Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#77690 - 23/12/2006 15:08 Gud er fundet i hjernen
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Man kunne for nogle dage siden læse på tekst-TV, at en forsker havde fundet Gud i hjernen. Det blev derfor hurtigt konkluderet, at Gud var et produkt af hjernen, og hermed ikke nogen grund til at debatere det nærmere (videnskaben havde snakket).

Kort fortalt gik det på, at forskeren havde skannet nogle troendes hjerner, mens de bad og bagefter mens de fremsagde ønsker til julemanden. Og her kommer det lidt tricky. Mønsteret for når de bad svarede til når de "havde en social relation" til andre personer.

Af en eller anden grund konkluderede man så, at Gud var "i hjernen". Jeg ved ikke helt - faktisk syntes jeg det viser det stik modsatte; at Gud er en virkelig person. Netop at mønsteret er det samme for kommunikationen med Gud som med kommunikationen med et andet menneske viser, at man "tror" på, at man kommunikerer med noget virkeligt. Derimod var det ikke samme mønster for julemanden, da man ikke tror på ham (eller vi er jo nogle der gør, he he ).

Eksperimentet syntes jeg virker lidt forvirrende. For det må jo vise, at troende tror på Gud, på samme måde som man tror på eksistensen af en person, man taler med. Hvordan dette kan drejes til, at Gud er et produkt af hjernens fantasi, er jeg ganske uforstående over for. Det viser jo det modsatte.

Jeg ville godt lige give et link til det, men det kan jeg ikke finde.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#77691 - 23/12/2006 15:18 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: Machine_A]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Machine A,

Jeg synes ikke det beviser, at Gud er en virkelig person, men jeg synes heller ikke det beviser, at han findes i hjernen.

Det svarer til at sige, at mine venner kun findes i min hjerne når jeg taler med dem

Mvh. Steffen

Til toppen 
#77692 - 23/12/2006 16:04 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: Machine_A]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Machine_A skrev:
Citat:
Jeg ville godt lige give et link til det, men det kan jeg ikke finde.

Hej Machine_A,

Det behøver du ikke. Dette emne bliver allerede diskuteret i denne tråd:
"Gud findes, hvis man tror på ham."
Der er et link, godt nok ikke til tekst-TV men til Berlingeren.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#77693 - 23/12/2006 16:44 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Hej folkens

Jeg har kun læst ritzaus notits omkring undersøgelsen og ved altså ikke hvad der stod på tekst-tv.

Sådan som jeg forstår Armin W. Geertz, så forsøger han at undersøge det neurologiske grundlag for hvordan religion opstår i den menneskelige psyke og forestillingsverden:

Citat:
Med nye teknologiske redskaber har vi fået mulighed for at komme nærmere en forklaring på, hvordan religion opstår i den menneskelige psyke og forestillingsverden. Det er mildest talt interessant, siger professor i religionsvidenskab Armin W. Geertz.

Han siger intet om at nu er gud bevist eller ej. Det eneste det lader til at han konkluderer ud fra undersøgelsen er at der tilsyneladende er mennesker der oplever det som at tale med en rigtig person når de beder til gud.

At folk så rundt omkring tolker og ekstrapolerer vildt på denne opdagelse kan man vel kun takke medierne for, som ofte søger sensation mere end oplysning.

Jeg har hørt kristne der lovpriser Geertz opdagelse fordi det for dem viser at i modsætning til at tale med julemanden, så er det at tale med gud ligesom at tale med en rigtig person, hvilket jo må bevise at gud er til.

Og nu har jeg hørt kristne der brokker sig over at nogen konkluderer at Geertz opdagelse peger på at gud alene er et produkt af hjernen.

Længere fra hinanden i forståelse kan de to synspunkter vel næppe komme?

Citat:
Eksperimentet syntes jeg virker lidt forvirrende. For det må jo vise, at troende tror på Gud, på samme måde som man tror på eksistensen af en person, man taler med. Hvordan dette kan drejes til, at Gud er et produkt af hjernens fantasi, er jeg ganske uforstående over for. Det viser jo det modsatte.

Eksperimentet er ikke forvirrende og Geertz har ikke udtalt sig om tilstedeværelsen af gud overhovedet.

Geertz behandler guds oplevede eksistens i menneskers psyke og forestillingsverden, men tager ikke som jeg læser det stilling til hvorvidt det betyder at gud reelt er til eller ej. Man kan sige at på baggrund af det vi ved om hjernen i forvejen sige at der er en god sandsynlighed for at vores forhold til gud og oplevelse af ham uanset om han "bare" er et produkt af hjernen eller om han vitterligt eksisterer, påvirkes kraftigt, hvis ikke det ultimativt er styret, af hjernens kemi.

F.eks. mister mennesker med demens ofte troen på gud og guder (lidt alt efter hvor demensen er mest udtalt). Det der bliver tilbage af "troen" er oftest den instinktive, mest automatiserede adfærd, såsom at bede en bestemt bøn eller at skulle gå i kirke, hvis det har været en vane osv. Dette skyldes at ved mange former for demens bortfalder de nyest tilegnede færdigheder før de mere automatiserede og basale funktioner og færdigheder.

Hvad angår din påstand om at eksperimentet viser "det modsatte", så må jeg lige råbe vagt i gevær, for det er en om end mere forvirrende slutningen end den medierne har forsøgt at knytte på Geertz undersøgelse.

Det der er blevet fundet ud af er at nogle stærkt troende mennesker når de beder oplever det som en social interaktion med en virkelig person, kontra når de beder til julemanden som de ikke har en stærk tro på, hvor det viser sig som noget andet og tilsyneladende mere fiktivt/forestillet.

Det eneste det viser er som allerede anført er at folk der tror rigtigt stærkt på en tilsyneladende forestillet person oplever det som at "være i rum" med den pågældende.

Det virker hverken overraskende eller banebrydende på mig at mennesker kan forestille sig noget så virkeligt at de samme hjernecentre bliver aktiveret som hvis de vitterligt oplevede situationen i den virkelige verden "udenfor" hjernen. Bare tænk på mennesker med psykoser eller stofinducerede hallucinationer.

Uden at det er noget som denne undersøgelse tilsyneladende er gået dybere ind i, så mener jeg at man burde gøre den samme undersøgelse med andre troende, fra andre religioner og se hvad der så dukkede op. Hvis så det viser sig at kun fundi-kristne oplever denne særlige "sociale interaktion" så kan vi tage det op igen og debattere hvorvidt resultaterne kan bruges til det ene eller det andet

Til toppen 
#77694 - 23/12/2006 17:38 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: ]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Jeg kunne bare godt have tænkt mig en kontrolgruppe....

Der var tale om unge mennesker fra IM. Men kan man forestille sig, at de ville have en aversion imod at tale til julemanden (hedenskab og den slags)?

Så det kunne være interessant med en kontrolgruppe af ikke-troende, eller alternativt folk af anden religiøs observans (budhister kunne være interessante her).

På en eller anden led har jeg en fornemmelse af, at passende kontrol ville vise, at spørgsmålet ikke er helt så enkelt, som nyhedsdækningen har givet indtryk af.....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#77695 - 23/12/2006 17:45 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: again]
Anonym
Anonym

Eller en kontrolgruppe med pinsefolk og grundtvigtianere. Og missionsfolk i alle aldre. Kunne være interessant at se, hvordan folk, der er påvirket af åndelige strømninger, hvor man ikke taler så meget om et personligt forhold til Gud (grundtvigtianere), reagerede.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#77696 - 23/12/2006 20:45 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: again]
Anonym
Anonym

Til Again og Jalokin

Som sagt...

Citat:
Uden at det er noget som denne undersøgelse tilsyneladende er gået dybere ind i, så mener jeg at man burde gøre den samme undersøgelse med andre troende, fra andre religioner og se hvad der så dukkede op. Hvis så det viser sig at kun fundi-kristne oplever denne særlige "sociale interaktion" så kan vi tage det op igen og debattere hvorvidt resultaterne kan bruges til det ene eller det andet

Til toppen 
#77697 - 23/12/2006 21:09 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: ]
Anonym
Anonym

Det er ikke Armin W. Geertz der har lavet undersøgelsen, men derimod ph.d. Uffe Schjødt. Bare en lille rettelse til min tekst

Til toppen 
#77698 - 23/12/2006 21:18 Re: Gud er fundet i hjernen [Re: Machine_A]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej MA

Det svarer lidt til det vi kunne læse for et par år siden om, at gud bor i temporallappen . Jeg skrev en kommentar om det her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær