Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76780 - 05/12/2006 19:40 Hvad er Sola scripturere ?
Heidivip1984
Bruger

Reg.: 03/12/2006
Hej.. Der er flere der har skrevet det i ders indlæg, så er blevet helt nysgerig :-)

Med Venlig Hilsen Heidi

Til toppen 
#76781 - 05/12/2006 19:45 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: Heidivip1984]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Heidi

sola Scriptura er visse kristnes måde at sige på, at deres eneste autoritet i *(tros)livet er Bibelen og altså dermed ikke menneskers idéer, traditioner og overleveringer.

Det er for det meste lutherske (folkekirkelige, Indre Missionske osv.) og reformerte (pinsefolk, apostolere og andre karismatikere) kristne, som har dette princip.

Katolikker lægger lige så meget vægt på Traditionen, og somme tider endda mere end de lægger vægt på Bibelen, og det har altid været sådan, såvidt jeg ved.

mvh
Tau.

*Ændring: Ordet "Tros"- er tilføjet til "livet" efter jeg først skrev og sendte indlægget.

Ændret af tau (05/12/2006 20:39)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76782 - 05/12/2006 19:45 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: Heidivip1984]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Heidi

»Sola scripturere« er vist en spøgefuld afledning af udtrykket Sola Scriptura, som er latin og betyder »Skriften Alene«, dvs. at Biblen alene er den højeste autoritet i trosspørgsmål. Det er et princip, som blev formuleret under reformationen.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76783 - 05/12/2006 20:08 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

hovsa...jeg troede, at sola Scriptura betød, at Bibelen var den eneste autoritet i trosspørgsmål.
Du skriver, at det er den højeste autoritet.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76784 - 05/12/2006 22:48 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau
Citat:
hovsa...jeg troede, at sola Scriptura betød, at Bibelen var den eneste autoritet i trosspørgsmål.
Du skriver, at det er den højeste autoritet.

Jeg tror egentlig, at ingen af os havde helt ret. Jeg burde nok have skrevet, at Biblen er den suveræne autoritet. Det vil sige, at Biblen er den eneste autoritet i spørgsmål, som det kan lade sig gøre at afgøre ud fra Biblen alene. I andre (mindre vigtige) spørgsmål, som Biblen ikke giver noget endeligt svar på, kan man inddrage andre autoriteter, såsom traditionen og fornuften. Dog ligger det i Sola Scriptura-princippet, at Biblen alene er tilstrækkelig til at afgøre alle de spørgsmål, som er nødvendige for menneskers frelse.
Jeg håber, det gjorde det lidt mere klart.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76785 - 07/12/2006 13:00 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

helt enig. Du har ramt plet i, hvad sola Scriptura er, med din nyeste formulering her i det indlæg, jeg her svarer på.!

Godt formuleret.

mvh
Tau.

Til toppen 
#76786 - 07/12/2006 14:04 Re: Hvad er Sola scripturere ? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Jeg skulle næsten til at sige det samme, men så kom jeg i tvivl om, om det var højeste eller eneste der mentes..

- lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær