Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76807 - 06/12/2006 12:36 Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO?
LLLars
Bruger

Reg.: 31/10/2006
Jeg skal skrive større skriftlig opgave på HF og tænker på at skrive om en af følgene kirker/trossamfund:(se ned) Men spørgsmålet, hvilke en af kirkene har det bedste fundament,for at indhente informationer i form af bøger osv..Jeg har prøvet at søge på biblioteket men det ser ud som der er meget indskrænket.

Kirker

Indre Mission:
- 100-200 år
- Efterskole, Nordsjællands efterskole, med til at opstarte MSU, Gymnasium i Ringsted.
- Hjemmesider
- Skriver på alles sprog, formidling af Biblen
- Sociale aktiviteter, fx teenlejr.
- Fællesskab, Indre Mission, og Indre Mission Ungdom
- Tradition, på efterskolen og de andre steder?
- Virksomheder som finansierer Indre Mission
- Kendte og ukendte mennesker har fundet et kristen ståsted i Indre Mission.
- Har været med til at sætte, sit præ på den danske udvikling i Kristendommen
- Blad til sine medlemmer ca. 12.000 opslag
- Organiseret
- Gør meget ud af at være en del af Den danske kirke = folkekirken
- Pædagogisk materiale, sådan at deres budskab kan nå ud til mange

Pinsebevægelsen:
- 100-200 år
- En frikirke, hvor man skal kunne være sig selv, ifl. Deres hjemmeside.
- Socialt arbejde
- Virksomheder som finansierer kirken
- Efterskole, TV (KKR-TV), Radio mv.
- Menigheder som er uafhængige af hinanden, de beslutter hver deres menigheder, dog med en forstander ansat.
- Lægger vægt på nådegaver, fx: profeti, kundskabsord, tungrtale,
- Cafeer
- Kulturhuset i kirken

Baptistbevægelsen:
- 500 år
- Gammel kirke fra Schweiz omkring 1500 tallet, opgør med den romerske kirke.
- Kristne der lever frit,
- Fællesskab, demokratisk
- Skolevirksomhed samlet i Tølløse, hvor der er teologisk seminarium med præsteuddannelse, efterskole, samt dagsskole
- Spejdere
- Ydre mission, kirker i udlandet.
- Er en organisation, som er forbundet internationalt.

Mormonkirken:
- 100-200 år
- Vil holde legemet rent – tobak og spiritus
- topstyret af en præsident i Salt Lake City
- Stærk organisation
- hurtigvoksende
- virksomheder financerer kirken,
- regnskabet er hemmeligt.
- Gør meget ud af at ta’ på mission i udlandet
- Betaler tiende,
- Har templer, som er lukket for andre.
- Forsøger at holde kroppen ren,
- Har sin egen bog, som er i forlængelse af Biblen, de tror på begge. Man siger at mormons bog er endnu en beretning om jesus kristus.
-

Spørgsmål og problemstillinger:

Samfundsfag: - Hvad er sammenhængen mellem kirken og samfundet/individet.
- Er der nogen sammenhæng mellem deres tro, og det budskab de udbringer?
- Hvilke metoder bruges/brugte der til at udbringe deres overbevisning?
- Hvordan blev kirken integreret i samfundet
- Hvordan bliver individet integreret i kirken

Religion: - Hvilken retning tror de på, - Hvad er deres grundlæggende fortolkning af Biblens budskab? - Ritualer: dåb, konfirmation, død?

Historie: - Hvad er deres historie?

Tværfagligt: - Hvilken betydning har kirkens arbejde og dens historie haft for samfundet?
- Er der sket en fornyelse inden for kirken/kristendommen? Se fx Dansk Oase

Til toppen 
#76808 - 06/12/2006 12:41 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: LLLars]
Anonym
Anonym

Hvad med Frelsens Hær?

De har (som så mange) en interessant, og forholdsvis overskuelig historie.

(Ikke at jeg selv ved så forfærdelig meget om det..)

Til toppen 
#76809 - 06/12/2006 15:40 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: LLLars]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Lars,

Du min kære lidelsesfælle... jeg sidder selv med næsen dybt begravet i SSO-bøger.

Hvis du vil have andre menneskers syn på det, så tror jeg IM vil være fine! Du kan ikke læse mange tekster fra efter 1880, som ikke er omkring Indre Mission og giver dem en sviner.

Fx Hans Kirk's "Fiskerne", "Babette's gæstebud", og alle danske skrivere der beskæftiger sig med Freud. Du kan sikkert finde nogle noveller, hvis du ikke vil op i roman-størrelse.

Der findes også en bog om Wilhelm Beck (IM's stifter), og jeg er sikker på, at du kan finde en Indremissionær, som gerne vil hjælpe dig.

Men det kommer jo meget an på, hvordan du vil dreje den.

Synes også Frelsens Hær er et spændende (og overskueligt) emne. Og nok også ret originalt.

På denne side: http://www.lastdaysministries.org/articles/articleindex.html kan du finde adskillige traktater, skrevet af Catherine Booth, medstifter af FH. Desuden kan du nok finde noget skrevet i nogle religions- og kirkeleksika. Jeg har selv haft fat i et, hvor der stod 1-2 sider om dem, men har selvfølgelig glemt, hvad den hed.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76810 - 06/12/2006 17:08 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: steffenlaursen]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Steffen og Lars

Man kan helt sikkert finde masser af bøger og artikler om Indre Mission rundt omkring på bibliotekerne. Der er f.eks. et par tykke bøger af lektor Kurt E. Larsen:
http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogni...arget%5B%5D=dfa
Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor, Lars, men hvis du bor i nærheden af Statsbiblioteket eller Det kgl. Bibliotek (eller på anden måde kan få bestilt hjem derfra) har du jo adgang til praktisk talt alle avis- og tidsskriftsartikler, der nogensinde har været bragt i Danmark. Det kunne måske være interessant for især den historiske dimension.

@ Steffen: Jeg er simpelthen lidt nysgerrig, hvad skal du skrive SSO om?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76811 - 06/12/2006 17:25 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: steffenlaursen]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:
Der findes også en bog om Wilhelm Beck (IM's stifter)

... ja, der findes faktisk skrevet to (mindst!). Kurt E. Larsen har skrevet den ene (Lohse 2001), Egon Clausen ("Guds knaldepisk", Gyldendal 2001) den anden. Perspektiverne er nok lidt forskellige, vil jeg tro, så det kunne være interessant at stille dem op mod hinanden.

KH Søren.

Til toppen 
#76812 - 06/12/2006 18:52 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: Nikolaj]
steffenlaursen
Bruger

CS Lewis selvfølgelig

Hans bog "En pilgrim vender hjem" (A Pilgrim's Regress) med inddragelse af bl.a. Bunyans bog med den modsatte titel og det meste af Lewis' øvrige værker.

Til toppen 
#76813 - 06/12/2006 21:59 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: steffenlaursen]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Steffen

Ja, selvfølgelig! Jeg skrev faktisk også om C.S. Lewis' forfatterskab i min SSO, og det om to så forskellige værker som The Voyage of the Dawn Treader ("Morgenvandrerens rejse", tredje bog i Narnia-serien) og The Screwtape Letters ("Fra Helvedes blækhus"). Det var meget spændende at fordybe mig i, og selve SSO-ugen var en af de mere stille og rolige uger i min gymnasietid, men tiden op til var meget stresset, så jeg ved, hvordan du har det lige nu.
Skriver du i engelsk (ligesom mig), eller er du for ærkematematisk til at have det på højniveau?
Jeg regner i øvrigt også med, at jeg skal have læst A Pilgrim's Regress, men tror lige, jeg starter med Bunyans bog. Har du læst Pilgrim's Progress (ja, det har du vel)? Er den god?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76814 - 06/12/2006 22:27 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: Nikolaj]
steffenlaursen
Bruger

Hej Nikolaj,

Nej, jeg er kun skabssproglig (fordi sproglig som u-skabsligt bare betyder man er en dør til matematik), så jeg har ikke engelsk på HN. Nej faktum er, at jeg valgte højniveauer før jeg blev grebet af klassisk litteratur. Derfor sidder jeg nu med to dræbende kedelige fag, nemlig Samf. og Matematik. Nej, de er da gode nok, men der er altså noget over en 400 år gammel bog, som man ikke kan fange i en differentialligning eller en graf over inflationen fra 1970-2005.

Pilgrim's Progress *er* en fantastisk bog! Bunyan skriver lige fra hjertet, og det kan man mærke - lige fra begyndelsen (begyndelsen af Pilgrim's Progress er måske noget af det bedste jeg nogensinde har læst). Den er genial, men samtidig utrolig letfattelig (det er Lewis ikke, hvis du skulle være i tvivl) ; jeg tror det er én af de letteste klassikere der findes. Og netop enkeltheden er det der gør den til så god en bog. Det er befriende, hvordan man fra start til slut bliver draget ind i Kristens fortvivlelse over synden og hans pilgrimsfærd mod Den Himmelske Stad, beskrevet så... næsten brutalt direkte. Det er lidt tid siden, jeg læste den, men jeg er i gang med den igen (på dansk - og der mangler sproget jo som bekendt et eller andet, men alligevel), men jeg tror jeg nupper den igen når vi er over SSO.

Jeg vil sige det sådan, at det er stor litteratur med et fantastisk budskab gjort tilgængelig for et bredt publikum.

Jeg foretrækker klart første bind, og selvom andet bind også er udmærket, står det dog lidt i skyggen... Første bind kan læses uafhængigt, men jeg vil dog anbefale II også, hvis historien fanger dig.

Så du skal bare se at komme i gang lige nu!!! Og lad mig så høre din kommentar, så snart du har læst den - og også når du har læst Lewis!

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (06/12/2006 22:28)

Til toppen 
#76815 - 06/12/2006 23:34 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Steffen og Nikolaj -

Mht. Bunyans bog (Pilgrimsvandringen):

For det tilfælde, at I ikke véd det, vil jeg lige sige, at den kan opleves fremført af Ordets Teater ved de to unge knalddygtige skuespillere Peter Vinding og Jakob la Cour.

Den blev opført for nylig i "min" kirke - det var en stærk oplevelse!
Manuskriptforfatter Niels Nymann Eriksen.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76816 - 07/12/2006 02:34 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej,

Du kan finde en del materiale om Jesu Kristi Kirkes historie, og anden information, på mormon.dk. Og på kristus.dk ligger der nogle bøger og andet informationsmateriale online. Her finder du noget materiale til bl.a. studerendes opgaver.

Held og lykke med opgaven!

Mvh
John

Til toppen 
#76817 - 07/12/2006 09:17 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
LLLars
Bruger

Ud fra jeres svar, og en tur på biblioteket ligger valget mellem:

Mormonkirken og Indre Mission

Indre Mission er stort og har en stor plan organisation bag sig, så det burde være nemt at gå til, for at skrive noget om deres sociale arbejde og hvordan samspillet er mellem: individet, kirken og samfundet.

Mormonkirken, har en utrolig spændende og overset historie i Danmark, med fx. uddrivelsen af Mormonerne i slutningen af 1900' tallet. Samt har en organiseret organisation, som har flere lighedspunkter med Jesus og hans styre.
De har dog ikke meget socialt arbejde, så det er svært at beskrive samfundet, kirken og individet. På den anden side har de en stærk fremgang af medlemmer i forhold til andre kirker, som er pga. deres missionerings projekt, så man kunne evt. spørge om hvordan Missionering påvirker individet og samfundet. Får vi flere fundamentalister?

Er der for lidt religion i samfundet idag, og hvad betyder den?

Til toppen 
#76818 - 07/12/2006 10:40 Re: fundamentalisme? [Re: LLLars]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej LLLars
Citat:
Får vi flere fundamentalister?

.. faktisk et meget interessant spørgsmål, synes jeg. Jeg tror det egentlig ikke, i hvert fald ikke i kulturer som vores. For der er sket en betydningsglidning med ordet fundamentalist, som har fået en stærkt negativ klang, næsten som fanatiker, som giver endnu stærkere associationer i retning af det voldelige.

Fundamentalister og fanatikere er, i modsætning til tolerante sandhedsrelativister, ikke velanskrevne i vores kultur.

Men:

Fundament (lat.) grund, grundvold, fodstykke, grundlag.
Fundamental: grundlæggende, tilgrundliggende.
Fundamentalisme: kirkelig ortodoksi.

(ortodoks: rettroende; modsat heterodoks: kættersk)

Fanatisme: lidenskabelig trosiver.

Så hvis jeg skal regne med definitionerme ifølge min fremmedordbog, må jeg trods al min fredsommelighed,
melde mig under fanerne.

"Jeg, en fanatisk fundamentalist!"
Der kan man bare se! ...

kristina

Til toppen 
#76819 - 07/12/2006 14:02 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
Anonym
Anonym

Hejsa,..

Som teologistuderende synes jeg at alle de forskellige kirkeretninger er spændende at arbejde med,..
Men hvis jeg skulle vælge en kirke som der er masser af information omkring og som ville kunne dække alle dine aspekter i din opgave, (Tau hvor er du??) så ville jeg faktisk vælge den Katolske kirke,..
Både pga af alder, udbredelse, magt/afmagt, politiske og historiske betydning, lære og teologi, og hele den katolske kirkes system i sig selv.

Men da nu skal være i danmark udgangspunktet tages, så ændre det lidt på tingene, vi har skam katolikker her, men ellers bør du vel tage udgangspunkt i den Evangeliske Lutherske kirke/folkekirken, da IndreMission ikke er en kirke,..

Frikirkerne er spændende men de har kun en ret kort historie, til gengæld har de blandet sig meget og en masse og kommet med på beatet, og det gør at de er i fremgang og vokser og derfor kunne de være et fedt valg,...

Hvor meget må opgaven fylde på en SSO??

Til toppen 
#76820 - 07/12/2006 15:06 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Lars,

jeg er her

Hvis jeg skulle skrive den nævnte opgave, ville jeg nok vælge den katolske Kirke eller folkekirken.
Det er de to kirker, der vel nok har haft den største indflydelse på det danske samfund og landet som helhed op gennem historien.

Frikirkerne er også spændende, men deres indflydelse er for mig at se minimal. Hvor mange er de? Ca. 5.000 personer godt og vel. Det er altså ikke meget. Og primært mener jeg, de vokser i antal, fordi der er mange unge i den børnefødende alder, og mange får flere børn end den gennemsnitlige danske kvinde. I "min" gamle frikirke er der adskillige par, som har mere end 3 børn.

mvh
Tau.

Ændret af tau (07/12/2006 15:07)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76821 - 07/12/2006 17:17 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: ]
LLLars
Bruger

En SSO skal fylde mellem 10-15 sider skriftstørelse 12, 1½ linjeafstand.

Så det er begrænset hvor meget man kan skrive om...

Det er sådan at man vælger et emne nu, og uddyber sig i det. Så i starten af februar får man stille 1-3 spørgsmål/problemstillinger som man skal skrive om.

Spørgsmålene er dog rettet ind i samarbejde med eleven, sådan at man ved hvilken retning man skal læse..

Der er jo rigtigt meget stof om den katolske kirke og dens indflydelse gennem historien. Så det vil være fysisk umuligt at nå at læse op på det.....

Så derfor har jeg valgt en frikirke...! kort historie...

5000 medlemmer???????

Ta' Mormonerne, 12 mio medlemmer verden over. Har en del indflydelse i USA, deres hoved samfund ligger i Salt Lake City, så mon ikke de styrer lidt i byen????? Ligesom indbyggere i Vatikanet har noget at sige. selvom der ikke er så mange indbyggere, mener det er under 1000...
Folk ligger i små samfund, hvor de har indflydelse.....jøderne fx.....

Hvad med foreningen Indre Mission, de har også en del kirker, skoler osv......

Til toppen 
#76822 - 07/12/2006 21:36 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: LLLars]
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Et par andre muligheder Jehovas Vidner, Syvende Dags Adventisterne, Kristen Videnskab, Scientology, eller den ortodoxe kirke? ...

Jesus lever!

Til toppen 
#76823 - 08/12/2006 00:35 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Citat:

fx. uddrivelsen af Mormonerne i slutningen af 1900' tallet.

Det er katme gået min næse forbi

Det må være blevet tiet ihjel..

kh
stef

Til toppen 
#76824 - 08/12/2006 11:18 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i [Re: LLLars]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Citat:
Hvad med foreningen Indre Mission, de har også en del kirker, skoler osv......

Indre Mission har ingen kirker (vi benytter folkekirken), men vi har derimod missionshuse - noget ganske andet i mine øjne.

Kristian

Til toppen 
#76825 - 08/12/2006 13:12 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
Anonym
Anonym

Jeg har ikke hørt om at IM har kirker,.. men de har missionshuse

Frikirkerne, og mormonerne, det er jo kirker som ikke er meget mere end 100-200 år gamle, versus fx Den lutherske kirke som næsten er 500 år eller den katolske og den ortodokse som er over 1000 år gamle

Og antallet og magten i de to gamle kirker tror jeg er større end i de overstående samfund!

Men derfor er der helt sikkert en fed opgave at skrive om dem alligevel
Og det skal du bare give dig i kast med

Så håber vi du hiver noget godt hjem i karakter!

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#76826 - 08/12/2006 19:52 Re: Hvilken kirke er der materiale at skrive om i SSO? [Re: LLLars]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Citat:
De har dog ikke meget socialt arbejde, så det er svært at beskrive samfundet, kirken og individet.

Svar:
Nu ved jeg ikke præcist hvad du lægger i socialt arbejde, men når medlemmer tager på mission så er det ikke kun unge mænd der forkynder evangeliet. Mange, f.eks. ægtepar, tager på andre typer af mission for at hjælpe mennesker i nød. Kirken yder også et meget stort bidrag til mennesker i nød. Kirken over hele verden faster f.eks. én gang hver måned og hvert medlem yder i forbindelse med fasten et fasteofferbidrag for at hjælpe mennesker i nød. Det kan være mennesker der sulter i afrika, eller rumænske børn der får opereret deres ganespalte væk. Det er faktisk meget omfattende, men kirken forsøger at efterleve Kristi lære om ikke at blæse i basun om sin egen godhed, hvorfor hjælpeprojekter eller socialt arbejde ikke 'promoveres' i medierne med en check på størrelse med et skrivebord - Jeg er sikker på at hvis du selv spørger, så vil du kunne få noget information om socialt hjælpearbejde som udføres af kirken rundt omkring i verden.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær