0 registrerede () og
4
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg |
|
#76582 - 02/12/2006 02:07
Re: Hvilken gud er den sande gud?
[Re: Nissen]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Citat: Ikke for at være flabet
Nej, og det vil jeg så heller ikke være - men måske nok provokerende.
De spørgsmål, jeg har stillet, stammer delvis fra nogle undervisningssituationer, jeg har overværet. De studerende stillede disse spørgsmål, som jeg har gjort.
Desværre er det ikke almindeligt, at undervisere/manuduktører er særlig tilbøjelige til at gå ind i en debat om delikate, udfordrende og kildekritiske spørgsmål. De holder mest af at "stikke hovedet i busken" eller at feje de ubekvemme spørgsmål "ind under gulvtæppet".
Hvis nu det troende folk ville gøre noget nutidigt, så ville der f.eks. kunne høres et ramaskrig over kirkens (den kristne, katolske og de nyfødte amerikanske kristne inkl. præsidenten) ulykkelige, manglende bidrag til begrænsning af udbredelsen af HIV og AIDS. Der prædikes, at kondomer er noget fy og føj ifølge Guds vilje. De millioner, der dør alt for unge, bliver straffet retfærdigt - og så kan Fanden i øvrigt glæde sig over menneskers tåbelighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76583 - 02/12/2006 09:10
[Re: tros]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: • Den gud kristne tilbeder, er det den samme gud, som f.eks. muslimer tilbeder.? Hvis ikke, hvordan afgør man så, hvem der har ret?
Der findes kun en Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76584 - 02/12/2006 10:16
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Tros Citat: Hvis nu det troende folk ville gøre noget nutidigt, så ville der f.eks. kunne høres et ramaskrig over kirkens (den kristne, katolske og de nyfødte amerikanske kristne inkl. præsidenten) ulykkelige, manglende bidrag til begrænsning af udbredelsen af HIV og AIDS. Der prædikes, at kondomer er noget fy og føj ifølge Guds vilje. De millioner, der dør alt for unge, bliver straffet retfærdigt - og så kan Fanden i øvrigt glæde sig over menneskers tåbelighed.
Hvad har den katolske kirkes og den amerikanske regerings m.fl. modstand mod kondomer med dette emne at gøre?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76585 - 02/12/2006 12:29
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/06/2006
|
Citat:
Citat: • Den gud kristne tilbeder, er det den samme gud, som f.eks. muslimer tilbeder.? Hvis ikke, hvordan afgør man så, hvem der har ret?
Der findes kun en Gud.
Og det er Jesu Kristi Far - ergo: Muslimernes gud er ikke Gud.
God lørdag - også til alle jer, der nu har åbnet 2 låger i chokoladekalenderen ;-) /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#76586 - 02/12/2006 12:35
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Citat:
Der findes kun en Gud.
Og det er Jesu Kristi Far - ergo: Muslimernes gud er ikke Gud.
God lørdag - også til alle jer, der nu har åbnet 2 låger i chokoladekalenderen ;-) /B
Hvem er muslimernes gud så, hvis der kun er en?
Jeg tror kun der er én. Jeg tror at Allah er Gud. Men jeg tror at koranen tager væsentlig fejl i beskrivelsen af ham. Dette er dog ikke nødvendigvis Guds skyld, og han vil være Jesu far, lige meget hvad man hævder.
At sige at muslimernes gud ikke er Gud er for mig at se (advarsel - spids forude!) at begrænse Gud og holde sig til en forståelse af at "gud" er en menneskelig konstruktion, og at der skal være en form for kongruens mellem de forskellige konstruktioner for at de stemmer overens. Gud arbejder i forvejen på tværs af vore forestillinger om ham ved sin helligånd (jvf. de mange muslimer, der ser Jesus i drømme) - og vi har hver især ikke nødvendigvis det rigtige gudsbillede bare fordi vi har bibelen. Vores gudsbilleder kan være lige så fejlagtige som ikke-kristnes (omend vores udgangspunkt, indrømmet, er bedre).
Hører Gud ikke muslimens bøn?
Kan man ikke være messiansk muslim? Er der meget mere sært end at være messiansk jøde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76587 - 02/12/2006 12:48
Off-topic om Poul Hoffmann
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Moe, Har du læst Poul Hoffmanns Korsfarer-triologi? Romanerne foregår på korstogstiden, og omhandler for en stor del mødet mellem kristendommen og Islam, og for mig var der en hel del at hente om det med Gudsbilleder - og Gud, som altid er større end det billede vi har af ham og virker på forunderlige måder... Hovedpersonen Gilbert af Saxford for sig et mindre chok, da han under sit første møde med "fjenden" finder ud af at de faktisk også tror at de kæmper i "Guds hær" - det ryster hans verdenbillede og sætter en masse overvejelser igang. Det gode ved bøgerne er, at de ikke afviser muslimernes Gudsbillede som falskt, som du også siger - og det ekstra gode er, at de heller ikke falder i den relativistiske grøft, men peger på Kristus, som ham, der i sidste instans kan vise os hvem Gud er - fordi han er Gud selv. Nå, men hvad jeg vist prøver at sige er, at de er læsværdige - om ikke andet som en smuk kærlighedshistorie. Jeg er netop gået igang med 5. gennemlæsning af serien...  (man kan mene hvad man vil om PH, men en knaldgo´skønlitterat er han nu altså!)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76588 - 02/12/2006 12:58
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej tros,
Må jeg ikke have lov at fremføre, at det er *dit* verdenssyn, der er nødt til at dømme alle religioner ude, hver og en. Mennesket har næsten altid taget grundlæggende fejl mht. det vigtigste her i tilværelsen.
Den kristne tro derimod, gør det muligt, at tro, at alle religioner (hvor tåbelige, brutale eller absurde de end er) har i det mindste en lille smule sandhed i sig.
Spørgsmålet om muslimernes Gud handler om, hvad du mener med "Gud". Vi har ikke samme gudsbillede som muslimerne, hvilket du nok ved. Men er det den samme Gud? Ja, i en forstand er det vel den samme Gud, som alle religioner til alle tider har søgt efter... derfor er spørgsmålet lidt mere kompliceret end som så.
Allah har mange træk til fælles med den kristne Gud, mange flere end de fleste andre religioner, men adskiller sig da også på flere områder.
Det er det tætteste jeg kommer på et svar.
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (02/12/2006 12:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76590 - 02/12/2006 14:07
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Citat: Hvad har den katolske kirkes og den amerikanske regerings m.fl. modstand mod kondomer med dette emne at gøre?
´ Umiddelbart kunne du have ret, men den omtalte onde virksomhed er jo udsprunget af troen på den kristne gud og af troen på, at det er denne guds vilje, at de skal gøre, som de gør. Deres handling eller undladelse af handling tegner altså også noget af et billede af den gud, de tilbeder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76591 - 02/12/2006 15:15
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Tros Citat: Umiddelbart kunne du have ret, men den omtalte onde virksomhed er jo udsprunget af troen på den kristne gud og af troen på, at det er denne guds vilje, at de skal gøre, som de gør. Deres handling eller undladelse af handling tegner altså også noget af et billede af den gud, de tilbeder.
Eller rettere: det tegner et billede af deres forestillinger om Gud. Hvis man ikke tror på Gud som andet end menneskelige forestillinger, kan det selvfølgelig være det samme – men hvis man gør, er der jo stor forskel. Gud er større end vores forestillinger om ham.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76592 - 03/12/2006 01:07
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, Citat: Hvem er muslimernes gud så, hvis der kun er en?
En afgud, vil jeg tro.
Okay, men hvad er det så, der kvalificerer en afgud som sådan?
Citat: Nøjagtig som i GT: Molok, Arstarte, Ba'al er afguder - ikke guder. Det vil ikke være korrekt at sige, at det bare er begrænsede udtryk for Gud.
Jeg siger heller ikke at der ikke findes afguder. Men hvordan adskiller muslimernes Gud sig fra f.eks. jødernes? Er jødernes gud en afgud?
Citat: Du skriver: Citat: At sige at muslimernes gud ikke er Gud er for mig at se (advarsel - spids forude!) at begrænse Gud og holde sig til en forståelse af at "gud" er en menneskelig konstruktion
Du får lige en spids tilbage ;-)
- jeg mener, at hvis man siger, at Allah og Gud er den samme, så gør man 3 og 5 lige.
God lørdag Mvh Brian
Hvorfor?
Jeg sætter stadig bibelens autoritet højere end koranens. Gælder menneskers begrænsede og teologisk flossede vidnesbyrd om Guds eksistens ikke?
Er det afguderi når mennesker siger at de tror der "er noget", eller er det en slags trosbekendelse til en ukendt gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76593 - 03/12/2006 01:12
Re: Off-topic om Poul Hoffmann
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har ikke læst meget Hoffman (ungdomsoprør?), men det lyder spændende. For mig at se udtrykker menneskets længsel efter det guddommelige sig ret forskelligt, og det medvirker til at vi skaber guder i vort eget billede. (Det er i øvrigt også noget vi "gode" kristne gør.) Men det provokerer mig enormt at tænke på at der er kun den ene Gud. Jeg har svært ved at diskvalificere menneskers tro på en gud som falsk når der er taler om Abrahams Gud. Er det ensbetydende med at koranen giver et korrekt billede af Gud? Det mener jeg ikke. Men det ufuldstændige og til dels hjemmelavede billede, jeg selv kan have af Gud laver jo ikke om på at han ER Gud. Hvorfor skulle dét være så anderledes med muslimer? Det er en spændende debat og jeg er bestemt ikke færdig med den selv! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76594 - 03/12/2006 01:37
|
Bruger
|
Hej Moe, lad mig starte med en bekendelse: Jeg er ikke ekspert på Islam og Quran. Men alligevel forekommer det mig dog falsk, at kalde muslimernes gud for Gud. Det forekommer mig forkert at gøre alt, hvad der kaldes for gud til Gud. Når et menneske har - som du kalder det - et flosset gudsbillede, tror jeg vi skal passe på med - i relativismens navn - at kalde det for Gud. Vi er enige om, at der kun findes én Gud - du drager den konsekvens, at så må alle andre, der påkalder sig en gud nødvendigvis påkalde sig Bibelens Gud. Jeg drager den konsekvens, at dem der ikke påkalder sig Bibelens Gud, dyrker afguder. Citat: Okay, men hvad er det så, der kvalificerer en afgud som sådan?
Godt spørgsmål. Mon ikke man kunne sige, at alle menneskeskabte guder er afguder?
Citat: Jeg siger heller ikke at der ikke findes afguder. Men hvordan adskiller muslimernes Gud sig fra f.eks. jødernes? Er jødernes gud en afgud?
Jeg mener at hvis man skal kunne indentificere hvilken gud man taler om, så må man forholde sig til de egennavne, som han åbenbarer sig ved. Hvis man vil påkalde sig den eneste Gud - men vil afvise de egennavne, som han åbenbarer sig ved, så er det ikke den eneste Gud - Bibelens Gud, som man påkalder.
Når vi taler om den almægtige Gud, den eneste Herre og frelser, så åbenbarer han sig under følgende navne:
- ”Abrahams, Isaks og Jakobs Gud”, 2. Mos. 3,15.
- "Israels Gud”, 2. Mos. 5,1
- ”HERREN (Jahve) jeres Gud er gudernes Gud og herrernes herre, den store, vældige, forfærdelige Gud, som ikke viser Personsanseelse eller lader sig købe, 5. Mos. 10,17
- ”JHVH” - ’Jeg ER’ 2. Mos. 3,14-15.
- ”Israels konge, dets genløser, Hærskarers Herre”, Es. 44,6-7.
- ”Jesu Kristi Fader”, Rom. 15,6.
Den Almægtige Gud har åbenbaret sig i hans Søn, Jesus Kristus, som selv er Gud - og som derfor også åbenbarer sig under nogle af de samme navne, Es. 9,6; John. 8,24; Fil. 2,9.
Så nej, jeg mener ikke, at jødernes Gud er en afgud - der er bare den lille finte, at mange af dem, desværre endnu ikke har "opdaget" frelseren, Jesus! (eller hvordan man nu lige får det trykket rigtig ud her kl. 1.30 om natten!?)
Citat: Jeg sætter stadig bibelens autoritet højere end koranens. Gælder menneskers begrænsede og teologisk flossede vidnesbyrd om Guds eksistens ikke?
Er det afguderi når mennesker siger at de tror der "er noget", eller er det en slags trosbekendelse til en ukendt gud?
Det er jo hele to spørgsmål på een gang 
1) Menneskers begrænsede vidnesbyrd om Guds eksistens gælder da sandelig. Men jeg mener bare ikke, at muslimernes vidnesbyrd er om Gud - med stort G!
2) Jeg mener ikke, at vi så ukritisk skal hylde den stigende religiøsitet som "tror, at der er noget". Om det er afguderi tør jeg ikke helt svare på - men trosbekendelse er det i hvert fald ikke! - jeg kommer pludselig i tanke om, at Leif Andersen faktisk siger en hel del om netop dette i sin Teksten og Tiden bind 1. Jeg skal nok lige prøve at se, om jeg kan finde afsnittet.
Jeg har stor respekt for muslimernes fromhedsliv - og for deres religiøsitet som sådan. Men jeg kan ikke få mig selv til at sige, at deres gud er den samme almægtige Gud, som har grebet ind i mit liv, ved Jesus Kristus! Der er simpelthen for langt imellem de to gudsbilleder til, at det kan være den samme.
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#76595 - 03/12/2006 11:00
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, lad mig starte med en bekendelse: Jeg er ikke ekspert på Islam og Quran. Men alligevel forekommer det mig dog falsk, at kalde muslimernes gud for Gud. Det forekommer mig forkert at gøre alt, hvad der kaldes for gud til Gud. Når et menneske har - som du kalder det - et flosset gudsbillede, tror jeg vi skal passe på med - i relativismens navn - at kalde det for Gud.
Min tese, om man vil, er jo at selv vi gode kristne har brudte, urigtige gudsbilleder. Det er Gamle Båtnakke-Adam, der sætter ind og gør at vi skaber et gudsbillede i vores eget billede. Vi må gennem et langt liv arbejde med at få et klarere og mere nuanceret gudsbillede.
Jeg mener bestemt ikke at alt der kaldes gud er Gud; jeg mener bare det er lige lovligt meget at diskvalificere alt der kaldes gud som værende ikke-Gud, hvis der nu er tale om (og det er er der her) Abrahams Gud. For mig at se gør menneskers fejlagtige slutninger og billeder af Gud ikke Gud til mindre Gud. Sådan er det (heldigvis) ikke for mig i mit liv; sådan tror jeg ikke det er for muslimen. Hvorfor skulle Jesus ellers åbenbare sig for muslimer som Guds søn, hvis ikke netop disse muslimer søger og beder til Abrahams Gud?
Citat: Vi er enige om, at der kun findes én Gud - du drager den konsekvens, at så må alle andre, der påkalder sig en gud nødvendigvis påkalde sig Bibelens Gud. Jeg drager den konsekvens, at dem der ikke påkalder sig Bibelens Gud, dyrker afguder.
Jeg tror ikke Gud lader sig begrænse på den måde. Gud er vel Gud om man tror på ham eller ej - det er ikke det (eller påkaldelsen), der definerer Gud. Det gør han selv i sit ord, som er bibelen. At andre skrifter så indeholder en (forkert) afglans og definition gør vel ikke Gud til mindre Gud?
Gah, jeg gentager mig selv her.. Men - kan du se min kritik? Jeg tror Gud er hele verdens herre. Jeg synes det ville stride mod et bibelsk billede af Gud hvis man hævdede at han f.eks. ikke hørte muslimers bøn.
Kan han så ikke vælge at handle på det ved sin helligånd, selvom muslimen ikke bekender en tro på den bibelske version af Gud?
For mig at se er det afgørende her hvad der gør til en afgud. Og jeg har i øvrigt lyst til at sige her, at dette på ingen måde betyder at jeg mener den hellige grav er velforvaret for muslimerne. De har brug for Jesus ligesom alle andre har. Det er jo dér, frelsen er at finde.
Citat: Citat: Okay, men hvad er det så, der kvalificerer en afgud som sådan?
Godt spørgsmål. Mon ikke man kunne sige, at alle menneskeskabte guder er afguder?
Der er det så jeg siger at alle gudsbilleder på sin vis er menneskeskabte, men Gud er over det.
Hvor er det Allah bliver 'menneskeskabt', hvis jeg skal følge dig? Gud har i tidens løb opført sig.. øhm, forskelligt. Han kan da være rigtig svær at lure. Det er en vildfarelse hvis man tror han åbenbarer sig i Koranen, og det tror jeg heller ikke han gør. Men jeg tror Koranen på mange måder udtrykker en længsel og en menneskelig forståelse af hvordan Gud er, og det leder mennesker til tro på - Gud.
Citat:
Citat: Jeg siger heller ikke at der ikke findes afguder. Men hvordan adskiller muslimernes Gud sig fra f.eks. jødernes? Er jødernes gud en afgud?
Jeg mener at hvis man skal kunne indentificere hvilken gud man taler om, så må man forholde sig til de egennavne, som han åbenbarer sig ved. Hvis man vil påkalde sig den eneste Gud - men vil afvise de egennavne, som han åbenbarer sig ved, så er det ikke den eneste Gud - Bibelens Gud, som man påkalder.
Når vi taler om den almægtige Gud, den eneste Herre og frelser, så åbenbarer han sig under følgende navne:
- ”Abrahams, Isaks og Jakobs Gud”, 2. Mos. 3,15.
- "Israels Gud”, 2. Mos. 5,1
- ”HERREN (Jahve) jeres Gud er gudernes Gud og herrernes herre, den store, vældige, forfærdelige Gud, som ikke viser Personsanseelse eller lader sig købe, 5. Mos. 10,17
- ”JHVH” - ’Jeg ER’ 2. Mos. 3,14-15.
- ”Israels konge, dets genløser, Hærskarers Herre”, Es. 44,6-7.
- ”Jesu Kristi Fader”, Rom. 15,6.
Den Almægtige Gud har åbenbaret sig i hans Søn, Jesus Kristus, som selv er Gud - og som derfor også åbenbarer sig under nogle af de samme navne, Es. 9,6; John. 8,24; Fil. 2,9.
Så nej, jeg mener ikke, at jødernes Gud er en afgud - der er bare den lille finte, at mange af dem, desværre endnu ikke har "opdaget" frelseren, Jesus! (eller hvordan man nu lige får det trykket rigtig ud her kl. 1.30 om natten!?)
Det kunne man vel strengt taget også sige om muslimer? 
Lige bortset fra det med Israel og det med Jesu Kristi far, så tror jeg faktisk de fleste muslimer ville kunne skrive under på dette her. De har faktisk måske endda en forståelse af Guds hellighed som vi kan lære af.. (kætteri!?).
Citat:
Citat: Jeg sætter stadig bibelens autoritet højere end koranens. Gælder menneskers begrænsede og teologisk flossede vidnesbyrd om Guds eksistens ikke?
Det er jo hele to spørgsmål på een gang 
1) Menneskers begrænsede vidnesbyrd om Guds eksistens gælder da sandelig. Men jeg mener bare ikke, at muslimernes vidnesbyrd er om Gud - med stort G!
Hvorfor ikke - hvis det 'blot' er at betragte som et begrænset vidnesbyrd om Guds faktiske eksistens? Så er det vel.. Gud?
Citat: 2) Jeg mener ikke, at vi så ukritisk skal hylde den stigende religiøsitet som "tror, at der er noget". Om det er afguderi tør jeg ikke helt svare på - men trosbekendelse er det i hvert fald ikke! - jeg kommer pludselig i tanke om, at Leif Andersen faktisk siger en hel del om netop dette i sin Teksten og Tiden bind 1. Jeg skal nok lige prøve at se, om jeg kan finde afsnittet.
Jeg stiller selv spørgsmålstegn ved om det er trosbekendelse, når det snarere - i tidens ånd - er tvivlsbekendelse, det drejer sig om. Men tvivl ville ikke være tvivl hvis der i det ikke lå blot et enkelt, spagt, lille håb. Et sennepsfrø af tro.
Og altså, jeg skal simpelthen finde tid til at få læst Leifs bøger. De står på reolen og griner af mig... Det jeg ønsker at sige er at jeg tror rent faktisk at denne her tendens visse steder bliver brugt af Guds ånd til at skabe tro i menneskers hjerter, og derfor er det svært for mig bare at klassificere det som afguderi, fordi det ikke i alle tilfælde er en vildfarelse der skal brydes ned for at noget nyt kan opstå, men en forvirret, fejlagtig 'følen', som Gud kan skabe om i sit eget billede. Det ses jo som sagt også i islam..
Citat: Jeg har stor respekt for muslimernes fromhedsliv - og for deres religiøsitet som sådan. Men jeg kan ikke få mig selv til at sige, at deres gud er den samme almægtige Gud, som har grebet ind i mit liv, ved Jesus Kristus! Der er simpelthen for langt imellem de to gudsbilleder til, at det kan være den samme.
/B
Jamen - er der ikke forskel på gudsbilleder på den ene side - og så Gud? Det er vel ikke det samme?
Bibelen giver et billede af den ene sande Gud, som er sandt - men kan vi med vores forstand fatte dybden og højden og alt det der til fulde? I don't think so.
For mig at se er Gud i kristendommen det handlende subjekt, mens Gud er fjern og den troende derfor gøres til det handlende subjekt. Det er en meget menneskelig fejlslutning at gøre, som vi ser i mange religioner - og det er med til at give mig tanker om at der her er tale om en menneskelig misforståelse af hvem Gud er. Men som sagt - det gør ikke Gud til mindre Gud.. bare misforstået Gud!
Og så til en personlig anfægtelse: Sidder Gud virkelig de mennesker overhørigt, der af hjertet ønsker fællesskab med ham? Kan han ikke gribe ind og skabe sand tro, på trods af gudsbilleder?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76596 - 03/12/2006 11:02
|
Bruger
|
Yo, Med de tanker tror jeg du kan få meget ud af at læse bøgerne. Og come on mand... Ungdomsoprør! Blev du ikke 30 forleden? Det er på tide at komme videre - ned på biblioteket for eksempel!
|
|
Til toppen
|
|
|
#76597 - 03/12/2006 11:11
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Yo, Med de tanker tror jeg du kan få meget ud af at læse bøgerne. Og come on mand... Ungdomsoprør! Blev du ikke 30 forleden? Det er på tide at komme videre - ned på biblioteket for eksempel!
Ssh!
- jeg holder krampagtigt fast i min ungdom.

JEG SKA NOK.
Engang.

|
|
Til toppen
|
|
|
#76598 - 03/12/2006 13:58
|
Bruger
|
Hej igen Moe - og god søndag! Tak for dit svar. Jeg må gå til bekendelse og sige, at jeg ikke tør være skræsikker på dette punkt. Derfor: Tak for dine indsigelser, som jeg vil overveje. Det der med den stigende religiøsitet og spørgen efter "noget" - se Leif Andersen, Teksten og Tiden bind 1, s.200 ff. Citat: Hvorfor skulle Jesus ellers åbenbare sig for muslimer som Guds søn, hvis ikke netop disse muslimer søger og beder til Abrahams Gud?
Det behøver vel nødvendigvis ikke have noget at gøre med, at de hævder at tro på Abrahams Gud? Jesus åbenbarer sig også for den groveste satanist; buddisten; hinduisten osv.
Citat: At andre skrifter så indeholder en (forkert) afglans og definition gør vel ikke Gud til mindre Gud?
Da isralitterne opstillede en guldkavl var det også en forkert definition af Gud, men det gjorde ikke Gud til mindre Gud - men det gjorde heller ikke guldkalven til Gud! Guldkalven var og blev en afgud.
Citat: Der er det så jeg siger at alle gudsbilleder på sin vis er menneskeskabte, men Gud er over det.
Hm.... den skal jeg lige tygge lidt på. Der er nemlig ikke langt fra det, og så til kristendomskritik af den værste skuffe, som vi finder den hos Feuerbach og Nietzsche.
Umiddelbart ville jeg sige, at min tro og mit gudsbillede er skabt i mig ved Guds Hellige Ånd - men i mig bliver hverken troen eller mit Gudsbillede fuldendt og perfekt, da jeg her på jord stadig er en synder.
Citat: Hvor er det Allah bliver 'menneskeskabt', hvis jeg skal følge dig?
Islam er vel hele vejen igennem en menneskeskabt konstruktion, hvor Gud - med stort G - ikke åbenbarer sig!?
Og det faktum at "Allah" er skabt sådan, at han hader kristne, betyder at jeg har lidt svært ved at forene denne "Allah" med Abrahams, Isaks og Jakobs Gud.
Citat: Det kunne man vel strengt taget også sige om muslimer?
Kan man? Hvis man tager punkterne med Israel og Jesus ud - så er der næsten ikke mere tilbage. Jøderne kan sige ja og amen til det hele - undtagen at Gud er Jesu Kristi Fader.
Citat: Og så til en personlig anfægtelse: Sidder Gud virkelig de mennesker overhørigt, der af hjertet ønsker fællesskab med ham? Kan han ikke gribe ind og skabe sand tro, på trods af gudsbilleder?
Det skulle vel ikke være det helt store problem for ham...
/B
|
|
Til toppen
|
|
|
#76599 - 03/12/2006 14:22
|
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
|
Hej Schelde og Moe
Jeg synes også, at Hoffmanns korsfarertrilogi er rigtig gode. Men forfatteren Hoffmann har flyttet sig meget siden han skrev bøgerne. Bl.a. har han i udfordringen sagt, at man som kristen bør stemme på Dansk Folkeparti for at dæmme op for den muslimske trussel. Det er helt ok at stemme på DF, men det ligger meget langt fra det tolerante, nærmest kultarradikale projekt, som ligger i hans korsfarertrilogi. Det er derfor meget vigtigt, at man får fat i den oprindelige udgave, der er udgivet på et verdsligt forlag, jeg kan ikke huske hvilket. Senere fik Lohse (IM´s forlag) ham til at lave en revideret udgave, hvor nogle af de mest kontroversielle afsnit er pillet ud, og hvor der er et forord, hvor Poul Hoffmann advarer mod islam.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#76600 - 03/12/2006 14:40
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Det behøver vel nødvendigvis ikke have noget at gøre med, at de hævder at tro på Abrahams Gud? Jesus åbenbarer sig også for den groveste satanist; buddisten; hinduisten osv.
Så du afviser altså ikke at Gud vil kunne findes i islam? 
Altså, at han kan åbenbare sig og dermed skabe sande gudsvidnesbyrd om sig selv...
Kan det samme så ikke være tilfældet med koranens Allah? At der er tale om et gudsvidnesbyrd, som Mohammed gik galt i byen med?
Citat: Da isralitterne opstillede en guldkavl var det også en forkert definition af Gud, men det gjorde ikke Gud til mindre Gud - men det gjorde heller ikke guldkalven til Gud! Guldkalven var og blev en afgud.
Situationen her var jo anderledes end den er for langt de fleste muslimer i dag. De har ikke været igennem et opgør med en GT-gud og så puf - skabt og bygget sig en ny.
Altså, jeg synes jo det her er megakompliceret. Jeg mener jo alt, der ikke leder til Kristus, er noget lort. Men jeg har svært ved at afvise menneskers gudserfaring som - lort. Jeg tror Gud virkelig ønsker at nå mennesker, og han er ikke så optaget af hvilken religion de sidder i, som vi er. Og som lutheraner tror vi vel på at Gud skaber troen? Han kan vel godt skabe tro i menneskers hjerter - en sand tro - selvom de sidder i en religion, der ikke peger på ham.
Islam peger på Allah, på én gud. Jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være så anderledes end grækerne på Areopagos der havde det ene alter. Der stod ingen steder at det var Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, men en ukendt gud. Og ham vidste Paulus så var - Gud. Det tror jeg hænger sammen med at der kun er den ene. Men vi mennesker kan i vor vildfarelse ikke altid se ham som han er. Det tror jeg - desværre - er virkeligheden for rigtig mange muslimer. Og kristne...
Undskyld jeg gentager mig selv... 
Citat: Hm.... den skal jeg lige tygge lidt på. Der er nemlig ikke langt fra det, og så til kristendomskritik af den værste skuffe, som vi finder den hos Feuerbach og Nietzsche.
Umiddelbart ville jeg sige, at min tro og mit gudsbillede er skabt i mig ved Guds Hellige Ånd - men i mig bliver hverken troen eller mit Gudsbillede fuldendt og perfekt, da jeg her på jord stadig er en synder.
Jeg har intet kristendomskritisk ærinde her. Det vidste du nok...
Men - mener du virkelig at du er bærer af et sandt gudsbillede? Nu kan jeg jo selvfølgelig kun svare for mig selv... .... men mit er farvet af min jordiske far, mit eget faderskab, mine bedeskuffelser, mine glæder, mine - gisp - oplevelser med Gud. Og jo, også - forhåbentligt - de bibelske tekster om ham.
Men det er et ufuldstændigt, ufærdigt og sikkert også på nogle områder ukorrekt gudsbillede. Jeg tror jeg bliver overrasket den dag, hvor jeg skal stå foran ham.
Det store er at jeg som kristen må have Gud boende i mig i al sin fuldkommenhed - men det er noget andet. Det hævder jeg i øvrigt ikke at muslimer har, det ved jeg ikke noget om, men som jeg sagde understreger islam en lovisk tilgang til Gud som også kan ses hos nogle kristne.
Citat: Islam er vel hele vejen igennem en menneskeskabt konstruktion, hvor Gud - med stort G - ikke åbenbarer sig!?
Og det faktum at "Allah" er skabt sådan, at han hader kristne, betyder at jeg har lidt svært ved at forene denne "Allah" med Abrahams, Isaks og Jakobs Gud.
Nu står der jo man skal respektere bogens folk. Og man kunne sikkert sige det samme om Gud i GT-versionen. Slagt, dræb, smadr, flå. Det er jo ikke kun a walk in the park med vores Gud. Jeg mener ikke dette blasfemisk overhovedet, men - du kender sikkert også de der indvendinger..
Hvis du ikke afviser at Gud vil kunne åbenbare sig for muslimer, hvordan kan du så afvise at han skulle kunne åbenbare sig via islam?
For mig er der igen forskel på fremstillingen, manifestationen (bibel vs koran) og så Guds gøren og laden.
Kan en muslim ikke have en erfaring om Gud, vi kan lære noget af?
Spids, spids... 
Citat:
Citat: Det kunne man vel strengt taget også sige om muslimer?
Kan man? Hvis man tager punkterne med Israel og Jesus ud - så er der næsten ikke mere tilbage. Jøderne kan sige ja og amen til det hele - undtagen at Gud er Jesu Kristi Fader.
Tja, tjo, nu skal jeg jo ikke sige hvad andre ville sige, men - vi har jo sådan set historie med muslimerne til (og næsten med) Abraham.
Citat:
Citat: Og så til en personlig anfægtelse: Sidder Gud virkelig de mennesker overhørigt, der af hjertet ønsker fællesskab med ham? Kan han ikke gribe ind og skabe sand tro, på trods af gudsbilleder?
Det skulle vel ikke være det helt store problem for ham...
/B
Nej, og derfor hører han vel også deres bøn og ser deres længsel efter ham. Er han så ikke deres Gud? Der er jo kun en...
Ændret af Moe (03/12/2006 14:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76601 - 03/12/2006 14:43
[Re: Henoch]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Schelde og Moe
Jeg synes også, at Hoffmanns korsfarertrilogi er rigtig gode. Men forfatteren Hoffmann har flyttet sig meget siden han skrev bøgerne. Bl.a. har han i udfordringen sagt, at man som kristen bør stemme på Dansk Folkeparti for at dæmme op for den muslimske trussel. Det er helt ok at stemme på DF, men det ligger meget langt fra det tolerante, nærmest kultarradikale projekt, som ligger i hans korsfarertrilogi. Det er derfor meget vigtigt, at man får fat i den oprindelige udgave, der er udgivet på et verdsligt forlag, jeg kan ikke huske hvilket. Senere fik Lohse (IM´s forlag) ham til at lave en revideret udgave, hvor nogle af de mest kontroversielle afsnit er pillet ud, og hvor der er et forord, hvor Poul Hoffmann advarer mod islam.
Med venlig hilsen Henoch
Tak for, øhm, advarslen.

|
|
Til toppen
|
|
|
#76602 - 03/12/2006 14:58
[Re: Henoch]
|
Bruger
|
Hej Henoch, Hold da op, det var jeg slet ikke klar over. Sidst jeg læste den, var det udgaven fra 93 (den med den grimme forside) det må så være den redigerede? Jeg synes nu ikke jeg studsede over noget, men det kan da være jeg skulle prøve at kigge efter igen!
Men nu hvor jeg sidder med bogen og læser forordet, synes jeg nu ikke at PH advarer mod Islam - han konstaterer, at den voldelige islamisme er i fremmarch ifht i tresserne da førsteudgaven udkom, men det har/havde han jo sådan set ret i. Det er i hvert fald ikke blevet bedre siden 93! Men derefter udtrykker han ønske om at bogen må bidrage til en forståelse af den side af Islam, som vi alt sjældent ser i medierne. Jeg citerer de sidste 5 linier:
"Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre"
Så... Jeg syns ikke forordet er noget at hidse sig op over, men jeg tror lige jeg vil tage en kigger og se om jeg kan finde de steder som er blevet sakset ud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76603 - 03/12/2006 15:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Moe - jeg er enig med dig på mange måder - - og selvfølgelig ved den Alvidende alt hvad der sker i hver eneste af hans skabninger, og hører alle bønner, uanset hvem de er rettet til - - men - jeg plukker lige et enkelt af dine udsagn, som jeg har et bibelcitat til: Citat: Hvorfor skulle Jesus ellers åbenbare sig for muslimer som Guds søn, hvis ikke netop disse muslimer søger og beder til Abrahams Gud?
Paulus skriver til romerne, Rom 10,20: Og Esajas går så vidt, at han siger: Jeg var at finde for dem, der ikke søgte mig, jeg viste mig for dem, der ikke spurgte efter mig.
Det er ikke os mennesker, der kommer til Gud, det kan vi slet ikke, men det er Gud, der kommer til mennesker - som vores konge, Kristus, der kommer til os, sagtmodigt ridende på et æsel (jfr. dagens tekst) - det er Ham, der ved Helligånden skaber troen i vore hjerter!
Hver eneste gang et menneske kommer til kristen tro, er det et under fra Gud ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76604 - 03/12/2006 15:53
|
Bruger
|
Hej Moe, dette udvikler sig til noget kompliceret noget, om hvad andre gør, tænker, mener osv. Spændende nok... og TAK for dine gode og saglige indlæg! Et par kommentarer: Citat: Det behøver vel nødvendigvis ikke have noget at gøre med, at de hævder at tro på Abrahams Gud? Jesus åbenbarer sig også for den groveste satanist; buddisten; hinduisten osv.
Det har ikke så meget at gøre med, om Gud findes i Islam. Det jeg bare vil understrege er, at når Gud vælger at åbenbare sig selv for en muslim - og halleluja, for det gør han nemlig nogle gange - så tror jeg ikke, at det har noget som helst at gøre med, at han er muslim og hævder at tro på Abrahams Gud. Hvorfor nu det? Jo, fordi Gud også vælger at åbenbare sig selv for buddisten, satanisten osv. Hvorfor gør han så det? Fordi de tror på Abrahams Gud? Næ... ganske enkelt fordi Gud ønsker ethvert menneske i tale uanset hvad det menneske er fanget i - materialisme, afguderi, hovmod, falsk guddyrkelse osv. osv. Det er fordi, at Gud er overmåde nådig og kærlig, at han griber ind - ikke fordi vi vælger at tro ham.
Afviser jeg dermed at Gud findes i Islam? Ja, jeg tror ikke på, at Allah er JHVH, Gud den almægtige. Men jeg tror at Gud den almægtige griber ind i menneskers liv uanset om de er muslimer, buddister, satanister osv.
Citat: Altså, jeg synes jo det her er megakompliceret. Jeg mener jo alt, der ikke leder til Kristus, er noget lort.
Vi kunne ikke være mere enige.. 
Citat: Men jeg har svært ved at afvise menneskers gudserfaring som - lort.
- Heller ikke hvis deres gudserfaring ikke leder dem til levende tro på Jesus Kristus? - Heller ikke hvis deres gudserfaring leder dem ind i en dyb dyb lovtrældom? - Heller ikke hvis deres gudserfaring er af en gud, som hader Jesus Kristus og hele tanken om, at Gud skulle have en søn?
citat fra Quran: Sura 4,172: Allah forbyde, at Gud skulle have en søn. Ophøjet er han og fri for enhver mangel – så han skulle have en søn.
Sura 5,18 Vantro er sandelig de som siger: Gud er bestemt Kristus, Marias søn. Sig: Hvem formår da noget mod Allah – hvis han ønsker at tilintetgøre Kristus
Sura 9,30 .. Allah forbande dem (de kristne, for:).. de har taget Messias, Marias søn til Herre….
Citat: Han kan vel godt skabe tro i menneskers hjerter - en sand tro - selvom de sidder i en religion, der ikke peger på ham.
Ja da, det kan han sagtens - men det betyder for mig at se ikke, at det som man kalder gud i den religion, de sidder i, rent faktisk også er Gud!
Citat: Men - mener du virkelig at du er bærer af et sandt gudsbillede?
Hvis du med det mener "100% sandt og fuldt erkendt gudsbillede" - så nej, uha nej! Slet ikke! Men jeg mener ikke, at det kendetegner mit gudsbillede, at det først og fremmest er menneskeskabt. Det er det ikke! Klart nok, at mine oplevelser her på jord også farver mit billede af Gud - men det gør Gud selv sandelig også. Han har skabt det i mig først - synden har ødelagt det - og siden er det blevet beskadiget af alt muligt andet i mit liv også. Men det er ikke først og fremmest menneskeskabt. Jeg håber, du kan se hvad jeg mener?
Citat: Hvis du ikke afviser at Gud vil kunne åbenbare sig for muslimer, hvordan kan du så afvise at han skulle kunne åbenbare sig via islam?
Som jeg har forklaret ovenfor, så mener jeg ikke, at det er det samme overhovedet. At Gud vælger at åbenbare sig for en muslim skyldes ikke Islam eller Allah - men Guds nåde og barmhjertighed. Nøjagtig som når han vælger at åbenbare sig for en buddist eller en satanist.
MEN - nu taler vi hele tiden om "når Gud åbenbarer sig for en muslim" - det er et faktum, at han af og til gør det. Og halleluja for det. Men det er jo også et faktum, at der er i millionvis af muslimer, som aldrig får en åbenbaring fra Gud - og som aldrig kommer til levende og frelsende tro på Herren Jesus Kristus. Hvad med dem? Er det fint nok, at de er gode og fromme mennesker, der evt. har et flosset gudsbillede? Eller er det noget skrammel, at Islam har drevet dem længere væk fra Jesus? Jeg mener det sidste!
God søndag eftermiddag Mvh Brian
|
|
Til toppen
|
|
|
#76605 - 03/12/2006 16:00
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Schjelde citerede fra forordet til Korsfareren: "Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre" Schjelde skrev derefter: Citat: Så... Jeg syns ikke forordet er noget at hidse sig op over, men jeg tror lige jeg vil tage en kigger og se om jeg kan finde de steder som er blevet sakset ud.
Hvis det ikke lige var for den afsluttende sætning Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre var der muligvis ikke så meget at hidse sig op over. Men den afslutningssætning giver unægtelig det hele et sekterisk præg og ødelægger den foregående sætning hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen.
OK, alle kristne fanatikere som tror at kristendommen har monopol på kærligheden jubler muligvis, men alle andre som tror at kærligheden er noget større end menneskers monopol-dannelser og som tror at kærligheden kan findes overalt hvor der er mennesker, og som man derfor kan appellere til, vil nok ryste på hovedet, for nu at sige det meget mildt.
Det bliver så yderligere forstærket af den foregående sekvens at styrke det sandhedens fundament.
Det er vist en bog for trosfæller. Hmm, hvis bogen - som roman betragtet - er rigtig godt skrevet kan man muligvis leve med det og læse den alligevel, ikke mindst da man er advaret via forordet.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76606 - 03/12/2006 16:26
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej Moe, dette udvikler sig til noget kompliceret noget, om hvad andre gør, tænker, mener osv. Spændende nok... og TAK for dine gode og saglige indlæg!
Jeg nyder det også.
Citat: Et par kommentarer:
Citat: Det behøver vel nødvendigvis ikke have noget at gøre med, at de hævder at tro på Abrahams Gud? Jesus åbenbarer sig også for den groveste satanist; buddisten; hinduisten osv.
Det har ikke så meget at gøre med, om Gud findes i Islam. Det jeg bare vil understrege er, at når Gud vælger at åbenbare sig selv for en muslim - og halleluja, for det gør han nemlig nogle gange - så tror jeg ikke, at det har noget som helst at gøre med, at han er muslim og hævder at tro på Abrahams Gud. Hvorfor nu det? Jo, fordi Gud også vælger at åbenbare sig selv for buddisten, satanisten osv. Hvorfor gør han så det? Fordi de tror på Abrahams Gud? Næ... ganske enkelt fordi Gud ønsker ethvert menneske i tale uanset hvad det menneske er fanget i - materialisme, afguderi, hovmod, falsk guddyrkelse osv. osv. Det er fordi, at Gud er overmåde nådig og kærlig, at han griber ind - ikke fordi vi vælger at tro ham.
Afviser jeg dermed at Gud findes i Islam? Ja, jeg tror ikke på, at Allah er JHVH, Gud den almægtige. Men jeg tror at Gud den almægtige griber ind i menneskers liv uanset om de er muslimer, buddister, satanister osv.
Den er jeg helt med på.
Men for mange kristne er Gud altså heller ikke JHVH osv...
Jeg er fuldstændig med på den teologiske forskel mellem Gud og Allah, som vi finder ved at sammenligne koranen og bibelen. Jeg håber ikke det lyder som jeg siger den ikke er der, for selvfølgelig er den det. Jeg er dog bare ikke sikker på at det er ensbetydende med at Allah ikke er Gud. Men at opfattelsen af Gud er forkert - gudsbilledet.
Jeg kan godt se behovet for at gå ind at sige "det er Gud" og "det er ikke Gud", men det er enormt kompliceret og jeg tror ikke nødvendigvis det bliver lettere af at begrænse vores forståelse af Gud.
Citat: Citat: Men jeg har svært ved at afvise menneskers gudserfaring som - lort.
- Heller ikke hvis deres gudserfaring ikke leder dem til levende tro på Jesus Kristus? - Heller ikke hvis deres gudserfaring leder dem ind i en dyb dyb lovtrældom? - Heller ikke hvis deres gudserfaring er af en gud, som hader Jesus Kristus og hele tanken om, at Gud skulle have en søn?
Og så er vi så et sted hvor vi ikke ved hvad der sker med hjerterne og hvor vi må bede Guds helligånd om at række ind i lande hvor evangeliet ikke kan leve frit og skabe tro, hvad han i den grad kan. Som lutheranere må vi jo tro på at Gud skaber troen.. selvom det er svært!
Diskvalificere Paulus grækernes tro? Diskvalificerede Jesus jødernes tro? Diskvalificerede Boas Ruths tro?
Det mener jeg ikke. Jeg mener tværtimod at grækerne, jøderne og Boas blev løftet af deres vildfarelse ved at deres tro blev sat ind i den rette sammenhæng. Deres tro var en længsel efter Gud rettet mod et forkert sted, og troen blev ikke forkastet, men sat ind i den rette ramme.
Kan du se forskellen?

Citat: citat fra Quran: Sura 4,172: Allah forbyde, at Gud skulle have en søn. Ophøjet er han og fri for enhver mangel – så han skulle have en søn.
Sura 5,18 Vantro er sandelig de som siger: Gud er bestemt Kristus, Marias søn. Sig: Hvem formår da noget mod Allah – hvis han ønsker at tilintetgøre Kristus
Sura 9,30 .. Allah forbande dem (de kristne, for:).. de har taget Messias, Marias søn til Herre….
Ja, og det har jeg slet ikke lyst til at forsvare, for det kan jeg ikke, og jeg er ikke ude i et apologetisk forsvar for islam. Jeg hævder nemlig ikke at islam er lige så godt som kristendommen - slet ikke. Hvad angår Sura 5, 18 og (til dels) 9, 30 vil nogle jøder sikkert kunne have tilsvarende stærke følelser... men de tror jo ikke på en afgud.
Citat: Citat: Han kan vel godt skabe tro i menneskers hjerter - en sand tro - selvom de sidder i en religion, der ikke peger på ham.
Ja da, det kan han sagtens - men det betyder for mig at se ikke, at det som man kalder gud i den religion, de sidder i, rent faktisk også er Gud!
Point taken.
Citat: Citat: Men - mener du virkelig at du er bærer af et sandt gudsbillede?
Hvis du med det mener "100% sandt og fuldt erkendt gudsbillede" - så nej, uha nej! Slet ikke! Men jeg mener ikke, at det kendetegner mit gudsbillede, at det først og fremmest er menneskeskabt. Det er det ikke! Klart nok, at mine oplevelser her på jord også farver mit billede af Gud - men det gør Gud selv sandelig også. Han har skabt det i mig først - synden har ødelagt det - og siden er det blevet beskadiget af alt muligt andet i mit liv også. Men det er ikke først og fremmest menneskeskabt. Jeg håber, du kan se hvad jeg mener?
Det tror jeg godt jeg kan, og jeg tror også at jeg er uenig.. 
Jeg må liiige tænke lidt, du. Giv en gammel mand en chance. Men jeg tror nok jeg tror at vores gudsbillede er selvskabt fordi det står i reaktion til Guds åbenbaring af sig selv. Vi erkender stykkevis - men delvis sandt. Men ikke kun sandt!
Citat: Citat: Hvis du ikke afviser at Gud vil kunne åbenbare sig for muslimer, hvordan kan du så afvise at han skulle kunne åbenbare sig via islam?
Som jeg har forklaret ovenfor, så mener jeg ikke, at det er det samme overhovedet. At Gud vælger at åbenbare sig for en muslim skyldes ikke Islam eller Allah - men Guds nåde og barmhjertighed. Nøjagtig som når han vælger at åbenbare sig for en buddist eller en satanist.
MEN - nu taler vi hele tiden om "når Gud åbenbarer sig for en muslim" - det er et faktum, at han af og til gør det. Og halleluja for det. Men det er jo også et faktum, at der er i millionvis af muslimer, som aldrig får en åbenbaring fra Gud - og som aldrig kommer til levende og frelsende tro på Herren Jesus Kristus. Hvad med dem? Er det fint nok, at de er gode og fromme mennesker, der evt. har et flosset gudsbillede? Eller er det noget skrammel, at Islam har drevet dem længere væk fra Jesus? Jeg mener det sidste!
God søndag eftermiddag Mvh Brian
Hallelujah indeed.
Som sagt mener jeg og tror jeg at frelsen findes hos Jesus Kristus, Guds søn, og vi kender ingen anden vej til et liv i frihed. Gerninger mener jeg ikke er ligegyldige, men jeg tror heller ikke på de frelser.
Men jeg kunne finde masser, MASSER af etniske danskere på vej væk fra Kristus, som de aldrig kommer til en levende og frelsende tro på, selvom de jo er medlemmer af folkekirken og dermed betragter sig selv som kristne.. Hvad er forskellen? Er det så bare Gud, der har ledt dem vild? Er det kristendommen, der har ledt dem væk fra Kristus? Er kristendommen så bare noget skrammel?

|
|
Til toppen
|
|
|
#76607 - 03/12/2006 17:04
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Hej Lars Peter, Min pointe var ikke at bevise, at PH var neutral. Jeg er helt med på, at han skriver som bekendende kristen. Det behøver hans kvalitet som forfatter hverken blive større eller mindre af. Det jeg gerne ville frem til, var blot det at han ikke direkte "advarer" mod islam, som Henoch udtrykte det, i sit forord. Hvis du kan få fat i bogen og læse forordet i sammenhæng, vil det sikkert også give mere mening end mit udpluk. Citat: OK, alle kristne fanatikere som tror at kristendommen har monopol på kærligheden jubler muligvis, men alle andre som tror at kærligheden er noget større end menneskers monopol-dannelser og som tror at kærligheden kan findes overalt hvor der er mennesker, og som man derfor kan appellere til, vil nok ryste på hovedet, for nu at sige det meget mildt.
Du synes ikke du misfortolker mig en smule her? (det var et retorisk spørgsmål!) Jeg har aldrig sagt, at kristendommen eller kristne har monopol på kærligheden, det kunne jeg heller ikke forestille mig at PH har - det er en af pointerne med bogen, at slå vores selvgode billede af den gode kristne og den onde muslim i stykker. Hvad jeg derimod tror er, at Gud er kærlighedens kilde, vi er hans skaberværk som afspejler den kærlighed og har mulighed for at give den videre.
Og nu er vi så pudsigt nok tilbage i Brian og Moes diskussion om hvorvidt den kristne Gud - eller rettere - de kristnes billede af ham, er det eneste og dermed den eneste kilde til kærlighed, und so weiter. Jeg forbeholder mig her retten til at stå på sidelinien og lære lidt endnu.
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#76608 - 03/12/2006 17:59
|
Bruger
|
Hej Moe, tak for endnu et godt indlæg. Det er altså svært det her, for 1) jeg tør ikke helt at kalde muslimer for afgudsdyrkere... 2) og alligevel kan jeg ikke komme af med tanken om, at Allah er en menneskeskabt gud, som ikke leder mennesker til Kristus! Lad mig tænke lidt over det. Jeg har også lige lyst til at dele denne fine artikel af Steen Skovsgaard med dig. Jeg læste den for lang tid siden - og jeg syntes, at han på mange måder rammer plet. Den handler ikke så meget om spørgsmålet Allah vs. Gud - men om de udfordringer, som Islam stiller til forkyndelsen i vores folkekirke. Link til artikel God søndag aften /B
|
|
Til toppen
|
|
|
#76609 - 03/12/2006 19:03
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Jeg har lige lyst til at blande mig lidt. (hvis ikke det gør noget!) Citat:
citat fra Quran: Sura 4,172: Allah forbyde, at Gud skulle have en søn. Ophøjet er han og fri for enhver mangel – så han skulle have en søn.
Så vidt jeg kan se er der ikke nogen forskel fra jødernes tro i her. Bortset fra at Islam er opstået efter kristendommen, og derfor forholder sig til den. Jesus bliver af muslimer anset for at være en profet, jøder nægter overhovedet at anerkende hans eksistens, så spørgsmålet er hvordan kan du sige at den kristne og den jødiske gud er den samme, når den muslimske religion har langt mere tilfældes med kristendommen (hvad angår anerkendelse af jesus) end jøderne har?
Det er jo ikke ligefrem fordi, Islam er en helt fremmedartig religion (ift. kristendom) som f.eks. Hinduisme. Islam er jo en semitisk monoteistisk abrahamisk religion ligesom Jødedom og kristendom (ikk?).
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76610 - 03/12/2006 19:06
|
Anonym
Anonym
|
Ja, det er et meget fint essay. Jeg læste det for længe siden engang.. Det er også en god snak. Jeg koger også lidt videre..  Lad mig anbefale Ida Glaser's fremragende bog "The Bible and other Faiths. What does the Lord require from us?" som gennemgår andre religioner som de optræder i bibelen med spørgsmålet i mente om hvad det betyder for os som kristne. Den er superfin!
|
|
Til toppen
|
|
|
#76611 - 03/12/2006 22:32
|
Bruger
|
Schjelde skrev: Citat: Hej Lars Peter, Min pointe var ikke at bevise, at PH var neutral. Jeg er helt med på, at han skriver som bekendende kristen. Det behøver hans kvalitet som forfatter hverken blive større eller mindre af. Det jeg gerne ville frem til, var blot det at han ikke direkte "advarer" mod islam, som Henoch udtrykte det, i sit forord. Hvis du kan få fat i bogen og læse forordet i sammenhæng, vil det sikkert også give mere mening end mit udpluk.
Hej Schjelde,
OK! Jeg er helt enig i at hans kvalitet som forfatter er helt uafhængig af hans religiøse overbevisning. Jeg har læst romaner af forfattere som havde et eller andet budskab, både romaner som var skrevet for at videregive et budskab om management og ledelse, samt romaner som var skrevet med spirituelle budskaber for øje. Hvis romanerne var gode som romaner så var de spændende at læse uanset om jeg var enige i budskabet, hvis romanerne ikke var gode som romaner så var de lidt trælse uanset om jeg var enig i budskabet.
Schjelde skrev:
Citat: Du synes ikke du misfortolker mig en smule her? (det var et retorisk spørgsmål!) Jeg har aldrig sagt, at kristendommen eller kristne har monopol på kærligheden, det kunne jeg heller ikke forestille mig at PH har - det er en af pointerne med bogen, at slå vores selvgode billede af den gode kristne og den onde muslim i stykker.
Jeg har påstået at PH har sagt eller i det mindste antydet, at kristendommen eller kristne har monopol på kærligheden på grund af den sidste sætning der stod i den citerede del af forordet:
"Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre"
Ordet "derfor" mere end antyder dette vil jeg nok sige. Men det kommer nok også meget an på hvad man mener med ordet "sejre". Man kan sejre over andre og man kan sejre sammen med andre.
Schjelde skrev:
Citat: Hvad jeg derimod tror er, at Gud er kærlighedens kilde, vi er hans skaberværk som afspejler den kærlighed og har mulighed for at give den videre.
Og nu er vi så pudsigt nok tilbage i Brian og Moes diskussion om hvorvidt den kristne Gud - eller rettere - de kristnes billede af ham, er det eneste og dermed den eneste kilde til kærlighed, und so weiter. Jeg forbeholder mig her retten til at stå på sidelinien og lære lidt endnu.
Ja, det er helt klart noget andet end den opfattelse som jeg synes at PH gav udtryk for, jævnfør ovenstående.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76612 - 04/12/2006 01:22
|
Bruger
|
Jeg har med stor interesse læst de mange indlæg, og så vil jeg gerne tiføje følgende:
Det er sikkert, at Jesu gud var jødernes gud. Han var jøde, og anede ikke det fjerneste om, at teologer senere ville gøre ham til gud.
Hvis Allah ikke er et andet navn for Gud i kristen opfattelse, så er der tale om en upassende og selvretfærdig attitude, som mest af alt er farisæisk (i nutidig betydning = falsk, hyklerisk, skinhellig.)
Det afgørende er jo ikke, hvad vi dødelige nu mener. Det helt afgørende er, at vi tager vores liv alvorligt, mens vi har det, og at vi gør, hvad vi kan for at efterleve dét, vi - både religiøst og politisk - bekender os til. Og så er det smadderærgerligt, at vi ikke her må omsætte vores etiske (måske gudsbeåndede) holdning til udsagn om, hvad vi i Danmark bør gøre anderledes - det bliver jo helt sikket politisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76613 - 04/12/2006 09:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter - jeg har funderet lidt over det, du her skriver til Schjelde: Citat: Jeg har påstået at PH har sagt eller i det mindste antydet, at kristendommen eller kristne har monopol på kærligheden på grund af den sidste sætning der stod i den citerede del af forordet:
og vil give dig ret i, at der er et ord i forordet, som kan være kritisabelt, nemlig "kristendommen" ...
Hvis nu Poul Hoffmann stedet havde skrevet: "Og hvor Kristus derfor altid vil sejre", så havde det ikke været til at misforstå. (Jeg tror faktisk også, det var det, PH mente!)
Hvordan det end går med religionerne: Kristus Jesus er kongen, som kommer igen for at dømme levende og døde. Han, og alle, som følger ham, har del i hans sejr over synden og døden .
Religioner frelser ingen, men Menneskesønnen Jesus, Guds søn, har sejret, han vil dele sin sejr med os - og han alene kan frelse!
Sådan mener jeg det skal forstås ..
ApG 4,8-12: Fyldt af Helligånden svarede Peter dem: » [.......]
Jesus er den sten, som blev vraget af jer bygmestre, men som er blevet hovedhjørnesten. Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved. «
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76614 - 04/12/2006 09:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tros Citat: Det er sikkert, at Jesu gud var jødernes gud. Han var jøde, og anede ikke det fjerneste om, at teologer senere ville gøre ham til gud.
Det er skam ikke noget, teologer har fundet på!
Jesus sagde (i missionsbefalingen): Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Han har fuldmagt fra Gud Fader!
Se også Joh 5,21-23, hvor Jesus siger: For ligesom Faderen oprejser de døde og gør dem levende, således gør også Sønnen dem levende, han vil. Faderen dømmer heller ingen, men hele dommen har han overdraget til Sønnen, for at alle skal ære Sønnen, ligesom de ærer Faderen. Den, der ikke ærer Sønnen, ærer ikke Faderen, som har sendt ham.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76615 - 04/12/2006 10:29
Tilføjelse!
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
... jeg skrev i går:
Det er ikke os mennesker, der kommer til Gud, det kan vi slet ikke, men det er Gud, der kommer til mennesker - som vores konge, Kristus, der kommer til os, sagtmodigt ridende på et æsel (jfr. dagens tekst) - det er Ham, der ved Helligånden skaber troen i vore hjerter!
Her skulle jeg have tilføjet noget! - Det kommer her:
Det er sandt, at vi mennesker ikke ved egen kraft kan omvende os og give os til at tro på Jesus som vor frelser og herre.
MEN: Det er ikke sådan, at vi slet intet kan gøre - ingen er tvunget til "ikke tro" !
Enhver kan læse i Bibelen, enhver kan bede: "Gud, hvis du er der, så hjælp mig til at tro på dig", og enhver kan bevæge sig hen hvor Ordet forkyndes, nemlig i vores kirker, og lytte!
Især her i den adventstid, hvor Jesus kommer til os, sagtmodigt .. han længes og håber, at vi vil vende om fra al vores travlhed en stund, og sætte os ned og lytte til, hvad han har at sige, og hvad han har at give .. !
Glædelig advent!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76616 - 04/12/2006 14:57
|
Bruger
|
Hej Lars Peter og Kristina Hæ, nu havde jeg gået hele formiddagen og tænkt over hvordan jeg nu skulle formulere hvad jeg mente - og så logger jeg på og ser at Kristina her skrevet det! Så jeg citerer lige en gang: Citat: ...der er et ord i forordet, som kan være kritisabelt, nemlig "kristendommen" ...
Hvis nu Poul Hoffmann i stedet havde skrevet: "Og hvor Kristus derfor altid vil sejre", så havde det ikke været til at misforstå. (Jeg tror faktisk også, det var det, PH mente!)
Enig. Det er ikke de kristne som skal sejre, men Kristus, som er kærlighedens kilde.
Det var da et letskrevet indlæg, tak til Kristina!
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#76617 - 04/12/2006 23:46
|
Bruger
|
Schjelde skrev: Citat: Hej Lars Peter og Kristina Hæ, nu havde jeg gået hele formiddagen og tænkt over hvordan jeg nu skulle formulere hvad jeg mente - og så logger jeg på og ser at Kristina her skrevet det! Så jeg citerer lige en gang: Citat: ...der er et ord i forordet, som kan være kritisabelt, nemlig "kristendommen" ...
Hvis nu Poul Hoffmann i stedet havde skrevet: "Og hvor Kristus derfor altid vil sejre", så havde det ikke været til at misforstå. (Jeg tror faktisk også, det var det, PH mente!)
Enig. Det er ikke de kristne som skal sejre, men Kristus, som er kærlighedens kilde.
Det var da et letskrevet indlæg, tak til Kristina!
Mvh
Kære Kristina og Schjelde,
Nej ved i nu hvad. Det ændrer ikke en tøddel. Hmm, jeg må udtrykke på en anden måde hvad jeg mener:
Altså, hvis PH havde skrevet Kristus istedet for kristendom så havde der stået:
"Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor Kristus derfor altid vil sejre"
Til dette kan jeg i realiteten blot gentage hvad jeg allerede har skrevet.
Det ville være en sætning, hvor et menneske giver Kristus monopol på sandheden og kærligheden. Og dermed er vi lige præcis hvor vi var lige før.
Hvad hvis nu PH havde skrevet:
"Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor Krishna derfor altid vil sejre"
(I Hare Krishna bevægelsen kendes Krishna som den højeste guddom.)
eller hvis han havde skrevet:
"Må genudsendelsen af Korsfareren bidrage en smule til - her på vor egen mark, hvor mødet med islam nu er blevet hverdag på en måde som ingen havde drømt om for tredive år siden - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor Guden og Gudinden derfor altid vil sejre"
(Udtrykket "Guden og Gudinden" er taget fra Wicca terminology.)
Disse muligheder ville unægtelig give teksten en helt anden drejning, ikke sandt? Jeg håber at disse eksempler anskueliggør hvad det er jeg mener.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76618 - 05/12/2006 20:37
|
Bruger
|
Hej Lars Peter, Det er skarpt set - du udtrykker det meget klart: Citat: Det [Poul Hoffmann-citatet, med Kristus indsat hvor der før stod kristendom] ville være en sætning, hvor et menneske giver Kristus monopol på sandheden og kærligheden. Og dermed er vi lige præcis hvor vi var lige før.
Tja, jeg ved ikke rigtig om jeg skal undskylde eller lade være - for det er faktisk noget så forargeligt jeg tror på.
At Jesus har ret, når han kalder sig selv Vejen, Sandheden og Livet. At han er al væren, og dermed også al kærligheds kilde. At Gud viser sin ultimative kærlighed til mennesket, ved selv at blive en af os og dø for vores skyld.
Dermed giver jeg Kristus monopol på kærligheden og sandheden, men benægter ikke, at der findes masser af kærlige og sandfærdige mennesker som ikke tror på ham - jeg tror evnen til at være kærlige og sandfærdige er en del af vores skabt-i-guds-billede-hed.
Altså mere ekspliciteret: Jeg tror ikke at det eneste sted der kan findes kærlighed, er hos Gud - men jeg tror at han er dens opfinder og ophav. Hvis det er det, du kalder et monopol så er jeg enig.
Men... Måske vi bare skulle læse bogen, i stedet for at tæske rundt i en bid af et forord, taget ud af sin sammenhæng?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76619 - 06/12/2006 03:00
|
Bruger
|
Hej Schjelde, Du skrev: Citat: Hej Lars Peter, Det er skarpt set - du udtrykker det meget klart: Citat: Det [Poul Hoffmann-citatet, med Kristus indsat hvor der før stod kristendom] ville være en sætning, hvor et menneske giver Kristus monopol på sandheden og kærligheden. Og dermed er vi lige præcis hvor vi var lige før.
Tja, jeg ved ikke rigtig om jeg skal undskylde eller lade være - for det er faktisk noget så forargeligt jeg tror på.
Min pointe var netop at PH's forord henvender sig til trosfæller og kun til trosfæller.
Citat: Altså mere ekspliciteret: Jeg tror ikke at det eneste sted der kan findes kærlighed, er hos Gud - men jeg tror at han er dens opfinder og ophav. Hvis det er det, du kalder et monopol så er jeg enig.
Nej, det var det ikke. Det jeg kaldte et monopol drejede sig om en bestemt gruppe menneskers form for gudstro. Dog ville gudstro i det hele taget som grundlag for sandhed og kærlighed vel også være en monopolagtig udtalelse, men det var ikke det jeg henviste til.
Ja, sandheden og kærligheden (og livet) er guddommeligt også i mine øjne, men ikke nødvendigvis personificeret.
Citat: Men... Måske vi bare skulle læse bogen, i stedet for at tæske rundt i en bid af et forord, taget ud af sin sammenhæng?
I så fald må jeg have fat i den originale udgave kan jeg forstå udfra denne tråd, men så går jeg selvgølgelig glip af det famøse forord kan jeg godt se.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76620 - 06/12/2006 08:40
|
Bruger
|
Hej Lars Peter, Lige et sidste pip. Citat: Min pointe var netop at PH's forord henvender sig til trosfæller og kun til trosfæller.
Nej. Hans udtalelse vil kun være gyldig i nogle menneskers øre, men det forhindrer da ikke andre i at læse ham! Det er et statement han kommer med, ja. Det er hans personlige tro/mening, ja. Det fremhæver et livssyn på bekostning af andre, ja. Men jeg påstår nu at PHs forord henvender sig til ALLE læsere, på trods af at ikke alle læsere vil være enige.
Hvis der findes en generel regel om at man kun må udtale sig til meningsfæller om ting der kan opstå uenighed om, ville siden her vist heller ikke have megen berettigelse (eller kun henvende sig til trosfæller!).
Så din pointe kan jeg faktisk slet ikke følge dig i... Og jeg blev også lidt overrasket over, at det åbenbart var det vi diskuterede. Jeg forstod dine tidligere indlæg, som om du fandt PHs udtalelser forargnede og eksklusiverende, men fangede ikke lige, at du åbenbart også mente, de kun henvendte sig til en bestemt læsergruppe.
Mvh Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
#76621 - 06/12/2006 12:53
|
Bruger
|
Citat: Hej Lars Peter, Lige et sidste pip.
Citat: Min pointe var netop at PH's forord henvender sig til trosfæller og kun til trosfæller.
Nej. Hans udtalelse vil kun være gyldig i nogle menneskers øre, men det forhindrer da ikke andre i at læse ham! Det er et statement han kommer med, ja. Det er hans personlige tro/mening, ja. Det fremhæver et livssyn på bekostning af andre, ja. Men jeg påstår nu at PHs forord henvender sig til ALLE læsere, på trods af at ikke alle læsere vil være enige.
Hej Annie,
Nej, han skriver til indviede. Her er hvad han skrev:
Citat: - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre"
Her skriver han ikke at han tror det er sådan, nej han konkluderer at det er sådan (ved hjælp af ordet "derfor"), på trods af at der ikke er nogen logik i den konklusion med mindre man er trosfælde og derfor forstår og er enige i konklusionen.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76622 - 06/12/2006 13:25
|
Bruger
|
Hej Lars Peter, Citat: Nej, han skriver til indviede. Her er hvad han skrev:
Citat: - at styrke det sandhedens fundament, hvor kærligheden kan træde i stedet for krigen. Og hvor kristendommen derfor altid vil sejre"
Her skriver han ikke at han tror det er sådan, nej han konkluderer at det er sådan (ved hjælp af ordet "derfor"), på trods af at der ikke er nogen logik i den konklusion med mindre man er trosfælde og derfor forstår og er enige i konklusionen.
Alligevel forstår du konklusionen, på trods af at du ikke er enig. Så... Kan vi heraf konkludere at bogen er rettet mod læsere generelt, hvoraf nogle vil være uenige i forfatterens præmisser og andre enige?
Det er ved at blive en værre gang ordkløveri det her 
...Og jeg kom lige til at tænke på at jeg, mens jeg skriver, har hele bogen og dens indhold i baghovedet, mens du kun har de løsrevne sætninger. Det er måske ikke helt fair præmisser for nogen af os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76623 - 10/12/2006 18:10
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej Ja se det er det den magt der styre verden gerne vil have dig til at tro det at alle religioner i virkeligheden beder til den samme Gud (paven forgylder denne samme Gud i al religion tanke) men i ordet står der bare noget andet faktisk et våben og et skjold til sikkert at vide hvad der er fra Gud og hvad der ikke er fra Gud jeg husker ikke stedet måske alle de kloge teologer her kan finde det frem hvis det er.
Der står noget i retning af dette du kan måle en ånd om den er af det gode eller det onde på hvem den bekender som herre hvis den bekender Jesus/Yahsuah som Kristus og Guds søn da er ånden fra faderen.Så nemt er det faktisk
Bruger du dette våben/skjold ind i verden i dag så kommer svaret til dig meget nemt.
Hvad siger koranen om Yahsuah? han er profet bare menneske. Budismen holder vidst også Yahsuah højt men som menneske. Det skal siges at tiden vi nu lever i byder på religioner som er svære at bedømme selv med et så skarpt redskab men går du dem tæt ind på klingen virker det endnu. New Age religionen bekender også Yahsuah som et menneske der er nået til et meget højt stadie i sin udvikling men stiller du det klare og tydelige spørgsmål er Jesus/ Yahsuah Guds Søn er svaret nej. Så er der en række religioner der faktisk bekender Jesus som herre dette bliver der også snakket om i ordet disse er beskrevet som Ulve i Fåreklæder der vil lede selv de udvalgte vild om muligt her gælder det om at være vis og bruge andre værktøjer fra ordet.Hvis der lagt til eller trukket fra ordet er det ikke fra Faderen.
Nu er der nok mange der bliver sure men sandheden skal frem
Mormoner har lagt til og trukket fra Johovas vidner har lagt til og trukket fra Protestanter holder jeg dem det imod at de har trukket Barne dåb og konfirmation ind i det sande ord dette er ikke fra Gud. Katolisme har gjort ligeså ud over dette har de gjort det sande ord til en tro der handler om gerninger og hvad der piner mig mere at de har trukket helgenbilleder op på siden af min Herre og Gud Yahsuah og Faderen og siger vi kan bede til disse billeder. Dette vil ikke blive glemt på Herrens dag. Der er også mange andre der falder ind i denne kategori desvære.
Nu vil i nok sige ja vi troede du var tosset men nu er du da gået helt fra forstanden.Men jeg har aldrig været tosset og det er med sorg i hjertet at jeg er så hård ved mange af jer Udover det så vil nogen måske sige ja vi kan se det du siger men hvor i alverden har du tænkt dig vi skal gå hen med vorres tro ordet bydder os jo at at være et legme og en kirke.
Jeg kan kun sige dette der findes menigheder der ude der stadig holder ud og retter sig efter hvad der står i ordet og bekender Jesus/ Yahsuah som herre og Guds søn og ikke ligger til og trækker fra.
Så om man tror da er dette det ultimative måleinstrument hvem bekender Ånden der kommer til dig som Herre og har de lagt til og trukket fra Ordet!...
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76624 - 14/12/2006 13:15
Hvilken gud er den sande gud?
|
Bruger
Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
|
Man må vel undersøge de forskellige skrifter (Bibelen, koranen o.s.v..) og undersøge deres pålidelighed.
Personligt tror jeg selv på, at der kun er e´n Gud og e´t folk, fordi jeg er tilhænger af Bibelens lære.
Andre igen mener at tungetale og mirakler er vejen til den sande Gud.
"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#76625 - 14/12/2006 13:18
Maxtor
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide decideret hvad Jehovas Vidner har lagt til og trukket fra?
"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"
|
|
Til toppen
|
|
|
#76626 - 14/12/2006 14:02
Re: Maxtor
[Re: katherthy]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej anoano Citat: Jeg kunne godt tænke mig at vide decideret hvad Jehovas Vidner har lagt til og trukket fra?
De afviser Jesu guddommelighed. De tror ikke på, at Gud er treeenig: Faderen, Sønnen og Helligånden.
De tror, at kun Jehovas Vidner bliver frelst, og ikke, at Jesus påtog sig dommen for verdens synd.
Den største forskel mellem Bibelen og Jehovas Vidners lære er således, at JV ikke tror på, at Jesus har retfærdiggjort os ved stedfortrædende for os at påtage sig vor synd og betale med sit blod.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#76627 - 14/12/2006 14:34
Kristina..
|
Bruger
|
Hej Kristina, tak for dit svar.
De afviser Jesu guddommelighed. De tror ikke på, at Gud er treeenig: Faderen, Sønnen og Helligånden.
- Nej, JV anerkender Jesus som guddommelig, og han er en gud. Men de tror ikke på treénigheden, og mener ikke at han er lige med Gud.
De tror, at kun Jehovas Vidner bliver frelst, og ikke, at Jesus påtog sig dommen for verdens synd.
Skal ALLE mennesker frelses? Kan du dokumentere det udfra Bibelen, for så vil jeg meget gerne se det.
Den største forskel mellem Bibelen og Jehovas Vidners lære er således, at JV ikke tror på, at Jesus har retfærdiggjort os ved stedfortrædende for os at påtage sig vor synd og betale med sit blod.
Det er løgn, for det er lige netop dét Jehovas Vidner lærer.
Med Venlig Hilsen Kathleen
|
|
Til toppen
|
|
|
#76628 - 07/01/2007 20:05
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Jesus som er tilbedt af kristen, er tilbedt efter at skulle være Guds sande søn, hvor Alla tilbedes efter at være den sande profet! Men da der er en fortolknings konflikt mellem disse to kan man ikke sige at det er den samme! Det samme kan derfor også siges om den overordnet Gud som disse to snakker om, men der kan kun være én sand Gud og ud efter titlen på dit indlæg, er den sande Gud, den Gud som tilbedes og mødes gennem sandheden, som derfor er den eneste rigtige!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#76629 - 07/01/2007 20:11
[Re: Arcadia]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hvorfor kan det ikke være den samme?
Hvis der sidder to gutter på hver sin side af en stor sten, hvor den ene side er ru og kantet, mens den anden er blid og glat, så får de hver sit indtryk af stenen, men det er vel stadig den samme sten? Uanset hvor meget de så end skændes om hvorvidt stenen er ru eller glat..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#76630 - 07/01/2007 20:33
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Som jeg skrev (fortolkning) altså menneskelig indflydelse. Nogle er villig til at indse det og det, men andre ikke er!
Forstår godt hvad du siger, men syndes ikke rigtig det kan forsvares med det du giver udtryk for! Lige meget hvilken sides en sådan sten analyseres fra, så ville helheden stadigvæk være at det er samme sten, og det kan vi ikke rigtig sige er tilfældet mellem Jesus og Allah! Selvom en neger er sort, så det da stadigvæk et menneske, men med kultur forskelle!
Biblen (det guddommelige) er ikke ensporet, men ser tingende som en helhed, hvad Gud er! Helheden og ikke splittet, foruden snakker enhver troende jo også om Gud som det perfekte, hvad vil sige at være ens hele vejen rundt! Hvis vi ser Gud som noget så enkelt som en sten!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#76631 - 07/01/2007 21:26
[Re: Arcadia]
|
Bruger
|
Hej Arcadia.. Citat: Lige meget hvilken sides en sådan sten analyseres fra, så ville helheden stadigvæk være at det er samme sten, og det kan vi ikke rigtig sige er tilfældet mellem Jesus og Allah!
Nej, det vil jeg gerne give dig ret i.. Men omvendt, er den kristne forståelse af Jesus som G-d så i overenstemmelse med G-d i jeres gamle testamente? Tager man jeres gamle testamente og holder sammen med koranen, så er de vel mere enige i forståelsen af G-d end de hver især er med jeres nye testamente? Jeg holder vores Skrifter ude af spørgsmålet lige nu for ikke at komplicere tingene for meget..
Citat: Selvom en neger er sort, så det da stadigvæk et menneske, men med kultur forskelle!
Den her forstår jeg ikke helt?
Citat: Biblen (det guddommelige) er ikke ensporet, men ser tingende som en helhed, hvad Gud er! Helheden og ikke splittet, foruden snakker enhver troende jo også om Gud som det perfekte, hvad vil sige at være ens hele vejen rundt! Hvis vi ser Gud som noget så enkelt som en sten!
Jeg vil nu stadig mene, at analogien holder, så længe vi taler om det samme (hvilket du så ikke mener at vi gør, hvilket også er ok.. Jeg kan godt følge dig)..
Taler vi om den Éne Levende og Opretholdende G-d, så er det jo kendetegn der går igen ved gudsbeskrivelsen både i jeres gamle testamente samt i muslimernes koran? Og derfor, eftersom at der kun er Én (og begge tekster endda henfører til tilbedelsen af den Éne til Abraham som både kristne og muslimer mener at kunne spore deres tro tilbage til), så må det vel nødvendigvis være den samme, omend man - og her vil jeg være helt enig - ville have vidt forskellige forståelser af "hvem/hvad" G-d er..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#76632 - 07/01/2007 21:46
|
Bruger
|
Hej,
Jeres, som bl.a. i ”min”, så bliver jeg nød til at tage afstand til din forståelse af Jesus eller Allah som en af mine ”tilbeder”.. Men giver dig ret i disse forhold!
Så du skrev om siderne på stenen, er forholdet mellem et hvidt og sort menneske kun farvet og den kultur forskel som er forskellig, for de er begge af samme Gud som skabte mennesket i sig egent billede, for ikke at snakke om de gule eller røde! Vi har det med at dømme efter hvordan et emne ser ud og ikke efter dens virkning!
Vi kan ikke snakke om Gud og bagefter gå bag Gud ryg om snakke om Gud udsende på en anden måde, for det har ikke noget med sagen at gøre! Men forstår dig godt, der er mange emner som bliver beskrevet på forskellige måder, selvom det er det samme som bliver sagt!
Som i to forskellige af samme tanke, er vi enig! Hvor forskellen og misforståelsen nok ligger ud fra det nye testamente! Tiden har det også med at skulle ha nye beskrivelser af det gammelt, da vi lever i en udvikling som ligger fjernt fra det oprindelige!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#76633 - 01/02/2007 13:30
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
For mig at se er Allah en opfindelse... Der er kun ÉN gud! og det er den treenige Gud! Herren, Sønnen og Helligånden!
Det er jo min overbevisning! Muslimer tror da heller ikke på min Gud! Jeg er ikke i tvivl, og de tror heller ikke de er i tvivl. Og sådan er det jo bare!
Jeg er sikker i MIN sag. Jeg ved at JEG har det rette i mit liv, så jeg bekymrer mig ikke om hvad deres Gud "er"... For, for mig ER han SLET ikke! :-)
Kram Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#76634 - 01/02/2007 19:16
[Re: Carrie]
|
Anonym
Anonym
|
Hvordan ved du at du beder til Jahve og ikke til Allah, hvis du blot bruger titlen Gud om den form du tilbeder?
bare lige en strøtanke..
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#76636 - 02/02/2007 15:11
|
Bruger
|
Hej Carrie.. Citat: Hvad mener du??
Jeg mener, at flere personer kan have forskellige opfattelser af et begreb/genstand/noget helt tredje, som kan vise sig at være lige rigtigt og lige forkert..
Citat: Spørgsmålet er så bare, hvem der har de rette briller på?!
Det er ikke nødvendigvis spørgsmålET, men et spørgsmål.. Spørgsmålet er måske mere om vi i det hele taget bør have briller på? Vi to har en klar forskellig forestilling om hvordan man bør (og om man bør) definere G-d.. Hvem af os to har ret? Du mener du har ret og jeg mener man slet ikke bør definere Ham, men lade Ham definere sig selv (som der Han svarer Moshe, da han spørger ind til sagens kerne: Ehjeh asher Ehjeh - Jeg Er, den jeg vælger at Være)..
Er G-d at finde i et menneske? Det vil du nok mene.. Er G-d at finde i mødet mellem mennesker? Det vil Buber mene.. Er Han ud over vores defination? Det vil jeg vælge at mene.. Derfor nægter jeg også at afvise andres gudsforståelse, så længe det ikke er i modstrid med hvad Han selv har fortalt om sig selv.. Men hvis andre vælger at definere Ham, så er det en sag mellem dem og Ham, ikke mellem mig og dem..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#76637 - 03/02/2007 09:02
|
Bruger
|
Citat:
Jeg mener, at flere personer kan have forskellige opfattelser af et begreb/genstand/noget helt tredje, som kan vise sig at være lige rigtigt og lige forkert..
Ja det kan du skam have helt ret i! Men når f.eks. muslimer tror på at Gud har sagt, at man bliver hængt op i brystvorterne hvis man ikke bærer den Islamiske påklædning, så vil jeg ikke mene at vi ser det på forskellige måder, men at vi alle har "ret"..
Citat: Hvem af os to har ret? Du mener du har ret og jeg mener man slet ikke bør definere Ham, men lade Ham definere sig selv (som der Han svarer Moshe, da han spørger ind til sagens kerne: Ehjeh asher Ehjeh - Jeg Er, den jeg vælger at Være)..
Jeg har nu aldrig sagt, at jeg har mere ret end du! Jeg er ikke helt inde i dine synspunkter så det kan jeg ikke udtale mig så meget om...
Ja selvfølgelig er Han den han vælger at være! Det betyder stadig ikke at alle sider han bliver "set" fra er rette...
Citat: Derfor nægter jeg også at afvise andres gudsforståelse, så længe det ikke er i modstrid med hvad Han selv har fortalt om sig selv.. Men hvis andre vælger at definere Ham, så er det en sag mellem dem og Ham, ikke mellem mig og dem..
Dvs at du ikke vil afvise det vi kristne tror på? Hvorfor så diskutere så meget med Andreas (undskyld for indblandelse) hvis du alligevel ikke vil afvise at det han siger er sandt??
Jeg "afviser" da helt bestemt koranen og det muslimer tror på! Hvis ikke jeg gjorde det, så ville jeg da ikke være min Gud tro! Jeg respekterer stadig det DE tror på Jeg accepterer det bare ikke som sandheden!
Jeg accepterer kristendommen som sandheden..
Kram Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#76639 - 03/02/2007 18:44
|
Bruger
|
Hej Carrie.. Citat: Ja det kan du skam have helt ret i! Men når f.eks. muslimer tror på at Gud har sagt, at man bliver hængt op i brystvorterne hvis man ikke bærer den Islamiske påklædning, så vil jeg ikke mene at vi ser det på forskellige måder, men at vi alle har "ret"..
At vi har forskellige holdninger og meninger om hvad Herren (b''H) har "sagt", så er det jo ikke om det er den samme vi tror på, men hvad der er sagt, uenigheden står om..
Citat: Jeg har nu aldrig sagt, at jeg har mere ret end du! Jeg er ikke helt inde i dine synspunkter så det kan jeg ikke udtale mig så meget om...
Nej, du har aldrig sagt det, men du mener vel at du har mere ret end mig, hvis jeg siger at Herren ikke er et menneske ?
Citat: Ja selvfølgelig er Han den han vælger at være! Det betyder stadig ikke at alle sider han bliver "set" fra er rette...
Nej, men jeg skrev også "lige rigtige/forkerte" 
Citat: Dvs at du ikke vil afvise det vi kristne tror på?
Jeg vil ikke afvise at det kan være det rigtige for jer eller eventuelt et skridt på vej i den rigtige retning for jer.. Jeg vil dog afvise, at det er det rigtige for mig, samtidigt med at jeg nok vil afvise jeres måde at tolke det I kalder Gt på..
Citat: Hvorfor så diskutere så meget med Andreas (undskyld for indblandelse) hvis du alligevel ikke vil afvise at det han siger er sandt??
Emnet er vidst et andet? Jeg mener ikke at alle givne stridspunkter eller uenigheder er lige sande, men at forståelsen af Herren ikke kan fastsættes til at være enten dét eller dét, da vi ikke kan definere Herren..
Citat: Jeg "afviser" da helt bestemt koranen og det muslimer tror på! Hvis ikke jeg gjorde det, så ville jeg da ikke være min Gud tro! Jeg respekterer stadig det DE tror på Jeg accepterer det bare ikke som sandheden!
Der er nu også forskel på at afvise at man tror på den samme G-d (med det forbehold at den anden part kan have misforstået budskabet) og at afvise den andens parts hellige skrifter..
Citat: Jeg accepterer kristendommen som sandheden..
Det gør de fleste kristne jo 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#76640 - 03/02/2007 19:43
Allah=Gud
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
|
Der er jo ingen forskel på ordene... Allah på arabisk betyder gud, Bog (BOK) på russisk betyder Gud....
Hvorfor ikke hellere dele det op I Islam kontra Kristendom....
Gud er jo Gud....
|
|
Til toppen
|
|
|
#76642 - 04/02/2007 00:18
|
Bruger
|
Hej Carrie.. Citat: Hmm.. Så tror jeg at jeg synes det går hen og bliver noget fnidder...
Det er jeg ked af at høre, da jeg mener det er en vigtig forskel at holde sig for øje..
Citat: Altså, hvis 2 forskellige personer tror på Gud, og definerer Ham 120% forskelligt, så synes jeg lige så godt man kan sige at det IKKE er den samme de tror på!
Nu kan man ikke definere noget 120% forskelligt, men jeg forstår hvad du mener.. Nuvel, efter hvad jeg har forstået, så definerer muslimer og kristne ikke G-d 100% forskelligt, omend der er nogle faktorer der gør, at jeg selv ville acceptere at der var tale om to forskellige.. F.eks. så tilbeder kristne et menneske som gud, hvilket er imod muslimers tro.. Det ville så også gøre, at jeg ville mene at kristne ikke tilbeder den samme gud som Herren.. Men igen, jeg kan ikke afgøre hvad folk inderst inde tror på..
Citat: Og et spm. Hvorfor vil du ikke skrive Gud?? Bare nysgerrig!
Jeg differencerer mellem at skrive gud og G-d, og da jøder (sædvanligvis) holder Herrens navn helligt, holder vi os fra at skrive G-d.. Nogen sikrer sig mere end andre..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#76643 - 04/02/2007 13:57
|
Bruger
|
Citat: Det er jeg ked af at høre, da jeg mener det er en vigtig forskel at holde sig for øje..
Jeg synes bare det går hen og bliver lidt ligegyldigt... Hvis man egentlig mener det samme, men bare siger det på forskellige måder..
Citat: Nu kan man ikke definere noget 120% forskelligt, men jeg forstår hvad du mener..
Godt du er med alligevel 
Citat: omend der er nogle faktorer der gør, at jeg selv ville acceptere at der var tale om to forskellige..
Ja og muslimerne har mere ret i dine øjne Selvom du nok ikke vil helt ud med det
Citat: F.eks. så tilbeder kristne et menneske som gud, hvilket er imod muslimers tro.. Det ville så også gøre, at jeg ville mene at kristne ikke tilbeder den samme gud som Herren..
Og det respekterer jeg at du mener, men jeg accepterer det ikke... Og så giver du mig jo også ret i at det IKKE er den samme Gud vi tilbeder, du mener blot at du har ret, og jeg mener at jeg har.. Og det er det jeg har sagt hele tiden... 
Citat: Men igen, jeg kan ikke afgøre hvad folk inderst inde tror på..
Nej men du kan sagtens afgøre om det er det rigtige for dig! Og hvis ikke det er det, så tror du også du har ret.. Og det SKAL du da også tro 
Citat: Jeg differencerer mellem at skrive gud og G-d, og da jøder (sædvanligvis) holder Herrens navn helligt, holder vi os fra at skrive G-d.. Nogen sikrer sig mere end andre..
Okay jeg tænkte nok det var derhen ad. Jeg troede bare man så gjorde som muslimer, som skriver Allah (swt)
Mvh. Carrie 
|
|
Til toppen
|
|
|
#76644 - 04/02/2007 16:59
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Kefas og Carrie, Citat:
Citat: F.eks. så tilbeder kristne et menneske som gud, hvilket er imod muslimers tro.. Det ville så også gøre, at jeg ville mene at kristne ikke tilbeder den samme gud som Herren..
Og det respekterer jeg at du mener, men jeg accepterer det ikke... Og så giver du mig jo også ret i at det IKKE er den samme Gud vi tilbeder, du mener blot at du har ret, og jeg mener at jeg har.. Og det er det jeg har sagt hele tiden...
Det er vel snarere rigtigt at sige, at vi tilbeder Gud som et menneske ... Eller som han har åbenbaret sig i et menneske.
Læren om inkarnationen betyder, at Jesus har en dobbelt natur, helt Gud og helt menneske, og derfor er Jesus Gud og menneske, men det er ikke (som sådan) et menneske der er Gud...
Én person med to naturer, ligesom treenigheden betyder én natur og tre personer.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#76646 - 28/02/2007 15:55
Du kan ikke vide det!
|
Bruger
Reg.: 28/02/2007
|
INGEN kan vide med sikkerhed at deres gud er den rigtige. Heller ikke dem der tror de ved det. Det er derfor det kaldes "tro", fordi du i bund og grund ikke kan vide om der findes en gud, om himlen eksisterer, eller om du er en million-årig udvikling af en amøbe.
Desuden vil jeg give den person ret, der sagde at man ikke kan tage det bedste fra alle religioner og lave til en "Super religion". Det er da det mest lallede og børnehave-agtige jeg længe har hørt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76647 - 28/02/2007 19:31
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Tros
Ja, jeg er overbevist om at der er tale om den samme Gud, som hhv, jøder, muslimer og kristne tror på, nemlig Abraham, Isak og Jakobs Gud.
Der er til gengæld tale om 3 forskellige åbenbaringer af den samme Gud.
Guds fred,
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#76648 - 02/03/2007 01:01
|
Bruger
Reg.: 11/05/2006
|
Der kan kun være én Gud. Alle religioner har en del af den større sandhed. Derfor lader det til at de hver især tilbeder hver deres Gud, eller forsøger på at tilbede.
Gud sendte forskellige åbenbaringer med forskellige budskaber og formål. Derfor må hver tilhænger af hver deres religion blot udvide deres horizonter, så de ser, hvad de andre religioners budskaber er.
|
|
Til toppen
|
|
|
|