Husk, at når man søger på
www.Bibelen.dk kan man søge på delstrenge. Eksempelvis *øl* (det giver dog mange fejlhits, såsom "f
ølger", eller på øl* (som returnerer 20 hits). Disse er:
"»Når du og dine sønner går ind i Åbenbaringsteltet, må I hverken drikke vin eller øl, for så skal I dø. Det skal være en eviggyldig ordning for jer, slægt efter slægt" 3 Mos 10:9
"så skal han afholde sig fra vin og øl. Han må ikke drikke eddike af vin eller af øl, han må ikke drikke druesaft, og han må hverken spise friske eller tørrede druer." 4 Mos 6:3
"Det tilhørende drikoffer skal være en fjerdedel hin for hvert lam. Udgyd et drikoffer af øl i helligdommen for Herren." 4 Mos 28:7
"Giv pengene ud på alt det, du har lyst til, køer og får, vin og øl, alt hvad dit hjerte begærer, og hold så måltid der for Herren din Guds ansigt, og glæd dig sammen med din familie " 5 Mos 14:26
"brød fik I ikke at spise, og vin og øl fik I ikke at drikke, for I skulle forstå, at jeg er Herren jeres Gud.«" 5 Mos 29:5
"Tag dig i agt for at drikke vin eller øl, og spis ikke noget, der er urent." 13:4
"Han sagde til mig: Du skal blive med barn og føde en søn. Nu må du ikke drikke vin eller øl, du må ikke spise noget, der er urent, for drengen skal være Guds nasiræer fra moders liv til sin dødsdag.«" Dom 13:7
"Hun må ikke spise noget, der kommer fra en vinstok, hun må ikke drikke vin eller øl, hun må ikke spise noget, der er urent. Hun skal holde alt det, jeg har befalet hende.«" Dom 13:14
"Men Hanna svarede: »Nej, herre, jeg er kun en fortvivlet kvinde, jeg har hverken drukket vin eller øl; jeg udøste mit hjerte for Herrens ansigt. " 1 Sam 1:15
"Vinen er en spotter, øl giver larm,
ingen, der dingler af det, har visdom." Ordspr 20:1
"Konger, Lemuel,
konger bør ikke drikke vin,
fyrster bør ikke forlange øl,
v5 så de drikker og glemmer deres forpligtelse
og ændrer retten for alle hjælpeløse.
v6 Giv øl til den, der er ved at gå til grunde,
og vin til de fortvivlede;" Ordspr 31:4
"Ve dem, der fra tidlig morgen
jager efter øl
og langt ud på aftenen
blusser af vin." Es 5:11
"Ve dem, der er helte til at drikke vin
og dygtige til at krydre øl," Es 5:22
"Man drikker ikke vin under sang,
øllet smager bittert, når man drikker det." Es 24:9
"Men også her dingler de af vin,
de vakler omkring af øl,
præst og profet dingler af øl,
de er sanseløse af vin.
De vakler omkring af øl,
de dingler, når de har syner,
de raver, når de forkynder dommen." Es 28:7
"Bliv stumme af undren,
lad øjnene lukkes til!
Drik jer berusede, men ikke i vin,
I skal rave, men ikke af øl." Es 29:9
"»Kom, jeg henter vin,
vi fylder os med øl!
I morgen skal blive som i dag,
ja, bedre endnu!«" Es 56:12
"Gid der ville komme en,
der lyver med svigefuld ånd:
»Jeg vil profetere for dig
om vin og øl!«
Så ville dette folk profetere!" Mika 2:11
"for han skal blive stor for Herren; han må ikke drikke vin og øl, men han skal fyldes med Helligånden allerede fra moders liv" Luk 1:15
En søgning på *berus* giver 50 hits. Dem gider jeg ikke kopiere ind.....
Er man sikker på, at noget med begge ord indgår i verset, kan man søge på øl* og *berus*. Det giver et hit, nemlig Es 29:9, som naturligvis er citeret overfor, fordi "øl" indgår!