1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#76924 - 11/12/2006 01:34
Faderhusets forsøg på at overtage Ungdomshuset
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære debattører Når man ser på sagen om Faderhusets forsøg på at overtage Ungdomshuset, kan man vel hurtigt komme frem til konstateringen; det er en kedelig sag, man helst vil holde nallerne fra. Et par klik på nettet, viser, at det er en kamp som også føres dér. Menigheden Faderhusets hjemmeside er i skrivende stund, formentlig hacket og den kunne ikke besøges, men her er en artikel på Dialogcentret's hjemmeside, og en søgning på DR og TV2, som hurtigt kan give overblik. Sjældent finder jeg en sag i omverden, som denne, der kalder på Etiske tilkendegivelser fra kristne, hvor de har mulighed for, at træde i karakter med holdninger, som samtidig fortæller omverden noget om kristnes menneskesyn. For mig at se, er Faderhusets forsøg; på at rive de fattige klæder fra de unge; en sag, som burde ende ud i; at Faderhuset vender på en tallerken og simpelt hen forærer Ungdomshuset til de unge, med en undskyldning. Optændt af misundelse, har Faderhuset bragt myndighederne, samfundet og ikke mindst alle kristne, i en pinlig situation. Faderhuset misbruger vore samfundsregler og er konfliktsøgende, formentlig i foranlediget af et eller andet religiøst motiv. Det har nogle frikirker taget afstand fra. Ved at forsøge at tilegne sig Ungdomshuset fra de unge, laver Faderhuset efter mit skøn, gevaldigt brud på det tiende bud, her let omskrevet; Du må ikke begære og forsøge at tilegne dig hvad din næste anser for sit. Hvordan vil du karrakterisere det menneskesyn, som viser sig i Faderhusets håndtering af sagen? Lige netop i en sådan sag, mener jeg, at passivitet fra kristnes side, måske er et tegn på, at man gemmer sig lidt, for det er en beskidt sag. Jeg mener til gengæld, at vi kan sende nogle vigtige signaler, som fortæller omverden om, hvor vi står. Både ved passivitet og ved tilkendegivelser i denne sag, vil de kristne vise dét menneskesyn de går rundt med for offentligheden. Kan vi, som kristne, stikke fingrene i denne sag og være med til, at finde en endelig løsning for Ungdomshuset, som ikke ender med at kaste skygger vor egen forståelse af den kristne Etik? Jeg håber i vil finde emnet interessant og vil se frem til, at se holdninger og menneskesyn udtrykt. Pax & Bonum Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#76925 - 11/12/2006 10:52
Re: Faderhusets forsøg på at overtage Ungdomshuset
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Vandrer
Ved ikke om jeg har misforstået noget.
Er det ikke sådan at Faderhuset på lovlig vis har købt et hus fra kommunen? Selvfølgelig ifald der er tale om hælervarer, så må Faderhuset naturligvis give afkald på, ja, huset. Men så er det givet, at det kræver en politi-anmeldelse af kommunen.
Ved ikke lige om Faderhuset er "konfliktsøgende"................det er ellers oftest "de autonome", der er i landets aviser. Men det kan selvfølgelig være, at man har undladt at offentliggøre en stenkastende Ruth Eversen iført sort tøj og sjov frisyre.
For mig at se, er man først konfliktsøgende, når man undlader at adlyde landets love (med mindre det strider imod Guds lov)
Med venlig hilsen
Malli
Ændret af malli (11/12/2006 10:54)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#76926 - 11/12/2006 11:21
Lovlig men forkasteligt
[Re: malli]
|
Bruger
|
Kære Malli
Ja, det er nok dig der har misforstået noget. At Ruth Eversen på "lovlig" vis køber huset af Københavns Kommune, er fra starten forkert, ikke fordi det ikke er lovligt, men fordi det er et hus, som hun ved hun ikke kan få fat på uden konflikt. Hun misbruger vore samfundsregler ved at blande sig og købe huset. Ungdomshuset er ikke nogen ukendt adresse eller sag, og de unge har haft til huse der, i snart tyve år.
Jeg mener det er umådelig frækt og uforstandigt, at Ruth går ind og køber huset, ikke for at få fat i det hus, men for at få sat en stopper for de unges underkultur, som har et fristed der. Selvom vi måske ikke synes godt om de unges kultur, så mener jeg at Ruths initiativ en skænsel for kristne, som lætter på sløret og viser sig et uhyggeligt menneskesyn!
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76927 - 11/12/2006 11:29
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Vandrer. du har fuldstændig ret i at det er en mildest talt ærgerlig sag, og der er vist ikke nogen som ikke har kvajet sig i den...
Jeg synes det er lidt tankevækkede at forestille sig hvordan befolkningens opbakning til Ungeren ville være, hvis det nu ikke var en suspekt kristen sekt, men derimod f.eks Novo Nordisk eller røde kors som på lovlig vis havde købt huset og ville have de unge ud - jeg tror sagen ville stå noget anderledes i vores bevidsthed, selv om det jo rent paragrafmæssigt ville være det samme.
Jeg boede indtil for en måned siden et par hundrede meter fra Jagtvej 69, og jeg må blankt tilstå - jeg er træt, TRÆT af autonome, anarkister og medløbere, som i oprør mod det stygge samfund og mangel på bedre at tage sig til, malede grafitti i mit nærområde, smadrede butiksvinduer, brækkede sig på fortovet og tilsyneladende mente, at Nørrebro var deres private legeplads.
Den mest smertefrie løsning ville i mine øjne være, hvis Faderhuset solgte ungeren til Jatvej69-fonden og fik en ende på sagen af den måde. Men eftersom de rent faktisk ejer huset, skal det ske frivilligt og uden politikerindgreb.
Hvor ligger min sympati? Tja, den ligger, når det kommer til stykket, nok hos det flertal af unge som rent faktisk benytter huset til mange gode og fornuftige formål. Men den sympati er ved at være meget tyndslidt efterhånden, på grund af deres ukonstruktive håndtering af sagen og tendens til at sætte sig selv over loven.
Så selv om jeg kan forstå de unges frustration og er ked af Faderhusets håndtering af sagen, må jeg nok også melde mig under fanerne som siger at hvis der ikke kan findes en lovlig løsning, så ryd lortet.
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76928 - 11/12/2006 11:32
Re: Lovlig men forkasteligt
|
Anonym
Anonym
|
Du kan mene hvad du vil om Ruth Evensen og Faderhusets intentioner (det gør jeg også), men hun har ikke begået noget ulovligt ved at købe et hus Københavns Kommune havde sat til salg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76929 - 11/12/2006 11:32
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
Hej Vandrer, Citat: Selvom vi måske ikke synes godt om de unges kultur, så mener jeg at Ruths initiativ en skænsel for kristne, som lætter på sløret og viser sig et uhyggeligt menneskesyn!
Hvad for et menneskesyn er det du mener Ruth Eversen/Faderhuset har? Kan du måske giver en kort beskrivelse?
Personligt mener jeg denne sag er sølet til i misforståelser, hvor min sympati nok mest er hos politiet, som kommunen har smidt ansvaret over på for at få problemet løst.
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#76930 - 11/12/2006 11:48
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Malli og Vandrer
Jeg kan ikke støtte autonome, som stiller krav om at få rådighed over et hus, som ikke har ret til.
Jeg går ikke ind for at støtte nogen, der hidkalder stridslystne meningsfæller i stort tal, endog fra andre lande, for med vold, og trusler om mere vold, at tiltvinge sig noget, der ikke er deres.
Vi skal, i et ordnet samfund, adlyde al lovlig myndighed, også når vi ikke bryder os om den. Gadens parlament er ikke at foretrække frem for folketinget og vores udmærkede tregrening: Den lovgivende (folketinget), den udøvende (politiet) og den dømmende magt (domstolene).
Rom 13,1: Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem ...
Jeg kan heller ikke støtte Ruth Evensen og Faderhuset.
Jesus siger (Matt. 5,23f): Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave. Skynd dig at blive enig med din modpart ...
Og Ruth Evensen har ikke vist nogen god vilje til at opnå forlig, men sætter hårdt imod hårdt: "Vi har ret til ... ". Ja, det har de unægtelig, men burde nok overveje konsekvenserne af at holde på deres ret i stedet for som erklærede kristne at søge forlig.
Faderhuset er en særdeles topstyret karismatisk frikirke, hvis forkyndelse og adfærd ligger meget langt fra hvad jeg regner for sand kristen forkyndelse og adfærd.
Det er jo heller ikke forbudt, heldigvis ikke, men fra mig får de hverken sympati eller støtte.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76931 - 11/12/2006 11:53
|
Bruger
|
Hej Vandrer Hvad nu ifald det havde været en forretning, der havde købt huset..............eller kommunen havde besluttet at rive huset ned og benytte området til P-plads? Det korte og det lange er, at om det ikke havde været Faderhuset, så havde det været andre. Om R.E havde vidst hvilket hus det var, eller ikke vidst det, er vel for så vidt underordnet. Huset tilhører kommunen. Det er derfor dem, der har ansvaret for hvad de vil gøre med huset. Ifald du er husejer bestemmer du også selv om du selv vil bo der, om du vil leje ud - eller om du vil sælge. Tusindvis af lejere oplever at blive opsagt, ja, jeg oplevede det i mine unge dage......fordi huset skulle sælges. Det er nu engang den ret man har som hus-ejer i det samfund vi lever i. Det kan man så forsøge at ændre på.............det lykkedes nu ikke helt så godt for BZ-bevægelsen, så man skal nok gribe til andre metoder, lovlige fx. Jeg kan virkelig ikke se at det er en "skændsel for kristne"  Mvh Malli
Ændret af malli (11/12/2006 11:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76932 - 11/12/2006 12:06
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annie, godt at høre fra dig, som har haft hænderne i dejen - som i modsætning til os teoretikere har haft lejlighed til at observere slagets gang i øjenhøjde. Citat: Hvor ligger min sympati? Tja, den ligger, når det kommer til stykket, nok hos det flertal af unge som rent faktisk benytter huset til mange gode og fornuftige formål.
Dejligt at du mener, at det er et flertal af unge, som benytter huset til gode og fornuftige formål! Hvis jeg havde en skærv, ville jeg gerne lægge den i til netop dem!
Man kunne måske så være så optimistisk at forestille sig, at det flertal ville acceptere et nyt sted at være - - måske kunne de endda anse det for en fordel at begynde på en frisk et sted i nærheden, et sted hvor deres mere rabiate sten- og opkastende bekendte på Jagtvej ikke - endnu ikke i hvert fald - har fået afsat deres ikke-så-charmerende kendingsmærker på lokalerne .. ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76933 - 11/12/2006 12:12
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: Jeg går ikke ind for at støtte nogen, der hidkalder stridslystne meningsfæller i stort tal, endog fra andre lande, for med vold, og trusler om mere vold, at tiltvinge sig noget, der ikke er deres.
Nemlig!, og noget sådant får en modstand til at rejse sig i mig - om så køberne havde været muslimer! og det er ærlig snak. Ifald de unge kommer afsted med den form for pression, lærer vi dem at det er OK at benytte ikke-lovlige midler. Man skal bare skabe sig længe nok - så får man sin vilje. Selv i et samfund, der konstant lefler for ungdommen!, må der være en grænse. Det kræver åbenbart en kvindelig karismatisk leder at give dem den.
Og så synes jeg selvfølgelig at det er ekstra godt, at det er kristne!, der er inde og markere sig.............så får vi gang i debatterne 
Guds fred og alt godt.
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#76934 - 11/12/2006 12:33
Dybt rystet!
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer!
Jeg er dybt rystet over den måde, du gør nar af retsstaten!
Faderhuset har købt et hus af Københavns Kommune, så selvfølgelig må Faderhuset gøre hvad de vil med det hus. Punktum basta.
Hvis du skal kritisere nogen, så skal det være politikerne, der i sin tid traf beslutningen om at sælge. Når du i stedet kritiserer Faderhuset, så opfatter jeg det et udtryk for tankeløshed.
Der er så mange, der har travlt med at kritisere Faderhuset begå karaktermord på Ruth Evensen. Blandt dem har været en del folkekirkepræster fra lokalområdet, der sidder med deres fede pensioner og kirkebygninger, der er afbetalt for længst. Disse præster har ingen anden dagsorden end at distancere sig fra Faderhuset og i den forbindelse er ingenting åbenbart helligt.
Denne sag handler ikke længere om Faderhuset, men om vi har en fredelig retsstat eller ej. Det handler om, hvorvidt en flok overklasseunge skal have lov til at true sig til et hus med bål og brand, optøjer, og ved at tilkalde professionelle ballademagere fra hele Europa.
Hvis der var tale om muslimer, ville de forlængst være sat i kachotten eller sat på første fly til deres 'hjemland'. I så fald ville man nok også kalde det terror.
Jeg er glad for at der trods alt er mange danskere, der kan se klart i denne sag. For jeg har ikke lyst til at leve i en bananrepublik.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#76935 - 11/12/2006 12:45
|
Bruger
|
hej k, Citat: Man kunne måske så være så optimistisk at forestille sig, at det flertal ville acceptere et nyt sted at være - - måske kunne de endda anse det for en fordel at begynde på en frisk et sted i nærheden, et sted hvor deres mere rabiate sten- og opkastende bekendte på Jagtvej ikke - endnu ikke i hvert fald - har fået afsat deres ikke-så-charmerende kendingsmærker på lokalerne .. ?
Hele den "køb-et-nyt-sted-til-de-unge" debat er cool nok. Men sårn generelt set: er det så overhovedet muligt at finde et nyt sted til dem? Jeg tænker, de unge kan måske, og jeg siger igen, måske overtales, men hvad med nærmiljøet det sted hvor det nye sted skulle ligge? Når der skal bygges fængsler og diverse anstalter rundt omkring, ja selv hjem for handicappede og lignende, så siger mange jo: ikke i min baghave!!
En løsning kunne være, som du er selv inde på, "et sted i nærheden". Jeg tror mange i Nørrebro synes ungerns alternative miljø er fedt og passer godt i bydelen, men mange føler måske at de, sammen med deres cykler og facader skal aflastes?
Opsummeret er min bekymring i "relokations" debatten er at det måske er en umulig tanke... Eller hva sir du/I?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76936 - 11/12/2006 12:53
Re: Dybt rystet!
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jalokin Citat: Der er så mange, der har travlt med at kritisere Faderhuset begå karaktermord på Ruth Evensen. Blandt dem har været en del folkekirkepræster fra lokalområdet, der sidder med deres fede pensioner og kirkebygninger, der er afbetalt for længst. Disse præster har ingen anden dagsorden end at distancere sig fra Faderhuset og i den forbindelse er ingenting åbenbart helligt.
Hovsa! Her må jeg lige løfte ordstyrer-pegefingeren og nøjes med at skrive med de andre ni!
For det er ikke OK at udtale sig negativt om de pågældende folkekirkepræsters motiver - og formodede karaktermorderiske dagsorden og økonomiske situation (hvad i alverden kommer den også sagen ved?) og om, hvad der måtte være dem helligt ...
- jeg tror ikke du har spurgt dem!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76937 - 11/12/2006 13:07
[Re: SimonKL]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej s  .. jo, du har nok ret. Det er sikkert utopi. Naivt. Tænker lidt på Piet H.: 'Det er naivt at tro at dette liv kan leves hvis man ikke er naiv' I øvrigt er det ikke et af hans bedre grooks - Nærmest noget vrøvl, faktisk. Mon ikke jeg skal skynde mig at holde op med at mene noget som helst - i hvert fald i denne betændte Faderhus-sag .. det tror jeg!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76938 - 11/12/2006 13:11
|
Anonym
Anonym
|
Har du spurgt Ruth fra Faderhuset om du må komme med denne udtalelse : "Og Ruth Evensen har ikke vist nogen god vilje til at opnå forlig, men sætter hårdt imod hårdt: "Vi har ret til ... ". Ja, det har de unægtelig, men burde nok overveje konsekvenserne af at holde på deres ret i stedet for som erklærede kristne at søge forlig. Faderhuset er en særdeles topstyret karismatisk frikirke, hvis forkyndelse og adfærd ligger meget langt fra hvad jeg regner for sand kristen forkyndelse og adfærd. " 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76939 - 11/12/2006 13:40
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Vandrer og I andre,
jeg har hørt fra en bekendt, som har sin gang i Faderhuset, at man altså har købt Ungdomshuset, fordi Gud har befalet det. Han har sagt til Faderhuset, at de skal indtage denne åndelige fæstning (huset), fordi den skal tilhøre Ham.
Så det er ikke sådan, at de har købt huset for at lave ballade i gaden. De har handlet på det, de tror var Guds stemme og befaling.
Det kan vi vel ikke sige så meget til?
Der foregår jo en åndelig kamp, ikke..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76940 - 11/12/2006 13:45
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Berta, velkommen til! Citat: Har du spurgt Ruth fra Faderhuset om du må komme med denne udtalelse : "Og Ruth Evensen har ikke vist nogen god vilje til at opnå forlig, men sætter hårdt imod hårdt: "Vi har ret til ... ". Ja, det har de unægtelig, men burde nok overveje konsekvenserne af at holde på deres ret i stedet for som erklærede kristne at søge forlig. Faderhuset er en særdeles topstyret karismatisk frikirke, hvis forkyndelse og adfærd ligger meget langt fra hvad jeg regner for sand kristen forkyndelse og adfærd. "
Nej, det har jeg ikke spurgt hende om! Jeg har kun forholdt mig til, hvad hun selv har sagt og skrevet i medierne. Og hvis jeg havde spurgt, om jeg måtte skrive som jeg gjorde, og hun havde sagt nej, så ville jeg nok mumle noget om ytringsfrihed og gøre det alligevel!
Men hvis jeg har skrevet noget forkert - har jeg det? - vil jeg da bede om undskyldning og trække det tilbage.
Så er det forkert at sige, at Faderhuset er en topstyret karismatisk frikirke? Og har Ruth Evensen vist vilje til at opnå forlig?
Jeg har ikke anklaget Ruth Evensen for at have gjort noget ulovligt, meget tværtimod! Jeg har heller ikke udtalt mig om hendes motiver, kun om hvad hun selv har givet udtryk for offentligt.
Og jeg har heller ikke sagt at der er noget galt med hendes adfærd og forkyndelse, kun at den ligger langt fra min, og at det er der principielt ikke noget i vejen med! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76942 - 11/12/2006 13:57
[Re: KajQrd]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej KajQrd - flinke fyr!  - kan du virkelig ikke se forskel? Vi må ikke klandre andres motiver , som vi strengt taget ikke kender noget til, men da gerne udtale os om vores meninger - det er det vi har debatten til, så det skulle ikke være imod Netiketten! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76943 - 11/12/2006 14:19
Dokumentation
|
Anonym
Anonym
|
Hej kristina! Citat: For det er ikke OK at udtale sig negativt om de pågældende folkekirkepræsters motiver - og formodede karaktermorderiske dagsorden og økonomiske situation (hvad i alverden kommer den også sagen ved?) og om, hvad der måtte være dem helligt ...
Nej, det ved jeg strengt taget ikke noget om. Men jeg kan jo læse avis og surfe. Se fx. denne artikel (Erik Bock er præst i Hellig Kors Kirke):
Citat: – Ruth Evensen (Faderhusets leder, red.) er en magtsyg person. Hvis biskoppen og kirkeministeren kommer på knæ, vil hun bare ranke sig endnu mere i sin selvgodhed. Ruth Evensen har oplyst, at hun i sin tid fik et kald fra Gud om at købe Ungdomshuset, og det kan være svært at argumentere imod.
– Men hvis hun presses nok, kunne hun jo få en ny åbenbaring om at sælge huset for fredens skyld, siger Erik Bock.
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (11/12/2006 14:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76945 - 11/12/2006 14:27
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau Citat: Så det er ikke sådan, at de har købt huset for at lave ballade i gaden. De har handlet på det, de tror var Guds stemme og befaling.
Det kan vi vel ikke sige så meget til?
Nej, det kan man vel ikke. Eller jo, det kan man måske godt! Selv vil jeg til hver en tid afvise at lytte til "Guds stemme og befaling", hvis den ikke har bibelsk belæg. Det kan tænkes, at det er netop dér, problemet dybest set ligger.
Jeg har stærke, skræmmende erfaringer med mennesker, som har lyttet til "Guds stemme" (som så alligevel ikke var Guds stemme) og er faldet for åbenbaringer (som så skulle vise sig ikke at komme fra Gud, men fra tusindkunstneren). Stemmer og åbenbaringer som har ført hid og did i forskellige retninger, men bort fra troen på Jesus alene som Vejen, Sandheden og Livet, på syndernes forladelse ved vor Frelser og Herres retfærdiggørelse ...
Bortset fra det: jeg tror bestemt heller ikke, at de har købt huset for at lave ballade! Det var jo da heller ikke Faderhuset, som lavede ballade, men ballade blev der!
Måtte vi alle lære et eller andet af balladen!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76946 - 11/12/2006 14:32
Sidespor
|
Anonym
Anonym
|
Mht. Guds befalinger kan man måske sammenligne det med en tænkt dialog: Ung mand: Gud har sagt til mig, at vi skal giftes. Ung kvinde: Tænk, det har han ikke sagt til mig.  (sammenlign evt. med at englen ikke lod Maria forklare Josef situationen) Hvad Gud siger til Ruth Evensen er en sag mellem Ruth Evensen og Faderhusets medlemmer. Vi andre kan kun forholde os til, at Faderhuset ejer et selskab, der har ejendomsretten til huset. På den anden side skal der ikke herske nogen tvivl om, at hvis Ruth Evensen sælger huset tilbage til de unge via den meget omtalte fond, så kan vi andre med fuld ret ironisere over, hvad Gud egentlig siger og ikke siger til Ruth Evensen. I så fald har han i hvert fald ikke sagt at Faderhuset skal indtage en åndelig fæstning. Eller også har Evensen bare hørt sin egen stemme, eller været ulydig i anden omgang. Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#76947 - 11/12/2006 14:34
[Re: KajQrd]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen KajQrd Citat: Så det er ikke at gå efter motiverne at sige, at Ruth Evensen ikke viser vilje til forlig, mens det er hvis man siger, at præster ikke har anden dagsorden i sagen end at distancere sig fra Faderhuset. Jeg synes begge dele virker som meget rimelige slutninger ud fra begge siders indlæg i debatten...
Nej, faktisk er det ikke at gå efter motiverne! Det gør jeg mig faktisk stor umage for aldrig at gøre.
Læg mærke til, at jeg ikke skrev, at hun ikke har vilje til forlig, men at hun ikke viser vilje til forlig. Det er ikke det samme! Måske har hun, men har af en eller anden grund besluttet at holde den for sig selv! Det kan jeg ikke vide!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76948 - 11/12/2006 14:48
Re: lidt mere dokumentation
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Jalokin - og her er så, for at vi kan få lidt mere dokumentation, den samlede udtalelse fra præsterne:
Ungdomshusets fremtid Indsendt af: Præster på Nørrebro (IP Logged) Dato: 06 October 06 12:45
Undertegnede præster har med uro fulgt debatten om Ungdomshusets fremtid. Vi ved, at mange har fundet inspiration i husets kreative miljø, men også at mange beboere i området er utrygge ved nogle af de udadvendte aktiviteter. Vi anerkender rettens afgørelse omkring legaliteten af Faderhusets køb af huset, selvom vi mener, at Københavns Kommune har handlet uklogt i forhold til brugsaftalen med Ungdomshusets brugere.
Vi efterlyser viljen til dialog og kompromis i denne sag for at undgå en langvarig konflikt, som vil gøre Nørrebros beboere til gidsler. Kunne man forestille sig en løsning efter disse retningslinier:
1. Faderhuset sælger Ungdomshuset uden økonomisk tab, med en garanti fra Københavns Kommune om at kunne få anvist mulighed for at købe tilsvarende lokaler til sin virksomhed.
2. Ligeledes må det garanteres, at en evt. køber vil lade Ungdomshusets brugere fortsætte med at kunne bruge huset som ungdomshus.
3. Ungdomshuset renoveres, så at det fremtræder mindre truende i lokalmiljøet, både hvad angår bygningens ydre fremtoning og aktivitetsmæssigt.
Vi skriver dette, fordi vi ønsker alle parter i sagen : Ungdomshuset, Faderhuset, Københavns Kommune og lokalmiljøet, som vindere! Kører det i hårdknude, bliver alle parter tabere, og det er Nørrebro ikke tjent med.
Ole Skjerbæk Madsen, missionspræst, Bethlehemskirken Niels Tvilling, Skt. Johannes Lissi Rasmussen, Skt. Johannes Lisbeth Søe, Blågårds kirke Paul Heden Friis, Samuels kirke Peter Glistrup, Betlehemskirken Per Ramsdal, Brorsons kirke Susanne Voss Pedersen, Anna kirke Børge Rasmussen, Fredens og Nazaret kirker Erik Bock, Hellig Kors kirke
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76949 - 11/12/2006 18:33
|
Anonym
Anonym
|
Jeg syntes KajOrd siger det så godt : "Så du har ytringsfrihed og har tænkt dig at bruge den uanset Ruth Evensens holdning, mens du med ordstyrerkasketten irettesætter Jalokin for at gøre nøjagtigt det samme i forhold til nogle folkekirkepræster." Det var det jeg mente 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76950 - 11/12/2006 21:22
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Jalokin skrev: Citat:
Faderhuset har købt et hus af Københavns Kommune, så selvfølgelig må Faderhuset gøre hvad de vil med det hus. Punktum basta.
Man må normalt ikke gøre med et hus hvad man vil bare fordi man har købt det. Man kan f.eks ikke købe et hus og så smide lejerne om. Og selv i de tilfælde hvor det kun er ejerne selv der bruger et hus kan de ikke bare gøre med det hvad de vil.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76951 - 11/12/2006 21:48
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Tau  Normalt er jeg ganske med på hvad du skriver  Men lige en tankestreg  Jeg enig i at Faderhuset ejer stedet! Det siger den kringlede lov, dog mener jeg det var lidt en ufin måde de har gjort det på, faktisk i mine øjne ikke ret så kristent, men temmelig lusket  Men det må forblive en holdningssag  Men jeg er også enig, at det er de Unge fra Ungdomhuset som "hører" til og egentlig er dem som burde være der! Nu har de været der så længe og de har lagt kræfter i det, og det har jeg respekt for at man kæmper for noget, og hvis man vil være alternativ er det okay med mig, så vidt jeg er informeret så sker der ret mange intressante ting i huset, fx koncerter for det mere alternative musik  Dog bifalder jeg ikke vold eller overfald,.... dog er jeg meget skuffet over det danske politi, efter den episode med stave og slag  Men heller ikke fra de unge selv burde vold være løsningen!? Men jeg kan finde sympati for de unge, ingen har rigtigt lyttet til dem, de er fra start anset som at være et problem, og kommunen, politikkerne og politiet og loven som sådan har ikke rigtigt følt med hjertet eller hjernen i denne sag, hvis jeg skulle kommentere på det,..! Jeg synes Faderhuset agere på meget dårlig vis som en kristen kirke, efter den her episode er jeg virkelig begyndt at revurdere om jeg synes de overhovedet er kristne, men det er ikke op til mig at dømme,.. Men Vandre bringer en intressant pointe frem med at henvise til de 10 Bud,... Begær! Intressant vinkel! Faderhuset fik afslag,... Men de blev ved,... Dertil, burde Faderhuset ikke sælge det til de unge???, eller indgå en rimelig husleje ordening med dem eller helt og kristent forærer de unge huset! Det ville måske have kunnet få mange unge til at tænke dybere over det kristne sindelag, som jeg mener Faderhuset har glemt fuldstændigt og totalt, Evensen, Djarling og resten af truppen har i mine øjne gjort deres kirke til en dårlig figur som heller ikke tænker med hjertet! Og om Ruth Evensen eller hendes mere vage søn Simon Peter Evensen virkelig har modtaget budskaber fra Gud om at de skal være der, det tvivler jeg personligt på,... Det kan ikke være Guds vilje at skulle skabe en sådan fejde imellem unge mennesker som lever en alternativ tilværelse og så helt yderlige gående "kristne" som holder gudstjenester i brudekjoler og militæruniformer for at demonstrere det er kristi brude og soldater! Man kan selvfølgelig diskutere det her til uendelighed Nogen ville med sikkerhed fremstille Ungdomshuset unge som vilde eller utilpassede, hvilket også er en vurderingsag, i mine øjne er det var "unge" og alternative, lidt en livstil, og den genere ikke mig. Selvom jeg ikke er tilhænger af næverne som argument så har jeg svært ved at se hvad de unge ellers kan gøre, det har vist prøvet så meget andet uden forståelse fra modpartens side! Jeg vil mere fremhæver min forundring over den næsten perverse teologi og lærer jeg personligt synes faderhuset består i, og deres meget dårlig håndtering af sagen, samt Ruth Evensens ret nedladende udtalelser om de unge, som bestemt ikke var næstekærlige og jesuord om forståelse, men blotte stemplinger af unge mennesker! Jeg er ikke i tvivl om hvor jeg helst vil tilbringe en weekend henne hvis jeg fik valget!,... Jeg giver Tau ret i at en åndelig kamp sikkert er ved at udspille sig, Jeg håber "The spirit of the youngsters" win! Kh -Lars, som heller aldrig overgiver sig, medmindre kæresten står med en kagerulle 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76952 - 11/12/2006 22:53
[Re: Sandheds-søger]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Man må normalt ikke gøre med et hus hvad man vil bare fordi man har købt det. Man kan f.eks ikke købe et hus og så smide lejerne om. Og selv i de tilfælde hvor det kun er ejerne selv der bruger et hus kan de ikke bare gøre med det hvad de vil.
Man må vel gøre hvad man vil med en ejendom under respekt for loven. Og siden Human A/S har fået en domstolskendelse for at brugerne af Ungdomshuset skal ud, må det jo være lovligt...
Og under alle omstændigheder har man vel ret til at kræve en rimelig husleje!
Spændende at se, hvad der sker i morgen!
Ændret af Jalokin (11/12/2006 22:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76954 - 11/12/2006 23:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Lars  Tak for dit indlæg. Jeg har egentlig ikke taget stilling til, om det var rigtigt af Faderhuset at købe Ungdomshuset. Jeg siger blot, at det kan være en del af den åndelige kamp. Det kan være det. Det kan også være, at ledelsen i Faderhuset blot har hørt syner.... I hvert fald synes jeg, at de er i en dum klemme nu, og det har vist skadet de kristnes kirkers omdømme betragteligt, det der er sket, måske fordi Faderhuset er så ekstreme i deres udtryk og udtalelser... Det der med brudekjoler og millitærstøvler..ja...sært..for det er jo ikke den enkelte kristne, der er Kristi Brud, det er Kirken som helhed. Hele Kristi Legeme, Kirken med stort K. Men det er vist typisk dem. Outrere som de virker (på mig i hvert fald).  Godt at høre fra dig igen her i debatten.  mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76955 - 12/12/2006 00:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars ... går du virkelig ind for, at vi skal ophæve lov og ret, når vi synes at det er synd for nogen, som stiller krav om at få noget, de ikke har adkomst til, og som bruger vold for at få det?
"The spirit of the youngsters" - - er det dit fulde alvor? Gadens parlament?
Politiet har magtbeføjelser, fordi det er deres opgave at sørge for, at loven overholdes. Vi kan sagtens blive enige om, at det ikke noget smukt syn at se billeder af politifolk med trukne stave, men hvad vi alverden vil du have, at de ellers skal stille op for at passe deres arbejde, når de konfronteres med stenkastere?
Om vi har sympati for Faderhusets ejere og teologi har ikke spor med sagen at gøre.
l fortalen til Chr.V's Danske lov stod der: "Med lov skal land bygges. Thi var ei lov udi land, havde hvermand mest, som mest monne gribe ..." eller noget i den retning - (jeg kan ikke finde den prægtige gamle formulering) - lidt mere nutidigt hedder det:
Var der ikke Lov i Landet, da havde den mest, som kunde tilegne sig mest.
Derfor skal Loven gøres efter alles Tarv, at retsindige og fredsommelige og sagesløse kan nyde deres Fred, og uretfærdige og onde kan ræddes for det, der er skrevet i Loven, og derfor ikke tør fuldbyrde den Ondskab, som de har i Sinde.
Det er ogsaa rigtigt, dersom nogen ikke af Frygt for Gud og Kærlighed til Retten kan lokkes til det gode, at Frygten for øvrigheden og Landets Straffelov da kan hindre dem i at gøre ilde og straffe dem, hvis de gør det.
Tænk, ved du hvad, det synes jeg stadig gælder, selv om formuleringen nok trænger til lidt modernisering!
Der står også et relevant skriftsted i vores Bibel, nemlig Rom 13,4f: Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld. Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære.
Og er der egentlig ikke noget i vejen med overskriften på denneher tråd? Det er jo ikke sådan, at Faderhuset forsøger at overtage Ungdomshuset, men lige omvendt! - (jfr. ejendomsretten) og forsøget har desværre voldelig karakter ..
Altså indtil videre: Kun tabere, og ingen vindere i denne sørgelige, og så vidt jeg kan se ikke spor åndelige, konflikt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76956 - 12/12/2006 02:11
|
Bruger
|
kære Kristina Tak for dine informationer, det er efter min mening selve kernen af ordstyrefunktionen. Når nu vi er igang, så linker jeg her til Ungdomshusets Pressebilleder, det kan bringe os lidt ind bag facaden, til det rum de unge selv oplever. Jeg skal advare om enkelte billeder der kan virke stødende, som indholder scener med brosten, en enkelt navle og øldrikkende unge med tegninger. Men ellers kan man jo prøve, at lege Find Holger, eller få øje på den bedre side af fænomenet. Jeg tog lige en snak med min store søn Jo, han kunne faktisk fortælle mig, at der sker en masse spændende ting i Ungdomshuset. Han har været der nogle gange, bla. ved deres Folkekøkken om onsdagen og nogle gode koncerter. Det er et stort hus, og der kan ske forskellige ting på en gang. Der foregår en masse vigtig ungdomskultur, der inde; fortæller han mig, og giver udtryk for at han absolut ikke bryder sig om alt sammen. Men det skal have et sted at være; tilføjer han hurtigt; hvis man lukker Ungdomshuset og fortæller dem, "her må I ikke være", så tvinger man dem til at finde andre steder og det har man ikke lyst til. Det er vel derfor man får det indtryk af Ungdomshusets forside, at der nærmest er en mur omkring det, som siger; Lad os være! Når jeg selv kommer forbi en gang i mellem, så tænker jeg; om det vil være det samme, når der kommer ro omkring Ungdomshuset. Derfor forklarer jeg og spørger sønnen igen; hvad så, sig mig hvad du mener... når de unge selv råder over huset og de ikke længre behøver føle de skal forsvare sig, så vil tingene jo ændre sig, der vil kunne ske forandring... tror du, der vil kunne komme noget værdifuld kultur ud af det, når de kan bruge brosten til at lave anlægsarbejde i haven og containere til at holde omgivelserne farbare? Selvfølgelig vil der ske forandring; svarer han; jeg ved ikke hvordan det vil kunne udvikle sig, men der er allerede noget igang, som vil overleve. Det vil sikkert blive helt anderledes, jeg tror ikke man kan forestille sig det nu, men når man ikke behøver forskanse sig, af frygt for hele tiden at blive smidt ud, så tror jeg noget af det gode, som de har, kan komme til at ses ude fra gaden. Nok om snakken med min søn... Jeg kommer til at tænke på Huset i Magstræde Det startede med, at man besatte et hus og begyndte at indrette sig. Så længe det var ulovligt, sprudlede det med liv. Der skete nye ting, nye spændende ting, som fungerede, men måske også først viser sig rigtigt, i sådan et ukontrollabelt miljø. Det var ikke det ulovlige, som spillede nogen væsentlig rolle i sig selv, men man kunne godt komme til at føle sig sat udenfor loven, fordi man til tider hele tiden kunne vente, at kampklædt politi kunne komme brølende op ad trapperne. Jeg er ikke blind for, at det måske har holdt adrenalin niveauet højere end normalt, når man nærmede sig eller var i Huset. Men jeg mener ikke at kulturerne trivedes, fordi man brød loven når man var i Huset, når man røg fniseurt eller gik til musikcafe. Man levede sin kultur og mødte andre kulturer, og man anser ikke selv sin kultur for ulovlig. Subkulturerne trivedes, fordi der var unge, nej mennesker i alle aldre, som havde fundet et fristed, hvor deres kulturer kunne bringes med ud i Byen. Dét samlede en masse kreative mennesker, skøre mennesker, ensomme mennesker og grupper, hvis kulturer samfundet har tendens til at marginalisere, ved at lovgive mod dét de gør. Dér hvor menneskene var, opstod disse nye strømninger og idéer blev udklækket, fordi det ikke var normaliserede mennesker, men de havde et sted at mødes. Efter nogle år, blev Huset i Magstræde pludselig lovliggjort, og så forsvandt alt liv fra stedet. Det blev kommercialiseret og gjort til et "kultursted". De første mange år var vi inde og kikke et par gange, men skyndte os ud igen, for det var intet af dét, som det var en gang. Sådan som jeg huskede... Der lå... Huset i Magstræde, jeg ved ikke hvad det er i dag, men et eller andet er der vel nok i huset. Ungdomshuset kunne risikere at blive normaliseret, ligesom man forsøger at normalisere Christiania og ligesom Huset i Magstræde er normaliseret og lovliggjort. Risikerer vi kulturmord ved normalisering..? Præster på Nørrebro Jeg mener Præster på Nørrebro er kommet med et godt forsøg på, at få sagen til at udvikle sig i en mindelig retning. Det er vigtigt man ikke bare stikker fingrene i noget man skulle have holdt sig fra. At en kristen menighed er indblandet, stiller imidlertid sagen meget anderledes for os, end hvis det havde været en eller anden kold og kynisk virksomhed, der ville lave parkeringstårn. En kristen kirke er ikke isoleret, i forhold til andre kristne kirker, sådan som man kan opleve det, når man selv er inde i en af dem. Faderhusets indblanden, får situationen til at skifte, og i dag er begivenhederne omkring Ungdomshuset ved, at blive til et spørgsmål om kristen Etik. Skal kristne udnytte den verslige lovgtivning, til at fratage den fattige, de få trævler han bærer? Et kirkeligt problem Jeg mener ikke sagen om Ungdomshuset er alle kristnes personlige problem, men jeg mener det er et problem, som kan kaste skygger over alle kristne kirker. Derfor er det et kirkeligt problem. Der må nemlig ikke være så stor tvivl om, hvornår den etiske grænse overskrides, så kirkerne ikke reagerer, når omverden netop holder vejret og ser, hvad de kristne vil stille op. Hvis de ikke gør noget, så er det bare sådan, og så vil der være sat en standard, som hvem som helst kan udnytte. Det vil blive et kirkeligt etisk problem, som lader den rå kapital magt have frit spil, for end ikke Gud vil stoppe dem. Faderhuset har måske ikke brudt lovgivningen, ved at købe huset, men de er forledt til et bryde en endnu større lov, for øjnene af hele Folket. Det bliver et fælles kirkeligt problem, for hver dag vi lader den etik passere, for så anerkender vi den åbenbart vil man mene. Jeg mener, at man burde overveje; om de samme præster, som taler for en god løsning for alle parter, skulle ryste en Vision frem, og simpelt hen startede indsamling af midler til købet af Ungdomshuset. Jeg er overbevist om, at de ville kunne finde en måde, hvorpå det kunne overgå i de rette hænder. Det vil vise omverden noget om, hvor kirken mener den kristne etik bør befinde sig. Nej, det er ikke længre et politisk problem... Det handler om kristen Etik! Jeg synes det er spændende, alt det I skriver, dette indlæg er blevet længere end jeg havde ventet, men jeg håber det har givet noget forståelse for situationen. Pax & Bonum Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76957 - 12/12/2006 08:31
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Ærligt talt kan jeg ikke se hvad problemet er??
Faderhuset har købt og betalt ejendommen, og er derfor dem der "hører til" der. Derfor har "de unge" (hvor mange unge er det liiiige at voldspsykopaterne på Jagtvej 69 repræsenterer??) bare værsgo at smutte, og hvis ikke de gør det frivilligt skal de tvinges. Hvis politiet ikke har ressourcer til at udføre opgaven mener jeg at militæret bør sættes ind.
At denne sag skulle være et problem for kristne kan jeg ikke se. Den er et problem for et samfund hvor det åbenbart betaler sig at gribe til vold for at gennemtvinge sin vilje.
Lige et spørgsmål: Havde du haft samme holdning hvis det havde været nazister som havde brugt huset??
At du håber at den anarkistiske, anti-kristne ånd sejrer i denne "åndelige kamp" siger vist mere om dig end om Faderhuset..
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#76958 - 12/12/2006 12:04
Re: Fakta og fiktion !
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Vandrer Citat: Faderhuset har måske ikke brudt lovgivningen, ved at købe huset, men de er forledt til et bryde en endnu større lov, for øjnene af hele Folket. Det bliver et fælles kirkeligt problem, for hver dag vi lader den etik passere, for så anerkender vi den åbenbart vil man mene. Jeg mener, at man burde overveje; om de samme præster, som taler for en god løsning for alle parter, skulle ryste en Vision frem, og simpelt hen startede indsamling af midler til købet af Ungdomshuset. Jeg er overbevist om, at de ville kunne finde en måde, hvorpå det kunne overgå i de rette hænder. Det vil vise omverden noget om, hvor kirken mener den kristne etik bør befinde sig. Citat slut. Kommentar: Jeg mener at både du og visse andre i denne tråd kammer helt over i dette problem ligesom du skriver om etik i den forbindelse. Jeg kender ikke Ruth Evensen og Faderhuset andet end fra medierne, men denne sag er jo ret beset og retligt et sekulært problem. En køber, som på retmæssigt vis har købt en ejendom, som de efter en periode har fuld råderet over. Alt er gået efter loven og at kommunen engang har givet de unge lov til at benytte huset som lejere giver dem ikke ejendomsstatus.  Københavns kommune har så klogt eller ej solgt huset til Faderhuset, som har erklæret, at de ønsker at bruge huset til aktiviteter. Gad vide hvad reaktionen havde været hvis det var en virksomhed, som ønskede at omdanne huset til indkøbssted eller andet. Ja, netop det samme resultat.  Naboerne udtrykker glæde over beslutningen, fordi de føler sig generet af de unges rod og anarkisme både inde og ude. Og så kommer vi til reaktionen fra de unge, anarkisme og larm og ballade ikke kun ved Huset, nej, nu opsøger de også Faderhusets lokaler i Brønshøj/Vanløse vist nok og laver ballade. Hvis du og andre ikke kan se, at der er et demokratisk problem så mener jeg, at I må have sat kikkerten for det blinde øje !  Men de unges reaktion er måske et tidstypisk billede på deres narcissisme og det egoistiske navlepilleri i forening med de politiske rævekager på Rådhuset i København ! mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#76959 - 12/12/2006 21:20
|
Bruger
|
og med rædsel ser jeg to af "mine" egne præster på den liste.... Jeg føler mig forrådt.... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76960 - 13/12/2006 00:59
[Re: JesusFreakDK]
|
Anonym
Anonym
|
Så brok dig!
Man kunne jo undre sig om Ruth Evensen er så meget værre (mht. vranglære etc.) end nogle af de andre folkekirkepræster...
|
|
Til toppen
|
|
|
#76961 - 13/12/2006 04:18
|
Bruger
|
Kære Jalokin Citat: Hvis du skal kritisere nogen, så skal det være politikerne, der i sin tid traf beslutningen om at sælge. Når du i stedet kritiserer Faderhuset, så opfatter jeg det et udtryk for tankeløshed.
Jeg kan give dig ret i, at politikerne burde stå med de røde ører, også hvis de bare har udnyttet en naiv køber, som er blevet ufrivillig brik i et slet spil. Men jeg har ikke fået det indtryk, at køberen er naiv.
Som sagen har udviklet sig, synes det at blive mere klart, at nogle har handlet spekulativt. Armene er i hvert fald blevet vredet om på loven, myndighederne er magtesløse; det vil være meget tæt på magtfordrejning at gribe ind; og politiet kan endelig blive sendt hen for at kæmpe mod de unge.
Jeg mener det er en rigtig beslutning, at der ikke på nuværende tidspunkt laves et landsplandirektiv til fordel for Ungdomshuset. Det kan ændre sig, men det vil være en forkert løsning nu, fordi det vil være et meget alvorligt indgreb og alle muligheder ikke er udtømt.
Et købstilbud fra Fonden Jagtvej 69, på et stort millionbeløb, blev afvist af Faderhuset i dag. Det handler ikke om penge... siger Ruth, og det er helt rigtigt af hende, at afvise et sådan tilbud. Men dermed er der også sænket et slør over, hvad der videre vil ske.
Jeg mener stadig, at præsterne sku tage samle fem millioner kristne kroner og overtage det videre forløb med huset og en ny vision, hvor kristen Etik kan være et Lys for verden. Jeg mener det vil være rart, om alle kan komme godt ud af sagen.
Når jeg startede med at kritisere Faderhuset, er det fordi jeg mener, den kristne Etik bringes i spil i denne sag, hvor menigheden synes at spille en væsentlig rolle. Jeg har ikke anden kendskab til dem, end hvad der er tilgængeligt i medierne, men jeg har holdt mig til det, som har med sagen at gøre. Faderhuset ville øjensynligt have fat i dét hus, som de unge har og bruger. Og dét forstår man da godt, for der ér virkelig nogle spændende muligheder i dét hus. De unge er bare i vejen nu og vil ikke forlade huset, når man siger de skal og kan vise, at man efter loven er ejer af huset. Menigheden er nød til at støtte sagen, for den får lov til at udvikle sig. Man ville ikke lade de unge have huset... dét er misundelse, i ordets egentlige forstand, og menigheden mener de har retten på deres side. Menigheden kan også, til en vis grad, få sagen til at tage en ny drejning.
Nu fortalte jeg; sagen handler om menneskesyn og særligt om kristen Etik. det er fordi Menneskesynet har at gøre med, hvordan vi ser Mennesket, i forhold til alt mulig andet. Etik har at gøre med de normer for adfærd, som giver os retningslinier for, hvad der er acceptabelt. Når jeg mener sagen handler om kristen Etik, er det fordi den kan have betydning for opfattelsen af, hvad kristne står inde for. Man kan se det på eksempelvis, hvad man lader overgå mennesket og hvornår man drives til at markere en grænse. Alle kristnes og særligt kirkeledernes reaktion, eller mangel på samme, signalerer til omverden, hvad der er acceptabelt eller ikke acceptabelt, hvis man stadig vil tægges de kristnes gud.
Mener du det er overdrevet, at sagen kan få betydning for opfattelse af mennesket og hvad der er acceptabel adfærd?
Citat: Denne sag handler ikke længere om Faderhuset, men om vi har en fredelig retsstat eller ej.
Jamen det har vi da ikke! Staten er da ikke særlig fredelig, når den sætter rå politimagt ind mod landets egen befolkning, ja, selv mod børn. Jeg ser ikke meget fredeligt i den adfærd. Fredelig vilje ser jeg imidlertid, når politiet ikke altid bare springer lige ivrigt ud i enhver opgave og godt kan se tiden an. Men retsstaten viser sig som sådan egentlig ikke fredelig.
Kan du fortælle for mig med få ord, hvad du mener retsstaten skal gøre...? Kan du karrakterisere det menneskesyn, som ligger bag forskellige løsningsmuligheder?
Fred og Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76962 - 13/12/2006 11:33
|
Bruger
|
Hej Vandrer, jeg vil bare kommentere på en lille del af dit indlæg, som sprang mig i øjnene. Citat: Staten er da ikke særlig fredelig, når den sætter rå politimagt ind mod landets egen befolkning, ja, selv mod børn. Jeg ser ikke meget fredeligt i den adfærd.
Jeg vil som udgangspunkt give dig ret. Staten har i de seneste konfromtationer med et autonome miljø ikke opført sig fredeligt. Det er ikke ok at slå på folk der sidder ned, lad os få det på det rene - men derudover mener jeg at de ikke kunne have gjort andet end at sætte hårdt mod hårdt.
Og nu til børnene. De "børn" (13-15 årige) under den kriminelle lavalder) som politiet sætter ind mod, har selv valgt at deltage i den pågældende ballade - de kunne have valgt at blive hjemme hos mor og far, men gjorde det ikke, og nu må de selv tage skraldet.
Jeg har forresten en sjov lille detalje omkring de kære unges kampstrategier (kilde: har en veninde som snakker en del med en af talsmændene derinde): I en "kampsituation" bliver alle på 14 og derunder stillet forrest i rækkerne som kanonføde, så politiet kan anholde dem bare for at måtte slippe dem løs igen - bagerst i rækkerne står så 15+ og smider ting og sager mod politiet hen over hovederne på deres yngre meningsfæller... Sødt, ikke? Min pointe er, at hvis børn ikke er gamle nok til at blive anholdt for at opføre sig latterligt i en situation hvor det ved der vil blive ballade (og selv er medvirkende til den) bør deres forældre holde dem hjemme! Derfor, tørre tårer herfra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76963 - 13/12/2006 11:42
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Det er ikke ok at slå på folk der sidder ned, lad os få det på det rene
Tja, i følge den her artikel er sagen mere nuanceret end som så.
Citat: I en "kampsituation" bliver alle på 14 og derunder stillet forrest i rækkerne som kanonføde, så politiet kan anholde dem bare for at måtte slippe dem løs igen - bagerst i rækkerne står så 15+ og smider ting og sager mod politiet hen over hovederne på deres yngre meningsfæller... Sødt, ikke?
Sådan cirka samme strategi som bruges af palæstinensiske terrorister. Er der egentlig den store forskel, ud over midlerne?
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#76964 - 15/12/2006 01:41
Den rå og den sårbare
|
Bruger
|
Kære Schjelde Du skal da have en kommentar tilbage. Citat: Jeg vil som udgangspunkt give dig ret. Staten har i de seneste konfromtationer med et autonome miljø ikke opført sig fredeligt. Det er ikke ok at slå på folk der sidder ned, lad os få det på det rene - men derudover mener jeg at de ikke kunne have gjort andet end at sætte hårdt mod hårdt.
er vi isoleret på de unge omkring Ungdomshuset, så er det måske de billeder, som står bedst i vor errindring, det fantasifulde udvalg af kasteskyts, som rettes mod betjentene. Det er vi mange, som kan blive stødt over, men alt for ofte politimagt sat ind, i en politisk sag, for at forsvare politiske beslutninger, som møder modstand i befolkningen.
For ikke længe siden, under topmødet, fik man faktisk for første gang tydeligt at se, hvordan politiet selv fungerer som aggeressor. Man så politiet opruste og udsende propaganda, som udtrykte vold og magtudøvelse. Kan du huske, at der var civilklædte betjkente, som brød maskeforbudet og tildækkede sig? Det er ikke noget enkelstående tilfælde... civilklædte betjente blander sig gerne med folkemasserne, og tager til tider del i fremprovokeringen af uroligheder, så andre styrker kan finde påskud til at rykke ind.
For en del år siden, da det hed slaget om Byggeren, var jeg vidne til civilklædte betjente, som optrådte meget aggressivt og uroskabende, som om de var deltagere af den rigtig grove type. Jeg troede først det var tåbelige personer, som var ude på balade. Men da det begyndte at fænge hos nogle omkringstånde, så trak betjentene sig lige så stille tilkbage og tilkaldte styrkerne, gennem radioen under jakken. På den måde kunne de rykke strategisk frem, som det passede dem. Der blev delt knippelsuppe ud til alle, de flygtende fik det i nakken.
Politiet bruger stadig provokatører, som er med til at tænde lunten, for så kan de bedst kontrollere udviklingen.
Civilklædte betjente dukker op ved, f.eks. rolige gadefester, som trænger til at blive ryddet, fordi det er ulovligt at holde en fest, et eller andet tilfældigt sted. Især hvis det er bestemte typer af subkulturer, som ikke har et sted, de kan kalde deres. Der dukker et par personer op og er årsag til uro, ved f.eks. at optræde støjende. Nogle deltagere er opmærksomme på sådan noget, og fortrækker lige så stille fra stedet, medens andre fortsætter og prøver at ignorere de fremmede. Når nogle af de tilstedeværende forsøger at få dem til at dæmpe sig ned, opstår der problemer og så er det det hele pludselig bryder løs. Offentligheden får i nyhederne beretninger om disse utilpassede unge, som slås med politiet. I virkeligheden er de unge sat uden for loven, for der er ikke taget hensyn til dem, så de har et sted at være. Det er subkulturer, som er hjemløse og leves på gaden, hvis der ikke drages timelig omsorg for, at de har et sted at gå hen. Det er politiske beslutninger der skal til og det er dem, som vi på ulykkeligvis ser politiet sat ind for at fuldføre. Vi spørger ikke altid; hvilken ret er krænket; når vi får serveret billeder fra uroligheder, eller; hvem tænder dem.
Jeg har intrykke af, at det desværre er Folket, som er begyndt at sætte hårdt mod hårdt. Jeg ser det som afmagt, der muligvis kommer af mange års bedrevidende politiske beslutninger, som ikke har taget hensyn til de borgere det handlede om. Det er efter min opfattelse en politik, som har rødder tilbage før midten af forrige årh., hvor staten var over Borgen. Beslutninger førte til orden mente man, og det var staten bedre til end den enkelte. Det har vist sig, at folket ikke længere har det samme forhold til beslutninger, som dengang man bare indordnede sig. Det et sundhedstegn at reagere, men når man sættes uden for loven, af politikerne og mødes med politiets råhed, er løsningsmulighederne meget begrænsede.
I den nærværende sag, som indbefatter politiske beslutninger, mange er enige om, er forkerte og urimelige, nemlig da man besluttede at sælge huset udenom brugerne. Man er enige om, efter salget er foretaget, har politikkerne ikke mulighed for at kalde det tilbage, for det vil bringe kommunen og staten i konflikt med en anden lovgivning.
Køber bliver mere eller mindre ufrivillig part i sagen, hvor myndighederne oplever sig magtesløse. Jeg tvivler imidlertid på, at køber har været uvidende om, at det ville give problemer. I hvertfald bliver de hurtigt gjort opmærksom på, at brugerne føler sig forbigået og at de ikke har til sinds at forlade stedet, efter de har drevet det i 16 år, fra de fik stillet huset til rådighed af Københavns Kommune. En tidslinie kan man finde her. Men køber giver ikke frivilligt afkald på købet, selvom det burde være tydeligt, at der er begået uret, selvom loven er overholdt. Det sætter køber i lederrollen, med mulighed for at bestemme sagens videre udvikling. Nu er køber ikke længere ufrivillig part, men aktiv part, som i princippet kan bede politiet om, at rydde stedet for en overtagelse.
Køber har loven på sin side, men store dele af offentligheden kan se, at der er begået fejl i sagen.
Citat: Min pointe er, at hvis børn ikke er gamle nok til at blive anholdt for at opføre sig latterligt i en situation hvor det ved der vil blive ballade (og selv er medvirkende til den) bør deres forældre holde dem hjemme!
Jeg har på fornemmelsen, at de unge, som fik Ungdomshuset stillet til rådighed, er blevet forældre.
Jeg vil bede for, at køber kommer på en julegave, som kan varme hele Folket!
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76965 - 15/12/2006 09:59
Re: Den rå og den sårbare
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer Jeg har kun smuglyttet til denne debat, så det kan være at jeg gentager synspunkter som allerede har været oppe at vende, men nu vil jeg også lige give mit besyv med i denne betændte sag. Jeg har en aftale med en ven inde i København på lørdag (imorgen) og min kære hustru gjorde mig opmærksom på at der var planlagt demonstrationer for Ungdomshuset den dag og at jeg måske skulle overveje at udskyde aftalen, i fald at der blev gadeuorden, sådan at jeg ikke ufrivilligt havnede midt i noget ballade. Jeg synes nu ikke at det lød så voldsomt, men lovede min hustru at jeg ville gøre noget research på sagen, for at vurdere risikoen mere rimeligt end den f.eks. bliver fremstillet i medierne. Jeg brugte to-tre timer igår på at surfe på nettet for at finde nyhedsbreve og andre kommunikationer demonstranterne imellem, samt bare generel information om de involverede parter. Jeg kendte en del fra Faderhuset fra den gang jeg var kristen og er kommet et par gange i deres hus på Griffenfeldtsgade (tror jeg nok det er?). Min umiddelbare vurdering af dem nu da jeg er ude af kirken, er at de har knald i låget og jeg tvivler på at nogen grad af argumentation eller fornuft kan rokke dem i deres set med mine øjne sindsyge foretagende at "flytte ind på Nørrebronx". Det er jo trods alt selveste gud der har beordret Ruth til at gøre det, så det står lissom ikke til diskussion. I mit bekendtskab med de unge fra Faderhuset så jeg også hvad brugerne af Ungdomshuset havde forvold af fysiske skader på dem, da de i første omgang forsøgt at flytte ind på Jagtvej 69. Én havde blå mærker over det meste af kroppen fordi han var slået med jernrør, andre havde flækkede øjenbryn og andre småskader som var blevet dem påført af Ungdomshuset brugere. Det eneste Faderhusets unge havde "gjort" for at fortjene denne behandling, var efter deres eget udsagn (et udsagn jeg stadig den dag i dag ikke finder grund til at betvivle), at de var kommet for at besigtige deres nyerhvervede ejendom. Jeg er kommet en del i Ungdomshuset før jeg blev kristen, da jeg havde en kæreste som var jævnlig bruger. Det var da et hyggeligt sted for en helt særlig ungdomskultur; autonome, anarkister, dyreværnsforkæmpere, punkere og andre udsnit af befolkning der tager let på den personlige hygiejne (  ) Men min erfaring med dem baseret på mine besøg og snakke med dem, er at de, særligt i flok, er lige så skudt i roen som dem fra Faderhuset. De dyrker den samme osteklokkementalitet som Faderhuset. De skaber det samme "os imod dem" som Faderhuset. Set igennem min optik, så kunne begge parter af denne konflikt når det kommer til fornuft og argumentation, sagtens være religiøse fundier allesammen. De kalder det bare noget andet. Det er Israel og Palæstina om igen, bare på Nørrebro. Til denne viden lagde jeg så mine to-tre timer research på nettet igår... Jeg forstår det simpelthen ikke! Én ting er at jeg synes at begge parter er langt ude i hampen sådan psykologisk set, men Faderhuset ejer lovmæssigt Ungdomshuset. Det kan være at linierne har været trukket uklart op inden salget og at der er politikere som har gået som katten om den varme grød eller måske direkte stampet i spinaten, hvis vi skal blive i madhjørnet, men Faderhuset ejer Ungdomshuset. Landsretten har ladet hammeren falde og brugerne af Ungdomshuset er blevet bedt om at smutte med det vuns. Det vil de ikke... Som retsstat så må vi tage til efterretning at der er en gruppe af mennesker som ikke vil indordne sig og om nødvendigt bruge vold for at de gør det alligevel. Det er sådan at demokratiet kan virke, hvor desillusionerende det end kan være at stille det op på den måde. Demokratiet som det fungerer i Danmark er baseret på at politi og militær kan bakke flertallets beslutning op med magt. Det kan man synes virker urimeligt, men det er ikke desto mindre det som sikre sikkerhed og tryhged for langt størstedelen af Danmarks befolkning. Når en subgruppe som f.eks. Ungdomshusets brugere vælger at placere sig udenfor denne sikkerhedszone, dels ved at nægte at rømme et hus der retsmæssigt bare ikke er deres, dels ved at benytte sig af agitation, vold og trussler for at opnå deres mål, så er de frit bytte. "Hvis ikke vi får vores vilje, så garanterer vi ikke for følgerne" (læs: Hvis ikke i gør hvad vi siger, så smider vi med brosten) Den eneste instans i Danmark der må tage våben op er politiet og militæret. Hvis en subgruppe i Danmark tager våben i hænderne, så er det resten af Danmarks, repræsenteret ved militær og politi, opgave at slå ned på den gruppe af dissidenter, fordi ellers bliver statens suværenitet kompromiteret og demokratiet truet. Se f.eks. denne video, som Ungdomshuset linker til på deres hjemmeside. Den var i nyhederne for nyligt, hvor det blev fortalt at det var Ungdomshuset der havde produceret den. Det benægter Ungdomshuset pure, hvilket også kan læses under det link ovenfor. Hvordan kan Ungdomshusets PR-afdeling eller hvad det nu er der står for hjemmesiden, narre sig selv til at tro at sådan en video, som de selv kalder en kærlighedserklæring til Ungdomshuset, af andre end sympatisøre for deres sag ikke opfattes som en agitationsvideo? Jeg fatter ikke at de uskyldigt kan plirre med deres smokey eyes og lange mascaramalede øjenvipper og tro at andre hopper på at sådan en video ikke handler om at vække stærke følelser af fællesskab omkring et budskab som grundlæggende er: Hvis de vil have ballade, så får de ballade, koste hvad det vil! Hele forløbet har været præget af en uudgrundelig barnlighed fra Ungdomshusets brugeres side. Indledningsvis, så er det helt tåbeligt at de ventede så længe med at starte en fond som nu i sagens fremskredne time sagtens kunne stampe 15 millioner op af jorden, men den gang at det blev solgt til Faderhuset, ikke kunne eller ville. Så er der retssagen, hvor Adam, Ungdomshusets talsmand ytrede at uanset hvad retten afgjorde så ville de ikke tage det alvorligt, for deres højeste instans er mandagsmødet. Hvorfor så i det hele taget spilde statens ressourcer på en retssag hvis I alligevel ikke har tænkt jer at rette jer efter dens afgørelse? Det svarer til at jeg kun ville spille Matador, hvis de andre lovede at det var mig der vandt. Det er pisse barnligt og ikke mindst undergravende for det fundament demokratiet i Danmark hviler på. Ungdomshuset og dets brugere har hele vejen igennem været et skridt bagude for processen og hver gang at de er blevet konfronteret med det, så har de skudt skylden på alle andre end dem selv. Ungdomshusets brugere har haft 7 år til at finde en løsning, hvor de med oprejst pande har kunnet forlade stedet, fredeligt for dem selv og alle andre. De har haft 7 år til at vise sig som de større mennesker og gå frivilligt. De har haft alle muligheder for at ordne denne sag på en sådan vis at det var Faderhuset der stod tilbage som de "onde" eller i hvert fald "aggressorene". Men nej, sådan skulle det ikke blive. De har siddet inde i det hus og sniffet al den svamp fra væggene i så lang tid og gejlet deres egen forkælede volds-fallos, at de har stirret sig blinde på en løsning som involverer hætter, brosten, ildspåsættelse og hvad ved jeg, at løsningen for dem er at sætte sig udenfor retsstaten og derved gøre sig til den fjende der skal udryddes for at demokratiet kan bestå intakt. Så kan det være at Ruth Evensen er en udiplomatisk højreorienteret fundi og at politikerne har skubbet lorten rundt mellem sig og at hele denne sag kunne være behandlet bedre af alle parter, men... De er dælme selv ud om det. Jeg håber af hele mit hjerte at den overtagelse sker med så få tab som muligt.
Ændret af CloudHands (15/12/2006 10:41)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76966 - 15/12/2006 10:03
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er fuldstændig, helt og aldeles og absolut enig med dig, CloundHands.
:rock on:
|
|
Til toppen
|
|
|
#76967 - 15/12/2006 10:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
CloudHands!!! - - - vi er enige!!! En helt ny - og god! - mavefornemmelse!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76968 - 15/12/2006 10:37
|
Bruger
|
et sådant godt og gennemtænkt indlæg fortjener et venligt ord med på vejen. tak for indblik i din research!
|
|
Til toppen
|
|
|
#76969 - 15/12/2006 12:00
|
Anonym
Anonym
|
Det sker vist ikke så tit at jeg kan sige ja og amen til et så langt indlæg fra din side  Så det vil jeg gøre: Amen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76970 - 15/12/2006 14:13
|
Bruger
|
Hej CloudHands, Jeg stemmer i det store rygklapperkor, og erklærer mig fuldstændig enig med dig! Tak for et gennemtænkt indlæg uden så meget pjat af hverken den ene eller den anden slags 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76971 - 15/12/2006 16:16
|
Bruger
|
Hej Cloudhands Godt brølt, løve ! Et ærligt og velafbalanceret indlæg om en umulig situation. Jeg er helt enig med dig og det er vist ikke sket før, vel !  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#76972 - 16/12/2006 02:42
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Øm hmm, jeg ved ikke om jeg er helt med?
Hvad helt præsist er der galt med at købe et hus, der er til salg, og så forvente at kunne bruge huset til det man gerne vil? Hvis ikke Faderhuset havde købt det, så havde en ejendomsmægler gjort det og udstykket det hele til eksklusive lejligheder. Hvad er forskellen? Tja, den er åbenbart at når det er mennesker med en holdning, så er det for galt.
For mig at se skal de autonome da bare se at fise af. De kunne have købt huset dengang det var til salg, men det ville de jo ikke, fordi de havde brugt det "på eget initiativ" og regnede med, at de kunne fortsætte med det, så længe de havde lyst.
Der er ikke noget etik i det efter min mening. Jeg har heller ikke tænkt mig at forære vores missionshus væk til en flok autonome, så de kan bruge det som base når de skal ud og begå hærværk og true eller begå vold på tilfældige mennesker, der har en anden holdning end dem.
I stedet for at studere Faderhuset, syntes jeg du skulle studere de autonomes arbejdsmetoder. Faderhuset smadrer ikke din bolig, hvis du er uenig med dem. Faderhuset kaster ikke molotovcocktails, brosten, flasker, toiletter og borde og stole efter dig, hvis du er uenig med dem. Faderhuset tager ikke hætter over hovedet og jagter dig gennem Nørrebro med køller hvis du er uenig. Faderhuset arrangerer ikke happenings, hvor man smadrer butikker som pelshandlere og McDonalds, fordi man ikke kan lide dem.
Kan du sige det samme om de autonome?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#76973 - 16/12/2006 03:03
|
Bruger
|
Citat: Staten er da ikke særlig fredelig, når den sætter rå politimagt ind mod landets egen befolkning, ja, selv mod børn. Jeg ser ikke meget fredeligt i den adfærd. Fredelig vilje ser jeg imidlertid, når politiet ikke altid bare springer lige ivrigt ud i enhver opgave og godt kan se tiden an. Men retsstaten viser sig som sådan egentlig ikke fredelig.
Først og fremmest krænker det i hvert fald MIN retsbevisthed, når man vælger vold som argumentation, og tillige stiller sig nærmest flæbende op bagefter, fordi man mødte modstand. Bare tag alle de episoder med "vanvittige" og "skydegalde" betjente, der har pløkket løs på sagesløse biltyve, bedst som de hamrede ind i parkerede biler og hensynsløst drønede over for rødt fuldkommen hamrende ligeglad med alle andre. Eller når de samme "trigger-happy" betjente skyder en mand, bare fordi han stormer imod dem med fråde om munden og en kniv, økse eller det der er værre i hænderne.
Stod det til mig, så skulle de danske betjente have samme udstyr som de amerikanske. Altså ordentlige håndvåben og ikke de ærtebøsser de har i dag samt peberspray og tasers, plus pumpguns og automatrifler i bilerne.
De "børn" du snakker om, er det dem der render rundt og optager happy-slapping? Eller er det dem der smadrer kirker og angriber tilfældige med jernrør?
Næh, giv dem hvad de fortjener. Så kan de lære det.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#76974 - 16/12/2006 06:58
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Machine A Citat: Stod det til mig, så skulle de danske betjente have samme udstyr som de amerikanske. Altså ordentlige håndvåben og ikke de ærtebøsser de har i dag samt peberspray og tasers, plus pumpguns og automatrifler i bilerne.
Jeg er tilbøjlig til at give dig ret, men jeg mener at man skal tænke sig meget grundigt om før at man opruster. Jo mere vi strammer op på strafferammer og jo flere og jo større våben vi udstyrer vores politi med, jo mindre har dem der endelig vælger at overtræde loven at tabe ved selv at opruste. Jeg forudser at hvis vi opruster vil vi på sigt se meget grovere forbrydelser, fordi de kriminelle i fald at de bliver opdaget og muligvis retsforfulgt har så meget mere at tabe. Jeg ved ikke om du kan følge mig?
Hvis man som kriminel ved at når man bliver fanget, så bliver man straffet meget meget hårdt, så kan man ligesågodt gøre alt hvad man kan for at undgå at blive fanget.
Så selvom jeg som rygmarvsreaktion sagtens kan følge dine tanker om oprustning og at dem der sætter sig ud over loven bare skal ned med nakken, så mener jeg at det er et område hvor det er uhyre vigtigt at fare med lempe. Ikke fordi at vi skal lade os kue af dem der vælger at overtræde vort samfunds love, men fordi at det er vigtigt at vi er klar over effekten af de rammer vi sætter op for samfundet.
Det er min overbevisning at hvis vi følger denne umiddelbare rygmarvsreaktion; bare at true eller smadre modstanden med større og flere våben, så forhærdes vi og sænker os egentligt bare til det niveau, hvor de kriminelle befinder sig. Vi må bestræbe os på at være noget mere, strække os efter noget højere og besinde os når vi foranlediges til rygmarvsreaktioner. Det der adskiller Danmark og Darfur er at vi har ressourcerne til at reflektere over vores handlemåder og i fald at vi finder dem utilstrækkelige kan vi bestræbe os på at ændre dem.
Ja... Det var bare det jeg ville sige 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76975 - 16/12/2006 13:10
Skændsel for kristendommen
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej Vandrer og jer andre
Jeg havde besluttet mig at ikke blande mig i denne diskussion. Grunden er at der hersker en så kollosal uvidenhed om sagen og alt for mange debattører kommer med udtalelser der er så usaglige og virkelighedsfjerne at man lige så godt kunne diskutere med en mur, eller endnu værre, en konspirationsteoretiker.
At jeg nu blander mig alligevel, er for at jeg føler mig krænket som kristen. Ruth går ind, helt lovigt, frivilligt og med al ret, ind og køber et hus Københavns Kommunen har sat til salg. Det står enhver frit at købe huset. Kommunen er sælgeren og det er kommunen der afgør hvem man ønsker sælge huset til.
Hvordan skulle det være en skændsel for kristendommen? Er jeg, som kristen, et symbol på at man skal lade være med at købe noget helt lovligt og efter gældende regler hvis man ønsker det? Ligger det noget i min tro der gør at jeg ikke kan købe det jeg vil i overensstemmelse med landets love?
Jeg undlader at kommentere de andre useriøse og usaglige ting du skriver i dit indlæg, og afslutter med et enkelt spørgsmål:
Er det en skændsel for kristendommen at overholde landets love?
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76976 - 16/12/2006 14:12
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
|
Hejsa.
Dette har egentlig intet med tro at gøre, men hvad der er dit og mit. Hvis jeg køber et hus er huset mit og derfor kan jeg så opsige nogle besætter med politiets hjælp. Hvis det ikke er gældende i dagens danmark er vi i en bananrepublik. Det ønsker jeg IKKE.
Jeg støtter ikke faderhuset teologisk, men jeg støtter dem i dem 100 % i den her sag.
Venlig hilsen
Bjarne
|
|
Til toppen
|
|
|
#76978 - 17/12/2006 01:44
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
en rygklapper herfra også ... fantastisk at få lov til at opleve at være enig med dig  Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76979 - 17/12/2006 04:07
Etik er hævet over loven
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Kære joppe Jeg synes Rune Engelbreth Larsen skriver en god og uddybende artikkel om Ungdomshuset kontra Faderhuset, den kan måske nuancere den kollosale uvidenhed, du mener der er om sagen. Jeg er helt med på, der er meget man ikke ved, men i stedet for at holde mig ude af debatten, brød jeg min egen taushed, fordi jeg mener sagen passer til en debat, om kristen Etik og menneskesyn. Hvis køber havde været en større dansk virksomhed, der f.eks. ville lave kongrescenter, er jeg overbevist om, at konfrontationer mellem politi og husets brugere, ville rejse en debat om virksomheds Etik blandt virksomheder. En virksomhed vil vide, det er dårlig forretningen at blive forbundet med sådan en sag, for ikke at sige lige netop denne sag. Jeg tror der er en grund til, at denne køber ikke findes blandt ansvarlige virksomheder i Danmark. En respektabel virksomhed vil kunne overskue sagens kompleksitet. Selvom den måske skulle stå med retten på sin side, ville der være en grænse for, hvor langt den ville gå i dag, inden den ville se sig nødsaget til at genoverveje sit krav. Jeg tror der ville vise sig en grænse, som kunne få virksomheden til at sige; stop for indsættelse af Politistyrker, for at nå "dette mål", med voldelig konfrontation, lemlæstelse og ødelæggelse til følge, blandt politiet og de oprørske grupper. For det ikke skulle fremstå, som et nederlag, ville en virksomhed muligvis forstå, at vende situationen og fremstille afståelsen af huset, som et udtryk for virksomheds Etik. Det er vigtigt, at det ikke ser ud som om optøjr kan føre til indfrielse af krav, for så ved vi godt, at andre grupper hurtigt ville prøve på at opnå deres mål ad voldelig vej. Det er mit håb, at denne debat kan synliggøre en grund, hvorpå Ungdomshusets fortsatte beståen på Jagtvej 69, kan fremstå uden at give andre det indtryk, at vold kan betale sig. Det er her jeg mener vi har brug for Etikken. Etik er hævet over loven Jeg ved godt, at mange kristnes etiske forståelse netop handler om, at følge loven. Det gør også mange gode borgeres forståelse af loven også, fordi den er til for at beskytte os, uden hensyn til, om man kan li den ene eller den anden. Men loven er i bedste fald, et forsøg på en tolkning af det etisk korrekte, ud fra en eller anden idé om, man kan behandle alle lige. Etik er dog hævet over loven, fordi loven ikke pr automatik fører til afgørelser, som opfylder lovens intension. Desværre låses man nu og da fast i love og regler, så loven viser sig utilstrækkelig. Det mener jeg åbenlyst er tilfældet i denne sag. Hvad en brancheorganisation kan gøre, når den bekymret ville henvende sig til virksomheden, for at høre; om man kan hjælpe med at finde en løsning, der ikke ville kaste skygger over hele branchens omdømme; det samme mener jeg kristne kirker har mulighed for at gøre, ved at gå ind i sagen. Sagen kommer til at kræve mange omkostninger, for mange, som man vil stille spørgsmål ved. Men i modsætning til branchevennerne, ser det ud som om, mange kristne ikke mener; at sagen kan komme til at få betydning for dem. Man distancerer sig i stedet for, både fra Faderhuset og fra de unge, og overgiver til politiet, at sikre roen og genetablere orden. Jeg mener, at kristen Etik kommer til at står sin prøve i denne sag. Sagen kommer til at vise, om vi har fornemmelse af en kristen Etik, som kunne få os til at afstå fra brugen af vold, selvom vi har loven på vor side. Joppe du spørger: Citat: Er jeg, som kristen, et symbol på at man skal lade være med at købe noget helt lovligt og efter gældende regler hvis man ønsker det?
Ligger der noget i min tro der gør at jeg ikke kan købe det jeg vil i overensstemmelse med landets love?
De gode spørgsmål må jeg sedende tilbage til dig igen, og ud til alle debattørerne, for det synes jeg du og I passende kunne svare på. Jeg er sikker på, at mange vil være interesseret i at vide, om der er noget at komme efter...
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76980 - 17/12/2006 09:26
Re: Etik er hævet over loven
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer ... tak for artiklen.
Nu skal vi jo ikke fokusere så meget på, hvem der har skrevet den, hellere på hvad der står i den.
Alligevel synes jeg, vi skal have i baghovedet, at Rune Engelbrecht som redaktør for "Faklen" (kaldet et stridsskrift for humanister, relativister og erkendelsesterrorister) kæmper for den totale, ekstreme tolerance, altså også over for intolerancen - ikke ved at skyde skurke, men ved at se ind i deres hjertekammer, hvor de er mennesker.
Ja, mennesker er de, som vi! Og hvis vi kigger rigtig dybt ind i menneskehjerter, skurkes og heltes, terroristers og fredelige folks, så finder vi, at vi alle til hobe har uhelbredelige synderherter!
Og for vore synders skyld har Gud givet os sin hellige lov .. Rom 13,2: Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom.
Så jo, jeg synes stadig, at vi skal undlade at sætte os op mod lovlig myndighed ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76981 - 17/12/2006 20:58
|
Bruger
|
Hej Vandrer Citat: Etik er dog hævet over loven, fordi loven ikke pr automatik fører til afgørelser, som opfylder lovens intension. Desværre låses man nu og da fast i love og regler, så loven viser sig utilstrækkelig. Det mener jeg åbenlyst er tilfældet i denne sag.
Kommentar: Paulus er temmelig klar i mælet om Lovens betydning for kristne og formaner de kristne om , at Loven er givet som rettesnor for ALLE, og at vi bør færdes i respekt for den. Og det sekulære samfund lever vi som troende kristne i og kan protestere over love, som landets lovgivende forsamling eller kommunalbestyrelser indfører, men som kristne må vi underordne os myndighederne og kan IKKE kræve særstilling eller hævde at vi har en særlig etik, som er højt hævet over det at være menneske ! Og i tilfældet Ungdomshuset er der ikke tale om etik, men om dårlig politik fra år tilbage og en flok utilpassede unge, som ikke vil underordne sig samfundet.  Hvis du stadig er i tvivl så har det seneste døgn tilfulde præciseret problemstillingen. Selv de omkringboende tidligere positive naboer har nu tabt den sidste rest af overbærenhed ! Vi har som kristne ingen magtmidler udover bøn !  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#76982 - 18/12/2006 09:33
|
Bruger
|
Hej CH
Jeg er faktisk enig i at straffen kan være årsat til, at en forbryder vil gøre mere for at undgå at blive fanget. Dertil må man nok indrømme, at de danske straffe virker ok, omend en smule unfair over for kriminelles ofre.
Men det er lige så meget, når forbryderen skal fanges. Jeg ved ikke om jeg er den eneste der lidt for ofte hænger på Court-TV. I hvert fald syntes jeg tendensen til de anholdelser, der går rigtig galt, er, at betjenten tænker "jeg giver ham lige en chance" og at forbryderen mærker dette, men for ham betyder det "jeg er uovervindelig". Andre gange ser man betjente, der handler resolut - uden hensyntagen til forbryderen, kun med øje at redde et offer eller sig selv. Men når betjente gør sådan i Danmark, så bliver de i stedet retsforfulgt af pårørende til forbryderen eller af forbryderen selv. Sygt.
Så stod det til mig, skulle man ikke udvise nogen hensyn overhovedet til forbryderens ve og vel, sålænge forbryderen udgør en fare for andre. Forbryderen har trods alt selv valgt sin position - det har hans ofre ikke. Flugtbilen skal bare pumpes fuld af bly, hvis de ikke kan finde bremsepedalen...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#76983 - 18/12/2006 16:18
|
Bruger
|
Min synsvinkel:
For mig at se er sagen ganske klar, også selvom jeg ikke bryder mig voldsomt meget om Faderhuset:
Faderhuset har købt og betalt huset ganske lovligt. Huset blev sat til salg og købt. Punktum. Derfor: Hvis Faderhuset ikke vil sælge huset igen har "de unge" (= voldspsykopaterne) bare at forsvinde, og gør de det ikke frivilligt skal de tvinges dertil. Ydermere: Har politiet ikke ressourcer til denne opgave skal der hårdede midler i brug - evt. kunne det overvejes at sætte hæren ind.
At give Faderhuset nogen som helst del af skylden for denne konflikt er ganske enkelt urimeligt. Skylden hviler ALENE på psykopaterne som har gjort os andre det ganske klart at de vil skide på lov og ret - det som ethvert civiliseret samfund er bygget på, og på de domstole som er "personificeringen" af lov og ret.
Altså er der for mig at se ikke så meget at rafle om:
Enten forlader psykopaterne Jagtvej 69, eller også skal de af politi eller militær tvinges hertil. Ved den FØRSTE betjent som kommer til skade for disse afskums hånd bør politiet trække deres våben og bruge dem. (a la "Skyd efter benene!") Men det sker desværre nok ikke.....
Mvh
JF
PS: Med hensyn til alt det vrøvl om hvordan vi kristne skal stille os til dette her henviser jeg til Romerne, 13...
|
|
Til toppen
|
|
|
#76984 - 18/12/2006 17:35
Re: Ungdomshusets forsøg på at overtage Faderhuset
|
Ordstyrer
Bruger
|
Halløjsa JesusFreak! Hvad er nu det? Det er ikke særlig Jesus-agtigt, det du skriver her! Du henviser til Romerbrevet kap. 18. Deri står noget om, at vi ikke skal dømme hinanden! Jesus elsker dem, som du kalder psykopater (tre steder i dit indlæg) og afskum, og Jesus er død på sit kors for dem, lige så vel som for dig og mig! Det er ikke op til os kristne civilister at placere skyld. Vi er alle skyldige - og det begyndte med Adam og Eva! Der er en grund til at vi er, som vi er, og hvis du kendte de voldelige unges liv og forudsætninger, tror jeg ikke du ville udtale dig om dem på den måde. Psykopati betyder i øvrigt sindslidelse og bør ikke bruges som skældsord. Man vi kan godt have en mening om, hvor ansvaret skal placeres. Vi er alle, hvad enten vi er kristne eller ej, ansvarlige over for landets lov, og konsekvenserne af at bryde den er anført i Karnovs'. Enhver som bryder loven må tage konsekvenserne: Anholdelse (politiets opgave - med mindst mulig magtanvendelse) og dom (domstolens opgave). Jeg synes vi især skal huske at bede for de utilpassede, som aldeles ikke har deres på det tørre, og lade være med at kalde dem skældsord. Vi har alle potentiale til under visse omstændigheder at blive voldelige! Syndefaldet, du ved nok ...  God jul - med fred og glæde og næstekærlighed!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76985 - 18/12/2006 17:45
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil ikke forsvare JesusFreakDJs indlæg, men det bør i sagens natur indskydes, at det er Ungdomshusets brugere selv der har fundet på termen "voldspsykopater".
Det er vist endda "stenkastende voldspsykopater fra Helvede".
Men JesusFreakDKs opfordring til politiet om at "skyde efter benene" tager jeg afstand fra. Lad nu politiet selv vurdere hvad der skal gøres, og lad os så glæde os over at weekendens uroligheder ikke kostede nogle menneskeliv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76986 - 18/12/2006 17:57
|
Bruger
|
Hej Kristina! Jeg mener nu jeg henviste til Romerne 13. Er jeg kommet til at skrive 18 er det en fejl  Jeg er enig i at disse psyopater er lige så elskede af Gud som du og jeg - det har bare ikke noget med denne sag at gøre; fordi det ikke er relevant i forhold til om vi skal acceptere den opførsel. Det er Peter Lundin også (og så vidt jeg har forstået er han endda blevet kristen!!  ), men det betyder stadig ikke at han skal sættes på fri fod. Du skal passe på ikke at sammenblande regimenterne  Konsekvensen af dit "Det er ikke op til os kristne civilister at placere skyld. Vi er alle skyldige - og det begyndte med Adam og Eva!"-argument er i sidste ende at vi ikke som kristne kan have en mening om hvad der er ret eller forkert, og at vi ikke kan sidde som domsmænd/nævninge i retssager, fordi "det er ikke op til os at placere skyld". I konkrete tilfælde kan vi da i allerhøjeste grad placere skyld. "Der er en grund til at vi er, som vi er, og hvis du kendte de voldelige unges liv og forudsætninger, tror jeg ikke du ville udtale dig om dem på den måde." Deres handlinger i lørdags er mere end bevis nok. Er DET ikke udtryk for psykopati ved jeg ikke hvad der er... "Jeg synes vi især skal huske at bede for de utilpassede, som aldeles ikke har deres på det tørre, og lade være med at kalde dem skældsord. Vi har alle potentiale til under visse omstændigheder at blive voldelige! Syndefaldet, du ved nok ...  " Ja, men derfra og så til at nedtone, eller ligefrem undskylde den adfærd vi har set udvist fra psykopaternes side synes jeg der er meget langt. Vi har som kristne, mener jeg, en forpligtelse til at "stand up" for lov og ret i samfundet, og insistere på at denne bliver holdt, undtagen hvor det at holde loven betyder at overtræde Guds lov (for vi skal jo adlyde Gud mere end mennesker!). OG, ikke mindst, til at advokere for at politiet får al den opbakning og de midler de skal bruge til at udføre deres arbejde. Jeg står ved min udtalelse: Har politiet ikke ressourcer til at håndtere sagen skal militæret sættes ind.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76987 - 18/12/2006 18:00
|
Bruger
|
Hej Moe! Desværre er jeg ikke DJ - det kunne være megacool  hehe.. Ej, jeg ved hvad du mente! Hvad angår flg: "Men JesusFreakDKs opfordring til politiet om at "skyde efter benene" tager jeg afstand fra. Lad nu politiet selv vurdere hvad der skal gøres, og lad os så glæde os over at weekendens uroligheder ikke kostede nogle menneskeliv." Jeg er enig i at politiet selv er bedst til at vurdere hvad der skal ske i situationen. Det er ligesom DEM der er i den. Jeg gider bare ikke det evindelige kor af venstreorienterede og pacifister som hver gang der er blevet foretaget en anholdelde, og politiet har måttet tage lidt hårdt fat, skriger op om "politivold" For mig at se skal politiet være de klart overlegne i en sådan kamp - der må ikke være NOGEN tvivl om at det er politiet der hele tiden har overtaget i kampen, og kræver dette at Luger'ne bliver taget ud af hylsteret og varmet lidt op, så er det det det kræver (hmm...gad vide hvad min gamle dansklærer havde sagt til dén ordstilling  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#76988 - 18/12/2006 18:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF, nej, det var ikke dig, men mig, der tog fejl, og det var en tastefejl (undskyld) det er Rom. 13 vi har slået op på! Og vi er principielt enige, vi skal alle underordne sig under myndighederne, det har jeg da også skrevet adskillige gange, og jeg kan heller ikke se, at der rent retsligt er nogen formildende omstændigheder i, hvad nogle af Ungdomshusets brugere har gjort - og at de oven i købet har hidkaldt bz-folk fra en hel del andre lande for at hjælpe dem i deres ulovlige hus-besættelse synes jeg endda er meget skærpende omstændigheder. Jeg sammenblander ikke de to regimenter, tværtimod, men det er Gud der står for det ene, og retsvæsenet der står for det andet, og jeg er ikke nogen af delene! Så jeg mener bare, at der er al grund til at udvise besindighed og forsøge ikke at lade følelserne løbe af med os, det hjælper ingen steder! Jeg nedtoner ikke, og undskylder ikke, voldelig adfærd, det har jeg aldrig gjort. Og jeg er helt enig med dig i dette: Citat: Vi har som kristne, mener jeg, en forpligtelse til at "stand up" for lov og ret i samfundet, og insistere på at denne bliver holdt, undtagen hvor det at holde loven betyder at overtræde Guds lov (for vi skal jo adlyde Gud mere end mennesker!). OG, ikke mindst, til at advokere for at politiet får al den opbakning og de midler de skal bruge til at udføre deres arbejde.
Helt enig! Og det har vel egentlig ikke noget med kristen tro at gøre ..
Men jeg synes stadig ikke det er i orden at vi private kaster brændende tændstikker i krudttønden og råber skældsord (psykopater! - afskum!) efter lovbryderne! (Eller »Korsfæst dem, korsfæst dem!«)
Men - véd det godt - det er lettere at være besindig, når man ikke bor på Nørrebro .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76989 - 18/12/2006 19:39
|
Bruger
|
Hej igen Kristina  Nu bor jeg ikke selv på Nørrebro, så lad det være sagt med det samme. Men synes ikke at det diskvalificerer nogen - uanset synspunkt. Jeg synes at diskussionen er så principiel at alle, uanset bopæl, har en interesse i dens udfald. Og vigtigere: I SAGENS udfald. Ordet "besindighed" er blevet brugt om mange ting - det blev sikkert også brugt om situationen før WW2. Og nej, jeg sammenligner ikke situationen, for vores "way of life" var dengang direkte truet af udslettelse, hvilket det "kun" er indirekte nu. Men princippet er det samme. I denne type situationer mener jeg at "besindighed" er en pæn måde at sige "fejhed" på - at man ikke TØR sætte hårdt mod hårdt og gøre op med en regulær, omend på nuværende tidspunkt indirekte, trussel mod vores retsstat. Mvh JF/Mark PS: Hvordan kan du kalde den opførsel vi har set fra "ungdomshusets" side af, andet end psykopatisk, og hvordan kan du kalde det andet end lovbrud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76990 - 18/12/2006 20:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JF Citat: PS: Hvordan kan du kalde den opførsel vi har set fra "ungdomshusets" side af, andet end psykopatisk, og hvordan kan du kalde det andet end lovbrud?
Jamen!!! Du citerer mig forkert! Jeg har kaldt deres adfærd for lovbrud, mange gange, og gør det gerne igen!
Men ikke psykopatisk! Det véd jeg ikke noget om. Jeg er ikke psykiater og stiller ikke lægelige diagnoser!
I øvrigt har diagnosen vistnok skiftet betegnelse og hedder ikke mere psykopati men karakteradvigelse.
Men uanset hvad (skældsord eller diagnose), jeg har ikke mandat til at kalde de voldelige akviteter noget andet end ulovlige og strafbare!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76991 - 18/12/2006 22:17
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Jeg gider bare ikke det evindelige kor af venstreorienterede og pacifister som hver gang der er blevet foretaget en anholdelde, og politiet har måttet tage lidt hårdt fat, skriger op om "politivold"
Jeg synes dette element er forholdsvis fraværende i debatten, så det forstår jeg ikke hvorfor du trækker på banen. Det er lidt ligesom når Ungdomshusets støttesang siger "nej til fremmedhad" - det har faktisk ikke særlig meget med den aktuelle situation at gøre.
Tværtimod har der været ros til politiet hele vegen rundt, og derfor FATTER jeg ikke at du kan få dig selv til at skrive, at..
Citat: For mig at se skal politiet være de klart overlegne i en sådan kamp - der må ikke være NOGEN tvivl om at det er politiet der hele tiden har overtaget i kampen, og kræver dette at Luger'ne bliver taget ud af hylsteret og varmet lidt op, så er det det det kræver (hmm...gad vide hvad min gamle dansklærer havde sagt til dén ordstilling )
HVORFOR opfordrer du til vold? Hvorfor opfordrer du til brug af våben?
Det er hverken dit eller mit bord. Det er som om du af frygt for at lyde som de der venstreorienterede, der ikke er nogle af, går i den anden grøft. Det er politiet der er på sagen, hverken dig eller mig.
Er det ikke nok for dig? Skal de skydes eller hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76992 - 18/12/2006 23:31
|
Anonym
Anonym
|
Hej Moe! Citat: Jeg synes dette element er forholdsvis fraværende i debatten, så det forstår jeg ikke hvorfor du trækker på banen. Det er lidt ligesom når Ungdomshusets støttesang siger "nej til fremmedhad" - det har faktisk ikke særlig meget med den aktuelle situation at gøre.
Nej, der er jævnligt artikler om "Forældre mod politibrutalitet" og Ungdomshuset og politikere fra SF og Enhedslisten beskylder jævnligt politiet for at "provokere" og "overreagere". Når demonstranter og politi er støt sammen, er automatreaktionen næsten altid kritik af politiet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76993 - 18/12/2006 23:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej JesusFreakDK Citat: Deres handlinger i lørdags er mere end bevis nok. Er DET ikke udtryk for psykopati ved jeg ikke hvad der er...
Hvis noget kan være udtryk, ja ligefrem bevis for psykopati, så må der være en klar definition af ordet psykopati. Det er der ikke. Så hvad du end synes at vide om Ungdomshusets brugerer på baggrund af deres handlinger, må det stå for egen regning.
Det nytter ikke at appelere til en eller anden underforstået fælles definition med de vendinger du er citeret for ovenfor.
At henvise til et begreb som psykopati i denne sammenhæng er slet og ret dumt. Én ting er at de kalder sig selv voldspsykopater, men det betyder altså ikke at de er det eller at det er ok at afskrive deres handlemåde som værende psykopatisk. Det er for forsimplet. Det virker mere som en måde at distancere sig fra problematikken på; bare at kalde dem psykopater. Underforstået: For så skal de [-] bare ha' knippelsupper til de lærer det!
Den reaktion og de handlinger vi ser blandt nogle af de unge er et sammensurrium af mange faktorer og med min viden på området om psykopater og andre sindslidelser, så er de diagnoser der lægger sig tættest op ad begrebet psykopati, bestemt ikke dem jeg ville sætte på brugerne af ungdomshuset.
Det at opføre sig voldeligt, det at gå amok med brosten, det at have meget lidt respekt for andres ejendom, følelser, grænser osv. osv. kan alle være en del af diagnosen, men behøver ingenlunde at være det. Bare fordi at nogen ødelægger og opfører sig voldeligt som nogle af de unge har gjort i denne situation betyder det ikke at de ER psykopater. Sådan kan og bør man bare ikke resonnere. Som allerede sagt er det en forsimplet og dum måde at anskue problematikken på.
Forsimplede, sort-hvide fremstillinger af enhver problematik med så mange facetter som f.eks. denne med Ungdomshuset, er farlige. Hvis du ikke kan forstå hvorfor, så forklarer jeg det gerne for dig... 
Hvis folket ønsker at vide mere konkret hvad der gemmer sig bag dette begreb psykopati, så kan de læse mere under følgende links: WHO's online ICD-10 liste slå op under F60.2 (dissocial personality disorder) Psychopathy - Wikipedia
Vær opmærksom på at den danske og amerikanske definition af ordene godt kan afvige lidt fra hinanden. God læselsyt til alle dem som ønsker et nuanceret verdenssyn 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76994 - 19/12/2006 07:21
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe!
Citat: Jeg synes dette element er forholdsvis fraværende i debatten, så det forstår jeg ikke hvorfor du trækker på banen. Det er lidt ligesom når Ungdomshusets støttesang siger "nej til fremmedhad" - det har faktisk ikke særlig meget med den aktuelle situation at gøre.
Nej, der er jævnligt artikler om "Forældre mod politibrutalitet" og Ungdomshuset og politikere fra SF og Enhedslisten beskylder jævnligt politiet for at "provokere" og "overreagere". Når demonstranter og politi er støt sammen, er automatreaktionen næsten altid kritik af politiet.
Jeg er udmærket klar over at der findes sådan en automatreaktion, men lige præcis i lørdags lyder det til de fleste er enige om at politiet klarede opgaven flot.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76995 - 19/12/2006 13:29
|
Bruger
|
"HVORFOR opfordrer du til vold? Hvorfor opfordrer du til brug af våben?"
Jeg har gentagne gange sagt at det ER politiet som skal vurdere hvad der skal gøres - fordi det, som du også siger, er dem der står i situationen. Jeg benytter mig så bare af min grundlovssikrede ret til at sige hvad JEG mener der burde gøres! Og den holdning jeg fremfører er at så snart een politibetjent er kommet til skade for disse psykopaters hænder bør politiet tage fløjlshandskerne af, a la 18. maj 1993....så kan de lære det! Det er min ret, og det er din ret at være uenig i denne holdning.
"Det er hverken dit eller mit bord."
Se ovenstående
"Det er som om du af frygt for at lyde som de der venstreorienterede, der ikke er nogle af, går i den anden grøft.
Øøhm... hvad mener du med at der ikke er nogen af dem? Her på debatten eller generelt??
"Det er politiet der er på sagen, hverken dig eller mig."
Se ovenstående.
"Er det ikke nok for dig? Skal de skydes eller hvad?"
Hvis de angriber politiet, så ja; så bør muligheden for dette være åben.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76996 - 19/12/2006 14:01
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes bare man skal passe på i sådan en debat med at piske en stemning op. Derfor synes jeg man skal være aldeles varsom med at tale om at skyde osv. Hverken du eller jeg har juridisk viden eller erfaring for at kunne udtale os om hvad politiet skal eller ikke skal - det har de selv.
Derfor reagerer jeg. Fordi jeg synes dit ordvalg er voldsomt ind i en situation som på mange måder er ulykkelig og har brug for at professionelle og politikere løser den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76997 - 19/12/2006 17:49
|
Bruger
|
[note: Dette indlæg blev smidt i papirkurven, men nu hvor jeg har rettet det jeg i hvert fald tror var det ord der smed det derhen, prøver jeg igen] Tjah, men for mig at se kan hele diskussionen koges ned til dette: "Ungdomshuset" skal ryddes. "De unge" forlader ikke huset frivilligt Forlader de ikke huset frivilligt skal de tvinges De eneste der har autoriteten til dette er politiet Personskade skal så vidt muligt undgås - i hvert fald blandt politiet. Den bedste måde at undgå personskade på er at inkapacitere fjenden. Brug af håndvåben er en god metode til at inkapacitere en fjende. Ergo: Brug af håndvåben fra politiets side vil være acceptabelt. Jeg har snart flere gange understreget at jeg da også mener at det er en vurdering indsatslederen skal gøre - jeg mener bare ikke at man på forhånd skal udelukke muligheden. I øvrigt er det ikke den optimale løsning; den ville i mine øjne være at fylde huset med så meget tåregas at man ville være nødt til at rende ud for at kunne trække vejret... Medmindre de altså har gasmasker 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76998 - 20/12/2006 01:43
[Re: carl]
|
Bruger
|
Kære carl Citat: Paulus er temmelig klar i mælet om Lovens betydning for kristne og formaner de kristne om , at Loven er givet som rettesnor for ALLE, og at vi bør færdes i respekt for den.
Det er god skik, at fædes i respekt for landets love og ikke opfordre til uro eller optøjr. Civil ulydighed hører dog med til et samfund, som vort, der baserer sig på love, uden det dermed betyder, at man er uden respekt.
I respekt for loven, kan en være ulydig, medens en anden, med disrespekt for loven, kan følge den til punkt og prikke. I respekt for loven, kan myndigheder vælge at tolke loven, i disrespekt for loven, kan politikere udstede det ene bud efter det andet.
Loven skal beskytte individet, samfundet og myndighederne, derfor skal den først og fremmest kunne forstås, og så skal den forvaltes, så systemet kan have folkets respekt.
Jeg mener det kan være på sin plads, at politiet går i aktion, når deltagere i en ukontrollabel flok demonstranter begynder at øve hærværk på omgivelserne og går i konfrontation med politiet, som møder dem.
Jeg mener det kan være på sin plads, at Ungdomshuset undlader at forlade Jagtvej 69, når de ikke oplever man har taget hensyn til dem, og der ikke er et sted for dem, når man vil tage selve "Symbolet" for Ungdomshuset fra dem. Citat: i tilfældet Ungdomshuset er der ikke tale om etik, men om dårlig politik fra år tilbage og en flok utilpassede unge, som ikke vil underordne sig samfundet.
Der er udgydt mange bitre ord mod disse typer, men når det kommer til Ungdomshuset, er de fleste vist enige om, at det handler om tidligere og nuværende dårlig politik. Men jeg bare at slå de unge hen, som utilpassede, som ikke vil underordne sig samfundet, tror jeg ikke er at tage dem alvorligt.
De finder den politiske vilje utilstrækkelig og føler sig sat udenfor lovens beskyttelse, når de som sagen står; kan blive tvunget ud af dét hus, de stadig opfatter sig som brugere af. De unge er helt overbevist om, at der i sagens forløb er begået og fortsat begås uret mod dem. Vi ved godt, det ser ud som om alle muligheder er udtømt for dem. Der er ikke noget attraktivt sted gjort rede for dem, som dé kan komme til, andet end udelukkelse og indelukkelse. Huset ér, hvorom alting ér, dét hjemsted de har, så Ungdomshuset er altså ikke færdig med Jagtvej 69. Jeg vil gerne forstå Ungdomshuset Så meget mere, som sagen udvikler sig, og offentligheden får de værste skræmmebilleder serveret, som kan fremdrages af situationen.
Jeg søgte at følge nyhederne, som vi fik dem serveret forleden aften. Desværre klarede tv2.news sig ikke særlig godt, med kraftig underbemanding, den ventede situation taget i betragtning. De første reaktioner fra lokale beboere, viste tydeligt, at de selvfølgelig var rystet over situationen, men deres forståelse for Ungdomshuset, var overvejende på Ungdomshusets side. Skuffelsen og vreden rettede de mod politikerne. Den første politiker som udtalte sig, var en retspolitisk oprdfører som erklærede; at al Ungdomshusets sympati var væk i hele befolkningen. I løbet af aftenen og natten gentog man overvejende de klip, som opgav håbet for Ungdomshuset.
De efterfølgende dage har vist, at Ungdomshuset ikke har tabt al opbakning. Episoden sætter selvfølgelig præg på stemningen, man bliver ærgerlig over at det udvikler sig sådan, men det var ventet vi skulle få sådan noget at se. Nu har vi set det. Det er som om man har kørt i ring, vi står igen overfor mulige konfrontationer, hvor vi som borgere ser vort politi blive brugt, på en måde som mange ikke bryder sig om, og kalder på en politisk løsning.
Jeg er ganske klar over de mulige komplikationer ved en politisk løsning i denne situation, men vil ikke gå længere ind i det her.
På nuværende tidspunkt er det ejeren, som begærer brugerne sat ud af vort politi, men ud over det, kan ejeren ikke bestemme politiets midler og metoder. Lige for tiden søger politiet vel at få styr på urolige elementer, både blandt brugerne og alle mulig andre, som kan spille ind. Man melder ud, at en rydning ikke er umiddelbart forestående. Faderhuset er blevet part i sagen, og som tingene står, kan de som ejer alene afblæse udsættelsen af brugerne fra huset.
Jeg vil gerne forstå Faderhuset Jeg vil gerne have mere at vide om; hvad der ligger bag købet af huset og hvorfor de begærer brugerne sat ud. Hvad motiverer dem til at gøre det. Er det gjort uden respekt for brugerne af Ungdomshuset. Hvordan ser Faderhuset på de unge og hvad mener de, der skal ske med dem. Har de ytret sig på en måde, som kan fortælle lidt om, hvad de egentlig går og har for.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#76999 - 20/12/2006 14:31
|
Bruger
|
Kære Vandrer Citat: Jeg vil gerne forstå Faderhuset Jeg vil gerne have mere at vide om; hvad der ligger bag købet af huset og hvorfor de begærer brugerne sat ud. Hvad motiverer dem til at gøre det. Er det gjort uden respekt for brugerne af Ungdomshuset. Hvordan ser Faderhuset på de unge og hvad mener de, der skal ske med dem. Har de ytret sig på en måde, som kan fortælle lidt om, hvad de egentlig går og har for. Citat slut. Kommentar: Det er IKKE et spørgsmål om det er en kristen gruppe eller en ateistisk eller politisk organisation, som har købt huset som retmæssig ejer. Derfor er dine gentagne henvisninger til Faderhusets motiver ikke acceptable, som et argument for, at de skulle afhænde bygningen.  Enhver retmæssig køber af en ejendom har ret til at opsige et lejemål og selv anvende bygningen indenfor lovens grænser ! Politikerne på Københavns Rådhus har for år tilbage lavet en fejl og den skal Faderhuset derfor ikke stå til regnskab for. Når Fonden 69 har så mange penge, så burde de købe en anden ejendom og lade de unge være der. Og det er IKKE korrekt, at Ungdomshuset har opbakning hos naboer, politikere og andre, tværtimod ! Når brugerne kaster med brosten mod politiet, smadrer butiksvinduer, hærger kvarteret m.m så er grænsen nået, selv i et demokratisk land. Jeg forstår dine kommentarer, men undrer mig over dine bemærkninger om Faderhusets motiver, selv om jeg intet kender til Faderhuset udover hvad alle andre ved. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#77001 - 20/12/2006 17:48
|
Bruger
Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
|
Citat: Fonden kunne også bruge alle deres tilsynelandende mange millioner (de har budt 15 for bygningen, så det må de vil have?)
Er der nogen, der kan svare på, hvorfor fonden ikke har købt Ungdomshuset for lang tid siden? Har den ikke været til salg før, eller har de ikke været opmærksomme på, at den har været til salg? (....... eller passer det bare ikke ind i deres alternative ungdomskultur at eje bygningen )
Mvh Raven
|
|
Til toppen
|
|
|
#77002 - 20/12/2006 19:33
[Re: Raven]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Raven! Citat: Er der nogen, der kan svare på, hvorfor fonden ikke har købt Ungdomshuset for lang tid siden? Har den ikke været til salg før, eller har de ikke været opmærksomme på, at den har været til salg?
Godt spørgsmål. CloudHands skrev meget rammende i dette indlæg:
Citat: Ungdomshuset og dets brugere har hele vejen igennem været et skridt bagude for processen og hver gang at de er blevet konfronteret med det, så har de skudt skylden på alle andre end dem selv.
Men det forklarer jo ikke så meget.
Citat: ....... eller passer det bare ikke ind i deres alternative ungdomskultur at eje bygningen
Jeg tror du har fat i noget. Det passer sig nok bedst for de mennesker at være i opposition og nasse samtidig. De vil være autonome, men vil samtidig ikke betale prisen for det. De kan lave hjemmesider og organisere voldelige optøjer. Men de gad ikke samle sølle 2,6 mill kr sammen til at købe et hus.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#77003 - 20/12/2006 23:30
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Har ladet mig høre, at pengene er øremærkede fra deres donorer til Jagtvej 69 hvilket gør det umuligt at bruge pengene til noget andet.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#77004 - 22/12/2006 10:19
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Kære Vandrer.
Grunden til vores uenighed, ligger måske i at vi lever to forskellige steder henne i landet og har haft forskellige opfattelser og erfaringer med dette hus.
Jeg bor på Indre Nørrebro, tæt på jagtvej, jeg har flere gange besøgt huset og jeg har mange venner der er aktive i miljøet. Jeg har haft mange og lange diskussioner med folk der støtter huset (der iblandt Rune Engelbrecht Larsen) og jeg har været åben for deres argumentation.
Men der er nogle ting du skriver som jeg er dybt uenig i. Det er så fundamentale ting at det ikke nytter at tale om etik, da vi bare vil snakke forbi hinanden.
Min opfattelse er at de unge, der har haft brugsretten, er desperate nu når de ved at huset er tabt. Hvem der har købt huset, er fuldstændigt underordnet. De vil ikke miste huset til nogen. Grunden til at man er gal over faderhuset, er ikke fordi Faderhuset er kristne, det er fordi de har købt huset. Argumentationen går på at de er en sekt på højrefløjen. En argumentation de bruger for at retfærdigøre deres optøjer politisk. Hvis det var en virksomhed som havde købt huset, ville vi have set de samme optøjer. Argumentationen ville så hedde at det var kapitalismen der overtog huset. Var det en venstreorienteret organisation som havde købt huset, ville vi se de samme optøjer, men argumentationen ville gå på at køberen var en forræder og ikke en rigtig socialist.
Med de forudsætninger er det lidt plat og tale om køberens etik. Med din argumentation skulle enhver lade være med at købe huset, da det under alle forudsætninger kom til optøjer fra de unges side.
Jeg taler til dagligt med folk her på Nørrebro. Ifølge din argumentation, skulle kristendommens rygte tage skade af optøjerne. Sjovt nok er det ikke tilfældet her på Nørrebro. Folk er ikke dumme. De kan godt se at det er et spørgsmål om hvorvidt loven gælder for alle, eller om der er nogen der står højere end loven. Læser man på div. ventreorienterede diskussionsfora, så er det samme diskussioner der. Det handler ikke om at svine Faderhuset eller kristendommen til (dem der gør det bliver smadrede rent argumentatorisk fra deres egne). Det handler om politik. Om muligheden for politikere at sætte grundloven og demokratiet ude af spil.
Så kære Vandrer. Lad venligst være at gøre religion til et centralt tema i denne sag. Det handler om politik, jura og de mest fundamentale forudsætninger for at et samfund skal kunne fungere.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#77005 - 22/12/2006 10:43
[Re: joppe]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe
- dejligt at få endnu en tilkendegivelse fra én der bor i nærheden. Jeg glæder mig over, at det for en gangs skyld er lykkedes medierne (the gentlemen of the press + lidt radio og TV) at bibringe mig, som sjældent kommer på Nørrebro, præcis den samme opfattelse af situationen ...
Det er de tre m'er, der er i spil her: Magt, Mål og Midler - man merkt de Absicht und wird verstimmt - ikke om noget så filosofisk og subtilt som etik og idealisme og den slags - og da slet ikke om kristendom ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77007 - 26/12/2006 13:50
|
Bruger
|
Hej søren Citat: Citat: Har ladet mig høre, at pengene er øremærkede fra deres donorer til Jagtvej 69 hvilket gør det umuligt at bruge pengene til noget andet.
Søren. Citat slut. Kommentar: Nixen bixen ! Advokaten har netop sagt, at de nu ( med Københavns kommunes medvirken) vil købe et andet hus, hvor de unge kan udfolde sig, så der er intet, der forhindrer fonden i at købe et andet sted. Men da de unge vist nok aldrig har oplevet hverken i deres opdragelse eller nu, at noget er konsekvent, så bliver det interessant at se om de anarkistiske elementer iblandt dem vil bøje sig for advokatens og fondens fornuft.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#77008 - 26/12/2006 16:09
|
Anonym
Anonym
|
Kære JesusFreak,.. Det skal fra min side beklages at du har måtte vente på svar, men da eksamen har været en tidsrøver har det været minimalt hvor meget overskud der lige har været til at skrive herinde!,.. Men!,.. Citat: Faderhuset har købt og betalt ejendommen, og er derfor dem der "hører til" der. Derfor har "de unge" (hvor mange unge er det liiiige at voldspsykopaterne på Jagtvej 69 repræsenterer??) bare værsgo at smutte, og hvis ikke de gør det frivilligt skal de tvinges. Hvis politiet ikke har ressourcer til at udføre opgaven mener jeg at militæret bør sættes ind.
Det er jeg såvidt ikke uenig med dig i, men jeg synes faktisk at man burde underkende Faderhusets ejendomsret, da de i første omgang blev afvist som køber, men istedet på omvejsvis købte det... Derimod har Ungdomshuset en brugsret, og det burde være dem som i første omgang som skulle have mulighed for at byde en rimelige pris for stedet.
Resten af det du så skriver i dette citat, det finder jeg umodent og virkelig tankeløst. Det er netop dette som de unge gør oprør imod, Overmagt, Autoritetskontrol, systemvold og etc etc. Og dertil kan jeg godt "forstå" at de ikke lystre og at de griber til deres eneste middel, at med brosten af forsvarer hvad de mener er deres. En kedelig, uheldig og ånsvag situation, men dog ædel, og som sagtens kunne være undgået....
Citat: At denne sag skulle være et problem for kristne kan jeg ikke se. Den er et problem for et samfund hvor det åbenbart betaler sig at gribe til vold for at gennemtvinge sin vilje.
Jamen så kik en ekstra gang Den er et problem for mange,... Men især fordi mange nemt kommer til at se Faderhuset som repræsentant for det kristne sindelag, og de har de virkelig ikke gjort særligt godt, i min optik lige modsat, hvis Faderhuset var rigtige kristne ville jeg fluks konvertere..
Om det betaler sig at bruge vold, nej det er ikke ønskeligt, men når politikerne tager halen imellem benene, når de unge ikke bliver hørt men nærmest blive kylet ud efter 25år, og de bliver afvist retten retorisk pga. kringledede love, så "forstår" jeg godt igen de unge..
Hvis den lejlighed jeg og min familie bor i blev solgt henover hovedet på os, og jeg blev bedt om at skride, selvom jeg godt selv ville købe den, selvom vi har boet der længe, så ville jeg faktisk også kæmpe for det, hvis jeg konsekvent ikke blev lyttet til eller fik tilbudt alternativer... Det lugter dejligt at junglelov, men for mig handler det også om hjerte, og ikke blot principper, om "at sådan er det bare"
Affektion kan ikke vurderes i om det kan betale sig! De unge fik en brugsret, at tro de gik frivilligt er utopi,...Man burde have tilbudt dem enten købet, eller alternativer...
Citat: Når man kæmper for det man elsker er der ingen regler - Robert Lee, Southstate general.
Citat: Lige et spørgsmål: Havde du haft samme holdning hvis det havde været nazister som havde brugt huset??
Jeg havde haft samme holdning til tingene uanset hvem, muslimer, nazister, alternative unge, folkedansere eller bagerlærlinge. Essensen af det, er at denne bestemt gruppe har haft et tilholdssted, og så har man fra politikernes sidde kvajet sig, og derefter har Faderhuset stædigt pustet ild til konflikten, og de unge har svaret igen desværre!
Vi kan sige hvad vi vil om de unge livstil og holdninger, men de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over det? Ville de bruge vold hvis de oplevede at det system som de hader faktisk lyttede til dem og tog sig af dem, gav dem noget at synes om og forstå? Indtil videre forstår jeg godt at de unge sige som de gør!
Citat: At du håber at den anarkistiske, anti-kristne ånd sejrer i denne "åndelige kamp" siger vist mere om dig end om Faderhuset..
Det har intet med tro, religion eller Guder at gøre, så det behøver du ikke slynge ud, for det er malplaceret i denne debat, og hvis du synes man er antikristen fordi man kan finde sympati i sit hjerte for unge mennesker som handler i frustation efter at et system baseret på andre værdier end deres sælger deres øjesten, ja, så tror jeg ikke det er mig der er den antikristne, og så skulle du måske komme lidt udover din forudindtagethed Jeg håber de unge vinder, for indtil videre har de kun stået som tabere i hele problematikken! Jeg håber det bedste for dem, fordi de står dårligst og mest alene! Så hvis det siger noget om mig, så siger det om mig, at jeg har et kristenthjerte...
Jeg forbliver din trofaste; Stud.theol Lars!
Ændret af Evangelisten (26/12/2006 16:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77009 - 26/12/2006 17:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars, du skriver: Citat: En kedelig, uheldig og ånsvag situation ...
Unægtelig! *SUK* En rigtig trist affære, med mange tabere (de unge, kommunen, Faderhuset, de handlende og ikke mindst beboerne på Nørrebro - - ) - og slet ingen vindere.
Hvis det, du gør dig til talsmand for i dit indlæg her (selvtægt, oven i købet voldelig) var foreneligt med det kristne budskab, så var det nok mig, der ville konvertere! 
Men heldigvis siger ikke kun almindelig sund fornuft, men også Guds ord, at vi skal rette os efter loven og myndighederne (også når de beslutter noget, vi ikke synes om ..)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77010 - 26/12/2006 19:32
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Lars Citat: Derimod har Ungdomshuset en brugsret, og det burde være dem som i første omgang som skulle have mulighed for at byde en rimelige pris for stedet. ... Hvis den lejlighed jeg og min familie bor i blev solgt henover hovedet på os, og jeg blev bedt om at skride, selvom jeg godt selv ville købe den, ... Man burde have tilbudt dem enten købet, eller alternativer...
Jamen de kunne da bare have købt huset, da kommunen satte det til salg. Og i øvrigt var det nok slet ikke blevet sat til salg, hvis bare brugerne/beboerne havde betalt husleje og behandlet deres omgivelser ordentligt. Citat: Vi kan sige hvad vi vil om de unge livstil og holdninger, men de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over det?
Det samme kunne man sige om Hell's Angels. Det er jo en unik motorcykelkultur, og de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over, at de skyder lidt på hinanden, sælger lidt hårde stoffer og slår nogle dårlige betalere til plukfisk?
Glædelig jul Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#77011 - 26/12/2006 20:44
|
Bruger
|
"Det skal fra min side beklages at du har måtte vente på svar, men da eksamen har været en tidsrøver har det været minimalt hvor meget overskud der lige har været til at skrive herinde!,.."
Dét er en ting du ikke, i hvert fald fra min side, skal kræves til regnskab for. Jeg kender udmærket problemet med tiden!
"Det er jeg såvidt ikke uenig med dig i, men jeg synes faktisk at man burde underkende Faderhusets ejendomsret, da de i første omgang blev afvist som køber, men istedet på omvejsvis købte det..."
Men det har to retsinstanser altså afvist. Lev med det. "Derimod har Ungdomshuset en brugsret, og det burde være dem som i første omgang som skulle have mulighed for at byde en rimelige pris for stedet."
Men der kom så vidt jeg ved intet købstilbud fra "Ungdomshuset" da det blev sat til salg.
"Resten af det du så skriver i dette citat, det finder jeg umodent og virkelig tankeløst."
Respekt og opretholdelse af lov og orden er tankeløst og umodent? Så ved vi DET..... "Det er netop dette som de unge gør oprør imod, Overmagt, Autoritetskontrol, systemvold og etc etc."
Jeg er ophøjet ligeglad med om de "gjorde oprør" mod Anders And-blades placering i DSB-kiosker.
"Og dertil kan jeg godt "forstå" at de ikke lystre og at de griber til deres eneste middel, at med brosten af forsvarer hvad de mener er deres."
Aha.. Dvs. hvis jeg låner eks. en cykel af dig, og du så på et tidspunkt vil have den tilbage fordi du har solgt den til en anden, så må jeg gerne bombardere både dig og køber med brosten, fordi det er "mit eneste middel til at forsvare det jeg mener er mit"? "En kedelig, uheldig og ånsvag situation, men dog ædel, og som sagtens kunne være undgået...."
At du kan kalde det at smide med brosten mod politiet for "ædelt" siger noget om dig. Og NEJ: Ikke at du har et "kristenthjerte"...
"Jamen så kik en ekstra gang Den er et problem for mange,... Men især fordi mange nemt kommer til at se Faderhuset som repræsentant for det kristne sindelag, og de har de virkelig ikke gjort særligt godt, i min optik lige modsat, hvis Faderhuset var rigtige kristne ville jeg fluks konvertere..
"Om det betaler sig at bruge vold, nej det er ikke ønskeligt, men når politikerne tager halen imellem benene, når de unge ikke bliver hørt men nærmest blive kylet ud efter 25år, og de bliver afvist retten retorisk pga. kringledede love, så "forstår" jeg godt igen de unge.."
Hmm...ok... Dvs. vi kan lige så godt afskaffe systemet med domstole, og så lade dem der kan skaffe sig flest voldelige støtter styre det hele? Som i Somalia, og andre 3.verdenslande? Jeg vedholder at der ikke er noget som helst at diskutere. Psykopaterne skal ud, koste hvad det koste vil.
"Hvis den lejlighed jeg og min familie bor i blev solgt henover hovedet på os, og jeg blev bedt om at skride, selvom jeg godt selv ville købe den, selvom vi har boet der længe, så ville jeg faktisk også kæmpe for det, hvis jeg konsekvent ikke blev lyttet til eller fik tilbudt alternativer..."
1: Da huset blev sat til salg kom der IKKE et tilbud fra "brugerne"
2: Bor i i en lejet lejlighed har i lovkrav på at have forkøbsret hvis den skal sælges så vidt jeg har forstået. Dvs. at kommer i med et rimeligt købstilbud SKAL den sælges til jer. Men tager jeg fejl her tager jeg gerne imod rettelse. Ikke at det ændrer noget som helst ved diskussionen her. Bor i derimod i en lejlighed i ejer kan jeres lejlighed naturligvis ikke sælges af andre end jer - og kun eksproprieres af myndighederne hvis hensynet til almenvellet kræver det.
3: Hvad mener du med "kæmpe"? Angribe de politifolk/fogeden som kom for at gøre deres arbejde, og lade retfærdigheden ske fyldest? 1. Pet, 4:15....
"Det lugter dejligt at junglelov, men for mig handler det også om hjerte, og ikke blot principper, om "at sådan er det bare" "
Det ikke bare LUGTER af junglelov - det ER junglelov - og den type tankegang er vi som kristne kaldet til at stå imod. Vi skal indordne os under landets love, så langt som dette er muligt uden at krænke Guds.
"Affektion kan ikke vurderes i om det kan betale sig!"
Nej, men affektion er irrelevant her! Retten har talt - loven skal følges. Thi kendes for ret!
"De unge fik en brugsret, at tro de gik frivilligt er utopi,...Man burde have tilbudt dem enten købet, eller alternativer..."
DER KOM JO INTET KØBSTILBUD!!!!! Og det at "de unge" (= voldspsykopaterne) ikke kunne forudses at forlade stedet frivilligt betyder intet i denne sammenhæng.
"Jeg havde haft samme holdning til tingene uanset hvem, muslimer, nazister, alternative unge, folkedansere eller bagerlærlinge."
Tjah... Men jeg må jo tro dig på dit ord... "Essensen af det, er at denne bestemt gruppe har haft et tilholdssted, og så har man fra politikernes sidde kvajet sig, og derefter har Faderhuset stædigt pustet ild til konflikten, og de unge har svaret igen desværre!"
Essensen af det er at både by- og landsretten har afsagt dom i sagen, og den dom er at Jagtvej 69 tilhører Human A/S, som Faderhuset har købt. Og alt andet er sådan set ikke relevant.
"Vi kan sige hvad vi vil om de unge livstil og holdninger, men de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over det?"
Nej - og jeg har INTET problem med at folk har andre livssyn og holdninger end mine. Det er slet ikke det der er sagens kerne her. Sagens kerne er at vi har et samfund der er bygget på et sæt love, og domstole der er sat til at forvalte disse love. Havde by- og landsret afgjort at psykopaterne kunne beholde Jagtvej 69 ville jeg have været dybt uenig, men IKKE ment at Faderhusets medlemmer så ville have ret til at gå amok og smadre en hel bydel for at få deres vilje. Dét er åbenbart forskellen mellem du og jeg. Du mener at politisk vold for at gennemtvinge sin vilje (vel egentlig en god definition af terrorisme?) kan tillades - mens jeg mener at dette er en utilgivelighed, og SLET ikke noget kristne bør støtte op om.
"Ville de bruge vold hvis de oplevede at det system som de hader faktisk lyttede til dem og tog sig af dem, gav dem noget at synes om og forstå?"
Ved jeg ikke - er heller ikke relevant. Samfundets, og lovens, funktion er ikke at "lytte til", eller "tage sig af" psykopater som ikke vil indrette sig under loven. Samfundets funktion er selvopretholdelse, og dette opnås ved at håndhævelse af de love samfundet er bygget på. Et samfund som giver efter for den slags metoder som disse psykopater bruger har absolut ingen eksistensberettigelse.
"Indtil videre forstår jeg godt at de unge sige som de gør!"
Aha... Dvs. næste gang der sker et eller andet som jeg ikke bryder mig om kan du også godt forstå mig, hvis jeg går amok og smider om mig med brosten, Molotov-coctails (ja, ok, stavefejl. So sue me!!) og andet, og du ville mene at jeg skulle have min vilje, fordi jeg klart var blevet uretfærdigt behandlet, og at jegi kke ville have "brugt vold" hvis jeg havde fået min vilje i første omgang?
"Det har intet med tro, religion eller Guder at gøre, så det behøver du ikke slynge ud, for det er malplaceret i denne debat, og hvis du synes man er antikristen fordi man kan finde sympati i sit hjerte for unge mennesker som handler i frustation efter at et system baseret på andre værdier end deres sælger deres øjesten, ja, så tror jeg ikke det er mig der er den antikristne, og så skulle du måske komme lidt udover din forudindtagethed"
1: Det var DIG som startede med åndelighed ved at sige:
"Jeg giver Tau ret i at en åndelig kamp sikkert er ved at udspille sig, Jeg håber "The spirit of the youngsters" win!"
Den ånd der er tale om er kristendomsfjendsk = antikristen.
Sympati har HELLER intet at sige her! Det der diskuteres her er ikke om man kan finde sympati for de unge når de ikke render rundt og smadrer bydele og politibetjente - for jeg er da sikker på at nogle af dem er ganske flinke.
" Jeg håber de unge vinder, for indtil videre har de kun stået som tabere i hele problematikken! Jeg håber det bedste for dem, fordi de står dårligst og mest alene!"
Aha.. Så du ville også holde med gidseltagere der på en skole holdt 200 børn som gidsler, som de truede med at skyde hvis ikke de fik deres vilje, "fordi de står dårligst og mest alene!" Du vil måske mene at sammenligningen er syg - men den er tværtimod 100% rammende! "Så hvis det siger noget om mig, så siger det om mig, at jeg har et kristenthjerte..."
Nej - nærmere det stik modsatte...
|
|
Til toppen
|
|
|
#77012 - 26/12/2006 21:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hør her, JesusFreak, du har gjort det igen: kaldt mennesker psykopater og voldsspykopater.
Jeg har tidligere gjort opmærksom på, at disse betegnelser ikke er acceptable, hvad enten de er ment som en diagnose (som kræver lægeundersøgelse) elller som skældsord.
I anledning af helligdagen - 2. juledag / Stefanus' dag - får du hermed amnesti, men næste gang du, eller en anden lovbryder, bruger disse udtryk, ryger indlægget altså i papirkurven ... !
kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#77013 - 26/12/2006 21:26
|
Bruger
|
Ok... Skal nok huske at sige:
"de stakkels små forsømte englebasser" næste gang....
Men rolig - anmodningen modtaget og taget til efterretning.
JF
PS: Bare så nogen ikke finder på at minde mig om at jeg sagde sagde "Skal nok huske at sige: "de stakkels små forsømte englebasser" næste gang...."
Så var dette sarkasme....
|
|
Til toppen
|
|
|
#77014 - 26/12/2006 21:31
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl!
Ville bare gerne vide hvilket belæg du havde for at sige:
"Men da de unge vist nok aldrig har oplevet hverken i deres opdragelse ... at noget er konsekvent..."
Har du været tilstede under "de unges" (jeg må åbenbart ikke kalde dem det de virkeligt er...) opvækst? Ellers har jeg svært ved at se hvordan du kan udtale dette
Mvh
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#77015 - 26/12/2006 22:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Citat: Skal nok huske at sige: "de stakkels små forsømte englebasser" næste gang....
Hrmpf det bliver da værre og værre med din termiologi, JesusFreak - !!! ... små? ... englebasser? 
Uden at have været i nærkontakt med en eneste af dem, så tror jeg, at de, der har deres gang i Ungeren, er mindst lige så forskellige som alle os andre: dumme og uvidende og kloge og fredelige og agressive og sløve og musikalske og oprørske og kreative og smarte og anarkistiske og tonedøve og fulde af løgn og hæderlige og grimme og idealistiske og good-lookinger og smarte og dovne og på sprut og på stoffer og flittige og forsømte og forkælede og forførere og forførte og forsømte ... og .. og ...
Nå, jeg stopper her - ville bare så gerne slå til lyd for, at vi lader være med at putte alle disse forskellige folk i blenderen og trykke på knappen ... det er individder, altså med-mennesker på godt og ondt, vi har med at gøre og ikke en homogen masse .. men på trods af, og på grund, af alt dette:
De skal opføre sig ordentligt, skal de!!
- og de må tage konsekvensen af at opføre sig i strid med lands lov og ret .. til bedste for dem selv og for alle andre samfundsborgere ..
Eller?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77016 - 26/12/2006 23:22
|
Bruger
|
Hvordan bliver min terminologi værre og værre? I øvrigt skrev jeg jo i PS at der var tale om sarkasme?
|
|
Til toppen
|
|
|
#77017 - 27/12/2006 00:08
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa igen,.. Jeg sidder lidt og tænker om jeg egentlig skulle spilde mere tid på at diskutere med dig, da du kun kan se et eneste motiv i det jeg skriver, selvom det aldrig har været der, og så har du virkelig tralvt med at definere hvordan og hvor den kristne skal stå i den her sag... Det skal ikke skjules at jeg synes du tager fuldstændig fejl, igen finder jeg det du siger umodent, og sprunget over hvor gærdet er lavest,... Nuvel, dog syntes jeg det var på sin plads at give tid til at svare på dit indlæg, for det må have taget dig lang tid at skrive det. Jeg har på intet tidspunkt opfordret til vold, eller sagt det var iorden! Derimod har jeg udtryk min sympati og forståelse,.. jeg synes ikke om at der bliver kastet med brosten, men udfra situationen og den udvikling, er jeg godt indforstået med hvorfor de gør det! At du kan få det til at blive til at jeg støtter vold, siger en helt del om din måde at læse uden forstand, og tolke motiver og tanker ind i ting, som du kan angribe, hvis du ikke formår at få det til at ophører, er der ingen grund til at jeg forsætter med at debattere med dig, så kunne jeg ligeså godt diskutere med en stuebregne... Og så vil jeg godt bede dig om at lade være med at gøre dig til dommer over hvad der er det kristne at synes om denne jammerlige sag, du ved ligeså godt som jeg at jeg kan fremdrive dig massere af historiske eksempler som ville gennemhulle det du siger med hvordan og hvorledes en kristen skal forholde sig til loven og autoritet. Og at blindt tage loven frem som evigt retfærdigt og endelige, har også i mange tilfælde vist sig at kunne gradbøjes eller omgøres! Loven siger at hvis man ikke har opholdtilladelse så skal man ud, og dog får mange af dem gennem dit og dat, lov til at blive... Altså kan loven gradbøjes og tilsidesættes i situationsforhold.. Så vidt jeg er informeret blev der faktisk indsendt købstilbud på huset fra de unges side, dog er det information jeg har fået blandt bekendt som har deres omgang i huset... Derfor synes jeg at man burde tage fat på, hvorfor skulle det hus pludselig sælges, hvorfor afviste man Faderhuset som køber, men tillod Human A/S at købe det,.. etc etc... Det var så tankestregerne... Citat: Respekt og opretholdelse af lov og orden er tankeløst og umodent? Så ved vi DET.....
Barnlig kommentar fra din side, og unødvendig, du ved udemærket hvad jeg mente...
Citat: At du kan kalde det at smide med brosten mod politiet for "ædelt" siger noget om dig. Og NEJ: Ikke at du har et "kristenthjerte"...
Jeg kaldte det ædelt, om ikke også dumt, at stå fast på en sag om at forsvare hvad man mener er sit,... Men det ligger måske over din forstand at se udover over lovparagraffer? Okay så ved vi det...
Et kristenthjerte ville ikke tage parti, og da slet ikke sætte soldater ind imod teenagers... JesusFreak, bare det at du synes at opfordre til at de unge skal nedkæmpes.. ja... det taler for sig selv... 
Resten af dit indlæg kan jeg ikke tage alvorligt...
Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77018 - 27/12/2006 00:18
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jamen de kunne da bare have købt huset, da kommunen satte det til salg. Og i øvrigt var det nok slet ikke blevet sat til salg, hvis bare brugerne/beboerne havde betalt husleje og behandlet deres omgivelser ordentligt
Nu klarede de jo egentlig sig selv, og hvorfor kræve husleje for en gammelbygning i københavn, så meget pengefiktion kan der da vel ikke være i kommunen? Og så har man et alternativ tilbud til de alternative unge til at hænge ud i.. etc etc etc.
Hvordan det skulle have hjulpet af sætte det til salg det aner jeg ikke, men de folk der fik ideen har efter min mening dummet sig, da det må være logisk at de ikke ville flytte frivilligt...
Da det bliv tydeligt at det ville ende i ballade, burde man have ændret taktik, og forhandlet sig ud af det, istedet for at vaske hænder og lade det løbe af sporet, nu sidder en hel del fraktioner og mennesker fast i en kedelig konflikt.
Citat:
Det samme kunne man sige om Hell's Angels. Det er jo en unik motorcykelkultur, og de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over, at de skyder lidt på hinanden, sælger lidt hårde stoffer og slår nogle dårlige betalere til plukfisk?
Direkte plat og åndsvag kommentar, og under dit normale plan Nikolaj..
- Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#77019 - 27/12/2006 00:57
|
Bruger
|
"Jeg har på intet tidspunkt opfordret til vold, eller sagt det var iorden! Derimod har jeg udtryk min sympati og forståelse,.. jeg synes ikke om at der bliver kastet med brosten, men udfra situationen og den udvikling, er jeg godt indforstået med hvorfor de gør det!"
Tal om slåskamp om kejserens skæg!!
"Nej, jeg går ikke ind for at man skal bruge politisk vold for at få sin vilje, men jeg sympatiserer med dem der gør det, og jeg forstår dem.". Den må du altså længere ud på landet med.
"hvis du ikke formår at få det til at ophører, er der ingen grund til at jeg forsætter med at debattere med dig, så kunne jeg ligeså godt diskutere med en stuebregne..."
Det samme sidder jeg lidt og tænker...
"Og at blindt tage loven frem som evigt retfærdigt og endelige, har også i mange tilfælde vist sig at kunne gradbøjes eller omgøres!"
HVIS jeg har påstët at man ALTID skal overholde ALLE love er det noget sludder. Men det mindes jeg heller ikke at have gjort?
"Så vidt jeg er informeret blev der faktisk indsendt købstilbud på huset fra de unges side, dog er det information jeg har fået blandt bekendt som har deres omgang i huset..."
Tak for den lille information. Kan du fremvise noget dokumentation for dette? "Derfor synes jeg at man burde tage fat på, hvorfor skulle det hus pludselig sælges, hvorfor afviste man Faderhuset som køber, men tillod Human A/S at købe det,.. etc etc..."
1: Kommunen ønskede at sælge noget af dens ejendom - hvilket den havde fuldkommen ret til. Ejer man noget skal man ikke overfor tredjepart (eller fjerde-femte-sjettepart) retfærdiggøre denne beslutning.
2: Human A/S havde, så vidt jeg er orienteret, på købstidspunktet ikke noget med Faderhuset at gøre. Efterfølgende købte Faderhuset samtlige aktier i Human A/S. Men egentlig er det også irrelevant. Faktum er at Faderhuset har ejendomsretten. To retsinstanser har afgjort at Faderhuset har retten til Jagtvej 69 - og derfor HAR Faderhuset retten til Jagtvej 69. End of story! Og så er det temmelig irrelevant hvad "de stakkels små forsømte englebasser" (da jeg ikke længere må kalde dem det de er kommer DENNE betegnelse nu... fremover forkortet DSSFE) måtte mene at have ret til. Retten har talt, og DSSFE har at rette sig efter dette.
"Jeg kaldte det ædelt, om ikke også dumt, at stå fast på en sag om at forsvare hvad man mener er sit,... "
Uanset hvad der er tale om? Dvs. mener jeg at jeg har ret dit hus (hvis du har et sådant - ellers forstår du vel mit eksempel alligevel) så er det ædelt hvis jeg konstant chikanerer dig, smider med brosten efter dig og dine, osv, fordi jeg forsvarer hvad jeg mener er mit? Og lad venligst være med bare at affærdige dette med "du ved jo godt hvad jeg mente", eller anden plathed..
"Men det ligger måske over din forstand at se udover over lovparagraffer? Okay så ved vi det..."
Næ, jeg mener bare ikke at politisk vold for at få sin vilje på nogen som helst måde kan retfærdiggøres eller skal belønnes.
"Et kristenthjerte ville ikke tage parti,"
Jo - for retfærdigheden.
"og da slet ikke sætte soldater ind imod teenagers... "
Det er kun hvis det viser sig at politiet ikke har ressourcerne til at gennemføre rydningen. Men jo i sidste ende skal loven opretholdes - og vi er kaldede til at både selv overholde loven, og også bakke op om den, jf. Romerne 13.
"JesusFreak, bare det at du synes at opfordre til at de unge skal nedkæmpes.. ja... det taler for sig selv..."
Ja hvis de ikke overgiver sig og forlader stedet frivilligt, så SELVFØLGELIG!! Eller mener du i ramme alvor at vi skal have det anarki-junglesamfund som DSSFE ønsker?? Retten har talt - huset skal ryddes. Koste hvad det koste vil.
"Resten af dit indlæg kan jeg ikke tage alvorligt..."
Nej, selvfølgelig kan du ikke det. Du har jo bekvemt undgået alle de eksempler som ville trække sagen ned på et plan hvor det ikke bare handler om noget der sker herovre på "djævleøen", men noget der vil have relation til din egen hverdag. Og så er det jo ikke længere så nemt at være fortaler for junglelov!
JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#77020 - 27/12/2006 10:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej JesusFreak Citat: Hvordan bliver min terminologi værre og værre? I øvrigt skrev jeg jo i PS at der var tale om sarkasme?
Jeg beklager mit "værre og værre", det skulle jeg ikke have skrevet. Den er ikke blevet værre og værre, kun lige så slem! - du har nemlig i et andet indlæg forklaret, at din omskrivning til DSSFE betyder nøjagtig det samme: Citat: Og så er det temmelig irrelevant hvad "de stakkels små forsømte englebasser" (da jeg ikke længere må kalde dem det de er kommer DENNE betegnelse nu... fremover forkortet DSSFE)
Jeg er ked af din fjendtlige holdning og sarkastiske udtryksform.
I Netikettens §13 står der at vi skal forsvare og vise respekt for personer som ikke er med i den aktuelle dialog og at vi skal lade være med at sprede eller give næring til rygter og negativ omtale .. Hvorfor puste til ilden i en overophedet situation, hvor der i forvejen er så mange stærke, hadefulde følelser, der gør sig gældende? En opinionsundersøgelse (P1 her til morgen) om begrebet retsbevidsthed har vist, at befolkningen som helhed i udgangspunktet går ind for længere og strengere straffe for kriminalitet, men - at de, der får lidt nærmere kendskab til anklagede og dømte personer i konkrete sager, mener, at der dømmes lidt for hårdt, og - at de, der får meget nærmere kendskab til anklagede og dømte personer i konkrete sager mener, at der dømmes alt for hårdt ... ... Det synes jeg sådan set er positivt og opmuntrende og værd at tænke over, inden man som lægmand generaliserer og (for)dømmer en hel gruppe ukendte mennesker over én kam. Jesus siger (Matt. 7,1-2) Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. Dette bud gælder dog ikke for dommerstanden, og det mener jeg, der er bred enighed om, også i denne tråd! Og - jeg gentager mig selv: lov er lov, og lov skal holdes! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#77021 - 28/12/2006 04:12
Salget af et problem
|
Bruger
|
Kære JesusFreakDK Citat: Evangelisten: Så vidt jeg er informeret blev der faktisk indsendt købstilbud på huset fra de unges side, dog er det information jeg har fået blandt bekendt som har deres omgang i huset...
JesusFreakDK: Tak for den lille information. Kan du fremvise noget dokumentation for dette?
Det er kendt for dem, som har sat sig lidt ind i sagens gang, at der var forhandlinger igang, allerede inden man besluttede sig for at udbyde huset til salg. I denne Dagsorden for Kultur- og Fritidsudvalget 16-9-99 Sag KF196/99, kan du finde et fyldigt stykke om eventuel salg til "Fonden til fremme af blivende økologisk balance". Det bahandles efterfølgende i Økonomiudvalget den 12. oktober 1999 Beslutningsprotokol Sag Ø245/99, hvor man taler om at udbyde ejendommen Jagtvej 69 til salg. JP har fundet byrådsmedlemmernes kommentarer til salget frem, som finder sted på et lukket BR møde, den 16. november 2000 kl. 22.10.
Meget har handlet om, at de unge var og er et problem, men den interesserede kan læse Politiken 19. dec. 2006 som skriver politiet frikender beboere i Ungdomshuset og citerer: Ungdomshusets brugere var ikke kriminelle, da politikerne i 1999 besluttede at sætte dem på gaden.
Måske der er nogle, som kan huske de unge fra dengang?
Fred og Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#77023 - 29/12/2006 15:46
Re:Ungdomshuset-en grotesk parodi !
|
Bruger
|
Hej Evangelisten
Citat: Fra Nikolaj Jamen de kunne da bare have købt huset, da kommunen satte det til salg. Og i øvrigt var det nok slet ikke blevet sat til salg, hvis bare brugerne/beboerne havde betalt husleje og behandlet deres omgivelser ordentligt
Det samme kunne man sige om Hell's Angels. Det er jo en unik motorcykelkultur, og de er som de er, og kan vi virkelig være smagsdommere over, at de skyder lidt på hinanden, sælger lidt hårde stoffer og slår nogle dårlige betalere til plukfisk
Citat: Fra dit indlæg ! Nu klarede de jo egentlig sig selv, og hvorfor kræve husleje for en gammelbygning i københavn, så meget pengefiktion kan der da vel ikke være i kommunen? Og så har man et alternativ tilbud til de alternative unge til at hænge ud i.. etc etc etc.
Kommentar: Jeg ved ikke hvad du er evangelist for, men dit svar til Nikolaj kunne antyde, at dit synonym ikke har den store betydning.
Jeg er modsat dig helt enig i alle hans og andres indlæg om de "uvorne og utilpassede unger" , som aldrig har oplevet konsekvente beslutninger og som nu tror, at stædighed og vold og hærværk kan overtrumfe demokratiske spilleregler.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
|