Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76896 - 09/12/2006 00:59 Skabelsesberetningen
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Se nu her, hvorfor det nøgne look ikke gerne tolereres af kristne fundamentalister, og hvorfra det at flytte aben til en andens skulder stammer:

Her kommer kommenterede citater fra den smukkeste skabelsesmyte, jeg nogensinde har læst:

1 Mos 3

v8 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans kvinde sig for Gud Herren mellem havens træer.

v9 Gud Herren kaldte på Adam: »Hvor er du?«

v10 og han svarede: »Jeg hørte dig i haven og blev bange, fordi jeg er nøgen, og så gemte jeg mig.«

Kommentar: Det er måske herfra modstanden mod nøgenheden stammer .

Nej det er det formodentlig ikke. Nøgenhed er i den grad forbundet med seksualiteten, og den skulle kontrolleres og begrænses i stammefolket. Begær, ikke mindst det seksuelle var farligt for roen i stammen. Derfor bliver nøgenhed koblet til blufærdigheden, til det forbudte.

v11 Han spurgte: »Hvem har fortalt dig, at du er nøgen? Har du spist af det træ (livets træ midt i haven og træet til kundskab om godt og ondt (min tilføjelse)), jeg forbød dig at spise af?«

v12 Adam svarede: »Kvinden, du satte (dig red.) hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg.«

v13 Gud Herren spurgte så kvinden: »Hvad er det, du har gjort?« Hun svarede: »Slangen forledte mig til at spise.«

Sådan flyttede man også aben i Edens Have!

Til toppen 
#76897 - 09/12/2006 01:16 Re: Skabelsesberetningen [Re: tros]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hej Tros,
Citat:
Sådan flyttede man også aben i Edens Have!

Du har fuldstændig ret. Og det har ligget i os alle sammen lige siden.

"Det er ikke min skyld."

"Jeg er da et godt menneske."

"Det er de andres skyld."

"Det er samfundets skyld"

Og ikke at forglemme:
"Krig og ulykke? - ja, det er Guds skyld."

Sådan flytter vi mennesker den dag i dag - nå ja - aben!

/B

Til toppen 
#76898 - 09/12/2006 18:56 Re: Skabelsesberetningen [Re: tros]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Tros.

Nu er blufærdighed mht. nøgenhed jo som bekendt ikke noget, der er forbeholdt "kristne fundamentalister" (hvem de så end er), men noget generelt i vores kultur og mange andre (dog ikke alle).
Vores lovgivning har fx et begreb, der hedder blufærdighedskrænkelse. Og det danske samfund kan næppe kaldes fundamentalistisk kristent.

Og jo. God iagttagelse med, hvordan de også flyttede aben (slangen? ) i Edens Have!

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær