Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#77029 - 11/12/2006 12:17 SSO: Mormonkirkens historie og religions magt
LLLars
Bruger

Reg.: 31/10/2006
Som I sikkert har læst i tråden: "Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO?" skal jeg skrive Større Skriflig Opgave i uge 6.

Men op til da, skal jeg da læse og forberede mig.

Så her i denne tråd vil jeg lægge mine tanker, og notater ud om emnet, som i kan kommenter på.

Emnet som jeg har valgt at uddybe mig i, er Mormonkirkens historie og hvilken indflydelse religion har:

Individet<-Kirken->Samfundet

I forbindelse med mormonkirkens historie vil jeg primært koncentrere mig om:

-Udvandringen fra skandinavien, og rejsen til Zion (Amerika) i årene 1850-1900.
-Missionærernes metoder for at udbrede sin tro
-Hvordan er organisation og hvilke paraller er til Jesus Kristus, og hans dicible.

Om religionens magt vil jeg koncentrerer mig med baggrund i Mormonkirken som eksempel, sådan at jeg har en rød tråd i opgaven, og derefter perspektivere til aktuelle begivenheder, som fx. Islams indflydelse på verdenssamfundet(ganske kort).

Håber vi ses i tråden her:

Til toppen 
#77030 - 11/12/2006 16:36 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
LLLars
Bruger

Organisationen i mormonkirken:

Kirken bliver ledt af en mand, som fungerer som præsident og profet. I øjeblikket er det Gordon B. Hinckley.

Præsidenten har to rådgivere, og disse tre ledere udgør Det Første Præsidentskab.

Det Første Præsidentskab får hjælp af De Tolv Apostle, som er særlige vidner om Jesus Kristus for hele verden.

Andre ledre, som kaldes halvfjerdsere, bistår De Tolv og tjener i forskellige områder over hele verden.

De lokale menigheder ledes af biskopper.

Nogle ideer hvilke sammenhænge der er fra organisation på Jesus tid?
Og Betyder talene noget bestemt?

Mvh Lars

Til toppen 
#77031 - 11/12/2006 18:20 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Lars

jeg mener desuden, at en menighed (et "sogn") eller et stift kaldes for en "stav" i Danmark på dansk, af kirkens medlemmer.

Gætter på at De Tolv er netop 12 , fordi Jesus havde 12 Apostle. (og senere kom dog jo så endnu en apostel til, nemlig Apostlen Paulus)

Ved ikke med de tre øverste ledere, om tallet 3 har noget symbolsk at sige..

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#77032 - 11/12/2006 20:08 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
De 12 apostle svarer til de tolv udvalgte disciple - senere var der sandsynligvis 12 apostle blandt de første kristne - dette er dog ikke så sikkert, som mormonerne tror.

De 70 svarer til udsendingen af de 72 (Luk 10:1) - siger en masse mormoner. Andre peger dog mere på de 70 ældster (2 Mos 24:1, 4. Mos 11:16, Ez 8:11). Når der henvises til de 72 Jesus sendte ud, pointeres det, at de var specielle vidner, ligesom apostlene og derfor havde mange af de samme karakteristika.

Mormoner går meget op i, at med de 70 og de 12 har de organiseret sig på samme måde som de første kristne. Den påstand kan naturligvis betvivles, men nu bevæger vi os vist udover formålet med din opgave.....

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#77033 - 11/12/2006 20:53 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
Anonym
Anonym

Intet af det der

Mange kirker hævder at have samme stil som urkirken, og praksis som dengang jesus levede eller i aposteltiden efter jesu opstandelse,.......

Dog er det nok mest ønsketænkning, da kirken dengang ikke var meget anderledes end fra jødisk tankegang dog endnu,... det var måske Paulus der var med til at ændre på at kristendommen for alvor brød med jøderne, og blev til oldkirken og senere den katolske kirke,..

Hvad mormornerne mener er jeg ikke lige helt med på, men mange sekter og yderliggående kirker gør gerne brug af talsystemer og statusbegreber for at prøve og linke deres kirke til bibelske terme,... 3, 12, 72, apostel evangelist profet etc etc etc.,...

Det hersker mange diskutioner om hvordan urkirkens struktur var, til det arbejde må der henvises til erfarne forskere inden for NT.

Ret evt. henvendelse til Aarhus Universitet til lærer gruppen i NT studier v. Det teologiske fakultet,.. deres emails står der vist fremme endnu,

Men en ting er helt sikkert, man skal ikke tro mormonerne blindt

Tallene nævnt fx det tolv, må bestemt være brugt om tolvkredsen, af andre kaldet det tolv apostle eller diciple, selvom de fire evangelister ikke er enige om rækkefølgen af apostlene eller hvem der var med og ikke med

(se fx. Matt, Mark, Luk, Johs)

mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#77034 - 11/12/2006 21:00 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: tau]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
En menighed kaldes en "gren" (hvis det er en lille menighed) eller et ward (større menigheder).

I Danmark er de forskellige wards og grene delt op i to stave (større enheder). I Danmark er der to stave (nemlig en for vest Danmark og en for øst Danmark). Hver stav dækker i Danmark ca. 2000 medlemmer.

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#77035 - 12/12/2006 03:08 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Lars,

Tillad mig at kommentere om de halvfjerds. Jeg er medlem af Jesu Kristi Kirke så min holdning er naturligvis præget af dette. Men du spørger omvendt på et forum hvor nogle ikke anerkender os som kristne så manges holdning her vil også være præget af det, så du må naturligvis sortere fra hvad du vil vælge at tro på - Nå men videre, her er lidt om de halvfjerds ud fra hvad vi tror på:

Der står ikke ordret "de halvfjerds" noget sted i Bibelen, men i tidens midte

...udpegede Herren også halvfjerdsindtyve andre og sendte dem i forvejen, to og to, til hver by og hvert sted, hvorhen han selv ville komme. (Lukas 10:1)

I Lukas kan vi læse, at Herren gav dem tydelige anvisninger på at missionere, de udførte deres arbejde, selv de onde ånder var dem underdanige (v.17), og de glædede sig fordi deres navne var indskrevet i himlen. (Lukas 10:1-24). De fik meget detaljerede anvisninger af Herren, som det fremgår af Lukas 10:1-24, hvilket klart indikerer, at disse "halvfjerdsindtyve andre" i tillæg til andre kvorums blev organiseret med det samme formål, at prædike evangeliet.

For at forstå baggrunden for de halvfjerds kvorum i Jesu Kristi Kirke er det nødvendigt at vide noget om det præstedømme, som er i kirken. Præstedømmet er myndigheden til at handle i Guds navn. Præstedømmet har to hovedafdelinger, kaldet Melkisedeks, eller det højere, præstedømme og det Aronske præstedømme (det mindre præstedømme). I det aronske præstedømme findes embederne diakon, lærere og præster. Det Melkisedekske præstedømmes kvorum udgøres af ældster og højpræster. Hvert præstedømme kvorum har specifikke ansvar i forbindelse med at tjene kirkens medlemmer.

Joseph Smith fik i 1829 at vide, at for at reorganisere Kristi kirke på jorden igen, måtte de først modtage Guds præstedømme, som de tidlige disciple også havde båret.

Den 15, maj 1829 blev Joseph Smith og Oliver Cowdery ordineret til det aronske præstedømme under en engels hænder, der tilkendegav sig som Johannes, den samme, som i Det nye Testamente kaldes Johannes Døberen. Han sagde at han handlede under ledelse af Peter, Jakob og Johannes, de fordums apostle, som sad inde med nøglerne til det højere præstedømme, som kaldtes det melkisedekske (Guds Søns) præstedømme. Her er de ord, som Johannes ved denne lejlighed sagde til dem:

"I Messias's navn overdrager jeg jer, mine medtjenere, Arons præstedømme, som ejer nøglerne til engles betjening og til omvendelsens evangelium og til dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse; og dette skal aldrig mere tages fra jorden, førend Levis sønner atter frembringer et offer for Herren i retfærdighed." (L&P. 13)

Det var med dette præstedømme at Johannes Døberen døbte Jesus Kristus, for at "opfylde alt hvad ret er" (Matt. 3:13-17). Joseph Smith og Oliver Cowdery fik at vide, at de senere ville modtage det højere Melkisedekse præstedømme. Jeg har desværre ikke beretningen om denne begivenhed lige her.

Herren har fortalt at Arons præstedømme som blev gengivet til jorden er den samme guddommelige præstedømme myndighed, som Johannes Døberen døbte Jesus Kristus med, og som Aron og leviterne på GTs tid handlede i. Han har også fortalt os, at disse to præstedømmer har været givet til mennesker lige siden jordens skabelse og at de er nødvendige for at forrette evangeliets ordinancer på en måde så de er bindende både på jorden og i himlen. Det fremgår af GTs optegnelse at Israels ældster, i det mindste på Moses tid, blev ordineret til halvfjerds (dvs. var medlemmer af et kvorum bestående af 70 ældster), og blev givet særlige præstedømme velsignelser og forpligtelser. Det var "halvfjerdsindstyve af Israels ældster" som gik op sammen med Moses, Aron, Nadab og Abihu, "og skuede Israels Gud", og således blev særlige vidner om hans navn (2.Mos. 24:1-11 - specielt v.9-10). Og da Herren gav Moses yderlige administrativ hjælp til, at hjælpe ham med at bære folkets byrde, var det fra de halvfjerds ældster han valgte dem. "Jeg vil stige ned og tale med dig" sagde Herren til Moses "og jeg vil tage noget af den Ånd, der er over dig, og lade den komme over dem, for at de kan hjælpe dig med at bære folkets byrde, så du ikke ene skal bære den." (4.Mos. 16-17).

Herren sagde ved kirkens genoprettelse at 70 ældster skulle kaldes som halvfjerds og organiseres i et specielt kvorum under ledelse af de tolv apostle.

Herren sagde følgende om disse halvfjerds, i åbenbaringer om præstedømmet, som blev givet til profeten Joseph Smith:

"De halvfjerds er også kaldet til at prædike evangeliet og være særlige vidner for ikke-jøderne og for hele verden. Og heri adskiller de sig i deres kalds pligter fra andre embedsmænd i kirken. Og de danner et kvorum, der har samme myndighed og magt som de omtalte tolv særlige vidner eller apostle...

...De halvfjerds skal handle i Herrens navn under de tolvs ledelse...hvilket kvorum er indststiftet for omrejsende ældster, der skal bære vidnesbyrd om mit navn i hele verden, hvorhen det omrejsende højråd, mine apostle, sender dem for at berede vejen for mit ansigt.

...Og disse halvfjerds skal være omrejsende prædikanter, først blandt ikke-jøderne og derefter blandt jøderne." (L&P. 107:25-26,34; 124:139)

Mht. tallene som du henviser til så ligger der ingen speciel symbolsk betydning i at der sidder 3 personer i det første præsidentskab, 12 i apostlenes råd osv.

Mvh
John

Til toppen 
#77036 - 12/12/2006 10:08 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
LLLars
Bruger

Jo tak alle sammen, det er interassant med forskellige syn på organisation, og specielt din forklaring Buus som du skrev den midt om natten, så fik jeg også en mormons synspunkt på tingene....

Det spændende her er at man prøver at efterligne det gamle system, for at virke oprigtigt..Eller her er tale om en åbenbaring, som fortæller os hvordan kirken skal organiseres for budskabet om evangelierne kan komme ud til folket.

BUUS: Hvad er så forskellen på Arons præstedømme og det højere Melkisedekse præstedømme? Det fik jeg ikke fat i....

Er der forskel på tallene 3-12-70'erne eller.....

og så lige en ting mere, hvad betyder evangeliets ordinancer ?

Evangelist: Jeg vil prøve at kontakte ham, det kan være han kan hjælpe mig på sporet af den gamle urkirke og mormonkirken...

Til toppen 
#77037 - 12/12/2006 10:17 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
LLLars
Bruger

Kilder:

Indtil videre har jeg fået fat i bøger om mormonkirken og nogle religionssociologiske bøger:

Om Mormonkirken:

Mormorner
Oh, du Zion i vest
Den genoprettet kirke
Mormonernes rejse til amerikas Zion fra 1850-1900
I religionsfrihedens skygge
Mormonernes forsøg med Flerkoneri: 1843-1890
Tro, Bed og Arbejd!
Biografi af C.C.A. Christensen

Om religionssociologi:
Religionen retur
Religion og kognition
Metoder og teorier i religionssociologien
Når danskere skifter tro

Ellers nogle gode bøger i kender om religionens magt?

Mvh Lars

Til toppen 
#77038 - 16/12/2006 13:39 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej Lars

En bog du ikke må gå glip af er "An introduction Mormonism" af Douglas J. Davies.

Det er nok den mest seriøse bog skrevet om mormoner fra et religionshistorisk og religionssociologisk synsvinkel.
Den er saglig og tager ikke stilling til mormoners tro. Det er hverken forsvar eller kritik, kun information.

Den var guld værd da jeg skrev min bacheloropgave på universitet, der omhandlede mormonkriken og hvordan andre religiøse organisationer kritiserede dem.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#77039 - 17/12/2006 20:34 Re: SSO: Mormonkirkens historie og religions magt [Re: LLLars]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Lars,

Du er velkommen. Jeg skrev så sent fordi jeg arbejder til kl. 01.00 om natten og først er hjemme kl. 01.30-45.

Vi har ikke efterlignet Kristi Kirke i tidens midte. Iflg. vores tro har Herren åbenbaret det præstedømme og de embeder til jorden (apostle, profeter m.fl.) som fandtes i kirken dengang, og som gik tabt da apostlene forsvandt fra kirken i tidens midte.

Så ja, det er en åbenbaring fra Gud der ligger til grund for organiseringen af Jesu Kristi Kirke i vores tid.

Du kan læse om præstedømmets embeder her

Melkisedeks præstedømme er efter Guds Søns orden og tjener i de åndelige ting, mens Arons præstedømme er det mindre præstedømme, som tjener i de ydre ting eller forordninger. Prøv at følg linket.

Mht. tallene 3-12-70 så mener jeg ikke at de har nogen symbolsk betydning.

Jeg kommer lige ind på det med evangeliets ordinancer senere. Jeg skal nå postkassen nu

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær