Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#77808 - 28/12/2006 23:21 Den Trojanske Hest i bibelen
Anonym
Anonym

Hej!

Jeg havde for 6 år siden en meget skelsættende oplevelse i mit liv: En følelse af guddommelig nærvær, og et glimt af intuitiv vished/forståelse.

Siden da har jeg forsøgt at sætte ord og begreber på den ordløse følelse jeg fik. Jeg føler lidt jeg er igang med at afdække en eller anden skulptur for at give et vagt billede på det. I processen har jeg ind imellem skrevet nogen dokumenter, hvor jeg følte mig 'inspireret' og opløftet... gerne med vandet løbende ud af øjnene og heftige følelser iblandet. Om det er helligånden der har inspireret mig ved jeg ikke, dog ved jeg at det er noget der vil mig det bedste.

Muligvis kunne nogen af artiklerne interessere jer herinde? De kan findes på http://colline.dk/articles.html

Specielt artiklen med titlen 'Theogenesis - Kabbalah' handler om emner relateret til dette forum:

1. Betydningen af Guds navn, YHWH, i bibelen.. og hvorfor det kan betragtes som en Trojansk Hest.
2. Hvordan split-brain forsøg på epilepsiramte viser at de fleste af os render rundt med en personlighedsspaltning.
3. Hvordan denne spaltning er forbundet med det selviske ego og med denne verdens fyrste.
4. Jesus' mission set med kabbalistiske briller

... virker måske umiddelbart som ret forskellige emner, men i artiklen forsøger jeg at binde trådene sammen.

Vil meget gerne høre jeres kommentarer på noget af dette, ifald det fanger interessen.

mvh
tino

Til toppen 
#77809 - 28/12/2006 23:39 Re: Den Trojanske Hest i bibelen
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
4. Jesus' mission set med kabbalistiske briller

Mener du at Jesus og kabbalismen har noget som helst med hinanden at gøre?

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 
#77810 - 29/12/2006 10:53 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Citat:
Mener du at Jesus og kabbalismen har noget som helst med hinanden at gøre?

Nogen mener at Jesus kendte til Kabbalah, fordi Kabbalah er den underliggende livgivende strøm i den jødiske tro og Jesus var jøde.

Det er spekulationer som kan være sande eller ej. Det jeg finder interessant ved Kabbalah, er at den kan bruges til at forklare Jesus' mission i et forståeligt sprog, og - ikke mindst - i et sprog som taler til min indre intuitive vished.

Ændret af tino (29/12/2006 10:59)

Til toppen 
#77811 - 29/12/2006 11:42 Re: Den Trojanske Hest i bibelen
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg mener kaballah opstod senere end da Jesus levede på jorden.

Og nej, det kan ikke bruges, Jesus har givet os bibelen, og det er nok, vi behøver ikke de der bøger for at forstå ham, bibelkommentarer kan være godt, men jeg tror man skal gå i en bue udenom kaballah, uanset hvor interessant det ser ud.

vores fjende har det med at forblinde os mennesker med ting der ser spændende ud, uden der virkelig er substans i det.

Jeg vil hellere anbefale dig at sætte tænderne i noget grundlæggende om den kristne tro istedetfor. Det andet fører bare vild.

se her og læs beskrivelsen. Det kan også købes fra england fra, sig til hvis du vil have adressen

Ole

Til toppen 
#77812 - 29/12/2006 12:18 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Citat:
Og nej, det [Kabbalah] kan ikke bruges, Jesus har givet os bibelen, og det er nok, vi behøver ikke de der bøger for at forstå ham

Jeg vægter bibelen meget højt som en vejleder i mørket. Der står bl.a. i den at Jesus sagde at "han endnu havde meget at fortælle disciplene, men deres hjerte (bevidsthed) kunne endnu ikke rumme det"

Det blev sagt for 2000 år siden, kunne det tænkes at Jesus (som er med os til dagenes ende) i den mellemliggende periode har inspireret personer til at udbygge budskabet? ... altså at der i nogen af de bøger og visdomstekster som er kommet til siden findes en vigtig udbygning af det 2000 år gamle budskab?
Citat:
vores fjende har det med at forblinde os mennesker med ting der ser spændende ud, uden der virkelig er substans i det.

helt enig. Men vores fælles fjende har det også med at bruge det værktøj der hedder "frygt" til at få folk til at blive på vante stier. Lidt ligesom frygten for elektrisk stød får koen til at følge stien ind til slagteriet.

Citat:

se her og læs beskrivelsen. Det kan også købes fra england fra, sig til hvis du vil have adressen

OK.. tak for linket. Vil kigge nærmere på det ved lejlighed

Johan

Til toppen 
#77813 - 29/12/2006 13:27 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Ole Madsen]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Ole,

Citat:
Jesus har givet os bibelen

Kommentar:
Jesus levede ikke da nogle mennesker udvalgte og frasorterede skrifter, som de derefter valgte at samle i bogen Bibelen

Mvh
John

Til toppen 
#77814 - 29/12/2006 18:06 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Buus]
Ole Madsen
Bruger

mener du dermed at de kabalaiske skrifter også skulle med? de er jo ukulte

Ole

Til toppen 
#77815 - 29/12/2006 21:26 Re: Den Trojanske Hest i bibelen
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
tino skrev:
Citat:

Nogen mener at Jesus kendte til Kabbalah, fordi Kabbalah er den underliggende livgivende strøm i den jødiske tro og Jesus var jøde.

Det er spekulationer som kan være sande eller ej. Det jeg finder interessant ved Kabbalah, er at den kan bruges til at forklare Jesus' mission i et forståeligt sprog, og - ikke mindst - i et sprog som taler til min indre intuitive vished.

Hej tino,

Så vidt jeg ved var Jesus godt bekendt med de jødiske skrifter og traditioner og det lyder derfor sandsynligt at han kendte til Kabbalahen. Jeg synes ihvertfald det lyder mere usandsynligt at han ikke kendte til den.

Din sidste sætning "... at forklare Jesus' mission i et forståeligt sprog, og - ikke mindst - i et sprog som taler til min indre intuitive vished." synes jeg også passer godt til Jesus. Det passer med at han ofte talte i lignelser, og netop lignelser er noget der kan tale til ens indre intuitive vished. Det er faktisk det der gør lignelserne interessante. Lignelserne drejer sig jo ikke om at man på et sølvfad fåt at vide hvad man skal tro og mene, nej de prøver at vække en forståelse eller erkendelse af en pointe.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#77816 - 29/12/2006 21:40 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Sandheds-søger]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Så vidt jeg ved var Jesus godt bekendt med de jødiske skrifter og traditioner og det lyder derfor sandsynligt at han kendte til Kabbalahen. Jeg synes ihvertfald det lyder mere usandsynligt at han ikke kendte til den.

Er der nogen dokumentation for at den jødiske kabbalisme eksisterede i Palæstina på Jesu tid.

Mig bekendt var det først noget der opstod i jødedommen i den tidlige middelalder.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#77817 - 29/12/2006 21:55 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Andreas et al ..
Wikipedia skriver om Kabbala bl.a.

"Kabbala eller kabbalisme er betegnelsen for en hemmelighedsfuld filosofisk skole i middelalderen og nyere tid, hvis lære bygger på overleveringer fra den tidligste jødedom.

Kabbalisme benyttes også om den tal- og bogstavmystik som kabbalisterne betjener sig af."

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77818 - 29/12/2006 22:00 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Hej Andreas et al ..

Hvorfor skriver du sådan? Hvorfor ikke blot nøjes med mit navn?
Citat:

"Kabbala eller kabbalisme er betegnelsen for en hemmelighedsfuld filosofisk skole i middelalderen og nyere tid, hvis lære bygger på overleveringer fra den tidligste jødedom.

Kabbalisme benyttes også om den tal- og bogstavmystik som kabbalisterne betjener sig af."

Og dermed er der altså tilsyneladende ikke noget hold i postulaterne om Jesus og kabbalisme.

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#77819 - 29/12/2006 22:20 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Andreas Falck]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas
Citat:
Citat:
kr.: Hej Andreas et al ..

An: Hvorfor skriver du sådan? Hvorfor ikke blot nøjes med mit navn?

Det er fordi du ikke er den eneste på tråden.
Et al. er en forkortelse af "et alii" (lat.) som betyder "og andre"

(Jeg beklager, hvis udtrykket ikke er så almindeligt, som jeg regnede med ..)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77820 - 29/12/2006 22:34 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: kristina]
Andreas Falck
Bruger

Citat:
Det er fordi du ikke er den eneste på tråden.

Det er jo netop også derfor jeg spurgte som jeg gjorde. Enten er dit svar direkte henvendt til mig, og du adresserer dig til mig, eller du adresserer slet ikke dit indlæg da det så er til alle der gider følge med i tråden.

Men du må endelig IKKE opfatte dette lille sidespring som kritik af nogen art

Mvh Andreas Falck
Begge med debatforum

Til toppen 
#77821 - 30/12/2006 00:32 At henvende sig til en eller flere i tråden [Re: Andreas Falck]
Sandheds-søger
Bruger

Hej kristina og Andreas Falck

kristina skrev:
Citat:
Hej Andreas et al ..

Jeg havde nu altså let nok ved at forstå hvad kristina skrev, og jeg syntes ikke der var noget specielt ved det, før jeg læste den lille polemik angående dette forhåbentligt forholdsvis uskyldige emne.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#77822 - 30/12/2006 01:11 Om oprindelsen til Kabbalahen og om en pointe [Re: Andreas Falck]
Sandheds-søger
Bruger

kristina skrev (her):
Citat:

Andreas Falck svarede (her):
Citat:
Og dermed er der altså tilsyneladende ikke noget hold i postulaterne om Jesus og kabbalisme.

Jeg har kigget lidt omkring på nettet angående Kabbalahen.
Her er et link:
History of Kabbalah
Citat:

Academic convention assumes that the technical term "Kabbalah" applies exclusively to a body of esoteric literature that emerged in Medieval Spain, and Provence in France, and went on flourishing from there. It is true that two thousand years ago the rabbis of the Talmud did not use this word but rather spoke about "nistar", the secret world of Torah that paralleled the "niglah", the revealed. But I believe the roots of what is called Kabbalah go back to the very beginning of the Jewish tradition.

Der er tonsvis af andre link, også nogle på dansk, og der er flere retninger og masser af stavemåder på ordet Kabbalah.

Jeg har selv fornylig købt en bog om emnet, en klassiker inden for vestlig okkult tankegang:
Forfatter: Dion Fortune
Titel: Kabbalaen den mystiske tradition afdækket og forklaret.

Nok om det. Den vigtigste pointe i mit svar til tino var hans henvisning til den "indre intuitive vished." idet han skrev (her):
Citat:
... Det jeg finder interessant ved Kabbalah, er at den kan bruges til at forklare Jesus' mission i et forståeligt sprog, og - ikke mindst - i et sprog som taler til min indre intuitive vished.

Hvortil jeg svarede (her):
Citat:
Din sidste sætning "... at forklare Jesus' mission i et forståeligt sprog, og - ikke mindst - i et sprog som taler til min indre intuitive vished." synes jeg også passer godt til Jesus. Det passer med at han ofte talte i lignelser, og netop lignelser er noget der kan tale til ens indre intuitive vished. Det er faktisk det der gør lignelserne interessante. Lignelserne drejer sig jo ikke om at man på et sølvfad fåt at vide hvad man skal tro og mene, nej de prøver at vække en forståelse eller erkendelse af en pointe.

Det er det væsentlige efter min mening.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#77823 - 30/12/2006 04:30 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Andreas Falck]
Anonym
Anonym

Jeg tilslutter mig Andreas, istedet for at selv at skrive et lignende indlæg med samme holdning..

- lars

Til toppen 
#77824 - 30/12/2006 05:18 Re: Om oprindelsen til Kabbalahen og om en pointe [Re: Sandheds-søger]
Ole Madsen
Bruger

Jeg syntes det er mere væsentligt at undersøge om det er djævelen eller Guds månd der har skrevet bogen, for giver man djævelen en lillefinger, så tager han altså armen med.

Jeg har en undervisnings serie om hvad det er, og der fremgår det at det er ukultisme, så jeg kan ikke anbefale nogen at have med det at gøre

KH

Ole

Til toppen 
#77825 - 30/12/2006 05:23 Re: Om oprindelsen til Kabbalahen og om en pointe [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Hejsa Ole,..

Vil du dermed sige at man ikke kan læse eller lade sig inspirere at tekster og tanker fra andre steder end biblen?,...

Og Okkultisme er vel efterhånden blevet en skønsmæssig sag, eller?

Hvad vil du fx. sige om de islamiske Sufi tekster?

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#77826 - 30/12/2006 11:30 Re: Om oprindelsen til Kabbalahen og om en pointe [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars - -
Citat:
Og Okkultisme er vel efterhånden blevet en skønsmæssig sag, eller?

En skønsmæssig sag? hmm ja .. det er det vel ....

Men hvis vi skønner, at vi vil blive ude i lyset, dvs. holde os til, hvad Gud siger, så må vi under ingen omstændigheder beskæftige os med noget okkult - og skal gå i en stor bue uden om dem, der gør det!

Se f.eks. dette svar fra vores svararkiv på sørgsmålet "Kan man kontakte afdøde ånder?"

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77827 - 30/12/2006 13:59 Re: Den Trojanske Hest i bibelen [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Citat:

Mvh,
Lars Peter

Ja, jeg tror at formålet med lignelserne er at få erkendelsen om Gud til at spire op inden i os selv. Gnostikerne mente noget lignende: Deres tro var, som jeg forstår det, fokuseret omkring begrebet 'gnosis' som er en indre erkendelse, en indre vished... som er noget andet end tro, fordi du istedet ved. På den måde havde gnostikerne deres højeste autoritet i deres eget hjerte, istedet for på pavestolen.

Set fra et psykologisk perspektiv taler lignelser og symbolik til vores højere selv, vores højere bevidsthed... det er næring til denne mere inklusive, holistiske bevidsthed som ligger latent i os alle.

Til toppen 
#77828 - 30/12/2006 14:51 Re: Om oprindelsen til Kabbalahen og om en pointe [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

man bliver hvad man fylder sig med

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær