Se nu her, hvorfor det nøgne look ikke gerne tolereres af kristne fundamentalister, og hvorfra det at flytte aben til en andens skulder stammer:
Her kommer kommenterede citater fra den smukkeste skabelsesmyte, jeg nogensinde har læst:
1 Mos 3
v8 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans kvinde sig for Gud Herren mellem havens træer.
v9 Gud Herren kaldte på Adam: »Hvor er du?«
v10 og han svarede: »Jeg hørte dig i haven og blev bange, fordi jeg er nøgen, og så gemte jeg mig.«
Kommentar: Det er måske herfra modstanden mod nøgenheden stammer .
Nej det er det formodentlig ikke. Nøgenhed er i den grad forbundet med seksualiteten, og den skulle kontrolleres og begrænses i stammefolket. Begær, ikke mindst det seksuelle var farligt for roen i stammen. Derfor bliver nøgenhed koblet til blufærdigheden, til det forbudte.
v11 Han spurgte: »Hvem har fortalt dig, at du er nøgen? Har du spist af det træ (livets træ midt i haven og træet til kundskab om godt og ondt (min tilføjelse)), jeg forbød dig at spise af?«
v12 Adam svarede: »Kvinden, du satte (dig red.) hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg.«
v13 Gud Herren spurgte så kvinden: »Hvad er det, du har gjort?« Hun svarede: »Slangen forledte mig til at spise.«
Sådan flyttede man også aben i Edens Have!