Jeg er egentlig kristen, men har et andet syn på det end i har tror jeg. Altså siden jeg som 12 årig første gang kom ind i indre mission.. (som jeg HELDIGVIS kom ud af igen som 15 sådan rent fysisk, men bestemt i mentalt) Har jeg haft svære psykiske problemer med halusiasioner og tvangtanker, som begge omhandler synd og fortabelse.. hvis man ikke er helt perfekt. Jeg bede om tilgivelse mange gange på en time, jeg har simbelhen en fast bøn som bare SKAL bedes ved det mindste. Fordi desvære så var der nogen der fortalte en lille pige i den alder hvor man nok er mest modtagelig for hvad de voksne siger. At det fx. var en stor synd at måske tænke en grim tanke om andre (haallooo vi er mennesker vi har en hjerne der gør sådan nogle ting.. Og det betyder da ikke at man ikke bliver frelst. Eller at jeg som barn skulle stå for at gøre min retaderde storebror kristen.. Det kan man da ikke forlange af et barn. Desværer kan jeg godt se de ting som jeg siger som logik og hvad jeg egentlig mener, men jeg kan stadig ikke rette mig efter dem. Fordi det er stadig indre misions regler og love der fylder inde i mit hoved.
Jeg er spændt på om der er nogen her inde der har lyst til at akumentere eller svare. Fordi jeg har ikke oplevet der er andre der har gjort det. Er det fordi i mener det er rigtigt, men aligevel ikke kan forsvare det. Jeg er kommet til det i mig selv der har brug for at komme i dialog, fordi jeg simbelhen ikke kan forstå det. I min logik er Gud en kærlig og god gud. Men i min hjerne er han meget fordømende.
Jeg skriver ikke dette indlæg for at være modbydelig eller provokerene.. jeg er bare meget frustreret. Med Venlig hilsen Heidi
#76684 - 03/12/200617:27Re: Jeg forstår det ikke
[Re: Heidivip1984]
Anonym
Anonym
Citat: Hejsa med jer folkens.
Jeg er egentlig kristen, men har et andet syn på det end i har tror jeg.
Hej Heidi. Velkommen til. Vi er mange mennesker her og ser bestemt ikke ens på tingene - "vi" er ikke en samlet gruppe, men ret forskellige.
Citat: Altså siden jeg som 12 årig første gang kom ind i indre mission.. (som jeg HELDIGVIS kom ud af igen som 15 sådan rent fysisk, men bestemt i mentalt) Har jeg haft svære psykiske problemer med halusiasioner og tvangtanker, som begge omhandler synd og fortabelse.. hvis man ikke er helt perfekt. Jeg bede om tilgivelse mange gange på en time, jeg har simbelhen en fast bøn som bare SKAL bedes ved det mindste. Fordi desvære så var der nogen der fortalte en lille pige i den alder hvor man nok er mest modtagelig for hvad de voksne siger. At det fx. var en stor synd at måske tænke en grim tanke om andre (haallooo vi er mennesker vi har en hjerne der gør sådan nogle ting.. Og det betyder da ikke at man ikke bliver frelst. Eller at jeg som barn skulle stå for at gøre min retaderde storebror kristen.. Det kan man da ikke forlange af et barn. Desværer kan jeg godt se de ting som jeg siger som logik og hvad jeg egentlig mener, men jeg kan stadig ikke rette mig efter dem. Fordi det er stadig indre misions regler og love der fylder inde i mit hoved.
Jeg tror måske det kan være at du har brug for en samtale med et professionelt menneske, der kan hjælpe dig. Det kan bestemt sagtens være at du har mødt kristne, der ikke har opført sig ordentligt, men den måde du beskriver det på for mig til at tænke på om ikke det ville være en god ide hvis du fik en samtale med en psykolog, som ville kunne hjælpe dig med det her. Det lyder som det sidder dybt i dig, og det tror jeg ikke nogle af os her på et forum vil kunne hjælpe dig med. Jeg lytter gerne til hvad du siger, men jeg har ikke evner og indsigt til at hjælpe dig med denne her livshistorie.
Citat: Jeg er spændt på om der er nogen her inde der har lyst til at akumentere eller svare. Fordi jeg har ikke oplevet der er andre der har gjort det. Er det fordi i mener det er rigtigt, men aligevel ikke kan forsvare det. Jeg er kommet til det i mig selv der har brug for at komme i dialog, fordi jeg simbelhen ikke kan forstå det. I min logik er Gud en kærlig og god gud. Men i min hjerne er han meget fordømende.
Jeg skriver ikke dette indlæg for at være modbydelig eller provokerene.. jeg er bare meget frustreret. Med Venlig hilsen Heidi
Ja, det kan jeg da sådan set godt forstå. Jeg tror det er vigtigt ikke at lade dumme mennesker og det de gør stå i vejen for hvordan Gud i virkeligheden er. Jeg vil anbefale dig at gå i gang med at læse din bibel og undersøge sagen selv, og så prøve at finde et kristent fællesskab, hvor du oplever at der er plads til dig. Tro mig, de findes.
Tak skal du have moe. Jeg blev faktisk rigtig glad for din mail, og det undre mig meget at du faktisk forstår det jeg skrev. Jeg mener.. jeg vil aldrig blive IMér igen.. men jeg er glad for at vide at der findes og IM´er som dig.. som også ser menneskeligt på det. Du skriver om der er nogle dumme kristen jeg har været i forbindelse med.. men ser dem egentlig ikke som dumme.. fordi de troede jo virkelig på at det de gjorde virkelig var det bedste.. tror ikke på de gjorde noget i en ond mening.. Men fordi de ville hjælpe. Jeg har også gode minder der fra.. jeg kan godt stadig savne fælleskabet og lovsangen.. det syntes jeg bare var vildt fedt.. men det andet opvejer.
Jeg har gået til psykolog i laaang tid så har fået det talt meget igennem.. men kan ikke rigtig få de helt ud.. men tror det kommer en dag.
#76686 - 03/12/200619:09Re: Jeg forstår det ikke
Anonym
Anonym
Citat: Tak skal du have moe. Jeg blev faktisk rigtig glad for din mail, og det undre mig meget at du faktisk forstår det jeg skrev. Jeg mener.. jeg vil aldrig blive IMér igen.. men jeg er glad for at vide at der findes og IM´er som dig.. som også ser menneskeligt på det. Du skriver om der er nogle dumme kristen jeg har været i forbindelse med.. men ser dem egentlig ikke som dumme.. fordi de troede jo virkelig på at det de gjorde virkelig var det bedste.. tror ikke på de gjorde noget i en ond mening.. Men fordi de ville hjælpe. Jeg har også gode minder der fra.. jeg kan godt stadig savne fælleskabet og lovsangen.. det syntes jeg bare var vildt fedt.. men det andet opvejer.
Jeg har gået til psykolog i laaang tid så har fået det talt meget igennem.. men kan ikke rigtig få de helt ud.. men tror det kommer en dag.
Men endnu en gang tak for dit svar.
Med Venlig Hilsen Heidi
Jeg er ikke IM'er... håber det er ok jeg svarer alligevel.
Jeg håber bare for dig at du ikke skodder Jesus bare fordi de kristne der ikke har haft evne til at rumme dig på en ordentlig måde. Jeg håber du får kræfter til at gøre den skelnen!
Nej det gør jeg ikke.. men for mig er det bare blevet vigtigt at selv vælge hvad jeg syntes er rigtig og forkert. Som da min far gik på diakonskole.. der sagde forstandere at det var vigtigt at være kritisk og finde sin egen måde at tolke biblen på.. ved ikke lige om det er ordret, men det var noget i den stil.
En jeg kender godt studere til teolog (en afslabende en af slagsen) og han forstalte mig at selv om han læste til præst.. så var det også vigtigt at kunne se på biblen med nye øjne da det jo er meget gamle tekster der står der.. verden har jo ændret sig meget siden.. og det er jo umugligt at rette sig fuldt ud efter hvad den gamle bibel siger.
Men jeg tror på jesus og det vil jeg forhåbenlig aldrig holde op med.
Hej Heidi Jeg bliver lidt ked af det, når jeg læser det du skriver. Om de dårlige oplevelser du har haft med et fællesskab i IM. Jeg kender ikke hele din historie, så jeg kan ikke lige vide, hvor relevant du synes, det jeg skriver, er.
Citat: Har jeg haft svære psykiske problemer med halusiasioner og tvangtanker, som begge omhandler synd og fortabelse.. hvis man ikke er helt perfekt.
Derfor synes jeg også det er godt at du har talt med en professionel på det psykiske område. Det er jeg bestemt ikke!
Men, alligevel er der noget her i juletiden, som jeg ikke kan lade være med at skrive til dig. Det er fra Bibelen, og lyder sådan her:
Men da tidens fylde kom, sendte Gud sin søn, født af en kvinde, født under loven, for at han skulle løskøbe dem, der var under loven, for at vi skulle få barnekår. Og fordi I er børn, har Gud sendt sin søns ånd i vore hjerter, og den råber: Abba, fader! Så er du da ikke længere træl, men barn. Og er du barn, har Gud også gjort dig til arving. (Galaterbrevet kap. 4 v. 4-7) Og I har jo ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader! (Romerbrevet kap. 8 v. 15)
Det ER desværre rigtigt at vi ikke er perfekte; det lyder som om du virkeligt har mange erfaringer med det. Men Jesus er perfekt! Og han kom til jorden og ordnede ALT for os! Det var derfor han blev født; ikke bare for at give os et godt eksempel på hvordan man skal leve som kristen. Men for at frelse os! Så vi kan få et trygt forhold til Gud.
Så kan vi være trygge ved at Jesus har klaret vores sag. I salmebogen står der i julesalmen "I denne søde juletid":
Gud er nu ikke længer vred, det kan vi deraf vide,
Hvordan kan vi vide det??? Fordi vi klarer at være perfekte? Eller i det mindste klarer at bekende vores synder tilstrækkeligt mange gange? Eller at angre den så meget, så Gud til sidst, sådan lige, kan acceptere os? Nej, svaret kommer!:
at han har sendt sin Søn herned for verdens synd at lide. Sagen er ikke, at vores synd ikke er alvorlig. Det er den. MEN: Det er jo netop syndere Jesus frelser!
Jesus siger selv:
Citat: Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Kristen er man ikke, hvis man kan klare sig selv, og tror man kan leve et perfekt, eller bare tilstrækkeligt liv. Kristen er man, når man kommer til Jesus, fordi man ikke selv kan klare kravene! Og så er Gud ligeså tilfreds med og glad for dig, som han er med Jesus!
Alt dette siger Gud i Bibelen, Guds ord til dig. Det står mange steder. Og så må vi stole på ham og hans ord, uanset hvad vi selv føler og andre siger. Snyd derfor ikke dig selv for at læse i Bibelen
Kærlig hilsen Mads
PS: Her følger lige nogle steder i Bibelen: Johannesev. 3,16, Romerbrevet kap. 5 v. 1-11, Efeserbrevet kap 1 vers 7, Kolosenserbrevet kap. 1 v. 14, Es. 53 v. 5, 1. Johannesbrev kap. 2 vers 1-2, og mange flere!
Hejsa mads. Tak for dit svar. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive.. der var meget bibelsk stof i dit svar.. og det er også helt fint.. men må ærlig indrømme.. det med at læse i den det er jeg ikke den bedste til.. heller ikke da jeg var i IM syntes det er meget mere spændende at høre fra den.. Jeg syntes det er meget tørt stof.. men læste en gang en der var skrevet lidt mere moderne... den var ok.
Jeg kan godt lide at du skriver at vi ikke er perfekte.. men hvad er perfekt egentlig? Jeg ved du vil sige Jesus.. men det er måske også at kunne lide sig selv og være god ved sine medmennesker.. hi nu bliver jeg vidst lidt filosofisk men det er også ved at være sent men skal ikke på arbejde i morgen så det går nok.
Jeg syntes bare der er så mange forskellige svar.. så jeg tror mit ønske er egentlig at bygge lidt min egen tror og tror på det jeg syntes er rigtigt. Og ikke tro på grund af nogle regler.
Men endnu en gang tak for dit svar.
kærlig hilsen Heidi
P:s for mig behøver man ikke være professionel på det psykiske område.. bare man har hjertet med sig
Ja.. Deres måde at se på tingene omkring synd og fortabelse.. det gjorde mig syg. Og de ting jeg blev udsat for ja, det præger mig meget stadig, lige meget hvor meget folk prøver at overbevise mig om at verden den ikke helt hænger sådan sammen om at man også selv skal sutere og finde sin egen måde at tro.. så det ikke er nogle regler der er sat op om hvordan man skal være og hvad der er synd.. men selv tænke hvad der er godt og forkert.. det er jo også det mest ægte ikke ? Jeg kan fx. ikke se hvorfor børn på 12-15 skal se deres synder i øjnene og brænde dem på et bål.. vi var flere der græd og havde det skidt over hvad vi havde gjort.. haalooo vi var børn og fik ikke lov selv at vælge.. for det lydder jo så rigtig, men man har ingen kritik på det område i den alder. Jeg siger ikke at de IM folk jeg var sammen med var onde eller dumme, for de gjorde virkelig hvad de troede på, men det gør det ikke rigtigt. Min psykolog sagde på et tidspunk da jeg prøvede at retfærdiggør det.. jamen vil da udsætte et barn for det.. jeg reagede med "nej det kunne jeg da aldig finde på, det er jo børn" " Nå men er det så rigtig det de gjorde da du var barn" og nej så kunne jeg ikke rigtig retfærdiggøre det mere. Dette er ikke det eneste der skette i min periode som IMér.. Det skette flere ting som jeg ikke mener at jeg burde tage andsvar for som barn og egentlig heller ikke som voksen. Men min tid der, var ikke kun dårlig.. der var et godt sammenhold og jeg hold virkelig at lovsang, men det andet overskykker.
Idag prøver jeg stadig at finde mig selv og min egen tror.. også på hvad der er rigtig og forkert.
noget af det er vranglære syntes jeg. Jeg syntes ikke der er nogen ide i at man skal fyldes med så meget skylds føelse og at det kun er kristne der bliver frelst. Og så syntes jeg i hvert flad de forlange ALT for meget af et barn. med venlig Hilsen Heidi
Citat: Så IMs syn på synd og fortabelse er vranglære? Eller forkynder de det blot på en forkert måde til børn?
Hvis man skal fortsætte oneliner-stilen, så er det nok ikke nødvendigvis et enten/eller...
kh stef
Jeg vil godt give dig ret stef, det er ikke et enden eller.. man skal selvfølgelig behandle hinanden ordenligt og ikke bare være ond. men vi er også mennesker.
#76698 - 04/12/200617:16Re: Jeg forstår det ikke
Anonym
Anonym
Citat:
Citat: Så IMs syn på synd og fortabelse er vranglære? Eller forkynder de det blot på en forkert måde til børn?
Syntes du deres love og regler for hvordan man helst skal leve sit liv er ok? bare nysgerig. Med Venlig Hilsen Heidi
Hej Heidi, IM som sådan har ikke andre regler og love end så mange andre foreninger; jeg tror måske mere det du har oplevet er et udtryk for en bestemt kultur et bestemt sted.
Med andre ord: Det er svært at generalisere! Indre Mission er mange ting.
Jeg vil gerne indrømme at hvis situationen i IM GENERELT var som du har beskrevet (mht. at du skulle gøre din retarderede storebror kristen, eksempelvis), så var der i allerhøjeste grad et problem, og så ville jeg selv flygte skrigende bort. Men det har jeg ikke oplevet selv, og jeg er kommet i IMU faktisk siden før jeg blev kristen som 18-årig (er lige fyldt 23 her 22/11 ).
MEN
Hvad angår synd og fortabelse er Biblen klar. Den der ikke er kristen har ikke syndernes forladelse, og kan derfor ikke blive frelst. Og så er den egentlig ikke længere.
Folketroens billede af Gud som en gammel mand med hvidt skæg der bare synes at alt vi gør hernede er ok, og at det nok skal gå altsammen holder på ingen måde.
Synd afskærer fra fællesskab med Gud. Så enkelt kan det siges. MEN!!! Så skal det også tilføjes at ER du kristen så ER du frelst, også selvom du begår synd. Og hvorfor? Fordi Jesus har taget den straf som egentlig tilkom DIG - og når straffen er sonet går forbryderen som bekendt fri. Ok, billedet halter lidt, men pointen er vel klar nok?
Mvh
JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
#76700 - 04/12/200618:41Re: Jeg forstår det ikke
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Heidi.
Jeg kommer ikke i IM, men kender mange der gør, og har besøgt det et par gange. Det sted, jeg kommer, er der dog en forkyndelse som ligeså godt kunne have lydt i IM. Og jeg synes den er god.
Jeg synes det lyder rigtig trist det du fortæller. Og med det, jeg kender til IM, kan jeg heller ikke forstå, at der skulle have lydt sådan en forkyndelse som den, du beskriver, helt uden at nogen har sagt noget til det. En ting er, at der tales om synd og fortabelse. Det taler Bibelen jo også om. Men efter min allerbedste overbevisning - og erfaring - er IMs anliggende først og fremmest at forkynde Jesus som frelser netop fra denne synd og fortabelse. Og jeg kan slet ikke forstå, hvis de kun skulle have talt om det - og ikke om Jesu tilgivelse og frelse! Så er vi ude i lovtrældom og alvorlig vranglære! Du skriver, at du fik det indtryk, at man gik fortabt, hvis man ikke var helt perfekt. Forkyndte de aldrig, at Jesus havde taget alle vores synder på sig på korset, så vi ikke længere skal være bange for noget i den retning, hvis vi tror på ham? Hvis ikke, var de ude på et frygteligt vildspor!
Og mht. at man skulle bede en helt bestemt bøn ved den mindste lejlighed for at få tilgivelse, så ville det jo også igen være os der skulle fortjene os til det i stedet for, at Jesus havde gjort alt, hvad der skulle til, for at frelse os. Som sagt kan jeg absolut ikke genkende denne forkyndelse fra IM, og alle de IMere jeg kender ville helt sikkert på det allerkraftigste tage afstand fra sådan en lovtrældom. Men jeg kan jo heller ikke sige, at du ikke har oplevet det, du har oplevet, hvis det er tilfældet.
Når du tror på, at Jesus har tilgivet dig alle dine synder, da han døde på korset og opstod igen, så behøver du ikke være bange for at gå fortabt. Jesus har allerede været i fortabelsen, forladt af Gud, i dit sted - fordi han elsker dig så ufattelig højt! Så hvis du tager imod det i tro - om end kun en svag og skrøbelig en af slagsen - så er du fuldstændig fri fra alt, hvad der hedder synd, skyld og dom, og er Guds elskede barn på grund af Jesus. "For således elskede Gud verden, at han gav sin Søn, den Enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv". Joh. 3,16. Og du behøver ikke bede om tilgivelse hvert sekund, eller gøre det på en bestemt måde. Jeg ved godt, at det jeg skriver her, næppe får dine psykiske problemer til at gå over sådan pist med det samme, du har læst det. Jeg syntes bare, du skulle vide det alligevel. Og jeg håber og beder om, at Gud vil gøre dig tryg og glad i tillid til hans nåde.
Måske kunne det være en god ide med en kristen terapeut eller psykolog, som både kender problematikken fra den faglige og den trosmæssige side? (Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om det er sådan en du har talt med på forhånd.) Kig evt. ind på www.foreningenagape.dk .
Jeg tror desværre der findes en del kristne, der som du har oplevet, at kristendommen bare skulle mases ind i folk. Men det skal den selvsagt ikke - hvis man tror på Jesus er der ikke nogen grund til at mase, og hvis man ikke gør, hjælper det alligevel ikke at mase.
"Nathanael spurgte: »Kan noget godt komme fra Nazaret?« Filip sagde til ham: »Kom og se!«" Joh 1:46
Kom og se - det er måden at være kristen på. Vi kan invitere folk til den glæde vi føler (hvis vi altså føler glæde ved kristendommen), ligesom man inviterer folk med til fest. Men ingen af delene tvinger man folk til.
Du skriver om dine problemer med "syndige" tanker. Men vi har jo alle syndige tanker. Det er netop det Jesus mener, når han eksempelvis siger man har bedrevet hor med en kvinde, blot ved at se på hende med begær. Pointen er, at det gør vi alle sammen, så vi må lære at leve med synden og acceptere den tilgivelse vi kan få for den.
Og jeg tror det er der du hænger lidt fast - jeg tror ikke du kender Jesus som den der tilgiver, men som den der dømmer. Du beskriver, hvordan du næsten tvangsmæssigt (OCD?) er nødt til at fremsige en bøn flere gange i timen - jeg tror ikke du ærligt tror på bønnen virker, siden du må sige den så tit. Hvad tror du der ville ske, hvis du eksempelvis besluttede kun at fremsige bønnen éen gang dagligt?
hejsa Anne. Tak for dit svar. De fortalte os også om tilgivelsen, men altså den hang i at man var kristen og fuldte de ting. Og at man bestemt også SKULLE huske at bede om tilgivelse hvis man gjorde en synd.. og alt det der ikke var synd altså. De sagde jo ikke alle tingene på en gang, jeg syntes bare det langsom kom snigene, så sagde de lidt her og lidt der.. og det satte sig virkelig fast i mit barnehoved hvad der blev sagt.. så min barnetro om at gud var en kærlig og beskyttende når noget var svært, den blev efterhånden erstattet med at jeg i hvert flad skulle gøre noget for at have ham. Ellers kom man jo i helvede. Idag prøver jeg virkelig at bygge min barnetro op igen.. jeg vil se ham som god og kærlig. Men har også meget brug for at finde ud af hvad jeg selv tror på og hvad jeg ikke kan forbinde mig selv med. Er begyndt lidt at tænke alternative retninger.. har længe syntes at budisme er en smuk tro.. vil ikke blive budist da jeg er kristen.. men kan godt lide deres menneske syn.. det med at vi alle har en buda.. de lydder som mig at vi alle sammen har noget guddommenlig i os.. det har vi jo hver en skabning er noget fulent.
. Hvad tror du der ville ske, hvis du eksempelvis besluttede kun at fremsige bønnen éen gang dagligt?
Dem jeg holder af vil dø fra mig..
Det lydder måske underligt, men du spurte :-) Det er en bøn og at jeg beder om tilgivelse og at alle i hele verden må blive frelst og have et langt og lykkeligt liv ( den er fortalt i korte træk, den er længere)
#76704 - 04/12/200621:07Re: Jeg forstår det ikke
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Heidi
Jeg synes godt nok, det er meget sørgeligt at høre om dine oplevelser og hvad, de har gjort ved dig. Nu er det jo ikke sådan, at det er første gang, jeg har hørt om folk, der har haft dårlige oplevelser med IM, men jeg kan bare ikke lade være med at undre mig over, om det mon virkelig kan være det samme IM, som jeg mere eller mindre er kommet i hele mit liv. Jeg mener: hvis man endelig skulle tale om, at IM (som jeg kender det) lægger for stor vægt på bestemte ting, så må det være frelsen af nåde uden gerninger. Jeg synes næsten, at man nogen gange kan få det indtryk, at vi lige så godt kan lade være med at forsøge at forbedre os, for det kan vi alligevel ikke (jeg tror dog ikke, at ret mange faktisk mener det så radikalt, men som sagt kunne man godt få det indtryk). Det må vel siges at være noget nær det modsatte af, hvad du har oplevet. Begge dele er sådan set forkert på hver sin måde, men det, du har oplevet, er nok alligevel det mest ødelæggende.
Jeg har sådan set ikke så meget mere at sige for nærværende, ud over at jeg vil ønske dig Guds fred og velsignelse til at lære Gud bedre at kende, som han virkelig er, fri for alle de kasser, som mennesker vil putte ham i.
kh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Tak for det svar Nikolaj. Jeg syntes det er flot du ser det på den måde.. og det betyder meget for mig at der er nogen IM der ikke ser så firkantet på det og siger at vi nok skal blive frelst.. det er jeg glad for.. tak.
#76706 - 05/12/200600:05Re: Jeg forstår det ikke
[Re: seeker]
Anonym
Anonym
Citat: Hvis man skal fortsætte oneliner-stilen, så er det nok ikke nødvendigvis et enten/eller...
Så i en kirke kan man at forkynde at homoseksualitet er synd og i en anden kan man forkynde at det er Guds vilje at to af samme køn skal have et seksuelt samliv, hvis bare de elsker hinanden, og ingen af stederne er der vranglære?
Altså - enten leder den anden kirke mennesker direkte i fortabelse, eller også pålægger den første kirke umenneskelige byrder og forbryder sig dermed mod Jesu ord!
Jeg mente, at både "Så IMs syn på synd og fortabelse er vranglære?" og "forkynder de det blot på en forkert måde til børn?"
godt kunne være rigtige samtidig (selvom jeg nok ikke ville bruge ordet "vranglære").
I det hele taget er ordet "synd" ubrugeligt. De færreste kristne ved, hvad det betyder (er min fornemmelse) og ca ingen, der ikke er opvokset i kirken ved det.
Jeg har tidligere som chef i en kommunal forvaltning med bl.a. børneområdet som arbejdsområdet været involveret i nogle få sager, som kan ligne dine lidt.
Ganske vist var de piger, jeg stiftede bekendtskab med ældre, end du er, men problemkonteksten er den samme. Vi kunne kun hjælpe med et tilsagn om støtte, hvis det kom til et brud med familie og det hidtidige netværk. Men vi henviste med succes til den lokale præst - en meget fornuftig præstinde med egne børn i den tvivlende fase - til familiens gode netværk, til klasselæreren samt i et enkelt tilfælde til den psykologiske rådgivning.
Mit råd til dig er: Tro ikke, at du hos os her kan få den rigtige hjælp. Men du kan måske blive inspireret til en eller flere kontakter, som kan hjælpe dig.
Du skal tale med nogen! TALE!
PS: Lad dig nu ikke gå på af, at der er nogle debattører her, som ikke kan lade være med at få dit eksistentielle spørgsmål blive en manege for ganske andre spørgsmål! Den slags debattører er der for mange af.
Jeg tror ikke helt jeg kan genkende det IM, som du beskriver. Ikke sådan, at jeg betvivler det, du siger; men jeg har bare aldrig oplevet det på den måde selv. Jeg er selv kommet i IM de sidste 10 år, og det har jeg været rigtig glad for (men der er helt sikkert ups and downs ) Men jeg er til gengæld enig med dig i, at læren om fortabelsen er forfærdelig skræmmende - og det er sket mere end én gang, at jeg har grædt over alle de mennesker, som ikke bliver frelst. Men på det felt, kan jeg ikke se, at IM skulle have en særlig orginal forståelse af fortabelsen - jeg tror nu, at vi er meget klassiske, og forholder os til det, som bibelen lærer om emnet (men det gør det bestemt ikke lettere at forstå og forholde sig til).
Jeg har aldrig lidt under psykotiske tvangstanker og hallucinationer; men jeg har oplevet mig selv som fortabt, skyldig, uren osv. og det har også fulgt mig en del, langt ind i det kristne liv! Men jeg oplever ikke, at det var IM's skyld. IM var til gengæld én af årsagerne til, at jeg faktisk fik lov til at opleve Gud som god og kærlig og tilgivende.
#76710 - 05/12/200617:26Re: Jeg forstår det ikke
[Re: tros]
Nikolaj
Bruger
Tros skrev:
Citat: Lad dig nu ikke gå på af, at der er nogle debattører her, som ikke kan lade være med at få dit eksistentielle spørgsmål blive en manege for ganske andre spørgsmål! Den slags debattører er der for mange af.
Det er givetvis rigtigt, at dette forum ikke er den perfekte arena til at behandle personlige spørgsmål. Men jeg er nødt til at bede dig om at lade være med at udtale dig om, hvilke slags debattører, der er for mange af – altså, med andre ord, at der er folk her, som efter din mening ikke burde være her – uanset at du udtrykker det i helt generelle vendinger. Om man vil deltage på dette forum er folks helt egen beslutning, som kun ordstyrergruppen har en (heldigvis yderst sjældent anvendt) veto-ret over.
mvh Nikolaj, ordstyrer
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Citat: Altså - enten leder den anden kirke mennesker direkte i fortabelse, eller også pålægger den første kirke umenneskelige byrder og forbryder sig dermed mod Jesu ord!
Altså så hvis man er homoseksuel så er man fortabt.. hvor kærligt er det lige? Så mener du også at folk der følger en anden tro er fortabte?
Jeg tror på at når gud siger at han elsker alle mennesker lige højt, så tror jeg heller ikke han sutere når de dør.
Hejsa John. Jeg kan bare ikke forstå at i bliver ved med at tror at det kun er jer der bliver frelst.. som jeg har skrevet i et andet indlæg.. jamen hvis gud elsker os alle lige højt, jamen så sutere han heller ikke når vi dør. Jeg har ikke tænkt mig at leve hele mit liv med at skulle bede om tilgivelse, på grund af en menneskelig ting.. Jeg tror ikke gud han syntes det er en særlig fed ide, at der en gang i mellem er en sort mand der står forand mig og råber at jeg ikke bliver frelst og jeg skal slåes ihjel for alle mine synder.. det har jeg fået for meget af og HADDER der, men lige nu er der bare ikke andet af gøre end at arbejde med det og komme væk for alle de skylds tanker. Det er godt du er glad for IM og du har det godt der. Men det var på grund af IM at jeg har det sådan idag.
Jeg er her heller ikke for at få hjælp, men jeg oplever at ved af komme i dialog med andre om dette. Jamen så beabejder jeg faktisk nogle ting.. og kan stå mere fast ved hvad jeg selv mener.
#76716 - 05/12/200619:39Re: Jeg forstår det ikke
Nikolaj
Bruger
Hej Heidi
Citat: jamen hvis gud elsker os alle lige højt, jamen så sutere han heller ikke når vi dør.
Ja, Gud elsker os alle lige højt (nemlig uendelig højt), og nej, han sorterer ikke mellem os. Men det er til gengæld ikke alle mennesker, der elsker Gud lige højt, så der er nogen mennesker, der sorterer Gud fra og ikke vil have med ham at gøre. Og selv om det er forfærdeligt og volder ham en ubegribelig sorg, så accepterer Gud dette fatale valg. Netop på grund af sin kærlighed tvinger han ingen til at have fællesskab med sig.
Citat: Men det var på grund af IM at jeg har det sådan idag.
Jeg bliver lige nødt til at sige, at for det første er de IMere, du har kendt, jo ikke IM som sådan, men bare mennesker, og for det andet tror jeg ikke, at nogen som helst mennesker er ene-ansvarlige for din ulykkelige tilstand – og det tror jeg også, at du selv er klar over.
Guds fred være med dig Nikolaj
#76718 - 05/12/200619:51Re: Jeg forstår det ikke
Nikolaj
Bruger
Hej Heidi
Nu er jeg på ingen måde direkte involveret i brevkassen, så jeg ved ikke rigtig andet, end hvad der er kommet en offentlig besked om, nemlig at der er ekstraordinært lang ventetid på svar for tiden. Jeg kan ikke forestille mig anden forklaring på, at du ikke har fået svar endnu. Jeg er sikker på, at ingen seriøse henvendelser bliver afvist.
Guds fred Nikolaj
#76719 - 05/12/200620:23Re: Jeg forstår det ikke
Pia12
Bruger
Reg.: 03/11/2005
Sted: Tarm
Jeg vil holde med Nikolai, det kan jo ikke være IM der er skyld i dine problemer.
Men de med skyldige er jo de personer der har undervist dig. Men jeg seder og tænker på om du ikke har haft nogle forældre der greb ind og hjalp dig, for det er jo os forældre der har hovedet ansvar for hvordan vores børn har det. så de må efter min mening have en stor med ansvar for din oplevelser med de personers uheldige måde at undervise på.
Det er meget forkert at generalisere alle fra IM efter hvad enkelte personer foretager sig.
En anden ting er hvem der bliver frelst og ikke, der har værken os fra IM, Lm, eller hvilken trossamfund der nu er, over hoved ingen inflydelse på det er Gud der frelser og det er op til Gud, men hvis vi læser Bibelen kan vi se at ikke alle bliver frelst, og vi kan se hvad der gør vi bliver frelst og så er det op til os selv om vi vil lytte til Guds ord eller vi vælger at sige det går nok, hvis jeg bare er god ved min nabo osv.
Altså om vi bliver frelst er op til Gud, hvad enten vi vil høre det eller ej.
Gud siger også et sted at kun han har ret til at dømme (det er ikke ord ret hvad Gud siger for jeg kan ikke lige huske hvordan der står.) men betydningen er den samme.
Nu skal vi jo alle dø, men tror du virkeligt du har magten og ansvaret for dine kæres liv?
Gud bestemmer hvornår dine kære skal dø - det er ikke noget du afgør. Du er jo ikke ansvarlig for at holde sammen på verden, vel!
"Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus." Fil 4:6-7
Din opvækst har åbenbart lært dig at bekymre dig om alt muligt uhyggeligt. Men troen skulle jo helst fjerne vores bekymringer, så vi kan få Guds fred. Jeg ved godt det er svært, men jeg tror du har brug for at tillade dig selv at "slappe af" - at indrømme overfor dig selv, at det ikke er dit ansvar, om dine kære lever eller dør. Det er Guds ansvar.
Hvis du er bekymret for om de skal dø, så del din bekymring med Gud, i stedet for at bede om alt muligt andet (tilgivelse, alverdens menneskes frelse og hvad ved jeg). Din bekymring er din angst, så det er den du skal dele med Gud. Din angst for, at forfærdelige ting vil ske, eksempelvis. Det at dele din angst med Gud kan være et skridt på vejen til at finde Guds fred - det hjælper at tale om tingene.
Men hvis det skal hjælpe er det altså nødvendigt, at du er ærlig overfor dig selv og Gud. For med din forstand ved du jo godt, at din bøn ikke afgør andres liv eller død. Men din angst, den er ægte - del den med Gud. Husk at du kan tale med ham om alt - du kan også være gal på ham, eller frustreret over ham (som Job var). Jesus er din frelser, din ven. Gud er din Fader. Så brug Gud som man bruger en far - lad ham trøste dig og tørre dine øjne.
Jeg tror ikke så meget på gentagelsesbønner, lange remser og andet, som betyder at bønnerne begynder at minde om uendelige gentagelser. Bøn foregår mellem dig og Gud i dit rum (dit lønkammer). Vær ærlig overfor Gud, men lad ikke munden løbe med gentagelser (Matt 6:6-8). Gud er din ven, ikke en censor du skal imponere med flotte recitationer.
"Mens de var på vandring, kom Jesus engang ind i en landsby, og en kvinde ved navn Martha tog imod ham. Hun havde en søster, som hed Maria; hun satte sig ved Herrens fødder og lyttede til hans ord. Men Martha var travlt optaget af at sørge for ham. Hun kom hen og sagde: »Herre, er du ligeglad med, at min søster lader mig være alene om at sørge for dig? Sig dog til hende, at hun skal hjælpe mig.« Men Herren svarede hende: »Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende." Luk 10:38-42
Men de med skyldige er jo de personer der har undervist dig. Men jeg seder og tænker på om du ikke har haft nogle forældre der greb ind og hjalp dig, for det er jo os forældre der har hovedet ansvar for hvordan vores børn har det. så de må efter min mening have en stor med ansvar for din oplevelser med de personers uheldige måde at undervise på.
Det er meget forkert at generalisere alle fra IM efter hvad enkelte personer foretager sig.
Altså om vi bliver frelst er op til Gud, hvad enten vi vil høre det eller ej.
Ja du har ret i jeg ikke kan genralisere alle de mennesker der er medlem af IM men jeg kan generalisere holdningerne, det er jo let at se også her inde. Og det var dem der for alvor gjorde mig syg, så det kan godt være at nogen holder mund med dem og der er nogen der er mindre fanatiske (heldigvis) men der er mange der mener det samme og det syntes jeg kan være virkelig skræmmene.
Du snakker om mine forældre om de var der, jeg jeg har verdens bedste forældre, som der elsker mig over alt på jorden. Men når man er i den alder, så er der mange der ikke indvolvere sine forældre i den slags.. og det lød jo også en enorm rigtig, så for mig var der bare noget jeg skulle lave om på ved mig selv. Jeg kan godt forstå mine forældre ikke kunne se det, de var selv kristen ikke IMér men noget familie var det så det troede nok de vidste hvad der var.. men de kendte jo ikke også bagsiderne på det. For når jeg kom hjem så syntes jeg jo bare det var vildt fedt.. for der var jo også noget godt ved IM.. det dårlige kom snigene.
Du har ret i at gud vælger hvem der bliver frelst eller ej, men jeg tror at han elsker os alle og ville fjelse alle også dem der ikke følger biblen fuldt ud.
#76722 - 06/12/200611:49Re: Jeg forstår det ikke
Nikolaj
Bruger
Hej Heidi
Citat: Ja du har ret i jeg ikke kan genralisere alle de mennesker der er medlem af IM men jeg kan generalisere holdningerne, det er jo let at se også her inde.
Jeg har da ikke set folk herinde gøre andet end at tage afstand fra de bizarre holdninger, du har oplevet at møde, nemlig at éns liv skal være helt perfekt for at man kan blive frelst. Og jeg har heller aldrig mødt en IMer, der ikke ville gøre det samme, altså tage afstand.
Guds fred Nikolaj
Hejsa Stig. tak for dit svar. jeg ved godt der ikke er logisk at tænke at jeg bestemmer over det det ved jeg godt er en skør tanke.. men altså jeg føler at hvis jeg ikke gør gud fulstændigt tilfreds ja så vil han straffe mig med at tage mine kære fra mig.
Jeg kan godt lide historien om Matha og Maria, den er smuk.. og hver at huske på.
Citat: Ja du har ret i jeg ikke kan genralisere alle de mennesker der er medlem af IM men jeg kan generalisere holdningerne, det er jo let at se også her inde.
Jeg har da ikke set folk herinde gøre andet end at tage afstand fra de bizarre holdninger, du har oplevet at møde, nemlig at éns liv skal være helt perfekt for at man kan blive frelst. Og jeg har heller aldrig mødt en IMer, der ikke ville gøre det samme, altså tage afstand.
Guds fred Nikolaj
Jeg mener at de retter sig stadig efter de regler som jeg lærte.. Du skal følge gud ord for at blive frelst. Det er en stor synd af fx. være homoseksuel. kan også huske jeg fik nogle bøger om hvordan man skulle bede en bøn.. jamen er det ikke mekanisk, undstagen alle de tvags bøner.. så prøver jeg bare at bede når jeg virkelig føler for det.. nå jeg har brug for støtte og en der lytter. Når jeg virkelig har brug for ham og føler at jeg har noget af bede for.. er holdt op med aftenbøn. Jeg kan ikke se at jeg skal sige nogle ting for at sige det.. jeg beder når jeg har noget af bede for. Og det er jo ikke fordi jeg ikke tror han lytter, det er fordi jeg tror på at han heller vil have at jeg beder når jeg virkelig har brug for det og ikke når jeg skal.
#76725 - 06/12/200612:17Re: Jeg forstår det ikke
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Heidi, du har helt ret, når du siger, at Gud elsker alle. Altså ALLE, helt uden undtagelse. Jesus er død for alle og ønsker at frelse alle.
Og frelst bliver alle vi, som følger Jesus - det er Ham alene vi skal holde os til! Han har lovet os, at den, der kommer til Ham aldrig vil blive vist bort, og at enhver som påkalder Hans navn skal blive frelst!
Punktum!
Der er ingen kristne (og da slet ikke i IM, for IM tror på, hvad der står i Bibelen!) der mener, at der er frelse i at opfylde loven! Det er der nemlig ikke en eneste der kan, det ved vi godt! Kun Jesus kunne!
... og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer står der ... - og Han kan hele dine sår, når du lægger frem for ham, hvordan du har det og beder om Hans hjælp! Og dem, som du har noget imod, og som du har følt dig såret af, er det også godt at bede for, som Jesus har lært os i Fadervor: Forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere.
Ordene "Frygt ikke!" står i Bibelen mellem 300 og 400 gange (husker ikke lige helt nøjagtigt!) - så holder vi os til Jesus, har vi slet intet at frygte!
Bibelen er uundværlig for mig, for den indeholder så mange ord til trøst og glæde og opmuntring. F.eks. skriver Paulus skriver i sit brev til Romerne, kap. 8:
For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre.
Jeg håber at nogle af disse ord kan give dig lidt fred i sindet!
#76726 - 06/12/200613:54Re: Jeg forstår det ikke
Nikolaj
Bruger
Hej Heidi
Citat: Jeg mener at de retter sig stadig efter de regler som jeg lærte.. Du skal følge gud ord for at blive frelst. Det er en stor synd af fx. være homoseksuel.
Okay, så forstår jeg lidt bedre, hvad du mente. Men man skal ikke forstå det sådan, at man skal følge alle de bud, der står i Biblen, til punkt og prikke for ikke at gå fortabt – det tror jeg ikke, nogen i IM ville være uenig med mig i. Biblen indeholder en lov, ja, en streng lov, som man kan opleve sig dømt hårdt af. Men den indeholder også noget, der er endnu større og vigtigere, nemlig evangeliet, som er budskabet om, at uanset hvad man gør forkert, og uanset hvor ofte man gør det – uanset hvor store ens synder er, er Guds kærlighed uendelig meget større. Gud vil blive ved med at elske os, uanset hvor meget, vi gør forkert, og jeg tror ikke, der er noget, der gør ham mere glad, end når et menneske indser, at han eller hun har brug for Guds kærlighed og derfor beder ham om tilgivelse og om at blive hans barn. Det er nemlig det allerstørste: at Gud vil være vores Far og vi kan være hans børn. En far smider ikke sit barn ud eller holder op med at elske det, fordi det nogen gange gør noget forkert – tværtimod er en god far tålmodig mod sit barn og bliver ved med at holde af det på trods af dets fejltagelser – men ingen far er mere tålmodig end Gud.
Citat: kan også huske jeg fik nogle bøger om hvordan man skulle bede en bøn.. jamen er det ikke mekanisk, undstagen alle de tvags bøner.. så prøver jeg bare at bede når jeg virkelig føler for det.. nå jeg har brug for støtte og en der lytter. Når jeg virkelig har brug for ham og føler at jeg har noget af bede for.. er holdt op med aftenbøn. Jeg kan ikke se at jeg skal sige nogle ting for at sige det.. jeg beder når jeg har noget af bede for. Og det er jo ikke fordi jeg ikke tror han lytter, det er fordi jeg tror på at han heller vil have at jeg beder når jeg virkelig har brug for det og ikke når jeg skal.
Jeg tror, det er en helt fin måde at bede på, også uden tvangsbønnerne. Men det er vigtigt at huske på, at vi ikke skal bede for Guds skyld, fordi han forlanger det af os, men for vores egen skyld, fordi det er livsnødvendigt for os. Det betyder ikke, at vi skal gøre det på en bestemt måde – vi skal bare hver især gøre det på den måde, som vi selv har det bedst med. Personligt beder jeg både nogle faste bønner (f.eks. før aftensmad og når jeg går i seng) og nogle bønner, som jeg bare formulerer når jeg har brug for at snakke med Gud, sådan som du også beskriver det – det er sådan, jeg har det bedst med det, men hvis du har det bedre med at gøre det på en anden måde, så skal du jo selvfølgelig gøre det sådan.
Guds fred være med dig Nikolaj
Har du lyst til at slippe billedet af Gud som en der straffer - eller er det på en måde et billede der er så integreret en del af dig, at du i virkeligheden ikke har lyst til at opgive det?
#76728 - 06/12/200619:09Re: Jeg forstår det ikke
[Re: again]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat: Har du lyst til at slippe billedet af Gud som en der straffer - eller er det på en måde et billede der er så integreret en del af dig, at du i virkeligheden ikke har lyst til at opgive det?
Hej Again.
Som du måske (?) har lagt mærke til, har Heidi fortalt, at hun kæmper med psykiske problemer (tvangstanker), og derfor er det med hendes gudsbillede næppe så enkelt som, hvorvidt hun "har lyst" til at opgive det straffende gudsbillede, eller "i virkeligheden ikke har lyst". I sådan en sammenhæng mener jeg slet ikke man kan tale om "lyst", når det handler om noget, der er en del af en sygdom. Bare for at gøre dig opmærksom på det.
Nu har jeg ikke et fatalistisk syn på psykisk sygdom - det er efter min erfaring noget der manifesterer sig i perioder. Og jeg har en meget stærk formodning om, at diverse behandlere har været inde på lignende tanker, altså om hvorvidt man kan pålægge sig selv det ansvar Heidi gør.
Men tak for kommentaren - måske går jeg for vidt i mine kommentarer. Men jeg synes det er af væsentlig betydning at Heidi får at vide, at kristne ikke bakker om det gudsbillede hun har annammet under sin opvækst.
Og så tror jeg jeg vil stoppe kommentarerne om Heidi i tredie person her i åbent forum....
Hej.For således elskede Gud verden at han gav sin enbårende søn,for at enhver der tror på ham ikke skal for tabes men have evigt liv Johannes 3.16
Først må jeg sige at jeg ikke har noget med IM og gøre og ikke kender til deres måder at fremlægge Guds gave til mennesket på udfra dette web sted kan jeg se at nogle af dem snakker af et helt hjerte.
Det oven stående bibelvers fortæller i gove træk om alt hvad der er hver at vide. I forbindelse med at du har haft problemer med med skyld og synd og onde tanker der fordømmer dig så må jeg bare sige velkommen i klubben jeg er rimlig sikker på at det ikke er IM's måde at forkynde på der pinner dig men vores fældes fjende satan der hadder det fakt at du er reddet af denne verdens klør og frelst ved din tro alt det andet crap fjenden kommer med er for at knuse din tro.
Hej Heidi! Jeg har haft flere dage, hvor mit internet var nede; men nu er jeg tilbage igen. Det bliver nok et lidt længere indlæg, håber det går!
Citat: Jeg kan godt lide at du skriver at vi ikke er perfekte.. men hvad er perfekt egentlig? Jeg ved du vil sige Jesus.. men det er måske også at kunne lide sig selv og være god ved sine medmennesker.. hi nu bliver jeg vidst lidt filosofisk
Det kan være godt nok at give sig tid til at tænke højt en gang i mellem! Ja, du har nok lidt ret Jeg tror i hvert fald, at Jesus er det eneste menneske, der har levet et helt liv perfekt! Men, perfekt, det er man vel, når man glad og gerne elsker Gud og sine medmennesker? Så man, også når det kræver noget ekstra, gerne sætter sit eget til side for at hjælpe andre? Uden at man af den grund skal være ond ved sig selv.
Citat: Jeg syntes bare der er så mange forskellige svar.. så jeg tror mit ønske er egentlig at bygge lidt min egen tror og tror på det jeg syntes er rigtigt. Og ikke tro på grund af nogle regler.
Det er rigtigt, at der gives mange forskellige svar! Og det kan også være lidt forvirrende, når alle ligesom tager for givet, at deres eget er rigtigt. Jeg vil alligevel gerne gøre et forsøg på at fortælle om det, jeg er overbevist om. Selvom jeg bliver lidt beklemt, når jeg tænker på alt det dårlige, du har oplevet som kristendom....
Jeg vil i hvert fald sige, at jeg har mødt og oplevet en hel anden glad og fri kristendom (vel en helt anden tro), end den du beskriver. Både sammen med andre kristne, og i det Gud siger i Bibelen! Så, hvis du nu skulle have det sådan (hvad jeg jo ikke ved), at du kun kan forestille dig, at en tro på Jesus ud fra Bibelen kan være mørk og tung og fuld af regler; så vil jeg betro dig, at det behøver den ikke at være! Nej, det har jeg i hvert fald fået lov at opleve.
Jeg kender af og til også til følelsen af, at jeg måske har taget fejl, når jeg nu tror på Jesus. Så kan det nogen gange bare virke nemmere at tro på det, jeg selv synes lyder rigtigt. Og det er altså ikke altid, at jeg synes det lyder rigtigt, det som vi hører Jesus sige! Det er nok ikke helt forkert at sige, at der er flere grunde til, at jeg er kristen. Én ting, som i hvert fald slår mig ved Jesus, er hvor klart han taler om hvordan jeg er! Hvor jeg nogle gange synes, at det må være det mest frie i verden, bare at gøre som jeg selv vil, så oplever jeg også, at det ikke er så frit endda! Jeg føler f.eks., at dét eller dét vil jeg gøre for at være ordentlig fri. Og tænker nærmest at jeg ikke kan være rigtig fri uden! Og så gør jeg dét - i hvert fald nogen gange. Og her er det så, at det er tid til at stoppe op: For HVAD er det i mig, der siger, at jeg ikke kan være fri UDEN dét? Og nogen gange er det faktisk sådan, at jeg må indrømme, at det jeg virkeligt følte, jeg måtte gøre, ikke gavnede mig og faktisk skadede andre! Så hvis jeg bare giver mig til at gøre det, jeg selv føler for, ja, så bliver det måske slet ikke til den frihed, jeg så gerne vil have!
Her kommer Jesus så på banen og siger nogle ting, som jeg ikke sådan kan glemme. Han siger, at vi ikke selv er frie eller kan gøre os frie! Vi vil altid komme til at blive slave for vores egne lyster. Og de er desværre langtfra altid gode Det er en løgne-frihed, som ender i mørket uden Gud.
I stedet indbyder han os til at komme til ham, og så vil HAN gøre os frie. IKKE sådan, at så forsvinder alle mørke skyer og dårlige tanker. Eller sådan, at nu oplever jeg bare, at jeg kan alt hvad jeg har lyst til. Men: sådan at Jesus siger til mig, at uanset hvad jeg føler, tænker og oplever, så får jeg lov til at regne med ham. Uanset om jeg kan tro på ham, sådan som jeg gerne ville. Det siger han selv! Det er altså ikke noget, jeg bare finder på, for at gøre mig selv glad. Her er en helt anden slags og bedre frihed!
Og så må jeg vide: Jesus elsker mig, og Jesus er død for ALT hvad jeg har gjort forkert. Alle de gange jeg har såret andre og skadet mig selv. Det er ikke sikkert, at de dårlige følelser og tanker forsvinder; men han har frelst mig alligevel!!!
Og han lover mig, at en dag skal alt blive godt, når han kommer igen. SÅ skal vi virkelig føle den gode frihed fuldt ud!
Så hvis Jesus har ret, så er der virkelig grund til at tænke sig om to gange, før man vælger at tro på det, man ellers umiddelbart synes lyder godt.
Kære Heidi:) Jeg har lige siddet og læst dit indlæg.. mand - jeg sad faktisk og krummede tæer. Hmmm... Jeg vil bare sige til dig min ven - Jo, Gud er god, og kærlig er han osse. Det som er blevet sagt til dig der, det er sagt af mennesker som er syndige og derfor osse har fejl - du må endelig ikke skære alle indre missionske folk over ens på baggrund. Jeg ved bare, at den Gud som jeg kender er en kærlig Gud - wow.. han er virkelig den bedste, og der ER ingen fordømmelse for dem som er i Kristus, Gus nåde er ny hver morgen. Jeg tror du skal tilgive disse mennesker og bede Gud om at give dig frihed, så du kan komme videre. For hvor han dog bare længes efter fællesskab med dig! Hold fast i din tro på ham, for han er med dig, og hører din bøn. - mange tanker fra christina