen formåede at komme med citater fra Talmud m.v. hvor jøder erklærer at jøder og kristne tror på den samme gud. Ind til der foreligger behørig dokumentation fra jødiske skrifter, vil jeg uanfægtet fastholde mit standpunkt.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78077 - 06/01/2007 22:23 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Læs Matt. 7, 22-23 og de steder iøvrigt i NT der taler om FALSKE Mesiasser og falske kristus'er!

Der er jo ikke tale om at hedninger blot har et forkert billede af Gud, de har et billede af en gud der ikke er Gud, lige som mange der tror de tilbeder den rigtige Jesus i virkeligheden kan tilbede en helt forkert Jesus, en falsk Messias, en falsk Kristus.

Men når du nu er så sikker på at muslimernes Allah er den samme som Bibelens JHVH så må du vil også være i stand til at opstille en dokumentation for at der vitterligt ER tale om den samme gud. Og så skal jeg nok opstille en dokumentation for at der absolut IKKE er tale om samme gud, og det endda ved hjælp af citater fra en der har levet blandt muslimer i mange, mange år samt citater fra en tidligere muslim. - Men det bliver ikke før end engang i løbet af i morgen jeg kan få tid til det.

Suk. Har jeg virkelig lydt så skråsikker? Jeg synes ellers jeg skrev om kompleksitet og altmuligt, og om at de skulle omvendes og ting og sager.

Jeg har ikke betvivlet og betvivler ikke at der findes falske Kristusser og Messiasser.

Vores uenighed går på - så vidt jeg kan se - om et forkert gudsbillede hos jøder og muslimer er et forkert og fejlagtigt billede af Gud eller om det er en afgud.

Jeg ser ingen grund til at 'dokumentere' mit synspunkt; uenighed er velkommen. For mig er det her enormt komplekst, og det er sådan set i al ydmyghed det, jeg ønsker at give udtryk for.

Jeg er ikke ude på at overtale dig til nogetsomhelst, så bare rolig.

Jeg siger bare at der er kun den ene Gud. Det er da vist endda et bibelsk princip? Det udfordrer mig meget i mødet med mennesker, der af oprigtigt hjerte ønsker at lovprise himmelens og jordens skaber, og som bekender en tro på Abrahams Gud.

Du kan bestemt finde både tidl. muslimer som hævder at Allah er Gud, og tidl. muslimer som hævder at Allah ikke er Gud. Du kan også finde tidl. nominelle kristne, som pludselig har oplevet at Kristus er sand, og de, som er kommet frem til at han er løgn. Hvad gør det ved det billede de havde af Kristus før de fik et personligt positivt forhold til ham - eller vendte ham ryggen?

Dette her udfordrer mig i mit billede af hvem Gud er for muslimer og jøder (eller gud).

Det udfordrer mig i en forståelse af at der ikke er frelse i noget andet navn end Jesus Kristus.

Det udfordrer mig til at prøve at vise dem bibelens Gud, ligesom jeg selv må læse min bibel og arbejde gennem et helt liv på at få et sandt billede af hvem han er.

Hvordan bibelen behandler mennesker af anden tro er svært interessant. Det er nemlig ikke kun Baaldyrkere, der optræder i bibelen; for mig at se er det et udtryk for den kompleksitet, jeg gerne vil prøve at forstå.

Over alt står for mig det, jeg har sagt, og som jeg håber vi kan blive enige om: Nemlig at evangeliet om Jesus Kristus skal forkyndes til hele jorden. Og så må vi glæde os over at mennesker, religioner og tro der måtte være nye for os allerede er kendte af Gud. Han kender hjerterne, han har skabt menneskerne, og han ønsker de skal have fællesskab med ham. Det får de i Jesus Kristus. Men lad os ikke undervurdere Gud Helligånds evne til at skabe tro på trods!

Til toppen 
#78078 - 06/01/2007 22:24 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Du har helt ret, det gjorde jeg altså. Den del har jeg ganske enkelt fået overset. Jeg har nu markeret det indlæg til besvarelse, men det det bliver også først i morgen.

Helt fint. Jeg glæder mig til at læse dine kommentarer. Det er nemlig helt vildt mærkeligt og dybt provokerende at Jesus gør som han gør!

Til toppen 
#78079 - 06/01/2007 22:26 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Julia
Bruger

Hej Andreas

Jeg ved ikke specielt meget om jødedommen som sådan, men da du nu har talt med flere jøder, så vil jeg da stadigvæk gerne vide, hvem en jøde så tror, at en kristen henvender sig til?

Går vores bønner ud i den blå luft eller hvad ?

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78080 - 06/01/2007 22:34 Re: Halalkød! [Re: ]
Julia
Bruger

Hej Moe

Du er meget god til at formulere dig, og jeg har ikke selv mere at tilføje. Udover at jeg kan se, at jeg grundlæggende er enig med dig i at tingene er mere patchwork end skakbræt!

Citat:
Hvordan bibelen behandler mennesker af anden tro er svært interessant. Det er nemlig ikke kun Baaldyrkere, der optræder i bibelen; for mig at se er det et udtryk for den kompleksitet, jeg gerne vil prøve at forstå.

Over alt står for mig det, jeg har sagt, og som jeg håber vi kan blive enige om: Nemlig at evangeliet om Jesus Kristus skal forkyndes til hele jorden. Og så må vi glæde os over at mennesker, religioner og tro der måtte være nye for os allerede er kendte af Gud. Han kender hjerterne, han har skabt menneskerne, og han ønsker de skal have fællesskab med ham. Det får de i Jesus Kristus. Men lad os ikke undervurdere Gud Helligånds evne til at skabe tro på trods!

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78081 - 06/01/2007 22:37 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Der er da en meget stor direkte selvmodsigelse i det du siger: når man tilbeder den Gud og ikke en afgud, hvordan kan man så gå fortabt?

Og hvorfor kan Baaldyrkernes billede af Gud ikke være lige så godt som muslimernes, som hinduernes, som Afroditedyrkernes, som Astatedyrkernes, som Isisdyrkernes, som de kristnes?

For mig at se vil du både blæse båthorn og have kartoffelmel i munden under en dykkertur i Arianergravens natdunkle blådyb.

Når du endda erkender at folk der troede at de tilbad Jesus i virkeligheden tilbad en falsk Jesus, en falsk Messias, hvorfor har du da så svært ved at acceptere at muslimernes gud er en falsk gud og dermed en afgud? Som jeg har sagt tidligere så nytter det jo ikke at kalde en falsk Jesus for Jesus, en falsk gud for Gud og en falsk messias for Messias. Det er dette der er essensen af de to bibeltekster jeg har henvist til i hhv. Ez og Matt.

Og det er jo også helt tydeligt at en forkastelse af Jesus er en forkastelse af Gud. "Det er jo ikke alle kødelige efterkommere der er Abrahams sande afkom" - frit citeret efter hukommeren, videre: "det er ikke alle jøder der virkelig er jøder" ligeledes helt frit citeret efter hukommeren. Jeg vil skal sige til mange: "Jeg har alsrig kendt jer". Hvis alle disse mange virkelig havde tilbedt den rigtige gud, Bibelens Gud, og Jesus, så havde Jesus også kendt dem. Han kender alle dem der beder til Himmelens og Jordens Skaber, Frelser og Forløser. Men da Jesus ikke kender dem, har de tilbedt en anden gud, og det uanset om de er jøder af afstamning, kalder sig kristne, er muslimer, hinduer eller Afrodite- Odin- og Thordyrkere. Dem Jesus ikke kender, kender han ikke fordi de ikke har tilbedt den Sande Gud.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78082 - 06/01/2007 22:40 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg ved ikke specielt meget om jødedommen som sådan, men da du nu har talt med flere jøder, så vil jeg da stadigvæk gerne vide, hvem en jøde så tror, at en kristen henvender sig til?

Går vores bønner ud i den blå luft eller hvad ?

Ja det gør de, ifølge de mange jøders opfattelse jeg har talt, hvis bøn til en falsk gud, en afgud, går ud i den blå luft.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78083 - 06/01/2007 22:43 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Helt fint. Jeg glæder mig til at læse dine kommentarer. Det er nemlig helt vildt mærkeligt og dybt provokerende at Jesus gør som han gør!

Jesus ER helt vildt provokerende

Endda så provokerende at han formåede at vække mig op af min tornerosesøvn.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78084 - 06/01/2007 22:49 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er da en meget stor direkte selvmodsigelse i det du siger: når man tilbeder den Gud og ikke en afgud, hvordan kan man så gå fortabt?

Altså, det er jo fordi jeg mener at gudsbilledet er ufuldendt idet det ikke har Jesus Kristus.

Citat:
Og hvorfor kan Baaldyrkernes billede af Gud ikke være lige så godt som muslimernes, som hinduernes, som Afroditedyrkernes, som Astatedyrkernes, som Isisdyrkernes, som de kristnes?

Islam og jødedom følges vi i kristendommen med. De påkalder en tro på Abrahams Gud, ligesom vi gør. Derfor er det ikke ligemeget.

Hare krishna anerkender vist nok også denne gud som et udtryk for Gud. Det gør det jo ikke mindre kompliceret.

Citat:
For mig at se vil du både blæse båthorn og have kartoffelmel i munden under en dykkertur i Arianergravens natdunkle blådyb.

Rigtig mange gange tak for denne utrolig venskabelige beskrivelse.

Citat:
Når du endda erkender at folk der troede at de tilbad Jesus i virkeligheden tilbad en falsk Jesus, en falsk Messias, hvorfor har du da så svært ved at acceptere at muslimernes gud er en falsk gud og dermed en afgud? Som jeg har sagt tidligere så nytter det jo ikke at kalde en falsk Jesus for Jesus, en falsk gud for Gud og en falsk messias for Messias. Det er dette der er essensen af de to bibeltekster jeg har henvist til i hhv. Ez og Matt.

Ja, det må vel så være fordi jeg er dum i nakken?

Jeg kalder IKKE en falsk Jesus for Jesus og jeg beder til at jeg aldrig kommer til det.

Men jeg skelner mellem falske og sande gudsbilleder. Jeg har da aldrig udtrykt begejstring over at muslimerne går galt i byen.

For mig er det vigtigt at tro på at Gud er større end de rammer, en falsk religion sætter for ham. Det ser jeg bl.a. i det lykkelige at Gud griber ind i muslimer og jøders liv og skaber sand tro - og ja, det er sand tro på den sande Kristus, jeg her taler om.

Det kan han selvfølgelig godt gøre selvom Allah er en afgud, det er da rigtigt. Og det kan Allah da også være. Det er han da sikkert for rigtig mange. Men er Gud ikke også det for alle dem, der afviser Jesus?

Citat:
Og det er jo også helt tydeligt at en forkastelse af Jesus er en forkastelse af Gud. "Det er jo ikke alle kødelige efterkommere der er Abrahams sande afkom" - frit citeret efter hukommeren, videre: "det er ikke alle jøder der virkelig er jøder" ligeledes helt frit citeret efter hukommeren. Jeg vil skal sige til mange: "Jeg har alsrig kendt jer". Hvis alle disse mange virkelig havde tilbedt den rigtige gud, Bibelens Gud, og Jesus, så havde Jesus også kendt dem. Han kender alle dem der beder til Himmelens og Jordens Skaber, Frelser og Forløser. Men da Jesus ikke kender dem, har de tilbedt en anden gud, og det uanset om de er jøder af afstamning, kalder sig kristne, er muslimer, hinduer eller Afrodite- Odin- og Thordyrkere. Dem Jesus ikke kender, kender han ikke fordi de ikke har tilbedt den Sande Gud.

Eller det sande billede af Gud.

Jeg highlighter lige det her som jeg er helt enig med dig i, og som er ulykkeligt i det her. Det er netop med Jesus det sande gudsbillede kommer til og den sande tro på Gud, det er vi helt enige om, og jeg siger ikke andet. Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved OM det er en anden Gud, de har søgt, eller om de har søgt et forket og menneskeligt billede af hvem Gud er, der ikke frelser, men leder vild.

Jeg kan i øvrigt ikke forstå at du ikke har problemer med Jesus. Han har jo selv været afgudsdyrker så - hvis jøderne er det. Jesus VAR faktisk jøde..

Til toppen 
#78085 - 06/01/2007 22:50 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Julia
Bruger

Hej Andreas

Jeg synes altså ikke at det er SÅ nemt, som du skitserer med Gud/afgud:

Der er f.eks. en passage i det Nye Testamente, som er meget foruroligende :
Citat:
Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

(Fra Matthæus evangeliet).

Her taler vi om mennesker, som har drevet onde ånder ud i Jesu navn og gjort mægtige gerninger og alligevel siger Jesus om dem: jeg har aldrig kendt jer.

Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Det er mennesker, som gør store undergerninger i Jesu navn og dog har de ikke en frelsende tro!

Jesus har aldrig kendt dem! Er det ikke mærkeligt?!

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78086 - 06/01/2007 22:57 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Andreas

Jeg synes altså ikke at det er SÅ nemt, som du skitserer med Gud/afgud:

Der er f.eks. en passage i det Nye Testamente, som er meget foruroligende :
Citat:
Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

(Fra Matthæus evangeliet).

Her taler vi om mennesker, som har drevet onde ånder ud i Jesu navn og gjort mægtige gerninger og alligevel siger Jesus om dem: jeg har aldrig kendt jer.

Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Det er mennesker, som gør store undergerninger i Jesu navn og dog har de ikke en frelsende tro!

m.v.h.
Julia

Det er en rigtig grum en, nemlig, som for mig at se understrege den lutherske pointe i at det er hjerterne, Gud ser på.

Jeg har lige lyst til at kaste et link ind til en tråd, der også omhandlede det, som vi her diskuterede. Brian Nissen havde nogle virkelig gode indlæg der:

http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/show...=true#Post84137

Til toppen 
#78087 - 06/01/2007 23:12 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Det er jo netop de vers jeg har henvist til et par gange!

Og nej, det er jo egentlig slet ikke så mærkeligt! Jesus kender dem ikke, fordi, som jeg skrev i et indlæg, det er slet ikke Gud eller Jesus de har tilbedt, og det er slet ikke den rigtige Jesu navn, men en falsk Jesus, de har påkaldt når de har gjort deres store undergerninger og når de har uddrevet onde ånder! - Så jeg ser egentlig slet ikke noget mærkeligt i det Jesus siger til dem!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78088 - 06/01/2007 23:17 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Og nej, det er jo egentlig slet ikke så mærkeligt! Jesus kender dem ikke, fordi, som jeg skrev i et indlæg, det er slet ikke Gud eller Jesus de har tilbedt, og det er slet ikke den rigtige Jesu navn, men en falsk Jesus, de har påkaldt når de har gjort deres store undergerninger og når de har uddrevet onde ånder! - Så jeg ser egentlig slet ikke noget mærkeligt i det Jesus siger til dem!

Det er jo netop alvoren i det her, som jeg fornemmer vi er kraftigt enige om: At uden Jesus er man på dybt vand (omend det ikke er i Marianergraven, hvor jeg tilsyneladende befinder mig).

Og lad mig tilføje, for egen regning:

Så selv hvis man søger Gud, selv hvis man beder til Gud, selv hvis man kommer til Gud i anråbelse - afviser man Jesus, afviser man Gud. En underlig dobbelt opførsel, som ikke desto mindre fandt sted på Areopagos, og som finder sted i dag. Netop derfor er det så ulykkeligt når menneskers forkerte billeder af Gud får dem til at sige ja til ham, men nej til Kristus! Det hænger jo ikke sammen! Sådan en kompleks opførsels skal der kun en dyb rodfæstet syndighed til, netop den syndighed fra hvilken Jesus vil sætte os fri. DERFOR skal vi - om vi tror at der er tale om den samme Gud i islam, kristendom og jødedom eller ej - aldrig stille os tilfreds med at "enhver bliver salig i sin tro". For det er løgn. Der er kun frelse i et navn under himlen, og det er Jesu Kristi navn.

Til toppen 
#78089 - 06/01/2007 23:20 Re: Halalkød! [Re: ]
Julia
Bruger

Hej Moe

Tak for din henvisning til en tidligere debat. Det tog mig noget tid at tygge igennem den. Den var meget interessant og jeg må læse den igen imorgen, tror jeg...med friske øjne.

(For nu er jeg træt og skal til at sove ;-)

Dog kommer jeg i tanke om noget: Den menighed, som jeg først kom i efter ,at jeg blev kristen, havde en dejlig karismatisk præst som, når talen faldt på Islam, sagde:
"Hvis jeg ikke var blevet kristen, så var jeg helt sikkert blevet muslim"
Han var overbevist om, at Gud havde tilladt, at Islam fik fremfærd i verden for at bruge det som et middel til at råbe en kristenhed op, som var ved at forfalde i verdslighed og magtbegær. Hvor kristendommen var blevet en politisk manifestation mere end et personlig møde med en frelsende Gud.
(og det er en udtalelse som kom for 20 år siden og før diverse Al-Quada, etc.)

Den kan man så tygge endnu videre på. Med det sætter da nogle tanker igang hos mig indimellem om mangt og meget.

Det er godt at Gud passer på os og at han ved, hvad der er bedst.

m.v.h.
Julia

Til toppen 
#78090 - 06/01/2007 23:28 Re: Halalkød! [Re: ]
Julia
Bruger

Citat:
Netop derfor er det så ulykkeligt når menneskers forkerte billeder af Gud får dem til at sige ja til ham, men nej til Kristus! Det hænger jo ikke sammen! Sådan en kompleks opførsels skal der kun en dyb rodfæstet syndighed til, netop den syndighed fra hvilken Jesus vil sætte os fri. DERFOR skal vi - om vi tror at der er tale om den samme Gud i islam, kristendom og jødedom eller ej - aldrig stille os tilfreds med at "enhver bliver salig i sin tro". For det er løgn. Der er kun frelse i et navn under himlen, og det er Jesu Kristi navn

Amen til det, Moe

(og sov godt. Jeg takker af. Jesusnet er OK at debattere på, synes jeg )

Til toppen 
#78091 - 06/01/2007 23:30 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Jeg kan i øvrigt ikke forstå at du ikke har problemer med Jesus. Han har jo selv været afgudsdyrker så - hvis jøderne er det. Jesus VAR faktisk jøde..

Ja, han var en sand efterkommer af Abraham! Hvad siger Jesus til de jøder der påberåber sig at have Abraham til far? Han siger til direkte og uden omsvøb at de har djævelen til far. Se Joh, 8, 39-59. Læg imsær mærke til vers 54-55, hvor der står: "[...] men nu er det min Fader, som giver mig ære, om hvem I siger: 'Han er vor Gud', skønt I aldrig har kendt ham."

Kan det siges tydeligere! Disse jøder har aldrig kendt Gud, Bibelens Gud! Er det ikke en mærkelsesværdig udtalelse fra Jesus om de jøder der troede at de tilbad Gud, og så har de aldrig kendt denne Gud. Det er altså en helt anden gud de tilbeder.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78092 - 06/01/2007 23:31 Re: Halalkød! [Re: Julia]
Anonym
Anonym

Jeg fik aldrig sagt velkommen til!

Citat:

"Hvis jeg ikke var blevet kristen, så var jeg helt sikkert blevet muslim"
Han var overbevist om, at Gud havde tilladt, at Islam fik fremfærd i verden for at bruge det som et middel til at råbe en kristenhed op, som var ved at forfalde i verdslighed og magtbegær. Hvor kristendommen var blevet en politisk manifestation mere end et personlig møde med en frelsende Gud.
(og det er en udtalelse som kom for 20 år siden og før diverse Al-Quada, etc.)

Den kan man så tygge endnu videre på. Med det sætter da nogle tanker igang hos mig indimellem om mangt og meget.

Jeg ved ikke hvad jeg ville være blevet. Men jeg ville højst sandsynligt gå fortabt.

Derfor ved jeg heller ikke om vi skal se islams fremfærd i verden som noget godt. Jeg er ikke i tvivl om at Gud vil kunne bruge det, sådan som han så mange gange har ladet sit navn herliggøre på trods af menneskers syndighed. Jeg beder også til at det må føre til en vækkelse i Vesten, en venden tilbage til den gamle sandhed om Kristus, og evangeliet som noget den enkelte tager til sig. Jeg beder, men jeg har svært ved at tro på det i al min hårdhjertethed..

Islam leder i sidste ende mennesker vild, fordi islam afviser Jesus som Kristus - fordi det er et forkert, menneskeskabt gudsbillede der i sidste ende ikke frelser. Det er så ulykkeligt. Jeg glæder mig til vidnesbyrdene om muslimer, der kommer til tro, fordi det viser at Gud er større end den løgn! - og at han bekymrer sig og griber ind.

Men jeg tror også at Gud er en og der kun er en Gud og at den onde i allerhøjeste grad bruger vores mange forskellige og forkerte billeder af hvem han er til at lede os i fordærv.

Til toppen 
#78093 - 06/01/2007 23:33 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
DERFOR skal vi - om vi tror at der er tale om den samme Gud i islam, kristendom og jødedom eller ej - aldrig stille os tilfreds med at "enhver bliver salig i sin tro". For det er løgn. Der er kun frelse i et navn under himlen, og det er Jesu Kristi navn.

Amen og halleluja!

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78094 - 06/01/2007 23:41 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Ja, han var en sand efterkommer af Abraham! Hvad siger Jesus til de jøder der påberåber sig at have Abraham til far? Han siger til direkte og uden omsvøb at de har djævelen til far. Se Joh, 8, 39-59. Læg imsær mærke til vers 54-55, hvor der står: "[...] men nu er det min Fader, som giver mig ære, om hvem I siger: 'Han er vor Gud', skønt I aldrig har kendt ham."

Kan det siges tydeligere! Disse jøder har aldrig kendt Gud, Bibelens Gud! Er det ikke en mærkelsesværdig udtalelse fra Jesus om de jøder der troede at de tilbad Gud, og så har de aldrig kendt denne Gud. Det er altså en helt anden gud de tilbeder.

Er dét at ikke kende Gud i al sin fylde det samme som at tilbede en anden gud? Jeg synes ikke nødvendigvis det er den konklusion, man kan drage. Men er da med på at det traditionelt har været den, man har taget. Hvilken forskel gør det i øvrigt? De har vel stadig brug for Jesus - fordi de en dag skal stå foran Guds ansigt..

Islam kender ikke Gud i al sin fylde fordi Koranen afviser Kristus. Men muslimer søger jo Gud. Og der er kun en? Det er vel den samme sag med disse jøder. De farer vild til sidst selvom de troede de havde deres på det rene. Det er for mig at se en skarp formaning om at besinde sig på sit gudsbillede. Disse jøders gudsbillede er usandt, fordi de afviser Kristus. De er i samme båd som rigtig mange muslimer, og Gud vil afvise dem på dommens dag - vi kan ikke læse det anderledes - medmindre de møder og tror på Jesus, sådan som vi også skal det.

At Jesus siger de har Djævelen til fader taler vel stærkt om det barnekår, vi som kristne har hos Gud. Det har jøder ikke. Det har muslimer heller ikke.

Til toppen 
#78095 - 06/01/2007 23:48 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Men muslimer søger jo Gud. Og der er kun en? Det er vel den samme sag med disse jøder. De farer vild til sidst selvom de troede de havde deres på det rene.

Det gør hinduer også, foruden alle de andre hedenske religioner. Alle der tilbeder en eller anden form for gud søger vel gud. Det er bare ikke Gud de søger.
Citat:
Det er for mig at se en skarp formaning om at besinde sig på sit gudsbillede. Disse jøders gudsbillede er usandt, fordi de afviser Kristus.

Du må ikke gøre dig gudebillede, står der. Og har man gjort sig et falsk billede af gud har man gjort sig et gudebillede. Og der står videre at man ikke måde tilbede eller dyrke et sådant falskt billede af gud. tilbedelse af et falskt billede af Gud er et falskt gudebillede og dermed afgudsdyrkelse.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78096 - 07/01/2007 00:01 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Men muslimer søger jo Gud. Og der er kun en? Det er vel den samme sag med disse jøder. De farer vild til sidst selvom de troede de havde deres på det rene.

1: Det gør hinduer også, foruden alle de andre hedenske religioner. Alle der tilbeder en eller anden form for gud søger vel gud. Det er bare ikke Gud de søger.
Citat:
Det er for mig at se en skarp formaning om at besinde sig på sit gudsbillede. Disse jøders gudsbillede er usandt, fordi de afviser Kristus.

2: Du må ikke gøre dig gudebillede, står der. Og har man gjort sig et falsk billede af gud har man gjort sig et gudebillede. Og der står videre at man ikke måde tilbede eller dyrke et sådant falskt billede af gud. tilbedelse af et falskt billede af Gud er et falskt gudebillede og dermed afgudsdyrkelse.

Ad 1: Jo, det er vel Gud de søger, fordi de leder efter frelse.

Ad 2: Se, dét synes jeg faktisk er rigtig interessant - at et forkert gudsbillede er lig med et afgudsbillede. Men gør det Gud til en afgud? Er det ikke 'blot' menneskene, den er gal med?

Spørgsmålet er så hvornår man har et SANDT gudsbillede... Vores billede af Gud er jo præget af mange ting, både gode og dårlige. "Gud som far" ringer fantastisk hos en og gør ondt hos en anden. Dybden i forståelsen.. hvornår er den sand nok?

Høj, vi er kommet off-topic her. Det var halal-kød det handlede om.. ikke?

Til toppen 
#78097 - 07/01/2007 00:15 Re: Halalkød! [Re: ]
Andreas Falck
Bruger

Citat:

Temmelig meget på afveje endda.

Men det har faktisk været en stor fornøjelse, og meget lærerigt, at læse dine indlæg.

Og jeg konstaterer at vi jo er enige om rigtig meget, og endda enige om det aller mest væsentlige. En del af det der synes som uenighed drejer sig nok egentlig kun om forskellige måder at formulere os på. Og de reelle uenigheder skrumper dermed så ind til nogle ganske få punkter når det kommer til stykket.

Jeg kan kun opfatte dig som en oprigtig og ærligt troende kristen, der tager din tro meget seriøst. Jeg skylder dig at tilkendegive min store respekt for den fine måde du formidler din tro på.

Jeg ønsker dig Guds rige velsignelse.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78098 - 07/01/2007 00:39 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Temmelig meget på afveje endda.

Men det har faktisk været en stor fornøjelse, og meget lærerigt, at læse dine indlæg.

Og jeg konstaterer at vi jo er enige om rigtig meget, og endda enige om det aller mest væsentlige. En del af det der synes som uenighed drejer sig nok egentlig kun om forskellige måder at formulere os på. Og de reelle uenigheder skrumper dermed så ind til nogle ganske få punkter når det kommer til stykket.

Jeg kan kun opfatte dig som en oprigtig og ærligt troende kristen, der tager din tro meget seriøst. Jeg skylder dig at tilkendegive min store respekt for den fine måde du formidler din tro på.

Jeg ønsker dig Guds rige velsignelse.

Tak, det er jeg meget glad for du siger. Og i lige måde.

For mig er det handler det her bestemt ikke om at drage nogle genveje for frelsen. For mig er fortabelsens realitet stadigvæk aldeles nærværende i dette her. Og det er alvorligt. Menneskers forkerte billede af Gud - hvad enten vi vælger at kalde det - frelser ikke. Det gør kun Kristus Jesus.

Til toppen 
#78099 - 07/01/2007 13:10 Re: Halalkød! [Re: Andreas Falck]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Nu hopper jeg lige ind og blander mig lidt, hvis det er ok med jer

Der er delte meninger jøder imellem.. Og så afhænger det lidt af humør ..

Der er jøder (og nu taler vi udelukkende om dem der rent faktisk har studeret emnet i dybden.. Man kan ikke tage en jøde der ikke har gjort sig de store tanker om forholdet i "sand G-dsforståelse" jøder og ikke-jøder imellem og lade det være afgørende faktor for hvordan reel jødisk opfattelse af kristne er..

Nuvel.. Jeg tilhører selv gruppen der ikke mener at den G-d vi tilbeder og Jesus er den samme.. Men omvendt mener jeg ikke, at en kristen der beder til Faderen tilbeder en afgud, men dog at han ikke har indsigt nok til at vide, hvem han tilbeder..
Jeg mener heller ikke at man tilbeder "satan" (og her skal man huske, at den jødiske og kristne forståelse af "satan" er forskellig), men at personen der tilbeder Jesus kort og godt tilbeder et menneske der døde for cirka 2000 år siden (hvis han har eksisteret)..

Der er så til gengæld jøder der mener, at uanset hvad ikke-jøden kalder sit G-dsbillede, så tilbeder han den Eneste Levende G-d.. Om det er en kristen, en muslim eller hindu*..

Jeg har ikke fundet nogen steder i Talmud der direkte understøtter argumentet: jøder og kristne tilbeder den samme G-d (har heller ikke ledt så meget), men det er værd at lægge mærke til at i Tosefta Sanhedrin XIII,2 er der en polemik mellem R. Eliezer og R. Joshua om hvorvidt ikke-jøden har en plads i den Kommende Verden, hvilket R. Joshua mener - Noget der er forstået som et officielt jødisk doktrin: Den retfærdige ikke-jøde vil have en plads i den Kommende Verden (som Maimonides udtrykte det)..

Tilgengæld vil en jøde der tilbeder Jesus blive opfattet som en jøde der er skyldig i Avodah Zara (afgudsdyrkelse), så der bliver skilnet mellem jøder og ikke-jøder i det punkt..

Hvad angår muslimer, så er der også polemik om dem, dog ikke så meget da muslimer generelt ikke missionerer lige så aggressivt som kristne (ihvertfald ikke overfor jøder).. Nogen mener ikke at der er nogen "problemer", da de tilbeder Én G-d, mens andre (dog ikke så mange), mener de skaber problemer da de prøver at ændre på Torah i bedste fald og sige den er falsk i værste fald..

Jeg kunne jo så spørge; hvor i Talmud er der redegjort for, at kristne tilbeder afguder ..

*Hvad angår hinduer så mener de ikke at de tilbeder flere forskellige guder, men at de tilbeder forskellige billeder af én G-d.. Brahma, Vishnu og Krishna er i bund og grund den samme, men forskellige udtryk.. Og alle deres guruer (mm.) er eksempler af guddommelige glimt i mennesker, som virker som forbilleder..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#78100 - 07/01/2007 15:28 Re: Halalkød! [Re: Kefas Ben-Adam]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Nu hopper jeg lige ind og blander mig lidt, hvis det er ok med jer

Naturligvis er det helt OK at du også kommer med et indspark. Denne del af debatten inddrager da også i høj grad en jødisk synsvinkel, så det er da kun yderst relevant med dine kommentarer.

Og du bibragte da langt flere detaljer og gjorde at billedet blev langt mere nuanceret.

NB:
Og så skal jeg lige slå fast, at når udtrykkene hedning, afguder og afgudsdyrkelse bliver anvendt, er der intet negativt i disse ord, udtryk og vendinger. Desværre opfatter alt for mange sådanne ord og udtryk i negativ betydning.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#78101 - 13/01/2007 01:01 Re: Halalkød! [Re: Nikolaj]
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Jeg kommer til at tænke på historien i Bibelen om Peter og hans drøm om dugen, der falder ned og er dækket med kød fra alle dyrene (også dem, han er opvokset med at betragte som urene) og HAN får budskabet om, at han bare skal spise!

Jeg synes, det vigtigste ved Hallakødet er, at det smager fantastisk godt! Og ofte er væsentligt billigere end det snask, som de kalder kød og som man kan købe i diverse kostbare kunststof-emballager i et supermarked!

Så jeg siger ikke alene SPIS uden religiøse skrupler, men NYD DET!

KH fra kødelskeren
Anne Mette

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#78102 - 13/01/2007 09:48 Re: Halalkød! [Re: Anne Mette]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne Mette - - ja, nu du nævner den beretning fra Apg.5 hvor dugen med alle dyrene dalede ned fra himlen til Peter, og Guds røst lød til ham:
Rejs dig, Peter, slagt og spis!

- så får jeg lyst til at tilføje, at lige netop den er årsag til, at jeg for en del år siden ganske pludselig holdt op med at leve vegetarisk, og nu med glæde spiser hvad som helst med verdens reneste samvittighed!

Alle gode gaver, de kommer oven ned .. !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær