2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#77743 - 28/12/2006 01:53
Re: GT's forhold til NT
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 16/02/2006
|
Hej Tros  Jeg har desvære ikke lige en bog jeg kan give dig (andet end biblen), men sådan som jeg forstår islams regler, så SKAL de oveholde diverse bud/love/regler gennem hele livet, bare for at få mulighed for frelse, eller hvad det hedder hos dem. Jøder fik i GT en masse påbud og regler om hvordan de skulle tackle deres hverdag. Disse bud og regler blev givet som love, ligesom vi har en dansk love. Da Jesus kom til jord, ophævede han mange af de jødiske love, satte dem ud af kraft, men nævner selv igennem de 4 evangelier, hvilke bud der er vigtige. Efter hans død får disciplene samt paulus så til mål at formidle budskabet ud til os. Her skriver paulus om at vi er ikke frelst ved at gøre gode gerninger, eller holde alle bud, men vi felses af nåde. Vi er ikke bundet af at vi absolut skal gå i kirke eller holde op med at lyve osv, MEN det vil hjælpe på vores tro. Det betyder ikke at Jesus er blød, da han mange gange advarer os imod at bryde budene/reglerne, da han ved hvor let vi kan føres bort fra troen (fare vild) ved at gøre det som er forkert, eller blive "væk" fra ham og ikke høre herrens ord. Så det er lidt omvendt, at når du først kommer til tro, indser du (håber jeg), hvor dejligt og vigtigt at holde de bud som er blevet skrevet, men det er ikke noget krav for frelse, da Jesus ved at vi er mennesker, og mennesker kan ikke holde alle bud evigt, derfor vil vi aldrig kunne stå rene for Gud, uden Jesus hjælp. Rom. 3, 21-26 v21 Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne, v22 Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel; v23 for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. v25 Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, v26 dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus. Ved ikke om det var fyldestgørende, da der ligger så meget i det. Håber ikke at det var mere til forvirring en til gavn, men at det var hjælp. Venlig hilsen Michael 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77744 - 28/12/2006 11:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tros - Ultrakort kan det siges på den måde, at kristendommen forkynder Guds hellige lov (sammenfattet i: Du skal elske) og Det hellige Evangelium (sammenfattet i: Du er elsket). Både lov og evangelium fremgår af såvel det gamle som det nye testamente. Her er et svar fra vores svararkiv på spørgsmålet "Er kristendom ikke en lovreligion?" kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77745 - 29/12/2006 11:48
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
Citat: GT contra NT
Er der nogen, som kan give mig et link eller oplyse om en bog, der belyser forholdet mellem GT og NT. Når jeg spørger, skyldes det, jeg for nylig i en fredelig debat blev forelagt det synspunkt, at da GT er en del af Bibelen, da er kristendommen en lovreligion nøjagtig som islam.
Den kristne lever under en Ny Pagt, altså ikke den Gamle Pagt som Gud havde med det jødiske folk. Pagterne bliver også kaldt for Testamenter, altså Det Gamle Testamente og det Nye Testamente. Den kristne har alt hvad han har brug for i Det Nye Testamente. Det er vigtigt at læse det Gamle Testamente igennem det Nye Testamente og ikke omvendt, den Gamle Pagt peger hen mod den Nye Pagt Jesus, det er Ham den Kristne lever i.
Jeg kan anbefale dig artiklen "Evangeliet og pagterne": http://exadventist.dk/content/view/3/5/
Jesus lever! Kh Martin
Ændret af mwh (29/12/2006 11:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77746 - 30/12/2006 03:31
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Tros. Jeg ville gerne have givet dig en henvisning til noget literatur, men jeg kan ikke på stående fod komme i tanke om noget som lige rammer plet. Jeg synes din meddebatør bruger letkøbte pointer, som afslører, at det ikke er et emne vedkommende har sat sig ind i på helt grundlæggende niveau. Man bliver nødt til at undersøge hvordan Jesus selv forholdte sig til den slags tekster. Kernen i spørgsmålet om forholdet mellem Gammel Testamente (GT) og Ny Testamente (NT) er jo netop forholdet mellem den gamle pagt og den nye. Vi lever som kristne ikke under den gamle pagt, men under den nye. Jesus siger jo ved indstiftelsen af den kristne nadver: "Dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer". Frelsen gennem Jesus er opfyldelsen af profetierne om Guds frelse som fx i Jer 31,34: Citat: Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, v32 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Herren. v33 Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Herren: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v34 Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Herren!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Herren. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.
Jeg skal prøve at se om jeg på et tidspunkt kan finde noget relevant literatur om emnet. Hvis man vil dykke ned i detaljerne, er det et stort og kompliceret emne, men oversigtsmæssigt skulle det være muligt at finde literatur på et overkommeligt niveau.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77747 - 30/12/2006 12:23
[Re: mwh]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#77748 - 01/01/2007 21:11
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
Sted: København
|
Hej Prøv dette link, og vælg derefter Hard Texts: Why Does Hebrews Cite the Old Testament Like That? 1-3 (et link som forøvrigt har været fremme på jesusnet i en helt anden sammenhæng). Jeg ved ikke om jeg er enig i 100% alt hvad der bliver sagt, og er også klart uenig i andre links på denne side; men disse 3 er stadigt ganske gode. - Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#77749 - 01/01/2007 21:53
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa,.. Hvis man studere biblens meget sjove tilblivelse i oldtiden, ser man at mange af kirkefædrene argumentere for at man skulle have GT med i biblen for at den kristne kunne se baggrunden for hvad kristendommen kom af, men uden at GT havde nogen lov betydning eller kunne bruges til at lave doktriner og dogmer på/af.... Andre kirkerfolk i oldtiden forsøgte at argumentere for at der intet brugbart er i GT som kirken eller den kristne kan bruge, da de mente det var jødisk lærer og jøders udlægning.... Så hvad er forholdet imellem dem, GT, NT... I udgangspunktet ikke noget,.. da de ikke har samme forfattere og forfatterne har ikke delt noget udgangspunkt,.. NT folk har citeret fra GT hvor de fandt det opbyggende for deres argumenter,.. som fx Matt og Mark. En linkning til GT, har uden tvivl også været et godt salgstrick, så jøderne kunne finde det troværdigt.. Men man er nød til at erkende at få sammenhæng imellem GT syn og NT syn, så skal der tolkes lidt med udtryk og tanker... jeg ville kalde det tilpasning, andre ville kalde det åbenlys logik  mvh. stud.theol LaRs
|
|
Til toppen
|
|
|
#77750 - 02/01/2007 08:23
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: Så hvad er forholdet imellem dem, GT, NT...
I udgangspunktet ikke noget,.. da de ikke har samme forfattere og forfatterne har ikke delt noget udgangspunkt,.. NT folk har citeret fra GT hvor de fandt det opbyggende for deres argumenter,.. som fx Matt og Mark.
En linkning til GT, har uden tvivl også været et godt salgstrick, så jøderne kunne finde det troværdigt.. Men man er nød til at erkende at få sammenhæng imellem GT syn og NT syn, så skal der tolkes lidt med udtryk og tanker... jeg ville kalde det tilpasning, andre ville kalde det åbenlys logik 
Jeg er rystet, og det endda helt ind til knoglemarven!
NT og GT er da så tæt knyttet sammen som ærtehalm. NT er slet ikke noget uden GT.
Læg mærke til, hvordan NT-forfatterne hele tiden bruger GT som Skriftgrundlag. Ja, endda Jesus selv henviser gang på gang til GT som det Skriftgrundlag der bemyndiger Ham som Messias. Læg især mærke til beretningen om Jesus og de to disciple på vejen til Emmaus, samt alle de andre steder hvor det er nævnt at "de beviste ud fra Skrifterne" at Jesus er Messias. Og slut af med at studere Ap.g. 17,11.
NT-forfatterne bruger hele vejen igennem GT som deres "bibel" (de havde jo heller ikke nogen anden). Og i den forbindelse er jo bemærkelsesværdigt at netop hele evangeliet (kristendommen) blev bygget på GT og dermed har kristendommen hele sit fundament solidt plantet på GT.
GT er jo fortællingen om den kommende Messias, GT er jo fyldt med profetier om Messias der skulle komme, og NT er beretningen om hvordan alle disse profetier er gået i opfyldelse.
At ville amputere GT som fundament for kristendommen svarer ganske enkelt til at ville amputere benene på en marathonløber.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77751 - 02/01/2007 09:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars (jeg kan ikke rigtig få mig selv til at kalde dig Evangelisten) du skriver bl.a.: Citat: Så hvad er forholdet imellem dem, GT, NT... I udgangspunktet ikke noget,.. da de ikke har samme forfattere og forfatterne har ikke delt noget udgangspunkt,.. NT folk har citeret fra GT hvor de fandt det opbyggende for deres argumenter,.. som fx Matt og Mark.
En linkning til GT, har uden tvivl også været et godt salgstrick, så jøderne kunne finde det troværdigt..
Lars, skynd dig at melde tilbage, at dette ikke er din ærlige mening. Jeg håber af hele mit hjerte, at det er en grov nytårsspøg og at du bare sidder og glæder dig til at se alle kristne bryde sammen og hulke 
Det som Andreas skriver (at det svarer til at ville hugge benene af en maratonløber) er ikke dækkende: Ganske vist kan en benløs maratonløber ikke mere dyrke sin sport, men har dog den mulighed at få førtidspension og hjælp til at leve videre uden sine ben ....
Så jeg vil hellere sige, at det du skriver svarer til at fælde et træ. Så dør det.
Esajas 11,10: På den dag skal Isajs rodskud stå som et banner for folkeslagene; til ham skal folkene søge, og hans bolig skal være herlighed.
Forvent ikke, at der skyder flere kviste frem af Isajs stub (Es 11,1). Jesus sagde: Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.
Og ifølge kristen tro: Guds Ord er sandhed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77752 - 02/01/2007 11:53
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Citat: Det som Andreas skriver (at det svarer til at ville hugge benene af en maratonløber) er ikke dækkende: Ganske vist kan en benløs maratonløber ikke mere dyrke sin sport, men har dog den mulighed at få førtidspension og hjælp til at leve videre uden sine ben ....
Nu er det jo sådan at analogier sjældent er fuldt ud dækkende for det man vil forsøge at beskrive, men kan som regel dog alligevel give den pointe man søgte at belyse.
En marathonløber der mister sine ben kan ikke længere løbe marathon, men kan dog godt fortsætte sit liv på en anden måde.
En kristendom der amputerer sit grundlæggende fundament, sine ben (GT) er ikke længere kristendom, men kan dog godt fortsætte som en religion (men kristendom har det ikke rigtig noget at gøre med).
Håber, at det jeg forsøgte at belyse, blev lidt tydeligere belyst.
Men ellers er jeg da ikke spor uenig i dine betragtninger og syplerende tanker til mit indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77753 - 02/01/2007 15:06
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina,... Det vil sige du kan ikke kalde mig Evangelisten, fordi jeg ikke tjener den term du synes dækker en Evangelist,... Jeg har før nævnt at jeg ser på evangeliet og etc historisk kritisk, og jeg er en historisk kristisk evangelist,.. En evangelist der kan sit hjemmearbejde, istedet for at sige det samme som andre har sagt  Min ærlig mening omkring GT er ikke så skrå som jeg meldte ud i mit tidligere indlæg, og jeg håber da at du med din snusfornuft, ser at det var sat på spidsen hvad jeg skrev,... Der findes mange teologisk værker som gerne ser en meget stor sammenhæng i mellem GT og NT, bemærk dog dertil at det er tilbagekompatibelt,.. altså GT tilhængere, acceptere sjældent, faktisk aldrig NT,.. hvorimod NT folk ser på GT som fundament, forudløber,... Men når jeg ser på tingene, og med metodekritik, synes jeg det må overvejes hvorfor udvalgte steder fra >GT er med og andre ikke,..... Det lyder provokerende at kalde det salgstrick, i know... Men derfor er det vel iorden at twister tingene og finde nye vinkler... At det ryster folk, er ikke et produkt at min teori og proklamtion, men et produkt af andres skrøbelighed,... Man kan godt finde sammenhæng, men jeg skrev også.. i udgangspunktet! For det har næppe været nogen fra <GT´s tid der har vidst at der ville komme et NT senere... altså set som værk! Vi skal lige have i mente, at hele GT er nedfældet i eksiltiden i babylon, og det ændre også på forbeholdet omkring GT troværdigheden, og skal det så spille ind omkring NT? Og så skal vi lige have i mente, at vi sagtens kunne have haft en bibel idag uden GT i..... Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#77754 - 02/01/2007 15:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Evangelist. Hvordan ser du egentlig på GTs profetier om Messias som opfyldt i Jesus? Mener du (som historisk kritisk), at de blot er evangelisternes efterrationalisering, eller hvad? I øvrigt er det slet ikke alle, der er enige i, at hele GT blev nedfældet under eksilet. Det er slet ikke så skudsikkert bevist, som mange hævder. Du skriver, at du er "en evangelist, der kan sit hjemmearbejde, istedet for at sige det samme, som andre har sagt". Men når du forfægter den historisk-kritiske teologi, siger du så ikke også netop noget, som andre har sagt? Der har jo været mange af slagsen før dig, og du har jo lært den gennem dine studier og ikke selv fundet på den.  Personligt har jeg nu ikke noget imod at sige det samme, som andre har sagt. Det kommer an på, hvem de er, og hvad de har sagt. Hvis det nu fx. er Jesus, mener jeg vi faktisk har pligt til at sige det efter, som han har sagt. (Inkl. hjemmearbejde.)  Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (02/01/2007 15:31)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77755 - 02/01/2007 15:37
|
Bruger
|
Citat: Der findes mange teologisk værker som gerne ser en meget stor sammenhæng i mellem GT og NT, bemærk dog dertil at det er tilbagekompatibelt,.. altså GT tilhængere, acceptere sjældent, faktisk aldrig NT,.. hvorimod NT folk ser på GT som fundament, forudløber,...
Og hvordan forholder du dig så, sådan historisk-kritisk til Jesu og NT-forfatternes forhold til, og brug af GT?
Det er jo dog et faktum og en kendsgerning at de udelukkende benyttede GT som deres Skriftgrundlag for kristendommen.
Mon ikke Jesus og de personer han personligt og direkte underviste har langt større viden om hvordan GT skal læses og forstås end mangen moderne historisk-kritisk teolog, der for manges vedkommende endda ikke selv har nogen tro?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77756 - 02/01/2007 17:43
[Re: Andreas Falck]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas ..
Ja, vi er enige her - - jeg fattede faktisk din gode maraton-analogi helt fint, faldt bare for fristelsen til at give den en tand til!
Bibelen - hele Bibelen, Guds ord, grundlaget for mit liv - er netop på grund af den helt enestående sammenhængskraft imellem alle de 66 bøger, den indeholder, en fuldkommen og umistelig åbenbaring af Jesus Kristus.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77757 - 02/01/2007 18:12
|
Bruger
|
Citat: Bibelen - hele Bibelen, Guds ord, grundlaget for mit liv - er netop på grund af den helt enestående sammenhængskraft imellem alle de 66 bøger, den indeholder, en fuldkommen og umistelig åbenbaring af Jesus Kristus.
kristina
Dét er et vidnesbyrd med stærk kraft!
Tak for det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77758 - 02/01/2007 23:08
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg er rystet, og det endda helt ind til knoglemarven
enjoy!
Citat: NT og GT er da så tæt knyttet sammen som ærtehalm. NT er slet ikke noget uden GT.
Det kan jeg ikke give dig ret i, og tager vi udgangspunktet teologisk og historisk er der heller ikke direkte hold i at det skal og bør hænge sammen! Vi kan snildt blive enige om at NT, har passager som forfatterne fra NT bruger til at bevidne sitúationer i deres skrifter er opfyldelser af GT proklamtioner og forudsigelser! Dertil den provokerende bemærkning, om dette kunne have været et salgstrick - i al fald, som Annepande er inde på, kan man ikke direkte afvise efterrationaliseringen! 
Jeg skal med glæde anbefalde dig at gå i gang med et studium af Biblens tilblivelse og oldkirken, samt kirkefædrene,.. Den første egentlig forslåede bibel bestod netop ikke af GT overhovedet, og GT havde mange modstandere som ikke ønskede det skulle med! Vi kan takke de vise mennesker i koncilierne at vi alligevel fik det med! Tag fx. Markions forslag med udelukkende Lukas og Paulus skrifter, eller Plinons ide med kun Johannes og Peter samt genesis.
Man kan sige, at for NTs vedkomne, så kommer messias beviserne til udtryk i GT, og derfor er det vigtigt for forfatterne til NT at trække på netop disse forudsigelser! Om de forgik som det står skrevet, eller om det er tilpasset senere forbliver en trossag!
Citat: Læg mærke til, hvordan NT-forfatterne hele tiden bruger GT som Skriftgrundlag. Ja, endda Jesus selv henviser gang på gang til GT som det Skriftgrundlag der bemyndiger Ham som Messias. Læg især mærke til beretningen om Jesus og de to disciple på vejen til Emmaus, samt alle de andre steder hvor det er nævnt at "de beviste ud fra Skrifterne" at Jesus er Messias. Og slut af med at studere Ap.g. 17,11.
Bemærk Andreas, om du har tænkt den tanke, om disse henvisninger skete i det sagte, eller om det er tilføjet senere? Nogle teologer har arbejdet med teorier om at evangelierne og etc er forbedret med tiden for at tækkes dem som de skulle nå, ofte skeptiske jøder! Dette er jo stadig kun spekulationer! Jeg kan anbefalde Theissen´s bøger da de netop går omkring disse problematikker!
Kan man bruge NT udsagn alene til at etablere at GT og NT har et direkte sammenhæng..??
Citat: NT-forfatterne bruger hele vejen igennem GT som deres "bibel" (de havde jo heller ikke nogen anden). Og i den forbindelse er jo bemærkelsesværdigt at netop hele evangeliet (kristendommen) blev bygget på GT og dermed har kristendommen hele sit fundament solidt plantet på GT.
Jeg synes ikke at eksempler i NT, hvor der læres udfra GT,.. Ofte har forfatterne brugt GT til enten at påvise opfyldelser af profetier eller når der skal perspektiveres hvor Jesus budskab er anderledes!
Det er nemt postulat, at sige at NT bygger på GT,.. Hvorledes mener du det? og går det udover messiasfremstillingen?
Man må jo indrømme at Kristendommen markant distancerede sig fra Jødedommen, og GT blev hos de fleste kirkefædre knapt anset som kristent, der var dog både fortalere og modstandere! Men jeg synes du sætter GTs værdi meget højt på en kristen skala, og jeg synes jeg mangler dokumentation og ide derfor!
Citat: At ville amputere GT som fundament for kristendommen svarer ganske enkelt til at ville amputere benene på en marathonløber
Fuldstændig uenig, bla. på baggrund af hvad jeg tidligere skrev.
Mvh. Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77759 - 02/01/2007 23:14
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Det er jo dog et faktum og en kendsgerning at de udelukkende benyttede GT som deres Skriftgrundlag for kristendommen.
Mon ikke Jesus og de personer han personligt og direkte underviste har langt større viden om hvordan GT skal læses og forstås end mangen moderne historisk-kritisk teolog, der for manges vedkommende endda ikke selv har nogen tro?
De?.. Jeg har ikke set noget bevis for at de netop gjorde,.. og vi kan ikke være sikre på om GT stederne er tilføjet senere eller ej! Dertil er det meget at kalde det et faktum, da kristendommen hos mange teologer er set hovedesageligt som en mundtlig og traditions overleveret religion indtil biblens samling..
Det kan ikke siges om de havde eller ej, større eller bedre kendskab, i al fald skal deres undervisning revurderes efter man med arkæologien og historisk arbejde har opdaget ny teorier og ideer bag GTs opståen!..
Og tro er ikke et must for at kunne arbejde rigtigt og i dybden med tingene, og at arbejde med biblen bliver ikke sandere af man er troende! Og nu er meget af den kritiske forskning lavet af netop troende mennesker!
Mvh stud.theol LaRs
|
|
Til toppen
|
|
|
#77760 - 02/01/2007 23:18
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Anne,..
Til enhver tese hører en antitese,.. Og ja selvfølgelig er der nogen som ikke er enige i arkæologiens og historiens teorier om eksilet og nedfældning af GT. Dog ligger der ikke rigtigt nogen dokumentation for at der er nogle tidligere nedfældninger.. ikke så vidt jeg er informeret, men du skal være velkommen til at præsentere historisk kristisk, og videnskabeligt matriale som forsvare det.
Men jeg synes personligt at argumentationen for at eksiltiden var der hvor GT blev skrevet virker absolut mest troværdigt,...
Jeg siger hvad jeg forstå, hvad mit hjerte er med i.. at bage at gentage Jesus, for at gentage Jesus,.. det ser jeg ikke som noget rigtigt eller sønderligt stort!..
Mvh Lars/Stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#77761 - 02/01/2007 23:23
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg frygter det menneske som holder sig til en bog
Thomas a Quinas
Citat: ...en mand der læser skriften og kalder dens ord sande uden at lade sig kende til andet i sin opdragelse er i sandhed blindet
Augustin
Hvis Biblen er grundlaget for dit liv, kommer du så ikke i konflikter imellem NT og GT tankerne omkring levevis, moral, koncept og etc.
Hvordan enestående sammenhængskraft`?
mvh Lars.,..
|
|
Til toppen
|
|
|
#77762 - 03/01/2007 00:19
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
|
Citat: Dog ligger der ikke rigtigt nogen dokumentation for at der er nogle tidligere nedfældninger.. ikke så vidt jeg er informeret, men du skal være velkommen til at præsentere historisk kristisk, og videnskabeligt matriale som forsvare det.
Du kan jo starte her!
I øvrigt en phd-afhandling, som er forsvaret til UG med stjerner og krøller på det teologiske fakultet på Århus Universitet. Og så er Jens Bruun Kofoed endda sådan en slem DBI-teolog. Oh ak og ve, at det kan lade sig gøre...
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#77763 - 03/01/2007 00:49
|
Anonym
Anonym
|
skal lige beklage stavefejl, det gik lidt hurtigt mens jeg læste Kuhn :P
|
|
Til toppen
|
|
|
#77764 - 03/01/2007 01:09
|
Bruger
|
Citat: Det kan jeg ikke give dig ret i, og tager vi udgangspunktet teologisk og historisk er der heller ikke direkte hold i at det skal og bør hænge sammen!
Så du ser altså bare helt bort fra Jesu egne udtalelser, og f.eks. hvad der er skrevet i forbindelse med Jesus og de to disciple på vjen til Emmaus?
Citat: Jeg skal med glæde anbefalde dig at gå i gang med et studium af Biblens tilblivelse
Jeg har brugt år på at studere netop dette, og jo mere jeg har studeret om dette, jo mere er jeg overbevist om Bibelens særstilling som Guddommeligt inspireret skrift.
Citat: Bemærk Andreas, om du har tænkt den tanke, om disse henvisninger skete i det sagte, eller om det er tilføjet senere?
Ja, jeg kender udmærket til alle disse højtflyvende spekulationer om at stort set det hele er efterationaliseringer.
Men nu ligger det altså sådan, at der er endda rigtig stærke argumenter for at evangelierne er skrevet endda meget tidligt. Så der er ikke rigtig ret megen hold i disse flyvske ideer.
Citat: Nogle teologer har arbejdet med teorier om at evangelierne og etc er forbedret med tiden for at tækkes dem som de skulle nå, ofte skeptiske jøder! Dette er jo stadig kun spekulationer!
Ja, da det er spekulationer, og endda spekulationer uden hold i de tilgængelige kildeskrifter, kan jeg ikke se at vi kan bruge det til noget særligt.
Citat: Man må jo indrømme at Kristendommen markant distancerede sig fra Jødedommen, og GT blev hos de fleste kirkefædre knapt anset som kristent, der var dog både fortalere og modstandere! Men jeg synes du sætter GTs værdi meget højt på en kristen skala, og jeg synes jeg mangler dokumentation og ide derfor!
Ja, jeg har noteret mig at end ikke udtalelser fra Jesus kan anses af dig for dokumentation.
Tak for snakken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77765 - 03/01/2007 01:12
|
Bruger
|
Citat: De?.. Jeg har ikke set noget bevis for at de netop gjorde,..
Så kan jeg da kun anbefale dig en fornyet gennemlæsning af NT.
Indtil da, tak for snakken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77766 - 03/01/2007 01:14
|
Anonym
Anonym
|
Gjort, op til flere gange, på dansk, tysk, engelsk og græsk..
Skal jeg forstå det som at du ikke vil argumentere, og du dermed resignere?
Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77767 - 03/01/2007 01:17
[Re: Nissen]
|
Bruger
|
Citat: Og så er Jens Bruun Kofoed endda sådan en slem DBI-teolog. Oh ak og ve, at det kan lade sig gøre...
Jamen så er han jo da diskvalificeret på forhånd, idet han jo både er tendentiøs, forudindtaget og sandsynligvis endda religiøs på kirkens højrefløj, oh ak og ve ... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77768 - 03/01/2007 01:25
|
Bruger
|
Citat: Skal jeg forstå det som at du ikke vil argumentere, og du dermed resignere?
Nej, men dit og mit syn på kristendom og kristendommens Skriftsgrundlag er så himmelråbende grundlæggende vidt forskellig at jeg ikke øjner nogen reel chance for at komme videre på en konstruktiv måde når vores udgangspunkter bygger på så diamentralt modsatrettede præmisser. Det vil ikke være frugtbart, hverken for dig, mig eller dem der evt. måtte læse med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77770 - 03/01/2007 01:41
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Citat: (hvis nu nogen ikke skulle forstå den tommetykke ironi i ovenstående grønne fremhævelse)
Det glæder mig da at du så nemt fangede min pointe, men jeg vil hellere have at den bliver kaldt humor med en smule bid fremfor ironi. Ironi er ofte en smule negativt ladet, og der var intet negativt i formulering, kun rendyrket humor.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77771 - 03/01/2007 01:55
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Jamen så er det da det, vi kalder det  Sov godt!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77772 - 03/01/2007 02:20
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Citat: Sov godt!
Tak og i lige måde 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77773 - 03/01/2007 16:17
|
Bruger
|
Hej Lars. Jeg er så grundlæggende og dybt uenig med dig i hele denne sag, at jeg ikke orker at kommentere hele indlægget (og det forrige). Jeg vil derimod kommentere lidt på din stil. Citat: Vi skal lige have i mente, at hele GT er nedfældet i eksiltiden i babylon ...
Det lyder som en meget selvsikker kommentar. Skylder du ikke at være lidt mere ydmyg og tilbageholdende i dine oplysninger generelt (især da som teolog og fagmand!) ved at gøre opmærksom på, at der ikke er tale om sandheder eller fakta, men om teorier (læs: gætterier).
Dermed kunne du jo give folk det ærlige indtryk, at der findes andre teorier.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77774 - 04/01/2007 20:47
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Søren,.. Du behøver ikke skildre hvad en teolog bør eller ikke bør, det skal vi nok selv finde ud af..  Jeg frembragte nu bare for debattens skyld en anden vinkel, end at bare at tærske rundt i det sædvanelige argument med messias konceptet! Jeg skrev fx til Anne sådan, og jeg beklager hvis det har lign skråsikkerhed, det var ment som min holdning til hvad jeg finder troværdigt,.. Citat: Til enhver tese hører en antitese,.. Og ja selvfølgelig er der nogen som ikke er enige i arkæologiens og historiens teorier om eksilet og nedfældning af GT. Dog ligger der ikke rigtigt nogen dokumentation for at der er nogle tidligere nedfældninger.. ikke så vidt jeg er informeret, men du skal være velkommen til at præsentere historisk kristisk, og videnskabeligt matriale som forsvare det.
Men jeg synes personligt at argumentationen for at eksiltiden var der hvor GT blev skrevet virker absolut mest troværdigt,...
Heldigvis kom Brian Nissen på banen med en bog, som skulle forsvarer en anden tese,.. Den har jeg nu bestilt for granske, og for at se om den har noget troværdigt i sig, eller om det bare er snakken uden om.
Med dokumentation, mente jeg arkæologisk matriale, Proklamationen om mangel på matrialer der beviser en tidligere nedfældning, mener jeg på baggrudn af viden og teori fra venner af mine som er arkæologer, og undervisningsfremstilling fra Doctorene fra universitetet!
Jeg mente i udgangspunktet! Det vil sige, at jeg ikke mener man kan sige,.. Jamen GT er nødvendigt eller grundlag for NT... Det betyder ikke at man ikke kan sige det eller lave teser over det, men her binder jeg mig til min læsning af fx Kirkefædrenes debatter om GT.
At der findes andre teorier kommer vel ikke bag på nogen, en anden er jo netop udtrykt i og implicit af de andres indlæg,...
Mvh stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77775 - 04/01/2007 20:52
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror helt bestemt det er muligt at få en gunstig debat! Spørgsmålet er bare om man kan se ud over sine personlige aktier i fortagnet! Altså, hvis man ikke tåler kritik og skepsis omkring biblen eller sådan, ja, så har du sikkert ret i at det er svært at få noget ud af det... Men hvis man kan sætter sig udover det, og forsvarer sit eget synspunkt med saglige argumenter, så er det helt sikkert en chance for at man kan komme frem til en fed debat mellem 2 vidt forskellige syn. hav det godt  Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77776 - 04/01/2007 21:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Evangelist. Der er ikke tale om at "gentage Jesus bare for at gentage Jesus". Men fordi han er Guds søn. Derfor giver det mening at gentage ham.  Jeg har ikke lige på stående fod styr på hvordan det ser ud med arkæologisk materiale eller nedfældninger af GT skrifterne før eksiltiden. Men det siger jo ikke rigtig noget. At der ikke er bevaret noget, er ikke det samme som at det ikke var der. Pergamentruller er jo noget forholdsvis skrøbeligt, som nemt kan gå til. Så vidt jeg ved, er det ældst bevarede skriftmateriale Dødehavsrullerne (som også indeholder nogle GT tekster). Men det betyder jo ikke at de er de originale manuskripter til disse tekster. Man kunne også spørge, hvor god mening det giver, at jøderne skulle have siddet i eksilet i Babylon og forsøgt at skabe sig en identitet som folk ved fx at opdigte helteskikkelser som Abraham, Moses, David mv. Det er ikke fejlfrie helteskikkelser, der skildres, men mennesker med gode og knap så gode sider. Hvorfor opfinde et idealbillede af en konge, der gjorde som David gjorde mod Urias og Batseba? Eller af en Abraham, der var ved at afsætte sin egen kone til Farao? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77777 - 04/01/2007 22:10
|
Bruger
|
Citat: Jeg tror helt bestemt det er muligt at få en gunstig debat!
Jeg er stadig meget uenig.
Du må ha' et godt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77778 - 05/01/2007 00:00
|
Bruger
|
Hej Lars. Citat: Du behøver ikke skildre hvad en teolog bør eller ikke bør, det skal vi nok selv finde ud af..
Jeg synes vi som videnskabsfolk "bør" være afbalancerede og ikke fortie oplysninger, der modsiger vores argument, således at budskabet bliver fordrejet. Det er blandt grundreglerne i videnskabelig redelighed.
Ellers ved jeg stadig ikke om det bare er misforståeligt, eller der virkelig er tale om dårlig og skråsikker retorik. Når du til Anne skriver:
Citat: ... Og ja selvfølgelig er der nogen som ikke er enige i arkæologiens og historiens teorier om eksilet og nedfældning af GT.
... så er det lidt journalistisk sådan at tage patent på hvad arkæologien og historien som sådan mener. Hverken arkæologien eller historien har nogen meninger, det er kun personer der har det. Der findes derimod mere eller mindre sikker viden, og dateringen af nedfældningen af GT falder i hvert fald ikke på den sikre side.
Når du spørger efter dokumentation som "bevis", synes jeg det afslører grundlæggende metodiske problemstillinger fra din side. Du ved jo nok, at for at hævde en teksts troværdighed behøves ikke "beviser", men blot sandsynliggørelse udfra komparativt materiale. Og at der findes oceaner af arkæologisk materiale fra før eksiltiden, både i Mesopotamien, Ægypten og Israel, som belyser samfund, politik, økonomi mm er naturligvis ikke gået din næse forbi. Det er derfor i allerhøjeste grad muligt at dokumentere troværdigheden i Bibelens beskrivelser og et tidligt forfatterskab, også fra før eksiltiden. At ville kræve, at arkæologien ups-hovsa fandt en kiste med DNA fra Moses eller andre såkaldte "beviser" eller levn fra eller om individuelle personligheder eller forfattere, er utopi (måske lige bortset fra Kong Jehu).
Så beviser? Nej, det får du mig ikke til at påstå, der findes! Det hedder vidnesbyrd. Og det er der i høj grad, men det afhænger jo af hvordan du vurderer det samlede materiale.
Kan DU finde beviser (ikke blot argumenter eller sandsynliggørelser) for det modsatte, altså at hele GT er nedfældet i eksiltiden, så vil jeg tro dig.
Nuvel, det var faktisk ikke min mening at indgå i en debat som denne, det kan jeg ikke lige afse tid til i øjeblikket, så jeg vil nok overlade resten af debatten til andre. Mit anliggende var blot at kommentere på din - for mig at se - stadig skråsikre retorik. Blot fordi Københavnerskolen har præget universitetsforskningen på hjemmefronten på området, så betyder det ikke, at anden international forskning ikke hersker i stor stil. Og blot fordi du er teolog (som så fint "har gjort sit hjemmearbejde"), så har du heller ikke patent på resultaterne af historisk-kritisk forskning. Vi er faktisk andre teologer, der arbejder historisk-kritisk nøjagtigt som dig, men som kommer til andre resultater.
Det afslører for mig blot, at du i udpræget grad i din faglighed er betinget og begrænset af din forudindtagethed.
DERFOR savner jeg lidt ydmyghed.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77779 - 06/01/2007 08:01
|
Bruger
|
Er nedenstående citater ikke i høj grad præget af GT's religion eller måske kultur? Men alle citaterne stammer fra NT, så man behøver ikke gå til GT for at finde lovbud! Citat: 1. Tim 2 og 3 v9 Ligeledes vil jeg, at kvinder skal være ærbart og ikke prangende klædt, deres pynt skal ikke være kunstfærdige håropsætninger og guld eller perler eller dyrt tøj, v10 men gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig deres gudsfrygt.
v11 En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; v12 men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed.
Titusbrevet v3 ligeledes at de ældre kvinder skal optræde, som det sømmer sig for hellige, at de hverken må være sladderagtige eller drikfældige, men skal være vejledere i det gode, v4 så de kan opdrage de unge kvinder til at elske mand og børn, v5 til besindighed og ærbarhed, huslighed, godhed, til at underordne sig under deres mænd, så Guds ord ikke bliver til spot.
1. Kor 11 v6 Ja, for hvis en kvinde ikke tildækker sit hoved, kan hun lige så godt lade sig klippe. Men da det nu regnes for en skam, når en kvindes hår er klippet, eller hendes hoved er raget, skal hun have hovedet tildækket.
1. Kor 14 Som i alle de helliges menigheder v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. v35 Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden.
Matt 5 v32 Men jeg siger jer: Enhver, som skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt, forvolder, at der begås ægteskabsbrud med hende, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår ægteskabsbrud.
Johannes' Åbenbaring 2 Dette siger Guds søn, der har øjne som luende ild og fødder som skinnende malm: …… v22 Nu kaster jeg hende på sygelejet, og dem, der horer med hende, styrter jeg ud i stor trængsel, hvis de ikke omvender sig fra hendes gerninger, v23 og hendes børn slår jeg ihjel. Så skal alle menighederne forstå, at jeg er den, der ransager nyrer og hjerter, og jeg vil give enhver af jer efter jeres gerninger.
Lukasevangeliet 19 v27 Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.«
Ændret af tros (06/01/2007 08:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77780 - 06/01/2007 10:39
Re: GT's forhold til NT. Lov og evangelium.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tros Citat: Er nedenstående citater ikke i høj grad præget af GT's religion eller måske kultur?
Men alle citaterne stammer fra NT, så man behøver ikke gå til GT for at finde lovbud!
Korrekt!
Omvendt behøver vi heller ikke at gå til NT for at finde evangeliet = det glædelige budskab om frelse ved troen på Guds nåde.
Både Guds lov og Guds evangelium kan vi læse om i både GT og NT.
Se fx. Gal 3,6-10: Det er som med Abraham: »Han troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed.« Så skal I vide, at det er dem, som har troen, der er Abrahams sønner.
Og da Skriften forudså, at det er af tro, Gud erklærer folkeslagene retfærdige, fik Abraham på forhånd det evangelium forkyndt: »I dig skal alle folkeslagene velsignes.«
Derfor velsignes de, som har troen, sammen med den troende Abraham. For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.«
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77781 - 07/01/2007 18:48
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Tros Du har også tidligere så udmærket demonstreret, hvordan man kan være tendentiøs og manipulerende i sin brug af citater. Dengang var det åbenlyst med vilje og med en meget prisværdig pointe, men denne gang er jeg mere i tvivl. Citat: Titusbrevet v3 ligeledes at de ældre kvinder skal optræde, som det sømmer sig for hellige, at de hverken må være sladderagtige eller drikfældige, men skal være vejledere i det gode, v4 så de kan opdrage de unge kvinder til at elske mand og børn, v5 til besindighed og ærbarhed, huslighed, godhed, til at underordne sig under deres mænd, så Guds ord ikke bliver til spot.
I verset lige før står der: »at de ældre mænd skal være ædruelige, agtværdige, besindige, sunde i troen, i kærligheden, i udholdenheden;« og i versene lige efter: »Forman ligeledes de unge mænd til at være besindige i al deres færd«. Er der nogen særlig grund til at du undlader at citere disse vers med, ud over at du gerne vil fremstille Paulus som en mandschauvinist? Citat: Lukasevangeliet 19 v27 Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.«
Du er vel godt klar over, at dette er et citat fra en lignelse. Synes du ikke, det ville være relevant at anføre? Ellers kunne folk jo tro, at det f.eks. var Jesus selv, der sagde sådan, og den slags forvrængede opfattelser er vi jo ikke interesseret i, vel?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77782 - 08/01/2007 00:09
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Citat: Luk 19 v26 Jeg siger jer: Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. v27 Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen og hug dem ned for mine øjne.« Indtoget i Jerusalem v28 Efter at have sagt det gik han videre på sin vej op mod Jerusalem.
Hvem er det, som siger: " Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har"? Er det Jesus eller kongen i lignelsen? Hvis det er kongen, er Jesus da ikke enig med ham og dermed også i v27?
v28 "Efter at have sagt det". "DET". Efter at have sagt hvad?
Mit anliggende var at give eksempler på, at kristendommen også har adfærdsregulerende påbud og dermed også er en lovreligion. Jeg kunne også have henvist til f.eks. De 10 Bud, som bl.a. Luther gjorde meget ud af. Det påstås jo ofte, at kristendommen til forskel fra islam ikke er en lovreligion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77783 - 08/01/2007 00:13
|
Bruger
|
Citat: Mit anliggende var at give eksempler på, at kristendommen også har adfærdsregulerende påbud og dermed også er en lovreligion. Jeg kunne også have henvist til f.eks. De 10 Bud, som bl.a. Luther gjorde meget ud af. Det påstås jo ofte, at kristendommen til forskel fra islam ikke er en lovreligion.
Hvad mener du mere præcist med "lovreligion"? Du bliver nok nødt til at komme med en mere præcis og konkret definition af ordet "lovreligion".
Men ellers kan jeg iøvrigt stærkt anbefale dig at læse Johannes 1. Brev i Bibelen. Så får du en meget god indsigt i det dersens halløj med Guds Lov og hvad der menes med lydighed mod Guds Lov.
God læselyst 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77784 - 08/01/2007 00:37
|
Bruger
|
Citat: Hvad mener du mere præcist med "lovreligion"?
Ganske kort: En lovreligion er en religion, hvis hellige skrifter indeholder regler/love om, hvordan religionens udøvere skal opføre sig i helt sekulære, verdslige forhold
|
|
Til toppen
|
|
|
#77785 - 08/01/2007 00:41
|
Bruger
|
Citat: Ganske kort: En lovreligion er en religion, hvis hellige skrifter indeholder regler/love om, hvordan religionens udøvere skal opføre sig i helt sekulære, verdslige forhold
Jamen så er alle religioner vel lovreligioner, når det kommer til stykket.
Kristendommen, Bibelen, fortæller os jo at det ikke er tilladt at slå ihjel, svinde, stjæle, lyve, osv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77786 - 08/01/2007 09:49
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
ja med mindre vi indsætter et "for at opnå frelsen" i tros' definition: En lovreligion er en religion, hvis hellige skrifter indeholder regler/love om, hvordan religionens udøvere skal opføre sig i helt sekulære, verdslige forhold for at opnå frelsen Så falder kristendommen vel udenfor, men det gør de andre vel egentligt også eller  ? Alt afhænger vel er Guds/Allahs nåde? Men i kristendommen er Guds nåde jo bare så herlig konkret og gennemgribende. Eller... Falder kristendommen nu egentligt ud ovenover ovennævnte definition med tilføjelse? Vi kan ikke opfylde loven, men har vel opfyldt den alligevel ved at blive tilregnet Jesu' retfærdighed?... Hmm... Jeg troede, jeg kunne gøre dette kort, men det griber om sig. Jeg skynder mig afsted til studiet inden jeg hænger fast... 
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#77787 - 08/01/2007 11:31
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Citat: Hmm... Jeg troede, jeg kunne gøre dette kort, men det griber om sig. Jeg skynder mig afsted til studiet inden jeg hænger fast...
Dette kan næppe gøres kort qua debatten om at leve i synd og det at falde i synd.
Bibelen definerer synd som lovbrud. Er der ingen lov er der heller ingen synd, og så var der jo heller ingen grund til at Jesus skulle dø for at opfylde lovens krav om at den der synder skal dø!
Jesus måtte jo netop den stedfortrædende død for at kunne redde os fra syndens følger, døden, den evige død. Netop denne problematik har jeg andet steds skrevet en ret fyldigt indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77788 - 08/01/2007 11:50
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Tros Citat: Hvem er det, som siger: " Enhver, som har, til ham skal der gives, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har"? Er det Jesus eller kongen i lignelsen? Hvis det er kongen, er Jesus da ikke enig med ham og dermed også i v27?
Det er kongen i Jesu lignelse, der taler. Og man skal passe på med at overfortolke lignelser. Jesu lignelser er ikke allegorier – de har for det meste kun én enkelt pointe, og det er derfor misvisende at tolke alle detaljer i en lignelse, for det er i den overordnede handling, pointen ligger. Citat: v28 "Efter at have sagt det". "DET". Efter at have sagt hvad?
Hele lignelsen (v. 12-27), naturligvis. Citat: Mit anliggende var at give eksempler på, at kristendommen også har adfærdsregulerende påbud og dermed også er en lovreligion. Jeg kunne også have henvist til f.eks. De 10 Bud, som bl.a. Luther gjorde meget ud af. Det påstås jo ofte, at kristendommen til forskel fra islam ikke er en lovreligion.
Jeg er ikke ude på at anfægte den opfattelse, at der findes lovbud i kristendommen, for selvfølgelig gør der da det. Hvad jeg vil påpege er, at jeg synes, du er manipulerende i din brug af citater, f.eks. når du citerer Paulus' bud til kvinderne uden at citere buddene til mændene, som står umiddelbart før og efter og ikke er mindre strenge.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
|