Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76899 - 10/12/2006 01:55 Beskrivelser af Jesus i Bibelen?
Anonym
Anonym

En af de ting David Murrow fremhæver i Why Men Hate to go to Church er at et feminint sprog har vundet indpas i kirkerne.

Fx. at man skal have et personligt forhold til Jesus (det nævnes ikke så ofte at man skal efterfølge Jesus). Eller endnu værre - nogle taler om at have et 'passionate' forhold til Jesus. Som mand er det slet og ret er en klam tanke at have et passioneret forhold til en anden mand! For slet ikke at nævne, hvad mænd tænker om at deres kvinde har et 'passioneret' forhold til en anden mand...

Så er der "lovsangen" (i gåseøjne fordi det, vi kalder lovsang ikke er mere lovsang end de salmer der synges - snarere mindre). Sprogbrugen her er til tider decideret ulækker. Tag fx. de sange, hvor man synger om Jesus som "beautiful Savior" og gentager det igen og igen. Og igen og igen.

Hvor mange gange beskriver Bibelen en mand som smuk? To gange, nemlig om Josef (1 Mos 39,6) og Saul (1 Sam 9,2) - hebraisk-kyndige kan måske hjælpe lidt her.

Ikke desto mindre skal vi stå og synge tillægsord om Jesus som ingen mand ved sine fulde fem kunne finde på at sige om en anden mand! Men det er selvfølgelig meget godt i tråd med glans-billede fremstillingen af Jesus, som her fremstilles som en kvinde med skæg. Ren og skær Gudsbespottelse.

Så er der brudemysticismen. Den er desværre ikke ny. Både Brorson og Lina Sandell flirter med den Det er kirken, der er Jesu brud, ikke den enkelte kristne. Ingen normal mand vil kunne relatere sig til at være Kristi brud, og han vil bestemt heller ikke bryde sig om tanken om, at hans hustru er en andens brud!

Til toppen 
#76900 - 10/12/2006 09:20 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg tror også at den sjælesørgeriske forkyndelse, der har vundet bredt indpas, har noget at sige.

Den er optaget af at forkynde det helende og personlighedsudviklende evangelium, og knapt så optaget af at forkynde loven.

Tanke: Måske er det feminiserede evangelium et resultat af at vi ikke ved hvordan vi kan forkynde loven i en postmoderne verden?

Til toppen 
#76901 - 10/12/2006 15:13 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Tanke: Måske er det feminiserede evangelium et resultat af at vi ikke ved hvordan vi kan forkynde loven i en postmoderne verden?

Bestemt en tanke værd. Men David Murrow påpeger at feminiseringen kan spores helt tilbage til Victoria-tiden (og længere endnu). Så det er næppe hele forklaringen.

Til toppen 
#76902 - 10/12/2006 15:16 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:

Bestemt en tanke værd. Men David Murrow påpeger at feminiseringen kan spores helt tilbage til Victoria-tiden (og længere endnu). Så det er næppe hele forklaringen.

Sikkert ikke. Men tiltrækningen ved islam har måske gjort det mere tydeligt nu...

Til toppen 
#76903 - 10/12/2006 15:32 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Citat:

Det siger bare ikke så meget om udviklingen i Danmark. Til gengæld tror jeg, at feminiseringen i Danmark (alias Nordtyskland, i idéhistorisk sammenhæng) begyndte allerede i det 18. århundredes pietisme – længe før dronning Victoria. Men de har jo aldrig været pietister derovre i England og co., så det er klart, at det ikke er med inde i billedet i en amerikansk bog.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76904 - 12/12/2006 17:52 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Et spørgsmål:

Citat:
(…) Tag fx. de sange, hvor man synger om Jesus som "beautiful Savior" og gentager det igen og igen. Og igen og igen.

(…)

Ikke desto mindre skal vi stå og synge tillægsord om Jesus som ingen mand ved sine fulde fem kunne finde på at sige om en anden mand! (…)

Betyder det, at du ikke kan se forskel på om mænd er smukke eller ej, eller skal det forstås sådan, at du ikke vil sige det til nogen, når du synes en mand er smuk?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#76905 - 12/12/2006 18:10 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Citat:
Betyder det, at du ikke kan se forskel på om mænd er smukke eller ej, eller skal det forstås sådan, at du ikke vil sige det til nogen, når du synes en mand er smuk?

