Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#77174 - 14/12/2006 13:31 At advare eller ikke advare
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Matt 13
Lignelsen om ukrudtet i hveden og om sennepsfrøet og om surdejen

v24 Han fortalte dem en anden lignelse: »Himmeriget ligner en mand, der såede god sæd i sin mark. v25 Mens folkene sov, kom hans fjende og såede ukrudt i hveden og gik sin vej. v26 Da kornet skød op og satte kerne, kom også ukrudtet frem. v27 Husbondens folk kom så og spurgte: Herre, såede du ikke god sæd i din mark? Hvor kommer da ukrudtet fra? v28 Han svarede: Det har en fjende gjort. Folkene spørger ham så: Vil du have, at vi skal gå ud og luge det væk? v29 Han svarer dem: Nej, for når I luger ukrudtet væk, kommer I til at rykke hveden op sammen med det. v30 Lad blot begge dele gro side om side indtil høsten. Ved høsttid vil jeg så sige til høstfolkene: Tag først ukrudtet fra og bind det i knipper, så det kan brændes, men saml hveden i min lade.«

Paulus nævner ligefrem ved navns nævnelse nogle enkelte der er fjender af evangeliet, og man skulle syntes han modsiger Jesus, men i nogle tilfælde er det vel iorden at advare. Men som Jesus siger, så kan det hænde at man skader mere end man gavner, men hvor er grænsen?

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#77175 - 14/12/2006 13:56 Re: At advare eller ikke advare [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Jeg har altid forstået lignelsen som et billede på hele verden. Dvs. en advarsel mod at putter folk i fængsel eller diskriminere på anden vis fordi de ikke er kristne.

Til toppen 
#77176 - 14/12/2006 14:24 Re: At advare eller ikke advare [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

Jeg tror der er tale om at fjenden sår forkert lære i mennesker som så giver det videre til andre og deraf kommer en frugt. Og at det er de mennesker der er forkerte på den, vi ikke skal hive op.

Ole

Til toppen 
#77177 - 14/12/2006 14:32 Re: At advare eller ikke advare [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Jeg tænker at det er vigtigt at sige fra overfor ukristelig lære, men meget vigtig at tale med og om mennesker respektfuldt.

Vi åbner ikke evangeliet for mennesker ved at dømme dem ude; vi åbner døren ved at hjælpe dem til at se at det, de tror på, ikke er sandt.

Og når jeg skriver "vi" så mener jeg jo "os og Helligånden!"

Til toppen 
#77178 - 14/12/2006 14:38 Re: At advare eller ikke advare [Re: ]
Ole Madsen
Bruger

jeg syntes du siger noget rigtigt, ikke at dømme dem ude, og derved giver vi også Gud plads til selv at tale til dem, ved ikke at dømme dem ude.

godt sagt

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær