Citat: Og jeg mener selvfølgelig, at blive viet over for gud – ikke over for staten
Hvis du med protestantisk mener Luthersk er jeg ikke sikker på der er nogen forskel. For Luther var ægteskabet en guddommelig og en borgerlig ordning, og derfor er et ægteskab ikke mindre gyldigt hvis den er indgået med en borgerlig myndighed som vidne.
Når præsten foretager vielser, er det fordi han har fået vielsesmyndighed fra myndighederne.
Fordi for mig at se har Gud ikke smedet det borgerligt viede ægtepar sammen (og derfor ville der i mine øjne være færre problemer ved at skulle vie nogen som har været skilt SÅFREMT det første ægteskab var indgået borgerligt).
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JesusFreak
Citat: .. for mig at se har Gud ikke smedet det borgerligt viede ægtepar sammen ..
Hvorfor tror du ikke det? Når to mennesker har holdt bryllup, så er de da sammenføjede for både Gud og mennesker?
Der står ikke spor i Bibelen om, hvem der skal forrette vielsen, og hvor brylluppet skal stå, så der mener jeg, at vi er helt frit stillede.
Når mange foretrækker et kirkebryllup med alt hvad dertil hører, så er det for deres egen skyld - fordi det er festligt og dejligt, og det er det! - men ikke fordi det er påbudt!
"Hvorfor tror du ikke det? Når to mennesker har holdt bryllup, så er de da sammenføjede for både Gud og mennesker?"
Jeg vil stadig mene det kommer an på hvor brylluppet har stået. Tag ikke fejl! Jeg mener ikke at en kirkelig vielse skal være mere gyldig end en borgerlig, eller omvendt. Jeg mener derimod at der i en kirkelig vielse (eller velsignelse hvis den juridiske handling "bryllup" engang forsvinder helt fra kirken) er et andet aspekt.
Hvis du ser på Jesu udtalelse: "Hvad Gud har sammenføjet må mennesker ikke adskille", så skal man lægge mærke til følgende: "Borgerlige vielser" fandtes ikke i det jødiske samfund på Jesu tid, ja knap nok i dag. Først for nylig er der fremkommet et forslag om at ikke-jøder i Israel skal kunne blive gift borgerligt (hvor de før slet ikke kunne, da Israels eneste vielsesmyndighed er det ortodokse rabbinat). Derfor kan Jesus ikke have talt om andet end "kirkelige" vielser - for de var de eneste der fandtes.
Mvh
JF
Citat: "Borgerlige vielser" fandtes ikke i det jødiske samfund på Jesu tid, ja knap nok i dag.
Hvordan foregik en vielse i det jødiske samfund på GTs og NTs tid? Mig bekendt står der ikke noget i Bibelen om at hverken præster eller rabbinere har haft en rolle. Vi kan måske vide noget om det fra andre kilder, men det indikerer, at det måske ikke var det, der var så vigtigt.
Hvad med alle de israelitter, der tilbag afguder? Var de ikke gift? Gjaldt budet ikke for dem?
Men i øvrigt synes jeg det er en relevant problemstilling du tager op. Når kirken er imod vielse af fraskilte, hvordan forholder man sig så til folk, der har levet sammen i mange år med en anden? Er det også at betragte som at være gift? Og hvis ja - skal man så afvige fra at sige det er synd?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Citat: Men i øvrigt synes jeg det er en relevant problemstilling du tager op. Når kirken er imod vielse af fraskilte, hvordan forholder man sig så til folk, der har levet sammen i mange år med en anden? Er det også at betragte som at være gift? Og hvis ja - skal man så afvige fra at sige det er synd?
Ja, det må da i hvert fald være et problem, hvis vi siger til den, der har levet papirløst med sin partner i ti år, at han/hun godt kan blive gift med en ny, mens den, der har været lovformelig gift for Gud og mennesker – og altså har overholdt Guds bud i modsætning til den første – men desværre bliver skilt, ikke kan blive gift igen. Det er jo nok en konsekvens af, at »papirløst« samliv var utænkeligt på Biblens tid, at den ikke rigtig giver os nogen direkte anvisning i den sammenhæng. Men under alle omstændigheder må det da være selvmodsigende, hvis man skal stilles ringere, fordi man har valgt at gifte sig med en tidligere partner i stedet for bare at leve papirløst sammen med denne.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
"Hvordan foregik en vielse i det jødiske samfund på GTs og NTs tid? Mig bekendt står der ikke noget i Bibelen om at hverken præster eller rabbinere har haft en rolle. Vi kan måske vide noget om det fra andre kilder, men det indikerer, at det måske ikke var det, der var så vigtigt."
Så vidt jeg er orienteret har jødiske bryllupper altid foregået i synagogen med rabbineren som "mellemmand" - som den der forretter vielsen.
"Hvad med alle de israelitter, der tilbag afguder? Var de ikke gift? Gjaldt budet ikke for dem?"
Vi taler egentlig ikke om GT her - vi taler om NT, hvor Jesus præciserer hvad vi har med at gøre. Moseloven tillod skilsmisser, men Jesus fortæller hvorfor, og hvad der oprindeligt var Guds mening: Nemlig at det par som Gud har sammenføjet ikke må adskilles af nogen mennesker
"Når kirken er imod vielse af fraskilte, hvordan forholder man sig så til folk, der har levet sammen i mange år med en anden? Er det også at betragte som at være gift? Og hvis ja - skal man så afvige fra at sige det er synd?"
For mig at se forholder det sig således: Folk der har levet "på polsk" er ikke at betragte som gifte. At de har været sammen længe gør ingen forskel.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Moe
Citat: Jeg troede ellers der var bibelsk belæg for - i de fleste tilfælde - at betragte "et-kødeligheden" som definerende for ægteskabet.
Og med "et-kødeligheden" mener jeg jo SEX.
Ja, "et-kødelighed" indbefatter nok som regel sex.
Og jeg mener, at vi ud fra Skriften må konkludere, at "et-kødelighed" er velsignet af Gud, når den finder sted i et ægteskab. Men altså ikke uden for ægteskabet, hvor sex må betragtes som synd ..
#76800 - 07/12/200615:57Re: Hvem kan vie?
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Moe og kristina
ja til det, du skriver kristina.
Moe: Jeg mener ikke, at man bliver gift for hverken Gud eller mennesker ved at dyrke sex med et andet menneske. Hvad skulle man så mene, om at et menneske evt. dyrker sex med mange forskellige mennesker gennem sit liv. Har man så været gift hver gang med vedkommende sexpartner? Nej det mener jeg ikke. Det er den anden vej rundt. .. NÅR man er gift, SÅ blir man ét kød ved at begynde på sexlivet med sin ægtefælle.
Gift er man først, når man har været på rådhuset eller i kirken for at blive viet af en person, der har lov at vie et par.
mvh Tau.
Ændret af tau (07/12/200615:58)
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#76801 - 07/12/200616:00Re: Hvem kan vie?
Anonym
Anonym
Citat: Og jeg mener, at vi ud fra Skriften må konkludere, at "et-kødelighed" er velsignet af Gud, når den finder sted i et ægteskab. Men altså ikke uden for ægteskabet, hvor sex må betragtes som synd ..
kristina
Men er det ikke i GT visse steder definerende for ægteskabet, jvf. den gamle katolske definition?
Jeg mener jo også at det lutherske ægteskabsritual dybest set handler om at en mand og en kvinde lover sig til hinanden (også kødeligt!) for Guds ansigt.
#76802 - 07/12/200616:01Re: Hvem kan vie?
[Re: tau]
Anonym
Anonym
Citat: Moe: Jeg mener ikke, at man bliver gift for hverken Gud eller mennesker ved at dyrke sex med et andet menneske. Hvad skulle man så mene, om at et menneske evt. dyrker sex med mange forskellige mennesker gennem sit liv. Har man så været gift hver gang med vedkommende sexpartner? Nej det mener jeg ikke.
Man har i hvert fald brudt med den bibelske forståelse af ægteskabet.
Det er nok rigtig at det ikke er konstituerende for et ægteskab, men definerende?
#76804 - 08/12/200613:23Re: Hvem kan vie?
[Re: Nikolaj]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.
Du skriver, at det må være selvmodsigende, at man skal stilles ringere, fordi man har valgt at gifte sig med en tidligere partner i stedet for bare at leve papirløst sammen med denne.
Jeg har hørt flere sige noget lignende, men jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor. For dem der er gift, gælder det jo, som Jesus siger, at hvad Gud har sammenføjet, må et menneske ikke adskille. De har giftet sig og aflagt løfte om at leve sammen indtil døden. Det har det papirløse par ikke. Deres forhold kaldes utugt i Guds ord. Førstnævnte er gift overfor Gud, sidstnævnte ikke. De har derfor heller ikke et ægteskabsløfte, de kan bryde ved at gifte sig (med en anden). (En anden side af sagen er så, at der kan være tale om svigt mod et andet menneske alligevel.) Det handler ikke om at stille nogen ringere eller bedre, fordi de har valgt at gøre noget bestemt. Men om, hvorvidt folk er gift eller ikke. Så jeg kan ikke rigtig få øje på det selvmodsigende. Der står heller ikke noget om, at hor bliver mindre hor, jo længere tid der går. Men det er vi jo nok enige om.
#76805 - 08/12/200613:36Re: Hvem kan vie?
[Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Anne ... nu er jeg ikke rigtig med! Måske misforstår jeg bare ...
Men altså: Hvis et par har levet sammen i en periode, og derefter bliver omvendt til kristen tro og konstaterer, at de lever i synd - vil du så ikke mene, at de gør ret i at bede om Guds tilgivelse, og derefter skynde sig hen på rådhuset eller i kirken for at blive gift, i stedet for at fortsætte med at leve i utugt?
Jesus siger jo (Joh 8,11b): Gå, og synd fra nu af ikke mere.
#76806 - 09/12/200618:59Re: Hvem kan vie?
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kristina.
Jo, naturligvis! Måske udtrykte jeg mig bare klodset. Meningen var naturligvis ikke, at de skulle fortsætte som før, eller at de straks skulle finde en anden at gifte sig med! - eller hvordan det nu kom til at se ud.