Det betyder at de færreste mænd kan finde på at kalde en anden mand "smuk", simpelthen fordi det tillægsord ikke kan beskrive mænd...

Sådan har jeg det nok også selv, men det er mindre relevant i denne sammenhæng.

Til toppen 
#76906 - 13/12/2006 19:01 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Det betyder at de færreste mænd kan finde på at kalde en anden mand "smuk", simpelthen fordi det tillægsord ikke kan beskrive mænd...

Hvorfor egentlig ikke? Det synes jeg da godt man kan sige, men det er måske bare mig...

Til toppen 
#76907 - 13/12/2006 19:18 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej Jalokin,

Men jeg synes også der er en tendens til hvad jeg vil kalde en 'udvidet homofobi'. Hvis to mænd i dag holder i hånd, så ved vi godt hvad vi skal tro, og hvis en mand kysser en anden mand... puha, det er slet ikke for børn!

Måske er det Freuds pan-seksualisering... al kærlighed bliver gjort til en seksuel drift. Måske ikke bevidst (i hvert fald ikke i kirken), men ubevidst.

I vores Bibel læser vi flere gange som fx hos Peter: "Hils hinanden med kærligt kys," og i den klassiske litteratur er det ikke unormalt at en mand kysser en anden mand(!) eller at han græder/viser følelser. Jeg tror det er en ret ny ting, denne afstand mellem mænd...

Måske er det vores kultur der er blevet 'kropsforskrækket' fordi den tror alt handler om sex?

Det var en antitese herfra
Mvh. Steffen

Til toppen 
#76908 - 13/12/2006 19:26 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: steffenlaursen]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Steffen
Citat:
... i den klassiske litteratur er det ikke unormalt at en mand kysser en anden mand(!) eller at han græder/viser følelser. ...

Homoseksualitet er bestemt heller ikke unormalt i den klassiske litteratur. Men i øvrigt kan jeg da godt se, hvad du mener.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76909 - 13/12/2006 19:33 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: Nikolaj]
steffenlaursen
Bruger

Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok...

Alligevel er sammenhæng vel som oftest ikke, at de to mænd er kærester.

Jeg tror faktisk også kysning det er meget almindeligt i middelalderlig digtning, men det må du ikke hænge mig op på.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76910 - 13/12/2006 19:33 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne - nej det er ikke kun dig, jeg synes sagtens man kan kalde en mand smuk (hvis han altså er det! )

Men sød? Nej vel, æv, dét er en mand altså ikke mere, det er for klamt!

Men jeg tror han har været! Perfektum! (før nutid, altså)! - jfr. både Brorson og Kingo!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76911 - 13/12/2006 19:41 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nu er I ikke mænd, men hvis I alligevel mener at være kvalificerede til at udtaler jer om, hvad mænd mener om at kalde andre mænd smukke og søde, så fint med mig

Til toppen 
#76912 - 13/12/2006 19:45 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen!

Du har en pointe der. Men til det vil jeg sige, at al kommunikation skal tilpasses til kulturen. Det er et faktum, som missionsforeningerne har haft en tendens til at glemme de sidste 40-50 år, og som man først nu er begyndt at genopdage. Det forholder sig vel ikke anderledes i denne sammenhæng?

Mvh. Jalokin

PS: Men interessant er det, at i arabiske lande er det helt ok for to mænd at holde i hånd (tegn på venskab), hvorimod det er højst upassende for et kærestepar.

Til toppen 
#76913 - 13/12/2006 20:15 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej søde og smukke Jalokin,

Så mon ikke situationen er, at kirken har udviklet en slags sub-kultur måske pga. en kulturel arv, som resten af verden går glip af?

Således at hverken den kirkelige eller den verdslige kultur er "forkert" (selvom jeg nok vil mene Brorson strengt taget har mere ret en Freud), men de dog er *to* kulturer, som skal mødes og finde et fælles sprog.

Hvis det er sådan, så er det rigtigt, at kirken er for dårlig til at kommunikere sit budskab til danskere, men det er ikke rigtigt at kirkens budskab er blevet for feminint... (Selvfølgelig kan der være andre elementer i budskabet, som er feminine, men lige her snakker vi om at mænd kalder hinanden smukke og søde...)

Og så alligevel, for det er vel for en stor del kulturelt bestemt, hvad der er maskulint og feminint.

Argh, jeg må tilbage til min SSO Jeg holder ikke helt hvad min signatur i selvlysende blåt lover.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76914 - 13/12/2006 20:22 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Du kan i hvert fald være glad for at jeg er en MAND - og derfor så farveblind at jeg ikke kan skelne mellem lyserød og beige

Til toppen 
#76915 - 14/12/2006 13:24 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Nu er I ikke mænd, men hvis I alligevel mener at være kvalificerede til at udtaler jer om, hvad mænd mener om at kalde andre mænd smukke og søde, så fint med mig

Hej Jalokin.

Nå, nej, okay, vi udtalte os nu ikke om, hvad mænd mente, men hvad vi selv mente...
Men kvinder kan i øvrigt også mene, at andre kvinder er søde. Det er der for mig at se ikke noget suspekt ved.
Det kan i øvrigt være, at ordet "sød" ikke havde så "klam" en klang / betydning på Brorsons tid, men det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#76916 - 14/12/2006 13:53 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Det er jeg da glad for

Til toppen 
#76917 - 14/12/2006 13:55 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Citat:
Men kvinder kan i øvrigt også mene, at andre kvinder er søde. Det er der for mig at se ikke noget suspekt ved.

Ja, og mænd kan også sige om kvinder (eller et par) at de er søde, uden at man nødvendigvis skal lægge noget mere i det.

Til toppen 
#76918 - 15/12/2006 16:57 Re: Beskrivelser af Jesus i Bibelen? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Fair nok.

Mvh.
Kristian

Ændret af Kristian O. K. (15/12/2006 16:58)

Til toppen 
#76919 - 19/12/2006 21:57 Mænd med et smukt ydre omtalt i Bibelen [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvor mange gange beskriver Bibelen en mand som smuk? To gange, nemlig om Josef (1 Mos 39,6) og Saul (1 Sam 9,2) - hebraisk-kyndige kan måske hjælpe lidt her.

Andre mænd omtales også i Bibelen som smukke, fx Absalom. Hans familie var kendt for deres smukke ydre.

2Sam 14:25, 26: Ingen i hele Israel var så beundret for sin skønhed som Absalom; fra isse til fod var der ingen fejl ved ham. v26 Med mellemrum blev hans hår så langt, at han måtte lade det klippe; og når han gjorde det, kunne det veje to hundrede sekel efter kongelig vægt.

Hyrden som sjulamitpigen elskede var også smuk, i hvert fald efter hendes skildring i Højsangen 1:16.

Om drengebarnet Moses siges der, at han var guddommelig smuk (Apg. 7:20; Hebr. 11:23 NV).

David havde også et smukt ydre: Da filisteren så op og fik øje på David, blev han fyldt af foragt for ham; det var jo bare en rødmosset dreng, der så godt ud. (1Sam 16:12, 17:42).

Eliab var høj og smuk af udseende, endda så meget at Samuel blev imponeret over dette. (1Sam 16:6, 7).

Det siges ligeledes, at en gruppe unge jødiske mænd, heriblandt Sjadrak, Mesjak og Abednego, var smukke og uden fejl. (Daniel 1:3-7).

Det vigtigste er imidlertid at være "smuk" i Guds øjne, dvs. at være en sand tilbeder. Gud ser ikke på det ydre.

"Men Herren sagde til Samuel: 'Se ikke på hans udseende og højde; ham forkaster jeg, for det drejer sig ikke om det, mennesker ser på; mennesker ser på det, de har for deres øjne, men HERREN ser på hjertet.'"

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær