1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#77707 - 25/12/2006 13:27
Bør kristne fejre jul?
|
Bruger
Reg.: 18/08/2006
|
Hej
Jeg har tænkt lidt over det med julen, og spørger derfor: bør vi som kristne fejre julen?
- Julen er jo oprindeligt en fejring af vintersolhverv, som kirken ikke kune få de ny-kristne til at lade være med at fejre, derfor anekterede kirken "højtiden" og kaldte det fejringen af Jesu fødsel.
- Bibelen er på en masse punkter meget præcis i sin tidsangivelse af forskellige begivenheder, men lige præcis omkring Jesu fødsel, er den påfaldende mangelfuld. Kunne det være et tegn til os kristne om, at tidspunktet for hans fødsel ikke er væsentligt?
- I "jule-evangeliet" nævnes det at "der var hyrder på marken". Med tanke på nat-temperaturen i Israel i slutningen af december, har det været nogle hårde nysere, 5-8 grader om natten er vel ikke ønskevejr for en hyrde?
- Jesus blev korsfæstet og døde da han var 33½ år gammel, dette skete i påsken, og et halvt år baglæns fra påsken, bliver vel noget med medio september - medio oktober ( giver også hyrderne nogle lidt mere behagelige nattemperaturer )
- Julen er hjerternes fest, den tid hvor vi alle er "gode" mod hinanden, hvad er nu det for noget "tidsbestemt-væren-stolt-af sig-selv-pladder? - skal vi ikke være god mod vores næste hele året?
- for mange er julen en tid med stress, økonomisk armod, druk, og et desperat forsøg på at leve op til det som "julen bør være"
For 95% af danskerne har julen intet med kristus at gøre, og de mange kirkegængere juleaften, finder jeg en anelse hyklerisk, lidt lige som bryllupper mellem folk der vil blæse kristendommen et stykke, men gerne vil giftes i kirken " for det er så smukt"
- så hvorfor ikke: droppe julen, vær gode mod hinanden hele året, giv gaver til dine kære når du føler lyst til det, og giv detailhandlen "fingeren", kort sagt: afskaf "bønnen" "giv os i dag dit dankort, så vi kan nå årsbudgettet"
Jeg kan tage det, så kom bare med de verbale øretæver"
JH
|
|
Til toppen
|
|
|
#77708 - 25/12/2006 13:45
Re: Bør kristne fejre jul?
[Re: JEH]
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Hej Jan. Jo for min skyld ingen alarm, hvis du kunne afskaffe julen!  Jeg synes julen er noget opreklameret fis, som kun butikkerne og børn får noget ud af. (-Atså på nær mig, for jeg er da den eneste på min skole der i hvert fald bare ikke gider det der jule-hyggenygge-nisse-fis!  ) Jeg prøver da at være god mod alle hele året, og jeg gør folk opmærksomme på, at det ikke kun er julen der er hjerternes tid, det er hele livet der er hjerternes fest. Julen er solens og lysets fest. Men det kan nu være svært at banke igennem til folket som fjorten årig..  Jeg er enig i alt det du skriver, specielt det med bryllup også, for iiiih ja, hvor er det dog smukt, og så skid da hul i hvorfor det nu er vi bliver gift i kirken. Jeg tror også det er gået hen og blevet meget tradition, det med bryllup. Og desuden også dåb og konfirmation! Til det du skriver med hyrderne, vil jeg bare lige sige, at Jesus formentlig er født i marts. (Efter hvad jeg har hørt)
Ændret af Tania (25/12/2006 13:46)
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#77709 - 25/12/2006 14:13
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej JEH Her kommer de verbale øretæver, måske ... Du skriver: Citat: - Julen er jo oprindeligt en fejring af vintersolhverv, som kirken ikke kune få de ny-kristne til at lade være med at fejre, derfor anekterede kirken "højtiden" og kaldte det fejringen af Jesu fødsel.
Det ér en fejring af Jesu fødsel. Kan det så ikke være ligemeget, at det falder sammen med diverse hedenske solhvervsfejringer? Citat: - Bibelen er på en masse punkter meget præcis i sin tidsangivelse af forskellige begivenheder, men lige præcis omkring Jesu fødsel, er den påfaldende mangelfuld. Kunne det være et tegn til os kristne om, at tidspunktet for hans fødsel ikke er væsentligt?
Ikke nødvendigvis. Jeg synes da, det er væsentligt at holde fast i, at Jesus faktisk blev født på et bestemt tidspunkt i historien på et bestemt sted i denne verden. At vi så ikke kender det nøjagtige tidspunkt og efter sigende heller ikke det nøjagtige sted, er vel ikke så vigtigt. Men vi kan ikke give afkald på Jesu fødsel som historisk begivenhed. Derfor synes jeg da, det er udmærket, at vi fejrer »årsdagen« for hans fødsel hvert år. Og når vi nu alligevel ikke ved, hvilken dato det var, synes jeg da egentlig, der ligger megen smuk symbolik i at lægge det ved vintersolhverv. Citat: - I "jule-evangeliet" nævnes det at "der var hyrder på marken". Med tanke på nat-temperaturen i Israel i slutningen af december, har det været nogle hårde nysere, 5-8 grader om natten er vel ikke ønskevejr for en hyrde?
Jeg tror ikke, det var noget luksusliv at være hyrde i Judæa på den tid. Og fårene skulle vel også vogtes om vinteren, ikke? Men du har da ret i, at der ikke er noget særligt, der tyder på, at det var om vinteren. Citat: - Jesus blev korsfæstet og døde da han var 33½ år gammel, dette skete i påsken, og et halvt år baglæns fra påsken, bliver vel noget med medio september - medio oktober ( giver også hyrderne nogle lidt mere behagelige nattemperaturer )
Hvor har du lige det der med de 33½ år fra? Citat: - Julen er hjerternes fest, den tid hvor vi alle er "gode" mod hinanden, hvad er nu det for noget "tidsbestemt-væren-stolt-af sig-selv-pladder? - skal vi ikke være god mod vores næste hele året?
Skal vi så også holde op med at fejre påske? Vi skal vel mindes Jesu død og opstandelse hele året. Eller skal vi holde op med at holde helligdag? Vi skulle jo gerne leve hver eneste dag for Herren. Citat: - for mange er julen en tid med stress, økonomisk armod, druk, og et desperat forsøg på at leve op til det som "julen bør være"
Og hvad så? Misbrug ophæver ikke ret brug. Citat: For 95% af danskerne har julen intet med kristus at gøre, og de mange kirkegængere juleaften, finder jeg en anelse hyklerisk, lidt lige som bryllupper mellem folk der vil blæse kristendommen et stykke, men gerne vil giftes i kirken " for det er så smukt"
Var det ikke bedre at glæde sig over, at folk faktisk kommer i kirke og hører evangeliet de få gange om året, i stedet for at kalde dem hyklere? Hvis du ikke kan tåle at se andre end den lille, salige, indforståede flok i kirken kan du jo vente med at komme til juledag.
Og afslutningsvis – ja, jeg tør jo næsten ikke, men – glædelig jul Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77710 - 25/12/2006 15:22
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvor har du lige det der med de 33½ år fra?
Vi ved at Jesus var 30 år gammel, da han påbegyndte sin gerning.
Men hvor længe varede denne gerning? Ud fra profetien i Daniels bog 9:24-27 kan man dels beregne sig frem til, at Jesu virke ville påbegyndes i år 29, og at det ville vare i en halv åruge, altså det halve at 7 år, eller 3½ år.
Han påbegyndte sin gerning om efteråret, og den sluttede altså i foråret år 33. Den anden halvdel af "årugen", sluttede således i år 36, hvor frelsesbudskabet blev udvidet til generelt at omhandle ikkejøder, startende med Kornelius (Apg. 10).
|
|
Til toppen
|
|
|
#77711 - 25/12/2006 19:16
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej JEH.
For min skyld kan vi godt afskaffe julen.
Men det er en absurd at diskutere hvad det i virkeligheden er, man fejrer. Oprindeligt var det en hedensk fest, men den blev senere tillagt en kristen betydning (ligesom det sker adskillelige steder i dag i kristianiseringsprocessen på missionsmarken). Det er irrelevant hvad det oprindeligt var, det vigtige er den BETYDNING, som bliver lagt i traditionerne og ritualerne af dem, som udfører dem - og der må vi nok sige, at de fleste danskere bevæger sig mod det meningsløse.
Men for dem, der bruger julen som en anledning til at tænke på dengang Gud blev menneske er det da en fin anledning. Gud er nok ret ligeglad med hvornår - og om - man fejrer jul ... den er til for menneskers skyld, ikke for Guds. Derfor er tidspunktet også uvæsentligt.
Husk på, den konkrete praksis er sådan set irrelevant, det vigtige er hvad det hjerte, som udfører ritualet eller traditionen, lægger ind i det.
Når nu danskerne tillægger julen ting som forbrugerisme, juletravlhed og glansbilleder af livet, så lad for Guds skyld være med at fejre den. Men har man nogen seriøs betydning at lægge i den, så kan det da være ret hyggeligt og givende.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77712 - 25/12/2006 21:17
Re: Bør kristne fejre jul? Bør ikke-kristne? (!)
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Nogen gange tenker jeg stik modsat - det er KUN kristne som bør fejre Jul (!)  Ikke-kristne fejrer Jul fordi Jesus blir født - det er jeg sikker på de vil svare. Og: Hvorfor fejrer de at Jesus ble født?  Det henger jo ikke sammen...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77713 - 25/12/2006 21:42
[Re: The Fighter]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Fighter Citat: Nogen gange tenker jeg stik modsat - det er KUN kristne som bør fejre Jul (!)
Kun kristne? Hvem er det? Jeg véd ikke, hvem der er kristen, og hvem der ikke er, og jeg synes ikke, vi skal sætte skel mellem "dem" og "os"..
Under alle omstændigheder: Hvad man ikke er, kan man blive! 
I de tre kirker, der ligger i mit sogn, var der i går gudstjeneste tre gange i hver af kirkerne, og til samtlige gudstjenester var der stuvende fuldt - der måtte sættes ekstra stole ind -
Mener du, at alle de mange mennesker, hvoraf en stor del sjældent går i kirke, skulle være blevet hjemme?
Så havde de ikke hørt Guds ord og de gode, stærke, evangeliske prædikener, som virkelig rykkede! Og salmerne ...
Jeg nød i hvert menighedens glæde og lydhørhed ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77715 - 26/12/2006 18:56
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Citat: Hej Fighter Citat: Nogen gange tenker jeg stik modsat - det er KUN kristne som bør fejre Jul (!)
Kun kristne? Hvem er det? Jeg véd ikke, hvem der er kristen, og hvem der ikke er, og jeg synes ikke, vi skal sætte skel mellem "dem" og "os"..
Under alle omstændigheder: Hvad man ikke er, kan man blive! 
I de tre kirker, der ligger i mit sogn, var der i går gudstjeneste tre gange i hver af kirkerne, og til samtlige gudstjenester var der stuvende fuldt - der måtte sættes ekstra stole ind -
Mener du, at alle de mange mennesker, hvoraf en stor del sjældent går i kirke, skulle være blevet hjemme?
Så havde de ikke hørt Guds ord og de gode, stærke, evangeliske prædikener, som virkelig rykkede! Og salmerne ...
Jeg nød i hvert menighedens glæde og lydhørhed ...
kristina
Jamen jeg synes det er hyggeligt at der kommer mange i kirke juleaften - og at man går i kirke juleaften bare fordi man synes det er hyggeligt - jeg er da meget glad for at folk synes det er hyggeligt at gå i kirke juleaften.
Men altså: - min teori er nu hvert fall at ikke-kristne fejrer Jul pga Jesu fødsel - og... Hvorfor gør de det? Hvorfor fejrer de Jesu fødsel? Er det ikke en slags dobbelmoral? ... Er der et klogt hoved der kan forklare mig det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77716 - 26/12/2006 20:09
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina! "Kun kristne? Hvem er det? Jeg véd ikke, hvem der er kristen, og hvem der ikke er, og jeg synes ikke, vi skal sætte skel mellem "dem" og "os".." Jamen det skel FINDES jo Verden ER opdelt i kristne og ikke-kristne, og dette vil blive endeligt synliggjort på Dommens dag hvor de kristne vil blive frelst, og de vantro (= alle andre) vil gå fortabt. Jeg kan sagtens følge Fighter's pointe: Det er hyklerisk ud i det ekstreme når ikke-kristne fejrer jul. Hvad angår det første indlæg i denne debat: Hvad tidspunkt på året Jesus blev født er egentlig ikke vigtig for om vi skal fejlre jul eller ej. Som du selv siger er det usandsynligt at Jesus blev født i december (selvom jeg nu har hørt at den egentlige dato skulle være engang i foråret?), men hvad så? Man kan da godt fejlre en begivenhed en anden dato end den hvor den er indtruffet, og særlig når man ikke kender datoen. At julen falder ultimo december er der en ganske enkel forklaring på: I tusindvis af år har man fejret vinter-solhverv i denne periode; så kirken har tænkt: "Hvorfor ikke give folk noget ORDENLIGT at fejre, når de nu alligevel holder fest?" En tankegang jeg godt kan støtte. At julen så hen ad vejen er blevet til en gigantisk materialistisk eksplosion af nisser, gedebukke af strå, og andet ulækkert stads er noget andet. Mvh JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#77717 - 26/12/2006 20:36
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
JEH skrev: Citat: Hej
Jeg har tænkt lidt over det med julen, og spørger derfor: bør vi som kristne fejre julen?
- Julen er jo oprindeligt en fejring af vintersolhverv, som kirken ikke kune få de ny-kristne til at lade være med at fejre, derfor anekterede kirken "højtiden" og kaldte det fejringen af Jesu fødsel.
- Bibelen er på en masse punkter meget præcis i sin tidsangivelse af forskellige begivenheder, men lige præcis omkring Jesu fødsel, er den påfaldende mangelfuld. Kunne det være et tegn til os kristne om, at tidspunktet for hans fødsel ikke er væsentligt?
Jeg tror faktisk ikke at jeg har mødt nogen kristen som tillagde det betydning om Jesus blev født lige netop den dag man fejrer det. Det ville vist ikke gøre den fjerneste forskel om det var en af de andre af årets 365 dage.
Man er blevet enige om at fejre det en bestemt dag. At man har valgt et tidspunkt der falder sammen med fejringen af solhverv er selvfølgelig ikke tilfældigt, det er snarere genialt. Man behøver hverken at være kristen eller overhovedet have en religion for at kunne se det geniale i at kristne bruger symbolikken om lysets komme som en symbolik på at Jesus blev født. Og det må også betragtes som en god ide at man overhovedet har valgt en dato. På den måde kan man fejre den samme begivenhed på den samme dato overalt på jorden.
Citat: For 95% af danskerne har julen intet med kristus at gøre, og de mange kirkegængere juleaften, finder jeg en anelse hyklerisk, lidt lige som bryllupper mellem folk der vil blæse kristendommen et stykke, men gerne vil giftes i kirken " for det er så smukt"
Faktisk ved hverken du eller jeg hvormange mennesker der tillægger Kristus betydning.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#77718 - 28/12/2006 02:36
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej JH, Naturligvis, julen er en dejlig tradition. Må det vrimle med nisser og julemænd ho ho  - men det ville være godt hvis mennesker tænkte lidt mere på Kristus og de lidelser han måtte gennemgå for at udvirke forsoningens mirakel for os, og lidt mindre på de materielle ting. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
|