Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#77477 - 20/12/2006 20:02 Symbolik i sangtekst
BennyBenny
Bruger

Reg.: 11/12/2006
Hej alle.

Jeg hørte en sang, som jeg rigtig godt kan lide, da den handler om Frelsen, hvilket altid er rart at høre om
- Jeg satte mig ned, for at oversætte den, da jeg tænkte, at jeg måske senere kunne bruge den i en andagt eller lignende.
Da faldt jeg over en smule symbolik, jeg har lidt svært ved at forstå, og efter en del snakken frem og tilbage, med en ven, blev jeg enig med mig selv om, at jeg lige ville høre Jer, på Café Thomas, om der er nogle forslag.

Teksten er sådan:

From the hands it came down
From the side it came down
From the feet it came down
And ran to the ground
Between heaven and hell
A teardrop fell
In the deep crimson dew
The tree of life grew

And the blood gave life
To the branches of the tree
And the blood was the price
That set the captives free
And the numbers that came
Through the fire and the flood
Clung to the tree
And were redeemed by the blood

From the tree streamed a light
That started the fight
'Round the tree grew a vine
On whose fruit I could dine
My old friend Lucifer came
Fought to keep me in chains
But I saw through the tricks
Of six-sixty-six

And the blood gave life
And the numbers that came
Clung to the tree
And were redeemed by the blood

From his hands it came down
From his side it came down
From his feet it came down
And ran to the ground
And a small inner voice
Said "You do have a choice."
The vine engrafted me
And I clung to the tree

And the blood gave life
And with the numbers that came
I clung to the tree
And was redeemed by the blood
-"Redemption" af Johnny Cash

Mit problem ligger i, at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal forstå "The Vine". For Vine betyder Slyngplante, eller kan oversættes Vintræ, hvilket jo tyder på, at det er et symbol på Jesus. samtidig synes jeg at "Tree of Life" også minder mig om Jesus.
- Min ven og jeg tænkte, at "The Vine", som slyngplante, kunne være et symbol på fristelse og synd, idet der nævnes at man kan spises dets frugt.
Samtidig står der, at han til sidst bliver podet ind i "The Vine" mens han klynger sig til "Tree of Life" - Dét forstår jeg ikke helt.

Vi havde lidt problem med hvorvidt "The small inner voice" skulle forståes, men efter at have læst Johnny Cash's anden selvbiografi tyder alting på, at stemmen er Gud.

Hvis nogen kan hjælpe mig med symbolikken her, ville det være herligt

Til toppen 
#77478 - 20/12/2006 22:06 Re: Symbolik i sangtekst [Re: BennyBenny]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Benny,
To hurtige bud på den med "The Vine" som også kan oversættes med vinstok eller vinkanke:

1. bud:
Nadveren: "'Round the tree grew a vine
On whose fruit I could dine" altså nadveren som gror ud af korsdøden, og minder os om denne. I nadveren får vi syndernes forladelse, og så kan Lucifer ellers rende og hoppe.

2. bud:
Lignelsen om det sande vintræ fra johannes 15, 1-8 med Jesus som stammen og de troende som grene. I dåben indpodes vi på ham, lever af ham og bærer frugt.

Personligt hælder jeg faktisk mest til 1-eren, mest fordi jeg synes at den tolkning passer godt med resten af blod-metaforikken, men det kan måske også være en kombi, jævnfør dit sidste bud?

Mvh
Annie

PS - Johnny Cash er sej

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#77479 - 20/12/2006 22:29 Re: Symbolik i sangtekst [Re: BennyBenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej BennyBenny - og velkommen her med den flotte, flotte tekst!

Jeg er enig i Schjeldes udlægning, ja, Jesus er helt sikkert "det ægte vintræ" (vine) - og jeg vil bare lige supplere til det med indpodningen, som I vist studser lidt over med et citat fra Romerbrevets kap. 11:

Men når nogle af grenene blev brækket af, og du, som er en gren af et vildt oliventræ, er blevet podet ind blandt grenene og også får af saften fra det ægte træs rod , så skal du ikke hovere over de andre grene; og hvis du gør det, så husk på, at det ikke er dig, der bærer roden, men roden, der bærer dig.

- og "blodet gav liv" , ja, og vi drikker det ved den hellige nadver, hvor Jesus giver os sig selv, sit hellige legeme og blod .. i skikkelse af brød og vin ..

Og den indre stemme - - ja, det er jo Helligåndens sagte hvisken - -

Får vi lov at se oversættelsen, når I er færdige med den?
Spændende projekt I har gang i!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77480 - 20/12/2006 23:18 Re: Symbolik i sangtekst [Re: kristina]
BennyBenny
Bruger

Mange tak for svaret.

Jeg kan godt forstå selve indpodningen, men hvis man er podet ind, hvorfor så samtidig klynge sig til ____ Her er så mit andet problem. Jesus er vintræet, men hvordan skal jeg så forstå Livets træ? Og hvordan skal det mon forståes, at man både er podet ind, og klynger sig fast?

Til toppen 
#77481 - 20/12/2006 23:46 Re: Symbolik i sangtekst [Re: BennyBenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

hmmm podet ind - - det er jo som frugtræerne i min barndoms have. Der blev podet nogle grene ind af en anden sort, og der blev surret en bandage om ved podestedet, så den indpodede gren, som skulle have saft og kraft fra træet, ikke skulle falde af .....

Og livets træ - her skal se i Bibelens første bog, skabelsesberetningen, det stod midt i Edens have..

.. og vi skal se det igen i Guds Paradis - det står der om i Bibelens sidste bog: Åbenbaringsbogen:
Den, der sejrer, vil jeg give at spise af livets træ, som står i Guds paradis.

Hjælper disse tanker en smule?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77482 - 20/12/2006 23:57 Re: Symbolik i sangtekst [Re: kristina]
BennyBenny
Bruger

Ja, det gør de da

Je gtror bare lidt jeg ser det som en dobbelt-mening af det samme, at han er podet ind, og samtidig klamrer sig til træet.. heh

Til toppen 
#77483 - 21/12/2006 08:39 Re: Symbolik i sangtekst [Re: BennyBenny]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej BennyBenny -

.. godt så!

Men jeg synes nu egentlig ikke det er dobbeltkonfekt - 1): vi blev podet ind - til at tilhøre Jesus, de af os der er døbt, men det er jo ikke nok! Vi skal også 2): klamre os!
Det vil sige lytte til Ordet, og modtage ham!

Hvis vi glemmer alt om dette vigtige, kan denne verdens fristelser og mange aktiviterer risikere at få vores tanker bort fra Ham, som er Vejen, Sandheden og Livet, og så kommer vi til at mangle åndelig næring og falde af, som visne grene!

På samme måde som vi dør rent fysisk, hvis vi ikke får mad og drikke ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#77484 - 21/12/2006 17:42 Re: Symbolik i sangtekst [Re: kristina]
BennyBenny
Bruger

Det er så sandt, så sandt

Så var der vist også helt styr på dét

- Hvis man vil høre sangen, kan jeg anbefale CD'en American Recordings, af Johnny Cash, der på en måde er en koncept CD, hvor Cash først synger om situationer hvor Djævelen har virket i ham, og så til sidst, denne sang om frelsen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær