Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#7759 - 09/01/2003 21:35 Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Jo, det har du ret i. Det er bespottelse mod Helligånden (Mat. 12.30), jeg tænker på. Den er der ingen tilgivelse for. Det er jo at nægte Gud. Jeg vil være bekømret, hvis et barn der er døbt, kommer til den konklusion i sin teen age år, at Gud er latterlig og noget humbug. og i sin voksen alder ønsker at komme til Gud. Til det har Gud jo sagt hvor vi så står.

Peters fornægtelse var før frelsens endelige fuldførelse. Peter blev renset i Jesus blod og blev genfødt til nyt liv gennem Jesus opstandelse. Den gamle Peter som fornægtede Jesus døde og genopstod med Jesus hvor han blev fyldt med Helligånden og virkede til Guds behag, for Peters benægtelse er dækket under Jesus blod.

Dåben er en genfødsel til Jesus og ikke noget man skal i stedet for omskærelse. For selve omskærelsen, siger Paulus, at da skal man holde hele loven, for det er ved troen og håbet i Ånden vi bliver retfærdige (Gal. 5:2-6).

Et barn tilhøre Gud og Jesus siger også at børne kunne komme til Ham. Han velsignede dem enda. I Esajas 65:23 står der at børne ikke skal dø. Det står der tilgengæld at vi voksne skal.

K.h.
Kim

Ændret af Esmaralda (15/01/2003 09:11)

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#7760 - 09/01/2003 22:11 Re: Forstår jeg dig rigtigt? [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Kim,
For at tage din sidste bemærkning først: Jeg tror du har misforstået Esajas 65,23,
det afsnit handler jo om den nye himmel og den nye jord, hvor ulven og lammet græsser sammen ..

Med hensyn til bespottelse af Helligånden, hvor der ikke findes tilgivelse, vil jeg sige, at hvis en tidligere spotter kommer til kristen tro, så er det jo netop på grund af at Helligånden igen kalder mennesket, for at føre det til Jesus. Og Jesus siger jo;
"Den er kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort."

Det er min overbevisning, at aldrig betyder aldrig.

Kun for det menneske, der forhærder sig og vedvarende, d.v.s. hele resten af sit jordeliv, afviser eller spotter Helligånden, er jeg være bekymret.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7761 - 10/01/2003 10:58 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Steincke

Nu drejer debatten sig vist over i hvad spot mod helligånden er og væk fra dåben.

Skal vi tage den i en ny tråd?

Hvad er spot mod Helligånden?

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#7762 - 11/01/2003 11:14 Re: Spot mod helligånden [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Vi kan godt lave en ny tråd om spot mod Helligånden. At jeg nævner det, er mere en situation som en menneske måske gør før/efter dåben. Det er ikke min hensigt at begynde at debatere om det andet, men hvilken situation den døbte vil være i.

Hvis man spotter mod Helligånden og senere kommer til tro, og vil døbes (begraves), så går man fra et liv til et andet, svarende til den genfødsel som Jesus snakker om. Der i, er der en mulighed for at blive frelst, men er man døbt og spotter Helligånden, så har man et problem, for man har ikke længerer mulighed for at begrave Jesus liv engang til.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7763 - 11/01/2003 11:31 Re: Forstår jeg dig rigtigt? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina

Du har ret ang Esajas

Det er rigtigt, at Jesus aldrig svigter den som kommer til Ham. Der er jo så et problem med at vi også læser at spot mod Helligånden er det ENESTE der ikke er tilgivelse for.

Den eneste måde der ophæver spot mod Helligånden er at man døer. Det er den måde hvorpå vi kan starte et nyt liv i Jesus. Vi lever jo ikke længere men Jesus lever i os. Vores liv er begravet og findes ikke mere, nøjagtig som hvis man er på gravplads og ser om man kan møde en af dem der er begravet. Dem der ligger der, kan man jo beskylde for alt muligt, men intet har betydning længere i den begravedes liv. Sådan er vi i dåben og dermed er spottelsen mod Helligånden også begravet og Jesus vil ikke svingte, så vi hverdag kan holde os rene i Hans blod.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7764 - 11/01/2003 11:33 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Steincke

Du skriver:"Der i, er der en mulighed for at blive frelst, men er man døbt og spotter Helligånden, så har man et problem, for man har ikke længerer mulighed for at begrave Jesus liv engang til."

HELDIGVIS er Gud større end som så, for ellers havde ingen af os en chance - hvem af os har ikke vendt Gud ryggen under sin opvækst, endog forkastet troen, men han tager imod enhver synder der vender om. Iøvrigt fratager du også kristennavnet på alle de kristne der i tro lader sig gendøbe.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#7765 - 11/01/2003 11:51 Re: Spot mod helligånden [Re: malli]
steincke
Bruger

Kære Malli

Du har ret i det du skriver. Jeg har da håb for at der er en mulighed, som vi ikke kender til. Men jeg har ikke fundet den p.t. i Biblen. Det er en af grundende til at jeg mener voksendåb er det bedste. Vi har haft muligheden gennem livet at tråde noget så gevaldigt i suppedasen (også spot mod Helligånden). Når vi så kommer til tro, så begraver vi os selv og genopstår til et liv i Jesus (dåben). På det tidspunkt kender vi mere til Jesus og vi er mere opmærksomme på vores hverdag og spot mod Helligånden vil ikke være naturligt, for vi har jo selv sagt JA til indbydelsen fra Jesus.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7766 - 11/01/2003 12:37 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim

Jeg er selv gendøbt, da jeg så følte at det var det rigtige på det tidspunkt (havde levet MEGET i verden osv). Men i dag vil jeg ikke lægge hovedet på blokken vedr. det ene eller andet. Men tror at man skal gøre som man har samvittighed til. Mange kristne skændes og diskuterer om det ene eller andet er det rigtige......næsten som Jesu disciple diskuterede spise og alt muligt andet.

Men Biblen er jo ikke speciel tydelig på dette område, så hvorfor egentlig bruge så meget energi på at overbevise endog fortælle at det andre gør er forkert? - en generel vurdering.

Hvis man holder sig til sin barnedåb, og dermed i tro ærer Gud på denne måde er det vel ikke forkert? Hvis man mener at man ikke var i stand til at tage selvstændig stilling i forhold til sin barnedåb, også pga manglende neddykning, og vælger at lade sig gendøbe er det vel ikke forkert? Det er vel Gud vi ærer uanset hvad. Når kirkerne bøvler frem og tilbage tror jeg snarere at det handler om politik og medlemmer (stemmer ! ) , de har så hver deres "mærkesag". Men det må IKKE fjerne vores focus fra Gud.

Gud er stor, han er god og LEVENDE. Han er ikke bare en bog - men er mange gange større! Skulle HAN afvise nogen pga af den ene eller anden dåb, som hans børn har valgt I TRO på ham ? Nej, jeg tror simpelthen ikke på det. Ingen, INGEN som kommer til ham vil han afvise. Røvere, mordere, prostituerede, voldtægtsforbrydere tager han imod MED ÅBNE ARME! Skulle vi som af Guds nåde ikke har foretaget de samme ting, ikke kunne komme til Jesus? selvom nogle kirker siger at vi har "den forkerte dåb"!

Vi skal tilgive 7 gange 77 gange i det uendelige! og det samme gør vores Far. Men hvis vi fast og hårdnakket gennem hele livet afviser kærligheden fra Gud gennem hans Søns Korsfæstelse - ja, så bespotter vi Helligånden, men det er noget helt andet.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#7767 - 11/01/2003 14:05 Re: spot mod Helligånden [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Kim,

Du skriver:

"Den eneste måde der ophæver spot mod Helligånden er at man døer."

Det ser jeg altså alderledes på. Jeg tror fuldt og fast, at spot mod Helligånden ophæves, hvis man holder op med at spotte Helligånden, vender sig til Gud og beder om tilgivelse.

Kun for den der dør i den utilgivelige synd, dvs. uden at have omvendt sig til Gud, er der ingen tilgivelse, og det problem ser jeg ingen løsning på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7768 - 12/01/2003 14:23 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steincke

Vi er da bestemt ikke enige i dette spørgsmål.

Jeg mener at hvis du spotter helligånden så er der ingen tilgivelse - det uanset om du er døbt eller ej. Spot mod helligånden = fortabelse.
Man er ikke fritaget for straf for at spotte helligånden bare fordi man ikke er døbt.

Derimod er der tilgivelse for spot mod både Gud og Jesus. Både hvis man spotter dem mens man er døbt og så beder om tilgivelse. Men også hvis man spotter dem mens man ikke er døbt og siden omvender sig.

(kan du fortælle mig hvor du mener det står at man må spotte helligånden hvis bare man ikke er døbt - hvis det er rigtigt ville jeg foreslå at sætte dåbsalderen væsentligt op)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#7769 - 12/01/2003 19:59 Re: Spot mod helligånden [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Du mangler noget at det jeg skriver. For jeg skriver ikke at man uden videre kan spotte Helligånden. Der er en dåb som lave skille linien. Spotter man Helligånden og senere kommer til tro og bliver døbt, så dør man for handlingen "spottelse mod Helligånden".

Når man er død, så eksisterer det jo ikke mere, men spotter man Helligånden efter dåben, så er der ikke noget man kan dø fra, for man har fået det liv som Jesus giver gennem dåben.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7770 - 12/01/2003 20:13 Re: Spot mod helligånden [Re: malli]
steincke
Bruger

Jeg er selv gendøbt som dig, ydeligere giver jeg dig helt ret i at vi skal ikke overbevise hinanden om hvem af os der har ret.

Her ved udgangen af Alliance ugen (som har været den bedste jeg har været med til i lang tid), var fælles nævneren ved siden af temaet Nær Gud, at vi skulle være aktive kristne som skulle være menneskefiskerer i vores by. Til denne uge var det både Folkekirken, Metodistkirken og Pinsekirken som i fællesskab udkom med dette emne i talen. Vi fokuserede alle 3 samfund på Jesus og mulighederne for at det kunne komme flere i vores 3 kirker.

Holdningen til dåb har jeg selv ændret lidt ved debaten her inde. Den er blevet til at det må være den enkelte der selv gør op med Gud omkring dåb. For de voksne der lader deres barn døbe, men ikke oplære dem i den kristne tro. I disse tilfælde tror jeg ikke Gud er med, for Gud ved om de gør det i tro på Ham eller det kun er for at give barnet et navn. Disse børn som senere kommer til tro og vil døbes, de får en dåb hvor Gud er med.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7771 - 12/01/2003 20:18 Re: spot mod Helligånden [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina.

Hvordan får du det til at hænge sammen, når der i samme linie står, at alt synd kan tilgives MEN IKKE spot mod Helligånden.

Det ser jeg som en ganske speciel synd, for ellers vil der ikke stå sådan.

Derfor er genfødslen (dåben), så vigtigt p.g.a. at det er en skille linie.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7772 - 13/01/2003 08:59 Re: spot mod Helligånden [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Kim, du har ret i at spot mod helligånden må være noget helt helt særligt.
I 1. Tim. 1,13 skriver Paulus at han jo tidligere var en spotter og en voldsmand, men at han blev tilgivet " for i min vantro vidste jeg ikke hvad jeg gjorde ". Den tilgivelse fik han jo, da han ved den pludselige helligånds-oplevelse blev kaldet til tjeneste, og den havde intet med dåb at gøre. Hvis han i den situation havde forhærdet sig, havde det nok været ude med ham, tror jeg.

Jeg tror at det afgørende er, at bevidst spot mod Helligånden simpelthen ikke kan finde sted hos noget menneske, som senere kunne finde på at omvende sig.

Når Helligånden møder et menneske, som altså ved hvad hvem det opfyldes af, og alligevel spotter og afviser, så tror jeg at der menneske er hinsides hjælp og frelse, det har du nok ret i. Men jeg tror altså ikke, at dåb kommer ind i billedet lige her.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7773 - 13/01/2003 09:49 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Steinke

Det havde jeg godt forstået, det jeg skrev var min forståelse omkring dette spørgsmål. Nemlig at spot mod Helligånden er utilgiveligt - ligegyldigt om man er døbt eller ej.

Til toppen 
#7774 - 13/01/2003 19:40 Re: Spot mod helligånden [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Okay. men hvis det ingen betydning har om man er døbt efter, så har genfødslen til Jesus (død og opstandelse), jo en flig af at man ikke er død og opstandet til Jesus, for når man er død og bliver begravet, så har man INTET med sig. Hvis man så i dåben får synden "spot mod Helligånden" med, så vil det der står i Romerbrevet om at vi er døde men at Jesus lever i os, jo ikke passe.

Når man er død, så mener jeg, at ALT hvad der er sket indtil dette øjeblik begravet sammen med det døde. Der vil ikke være en eneste celle der er liv i. Deri ligger det hvor stor en frelse der er gennem Jesus, ved at vi lader os begrave og genopstå. (dåben)

K.h.
Kim

Til toppen 
#7775 - 13/01/2003 19:56 Re: spot mod Helligånden [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina

Jeg er meget enig i det som du skriver. Det jeg nævner med at dø og genopstå ved dåben, har givet mig til dato så stor en velsignelse, at mit liv aldrig bliver det samme som før.

At være så fri i Jesus Kristus, at glæden bobler så meget i en, at folk omkring mig tror jeg er skør. Det er jeg nok også, men det er simpelthen så vidunderlig at være skør efter Jesus.

Når jeg møder kristne i kirkerne, så længes mit hjerte efter at de må få den samme iver. Ikke fordi at I andre herinde ikke har det, for det kan jeg læse at mange af jer har og Jesus velsignelse over jer alle.

Noget som jeg savner her i Danmark, er at kristne er lige så glade og udfarende, som hånd- og fodbold fans der er i sports arealet for at hylde deres sejrende hold. For vi må jo tænke på at Jesus sejr er ubegrænset det meget mere større ind på det sportslige. Halleluja.

Når vi nu ikke lever selv, så er der jo heller ikke noget til hinter for, at vi kan sprænges af glæde i Jesus Kristus, for nu hvor Jesus er med os og giver os sejr, er der det mere grund til jubel.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7776 - 13/01/2003 21:26 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
så vidt jeg kan forstå vil det så sige at dåben er andet og mere end et ydre tegn fra vores side, at det mere er Gud der handler i dåben end at det er os der handler?? eller måske kombi? at det er mere end et symbol? hæhæhæhæhæhæhæhæhæ
men det er ellers ikke traditionel pinseteologi........ men godt at høre.....

Guds fred,
-serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#7777 - 14/01/2003 10:28 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej

Nej det var ikke det jeg hentydede.

Jeg er af den overbevisning at spot mod H(elligånden) betyder at H stopper med at arbejde i os. Hvis Han stopper Hans arbejde i os kan vi ikke komme til tro og blive omvendt.

Hvis vi ikke kommer til tro kan vi ikke frelses (og i jeres tilfælde heller ikke døbes).

Når jeg har døbt min søn er han jo ikke automatisk frelst - der skal tro/tillid til. Det er H der skal give min søn denne tro. Hvis H stopper sit arbejde i min søn kommer han ikke til tro.

Er man ikke døbt skal man komme til tro - det er H der giver en troen. Når man har troen kan man blive døbt. Hvis H er blevet spottet stopper han sin gerning i det menneske og det kan ikke komme til tro.

H stopper kun sin gerning når H selv mener han er blevet spottet, ikke når vi tror han er det. Vi ved ikke nøjagtigt hvad spot mod H er, men jeg er overbevist om at så længe H arbejder i et menneske har vedkommende ikke spottet Helligånden.

Til toppen 
#7778 - 14/01/2003 12:53 Re: Spot mod helligånden [Re: serner]
steincke
Bruger

Ja, som jeg forstår det, så er det mere end et ydre tegn. Det ydre tegn er jo at man i handlingen viser at man gå fra kødet til Jesus. Om det er Gud der handler, er et mere relativt syn, for Gud handlede én gang for alle på Golgata og i graven hvor Han sejrede.

Forstanderen for Pinsemenigheden i Århus, fortalte at når vi kom op fra vandet i dåbsgraven, efter at være blevet begravet i vand, så stod vi op sammen med Jesus.

En af de meget ansete lærer på Pinsekirkens Højskole, underviser i retfærdigheden ved tro, hvor han fremlægger gennem bl.a. Romerbrevet, at vi i troen (hvorpå vi er begravet (døbt)), er lige så døde som dem der ligger i kirkegården og at synden der med ikke har nogen magt mere over os, med mindre vi selvfølgelig tillader det. Nu ikke for at sige vi aldrig synder, for det vil jo ske, men det er ikke noget som vi kender til eller ønsker at slæbe rundt på.

Det er ud fra bl.a. disse 2, jeg skriver som jeg gør, for jeg kan se i min hverdag hvor rigtig og gode nyheder det er, ved at tro på Jesus og have det i tankerne.

Om det er Pinsetro, er jeg nok den forkerte til at spørge. For der er mange ting i troen jeg ikke helt har "fat" i.

Herrens velsignelse over dig serner.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7779 - 15/01/2003 17:19 Re: spot mod Helligånden [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Kim,

JA! "Hvilken salig jubel .. " Lad os synge og danse for Herren! Dejligt at læse dit glade indlæg - min computer stod og hoppede op og ned på mit gamle skrivebord, da jeg klikkede ind .

For nylig oplevede jeg, at der var en nabo, der så lidt overrasket ud, da jeg mødte hende på vejen og sagde jeg var på vej i kirke. Hun spurgte undrende, om jeg da var kristen. Sådan virkede jeg slet ikke, mente hun. Da jeg spurgte hvad der fik hende til at undre sig, svarede hun: "Hmmmm, jeg ved ikke rigtig - du virker da altid så glad og sådan ..... "

Tænk, sikken et image vi åbenbart har, hos nogen af "de andre"!
De skulle bare vide ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7780 - 16/01/2003 21:27 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej steincke!

" Når man er død, så mener jeg, at ALT hvad der er sket indtil dette øjeblik begravet sammen med det døde. Der vil ikke være en eneste celle der er liv i. "

Kim,siger du at der i fysisk og ikke i symbolsk forstand foregår en total udskiftning af menneskets celler under dåben?

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#7781 - 17/01/2003 10:19 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Steincke,

Angående Isa. 65v23, så læg mærke til hvornår det udspiller sig (Isa. 65v17, Åbn. 21v1). Det er skrevet til jøder, ihverfald helt uden tvivl først og fremmest til dem, og det handler om en tid der ikke er kommet endnu. Dette er EFTER dommens dag, og handler om et folk på jorden der ikke længere er underlagt Adams synd, derfor bliver de så gamle men kan alligevel dø (v. 20).

Ang. blasfemien mod Helligånden så skal man lige huske på hvem det er Jesus snakkede til. Han blev provokeret over farisæerne, der fornægtede ham ud fra et ganske andet grundlag end den der unge du snakker om. Det er igen lidt mærkværdigt at overføre det til unge mennesker idag, der som folk flest har en meget ringe viden om Gud. Man kan rimeligt nemt definere denne synd som at fornægte Gud med viden og overlæg.

Guds fred

Ændret af Joe (17/01/2003 10:26)

Til toppen 
#7782 - 17/01/2003 15:38 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Hej Joe.

Det menneske der tager mod Nåden gennem Jesus, er IKKE underlagt Adams synd, for som der står (fri oversat) : Af et menneske arvede vi synden, lige så arver vi frelsen gennem ét menneske (Jesus).

At du synes det er mærkværdigt, at jeg holder det han til de unge i dag, kan jeg ikke forstå. Du siger selv, at de unge har en ringe viden omkring Gud. Den viden havde farisæren, hvilket de der får indblik i Gud og udøver det samme, for ham/hende gælder det, som det gjorder for farisæren.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7783 - 17/01/2003 15:44 Re: Spot mod helligånden [Re: tsrk55]
steincke
Bruger

Hej Tom

Jeg mener hverken fysisk eller symbolsk. Det er hvad der sker med en i det åndelige, beskrevet med fysiske betegnelser.

Det er den tætteste og og korteste måde at forklare det på.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7784 - 17/01/2003 16:18 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Steincke,

"Det menneske der tager mod Nåden gennem Jesus, er IKKE underlagt Adams synd, for som der står (fri oversat) : Af et menneske arvede vi synden, lige så arver vi frelsen gennem ét menneske (Jesus)."

1. Esajas 65 har ikke intet at gøre med idag. Hvis nogen påstår det, så lad ham forklare hvorledes de nye himle og jorde findes idag.

2. Af natur er alle mennesker underlagt Adams synd. Hvis det ikke var tilfældet, så døde kristne ikke. Der står også i Åbn bogen at den der sejrer, skal ikke skades af den anden død. Den første død, og det er den fra Adam, er vi født med.

3. I Romerne 7:24 snakker Paulus om at være underlagt sit dødens legeme. Han var godt klar over at folk i det her liv bliver gamle og dør. Det er et faktum vi ikke kan komme uden, og alle kender til døde familiemedlemmer.

Det er komplet umuligt når nogen prøver at få disse GT profetier til at tale om de kristnes liv i denne tidsalder. Når en der dør 100 år gamle skal regnes for et barn, så henviser det ikke til dette liv, for her er alle underlagt Adams synd af natur. Deres krop er inficeret med det nedarvede. På samme måde henviser det heller ikke til livet i Himlen, for der er livet jo evigt. Det er kort sagt ganske umuligt at misbruge denne passage til at handle om de kristnes liv idag.

"At du synes det er mærkværdigt, at jeg holder det han til de unge i dag, kan jeg ikke forstå. Du siger selv, at de unge har en ringe viden omkring Gud. Den viden havde farisæren, hvilket de der får indblik i Gud og udøver det samme, for ham/hende gælder det, som det gjorder for farisæren."

Komplet uforståeligt.

Farisæe = stor viden om Gud
Unge idag = lille viden om Gud

Det er klart at jeg med viden om Gud mener en Bibelsk viden udover den mest elementære. Andet mener jeg ikke man bruge til noget somhelst.

Men som sagt kan jeg ikke afgøre hvad du vil sige her.

Guds fred

Til toppen 
#7785 - 19/01/2003 22:06 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Hej Joe

Så godt som alle kristne har fået åbenbaret Romerbrevet kap. 7. (ikke "skabskristne"). Desværre er det ikke så mange der har fået åbenbaret de næste 2 kapitler. Når disse 2 kapitler er fremlagt af et menneske som har fået åbenbaret disse 2 efterfølgende, vil man opdage, at der ligger en ubegrænset velsignelse i disse 2, at ens forhold til Jesus vil have en konsekvens, hvor Gud virkelig får lov til at velsigne vedkommende, med en så stor overflod, at personens liv aldrig bliver det samme.

Personligt, er det ikke blevet til noget åbenbaring for mig , men den viden som er blevet fortalt til mig fra en der har fået denne åbenbaring, har virkelig givet mig et syn på hvor stor Gud er og hvor lille man egentlig tror Gud er, hvis man ikke ser at Gud faktisk er så stor, at vi mennesker ikke er synder mere i Jesus. Hvis vi er synder om vi tror på Jesus, så har værket på Golgata ingen indflydelse på os.

Vi må indse, at den sejr som Jesus vandt, ved at genopstå efter at have taget ALT synd på sig, på korset på Golgata, er en sejr som Jesus har givet os. Altså HAR VI SEJRET. HALLELUJA

Vi kan så vælge at lade Satan komme tæt ind på os, ved at tro på hans løgn om at vi er synder og at den sejr som Jesus har fuldført på Golgata, ikke er stor nok. Så vi må læse Biblen noget mere, huske at gå i kirke, bede noget mere eller være mere kærlige over for andre. SIKKE en løgn det er!!!!!!
Vi er frie for synd, for den tog Jesus med sig i graven og der ligger den stadig og der vil den for evigt blive, med mindre vi selv går hen og graver den op. Jesus er ABSOLUT SYND FRI og lige så er vi i Jesus.

1. Om den nye himmel og jord kan jeg ikke svare på.

2. Kristne er døde, vi lever ikke længere, men Jesus lever i os. Hvis du tænker på den fysiske død, så vil det tage et så stort et indlæg at forklare det nærmerer, at det fylder mere end det er muligt at skrive nu.

3. Se starten af dette indlæg.

Ind til dåben JA, efter dåben NEJ. Troen og dåben hos mennesket er skillelinien mellem det at arve synden og ikke at være under den længerer. Dermed ikke sagt at vi ikke synder, for det gør vi af natur, men synden er lagt under os.

Det du synes er uforståeligt, er faktisk det samme som du siger. Unge der ikke har den viden omkring Gud, vil ikke kunne spotte Helligånden, for de ved det ikke. Har man indsigt hos Gud og kender Ham hvor på man spotter Helligånden. Her gør man noget ganske andet.

Herrens velsignelse over dig.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7786 - 20/01/2003 00:54 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Steincke,

"Så godt som alle kristne har fået åbenbaret Romerbrevet kap. 7. (ikke "skabskristne"). Desværre er det ikke så mange der har fået åbenbaret de næste 2 kapitler. Når disse 2 kapitler er fremlagt af et menneske som har fået åbenbaret disse 2 efterfølgende, vil man opdage, at der ligger en ubegrænset velsignelse i disse 2, at ens forhold til Jesus vil have en konsekvens, hvor Gud virkelig får lov til at velsigne vedkommende, med en så stor overflod, at personens liv aldrig bliver det samme."

- ? Det svarer ikke på spørgsmålet.

"Personligt, er det ikke blevet til noget åbenbaring for mig , men den viden som er blevet fortalt til mig fra en der har fået denne åbenbaring, har virkelig givet mig et syn på hvor stor Gud er og hvor lille man egentlig tror Gud er, hvis man ikke ser at Gud faktisk er så stor, at vi mennesker ikke er synder mere i Jesus. Hvis vi er synder om vi tror på Jesus, så har værket på Golgata ingen indflydelse på os."

- Paulus viste han var i en dødelig og syndig krop. Hans billeder i Romerne 7v24 henviser rent faktisk til en særdeles modbydelig straffeform, hvor man bandt et dødt menneske til at levende. Det illustrer at den kristne er i konflikt med sin krop, og ikke leverer i den idle lykke, der prædikes idag. Det er først ved opstandelsen, at krop og ånd kommer i harmoni.

"Vi må indse, at den sejr som Jesus vandt, ved at genopstå efter at have taget ALT synd på sig, på korset på Golgata, er en sejr som Jesus har givet os. Altså HAR VI SEJRET. HALLELUJA"

- Apostlene jubler ganske vist over den store nåde der er blevet vist, men de er klar over at de personligt ikke har sejret endnu. Hvad siger Paulus da han ved han snart skal dø;

2 Tim 4v6 Mit blod skal snart udgydes, og tiden er inde, da jeg skal bryde op. v7 Jeg har stridt den gode strid, fuldført løbet og bevaret troen. v8 Nu har jeg retfærdighedens sejrskrans i vente, som Herren, den retfærdige dommer, på den dag vil give mig og ikke mig alene, men alle dem, som har glædet sig til hans tilsynekomst.

Fil 2v12 Derfor, mine kære, I, som altid har været lydige: Arbejd med frygt og bæven på jeres frelse, ikke blot som da jeg var til stede, men endnu mere nu i mit fravær. v13 For det er Gud, der virker i jer både at ville og at virke for hans gode vilje. v14 Gør alt uden at give ondt af jer og uden indvendinger, v15 så I kan være uangribelige og uden svig, Guds lydefrie børn midt i en forkvaklet og forvildet slægt, hvor I stråler som himmellys i verden v16 og holder fast ved livets ord, til den stolthed for mig på Kristi dag, at jeg ikke har løbet forgæves eller slidt forgæves.

Altså har vi selv en strid. Gennem Kristus. Det er blandt andet den gerning det er at holde Kristi bud; Elsker I mig, så hold mine bud (Joh 14v15). Kristi bud er langt mere kortfattede end Moselovens, og handler mere sind ikke exakte handlinger;

Mark 12v28 En af de skriftkloge, som havde hørt dem diskutere og lagt mærke til, at Jesus svarede dem rigtigt, kom hen og spurgte ham: »Hvilket er det første af alle bud?« v29 Jesus svarede: »Det første bud er: Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én, v30 og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og af hele din styrke. v31 Dernæst kommer: Du skal elske din næste som dig selv. Intet andet bud er større end disse.« v32 Så sagde den skriftkloge til ham: »Det er rigtigt, Mester. Det er sandt, som du sagde, at Gud er én, og at der ikke er nogen anden end ham, v33 og at det at elske ham af hele sit hjerte og af hele sin forstand og af hele sin styrke og det at elske sin næste som sig selv er mere værd end alle brændofre og slagtofre.« v34 Da Jesus hørte, at han svarede klogt, sagde han til ham: »Du er ikke langt fra Guds rige.« Derefter turde ingen længere spørge ham om noget.

Det er den sammenhæng, der er mellem tro og gerninger der virker så enigmatisk på mange.

"Vi kan så vælge at lade Satan komme tæt ind på os, ved at tro på hans løgn om at vi er synder og at den sejr som Jesus har fuldført på Golgata, ikke er stor nok. Så vi må læse Biblen noget mere, huske at gå i kirke, bede noget mere eller være mere kærlige over for andre. SIKKE en løgn det er!!!!!!"

- Ja det lyder sandelig ikke rigtigt det du siger.

Gal 6v7 Far ikke vild! Gud lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det også høste: v8 Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden. v9 Lad os ikke blive trætte af at gøre det, som er ret; vi skal til sin tid høste, blot vi ikke giver op. v10 Så lad os da gøre godt mod alle, så længe det er tid, især mod vore trosfæller.

"Vi er frie for synd, for den tog Jesus med sig i graven og der ligger den stadig og der vil den for evigt blive, med mindre vi selv går hen og graver den op. Jesus er ABSOLUT SYND FRI og lige så er vi i Jesus."

- Ja den synd vi havde da vi kom til tro, ideelt set ved dåb;

Rom 6v10 For den død, han døde, døde han fra synden én gang for alle. Det liv, han lever, lever han for Gud. v11 Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus. v12 Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. v13 Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed.

Derefter gælder det;

1 Joh 2v1 Mine børn, dette skriver jeg til jer, for at I ikke skal synde. Men hvis nogen synder, har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige; v2 han er et sonoffer for vore synder, og ikke blot for vore, men for hele verdens synder. v3 Og deraf kan vi vide, at vi kender ham: hvis vi holder hans bud. v4 Den, der siger: »Jeg kender ham,« men ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham; v5 men den, der holder fast ved hans ord, i ham er Guds kærlighed i sandhed fuldendt. Deraf ved vi, at vi er i ham.

1. Om den nye himmel og jord kan jeg ikke svare på.

- Det forhindrede dig ikke i at citere, men ok.

2. Kristne er døde, vi lever ikke længere, men Jesus lever i os. Hvis du tænker på den fysiske død, så vil det tage et så stort et indlæg at forklare det nærmerer, at det fylder mere end det er muligt at skrive nu.

- Det er slet ikke særligt svært. Det er faktisk så nemt så nemt. Kristne bør leve i tro og håb. Derved kan de modtage Guds ånd og leve efter den. Men fysisk set er de stadig i Adam, og det er derfor alle dør i dag. Læs blot;

1 Kor 15v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus. v23 Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus til. v24 Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader.

Først ved Kristi genkomst er de kristne fysisk set ikke længere i Adam.

3. Se starten af dette indlæg.

- Det blev jeg altså ikke klogere af.

"Ind til dåben JA, efter dåben NEJ. Troen og dåben hos mennesket er skillelinien mellem det at arve synden og ikke at være under den længerer. Dermed ikke sagt at vi ikke synder, for det gør vi af natur, men synden er lagt under os."

- Se de passager jeg har citeret. Du har i princippet ret i at man gennem troen og håbet ikke længere er i Adam, men forskellen er bare at dette er en tro og et håb, ikke nogen fysisk forvandling.

"Det du synes er uforståeligt, er faktisk det samme som du siger. Unge der ikke har den viden omkring Gud, vil ikke kunne spotte Helligånden, for de ved det ikke. Har man indsigt hos Gud og kender Ham hvor på man spotter Helligånden. Her gør man noget ganske andet"

- Ok, så spotter de altså ikke Helligånden. Jeg synes du sagde det modsatte før, og det reagerede jeg imod. Synes du i øvrigt ikke, at vi skal lade Gud afgøre hvornår det er at man har spottet Helligånden?

Guds fred

Ændret af Joe (20/01/2003 00:58)

Til toppen 
#7787 - 20/01/2003 12:08 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Hej Joe.

Jeg starter bag fra, for ellers blive mit indlæg for lang.

Du har ganske ret i at det er ikke os, men Gud der har afgørelsen om det er spot mod Helligånden og ikke noget vi skal dømme omkring. Tråden her, er et udspring fra debaten omkring dåb og tilbage kaldelse af denne, hvor jeg ser det mest naturlige i vores forhold til Gud og livet i Guds nåde.

Vi taler noget forbi hinanden tror jeg. Når jeg mener synd i forhold til Gud, så er det ikke de fysiske handlinger/tanker og det - liv.

Jeg synes det er syndt, at du holder så fast i kap. 7 (Romerbrevet) og ikke tager imod kap 8 og 9 i dit liv med Gud. For Romerbrevet stopper ikke ved kap. 7 hvor løsningen er i kap 6. Kap. 6 er jo omkring vores forvandelse fra det kødelige til det åndelige fællesskab med Gud. Der til må vi som kristne erkende det der står i kap 7 (faktisk det kap, hvor ordet "jeg" optræder flest gange). Når dette er erkendt, som du så rigtig skriver, så må vi videre og erkende kap. 8. Til det, vil jeg forslå, at du læser en bog af Anders Ova, som hedder Retfærdighed og frifindelse eller omvendt, for jeg har lånt bogen ud. Det som Paulus skriver fra Rom kap. 6 til 9, er den udvikling som vi gerne skal igennem som kristne og det er ikke en tilfældighed at det står i den rækkefølge som det gør i de 3 sidste af de 4.

Ja den synd vi havde da vi kom til tro, ideelt set ved dåb;

Det vil sige, at den synd vi gør efter dåben, er der ingen tilgivelse for? Det er ikke det jeg betegner som en kærlig Gud. Den kærlige Gud jeg har min lid og tro på, er Gud, der ofrede sig selv for din og min skyld. Kærlighed skjuler synd. (1. Peter 4, 8) Det er jo lige det der er det væsentlige, at vores synd er skjult i Jesus blod, som er er offer for dig og mig. Det er en kærlig Gud som gør at jeg kan glæde mig i Herren, jeg siger glæd jer glæd jer..

Jesus velsignelse over dit liv.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7788 - 20/01/2003 20:14 Re: Spot mod helligånden [Re: steincke]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kim!

Tak for dit svar. Jeg er ikke blevet meget klogere; men har dog forstået at jeg ikke skal opfatte din udstrakte brug af billedtale alt for bogstaveligt.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#7789 - 21/01/2003 11:47 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Steincke,

"Jeg synes det er syndt, at du holder så fast i kap. 7 (Romerbrevet) og ikke tager imod kap 8 og 9 i dit liv med Gud. For Romerbrevet stopper ikke ved kap. 7 hvor løsningen er i kap 6. Kap. 6 er jo omkring vores forvandelse fra det kødelige til det åndelige fællesskab med Gud. Der til må vi som kristne erkende det der står i kap 7 (faktisk det kap, hvor ordet "jeg" optræder flest gange). Når dette er erkendt, som du så rigtig skriver, så må vi videre og erkende kap. 8. Til det, vil jeg forslå, at du læser en bog af Anders Ova, som hedder Retfærdighed og frifindelse eller omvendt, for jeg har lånt bogen ud. Det som Paulus skriver fra Rom kap. 6 til 9, er den udvikling som vi gerne skal igennem som kristne og det er ikke en tilfældighed at det står i den rækkefølge som det gør i de 3 sidste af de 4."

- Jeg ser intet problem i disse kapitlers budskab. Paulus gør det ganske klart, at han har de følelser i sin krop, og det han siger bør være en fundamental del af ens forstårelse. Der hvor kæden springer af der hvor man bilder sig selv ind at man ikke endnu er i Adam pr. natur. Ligesom alle dør i Adam, skal alle gøres levende i Kristus står der i 1. Kor 15. Kristne gøres levende i ånden i dette liv, men de er stadig i Adams kød. 1 Kor 15 taler om opstandelsen og forvandlingen. Der er intet nogen steder, der støtter at man ikke stadig er i syndigt kød. Ellers døde kristne som sagt ikke, og det er trist hvis nogen mener at noget så simpelt skal bortforklares.

"Det vil sige, at den synd vi gør efter dåben, er der ingen tilgivelse for? Det er ikke det jeg betegner som en kærlig Gud. Den kærlige Gud jeg har min lid og tro på, er Gud, der ofrede sig selv for din og min skyld. Kærlighed skjuler synd. (1. Peter 4, 8) Det er jo lige det der er det væsentlige, at vores synd er skjult i Jesus blod, som er er offer for dig og mig. Det er en kærlig Gud som gør at jeg kan glæde mig i Herren, jeg siger glæd jer glæd jer.."

- Det vil sige at man skal acceptere det budskab, at man har en advokat hos Faderen. Der er ingen blancocheck for den synd man øver efter sin åndelige dåb. Blancochecken er for den synd man øvede FØR. Gad vide hvorfor Paulus opfordrer til at igen og igen beder for ikke at falde i søvn *s*.

Guds fred

Til toppen 
#7790 - 21/01/2003 14:59 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Hej Joe.

Det er ikke noget problem du har. Det mener jeg ikke, men jeg mener at du misser nogle herlige velsignelser som Gud har til dig i kap. 8 og 9. Som jeg skriver, så står ordet "jeg" fleste gange i kap. 7 (faktisk flest gange i hele Biblen). Så vil jeg spørge dig, om hvor mange gange ordet "jeg" står i henholdsvis 8 og 9, i forhold til 7?

Hvor er fokus henne i kap. 7? 8? og 9?

Til det spørge jeg så igen, hvem har man fokus på, som betydre noget for en?

Når Paulus skriver "jeg", er det så Jesus han fokuser på i kap.7?

Når vi erkender at Jesus har sejret, hvorfor skal vi så give satan mulighed for at komme ind mellem vores forhold til Gud, ved at vi skal holde os til synden, som er satans magt eneste magt for at holde os væk fra Gud. Jesus har givet os et frit liv, hvor synd ikke skal herske over os, men vi skal selvfølgelig være vågn og ikke lade os lulle i søvn som Samson, men være overvågn og befalde synden om at blive væk i Jesus navn.

På et tidspunkt når vi står over for Gud, så vil anklageren komme med alle de synder vi har begået, vil DU så holde dig til kap. 7 og sige : "Ja Gud. Satan har ret, jeg er intet værd for dig." ELLER vil du som i kap. 8 og 9 lade Jesus føre din sag, hvor Jesus siger : "Jeg har taget alt straf og de ting som du høre her, er begravet sammen med mig. Ham som du ser bliver anklaget her, har er liv som mit".

Jeg tror ikke at Jesus lyver, når Han siger, at Han er kommet for at sætte os i frihed. For det er ABSOLUT ingen frihed i at leve med at synden har magten i ens liv og ikke Jesus. Jeg vil langt hellere fortrække en frihed i Jesus end at være slave for synden. HALLELUJA

Blanko checken er givet til før og efter dåben, men holder man sig kun til kap. 7, så har blanko checken ikke den værdi som var planlagt fra Gud efter dåben, p.g.a. at mennesket tager et gebyr på 40% af checkens værdi efter dåben. Det synes jeg er trist, for det er mit håb at alle kristne må få fjernet det elendige gebyr som kun kan fjernes ved kap. 8 og 9.

K.h.
Kim

Til toppen 
#7791 - 29/01/2003 18:24 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden [Re: steincke]
Anonym
Anonym

Hej Steincke,

Det er jo beklageligt at kap. 7 river sådan i dine øjne, og at du ikke kan bringe det i harmoni med kap. 8-9.

Hvis du læser 8:27-29 så kan du se, at det er skrevet til de forudbestemte. Altså er der ingen disharmoni her. Forudbestemmelsen handler om at Gud har udvalgt nogen til frelse ved tro og andre ikke.

Prøv at sammenholde;

Rom 8v8 De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag. v9 Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer. Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til.

Joh 14v15 Elsker I mig, så hold mine bud;

Joh 14v23 Jesus svarede ham: »Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. v24 Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig.

Altså er der ingen blankocheck. Gud, der ved alt, ved hvem der fuldfører løbet.

Det skulle så gerne være sådan at læseren hørte til dem, og at han svarer Gud ved at fuldføre løbet.

Det er at bringe harmoni i Skriften, modsat metoden med at flå de kapitler ud man ikke kan lide.

Guds fred

Til toppen 
#7792 - 30/01/2003 00:10 Re: Flyttet tråd: Spot mod Helligånden
steincke
Bruger

Kære Joe

Kap 7 river ikke i mine øjne. Jeg kan mindes dem, men de ER DER IKKE LÆNGERE. For som du selv siger med skriftstedet kap 8, 8-9

De, som er i kødet, kan ikke være Gud til behag. Men I er ikke i kødet, I er i Ånden, så sandt som Guds ånd bor i jer. Den, der ikke har Kristi ånd, hører ikke ham til.

I dåben begravede vi det kødelige og opstod med et liv i Jesus Kristus. Vi kan så spørge os selv, hvilke bud det var Jesus gav os.

Vi skal elske Gud med hele vor styrke og sjæl og elske vor næste (både fjender og venner).

Som du nævner i Joh. 14, 23-24, så må du jo tage det i sin helhed. Der står IKKE KUN at den der ikke holder sig til Jesus ikke fuldføre løbet, MEN der STÅR OGSÅ at den der holder sig jeg Jesus fuldføre løbet. Ikke noget med at vi skal prøve at fuldføre løbet i os selv, men holde os til Jesus og i Ham vil vi fuldføre løbet. Så der er en blanco check til ham/hende der holder sig til Jesus Kristus.

Det lyder vildt, JA, men det er Guds kærlighed til dig, mig og alle andre.

K.h.
Kim

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær