#77194 - 15/12/200608:52Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: ]
Anonym
Anonym
Hej Moe
Bare fordi at tros ikke virker modtagelig for din argumentation og i din optik affejer ethvert af dine argumenter som værende baseret på selvsuggestion og hvad ved jeg, er der vel ingen grund til at gøre nar?
Det forringer da bare debatten yderligere, ik'?
Hvor kristent er dét? Er det ikke dig der bør vende den anden kind til, bede for og endda elske dine fjender, samt være lys og salt for verden? Er Åndens frugter, som du i din omvendelse til Jesus Kristus bør bære ikke; kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse, for at du ikke som Jesus formaner om i Matthæus 3;10,12, skal hugges om ved roden og kastes i ilden som aldrig slukkes?
#77195 - 15/12/200609:06Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: ]
Anonym
Anonym
Citat: Hej Moe
Bare fordi at tros ikke virker modtagelig for din argumentation og i din optik affejer ethvert af dine argumenter som værende baseret på selvsuggestion og hvad ved jeg, er der vel ingen grund til at gøre nar?
Det forringer da bare debatten yderligere, ik'?
Hvor kristent er dét? Er det ikke dig der bør vende den anden kind til, bede for og endda elske dine fjender, samt være lys og salt for verden? Er Åndens frugter, som du i din omvendelse til Jesus Kristus bør bære ikke; kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse, for at du ikke som Jesus formaner om i Matthæus 3;10,12, skal hugges om ved roden og kastes i ilden som aldrig slukkes?
LOL!
Det er ikke et spørgsmål om at være "modtagelig overfor argumentation", det er et spørgsmål om rent faktisk at ville engagere sig i en dialog.
Det, jeg skriver er jo det, tros hele tiden kommer frem til. Jeg har spurgt, men ikke fået svar, hvorfor det er så vigtigt for tros at afvise tro og religiøs erfaring med psykiatriske termer.
Jeg betragter ikke tros som en fjende, men vil hjertens gerne betragte ham/hende som en samtalepartner. Du har helt ret i at jeg er en synder er fortjener død og fortabelse; hvorfor tror du ellers jeg er hos Jesus? Jeg kan i øvrigt ikke se hvad det har med sagen at gøre.
Generelt er det lidt morsomt at kristne skal finde sig i hvad som helst, ellers er de ikke kristne nok. Hvorfor er det så interessant at påpege at vi er nogle dumme svin, det ved vi da godt?
Om ikke andet har jeg da netop bevidst for dig hvor vigtigt det er at der findes en, der kan tage min skyld og skam på sig. Hvem gør det for dig?
• Hvordan går det til, at et menneske bliver troende i en bestemt religiøs henseende?
• Er det indlæring/manipulation?
• Er det afhængig af omgivelserne - den herskende religion i landet, af forældre, af andre påvirkninger?
Jeg har oplevet at gå fra en "tro" på at Gud eksisterede, til en mere personlig tro og overbevisning på at Gud rent faktisk er og at Jesus gav mening. Jeg levede i 20år med alle ydre påvirkninger kørt i stilling, men den personlige tro kom først dér. Jeg tror Gud skaber troen i det enkelte menneske. Påvirkninger er vigtige og gode i mit tilfælde, de har bestemt noget at skulle have sagt, at benægte det ville være naivt. Men når det er sagt så tror jeg ikke det er hele forklaringen, det ville også være naivt hvis man blot konkluderede det.
Citat:
• Hvordan går det til, at nogle mennesker er enormt sikre på, at deres religion er den eneste sande, og at alle andres er falsk?
Svaret er troen. Troen på at Bibelen er Guds ord og at han taler til mennesket gennem denne. Den tro gør det muligt for mig at konkludere at andre religioner er galt på den. Islam, fordi den sidste profet ikke er Mohammed men Gud talte sit frelsende budskab gennem Jesus. Hinduisme, fordi der er kun én Gud osv.
Citat:
• Hvorfor er det egentlig nødvendigt at dyrke en religion?
Nødvendigt? Selve dyrkningen af religioner ligger vel til mennesket. Som kristen er det nærliggende at tro at Gud har skabt denne længsel efter ham i hans skabning, men jeg kan ikke lige huske om der er belæg i Bibelen eller det er en lommefilosofi. Men du kan jo godt gå gennem livet uden religion, men så fylder man den guddommelige længsel med så meget andet, overtro, fankultur, idoldyrkelse, billed bladet i så milde grader som jeg beskriver min egen tro i 20 år ovenover. Så nødvendig er religionen ikke for vejrtrækningen, men når den guddommelige længsel bliver fyldt med det den er skabt til, ja så er det super nice. Derfor kristendom frem for ingenting - som måske kan virke ligegodt (bedre?) for folk uden for troen.
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
#77197 - 15/12/200610:45Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: tros]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tros - jeg er enig i Moes og Simons kommentarer her, men bliver lidt hængende i dette spørgsmål fra dig:
Citat: • Hvorfor er det egentlig nødvendigt at dyrke en religion?
... jeg dyrker ikke en religion, og det synes jeg heller ikke, at nogen bør. Jeg ved godt, at kristendommen er defineret som værende blandt "De store verdensreligioner" ... men nej, jeg er ikke spor religiøs og føler mig meget mere på bølgelængde med ateistiske mennesker end med nogen muslim eller Hindu eller andre, som har kastet anker i en eller anden religion eller religiøsitet .. you name them ... de er meget længere væk fra sandheden end ikke-troende!
"Tro" er sådan et svært og mangetydigt ord. Engelsk er lidt mere ud-speficificerende: belief, thinking, trust, faith, fidelity, loyalty, confidence, conviction ... Her mener jeg, at "trust" rammer helt godt.
At "dyrke en religion" - nej vel? Så hellere dyrke sport og radiser! Det er Gud, der tjener mig, når jeg går til Gudstjeneste! Det er ikke mig, der tjener Gud, men lige omvendt Gud, der opsøger mig, og giver mig sig selv .. i nadveren og i Ordet.
At blive overbevist om, hvem Jesus er, og hvad han vil give os - - det er altså ikke at dyrke en religion!
#77198 - 15/12/200611:11Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: kristina]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kristina
Citat: ... jeg dyrker ikke en religion, og det synes jeg heller ikke, at nogen bør. Jeg ved godt, at kristendommen er defineret som værende blandt "De store verdensreligioner" ... men nej, jeg er ikke spor religiøs og føler mig meget mere på bølgelængde med ateistiske mennesker end med nogen muslim eller Hindu eller andre, som har kastet anker i en eller anden religion eller religiøsitet .. you them them ... de er meget længere væk fra sandheden end ikke-troende!
Det forstår jeg altså ikke. Skulle mennesker, der på forhånd afviser alt overnaturligt, være tættere på at lære den sande Gud at kende, end de mennesker, der higer og søger efter »noget«? Når Paulus siger: »Athenere! Jeg ser, at I på alle måder er meget religiøse« (Ap.G. 17,22), er det så ikke for at rose athenerne? De kendte ikke Gud, men de havde dog altret for den ukendte gud. Var de så ikke tættere på at lære Gud at kende, end hvis de på forhånd havde afvist eksistensen af denne ukendte gud?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#77199 - 15/12/200611:49Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
Citat: Det forstår jeg altså ikke. Skulle mennesker, der på forhånd afviser alt overnaturligt, være tættere på at lære den sande Gud at kende, end de mennesker, der higer og søger efter »noget«?
Nej, mennesker, der higer og søger er tættere på at lære Sandheden at kende, det har du sikkert helt ret i ... men de, som har fundet en forkert vej, mener jeg ikke er spor higende og søgende!
Jesus siger: Matt. 7,14: Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
Jeg vil bestemt mene, at jo længere man begiver sig ud af en af de veje, der ender i den brede vej, der fører bort fra livet, jo vanskeligere er det at finde den trange vej, som Jesus taler om her!
Så skal man jo nemlig først gå den tunge gang tilbage til start, der hvor vi alle i udgangspunktet er befinder os, nemlig som fjender af Gud! .. Derfor vil jeg mene, det er bedre at have nul som udgangspunkt, dvs. afvise alt overnaturligt!
Paulus' berømt tale til athenerne på Areopagos synes jeg var et skoleeksempel på fremragende og inspireret pædagogik! Han tog på god kierkegaardsk vis udgangspunkt i atenernes situation, som den jo var: De dyrkede mange forskellige afguder, og der var næppe nogen ateister til stede!
Citat: • Hvordan går det til, at et menneske bliver troende i en bestemt religiøs henseende?
Der kan sikkert gives mange grunde til det. En mulighed er at man møder noget som vækker en side af en, en side som intet andet har vækket. Og den person eller det emne som har vækket en får selvfølgelig ens interesse.
Citat: • Er det indlæring/manipulation?
Indlæring og manipulation kan selvfølgelig i høj grad forekomme. En speciel situation er, at hvis en side af en er blevet vækket som ovenfor nævnt, så er der er fare for at man tror på alt hvad der ellers udgår fra den kilde som har vækket en.
Citat: • Er det afhængig af omgivelserne - den herskende religion i landet, af forældre, af andre påvirkninger?
Omgivelserne har altid stor betydning. Omgivelserne indeholder de muligheder som man kan forholde sig til. Det ville være svært at forholde sig til noget som ikke bliver præsenteret for en, men ofte leder mennesker efter noget ud over det som de er vokset op med. Og så kan de godt finde nye inspirationer.
Citat: • Hvordan går det til, at nogle mennesker er enormt sikre på, at deres religion er den eneste sande, og at alle andres er falsk?
Dette er nærmest et arketypisk problem. Man behøver bestemt ikke mene, at bare fordi man har fundet noget som er rigtigt for en selv, så skal alle andre gå samme vej. Det er der desværre en del der mener. Men faktisk er det et ansvar man ikke kan påtage sig på andre menneskers vegne så det bør man lade være med. Det er lidt ligesom børn, der vokser og i skolen og lærer en bestemt måde at dividere på og tror at alle andre måder at dividere på er forkerte. Først senere opdager de at der er flere måder.
Citat: • Hvorfor er det egentlig nødvendigt at dyrke en religion?
Hvis det er et kald, så vil det sandsynligvis være nødvendigt for personen.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter
Citat: Dette er nærmest et arketypisk problem. Man behøver bestemt ikke mene, at bare fordi man har fundet noget som er rigtigt for en selv, så skal alle andre gå samme vej. Det er der desværre en del der mener. Men faktisk er det et ansvar man ikke kan påtage sig på andre menneskers vegne så det bør man lade være med.
Her er vi uenige.
Hvis jeg har fundet en sandhed, altså noget, der er rigtigt for mig selv, men ikke sandt for alle, og under alle omstændigheder, så vil jeg ikke tøve med at afvise det! Hvis vi mennesker kan sidde med hver sin "sandhed", så har vi ophævet sandhedsbegrebet og ude i "alt-er-relativt-dogmet": Sandheden findes ikke, og Gud findes kun, hvis du tror det ...
Hvis jeg derimod er overbevist om, at jeg kender vejen til det evige liv i Guds Paradis, så vil jeg se det som et meget alvorligt svigt at undlade at gøre mine medmennesker opmærksom på den vej!
Specielt hvis jeg tror, at alle andre veje fører til fortabelse!
I den situation synes jeg det er total mangel på næstekærlighed at tænke: Damn you, Jack, as long as I'm alright!
Citat: Hvordan går det til, at et menneske bliver troende i en bestemt religiøs henseende?
Lad mig blive dette første spørgsmål, som egentlig er to.
TRO, tro på noget transcendent, at transcendere har religionshistorisk som udgangspunkt, at der er noget, som mennesker ikke kan finde ud af, og så må der findes noget andet end det, der kommer af menneskers hersken. Det kan være naturfænomener (tordenens og regnens tilsyneladende mærkværdighed f.eks.), jagtheldets tilfældighed, krigsheldets uforudsigelighed, frugtbarhedens luner og dødens mystik.
Den utryghed, som disse fænomener kunne afstedkomme, gjorde det meget hensigtsmæssigt at forsøge at behage disse mystiske kræfter gennem ofringer og gennem en meget underdanig og ydmyg hengivelse.
Gudebillederne har haft en overensstemmelse med videnskabernes udvikling. Torden er ikke længere forårsaget af Tor's buldrende kørsel, og guders skikkelse er blevet monistisk.
Tro er også nutidig et transcendent anliggende med de samme ingredienser som tidligere. Troen er et forklarings anliggende (skabelsen), et forsikringsanliggende (mystikken om det der er efter døden) og også et socialt anliggende (kirke).
Den religiøse retning, den tilvalgte religion er helt afhængigt af den påvirkning mennesket modtager fra omgivelserne - ikke mindst som barn.
#77203 - 15/12/200612:35Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tros, lige en indskudt:
Citat: Troen er et forklarings anliggende (skabelsen), et forsikringsanliggende (mystikken om det der er efter døden) og også et socialt anliggende (kirke).
Her udtrykker du fint den helt princpielle forskel mellem kristendom og religiøsitet:
Forklaring: kristendommen forklarer ikke skabelsen for det moderne, videnskabeligt indstillede, logisk tænkende menneske, tværtimod. Det klarer Darwin meget bedre. Bibelen giver anledning til langt flere spørgsmål, end den besvarer.
Forsikring: nej tværtimod! Det er skræmmende og forfærdende at måtte se i øjnene, at mennesker går fortabt. Større utryghed kan ikke tænkes!
Socialt anliggende: næh, kirken er ikke specielt god til det sociale!
Citat: Dette er nærmest et arketypisk problem. Man behøver bestemt ikke mene, at bare fordi man har fundet noget som er rigtigt for en selv, så skal alle andre gå samme vej. Det er der desværre en del der mener. Men faktisk er det et ansvar man ikke kan påtage sig på andre menneskers vegne så det bør man lade være med.
Her er vi uenige.
Hvis jeg har fundet en sandhed, altså noget, der er rigtigt for mig selv, men ikke sandt for alle, og under alle omstændigheder, så vil jeg ikke tøve med at afvise det! Hvis vi mennesker kan sidde med hver sin "sandhed", så har vi ophævet sandhedsbegrebet og ude i "alt-er-relativt-dogmet": Sandheden findes ikke, og Gud findes kun, hvis du tror det ...
Hvis jeg derimod er overbevist om, at jeg kender vejen til det evige liv i Guds Paradis, så vil jeg se det som et meget alvorligt svigt at undlade at gøre mine medmennesker opmærksom på den vej!
Specielt hvis jeg tror, at alle andre veje fører til fortabelse!
Hej kristina,
Det lader til at der er flere kristne mennesker der godt kan lide udtrykket "alt-er-relativt-dogmet" eller "sandhedsrelativisme". Der er bare den hage ved det, at det har intet at gøre med hvad jeg skrev, for jeg sagde ikke at sandhed er relativt, det er da muligt at det er det, men jeg sagde intet i den retning. Hvad jeg antydede var derimod at den vej ad hvilken du finder sandhed er relativ. Og det er noget helt andet. Det er ligesom et Krakskort der viser hvordan du finder frem til Nørrebrogade. Kortet viser faktisk hvordan du kan finde derhen. Men hvis du mener at det betyder at alle andre metoder, som viser hvordan man finder Nørrebrogade er falske på grund af en ide om et dogme nemlig "alt-er-relativt-dogmet", så har du afskåret en masse mennesker fra at komme frem, for det er ikke sikkert at Krakskort er brugbart for alle. Hvis du virkelig mener at Nørrebrogade er blevet relativ af den grund, så synes jeg du er godt og grundigt ude at svømme.
Jeg synes at det er ualmindeligt groft at prøve at påtvinge et andet menneske at gå en bestemt vej, uanset om vedkommende har mulighed for det eller ej, istedet for at hjælpe den person til at gå en vej som faktisk kan befares af den person.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter - tak for din forklaring! Jeg kan godt se hvad du mener, men enige er vi nu stadig ikke.
Citat: Jeg synes at det er ualmindeligt groft at prøve at påtvinge et andet menneske at gå en bestemt vej, uanset om vedkommende har mulighed for det eller ej, istedet for at hjælpe den person til at gå en vej som faktisk kan befares af den person.
Du har ret, det ville være groft, helt uacceptabelt og forbryderisk, faktisk, at påtvinge et andet menneske at gå en bestemt vej ...
Men der er ikke tale om tvang! Sand kristen forkyndelse har ikke noget moment af tvang i sig. Enhver er fri til at lytte, eller at lade være med at lytte, eller at afvise ...
Men jeg tror jo kun der findes én eneste vej til livet: Jesus! Hans Ord og Sakramenter, som er Ham selv! Alle andre veje fører til fortabelse.
Jesus viser ikke vejen, nej, han ér i egen person selve Vejen! (Min ubeviselige påstand!) Derfor er det ikke muligt at finde flere forskellige veje, der fører til Jesus!
For han ér lige her, lige nu, med al sin grænseløse kærlighed til hver eneste af os! Vi er ham så dyrebare, for han har betalt for vores frelse med den højeste pris ..
Han kender os bedre end vi kender os selv, han véd hvad vi tænker, og han læser, hvad vi skriver!
Er det mon helt uforståeligt, hvad jeg mener hermed?
Du får lige begyndelsen af Salme 139, som jeg holder så meget af:
Herre, du ransager mig og kender mig. Du ved, om jeg sidder eller står, på lang afstand er du klar over min tanke; du har rede på, om jeg går eller ligger, alle mine veje er du fortrolig med.
Før ordet bliver til på min tunge, kender du det fuldt ud, Herre; bagfra og forfra indeslutter du mig, og du lægger din hånd på mig.
Det er for underfuldt til, at jeg forstår det, det er så ophøjet, at jeg ikke fatter det.
Men jeg tror jo kun der findes én eneste vej til livet: Jesus! Hans Ord og Sakramenter, som er Ham selv! Alle andre veje fører til fortabelse.
Jesus viser ikke vejen, nej, han ér i egen person selve Vejen! (Min ubeviselige påstand!) Derfor er det ikke muligt at finde flere forskellige veje, der fører til Jesus!
Hej kristina,
Nu taler du om to ting: 1) Jesus som værende vejen. 2) Veje der fører til Jesus. Du kan faktisk ikke vide om der er millioner af veje der fører til Jesus. Der er allerede mange veje bare indenfor kristendommen. Hvis du mener at ingen veje fører til Jesus, idet kun Jesus selv er vejen, så må du holde op med at fortælle om Jesus til folk der ikke har hørt om Jesus, da du derved ville give udtryk for en vej til Jesus.
Mvh, Lars Peter
PS.: Bemærk at jeg skriver dit navn kristina med lille "k". Det er fordi du selv gør det. Jeg gør mig normalt umage med at henvende mig til folk med det navn (inklusive stavemåde) som de selv angiver. Jeg kan dog huske et tilfælde hvor jeg skrev dit navn med stort "K".
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter (skal jeg hellere skriver Sandheds-søger?) ... jeg er bange for, at vi er havnet i noget, der er lidt ordkløverisk - jeg påtager mig gerne ansvaret - eller noget af det ...
Men når du skriver, at jeg bør holde op med at fortælle om Jesus til dem, som ikke har hørt om Jesus, fordi jeg derved ville give udtryk for en vej til ham, så kan jeg ikke sige amen til det.
Paulus skrev til sin menighed i Korinth, 1.Kor. 2,1-2: Og da jeg kom til jer, brødre, forkyndte jeg ikke Guds hemmelighed for jer med fremragende talekunst eller visdom, for jeg havde besluttet, at jeg hos jer ikke ville vide af andet end Jesus Kristus, og det som korsfæstet. Uden sammenligning i øvrigt: Paulus forkyndte heller ikke nogen vej, han forkyndte Jesus Kristus som korsfæstet - slet og ret!
Vi er nu i den dejlige adventstid. Advent = komme.
Han kommer! (om et par uger!) Og han ér kommet! (før nutid - for et par tusind år siden!) Og han har altid været (evig, fra før tidernes begyndelsen, fra før verden blev skabt ved ham!) Og han kommer igen (futurum - kun Faderen ved hvornår) for at skabe en ny jord, gøre op med alt ondt og dømme levende og døde ..
Om Jesus kan vi sige, at han er, var, har været, vil være - - altså at han lever, han levede, han har levet, han vil leve ... nu og i al evighed!
Glædelig advent, på alle måderne!
kristina p.s.: ja, tak for det lille k i mit brugernavn, det er ganske rigtigt det, jeg har valgt, og som jeg har det bedst med. Hvorfor ved jeg ikke rigtig - det kunne måske være for at kompensere for, at jeg virkeligheden synes, at jeg er noget kæmpestort: Guds barn, arving til Hans rige! Større kan det ikke blive!
Citat: Hej Lars Peter (skal jeg hellere skriver Sandheds-søger?)
Hej kristina,
Eftersom jeg selv underskriver mig med mit rigtige navn Lars Peter kan du roligt skrive Lars Peter.
Citat: ... jeg er bange for, at vi er havnet i noget, der er lidt ordkløverisk - jeg påtager mig gerne ansvaret - eller noget af det ...
Men når du skriver, at jeg bør holde op med at fortælle om Jesus til dem, som ikke har hørt om Jesus, fordi jeg derved ville give udtryk for en vej til ham, så kan jeg ikke sige amen til det.
Ordkløverisk? Hmm, det er vel meget reelt. Hvis du ønsker at andre lærer Jesus at kende må du nødvendigvis fortælle dem om det, og hvis du siger noget om hvordan de kan finde Jesus så har du angivet en vej.
Citat: Glædelig advent, på alle måderne!
Tak for dine gode ønsker. Glædelig advent til dig også!
Mvh, Lars Peter
PS.:
Citat: p.s.: ja, tak for det lille k i mit brugernavn, det er ganske rigtigt det, jeg har valgt, og som jeg har det bedst med. Hvorfor ved jeg ikke rigtig - det kunne måske være for at kompensere for, at jeg virkeligheden synes, at jeg er noget kæmpestort: Guds barn, arving til Hans rige! Større kan det ikke blive!
Interessant. Jeg lagde netop mærke til at både dit brugernavn og din underskrift er ens. Nogle bruger ikke nødvendigvis lille bogstav i deres underskrift selvom de gør i brugernavnet.
Mit brugernavn Sandheds-søger fandt jeg på efter jeg i et andet forum havde underskrevet mig med Stjernesøgeren. Jeg ønskede ikke på det tidspunkt at bruge samme navn og så fandt jeg på Sandheds-søger. Engang var der en der mente at hvis jeg tog det navn alvorligt så måtte jeg lytte til netop ham eftersom han forkyndte sandheden, og han sagde vist også noget om at mit navn forpligtede mig til at holde mig til sandheden. Der er bare det interessante ved det at navnet ikke siger noget om hvorvidt jeg kender sandheden, det siger kun at jeg søger den. Det er betydeligt mere ydmygt end hvis jeg havde kaldt mig sandhedskender eller sandhedssiger. Man skal nu ikke lægge for meget i om det er ydmygt eller ej, eller hvad det er. Det er blot et brugernavn, men både et flot og fint brugernavn.
Citat: Hej tros, lige en indskudt: Citat: Troen er et forklaringsanliggende (skabelsen), et forsikringsanliggende (mystikken om det der er efter døden) og også et socialt anliggende (kirke).
Her udtrykker du fint den helt principielle forskel mellem kristendom og religiøsitet:
Det forstår jeg ikke. Kristendom er en religion, og religiøsitet en egenskab, nemlig den at være religiøs, som igen bl.a. vil sige at være from, lydig og gudfrygtig i spørgsmål om ens religion. Religiøsitet kan også beskrives som det enkelte menneskes oplevelse af det metafysiske i tilværelsen.
Hvis påstanden er, at kristendommen ikke er en religion, så er vi langt, langt uden for almindelig anerkendt sprogbrug og begrebsforståelse.
Citat: religi'on, (af lat. religio 'gudsfrygt, fromhed', gen. religionis, vist af re- og afledn. af ligare 'binde'), guds- eller gudetro. I mange kulturer var og er religion så rodfæstet og altomfattende, at det nærmer sig det meningsløse at udskille begrebet. Religion er her snarest det totale livsmønster, fx hos naturfolk; også fx islam hævder at repræsentere et totalt livsmønster. En snævrere betydning får man i sekulariserede og pluralistiske samfund, fx de europæiske og nordamerikanske, hvor religion kan defineres som tro på gud eller udfoldelse af den rituelle side af tilværelsen. (fra DSDE)
Citat: Forklaring: kristendommen forklarer ikke skabelsen for det moderne, videnskabeligt indstillede, logisk tænkende menneske, tværtimod.
Nej, men påstår en skabelse ved en gud som arkitekt og bygherre - og det bygger alene på, at det styrker gudens overherredømme.
Citat: Forsikring: nej tværtimod! Det er skræmmende og forfærdende at måtte se i øjnene, at mennesker går fortabt. Større utryghed kan ikke tænkes
Den karakteristik har du vist totalt misforstået. Mit anliggende er at påpege, at det er gennemanalyseret, at mange mennesker tilslutter sig en tro - mere eller mindre engageret - fordi der jo kunne være noget om det, og så kan det da aldrig skade at deltage. Er der så ikke noget om den tro og om omvendelse - tja, så er der jo ikke sket nogen skade.
Og så kunne du beskrive, hvad du mener, når du skriver
Citat: mennesker går fortabt
Citat: Socialt anliggende: næh, kirken er ikke specielt god til det sociale!
Prøv en Googlesøgning med "kirkens fællesskab" og du får omkring 165.000 resultater - og det er endda på dansk. Dertil kommer, at netop "fællesskabet" meget, meget ofte fremføres som KIRKENs ypperste tilbud til mennesker, og det gøres naturligvis, fordi KIRKEN, der i sin eksistensberettigelse som "det gamle hus" påstår at være den eneste successionsrigtige kirke, altså forsamlingen af de sande kristne.
Citat: Her udtrykker du fint den helt princpielle forskel mellem kristendom og religiøsitet
Hej kristina,
Hvis man tror på Gud er man religiøs. Hvis kristendommen mangler religiøsitet så betyder det at kristendommen mangler en Gudstro. En kristendom uden gudstro? Jo, det har man måske hørt om, men det er ikke det man almindeligvis vil forstå ved kristendom.
#77212 - 16/12/200608:32Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tros m.fl.
Jeg kan godt forstå jeres indsigelser, og véd også godt, at jeg er lidt på kollisionskurs med almindelig sprogbrug, når jeg afviser at være det, man normalt forstår ved religiøs, selv om jeg er kristen.
Forskellen er en mand: Jesus af Nazaret!
Jeg ser ikke mere grund til at betvivle hans liv end Chr. IV's og - for nu at gå tilbage til Jesu samtid, kejser Augustus, som døde i år 14 f.Kr. og blev efterfulgt af kejser Tiberius. Og Cæsar - jeg regner da også med, at han har levet, selv om der ikke foreligger nær så megen dokumentation for hans liv som for Jesu liv.
Jeg tror altså på et menneske, Jesus, og på at han, lige som de andre nævnte, har levet her på jorden, i historisk og geografisk virkelighed, og endda for ikke særlig længe siden. 2.000 år er ikke ret længe, synes jeg!
Så langt så godt. Der er ikke megen religiøsitet her, vel? Hvis jeg derimod troede på Tor, Odin, Vishnu, Brahma - eller tilbad guldkalve, sten, træer og udskårne billeder, så vil jeg nok mene, at det manglede lidt reel og konkret substans og sandsynlighed for, at det var meget andet end tidsspild ..
Det som skiller Jesus fra mange andre historiske personer er således ikke noget religiøst gen hos mig, som regner med ham. Det som skiller, er de ting han sagde, og de ting han gjorde, og som der foreligger en hel masse dokumentation for.
Det var helt usædvanlige og enestående og tæt på u-trolige, ting han sagde og gjorde, ingen tvivl om det. Aldrig havde man hørt noget lignende, selv om der ganske vist forelå en stor mængde meget ældre jødiske skrifter, som havde forudsagt, at der ville blive født en person som ham.
Spørgsmålet er så, om det kan passe, eller det ikke kan passe. Jeg regner så med, at det er sandt hvad han siger. Jo mere jeg læser om ham, jo mere troværdig forekommer han mig. Han er ikke til at komme uden om! Faktisk tror jeg de fleste af os kristne som regel smile lidt, når nogen spørger "er du meget religiøs?" Nej, vil i hvert fald jeg svare, ikke spor! Jeg er kristen! Man kan være mere eller mindre religiøs, men ikke mere eller mindre kristen. Enten er man, eller også er man ikke!
Så Jesus er, vil jeg hævde, den, som han ifølge NT selv siger, at han er. Og altså hverken en psykisk syg, en løgnhals, en kriminel eller en tryllekunstner, som der nok dengang var lige så mange af som nu. I så fald var han formentlig også forlængst gået i glemmebogen ...
Jeg kan godt forstå jeres indsigelser, og véd også godt, at jeg er lidt på kollisionskurs med almindelig sprogbrug, når jeg afviser at være det, man normalt forstår ved religiøs, selv om jeg er kristen.
Forskellen er en mand: Jesus af Nazaret!
Hej kristina,
Alt det du skriver har noget at gøre med hvad du tror på. Det har intet at gøre med at kristendommen ikke skulle være en religion.
Selvfølgelig er forskellen Jesus Kristus. Ordet kristendom er jo afledt af ordet Kristus, så det er det der gør, at netop den religion hedder kristendom.
Hvis jeg skulle følge din argumentation for at der ikke er tale om religion, så ville det svare til at jeg skulle argumentere for at en bil i virkeligheden ikke er et køretøj eller at en spade ikke er et graveredskab. Folk der er gode til sådanne argumentationer kunne sikkert argumentere for at en spade ikke er en spade. Men det ville være en teoretisk leg med ord og ikke noget der reelt holder.
Der har tidligere været debatter her på Jesusnet om at kristendom ikke skulle være en religion. Det er altså - undskyld jeg siger det - noget vrøvl. OK, det betragtes vel som useriøst i en debat at afvise noget som værende vrøvl eftersom det ikke er et argument, så du må bære over med mig. Men så lad mig sige, at for at noget skal kunne være en "ikke-religion", så skal det være noget som ikke hører ind under begrebet religion, noget som ikke passer med hvad man forstår ved religion.
Ordet religion har været debateret adskillige gange her på Jesusnet. Religion kan både betyde en gudsdyrkelse under en eller anden form og det kan betyde en dyrkelse af en eller flere hellige skrifter. Der kan sikkert også gives andre definitioner på religion - politiske ideologier kan f.eks. godt dyrkes på en måde man ville kalde religiøs. Men de to ovenstående betydninger må siges at være de grundlæggende: en gudsdyrkelse og/eller en dyrkelse af en hellig skrift.
Kristendommen indeholder begge disse betydninger. Man tror på Gud, man laver gudstjenester, man siger at Jesus Kristus er Gud, man taler om en treening Gud; og mht. til den hellige skrift: Man betragter Bibelen som grundlag for hele ens tro og lægger vægt på at læse den og følge dens retningslinjer. Tydeligere kan det vist ikke siges, at det er indiskutabelt at kristendommen er en religion.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter
Citat: Alt det du skriver har noget at gøre med hvad du tror på. Det har intet at gøre med at kristendommen ikke skulle være en religion.
Enig! Det jeg skriver har noget at gøre med, hvem jeg tror på. Og enig: Kristendommen er en af de store verdensreligioner. Det har jeg jo da skrevet flere gange!
Men jeg vil gentage, at det ikke forudsætter noget religiøst gen at anse Jesus af Nazaret for en historisk person, som talte sandt. Det kræver heller ikke noget religiøst gen (men muligvis en vis god-troenhed! ) at mene, at hans jordeliv, hans død og hans genopstandelse er dokumenteret i så høj grad, at det er sandsynliggjort, at det er sandt hvad der står!
Usædvanlige hændelser kræver megen dokumentation, og den mener jeg foreligger!
Det er helt klart umuligt at overbevise ikke-kristne - og sikkert også ganske mange kristne - om mit synspunkt, så det vil jeg ikke gøre yderligere forsøg på. Jeg har heller ikke mere at sige om det, så vi kommer ikke længere.
Men tak, Lars Peter og Propi, for jeres tilkendegivelser!
#77216 - 16/12/200616:04Re: Hvordan opstår TROEN
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tros
"Religiøs 1. = som har at gøre med en religion - en religiøs handling 2. = som følger en religions regler nøje - han er meget religiøs" (Politikens retsskrivnings - og betydningsordbog)
Det er nok især den sidste (2), der i de fleste kristnes ører skurrer, da det leder tankerne hen på en demonstration af egen fromhed, såsom tidligere tiders farisæere, der gav tiende af mynte, dild og kommen................og så iøvrigt var ligeglade med deres medmennesker.
De fleste af os tror på at vi er frelst af nåde!, og ikke fordi vi følger en masse regler. Det er faktisk Kristendommens kernepunkt.
Med venlig hilsen
Malli
Ændret af malli (16/12/200616:06)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Men jeg vil gentage, at det ikke forudsætter noget religiøst gen at anse Jesus af Nazaret for en historisk person, som talte sandt. Det kræver heller ikke noget religiøst gen (men muligvis en vis god-troenhed! ) at mene, at hans jordeliv, hans død og hans genopstandelse er dokumenteret i så høj grad, at det er sandsynliggjort, at det er sandt hvad der står!
Usædvanlige hændelser kræver megen dokumentation, og den mener jeg foreligger!
Det er helt klart umuligt at overbevise ikke-kristne - og sikkert også ganske mange kristne - om mit synspunkt, så det vil jeg ikke gøre yderligere forsøg på. Jeg har heller ikke mere at sige om det, så vi kommer ikke længere.
Men tak, Lars Peter og Propi, for jeres tilkendegivelser!
kristina
Hej kristina,
Velbekommen!
Det er godt nok en mærkelig form for argumentation i forbindelse med om en kristen er religiøs.
Om et menneske anser Jesus af Nazaret for en historisk person behøver intet at have med at gøre om de er kristne og religiøse. Mht om han taler sandt, så kommer det an på hvad han siger. Hvis han releterer sig selv til Gud så er vi ovre i det religiøse.
Hvis hans jordeliv, hans død og hans genopstandelse er historisk, ja så er det historisk. Hvis det releteres til Gud, så er det religiøst.
Du skriver som om det at være religiøs kun gælder, hvis der er tale om noget som ikke er virkeligt. Men det foreligger der intet om i definitionen på religiøsitet.
Muslimer betragter også Jesus af Nazaret som en historisk person; det bliver de ikke kristne af. For at blive kristen må man nødvendigvis antage et religiøst synspunkt som er kristent.
For en muslimer er Muhammed den største profet og Muhammed er en historisk person. Det betyder ikke at der ikke er tale om religiøsitet hvis man er Muslim.
Gnostisk inspirerede indfaldsvinkler drejer sig om at opnå en større erkendelse om hvem man er, det drejer sig om at finde ud af noget virkeligt om sig selv og sit forhold til livet og til Gud. Altså man ønsker at opnå større erkendelse om noget virkeligt. Det betyder da ikke at der ikke er tale om noget religiøst.
Imidlertid er den største mangel i dit argument at du helt udelukker emnerne Gud og troen på Jesus Kristus som frelser, og disse emner er i høj grad religiøse; men hvis du udelukker dem, så udelukker du noget temmelig centralt kan man vist roligt sige.
#77218 - 16/12/200618:01Re: Hvordan opstår TROEN
Nikolaj
Bruger
Hej Kristina
Citat: Men jeg vil gentage, at det ikke forudsætter noget religiøst gen at anse Jesus af Nazaret for en historisk person, som talte sandt. Det kræver heller ikke noget religiøst gen (men muligvis en vis god-troenhed! ) at mene, at hans jordeliv, hans død og hans genopstandelse er dokumenteret i så høj grad, at det er sandsynliggjort, at det er sandt hvad der står!
Jeg gætter på, at du egentlig er enig med mig, men: Plejer vi ikke at sige, at den blotte overbevisning og holden-for-sandt ikke i sig selv er nogen sand kristen tro, jf. Jakobs brev? Nuvel, i dag er det sikkert ret usædvanligt, at mennesker holder Bibelens budskab for sandt uden at tage konsekvensen af det (og, undskyld mig, blive religiøse), men for et par århundreder siden var det vist ret almindeligt. Men en tro uden gerninger – altså en overbevisning, som ikke får betydning for éns liv – er en død tro. Der skal da mere til end blot at mene, at Jesus af Nazaret var en historisk person – det mener de fleste, uanset overbevisning, vist ikke, der er grund til at betvivle –, at han talte sandt, og at han genopstod – det tror (nej: véd!) Satan og hans engle jo også. Man må også handle på det – er det ikke rigtigt?
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#77219 - 16/12/200619:18Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj ..
Citat: Jeg gætter på, at du egentlig er enig med mig, men: Plejer vi ikke at sige, at den blotte overbevisning og holden-for-sandt ikke i sig selv er nogen sand kristen tro, jf. Jakobs brev?
Det er lidt vanskeligt for mig at skille det ad, må jeg indrømme.
Hvis jeg er overbevist om, at det er sandt, det der står i Bibelen, så giver det vel næsten sig selv, at jeg handler på det - at jeg ikke kan lade være med at handle på det!
For mig at se er det, du kalder den blotte overbevisning og holden-for-sandt = sand kristen tro! Altså at holde for sandt, ikke kun at Jesus var en historisk person, men også at han faktisk sagde og gjorde det, der står, at han sagde og gjorde!
Hvis jeg tror det, så er jeg retfærdiggjort ved Jesu stedfortrædende død for mine synder!
Citat: Men en tro uden gerninger – altså en overbevisning, som ikke får betydning for éns liv – er en død tro. Der skal da mere til end blot at mene, at Jesus af Nazaret var en historisk person
Når troen er død, så er den der ikke!
Jesu broder Jakob skrev i Jak. 2,26: For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt. Ja, lige præcis! Og er vi retfærdiggjort, er vi født på ny! Kol 1,12-14: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. !
Altså "gjort duelige til at få del i de helliges arv .. " At være hellig betyder at være "udskilt" - bruges første og fremmest om Gud selv. Guds Ånd = Helligånden.
Men også mennesker kaldes hellige! Brevene fra Paulus er tit adresseret til "de hellige i ... " - og indeholder formaninger om, at de hellige (de døbte og troende) skal leve som hellige!
Og vi vokser i hellighed - det er en vækst, der sker, fordi vi er fra at være Guds skabningerer blevet børn af Gud. Vi opdrages simpelthen! Vi lærer efterhånden at lade være med at leve som vi tidligere, i vores uvidenhed, levede.
Men det er ikke en opdragelse, vi selv skal sørge for! Børn tager sig ikke sammen og går i gang med at opdrage sig selv! Det er ved Helligåndens hjælp, at vi efterhånden vokser og lærer at sige nej til alt det, der ikke hører Gud til, og ja til det, der hører livet til, livet med Gud.
Det vi selv skal gøre, det er at komme til stede der hvor vi sætter os under Guds tiltale: Bibelen, Ordets forkyndelse, Nadveren, det kristne fællesskab.
Vi skal derimod ikke selv smøge ærmerne op og gå i gang med de gode gerninger - så falder vi så let i og bliver loviske og glemmer det helt enkle, og samtidig det allersværeste: at begribe og modtage Guds nåde -
Vers 3 i Grundtvigs "Klynke og klage, nætter og dage":
Smilende døie Trængsel og Møie, Juble ved Korset i Frelserens Spor, Det efterhaanden Lærer os Aanden , Lærer os Mund-Smag af Himlen paa Jord!
Altså: "det efterhånden, lærer os Ånden" .. !
Men helliggørelsen bliver ikke endelig her i denne verden, for gamle Adam er sejlivet, og ham kan vi først forvente at slippe af med på den nye jord!
Sådan mener jeg, det skal forstås. Det blev en længere forklaring, end jeg havde tænkt mig - tasterne løb af med mig, men forhåbentlig kan du se, om vi nu er enige?
Jeg gætter på, at du egentlig er enig med mig, men: Plejer vi ikke at sige, at den blotte overbevisning og holden-for-sandt ikke i sig selv er nogen sand kristen tro, jf. Jakobs brev? Nuvel, i dag er det sikkert ret usædvanligt, at mennesker holder Bibelens budskab for sandt uden at tage konsekvensen af det (og, undskyld mig, blive religiøse), men for et par århundreder siden var det vist ret almindeligt. Men en tro uden gerninger – altså en overbevisning, som ikke får betydning for éns liv – er en død tro. Der skal da mere til end blot at mene, at Jesus af Nazaret var en historisk person – det mener de fleste, uanset overbevisning, vist ikke, der er grund til at betvivle –, at han talte sandt, og at han genopstod – det tror (nej: véd!) Satan og hans engle jo også. Man må også handle på det – er det ikke rigtigt?
Guds fred Nikolaj
Hej Nikolaj,
Nu var hele kristinas pointe at hun ville vise at det ikke er religiøst at være kristen og altså ikke at diskutere de dybere detaljer angående hvornår en person er kristen.
Det er som om det at være religiøs nærmets er fy-fy, hvorfor ved jeg ikke. Hvad det har at gøre med hvorvidt Jesus var en historisk person må stå hen i det uvisse. Det religiøse ligger jo ikke i det og det var jo også hvad kristina sagde. Men det har jo bare intet at gøre med om man er religiøs hvis man er kristen.
Om det er historisk bevist at han genopstod aner jeg ikke, men hvis han genopstod så er betydningen af en sådan genopstandelse et religiøst spørgsmål. Det kan ikke være andet. En genopstandelse i sig selv beviser intet om hvem der forårsagede genopstandelsen, hvorfor den i det hele taget kunne lade sig gøre, og ikke mindst hvad formålet var. Men eftersom det helt klart er blevet sagt at det er Guds værk, så er det også helt klart blevet sagt at vi her har at gøre med noget religiøst.
Men altså, ærlig talt, så har jeg svært ved at se hvad problemet skulle være (men det er tydeligvis et problem eftersom der er andre end kristina der har prøvet at påstå at det ikke er at være religiøs at være kristen. Så det ser ikke ud til, at det bare er noget kristina selv har fundet på).
Hvorfor i alverden skulle der være noget odiøst i at være religiøs? Det er åbenbart så slemt, så mennesker der tydeligvis fremstår som religiøse (i hvertfald tydeligvis for alle andre - eller hvis jeg ikke kan tale på andres vegne, så i det mindste tydeligt for mig) benægter at de er det. Og når de så forklarer hvorfor de ikke er religiøse så fremhæver de blot deres religiøsitet (det synes jeg i hvertfald er åbenbart at de gør).
Mvh, Lars Peter
Rettelse: Jeg tilføjede sætningen "- eller hvis jeg ikke kan tale på andres vegne, så i det mindste tydeligt for mig" i ovenstående indlæg.
#77222 - 17/12/200600:23Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: propi]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej propi
Citat: Du holder altså fast i, at din Jesus-dyrkelse ikke er et religiøst foretagende. Så er det altså heller ikke et treenigt foretagende - eller hvad?
Jeg kan ikke svare dig, for vi bruger ordene forskelligt - vi taler hver sit sprog!
I min optik fører det, som jeg opfatter som religiøsitet/åndelighed/spiritualitet bort fra tro på Jesus = bort fra sandheden og livet.
Udtryk som "Jesus-dyrkelse", "religiøst foretagende" og "treenigt foretagende" rammer ikke noget hos mig ... vi taler hver sit sprog. Ikke så mærkeligt.
Når jeg ser på min bolig, som jeg befinder mig inde i, så ser jeg jo også noget helt andet end den, der går forbi på vejen og betragter den udefra og på afstand.
Nikolaj
Bruger
Hej Lars Peter
Jeg har ikke noget problem med at kalde mig selv religiøs . Nogle kristne mener, at de egentlig er ateister af natur, men kristne på trods. Sådan har jeg det ikke. Jeg er ret sikker på (og jeg håber), at hvis jeg ikke var kristen, ville jeg have en anden religion. Efter min mening er mennesket religiøst af natur – vi længes hjem.
Guds fred Nikolaj
#77224 - 17/12/200613:01Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
Citat: Jeg er ret sikker på (og jeg håber), at hvis jeg ikke var kristen, ville jeg have en anden religion. Efter min mening er mennesket religiøst af natur – vi længes hjem.
Spændende! - og for mig overraskende - tanke, som jeg meget gerne vil fordybe mig noget mere i.
Jeg har det helt anderledes og er ret sikker på (og håber faktisk også!), at hvis jeg ikke var kristen, så ville jeg ikke have nogen specifik religion. Men jeg ville regne med en overordnet intelligens (Gud), siden jeg findes, og siden universet findes og ser ud og fungerer som det gør .. mon det ligger i generne?
Jeg har ikke noget problem med at kalde mig selv religiøs . Nogle kristne mener, at de egentlig er ateister af natur, men kristne på trods. Sådan har jeg det ikke. Jeg er ret sikker på (og jeg håber), at hvis jeg ikke var kristen, ville jeg have en anden religion. Efter min mening er mennesket religiøst af natur – vi længes hjem.
Guds fred Nikolaj
Hej Nikolaj,
Helt enig! Herligt. Jeg tror at den natur, du der nævner, gør at vi kan appelleres til, at vi kan vækkes eller at noget i os kan vækkes.
Det er nok også en grund til at jeg har det sådan, at selvom mit forhold til religion har ændret sig meget siden jeg blev født (for 56 år siden), så er det som at der er et grundlag som ligger dybt og er det samme som det hele tiden har været.
#77226 - 17/12/200614:28Re: Hvordan opstår TROEN
Nikolaj
Bruger
Hej Kristina
Tak for dit svar. Du spørger, om jeg kan se, om vi nu er enige, men jeg må indrømme, at det er jeg faktisk lidt i vildrede om. Så jeg synes, vi skal fortsætte samtalen lidt endnu.
Citat: Hvis jeg er overbevist om, at det er sandt, det der står i Bibelen, så giver det vel næsten sig selv, at jeg handler på det - at jeg ikke kan lade være med at handle på det!
Ja, jeg tror bare, det siger mere om dig, end om alle mennesker. Jeg tror desværre, det for mange mennesker (hvor mange vil jeg ikke gisne om) er muligt (og bekvemt) at holde tanke og handling nogenlunde adskilt.
Citat: For mig at se er det, du kalder den blotte overbevisning og holden-for-sandt = sand kristen tro! Altså at holde for sandt, ikke kun at Jesus var en historisk person, men også at han faktisk sagde og gjorde det, der står, at han sagde og gjorde! Hvis jeg tror det, så er jeg retfærdiggjort ved Jesu stedfortrædende død for mine synder!
Hvad nu, hvis man bare mener det? Det kan måske godt ligne en strid om ord, men for mig at se ligger der mere i det at tro end blot det, at man mener, noget er sandt. Som det siges i Hebræerbrevet 11,1: »Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.« Tro kræver begge aspekter: overbevisningen om det ubeviselige, men også tilliden til det, der håbes på, nemlig Guds frelse i Jesus Kristus.
Citat: Og vi vokser i hellighed - det er en vækst, der sker, fordi vi er fra at være Guds skabningerer blevet børn af Gud. Vi opdrages simpelthen! Vi lærer efterhånden at lade være med at leve som vi tidligere, i vores uvidenhed, levede. Men det er ikke en opdragelse, vi selv skal sørge for! Børn tager sig ikke sammen og går i gang med at opdrage sig selv! Det er ved Helligåndens hjælp, at vi efterhånden vokser og lærer at sige nej til alt det, der ikke hører Gud til, og ja til det, der hører livet til, livet med Gud.
Helt enig! Det er selvfølgelig vigtigt at have det med, at troens frugter ikke er noget, vi kan udvirke af os selv. En gren kan jo kun bære frugt, når den sidder på et træ.
Citat: Vi skal derimod ikke selv smøge ærmerne op og gå i gang med de gode gerninger - så falder vi så let i og bliver loviske og glemmer det helt enkle, og samtidig det allersværeste: at begribe og modtage Guds nåde -
Hmm, joh, men hvad skal vi så gøre? Bliver det ikke let en dårlig undskyldning for ikke at gøre noget, at man venter på, at Gud skal virke i én, og man skulle jo også nødig gå hen og blive lovisk? Jeg tror faktisk ikke, vi nødvendigvis behøver at have en eller anden ophøjet oplevelse af, at Gud virker i os; men vi kan trygt stole på, at når end vi gør noget godt, er det i sidste ende Guds gerning, der udføres gennem os.
Guds fred Nikolaj
#77227 - 17/12/200614:47Re: Hvordan opstår TROEN
Nikolaj
Bruger
Hej Kristina
Citat: Spændende! - og for mig overraskende - tanke, som jeg meget gerne vil fordybe mig noget mere i. Jeg har det helt anderledes og er ret sikker på (og håber faktisk også!), at hvis jeg ikke var kristen, så ville jeg ikke have nogen specifik religion. Men jeg ville regne med en overordnet intelligens (Gud), siden jeg findes, og siden universet findes og ser ud og fungerer som det gør .. mon det ligger i generne?
Jeg tror også, jeg ville regne med Guds eksistens uanset hvad. For mig at se er det simpelt hen den mest plausible forklaring på verdens og menneskets eksistens og indretning. Men som sagt tror jeg derudover også, at jeg ville have en anden religion, hvis det ikke lige var kristendommens sandhed, jeg var overbevist om. Som jeg skrev før: »vi længes hjem« – vi mennesker har en iboende længsel efter at lære vores Skaber at kende og have fællesskab med ham. Det er for mig at se derfor, alle kulturer har religioner. De fleste religioner tager alvorligt fejl af, hvem og hvordan Skaberen er, men de er alle udtryk for en mere eller mindre bevidst længsel efter ham.
Guds fred Nikolaj
#77228 - 17/12/200619:34Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj, jeg er glad for at du fortsat gider ... jeg tror vi nærmer os en fælles forståelse af dette vigtige.
Citat: kr.:Hvis jeg er overbevist om, at det er sandt, det der står i Bibelen, så giver det vel næsten sig selv, at jeg handler på det - at jeg ikke kan lade være med at handle på det!
Nik.: Ja, jeg tror bare, det siger mere om dig, end om alle mennesker. Jeg tror desværre, det for mange mennesker (hvor mange vil jeg ikke gisne om) er muligt (og bekvemt) at holde tanke og handling nogenlunde adskilt.
Ja, det er bestemt muligt, også for mig! - at holde tanke og handling hver for sig! Men altså ikke tro og handling!
Citat: kr.: Hvis jeg tror det, så er jeg retfærdiggjort ved Jesu stedfortrædende død for mine synder! Nik.: Hvad nu, hvis man bare mener det? Det kan måske godt ligne en strid om ord, men for mig at se ligger der mere i det at tro end blot det, at man mener, noget er sandt.
Ja, helt enig! Tro (fast tillid .. ) er andet og mere end at mene. Og faktisk også andet og mere end at vide!!
Som du skriver: "Tro kræver begge aspekter: overbevisningen om det ubeviselige, men også tilliden til det, der håbes på, nemlig Guds frelse i Jesus Kristus." Ja, netop! Det er muligt at mene det, og vide det, men vi kan godt, fx. i en krisesituation hvor vi bliver bange, blive konfronteret med, at "jo, jeg ved det jo sådan set godt, men jeg tror det egentlig ikke for alvor!"
Fx. en præst, der godt kender evangeliet, og er fuldstændig klar over, at uanset hvad der sker, er der intet at frygte, han kan sagtens svede koldsved og blive lige så bleg som resten af passagererne, hvis han er ombord på et skib i havsnød, og kaptajnen henvender sig til ham for at få ham til at bede for, at de må blive reddet, for ".. nu kan kun Gud hjælpe os".
Han véd godt, at han har intet at frygte, men han tror det egentlig ikke!
Citat: kr.: Vi skal derimod ikke selv smøge ærmerne op og gå i gang med de gode gerninger - så falder vi så let i og bliver loviske og glemmer det helt enkle, og samtidig det allersværeste: at begribe og modtage Guds nåde -
Nik.: Hmm, joh, men hvad skal vi så gøre? Bliver det ikke let en dårlig undskyldning for ikke at gøre noget, at man venter på, at Gud skal virke i én, og man skulle jo også nødig gå hen og blive lovisk?
Jo, vi skal gøre noget! - som jeg vist skrev (måske et helt andet sted?): Vi skal læse og lytte til Guds ord. Gå i kirke. Bede. Modtage sakramenterne. Være sammen med andre kristne ..
Så vil Gud gribe ind i vores liv og give os mod og lyst til at gøre Hans vilje, uden at det er spor pligtbetonet! "Det efterhånden, lærer os Ånden, skænker os forsmag af himmel på jord .. "
Ef. 2,10: For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
#77229 - 18/12/200600:16Re: Hvordan opstår TROEN
Nikolaj
Bruger
Hej Kristina
Jeg tror også, vi nærmer os enighed, så jeg nøjes bare med at gribe fat i det, jeg stadig er lidt i tvivl om.
Citat: Jo, vi skal gøre noget! - som jeg vist skrev (måske et helt andet sted?): Vi skal læse og lytte til Guds ord. Gå i kirke. Bede. Modtage sakramenterne. Være sammen med andre kristne ..
Så vil Gud gribe ind i vores liv og give os mod og lyst til at gøre Hans vilje, uden at det er spor pligtbetonet! "Det efterhånden, lærer os Ånden, skænker os forsmag af himmel på jord .. "
Ef. 2,10: For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
Eller hvad mener/tænker/tror du?
Jeg tror faktisk, det er vigtigt at gøre godt, også selv om man ikke har lyst til det. Ellers bliver det for mig at se til noget føleri og en dårlig undskyldning for ikke at gøre det, man egentlig godt ved, at man burde. Jeg synes heller ikke, jeg kan finde noget belæg i Bibelen for, at vi kun skal gøre det gode, når vi har lyst (og mod) til det – tværtimod; som det f.eks. siges i Luk. 6,27-28: »Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer.« Jeg tror, man skal være af en ret særlig støbning for ligefrem at have lyst til at handle sådan mod disse mennesker. Men altså, bortset fra begrebet lyst, er vi vist stort set enige.
Guds fred Nikolaj
#77230 - 18/12/200600:39Re: Hvordan opstår TROEN
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Nikolaj
Luk. 6,27-28: »Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer.«
Citat: Jeg tror, man skal være af en ret særlig støbning for ligefrem at have lyst til at handle sådan mod disse mennesker.
Hvad med om man er en ny skabning. Det er vel sådan, at vi forvandles og bliver denne særlige støbning, i takt med at vi tilegner os den gode praksis, som vi ved er Guds gerning. Når man hviler i det åndelige Menneske, er det indlysende og ikke noget man skal tænke over, eller opbygge lyst til, at handle ud fra Guds Vilje. Det ligger vel ikke fjernt fra den troende.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#77231 - 18/12/200600:45Re: Hvordan opstår TROEN
[Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger
Hej Vandrer
Citat: Det er vel sådan, at vi forvandles og bliver denne særlige støbning, i takt med at vi tilegner os den gode praksis, som vi ved er Guds gerning. Når man hviler i det åndelige Menneske, er det indlysende og ikke noget man skal tænke over, eller opbygge lyst til, at handle ud fra Guds Vilje. Det ligger vel ikke fjernt fra den troende.
Jo, det kan du selvfølgelig godt have ret i. Men som du også skriver, er dette noget, der kommer »i takt med at vi tilegner os den gode praksis, som vi ved er Guds gerning«. Jeg tror, at jo mere, man gør det gode, jo mere får man også lyst til at gøre det. Men det er jo ikke det samme som, at man har lyst til det, før man kommer i gang med det.
Guds fred Nikolaj
#77232 - 18/12/200609:43Re: Hvordan opstår TROEN
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj - - vi nærmer os mere og mere!
Citat: Jeg tror faktisk, det er vigtigt at gøre godt, også selv om man ikke har lyst til det. Ellers bliver det for mig at se til noget føleri og en dårlig undskyldning for ikke at gøre det, man egentlig godt ved, at man burde. Jeg synes heller ikke, jeg kan finde noget belæg i Bibelen for, at vi kun skal gøre det gode, når vi har lyst (og mod) til det – tværtimod; som det f.eks. siges i Luk. 6,27-28: »Men til jer, som hører mig, siger jeg: Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer.«
Jeg tror, man skal være af en ret særlig støbning for ligefrem at have lyst til at handle sådan mod disse mennesker.
Nu bliver det lidt tricky! Helliggørelsen indebærer dette: at have lyst til at gøre det, som gamle Adam bestemt ikke har - og aldrig får - lyst til at gøre!
Altså: Hører jeg Jesus til, så har jeg lyst til at gøre det, som jeg ikke har lyst til at gøre!
Så fortæller min samvittighed (Helligånden!) mig nemlig, at jeg skal sætte med ned og tænke kærligt på dem, som hader mig og med vilje har gjort mig fortræd, og jeg skal folde mine hænder og bede for dem.
Det springende punkt - den store forskel (for mig selv!) - er hensigten, intentionerne med at "gøre det gode" - om min skærv til de fattige er ment og tænkt som en slags paradis-forsikring, som udbetaling på billetten til Guds rige.
For ofrene for denne verdens ondskab, er det dog helt underordnet, hvad mine hensigter måtte være med at udfylde det girokort! Så er vi enige om, at
der findes ingen god grund til at lade være med at gøre det gode!