Hej Museeye
Gud forbød først menneskene at spise af Livets Træ efter de havde spist af træet med det lange navn Træet til Kundskab om Godt og Ondt (og ja, det er, for mig at se, misvisende at forkorte det til Kundskabens Træ). Men i det hele taget tror jeg ikke, man skal forstå denne beretning alt for bogstaveligt. Der var ikke nødvendigvis tale om to konkrete træer, men beretningens træer symboliserer hver især noget: Livets Træ symboliserer det evige liv i fællesskab med Gud, mens Træet til Kundskab om Godt og Ondt symboliserer oprøret mod Gud. Først forbyder Gud menneskene at spise af det ene træ, fordi han selvfølgelig ikke ønsker, at de skal gøre oprør mod ham. Efter de har trodset dette forbud, forhindrer han dem i at spise mere af Livets Træ, fordi man ikke kan have evigt liv og fællesskab med Gud, hvis man lever i oprør mod ham. Eller sådan forstår jeg det i hvert fald.
Guds fred
Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)