1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#77495 - 21/12/2006 13:13
Nisser!!!!!
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Kære venner,
nu er det snart jul, og adventstiden er godt igang.
I skal lige høre det her, og så vil jeg gerne høre om Jeres tanker om det bagefter:
I går var jeg i Føtex med min mands mor. Så ville hun forære mig et sæt nisser, som egentlig var ret søde og lignede små troldmænd i lange gevandter med spidse "troldmandshuer" på.
Jeg takkede nej. Ikke af egentlig modvilje mod dem, fordi de var nisser, men mere fordi min stue er fyldt med alt muligt pynt og andre ting, så jeg ku ikke helt se, hvorfor jeg skulle fylde endnu mere ind i den. Selvom det her bagefter godt kan ses, at det var to SMÅ nisser... så ja, jeg ku godt have takket ja til dem. Men det gjorde jeg nu engang ikke..
Og så brød alting løs. Hun blev SÅ fornærmet og gal og mumlede, at "NISSER HØRER JULEN TIL!!!!".
Så var det min tur til at blive vred. Men fik jeg sagt noget ?? Nej. Intet. Jeg var vred men tavs.
For mig hører julekrybber og engle til i julens pynt. Nisser er harmløse i sig selv, men når det kommer til at være dem, alt drejer sig om, så gider jeg ikke have dem stående. De må godt stå i min stue, som pynt, for sjov!!!, men ikke som om, de er julens hovedpersoner. Det accepterer jeg altså ikke indenfor mine fire vægge.
Hvorfor kan det være så vigtigt for visse ikke kristne at postulere og udbasunere, ligefrem, at nisser altså hører julen til? Er det den iboende modvilje mod Gud og alt helligt, som gør sig gældende?
Hvad med Jer, hvordan har I det med de små nisser? Må de godt stå i Jeres stue, har I mange, har I ingen, hvorfor?
mvh Tau. Glædelig jul.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77496 - 21/12/2006 13:19
Re: Nisser!!!!!
[Re: tau]
|
Anonym
Anonym
|
I mit barndomshjem var nisser forment adgang til stuen. De 'bor' kun i køkkenet. Det kan jeg egentlig godt lide..  Men mine unger slæber og får en masse nisser med sig fra altmuligt! Indtil videre holder vi dem i spisestuen.. Det er svært at lave nisse-fri jul. Man kan ikke se julekalender, man kan ikke komme til afslutning i børnehaven osv. Det vigtige er dog hvilken plads, nisserne får. Jeg glæder mig over at nisserne ikke kun er en gang overtroisk og hedensk vrøvl, men at nissen over dem alle, Santa Claus/Julemanden i virkeligheden er en kristen helgen. Hans gode egenskaber kan vi vel alle lære af.. Og dermed sætte nisserne på plads og få nogle gode, kristne egenskaber til at stå klare midt i al julehalløjet. Der var ingen nisser i stalden i Betlehem (så vidt vides), men der var et barn som ændrede verdenshistorien. Selv den sødeste nisse fra Føtex blegner i forhold til det. Hvis dét ikke står klart har kirken ikke gjort sin opgave færdig... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77497 - 21/12/2006 13:28
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Moe Citat: Det er svært at lave nisse-fri jul. Man kan ikke se julekalender, man kan ikke komme til afslutning i børnehaven osv.
Det vigtige er dog hvilken plads, nisserne får.
Præcis. Jeg ser faktisk også Pyrus næsten hver dag her i december, hvis jeg kan komme til det og vi ikke laver andet. Den er rigtig god og hyggelig, selvom den sætter enormt meget fokus på nissernes vigtighed og eksistens i eventyrets verden.
Jeg ved ikke, det er måske nok lidt mærkværdigt, at jeg gerne vil se julekalender men ikke vil have for mange nisser stående som pynt i stuen. 
Citat: Jeg glæder mig over at nisserne ikke kun er en gang overtroisk og hedensk vrøvl, men at nissen over dem alle, Santa Claus/Julemanden i virkeligheden er en kristen helgen. Hans gode egenskaber kan vi vel alle lære af.. Og dermed sætte nisserne på plads og få nogle gode, kristne egenskaber til at stå klare midt i al julehalløjet.
Helt enig.
Citat: Der var ingen nisser i stalden i Betlehem (så vidt vides), men der var et barn som ændrede verdenshistorien. Selv den sødeste nisse fra Føtex blegner i forhold til det. Hvis dét ikke står klart har kirken ikke gjort sin opgave færdig... 
Ja det har du ret i. Godt formuleret, det med at barnet ændrede verdenshistorien. !!!!! Faktisk synes jeg, at man er forbavsende god til at få fortalt i kirkerne juleaften, at Gud blev menneske. I modsætning til begravelsestalerne, hvor det for noget tid siden fremkom i en artikel i avisen (Kr. Dagblad), at der springer mange præster rundt om den varme grød og siger ikke meget om det Evige Liv, om håbet om dét. Men det var off topic det sidste her.
Mvh Tau. Nardus, hvor er smileyen med nissehue på?? 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77498 - 21/12/2006 15:16
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Tau, Puha, det var da en værre historie! Jeg håber at din svigermor blev god igen...  Det var føst da jeg læste dit indlæg at det gik op for mig, at jeg ikke har fået en eneste nisse op at stå i lejligheden i år. Lidt gran og glimmer er det blevet til, men nisserne ligger stadig i kassen, og jeg har egentlig ikke savnet dem... For mig har nisserne altid været en del af julen på godt og ondt - jeg selv og mine småsøskende har år efter år slæbt den ene hjemmelavede nisseformede, vatskæggede papmache-rædsel efter den anden med hjem fra skole, og mine forældre har pligtskyldigt stillet dem frem på hylder og i vindueskarme - måske for at skræmme indbrudstyve væk? Da jeg kom på efterskole gik der lidt trend i at hade nisser, sikkert foranlediget af Thomas Teglgaards dengang nye andagtsbog "Om menneskerettigheder, nisser og andre irritamenter" hvor de små størrelser får en verbal skideballe af rang. Men siden, tja - har jeg egentlig fået et ganske afslappet forhold til dem. Hvis man sammenligner dem med Jesus blegner de jo, som Moe ganske rigtigt skriver, temmelig meget! Der er ligesom lidt mere substans over kongesønnen i krybben, end de små rødklædte krible-krable-væsner. Så i min optik er nisser ganske ufarlige, så længe de holder sig oppe på høloftet selvfølgelig. Prøver de at kravle ned i stalden og skubbe barnet ud af krybben, så skal de ha høvl! Glædelig jul - og ja HVOR er den smiley med nissehuen, Nardus?
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77499 - 21/12/2006 15:28
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Hej Tau. Fed debat, for det er netop noget jeg i denne her jul har haft oppe og vende en del gange! For mig som person, har nisser overhovedet intet og ingen ting at gøre for julen i mit liv. Men det er noget der først er kommet til mig her i år. Alle andre år har jeg, som de fleste andre børn/unge, set nissebande, pyrus, jul i valhal og hvad de nu ellers har hedet. Men her i år har jeg fået nok, og synes overhovedet ikke nisserne har nogen betydning for mig. Det er så noget vi har diskuteret meget i min omgangskreds! I skolen synes de det er meget sjovt, når jeg kommer med mine kommentare og drillerier om, hvordan alle nissemænder og julemænder skal udrydes, men jeg mener det jo dybere end det. For jeg kan faktisk ikke se, hvad nisser har med jul at gøre?! For det hele en gammel historie om små nisser der levede på herregårdene i gamle dage. For at disse "nisser" skulle være ordentlige og hjælpe rundt om på gårdene, stille mennesker grød på loftet til dem. Da det formentlig har været for dyrt at servere grød hele året, vil jeg tro, man har besparet det til kun, at gøre det til "lysfesten" som var en gammel vikingefest der fejrede, at lyset vendte tilbage. Rent faktisk mener man også, at Jesusbarnet er født i marts, men pågrund af kalenderregning osv., har kristne fastsat Jesufødsel til d. 24 december fordi, at kristne gerne ville have udrydet vikingernes lysfest. (Hæng mig ikke op på noget, men mener det er i den stil jeg har hørt det) Jeg glæder mig over at nisserne ikke kun er en gang overtroisk og hedensk vrøvl, men at nissen over dem alle, Santa Claus/Julemanden i virkeligheden er en kristen helgen. Hans gode egenskaber kan vi vel alle lære af.. Og dermed sætte nisserne på plads og få nogle gode, kristne egenskaber til at stå klare midt i al julehalløjet. -hvad mener du? Er ikke helt med, er julemanden et kristent symbol??  Selv har jeg i år valgt ikke at pynte mit værelse med de sædvanlige nisser. Jeg har så heller ikke engle eller andet julestads. jeg har også sagt til min mor og søster, at mit værelse er absolut nissefrizone!! -Hvilket de ikke altid er lige glade for. Men det er så også fordi, jeg er den eneste kristne i min familie, så det er ikke noget de andre rigtig går op i. Min søster synes endda det er noget fis jeg vil i kirke juleaften!!!  -Men jeg gør det da alligevel!  jeg håber i forstår det jeg mener og skriver, jeg er trods alt kun nææsten fjorten år.  Glædelig jul og godt nytår.
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#77501 - 21/12/2006 15:59
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Nisser og anden trolddom. Naturligvis! Det er jo det det hele handler om.
Jomfrufødsler og fødsel i en kostald - yndige fortællinger - men ingen tror jo på dem alligevel.
Så er nisserne da bedre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#77502 - 21/12/2006 16:00
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej tau, Citat: ...springer mange præster rundt om den varme grød...
Så god og sød, så god og sød 
Jeg ved heller ikke, hvad vi skal med nisser... Der har aldrig været nisser på vores juletræ, måske mest fordi min mor synes de er grimme 
Men traditioner er forskellige, og hvis nogen synes, at nisser hører til, så er det fint med mig, ligesom hvis nogen synes, der hører grantræer eller æbleskiver til. Men det må bare aldrig blive det, julen handler om. Det vil i hvert fald være en skam.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#77505 - 21/12/2006 16:11
[Re: ICTHYS]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tania, fedt du vil være med i denne tråd.! Vi har haft debatten før, men det er ved at være længe siden, og siden da er mange nye brugere kommet til, så jeg tænkte - en gang til...hehe. Jeg kan godt følge dig i det, du skriver..har selv gjort mig mange af de samme tanker, og også jeg er den eneste kristne i familien (min del af familien, min mand er også kristen, og igen, han er den eneste kristne i SIN familie). Nisser har i min mening for såvidt intet at gøre i julen, men da det nu er blevet en skik, som er hyggelig for mange, så er den nok svær at komme udenom eller blive kvit. Det var vist ikke mig, som skrev om Santa Claus (julemanden), men det er rigtigt, at der er en kendt og elsket katolsk kristen helgen bag navnet/manden/skikkelsen. Den hellige Klaus, vistnok fra Holland, som gjorde godt mod de fattige og hjalp dem med mad, husly og økonomi, mener jeg. Mvh og glædelig jul til dig, Tania. Tau. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77506 - 21/12/2006 16:14
[Re: ICTHYS]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Tania, hvad jeg mente om julemanden som kristent symbol er at legenden (for det passer ikke - CHOK!) om julemanden baserer sig på en tyrkisk helgen, Nicholaus, som var virkelig god. Læs mere her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77507 - 21/12/2006 16:17
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Schjelde, ja, hun blev god igen - men først da jeg tog imod nisserne. ..Jeg ku blive vred over, at hun ikke respekterer mit nej til nisser, men det hjælper jo ikke meget. Enten må jeg sige nej og mene det og føre det ud i livet, og tage skraldet, eller også må jeg tænke, pyt, hvis det er så vigtigt for hende, så lad mig da få dem. Jeg står et sted midt imellem lige nu. Lidt vred og samtidig så himmelråbende ligeglad. Nisser........vigtigere er det heller ikke, som du også siger. Thomas Teglgaard? Ham med den bog om en besat, som man først tror er psykisk syg? Ham lægen ? Jeg vidste ikke, at han har skrevet en andagtsbog. Interessant. Han virker som en flink fyr, jeg har mailet lidt med ham på et tidspunkt. Det sidste du skriver, ja, det er jo netop det, mennesker tager nissen i hånden og med den skubber de , de prøver i hvertfald, at skubbe Menneskesønnen ud af krybben, så de selv kan indtage pladsen dér. Det er den slags, jeg får myrekryb af, det er simpelthen gudsbespotteligt om noget. Bare udsagnet: NISSER HØRER JULEN TIL.!!!  Som om JESUS ikke gør. Som om det er HAM, der er galt på den, når Hán formaster Sig til at tro, at det drejer sig om Hám.  Nå, rolig, lad julefreden sænke sig...  Glædelig jul, Tau. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77508 - 21/12/2006 16:24
[Re: tros]
|
Bruger
|
Hej tros. Citat: Så er nisserne da bedre!
Nu bliver jeg nysgerrig, hvorfor er de dog det? Hvilke kvaliteter har nisserne frem for de andre "yndige fortællinger" som hører julen til?
Mvh.
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77509 - 21/12/2006 16:24
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Tros Citat: Jomfrufødsler og fødsel i en kostald - yndige fortællinger - men ingen tror jo på dem alligevel.
Jeg tror på dem.
mvh »ingen«
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77510 - 21/12/2006 16:25
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#77511 - 21/12/2006 16:27
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat: tros: Jomfrufødsler og fødsel i en kostald - yndige fortællinger - men ingen tror jo på dem alligevel.
Nikolaj: Jeg tror på dem.
Jeg må også melde mig under fanerne. Så er vi i hvert fald to, Nikolaj
Hm.
Det er måske kun Brian, der nedstammer fra Nisse(ne)rne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77512 - 21/12/2006 16:42
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære tau - kære allesammen - nu må jeg - fordi sandheden jo skal frem - komme med en indrømmelse (lynch mig venligst ikke, jeg beder om amnesti - i anledning af julen!) Men altså: Jeg er glad for mine julenisser!!!  Først kom kun en enkelt frem, den vigtigste, den der kom ind i mit liv, det år jeg blev født. Senere flere og flere - den temmelig kiksede model, som jeg fik af moster Marie, da jeg var meget lille, og som jeg sov med i nogle år og betroede mange ting, som ingen andre fik at vide - - og den flotte fra faster Tulle, som hun selv havde strikket, og de to, som min kære mor havde gjort sig sådan en umage med at lave - - og alle de andre - - dem, som pyntede på julebordet med det kunstfærdige snelandskab, med nissehule med tændt lommelygte inden i - med spejl, vat og glimmer og små grankviste - - alle minder de mig om mennesker, som jeg har holdt af, og som ikke er her mere - og begivenheder, som knytter sig til dem .. Den lidt krøllede kravlenisse, som en gang for mange år siden fik mig til at gyse, fordi den forestiller én nissemor, der er i færd med at drysse salt og peber på en kat på et roterende spid - den er skam også kommet frem ... Nostalgi! Jaja! Helt klart! Og?? Skulle alle disse herligheder blive liggende i papkassen? Er det jul eller er det ikke? De nisser med tilbehør hører med til min jul! Og englene? Jo, dem sætter jeg skam også pris på! Selv om de nærmest ligner små tøsede dukker med fehår og vinger og slet ikke Guds virkelige, frygtindgydende engle .. dem som beroligende må sige "frygt ikke" når de nærmer sig mennesker med bud fra Gud: "Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket .." Jeg ønsker jer alle en velsignet jul, med eller uden julenisser, men med glæden over, at Gud blev menneske, at vi endnu en gang sammen med alle vores brødre og søstre på hele denne stakkels klode kan fejre, at vi mere og mere nærmer os det fuldkomne, som vi har at se frem til: Kristus på tronen i Guds evige Paradis på den nye jord, hvor vi skal se ham ansigt til ansigt og opleve opfyldelsen af hans vidunderlige løfte: »Se, jeg gør alting nyt!« Indtil da: Gud give, at det må "kendes på os som Lysets børn at natten hun er nu omme"... ! Og: "Gud give os at skinne så, som Himmellys, skønt af de små ..." Og på søndag er det juleaften, hvor vi tænder ekstra mange lys og fejrer, at Gud selv bøjede sig ned til os og blev et lille hjælpeløst barn: et menneskebarn, vor bror! Lad os - med eller uden nisser - holde os nær til Ham, som gav os sin fred, og som kom til os hjælpeløse og gjorde os til kongebørn - arvinger til Guds rige! For lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke. "Glæde os Gud i Himmerig ... !"  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77513 - 21/12/2006 16:52
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
[billede]http://pub.tv2.no/TV2/program/bilder_ccr/article154135.ece?show=2[/billede] Nisser! Pis mig i øret!  Glædelig jul
|
|
Til toppen
|
|
|
#77514 - 21/12/2006 16:59
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Citat:
Hm.
Hey, nu skal du ikke komme for godt i gang - ellers kommer julemanden ikke og besøger dig i år! 
Jeg melder mig også som "ingen" der tror på jomfrufødsel og hele moletjavsen 
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#77515 - 21/12/2006 17:02
[Re: Nissen]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat:
Hm.
Hey, nu skal du ikke komme for godt i gang - ellers kommer julemanden ikke og besøger dig i år! 
Jeg melder mig også som "ingen" der tror på jomfrufødsel og hele moletjavsen 
/B
Det gør han ikke, det gør svigerfar.
Og jeg tror også på det, selvom det nok ikke er gået som den der komodovaran fra England..
|
|
Til toppen
|
|
|
#77516 - 21/12/2006 17:09
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Citat: den der komodovaran fra England..
... med fare for at dumme mig, så har jeg en lumsk fornemmelse af, at noget er gået min snude forbi!?
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#77517 - 21/12/2006 17:30
|
Bruger
Reg.: 23/11/2006
|
Nej Moe, det var noget jeg havde der var en anden der skrev, som jeg selv stillede spørgsmål til?! 
- Tania -
"For jeg var fremmed, og I tog imod mig" -Matt. 25, 35
|
|
Til toppen
|
|
|
#77518 - 21/12/2006 18:15
[Re: Nissen]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
|
Citat: Citat: den der komodovaran fra England..
... med fare for at dumme mig, så har jeg en lumsk fornemmelse af, at noget er gået min snude forbi!?
/B
Ja. Se her
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#77519 - 21/12/2006 18:30
|
Bruger
|
Nisser??? Jeg synes, som så mange andre, at nisser hører julen til. Og jeg synes også engle og krybber hører julen til. De er ganske enkelt integreret i vor kultur og repræsenterer folketro og kirketro som to hjørnestene i danskernes tolkning af verden gennem mange år. Men selvfølgelig kan man have som forsæt (inshallah!) ikke at praktisere overtro af nogen art, heller ikke som kulturminder, og nogen vil nok komme dertil, at man hverken bander (satanedeme, kraftedeme, gu'skelov mm), banker under bordet, siger 7-9-13, kaster salt over ryggen, har nisser&engle, eller hestesko, dyrker husfred og -løg, kaster med ris til bryllupper (eller har myrter i sløret), udbringer eller deltager i skåler, giver børn hedenske navne, brænder hekse af til Midsommer(!), slår katten af tønden og meget andet og lignende og så videre....... Man kan jo også vælge at KEDE sig ihjel! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#77521 - 21/12/2006 21:35
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj
jo, man kan også være fuldstændig overgearet bange for alt, der ikke har en kristen etiket på sig. Det er klart, det er lidt overdrevet.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77523 - 21/12/2006 21:40
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære kristina
lynche dig? NEJ da. Slet ikke.
Du har vist fundet en fin balance, hvor nisserne har deres plads (de minder dig om dine kære, som er gået forud), og hvor GUD har Sin plads - som centrum af al fejringen.
Hvor er det flot, at du deler dine tanker med os andre, så personlige minder og så fint, du gør det. TAK.
Og for lige at slå det fast; Jeg mener også, at nisser hører til i juletiden, men de er ikke det eneste, som hører til der. Jesus hører også til, og det i særlig grad. Mennesker må gerne have deres nisser i fred, jeg synes bare, at det er ærgerligt, hvis de bliver det vigtigste, men det er der jo slet ikke tale om i dit tilfælde.
Så nyd dine nisser og de minder, som de bringer dig hver jul, om dine elskede og kære slægtninge, som er gået forud.
Glædelig jul.!!!!
/Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77524 - 21/12/2006 22:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj - - kede sig? Nej, så kan man da bare smutte en tur ind i Café Thomas -nye interessante og spændende overraskelser hver eneste dag! - f.eks. at mennesker, som man plejer at være dybt uenig med, viser sig at være helt fornuftige, når bare man giver sig til at tale om noget andet! ... F.eks. din opstilling her (Christians only?) - - jeg kunne godt finde på at praktisere alle stort set alle de ting, du nævner - undtagen lige de der bandeord - Nånej, jeg ville heller aldrig strø om mig med brullypsris - men det skyldes udelukkende omsorg for de stakkels duer, som æder dem, når brullypsgæsterne er gået hjem til festen, og får alvorlige fordøjelsesproblemer ... (sprængte duer .. ) Det med de hedenske navne .. tja, min præst har i hvert fald hævdet, at man godt kan blive frelst, selv om man hedder Tor, såeh .. Og husløg? Skulle de nu også være ukristelige? - der var da et par stykker i den juledekoration, jeg lige har modtaget som gave fra naboen .. Nej, jeg tror ikke de nævnte ting og sager og aktiviteter er udtryk for hverken satanisme eller okkultisme eller noget andet farligt - og hvis man ikke vil have med disse hyggelige kultur-reminicenser at gøre, så kunne det måske være udtryk for, at man alligevel tror en lille bitte smule på, at de måske kunne volde skade!  - og så er det altså ukristeligt!!!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77525 - 21/12/2006 22:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
enig. Står der ikke noget i Korintherbrevet om netop det med afgudsofferkød, som ikke besmitter de kristne med noget?
Tænker at det er lidt det samme.
Det er således heller ikke fordi, jeg mener, at nisser i sig selv er skadelige, farlige, eller noget som helst, det er fordi, at hvis man tror og mener, at nisser er julens hovedpersoner, så er der noget galt med ens fokus, set fra mit hoved.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77526 - 21/12/2006 23:11
|
Bruger
|
Undskyld, Det var ikke husløg, der er det rigtige eksempel. Det er Sct Hansurt. Det er et gammelt symbol på frugtbarhed. Unge par satte en stængel et sted i huset (stråtaget e.l.) om foråret, og blomstrede den til Sct. Hans blev der småfolk i huset inden længe.
Eksemplerne er nævnt alene for at vise, hvor dybt folketroen (mm) stikker i vor hverdag, og hvor meget man skal fjerne, hvis man har skrupler.
Men så er man vist da ved at skabe sig en lidt tom hverdag???
JEG synes nisser (og engle) er hyggelige, og frygter ikke, at de nedkalder noget som helst over min hverdag ud over hygge.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#77527 - 21/12/2006 23:12
|
Bruger
|
Hej Tau, Jamen det forstod jeg godt. Det er noget med for lidt og for meget osv, ikke?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#77528 - 21/12/2006 23:13
|
Bruger
|
Enig, og det passer vist med mit andet svar til dig?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#77529 - 21/12/2006 23:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj, ok fint. Ja, det er lige præcis det, for lidt og for meget. mvh Tau. Glædelig jul. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#77531 - 22/12/2006 21:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
hej tau ... tja, for lidt eller for meget, det er vel sådan set en smags sag .. .. det jeg ville frem til var såmænd bare, at hvis man som kristen lægger vægt på at få støvsuget hjemmet for nisser, men ikke har noget imod juletræer og glas- og plastikkugler og julebukke og guirlander .. så er man vistnok en lille bitte smule overtroisk .. Jeg mener bestemt, at alt hvad jeg fået af gaver i mit liv er fra Gud, som selv har skabt det hele, incl. nisserne - også selv om der ganske vist stod noget helt andet på det lille til-fra-skilt! Men købenisser?  Nej aldrig!  - ikke tale om! Ikke hos mig! De bringer nemlig ulykke, har jeg hørt!  Uanset hvad, de skal ikke få os til at glemme, at Julen har bragt velsignet bud, fordi et barn er født i Betlehem: Han, som gav afkald på sin himmelske herlighed lod sig føde ind i vores verden som et lille hjælpeløst barn: "Barn Jesus i en krybbe lå, skønt himlen var hans eje - - " .. vor Herre og vor Frelser, han som åbnede vejen til Guds Paradis for enhver som vil tage sit kors op og følge ham gennem døden og i opstandelsen: "Jeg har vundet, Jesus vandt, døden opslugt er til sejer, Jesus mørkets fyrste bandt, frihed jeg ved Jesus ejer; åben har jeg Himlen fundet, Jesus vandt, og jeg har vundet!" kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77532 - 23/12/2006 17:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
det der er med nisser, er måske at man/jeg!! mener, de ikke er så harmløse som "døde ting" (øh ja..) som glaskugler osv.
I min familie var der overtro om nisser, om at man skal give dem grød, for ellers laver de ulykker med én, og hvem har hørt en glaskugle gå amok, fordi den ikke blev pudset? Så det er ikke helt det samme, om man fylder stuen med nisser eller glaskugler (?).
Som barn troede jeg på, at nissen spiste sin grød, som vi stillede op til den på loftet. Jeg var overbevist om, at den fandtes, nissen. Muligvis var jeg et dumt barn, men jeg havde den tro de første år af min barndom, vel ca. op til 4-5 års alderen, vil jeg tro. Altså, mine forældre troede selvf. ikke på nisser, men de lod som om, og jeg troede dem.
Inden skolealderen faldt troen på nissen væk igen, men da den var der, forinden, var det ikke ren sjov. Måske derfor jeg har det skidt med nisser idag, fordi de symboliserer noget dårligt i mit hoved.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
|