1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#77652 - 30/12/2006 21:17
Re: Kirkefædrenes syn på 1. Mos 1-2... er det vigtigt?
[Re: Henoch]
|
Bruger
Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
|
Citat: PS. Jeg har efterlyst en bibelsk henvisning, hvor der står, at Gud vil genskabe Paradis. Hvor står det henne?
Du har en meget fin beskrivelse af den syndrie verden, som den vil blive, og der skal ikke ret megen almindelig jævn logik til at forbinde de sparsomme oplysninger om Edens Have og dens tilstand som "såre godt" med de øvrige beskrivelser Bibelen har af tilværelsen i en syndfri verden.
Bibelen fortæller jo ganske tydeligt, at ved skabelsen var verden syndfri og "såre godt", men at dette gik tabt ved syndefaldet, hvorefter ikke menneskenaturen blev forandret. Også naturen undergik drastiske ændringer så den frfemover skulle bære både torn og tidssel, samt at mennesket nu fremover skulle spise sit brød i sit ansigts sved og at kvinden skulle føde børn med smerte; alt sammen noget som var dem helt ukendte i deres tidligere syndfrie tilstand.
Hvis du mener at Bibelen giver belæg for at der skulle være væsentlig forskel mellem den oprindelige syndfrie verden og den kommende syndfrie verden, så ser jeg da gerne hvilke bibelske tekster du vil bygge dette på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77653 - 01/01/2007 14:14
[Re: Andreas Falck]
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Andreas Citat: Hvis du mener at Bibelen giver belæg for at der skulle være væsentlig forskel mellem den oprindelige syndfrie verden og den kommende syndfrie verden, så ser jeg da gerne hvilke bibelske tekster du vil bygge dette på.
Jeg synes beskrivelserne i Johs. 21, som vel er den vigtigste tekst om den kommende verden er meget forskellig fra beskrivelserne i starten af Genesis både på det konkrete plan og med hensyn til, hvad der fortælles om Guds relation til mennesket og det ondes tilstedeværelse. Edens have er natur og en have (1.Mos 2,8) Det ny Jerusalem beskrives som en firkantet by af ædelsten (Åb 21,10-21)
I Edens Have er der sol, måne og stjerner (1. Mos. 1,14-17) I det ny Jerusalem er der ingen sol og måne (Åb 21,23)
I Edens have er der et hav (1. Mos. 1,9-10) Det er der ikke i det ny Jerusalem (Åb. 21,1)
I Edens Have kommer Gud på besøg (1 Mos. 3,8) I det ny Jeruslam bor Gud blandt menneskene (Åb 21,3)
I Edens Have er der en snedig slange (1. Mos 3,1) I det ny Jerusalem er der ingen ondskab (Åb 21,8)
I Det ny Jerusalem er der ingen død, sorg, skrig eller pine (Åb. 21,4) I Edens have er alt såre godt, men der står ingen steder, at der ikke er død eller pine
I Edens Have kender mennesket ikke forskel på godt og ondt (1. Mos 3,22) I Åb. er der ingen ondskab (Åb 21,8)
Alt i alt mener jeg ikke, at man kan slutte fra, hvordan Det ny Jerusalem beskrives til, hvordan der har været på jorden før syndefaldet. Jeg mener ikke, at naturen ændrer sig drastisk med syndefaldet. Det der ændrer sig, er at mennesket erfarer Gud og dermed kender forskel på godt og ondt og dermed bliver ansvarligt for sine handlinger. Det er det, der adskiller mennesket fra dyrene.
Citat: Også naturen undergik drastiske ændringer så den frfemover skulle bære både torn og tidssel, samt at mennesket nu fremover skulle spise sit brød i sit ansigts sved og at kvinden skulle føde børn med smerte; alt sammen noget som var dem helt ukendte i deres tidligere syndfrie tilstand.
Jeg tror ikke, at der sker nogen forandring af naturen her. Gud har allerede skabt alle planter, også tidsler og planter med torne og også rovdyrene. Det der ændrer sig er, at efter at menneskene har erfaret, hvad der er godt og ondt, bliver arbejde, svangerskab og fysisk død, der før var lige så naturligt for mennesket, som det er for dyrene, til en forbandelse for mennesket.
Med venlig hilsen og godt nytår Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#77654 - 02/01/2007 16:07
|
Bruger
|
Citat: Jeg tror ikke, at der sker nogen forandring af naturen her. Gud har allerede skabt alle planter, også tidsler og planter med torne og også rovdyrene. Det der ændrer sig er, at efter at menneskene har erfaret, hvad der er godt og ondt, bliver arbejde, svangerskab og fysisk død, der før var lige så naturligt for mennesket, som det er for dyrene, til en forbandelse for mennesket.
Med andre ord, så mener du altså at der både blev født og døde mennesker i Edens Have forud for syndefaldet?
Og dermed siger du også at Bibelen lyver når den fortæller at døden kom ind i verden på grund af synden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77655 - 02/01/2007 16:21
|
Bruger
|
Citat: Gud siger, at mennesket vil dø, den dag de spiser af træet. Men menneskene levede videre og blev meget gamle. Til gengæld var de fra det øjeblik de syndede fortabte og adskilte fra Gud.
Glemmer du ikke helt, hvad der står i 1. Mos. 22b: "Nu skal han ikke række hånden ud og tage også af livets træ og spise og leve evindeligt". - Det tyder bestemt ikke på at der var nogen mennesker der døde i Edens Have før syndefaldet, og ej heller efter syndefaldet, for ved syndefaldet blev de drevet ud af Edens Have!
Og der er i høj grad tale om en fysisk død i forbindelse med synden, og det er i høj grad en fysisk død der fjernes når synden og syndens resultater til sidst fjernes.
Og det kommende Paradis er ikke blot "Det Ny Jerusalem", men en hel klode hvor syndens og syndens følger, herunder smerte, sorg og død ikke længere eksisterer.
Jeg kan endnu engang kun opfordre dig til at læse de artikler på http://bibeltro.dk jeg har henvist til. Der har været et midlertidigt mindre problem på webhotellet (den server bibeltro.dk ligger på), men ifølge webhotellets driftsstatus skulle der ikke længere være problemer med serveren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77656 - 02/01/2007 16:26
Re: Kirkefædrenes syn på 1. Mos 1-2... er det vigt
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Citat: Jeg hørte en nævne engang, at Gud kunne have skabt flere gange, og så visket tavlen ren med en meteorstorm eller en global opvarmning...
Og sendt Jesus til jorden flere gange for at blive korsfæstet? Eller er de tidligere generationer (dem der blev udslettet med en meteorstorm eller en global opvarming) været uden frelsesmulighed, eller levede de en syndfri tilværelse og så på trods af dette, alligevel blevet udslettet? Eller har de været syndige og alligevel alle blevet frelst uden Jesu forsoningsdød?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77658 - 02/01/2007 16:50
|
Bruger
|
Citat: Først da Gud blæser sin livsånde ind i Mennesket og giver det åndeligt liv (Zoe), er der mening i, at tale om synd og tilgivelse.
Så alle de "mennesker" der var lige så langt fremme i evolutionskapløbet som Adam var, fik ikke muligheden for at få blæst denne "ånd" ind i sit næsebor, og fik dermed ikke de samme chancer som Adam havde.
Og ved denne indblæsning blev Adam opgraderet fra at være et dyr der kunne død til at være bare en lille bitte smule mere end de andre dyr og dermed givet et evigt liv, som han så igen mistede da han syndede, hvis man da i det hele taget kan finde nogen mening i at tale om synd i dette senario.
Må jeg minde dig om at der i 1. Mos. 2,7 står: "Da dannede Gud Herren mennesket af agerjordens muld og blæste livsånde i hans næsebor, så at mennesket blev et levende væsen". Der står ikke at Gud fangede et abelignende væsen, barberede abehåret af og blæste livsånde i dette abevæsens næsebor!
Der står at Gud dannede mennesket af agerjordens muld og at Gud derpå blæste åndedrættet i menneskets næsebor så det begyndte at trække vejret - det er præcis denne betydning der står i den hebraiske tekst.
Og der står altså heller ikke noget om at Eva var et andet abevæsen, men at Gud af et ribben fra Adam dannede Eva, og Adam sagde, "denne gang er det ben af mine ben og kød af mit kød".
Alt dette kan jeg ikke få til at hænge sammen med noget abevæsen af en slags?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77659 - 02/01/2007 17:12
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Andreas, Citat: Så alle de "mennesker" der var lige så langt fremme i evolutionskapløbet som Adam var, fik ikke muligheden for at få blæst denne "ånd" ind i sit næsebor, og fik dermed ikke de samme chancer som Adam havde.
Yes. Præcis ligesom al den muldjord, der ikke blev til Adam "ikke fik de samme chancer som Adam havde". Og præcis ligesom zebraer, fluer og spidsmus i dag står under mennesket og ikke har mulighed for hverken at synde eller få tilgivelse. Men jeg har vist aldrig agiteret for, at Adam var en abe... Jeg mener Adam og Eva blev skabt ved en mirakuløs indgriben.
Citat: Og ved denne indblæsning blev Adam opgraderet fra at være et dyr der kunne død til at være bare en lille bitte smule mere end de andre dyr
Og du mener til gengæld, at han bliver gjort til en lille smule mere end den øvrige muljord - eller hvad? Jeg forstår ærlig talt ikke din invending her. Og hvorfor kalder du det, at Gud blæser ånd i Mennesket for "en lille bitte smule mere end de andre dyr"?
Citat: ...og dermed givet et evigt liv, som han så igen mistede da han syndede, hvis man da i det hele taget kan finde nogen mening i at tale om synd i dette senario.
Hvorfor skulle man ikke kunne tale om synd? 
Citat: Må jeg minde dig om at der i 1. Mos. 2,7 står: "Da dannede Gud Herren mennesket af agerjordens muld og blæste livsånde i hans næsebor, så at mennesket blev et levende væsen". Der står ikke at Gud fangede et abelignende væsen, barberede abehåret af og blæste livsånde i dette abevæsens næsebor!
Det må du gerne . Men der står dog, at Gud først former mennesket og dernæst blæser sin livsånde i det.
Citat: Der står at Gud dannede mennesket af agerjordens muld og at Gud derpå blæste åndedrættet i menneskets næsebor så det begyndte at trække vejret - det er præcis denne betydning der står i den hebraiske tekst.
nesh-aw-maw' From H5395; a puff, that is, wind, angry or vital breath, divine inspiration, intellect or (concretely) an animal: - blast, (that) breath (-eth), inspiration, soul, spirit.
Iflg. Strongs (min fremhævelse).
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77660 - 02/01/2007 17:24
ADMIN: henstilling
[Re: steen]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Steen
Du overtræder her Netikkens pkt. 1 og 4 om at vise respekt og at holde dig til sagen. Det vil jeg bede dig om at tage til efterretning.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77661 - 02/01/2007 17:44
Re: ADMIN: henstilling
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Asbjørn, og godt nytår,
Det er rart at se debatten blive holdt på sporet, men dækker din henstilling ikke over adskilligt flere indlæg end det, du refererer til? Det forekommer mig, at skaden starter højere oppe?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#77662 - 02/01/2007 17:59
Re: ADMIN: henstilling
[Re: LarsBj]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars
Jo, du har ret. Debatten er allerede hoppet af sporet længere tilbage, men jeg har ikke været hurtig nok. Beklager.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77663 - 02/01/2007 18:01
ADMIN: Tråden lukkes
|
GlobalModerator
Bruger
|
Så er det tiden for at runde debatten af i dette emne. Inden for et kommende døgn lukker jeg for yderligere indlæg. I er velkomne til at oprette nye emnetråde om de aktuelle temaer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77664 - 02/01/2007 19:18
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
"Jeg tror ikke, at der sker nogen forandring af naturen her. Gud har allerede skabt alle planter, også tidsler og planter med torne og også rovdyrene."
Hej Henoch!
Syndefaldet gælder, så vidt jeg forstår, alt liv, idet ikke alene menneskene blev forbandet af Gud. Alle lidelser kom med syndefaldet - herunder også alle dyrenes lidelser. Dette vil også være i overensstemmelse med Bibelens oplysning om, at Djævelen er denne verdens fyrste. Og intet godt kan komme fra Djævelen. Hvad der sker efter Guds endelig sejr over Djævelen, har Bibelen ikke åbenbaret noget om, som jeg læser teksterne. Gud har med Jesus Kristus inkarneret sig som menneske for at dele menneskenes vilkår og lidelser. Det indgår i Guds frelsesplan og gælder derfor alle menneskers lidelser, både afdøde og nulevende, idet Gud er allestedsnærvende og evig.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#77665 - 02/01/2007 19:54
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Citat: Hvad der sker efter Guds endelig sejr over Djævelen, har Bibelen ikke åbenbaret noget om, som jeg læser teksterne.
Lidt er der da åbenbaret: Es. 66, 17-25 "Ulv og lam skal græsse sammen og løven æde strå som oksen" Es. 11, 1-10 "Og ulven skal gå hos lammet, panteren hvile hos kiddet, kalven og ungløven græsser sammen, dem driver en lille dreng. Kvien og bjørnen bliver venner, deres unger ligger side om side, og løven æder strå som oksen; den spæde skal lege ved øglens hul, den afvante rækker sin hånd til giftslangens rede. Der gøres ej ondt og voldes ej mén i hele mit hellige bjergland; thi landet er fuldt af Herrens kundskab, som vandene dækker havets bund" Åb. 21,1-7 "Han skal tørre hver tåre af deres øjne, og der skal ingen død være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere, thi det, som var før, er nu forsvundet".
Der er absolut ingen grund til at tro at det var anderledes i Edens Have før syndefaldet end det vil være i Paradiset efter synden og syndens følger er blevet fjernet. Død, rovdyr, torne og tidsler, bekymringer og møje, er alt sammen en følge af synden og vil blive fjernet igen, når synden og dens følger udslettes.
Og læg også mærke til, at efter at synden er udryddet, vil mennesket igen få adgang til Livets Træ og dermed det evige liv, Åb. 22, 2.
Før syndefaldet var der heller ingen død, for da havde mennesket også adgang til Livets Træ. Så længe mennesket havde adgang til Livets Træ havde mennesket også derved del i det evige liv. Gud havde sagt, at mennesket skulle lide døden dersom de syndede. Dette gik i opfyldelse den dag de syndede, for da blev de forment adgangen til Livets Træ, og dermed var de blevet underlagt døden, som er en følge af synden.
I dette scenarie er der ikke plads til at Gud skulle eksperimentere med nogle abeagtige væsener der skulle udvikle sig tilstrækkeligt til at Gud nu ville kunne acceptere dem som tilstrækkeligt udviklet til at ville kunne kaldes "skabt i vort billede så de ligner os". Der er ganske enkelt slet ikke plads til de darwinistiske forestillinger i de bibelske beretninger om menneskets tilblivelse og deres livsvilkår og livssituation fra skabelsen og indtil syndefaldet.
Bibelen fortæller os at det fuldkomne og perfekte gik tabt ved syndefaldet. Darwinisterne fortæller os at det hele langsom er blevet bedre og bedre. Altså det stik modsatte af hvad Gud åbenbarer os.
Hvem tror du (den kristne læser) mest på: Gud og hans åbenbaring eller gudsfornægterens darwinistiske fornægtelse af Guds skabekraft og skaberværk?
Læs disse artikler:
Skabelsen - alle tings begyndelse
Fristelsen og syndefaldet
Guds frelsesplan
|
|
Til toppen
|
|
|
#77666 - 02/01/2007 20:48
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Død, rovdyr, torne og tidsler, bekymringer og møje, er alt sammen en følge af synden og vil blive fjernet igen, når synden og dens følger udslettes.
Hej Andreas!
Ovenstående er jeg meget enig i. Her er du i øvrigt ikke i overensstemmelse med Es. 66, 17-25 og Es. 11,1-10, hvor profeten skriver om rovdyr, der optræder som fredelige planteædere. Ifølge Bibelen overgår Guds visdom alt, hvad mennesker kan forestille sig. Hvorfor skulle en alvis Gud skabe rovdyr, altså kødædere, der lever vegetarisk? Min fortolkning er, at profeten så at sige har talt polemisk (poetisk?) for at understrege, at en verden uden ondskab overstiger menneskers fatteevne. Af samme årsag har Gud ikke åbenbaret noget helt konkret herom. Troen må gå ud på at overlade alt dette til Gud.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#77667 - 02/01/2007 20:59
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Citat:
Citat: Død, rovdyr, torne og tidsler, bekymringer og møje, er alt sammen en følge af synden og vil blive fjernet igen, når synden og dens følger udslettes.
Ovenstående er jeg meget enig i. Her er du i øvrigt ikke i overensstemmelse med Es. 66, 17-25 og Es. 11,1-10, hvor profeten skriver om rovdyr, der optræder som fredelige planteædere. Ifølge Bibelen overgår Guds visdom alt, hvad mennesker kan forestille sig. Hvorfor skulle en alvis Gud skabe rovdyr, altså kødædere, der lever vegetarisk? Min fortolkning er, at profeten så at sige har talt polemisk (poetisk?) for at understrege, at en verden uden ondskab overstiger menneskers fatteevne. Af samme årsag har Gud ikke åbenbaret noget helt konkret herom. Troen må gå ud på at overlade alt dette til Gud.
Når jeg skrev rovdyr, skulle jeg have skrevet deres rovdyrsadfærd. Jeg tror heller ikke at Gud har skabt disse dyr som rovdyr. Det er noget de er blevet efter syndefaldet. og efter synden og dens følger vil blive fjernet, vil de heller ikke længere være rovdyr.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77668 - 02/01/2007 23:20
|
Bruger
|
Hej Andreas, Citat: I dette scenarie er der ikke plads til at Gud skulle eksperimentere med nogle abeagtige væsener der skulle udvikle sig tilstrækkeligt til at Gud nu ville kunne acceptere dem som tilstrækkeligt udviklet til at ville kunne kaldes "skabt i vort billede så de ligner os".
Jeg mener slet ikke gudbilledligheden skal forstås fysisk. Det vil medføre, at Gud har hænder og fødder, næse, øjne og mund, hvilket er absurd!
Når Gud har skabt os i sit billede, så tror jeg det hænger sammen med vores personlighed - i ordets egentlige betydning: at vi er personer ikke kun skabninger - og derfor har vi en fri vilje, vi har et moralsk ansvar og vi er i stand til at elske Gud og mennesker. Vi er i stand til at gøre godt, simpelthen.
Citat: Og læg også mærke til, at efter at synden er udryddet, vil mennesket igen få adgang til Livets Træ og dermed det evige liv, Åb. 22, 2.
Vil dyrene få adgang til Livets Træ?
Er Livets Træ ikke Kristus?
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77669 - 02/01/2007 23:49
Re: Kirkefædrenes syn på 1. Mos 1-2... er det vigt *DELETED*
|
Bruger
|
Indlæg slettet af Netmissionæren
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#77670 - 03/01/2007 00:48
|
Bruger
|
Citat: Jeg mener slet ikke gudbilledligheden skal forstås fysisk. Det vil medføre, at Gud har hænder og fødder, næse, øjne og mund, hvilket er absurd!
Hvorfor skulle det dog være absurd?
Kan du ud fra beskrivelser af Gud i Bibelen sandsynliggøre at det skulle være absurd at Gud er noget helt konkret fysisk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77671 - 03/01/2007 11:56
|
Bruger
|
Citat: Bibelen fortæller os at det fuldkomne og perfekte gik tabt ved syndefaldet. Darwinisterne fortæller os at det hele langsom er blevet bedre og bedre. Altså det stik modsatte af hvad Gud åbenbarer os.
Hvem tror du (den kristne læser) mest på: Gud og hans åbenbaring eller gudsfornægterens darwinistiske fornægtelse af Guds skabekraft og skaberværk?
Kære Andreas Falck, Du har det med at lange ud efter os, der har en anden opfattelse end dig. Er du villig til at diskutere disse uoverensstemmelser?
Der er to fejl i dit indlæg:
1) Hvis du med "darwinister" mener folk, der er tilhængere af den videnskabelige udredning af livets historie og som mener, at det er klart, at der er videnskabeligt grundlag for at tro på livets udvikling fra en fælles forfader, forskere som lægfolk, så er det ikke korrekt, at disse siger:
"at det hele langsom er blevet bedre og bedre".
Der er ikke en sådan kvalitativ vurdering af udviklingen i evolutionsteorierne. De siger kun at tingene ændres og tilpasses kravene fra omgivelserne.
2) "Darwinister" (stadig i den forstand jeg beskriver ovenover) er ikke nødvendigvis "gudsfornægtere". Mange er troende, og heraf er nogle kristne; men de har bare en anden tolkning af kristendommen end din, og det må vel være dem tilladt?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#77672 - 03/01/2007 13:25
|
Bruger
|
Hej Andreas, Citat: Hvorfor skulle det dog være absurd?
Kan du ud fra beskrivelser af Gud i Bibelen sandsynliggøre at det skulle være absurd at Gud er noget helt konkret fysisk?
Fysisk er ikke det samme som konkret, og jeg vil derfor forråde mit eget synspunkt, hvis jeg giver mig til at argumentere for, at Gud ikke er en konkret virkelighed.
Hvad jeg mener er, at Gud ikke har en krop eller i det hele taget hører til materien. Du kan fx se de steder, der beskriver at Gud er overalt (i dødsriget, ved verdens ende etc...) hvilket er umuligt for et fysisk væsen. Desuden vil jeg henvise til Augustins Bekendelser. Det er mig bekendt kun mormonerne, der mener, at Gud har et legeme.
(Og hvis du virkelig mener, at gudbilledligheden skal forstås fysisk, så er det altså dig der mener, at aber også har en lille smule gudbilledlighed!)
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77673 - 03/01/2007 14:06
|
Bruger
|
Citat: Hvad jeg mener er, at Gud ikke har en krop eller i det hele taget hører til materien.
"Da dagen blev sval, hørte de Gud Herren vandre i haven, og Adam og hans hustru skjulte sig for ham inde mellem havens træer. Da kaldte Gud Herren på Adam og råbte: 'Hvor er du?' Han svarede: 'Jeg hørte dig i haven og blev angst, fordi jeg var nøgen, og så skulte jeg mig'." 1. Mos. 3, 8-10.
[humormodus on] Tjo, jeg kan godt se, at når Adam og Eva hører bevæge sig, gå, vandre, rundt i haven, så er der absolut ikke tale om nogen med en form for fysisk legeme. Og det er ligeles meget tydeligt at Adam og Eva forsøger at skjule sig i deres nøgenhed, så gør de det netop fordi de får besøg af nogen uden fysisk legeme.  [/humormodus off]
Spøg til side: Jeg tror, ud fra bl.a. ovenstående tekst, at mennesker skabt i Guds billede også rent fysisk har en vis form for lighed med Guds legeme. Jeg tror også at englene har en form for legeme. Dette begrunder jeg først og fremmest med at Jesus rent faktisk opstod helt fysisk bogstaveligt efter sin død. Det legeme Jesus havde efter opstandelsen var dog ikke underlagt samme form for naturlovsbestemte begrænsninger vi i vort legeme er underlagt.
Der er et par steder i Bibelen hvor der er antydninger af beskrivelser af Gud i en form legemliggjort tilstand. Da Gud ikke ikke er underlagt skabningens begrænsninger, ser jeg heller ikke noget problem i at han både kan have en form legeme og alligevel være allestedsnærværende. Der er mange ting omkring Gud vi ikke med vores begrænsede forstand, fattevne og menneskelige logik ikke formår at fatte og forstå.
Og nu er spørgsmålet om Gud har nogen legemliggjort form vel heller ikke ligefrem et særligt væsentligt spørgsmål for de fleste. For mig personligt har jeg meget svært ved at forholde mig til Gud som noget helt udefinerligt legemligt set. Jeg kan ikke forholde mig til en abstrakt billede af en Gud der ikke er helt konkret i fysisk forstand men blot noget udefinerligt overalt svævende et eller andet som jeg ikke kan beskrive.
Jeg fordrer ikke at andre skal have samme forestilling om Guds legemlighed som jeg har, og da slet ikke når Bibelen giver os så få og sparsomme oplysninger som den nu engang gør, om netop dette spørgsmål.
Men jeg vil da gerne have mig frabedt at man kalder denne min opfattelse af Guds legemlighed og fysiske tilstedeværelse for absurd, idet der altså dog findes nogen belæg for min opfattelse i de bibelske skrifter, lige så vel som der også findes belæg for det modsatte synspunkt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77674 - 03/01/2007 15:47
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Andreas og undskyld jeg blander mig.. Jeg håber det er ok..
Vil bare lige påpege, at den oversættelse du bruger er mangelfuld..
På hebraisk står der:
"Vayishm'u et- qol haShem El-him"
De hørte Herrens stemme.. Ikke at Herren vandrede, men Hans stemme..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#77675 - 03/01/2007 15:56
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Citat:
Hej Andreas og undskyld jeg blander mig.. Jeg håber det er ok..
Vil bare lige påpege, at den oversættelse du bruger er mangelfuld..
På hebraisk står der:
"Vayishm'u et- qol haShem El-him"
De hørte Herrens stemme.. Ikke at Herren vandrede, men Hans stemme..
Mvh
Naturligvis er det ok at du blander dig, og da især hvis vi kan få rettet en fejl/fejloversættelse.
Den linie du oversatte, hvilket vers er det helt præcist fra? Det 10. vers i 1. Mos. kapitel 3?
Håber du når at svare inden tråden lukkes. Det er nemlig snart ved at være op over!
|
|
Til toppen
|
|
|
#77676 - 03/01/2007 15:59
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Andreas.. Ja, der er ved at være fyldt op  Det var fra vers 8.. Den indledende sætning.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#77677 - 03/01/2007 16:08
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Citat: Det var fra vers 8.. Den indledende sætning..
Mange tak. Jeg har nu fundet en anden oversættelse frem hvor der står: "Og de hørte Gud Herrens røst da han vandrede i haven da dagen var blevet sval".
Men der ligger stadig en indikation i teksten på, at den der vandrede i haven må have en eller form for en slags fysisk legeme, da han vandrer rundt i haven.
Kender du en rigtig god dansk og/eller norsk oversættelse. Den autoriserede fra 1992 er generelt utrolig dårlig. Den gamle aut. fra 1931 er noget bedre.
Min helt gamle oversættelse, udgivet i 1740 og trykt med gotiske bogstaver er en smule svær at læse 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77679 - 03/01/2007 16:42
|
Bruger
|
Citat: Jeg har selv megen glæde af dette program: e-sword.net.
Jeg bruger selv bl.a. Online Bible foruden en del trykte udgaver af Bibelen.
Citat: Mht. Guds "vandring" i haven, så tror jeg der må være tale om en fysisk manifestation af Gud.
Men du udelukker stadig enhver tanke om at Gud kan have en eller anden form for et fysisk legeme af en art?
Tja, det må jo nødvendigvis være din konklussion når du udelukker helt at Gud kan have en eller anden form for et fysisk legeme (hvis du da helt udelukker det, hvad det ser ud til at du gør) af en eller anden art.
Men vi kan vist ikke komme længere ad dette spor, men du er dog i det mindste holdt op med at kalde mit synspunkt absurd. Men om du stadig anser synspunktet for absurd eller ej, fremgår ikke af dine svar.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77680 - 03/01/2007 17:15
|
Bruger
|
Hej Andreas, Citat: Men du udelukker stadig enhver tanke om at Gud kan have en eller anden form for et fysisk legeme af en art?
Jeg mener ikke det stemmer overens med læren om, at Gud er tilstede overalt (omnipresent) og at han ikke er underlagt de fysisk love. Hvis Gud har et legeme, så befinder han sig fysisk ét eller andet sted på ét bestemt tidspunkt. At Gud har et legeme betyder at han er bundet til tid og rum. At Gud manifesterer sig i et legeme betyder, at han kan åbenbare sig i tid og rum.
Citat: Men vi kan vist ikke komme længere ad dette spor, men du er dog i det mindste holdt op med at kalde mit synspunkt absurd. Men om du stadig anser synspunktet for absurd eller ej, fremgår ikke af dine svar.
Hvis du endelig vil vide det, så mener jeg stadig, at det er absurd at tale om at Gud har et legeme (hvis vi ser bort fra Guds Ord, Jesus Kristus, som blev menneske).
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77681 - 03/01/2007 18:49
|
Bruger
|
Citat: Hvis du endelig vil vide det, så mener jeg stadig, at det er absurd at tale om at Gud har et legeme
Ja, det tænkt jeg nok. Og dermed har du vel egentlig også reduceret Gud fra et væren et personligt konkret væsen til egentlig blot at være sådan noget helt udefinerligt substansløst noget. Jeg kan ikke forstå den holdning du giver udtryk for på nogen anden måde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77682 - 03/01/2007 19:01
|
Bruger
|
Hej Andreas, Citat: Ja, det tænkt jeg nok. Og dermed har du vel egentlig også reduceret Gud fra et væren et personligt konkret væsen til egentlig blot at være sådan noget helt udefinerligt substansløst noget. Jeg kan ikke forstå den holdning du giver udtryk for på nogen anden måde.
Det var netop derfor, jeg fra start af pointerede, at du misforstår mig 100%. "Personligt og konkret væsen" er ikke det jeg lægger i ordet "fysisk". En abe er fysisk, men den er ikke personlig... et æble og en sten er også fysiske objekter, men de er ikke personlige. Gud er personlig, men han er ikke fysisk.
Sværere er det med det "konkrete," for oftest vil vi gøre netop det, som du gør, når vi forestiller os noget, der er større end det materielle - vi forestiller os noget der er mindre. Vi bemærker at vores ånde i kold luft er en slags damp, luftig og uden fasthed, og vi antager, at åndelighed er det samme som ånde. Men det er helt forkert!
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77683 - 03/01/2007 20:09
|
Bruger
|
Citat: Det var netop derfor, jeg fra start af pointerede, at du misforstår mig 100%. "Personligt og konkret væsen" er ikke det jeg lægger i ordet "fysisk". En abe er fysisk, men den er ikke personlig... et æble og en sten er også fysiske objekter, men de er ikke personlige. Gud er personlig, men han er ikke fysisk.
Sværere er det med det "konkrete," for oftest vil vi gøre netop det, som du gør, når vi forestiller os noget, der er større end det materielle - vi forestiller os noget der er mindre. Vi bemærker at vores ånde i kold luft er en slags damp, luftig og uden fasthed, og vi antager, at åndelighed er det samme som ånde. Men det er helt forkert!
Og jeg føler at du er langt langt ude på et abstrakt overdrev, hvor du gør det helt umuligt for dig selv at forklare hvad Gud er.
Det behøver nemlig slet ikke være spor svært: Se på Jesus efter hans opstandelse. Var Jesus ikke opstandelse ikke både konkret fysisk og personlig? Eller vil du også gøre Jesus til noget ikke-fysisk eksisterende, for så få du da lidt forklaringsproblemer med hensyn til Jesu legeme og opstandelsen (eller havde jøderne ret i at der var nogle der stjal Jesu legeme?).
|
|
Til toppen
|
|
|
#77684 - 03/01/2007 20:27
|
Bruger
|
Citat: Og jeg føler at du er langt langt ude på et abstrakt overdrev, hvor du gør det helt umuligt for dig selv at forklare hvad Gud er.
Haha... ja, og sådan bør det vel dybest set også være!
Citat: Det behøver nemlig slet ikke være spor svært: Se på Jesus efter hans opstandelse. Var Jesus ikke opstandelse ikke både konkret fysisk og personlig?
Jo, det skyldes det, som teologer har kaldt inkarnationen... dvs. i-kød-kommelsen, som essentielt går ud på, at Gud er *blevet* menneske. Hvordan vil du i grunden forklare det, hvis han i forvejen havde et fysisk legeme? Var Jesus så i virkeligheden ikke Marias søn, forlod han (hans sjæl/ånd?) sin tidligere krop, eller har han ikke været fra evighed af?
Citat: Eller vil du også gøre Jesus til noget ikke-fysisk eksisterende, for så få du da lidt forklaringsproblemer med hensyn til Jesu legeme og opstandelsen (eller havde jøderne ret i at der var nogle der stjal Jesu legeme?).
Er det nok, at jeg svarer nej? Jeg kunne i grunden godt blive vred over at du igen og igen lægger mig kætterier i munden som jeg i øvrigt allerede har taget afstand fra.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77685 - 03/01/2007 22:55
Re: ADMIN: Tråden lukkes
[Re: asas]
|
GlobalModerator
Bruger
|
.
|
|
Til toppen
|
|
|
|