Pente Costal
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Må man egentlig ryge som Kristen..?
Jeg tænkte over om vi egentlig havde berørt dette emne, men da jeg ikke lige kunne huske det, satte jeg mig lige for at puste lidt til ilden..omkring denne debat.....
Jeg mener selv at man ikke bør ryge som kristen.... et af mine argumenter er at kroppen og livet som vi har ikke er vores eget, men ene og alene tilhører Gud..... Bibelen taler om vores legeme som et Helligt Tempel.."et Tempel for Helligånden" som vi ikke må tilsvine eller nedlade.... Derfor mener jeg at rygning ligesom stoffer..er ting som vi bør advarer imod og holde os uden om...
Rygning som kun tilfører kroppen med giftstoffer ødelægger legemet, altså det legeme vi skal passe på...hm!...... Og igen rygere er som regel så afhængige af deres tobak, at de ikke kan leve uden at få en smøg... Det første dagen starter med er "lige en smøg".....hmmm!..... Jeg kender ikke nogen rygere som kan leve 3 dage uden at skulle ryge.....i mine øjne narkomani....
Kom så........jeres tur....
mvh- Pente Costal......i Jesus tjeneste...(altid)
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej PC
Jeg kan godt følge din tankegang - og er delvis enig.
Men jeg kan ikke forstå at det altid er rygerne det skal gå ud over. (er ikke selv ryger).
For mig at se er det lige så meget vanhelligelse af legemet/ Guds tempel at overspise, underspise, kaffe"narkoman", TV"narkoman", og meget andet. Fx nedbryde sit legeme hurtigere fordi man ikke gider dyrke motion eler spise sundt.
Der er så mange forskellige ting - skal vi snakke om det hele eller kun rygning?
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
Pente Costal
Bruger
Jeg kan godt følge dig...
Du har ret i at der er mange ting som vi egentlig kunne drage med......fordi det handler om vores livsførelse....og vaner.....
Og Ja.....?.-...hvad er så rigtigt og forkert?...
Jeg mener at fx at rygning er forkert...fordi... Du ødelægger din krop......mad behøver ikke gøre det samme medmindre du misbruger det--- Men smøger er fyldt med giftsstoffer og midler som skaber trang.... Dernæst----hvis du ryger sammen med mig....skader du min krop...fordi jeg bliver passiv ryger...synes det er lidt uansvarligt når folk bare ryger en smøg, uden at tænke over at det faktisk også kommer i lungerne på dem som ikke ryger.. Der imod kan de ikke skade mig hvis du spiser en kage...det indhalere jeg jo ikke......
Og når vi som kristne er enige om narko og alkohol....(som i mine øjne ikke er skildt fra cigaretter....) ( ligesom et overdrevent af forbrug af Øl og vin er ukristent )----er forkert.. Så må det vel også gælde for tobak......eller flødeskumskager ..... Jeg tror helt bestemt at smøger går inde under det som biblen taler om som Urent....
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Du har ret i at der nok skal skælnes mellem hvad man "pådutter" andre og hvad man kun selv tager skade af. Men hvis JEG er Guds tempel er det jo hvad der skader MIG der er forkert. Hvis DU er Guds tempel er det jo et problem for MIG hvis jeg gør noget der skader DIG.
Hvis jeg skader Guds tempel (dig eller mig) er det ikke godt.
Jeg kender nogle stykker der er så afhængige af kaffe at de (efter eget udsagn) ikkekan koncentrere sig om en hel prædiken. De kommer til at sidde og tænke på kaffe det sidste kvarter eller mere. Andre sidder så og tænker på smøger eller andet.
Du skriver at cigaretter er værre fordi man pådutter andre røgen, samtidig sidestiller du alkohol og narko med cigaretter - men det kan man godt tage/indtage uden at andre bliver påduttet det. Det kan være generende at se på fordi vi ved at det er skadeligt (i mængder), det er annerkendt at det er skadeligt. Hvis det var lige så annerkendt at flødeskumskager var skadelige (i mængder) ville vi vel føle det samme ved at se en spise dem som vi føler ved at se en tage en øl. (En øl og en kage skader jo ingen, men hvor mange er gået forud for den vi så - og hvormange kommer efter?)
Lige en indskudt bemærkning: - vi skal huske at det altid er nemmere at se andres fejl end egne. Rygernes er så tydelig at vi alle sammen kan se det, min fejl er nok mere søde sager - men i min bevidsthed er de to ting lige slemme.
Venlig hilsen Ester
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Pente Costal,
Jeg skal ikke anbefale rygning, men heller ikke forfølgelse og kritik af rygere, som jeg synes er et forfulgt folkefærd. Det er da usundt, ingen tvivl om det (det ved rygerne også godt selv), men hvis vi ikke selv ryger, synes jeg den kraftige kritik kan virke lidt farisæisk, noget med at "se splinten i næstens øje". Hvad med bilkørsel? Hvis vi kører bil, forurener vi luften for sagesløse billøse, som er tvunget til at indånde det der kommer ud af vores udstødningsrør. Etc. etc.
Se også Markus 7,15: "Hvad der gør mennesket urent er ikke noget af der, der udefra kommer ind i mennesker, men hvad der går ud af mennesket, det er det, der gør mennesket urent."
Og Matt. 10,28: "Og frygt ikke for dem, der dræber legemer, men ikke kan dræbe sjælen. Frygt snarere for ham som kan ødelægge både sjæl og legeme i helvede."
Ja, det er forkert at ryge som kristen, ligesom det er forkert at spise god mad, undlade mortion, cykle på dyre cykler, køre bil, BRUGE VARTM VAND !!d og meget meget mere...
Nej at ryge er en personlig sag imellem Gud og den enkelte som ingen anden kan blande sig i. Når man laver en handling som ikke gør andre ondt, så er der ingen der kan sige at man ikke må. Den enkelte kan selv vælge om det er forkert eller ej i sit personlige samråd med Gud.
kh Kristenhelbreder "Ryger ikke selv, men bruger varmt vand!"
Hvorfor i det hele taget diskutere rygning (drikke, flødeskumskager, motion osv. osv.)??????
Derfra hvor jeg sidder (bagved en pibe ganske vist, men alligevel) virker det til at der er nok af mennesker i denne verden, der er optaget af at dyrke kroppens tempel og missionere for at vi burde gøre det samme. Faktisk mener jeg at kropsdyrkelsen har religiøse dimensioner i vores samfund og dermed udgør en åndelig fare, der er langt større end den legemlig skade vi kan påføre os selv ved ikke at lytte til sundshedsapostlene!
I lyset af dette mener jeg det er kristnes opgave at markere en afstandtagen til den enorme interesse folk viser deres egen krop, og istedet koncentrere os om dels den åndelige sundhed og dels den legemlige sundhed hos dem der lever i mangel!!!
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Dit indlæg er nok det jeg bedst kan tilslutte mig - ikke mindst fordi jeg ryger.
Hvis man skal gøre op med det, der kan skade kroppen, kommer man jo aldrig nogen vegne, da der er mange skadelige ting. Rygning er ganske vist rekordhaveren, men fjerner man den, kommer der blot en ny ting og overtager pladsen. For eksempel er rygning jo ved at være stækrt truet af overvægt - så meget, at sundhedsstatistikker ikke længere slår alle "ryger-sygdomme" sammen i statistikken, da overvægt nu gør krav på en betragtelig del af dem.
Lad mig sige det rent ud: Jeg ryger, men passer på min krop. Ork jo, det der motion og hvad det hedder, det holder jeg mig langt fra. Man kan jo komme til skade på utallige måder. Næh, jeg sidder stille og roligt på min kontorstol hele dagen, så jeg ikke udsætter kroppen for skadelige belastninger. Selvfølgelig kører jeg i bil, da cykling kan være meget farligt og kroppen bliver slidt af alt den udfoldelse. Dertil rigeligt med kaffe for at holde kroppen på dupperne så den ikke synker hen, godt med smøger, en 10 timers arbejdsdag så kroppen er i ro og en god afslutning med McDrive. Om aftenen udfladning på sofaen foran TV. Dertil kun 6 timers søvn - ellers bliver man jo sløv.
Nu siger Bibelen jo netop i forbindelse med at legemet er et tempel for Helligånden, at den eneste synd, der kan begås mod legemet er utugt. vi forbydes intetsteds i Bibelen at ryge, tværtimod siges der, at det kun er det, der kommer ud af munden, der kan gøre et menneske urent, og der advares på det kraftigste mod menneskebud(f.eks. kol2 -tag ikke, smag ikke, rør ikke). Hvis man vil begynde at binde andre kristnes samvittigheder med bud, der ikke er hentet fra Bibelen, sætter man Guds ord til side og sig selv i Guds sted. Og at bruge Kriti navn til det nærmer sig blasfemi.
en helt anden ting er at det er yderst socialt og hyggeligt at ryge. De steder, hvor man har rygerrum adskilt fra ikkerygerum ender ikkerygerne som regel hos rygerne fordi der er hyggeligst. Rygning er en god social foreteelse, der styrker samtalen og fællesskabet -utrolig sundt for folke- og menighedssundheden. Desuden er rygning særdeles afstressende. -man får tid til at tænke, når man ryger. Når man ryger får man også frisk luft, idet man jo ofte bliver sendt ud og ryge. Rygning er en god ting -jeg sidder næsten og får lyst til at tage mig en pibe tobak, så jeg tror jeg slutter her.
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Chemnitz
Lad mig sige det med det samme, at jeg ryger. Desværre, for jeg ville utrolig gerne stoppe, men det er utrolig svært! Det er jo ingen hemmelighed at tobaksindustrien tilsætter en masse ting, der netop gør os afhængige. Mit største problem i fh.t. røgen er at det efterhånden er blevet en afgud - at det i stor grad er DET der styrer mig fremfor omvendt, og så er det vel blevet en synd?
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære Randrup,
Jeg er enig med dig. Helt og aldeles. Det fremgår måske ikke tydeligt nok af mit indlæg, men det er efterhånden sådan, at hvert nyt indspark fra helsefolket næsten giver mig lyst til blive både ryger og dranker af lutter protest.
Lad os tage noget af magten og æren fra sundhedsapostlene og beskæftige os mere med, hvad hvad Jesu Kristi apostle har at sige til os ..
Jeg har i øvrigt tilbragt mit halve liv som vegetar, fordi det forekom mig rigtigere, men nu har jeg i detr mindste lagt den last bag mig ..
Rygning gør andre ondt. Der findes masser af passive rygere, som får dårligelunger af at ryge et par pakker om dagen, ved at være nær en ryger. Røgen går jo ikke uden om ikke rygerer. Ydeligere er det jo heller ikke særlig appetitlig at skulle have noget i munden som andre har haft.
Jeg synes dog at ryger skal have lov til at bruge deres sut lige så meget de vil, blodt at der bliver taget hensyn til ikke rygerer.
Esmaralda
Bruger
Hej
Det var dog et yderst fornuftigt udgangspunkt. Jeg kan tilslutte mig det. Selvfølgelig må man gerne passe på sin krop - det er en god ting at gøre, det må bare ikke blive en afgud for os.
Venlig hilsen Ester
Pente Costal
Bruger
Jeg vil lige give det mere konkret svar på det....end det jeg skrev før...
Rygning..som Socialt hyggemidel???????? - Okay....SÅ er det vil ligeså meget i orden at tage SPEED og EXTACY....For det er jo også ting som bringe folk sammen i en fed Rus eller noget...på diskotekerne....eller til privat fester..... Lad os ryge noget hash oppe på kammeret..????
Dette argument har jeg forkastet....
Rygning......Hvis det er iorden at ryge er det iorden at tage stoffer?.....det er jo det du siger....
Ligesom det er ukristent...og ulovligt at vanrøgte og mishandle dyr... Så må det vel også være forkert at vanrøgte en menneske krop...."Jamen det er min krop"....NEJ!---- Det tilhører Gud, og det er Helligåndens Tempel........
Mord....forkert i følge biblen.. Selvmord....forkert............hm..!... Tobak = Den direkte vej til Cancer..... en grov fortolkning kunne jo være at se på rygning som selvmord....
Og biblen siger også at for at være fyldt af Helligånden... Skal man ikke have drukket alkohol.......er det bedre med 200 tilsætningsstoffer...og nicotin..??..
I Jesus Tjeneste... PeNtE cOsTaL
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
hej
jeg tror det langt hen ad vejen handler om proportioner, om mængder, om misbrug.
ser intet galt i at tage én øl, men 10 er måske i overkanten.... ser intet galt i at tage én smøg, men kæderygning? ser intet galt i at tage én kage, men tre lagkager til morgenmad?? ser intet galt i at tage én kop kaffe, men at drikke 2,5 liter mens man spiser sine lagkager til morgenmaden.......
selv heroin bruges som medicin........ men det bliver nok lettere til misbrug.
Jeg tror det væsentlige er hvis noget går hen og bliver en afgud for os, hvis det tager Guds plas. Hvis man er totalt besat af smøger er det et problem, men det behøver man ikke nødvendigvis være..... Hvis man skal passe på sin krop bør man i øvrigt ikke bo i Kbh......
"Jeg tror det væsentlige er hvis noget går hen og bliver en afgud for os, hvis det tager Guds plas."
Jeg tror faktisk, at du har ret i det du siger.... Det hander nemlig om at kunne styre det. Så længe det ikke går hen at bliver en afgud for én, så er det da, efter min mening, en ren FORNØJELSE at ryge!
Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op. - 1. Kor 10,23
Okay så.... Alt er tilladt, men ikke alt gavner.... Jeg må vel gerne ryge, men jeg får måske ikke ligefrem en helt igennem suveræn kondi ud af det. Grunden til faste er vel også at kunne bede til Gud uforstyrret(ellers har jeg fået noget fuldstændig galt i halsen). Man er pænt sulten i starten, men efter et par dage har man ikke den der "sulte-stemme" inde i hovedet.... Måske er det sværere at faste når man ryger? Man har jo hele tiden en "Jeg-trænger-altså-til-en-smøg-stemme" inde i hovedet.... Det vil sige at man ikke kan gå i dybden og koncentrere sig ligeså meget, som man kunne, hvis man IKKE røg. Personligt har jeg ingenting imod at læse i min Bibel og ryge samtidigt... tværtimod! Jeg synes faktisk, at det er meget hyggeligt!
Lige en ting til.... Alt det der med at passe på sin krop er meget fedt.... men man skal altså passe på at det ikke også bliver en afgud, for så står man vel samme sted som hvis man røg for meget, ikk´? Det er vel det, det hele handler om....
Hej PC den sidste del af indlægget skal jeg gerne indrømmer at jeg skrev halvvejs i spøg, men også kun halvvejs. Den første del var derimod dødsensalvorlig. rygning er usundt, og det kan medføre uhelbredelige sygdomme, ligesom mange andre usunde ting. Når Bibebelen taler om at være fyædt af Helligånden i stedet for alkohol kan det godt sammenlignes med stoofer, hvorfor vi ikke skal tage stoffer. Det handler der om den euforiserende virkning og om de moralske udskejelser og den hindring af en bønner og venten på Kristi genkomst som fuldskaben medfører. Når det gælder tobak, så medfører det ikke en sådan rus. Der er ikke tale om en kultisk urenhed som man erhververs sig ved at indtage forskellige ting f.eks. tilsætningsstoffer. At ville erklærer tobak for urent og forbyde det, er simpelthen at tale Jesus midt imod, når han siger at intet som kommer ind i munden kan gøre et menneske urent. Det, der kommer ud kan derimod, og derfor skal vi vogte os for situationer hvor ondskab og rigtige synder kan få frit spil, som f.eks. ved beruselse eller narko.
Når man opfinder menneskebud binder man menneskers samvittigheder og gør dem til lovtrælle. Man kan også komme til at glemme at vogte sig for de rigtige synder, såsom at vise sin familie og venner den kærlighed de behøver eller at begynde at bagtale venner eller menighedsmedlemmer -se det er rigtige synder. At opfinde menneskebud er en frugt af menneskers forsøg på at helliggøre sig selv overfor Gud i stedet for at tro syndernes forladelse og være lydig mod Guds bud. Hvis man lokker folk ind i en sådan selvhelliggørelse og trælbundethed under menneskebud er man ved at rive frelsen ud af deres hjerter og erstatte en sand tro med en falsk gerningsreligion. prøv i øvrigt at læse kol 2
Det kan vi helt sikker blive enige om. Dog vil jeg også være lidt på din side og sige, at man skal ikke forfølge rygerer, men komme med forslag til hvorda man kan forholde sig (hvor man kan værer), så alle parter kan have de laster som vi nu har.
serner
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
Nemlig!
hov, iøvrigt.... med faste, så ser jeg også fast som at sige til Gud, "Gud, Du er vigtigere for mig end mad!!" at give afkald for noget livsnødvendigt for at sige at Gud er mere livsnødvendig.....
micmag
Bruger
Reg.: 02/01/2003
Sted: Vejle
æv hvor er der mange der ikke kan lide øl ?
At sidestille søde sager, kaffe, smøger, øl er fint for mig for det er alle god ting Man kan diskutere om det er sundt eller ikke??? og min konklution er at det er det ikke, så derfor har jeg valgt ikke at benytte smøger og søde sager.... Men hvor i alverden komme begrebet synd ind i billedet?
Altså det handler jo ikke om hvad vi synes men om hvad der står i bibelen... og jeg kunne godt tænke mig bare et godt eksempel på at nydelsesmidler er syndige. Jeg tror der er nogle der har fået noget galt i halsen. Synd handler om vores fravalg af Gud...
Uendelig mange gode gerninger kan ikke opveje en utilgivet synd
Esmaralda
Bruger
Hej
Som det har været fremme flere gange i denne tråd er det ikke synd så længe det ikke bliver en afgud for os.
Men hvis vi ryger så meget at vi ikke kan koncentrere os om en prædiken fordi den der jeg-trænger-lige-til-en-smøg-stemme kører rundt i hovedet hele tiden. Eller hvis vi drikker så meget at vi ikke kan koncentrere os om Guds ord fordi den der jeg-trænger-lige-til-en-øl-stemme kører rundt i hovedet på os hele tiden. Eller hvis vi ser så meget fjernsyn at vi ikke kan lytte til Guds ord fordi den der nu-sender-de-min-yndlingsserie-nr-214-og-den-går-jeg-glip-af-stemme kører rundt inde i hovedet hele tiden. Ja så tror jeg at vi hart problemer - nemlig den synd der er brud på budet om ikke at have ande guder end mig (Gud).
Men altind med måde er ok - så længe der ikke er direkte forbud i Bibelen.
Venlig hilsen Ester
Dønner
Bruger
Reg.: 13/01/2002
Sted: Bodilsker
jeg kan ikke se problemet i at ryge, når man er kristen der ikke noget forkert i det ,man høre folk siger man ikke må skade Guds bolig, og Guds bolig er os, og derfor mener nogle at man ikke må ryge, man hvad med, Kaffe, Fjernsyn,Computer,Internet, Slik, det kan jo også skade. Så derfor mener jeg at der ikke er noget problem i at ryge som kristen, ejg er selv gammel ryger men ryger ikke mere.
Pente Costal
Bruger
Du er altså i din Fulde ret til at i overlæg "gamble" med din krop, som så ikke engang er din, men Guds eje....??.. Du mener så også at det er iorden at tilfører ikke rygere, dine giftstoffer gennem passiv rygning............ I og med at du mener at det er helt okay, at være afhængig af tobak, fordi det er "normalt" Well, Cokain or Nicotin.........
Folk som jeg snakker med som ryger, fortælle ærligt at det første de gør om morgen det er at ryge, og det er det sidste de gør før de går i seng.... Man kan godt glemme Gud, og bønner, osv.........Men smøger.nej nej nej....dem må man da absolut ikke glemme... Sjov priotering....eller rettere SØRGELIG
Jeg har hørt fra mange af mine venner og bekendte at de finder det hyggeligt at ryge, og de får sådan fred i sindet ved at tage en smøg.... Well.......Tænk at man er nød til komme røg ned i lungerne for at have det godt....! og udsætte sig selv for fare Det vil sige at kristne mennesker også snart skal gå ud og sige til den store del af befolkningen som er på anti-deprisiv medicin....at Ja!.....det er okay og helt iorden at fylde sig selv med lykkepiller, for så har i det jo godt??????.....eller har de......
Narko invirker i kroppen med både fysisk og psykisk virkning.....Det gør tobak og tilsætningsstoffer også Ja..måske i mindre grad....men de gør det....... Hvad med Hash så...hvis man må ryge Nico.....så er hash vel også helt iorden...????
Så hvor er det, at det er iorden.....tjaehh....hvis du ryger så lidt at du ikke bliver afhæning....så er vi på rettespor..................................
kager, og slik..... Jamen....hvis du æder meget fedt, og ikke tænker dig om, er du afhæning af sukker...så vender debatten tilbage i en anden form.....For jeg tror ikke vi bare skal æde os fede i "junk food"..... Men ting som er blevet normale, har den i forvejen svækkede kristendom i Dk, ikke taget egne holdninger til....det er bare blevet...."Det står ikke i biblen, så derfor er det nok iorden"...
Er det iorden..at børn ryger når de er 10-11 år??......
mvh.PC
kristina
Ordstyrer
Bruger
Du har fuldstændig ret, det er ikke i orden at ryge. Det er overhovedet ikke i orden at være en synder. Det er ikke i orden at være nogen som helst! I hvert fald slet ikke at være et menneske her i denne faldne verden.
Men hvorfor bruge så megen energi på lige netop rygerne, som i forvejen i så høj grad er udsat for foragt ? Skal de bare tage sig sammen? Eller sidde ude under emhætten med deres last? Eller stå i regn og blæst ude på altanen? Eller bare ryge i grøften ? (Det er vist snart det eneste sted man må ryge )
Mit forslag er, at vi, hvis vi nogensinde bliver færdige med at brokke os over rygerne, til en afveksling tager fat på en anden gruppe, for eksempel farisæerne - - -
Og derefter kan vi alle takke Gud fordi vi ikke er som disse her farisæere
kristina (ikke-rygende, lige ny dybt useriøs, synderinde, med bøn om tilgivelse .)
Dønner
Bruger
Reg.: 13/01/2002
Sted: Bodilsker
hold op hvor er du firkantet
køre du ikke for stærkt tænker du ikke grimme tanker gør du ikke nogle forkerte ting ahr du ikke gjordt ndre kede af det..
når så synes jeg bare du skal holde tilbage på dit angreb på ryger.
ellers må du holde op med at spise slik og andre ting der ikke er sunde, jeg har intet imod ryger, som jeg skrev jeg er gammel ryger men er holdt op, og da jeg røg poienterede jeg ikke smøger højre end Gud.
Pente Costal
Bruger
Firkantet...uhaa....bliver det personligt nu??.. Well..jeg er for god til at spilde min tid på noget så uradikalt...
Jo...jeg begår tit lovbrud...jeg er et menneske...og de to ting hænger desværre sammen..meeen Jeg beder om tilgivelse for de ting jeg gør fejl, og prøver at undgå det igen.....at de så svipser..det er min syndighed som slår igennem.....og den beder jeg for til min Herre...
Jeg er ikke ude på at hæve mig selv..jeg er en ussel mand, ikke værdi at tænke på. ..men Gud elsker mig dog alligevel...
Hvis der ikke er noget galt i at ryge i dine øjne....hvorfor holdt du så op...det lyder lidt dobbelt moralsk..
Hvorfor er det ikke iorden at ryge Hash??.......
Jeg tror at grunden til at ingen, (især i IM) ikke tager hånd om det, er at det er blevet normalt.....well....skal vi også stille kanyler frem ved siden af askebægerne, så folk som har en anden slags misbrug også kan betjenes..eller hvad.........firkantet...måske... ...radikal og jesus elsker....JA.....mon ikke.....
mvh- en sand tjener af korset Pente Costal...........................
Jeg tror at grunden til at ingen, (især i IM) ikke tager hånd om det, er at det er blevet normalt
Det kan være at IM på dette område, er bedre til at fortælle om Guds kærlighed til rygerer? Vi ved jo ikke hvor meget dem fra IM beder for rygerne om at de må blive sadt i frihed for deres trang til røg.
Vi er enige om at rygning ikke er en god vedligholdelse af det legme som Gud har gives os. Der er jo masser af ting som vi burde gøre for at passe vores legme som vi har fået, men vi er jo mennesker og hvad hjælper det at fortælle en ryger at Jesus elsker ham/hende og samtidig siger at de ikke må få del af det gode budskab så længe de ryger?
Jeg kender til en stor del af dem der kom i den menighed jeg er i, som ikke så Jesus kærlighed p.g.a. at de ikke måtte ryge. Det har vi nu gjort noget ved, ved at de godt må ryge, men det bliver uden for i vores gårdhave og de skal komme affaldet de ikke får i lungerne, ned i små beholder så børne ikke kan få fat i det. Om en narkoman så kommer i vores menighed, med en sprøjte, så skal personen ikke lukkes ude, men tages imod, med den kærlighed som Jesus har. Rygere og narkomaner kommer, for at de mangler Jesus, hvorfor skal vi som har fået til opgave så lukke dem uden for budskabet, som Jesus siger vi SKAL vidregive. Disse mennesker ved jo godt det ikke er særligt smart, men de har brug for Jesus hjælp og der skal vi som kirke og menighed tage mod dem i kærlighed. De kommer for at høre og opleve hvor meget Jesus elsker dem og ikke hvor elendige de er som ryger o.s.v.. Vi kan jo så bruge lidt ironi og sige til rygerne, at det er interessant at de er gået i barndom og har fundet nar sutten frem igen. eller andre små ting, hvor vi lave noget sjovt med det, så det har et budskab, men det er noget som man ikke tager som en udelukkelse for at kunne komme i menigheden.
Machine_A
Bruger
Det var noget af en klapser.
Men jeg ville gerne høre dit svar til, om dette "forbud" kun gælder smøger, eller om det generelt gælder ting, der kan skade vores krop. Det ser ud til du går meget op i, at det syndige ved rygning er, at det skader kroppen. Og, at man skal have en morgen- eller aftensmøg (afgudsdyrkelse, går jeg ud fra du mener).
Det med at skade kroppen holder ikke. Selvfølgelig er rygning en væsentlig dødsårsag, men hvis DET er påskuddet, så kan du jo ikke foretage dig noget som helst. Hvis du bor i en større by, må du ikke trække vejret. Luften er nemlig fyldt med skadelige stoffer fra biler og fabrikker. Så det er vel lige så syndigt som at ryge? Og næste gang du spiser noget, så prøv lige at løbe listen over E-numre igennem.
Der må selvfølgelig være en grænse. Argumentet kan ikke KUN være, at det er skadeligt. Det er der jo så meget der er. Spørg bare Jason Watt. Han blev lam efter at have kørt motorcykel. Temmelig skadeligt. Så der må da være et andet argument?
Det med afgudsdyrkelse. Det syntes jeg ikke helt holder. Jeg skal da have kaffe om morgenen før jeg tager en smøg. NOgle skal have slik til biograffilmen. Nogle kan ikke undvære deres bil osv osv.
Nu har jeg ikke læst ALLE indlægene, men vil lige sige at Jesus siger ligeså tydeligt at det IKKE er hvad der kommer ind i jeres mund som gør jer urene, MEN det er hvad der kommer UD af jeres mund som gør jeg urene. Så jesus siger selv at det vi spiser, drikker og ryger ikke gør os urene...
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
Min mormor er da ikke død endnu, hun er snart 80 og er storryger... så det holder altså ikke helt.. det er ikke den DIREKTE vej til canser eller selvmord...
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
Ja lige nøjagtigt.. for det er der det bliver en synd, hvis Gud mener du skal kvitte smøgerne fordi det er en afguds-dyrkelse og ikke gør det, så er det en synd, og hvis du f.eks er festryger fordi du kan lide smagen, og Gud siger at det er i orden, jamen så er det i orden.. Det er en personlig sag mellem Gud og den enkelte..
MariaMaria
Eller hvis man høre stemmen: -jeg-må-ikke-gå-glip-af-søndagens-fodboldskamp-i-parken-for-den-er-vigtig- inde i hovedet, så har man også et problem.. og tro mig dem har vi et par stykker af i vores kirke.. hmm
MariaMaria
ærten
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Kære Pente Costal ! Må man dit - og må man dat ? Naturligvis er det ikke sundt, men hvad med at spise for meget og forkert, spise for meget chokolade og drikke for meget cola eller pepsi ,eller hvad det nu kan være?
I Norge må man ikke ryge, hvis man er en kristen, og det må man heller ikke i USA, men man må godt spise sig for tyk af slik og de før nævnte andre drikke, som heller ikke er sunde..... ! Vi skal passe på ikke at lægge for store farisæiske byrder på hinanden ! Hvor står der noget om, hvad man må af den slags i vores bibel, ud over, at vi naturligvis skal passe på vores legemer, fordi de er et tempel for Herren: korinterbrevet 3, 16 + 17 ??? Og der er så mulighed for at bede GUD om at hjælpe sig af med det, som ikke er godt for een ! Jo, han tager sig også af den slags småting, har jeg opdaget. Det kender jeg flere, der har gjort, og som har fået hjælp til det. I hvert fald med rygning - mig selv inclusive
Som du skriver i et af dine andre indlæg, så er det helt rigtigt, det er en sag mellem Gud og den enkelte. Derfor må vi opmuntre til, at ryger holder op med at ryge, men ikke sige at det må de ikke.
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Tror du ikke dit had mod smøgerne mere stammer fra de tab du har måttet lære at leve med (dødsfald i din familie) end det du har læst i Bibelen?
Nu lyder det i mine øre som om du bruger Bibelen som undskyldning for at hade smøger/rygere selvom det nok mere er at du ikke har fået bearbejdet sorgen som disse smøger har bragt ind i din familie......
Håber ikke jeg er blevet for personlig eller såret dig for det var ikke meningen...
Venlig hilsen Ester
Pente Costal
Bruger
Well....Det er ikke den rigtige vinkel...
MIt had til smøger kommer af hvad jeg har forstået ud fra min bibel... At folk som jeg har haft kær, så dør af det understøtter og begrunder bare det jeg har læst og forstået
Pente Costal
Bruger
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du vil forsvare rygning?? Men det bunder vel i at du selv ryger, eller at du har nogen tætte venner som gør det...
JO...rygning er en direkte vej til Cancer...og at ryge er at gamble med sit liv..................(og hvad siger biblen om at udæske Herren?) Dernæst er den beættelse af tobak som hersker blandt os idag, så stor at folk simplethen for abstinenser hvis de ikke for deres "slappe af" smøg......
Folk har større behov for deres tobak-møg end for deres Frelser......hmmm.....kom lad os forsvare rygning.....
alt hvad der plejede at være unormalt er blevet normalt...
Nej jeg vil ikke forsvare rygningen.. Nej jeg er absolut IKKE-Ryger, og ingen i kirken ryger, for ja jeg er også pinse-søster... men så kan du side stille det med Chokolade.. jeg er total afhænig af chokolade, og jeg ved at det er forkert fordi vi skal ofre os, og glemme kødets lyster osv osv.. så jeg ved at det er forkert, det har Gud også sagt til mig, jeg skal stoppe det.
Men ta f.eks. en tur igennem supermarkedet, eller slå op i avisen, hver dag er en ny ting kraftfremkaldende, så kan vi jo ikke spise noget pga.. det med at udæske Herren.. så det er ikke det vi skal snakke om, men afhængiheden, det er DEN som er forkert, hvis man glæmmer Gud til fordel for smøgerne..
Men hvis du nyder en smøg i ny og næ til fester, så må du ikke dømme personen og sige at han skal droppe det for det er direkte besættelse og det får dig væk fra gud, for det er forkert. Det må blive en sag mellem personen og Gud.
Det r stadig ik det som kommer ind i din mund som gør dig uren, men det er hvad der kommer ud..
Desuden er der ting som er den DIREKTE vej væk fra Gud i dagens danmark.. (okkulte, horeskober, new age, Hårde stoffer, druk/fest/diskoteker, osv osv..) sådanne ting som virkelig forhindre os i at vende os til Jesus, smøgerne det er altså ikke liiiiige frem det som får folk til at sige nej tak til Jesus..
Jeg synes bare det må være en personlig sag mellem den kristne og Gud.
MariaMaria
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Det er ok.
Jeg forstår helt tydeligt at rygning er forkert for dig - men det er en af de ting som man ikke kan generalisere om.
Jeg kender en som mener at musik med trommer i fører ham væk fra Gud - derfor er musik med trommer i forkert for ham, det må vi andre respektere og spille noget stille mens han er der. Men personligt synes jeg der er mere glæde i musik med lidt rytmer end uden. Når jeg hører den slags musik bliver jeg glad og det fører ofte til at jeg takker Gud for hvad-sangen-nu-handler-om. Det kan jeg også sagtens med stille sange.
Det er individuelt hvad der fører os væk fra Gud - fpr nogle er TV det værste for andre er det smøger, chokolade, spænding, trommer, dovenskab, alt-muligt.
Kan vi blive enige om at rygning ikke fører direkte til fortabelse??? Ligeså vel med alle de andre ting der er nævnt i denne tråd som skadelige...?
Venlig hilsen Ester
Pente Costal
Bruger
Well... Smøger indgår da meget på discoteker eller i sammenhæng med stoffer..... Hvad er forskellen i at ryge nicotin eller hamp??.... Og sjovt nok....mange rigtig mange som bliver sat fri fra dæmoner RYGER.....hmmmm!..
PC.
Ja der er mange på diskutekerne som ryger, men der er endu flere som ikke ryger.. men alle sammen drikker alkohol der.., hvad er forskellen på at ryge en smøg eller hash.. hmm har du prøvet nogle af delene???? det lyder IKKE sådan, der er MEGET stor forskel. Du bliver ikke påvirket af nicotin, men det gør du af hamp. Jo selvfølgelig er der nogle som bliver nicotin skæve men ikke sådan at de begynder at danske, synge, grine eller gøre noget som de ikke ville hvis de ikke var påvirket af det.. men Hamp det har helt klart en påvirkning i din hjerne.. OG det er DET som får dig væk fra Jesus..
Og sjovt nok....mange rigtig mange som bliver sat fri fra dæmoner RYGER.....hmmmm!..
Måske har det noget at gøre med at nicotin virker aflappende, og er med til at give en ro i kroppen, og hvis man er demonbesat, så ville jeg helt klart også ryge en smøg i ny og næ for afslapningens skyld, det er helt sikkert.. Det har nok ikke noget at gøre med at demonerne kommer ud af smøgerne og ind i personen som ryger, den skal du længere ud i jylland med...
MariaMaria
Pente Costal
Bruger
NEj Jeg skal ikke længere ud i Jylland (tager det som en provokation mod jyder, Well jeg er ikke jyde) Som pinse-søster kender du vel til Christian Hedegaard? Gå ind på www.evangelist.dk Der kan du finde en bog han har skrevet..."sejr over dæmoner" den omhandler dette emne(du kan bestille den gratis)
Hamp, esmorin, nicotin, morphin....you name it..... Du kan ikke dele det op efter hvor meget "rus" du får.......folk der ryger hamp er afhængige af det..det giver dem "fred" inden i....det samme med smøger....... folk som ryger cigaretter..ryger for at tilfredsstille et behov som ligger i dem...behovet er ikke sundt, men trangen til at skulle ryger overskygge alt andet...selvom man måske ikke bliver skæv på samme måde som narkomaner...er der alligevel stoffer i tobakken..som gør at kroppen...for den fred....en mindre rus.....Alkohol...det er også skadeligt...da du er ny her, har du nok ikke set den debat jeg startede engange om det emne... Men..forskellen ligger på at Alkohol rent faktisk er sundt, og det kommer at frugt...det er en fødevarer..(her er vin mit valg af alkohol).....og ja...det er forkert at fulde sig i det...som man gør på Disco´erne
Desuden går mit alkohol forbrug ikke ud over dit legeme....det gør den smøg du ryger, og som jeg får ned i mine lunger.....Forbandet værer den der bringer en anden til fald...eller hvad nu brevene siger..
maria.......Hvorfor er det vi skal forsvare rygere..??..... Er det fedt at børn på 11-12 år ryger??.........................
Håber på at hører et konkret svar... I Tjeneste for min elskede Herre Jesus (altid) Pente Costal
Har du ingen humer.. selvfølgelig var det en joke da jeg skrev jylland i stedet for landet, jeg er jo københavner..
Nej jeg kender ikke Christan Hedegård, jeg er ikke så meget inde i de interne ting/folk/arrangementer i pinsen.. jeg har kun været der i et lille år..
jeg vil IKKE forsvare en ryger, jeg synes det ville være total forkert for mig at begynde at ryge, da det er noget som ødelægger mit legeme, og gør mig afhængig, for det er vigtigt for mig at jeg er i Gud, og han er i mig.. men helt ærlig, min familie bringer ikke mig til fald, fordi jeg indsnuser deres tobaksrøg.. selvom jeg hader det min familie står for, mht rygning, og deres livsstil, SÅ ved jeg med 100% sikkerhed, at det ikke er smøgerne jeg skal gå efter, for at føre min familie til Jesus..
Jeg synes bare det er forkert at du går så meget op i at dømme rygerne. Hvad med at være deres hyrder i stedet. vi skal elske rygerne vi skal elske alkoholikkerne. Vi skal ikke sige til en ikke-kristen at du ikke må ryge.. vi skal vise dem jesus først. Vi skal først føre dem til JEsus, så bagefter kan Gud bruge os til at fortælle dem at de nok lige skal stoppe det der ryge-shit... Hvorfor ser du splintet i din broders øje, når du ikke har set bjælken i dit eget..
elsk rygerne.. elsk alkoholikerne, elsk de prostituerede, elsk bøsserne, men vis dem kun vejen til JEsus, for vi er ALLE sammen syndere.
Ja jeg forstår ikke at en kristen kan ryge, for det er også en del af omvendelsen, at droppe de ting som gør os afhængige..
Machine_A
Bruger
Ej nu slapper du lige lidt af. Dine argumenter er ved at være liiiiige langt ude nu.
Hvis du vil sige jeg er eller har været besat af dæmoner fordi jeg ryger - eller ryger af samme grund, så fint med mig. Også fint med mig angående alle de andre påstande du kommer med. Jeg syntes dine argumenter er så langt ude så jeg kun kan slutte med "Du får ret og jeg får fred".
Og så er dem der spiser chokolade og går i farverigt tøj i øvrigt ude på et seriøst skråplan....
Langt ude, mand
"Forbandet være den der bringer en anden til fald" ..... ! Du godeste. Forbandet være rygerne, mener du? Forbandet være bilisterne? Forbandet være fabriksarbekderne? Forbandet være folk der har køleskabe eller deodoranter med freon? Forbandet være folk der bruger parfume? Forbandet være folk der kommer E202 i rugbrød? Forbandet være folk der bliver syge med smitsomme sygdomme? Forbandet være dem, der forbander andre?
malli
Bruger
Hejsa
Det var lidt af en svada.
Der står absolut intet om rygning i biblen, og vores frelse er Gud ske tak og lov ikke afhængig af hvad vi putter i munden ! Men afhængig af om vi vandrer med Herren. Og livet efter hans mening står her:
" Livet efter Guds vilje Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen. Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. "
Med venlig hilsen
Malli
Pente Costal
Bruger
måske er jeg langt ude.........men jeg ved at det er ude ved Jesus jeg er.......... Well....fakta er at mange af de dæmon-besatte ryger....det kan du ikke lave om på--- Pg så må man jo lægge 2 og 2 sammen......
Machine_A
Bruger
Ja, du er langt ude .... tag dét som et fakta. Jeg ville ikke engang kunne opstille dine argumenter og påstande til diskution i mit missionshus. Og tak, spar mig for dine udredelser om hvorfor jeg ikke kan det.
Kan du ikke i stedet prøve at sammenholde dine brembrusninger med Bibelens indhold, nu du er "ude med Jesus". Jeg må nemlig formode, at mine påstande om, at du kun farer frem fordi en eller anden har sat en anti-rygnings kampagne i hovedet på dig, holder stik, eftersom du pure har nægtet at kommentere alle andre sammenligninger.
Og når du engang har forbandet alle rygerne langt ned i det dæmonbesatte mørke, hvem vil du så kaste dig over? Bon-Bon land?
Har du nogensinde røget hamp. Der er en verden til forskel. Tror du ikke også der er mange af dine dæmonbesatte, der har spist gulerødder i dewres levetid...hmmmmm. Normalt skygger rygning ikke for Jesus og hans frelse. Hos de fleste af os er det faktisk en så indgroet vane, at vi slet ikke tænker over det, når vi ryger, så kan vi sidde stille og roligt og tale om evangeliet om ham, der kom for at løskøbe os fra synden, døden og djævelen, alt imens vi nyder en smøg eller en pibe tobak, evt, sammen med en kop kaffe.
Biebelen forbyder os ikke at ryge. der kan være folk, der skal lade være, måske fordi det for dem fører noget andet med sig. Men det giver dig ingen ret til at sætte dig på Guds trone og som en anden pave begynde at lave nye lovbud som skriften ikke har givet os. Det eneste disse nye bud tjener til er en falsk selvhelliggørelse, der fjerne fokus fra ham, der har vundet og betalt syndernes forladelse på korset til selvvalgt gudsdyrkelse og falsk ydmyghed og askese. Det er folk som dig, der er på vej til at smide evangeliet væk til fordel for en menneskeskabt lære. derved bryder du faktisk et af Guds bud: Du må ikke misbruge Herren din Guds navn. Og det bud står rent faktisk i bibelen(2.mos20). Jeg tror du burde tænke over om du stoler emre på din selvvalgte helliggørelse end på evangeliet om syndernes forladelse i Jesu navn, eller om Jesus er ved at blive overskygget af dine menneskebud, fordi så er de farligere end rygning.
Rom 14,3: "Den der spiser må ikke foragte den, der ikke spiser, og den der ikke spiser, må ikke dømme den den, der spiser; Gud har jo taget imod ham". Kol 2, 16-23: "Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad eller drikke, eller på grund af fester eller nymåne eller sabbatter. Det er kun en skygge af det, som skal komme, men legeme selv er Kristus. LAD DERFOR INGEN FRAKENDE JER SERJSPRISEN AF NOGEN SOM GÅR IND FOR FALSK YDMYGHED og engledyrkelse, FORDYBER SIG I EGNE SYNER og uden grund er indbilske i deres verdfslige sind......Når i med Kristus er døde fra verden magter, hvorfor underkaster i jer så påbud, som om i levede i verden: tag ikke, smag ikke, rør ikke! -alt sammen noget, der skal bruges og forgå -DET ER KUN MENNESKERS PÅBUD OG LÆRE. dET GÅR FOR AT VÆRE VISDOM MED SELVVALGT GUDSDYRKELSE, FALSK YDMYGHED OG SKÅNSELSLØSHED MOD LEGEMET, MEN DET HAR IKKE NOGEN VÆRDI, DET TJENER KUN TIL KØDELIG TILFREDSSTILLELSE."
#7703 - 04/02/200313:53Blinhed og fornægtelse
[Re: chemnitz]
Pente Costal
Bruger
Well...min kære Chem.
Du er vel overmådeligt stolt af din lille tale...! Men jeg tænker over om du nogensinde har hørt nogen kritik af rygning og så tænkt over det?...Nej vel det har du ikke!
Jeg nævnte et fakta....mange besatte ryger...hm!.....det giver stof til eftertanke.....Dermed ikke fast sat at DET var et faktum.....bare en tese...en Hypotese som flere og flere har lagt for dagen... Hvis du så benægter at folk er besatte, jaah...så vil jeg gerne bede for dig....
Folk ryger....de indtager tobak og tilsætningsstoffer...det skaber en afhængighed..ligesom hamp.. Så nej..jeg kan ikke se en forskel i at ryge nicotin eller hamp.....du kan da ikke sige, at bare fordi man ikke bliver skæv eller påvirket på samme måde af smøger, så er det iorden...............................?? Det eneste man skal være afhængig af er Jesus..ikke Marlboro eller cecil.... Og jo....Chem...Rygning KAN Skygge for Frelse....nok er evangeliet stærkt...Men jesus taler til den rige mand, om at man skal være villig til at opgive ALT..for Evangeliet....Og fakta er at rygere bare ikke kan undværer den"lykkepille" i form af et lille tyndt rør... Det er fx fakta at hver 8 dansker er på nerve medicin....folk er nød til at assistere deres liv med medikamenter for at have det godt....ligeså med cigaretter...mange ryger idag af forskellige årsager...er bliver dernæst "hooked" folk har aldrig røget så meget før i tiden som man gør idag.....folk har brug for noget til at gøre et eller andet for dem....hvad?..... folk begrunde deres rygning med at det er "hyggeligt", "det giver dem ro og fred" Det lyder jo meget godt....men hvad så med sundhedsfaren?....den evige afhængighed....ting som dæmoner helt bestemt ville prøve at udnytte.........nåå....kast du bare mudder efter mig og kald mig en farisær..eller hvad du nu kan finde på.......Men hvis vi skal snakke om MENNESKEBUD....TRADITIONER...osv.....mon så ikke vi skal kikke IM godt i sømmene??....For der hersker da en hel del i den genre.....
om jeg stoler på mig selv?..ja det gør jeg..for jeg ved at jesus lever i mig...og mit blik er vendt mod ham.....Så...hvis du vil have svar det..så JA!
Chem..Kunne du klare dig en uge...uden at fylde kroppen med din tobak??.....
Sjovt som folk synes det er forkert at drikke sig fuld...hvorefter de tænder en smøg og fylde lungerne med gift.......hykleri og dobbelt moral.......ja....
Evangelist af Guds nåde Pente costal
Pente Costal
Bruger
Du får mig næsten til at lé....*S* Fordi jeg tager mit kald som evangelist alvorligt...og prøver at bekæmpe en kilde som jeg har oplevet holde mennesker fra at give sit liv til kristus...og åbne op for dæmoner.....og du ikke....det kan jeg kun begræde
Hvem siger jeg har lyst til at tale hos dig.....jeg går til hvorend Herren sender mig...
Fordi du og andre ikke kan tage jer selv i nakken og så lige tænker over om der måske var noget galt i det, istedet krybber ned i jeres skyttegrave og gemmer jer bag "jeres rettigheder".....det undre mig Bare fordi mange ryger, bliver det altså ikke mere rigtig.....man kan fortælle en løgn så mange gange at det bliver sandhed..og man kan handle skidt så tit at det en dag bliver ret.......man kan tydeligt se ting som var unormale er blevet normale.....det næste bliver vel...at vi skal æde speed og extacy som kristne......
Det svageste argument for Rygning fik jeg af en typisk forvirret Imu´er som sagde at det var godt at ryge, for så kan vi relatere til verden..og folk som ikke er frelst kan bedre acceptere os... ...okay...skal vi sende et team af evangelister til slumkvarterende og dope dem først...så de kan sidde skæve og relatere ?? ..................Biblen siger Meget klart at vi ikke skal være AF verden og gøre verdslige ting...ikke gøre som hedningene eller blive som verden er.....Vi skal være I verden ikke Af den........
At afgive sig selv...at høre Guds stemme Pente Costal
det lyder som om at i prøvet at helliggøre jer selv, ved at sige at det er OKI at være afhængig af andet end Jesus Kristus.. Det ser ud som om at i benægter at det er en kendsgerning at jesus er det ENESTE vi skal være afhængige af som kristne..
Jeg kan godt forstå at det er forkert at ryge, da det gør en afhængig, vi skal ofre alt for ham, benægte os selv og tage korset op og følge ham..
har vi alle kristne gjort det, har vi kigget os selv i sømmene (inkl mig selv)???
»Hvem kan så blive frelst?« v27 Han svarede: »Det, som er umuligt for mennesker, er muligt for Gud.«
jeg har altså troet at dette betød, at det som er umuligt (det at ofre alt, sælge alt og derved opleve frelse) er muligt for Gud, altså at det er umuligt for os mennesker at gøre os fortjente til frelsen, bla ved at holde op med at ryge og for andre drikke.. men har vi troen på jesus, så har Gud gjort det muligt at komme ind i himmerriget..
er det forkert forstået???
MariaMaria
Machine_A
Bruger
Hvis jeg sammenholder dine argumenter, er rygning (og rygerne - åbenbart) af det onde, fordi det skaber afhængighed og er sundhedsskabeligt. Har jeg overset noget?
Cigaretter indeholder er stof der for hjernen til at producere et eller andet stof, som rygere godt kan lide. Det er i sig selv ikke forkert, for rygere tænker klart og tydeligt (de rygere jeg kender). Det kan derfor ikke sammenlignes med at drikke sig fuld eller ryge hash, da det modificerer hjernens evne til at tænke klart, hvilket ikke er tilfældet med cigaretter.
Det kan altså ikke være dét!
Cigaretter indeholder en mængde skadelige stoffer der øger risikoen for hjerte- og karsygdomme samt de kan skade lungerne. De er altså sundhedsskadelige. Det samme er alkohol og hash. Og at være overvægtig. Og trække vejret i en bilfyldt by. Og bruge freon. Og spise fødevarer med visse tilsætningsstoffer, hvilket findes i nærmest alle fødevarer. Det er også farligt at befinde sig i eller nær et motordrevent køretøj, at flyve, at vælte på cykel, at spille håndbold og så videre. Det er lige så farligt at lade være. Sundhedsrisiko er en del af tilværelsen.
Det kan altså heller ikke være dét!
Tilbage er afhængigheden af cigaretter. Mange rygere tager en cigaret i bestemte situationer. Forunderligt nok er det de samme situationer, hvor andre spiser noget slik, tyggegummi, drikker kaffe eller foretager andre ting. Afhængigheden er relativ. Kan rygeren undvære en aften- eller morgensmøg? Kan forretningsmanden undvære sin bil? Kan teenageren undvære sin mobiltelefon? Kan man lade være med at tænde computeren hvis man keder sig? Kan man undvære kaffe?
Da dette er det sidste punkt, siger udelukkelsesmetoden, at det må være dette. Afhængigheden. Så kan man ellers stille sig ufatteligt undrende til de fleste af dine indlæg omkring rygning, da det ikke er det du hovedsageligt slår på. Hvordan skal afhængigheden da defineres? Hvorfor er "nu skal jeg bare have en smøg" en dæmonisk handling, når "nu skal jeg bare have nogle chips" ikke er det? Hvorfor er "jeg kan ikke undvære smøgerne" en dæmonisk handling, når "jeg kan ikke undvære bilen" ikke er det? HVorfor er "skal vi ikke ud og ryge" en dæmonisk handling, når "skal vi ikke have en kop kaffe" ikke er det?
Ja jeg ved det ikke. Måske du kan fortælle mig det?
Hvem siger jeg har lyst til at tale hos dig.....jeg går til hvorend Herren sender mig...
Så håber jeg godt nok ikke han sender dig forbi mit missionshus. Der var nok en del der ville blive hjemme hvis du skulle tale om rygning. Sikkert alle de dæmonbesatte....
...en kilde som jeg har oplevet holde mennesker fra at give sit liv til kristus
Det må være svært for dig at skulle gå rundt og se på alle os andre, der ikke kan komme til Kristus. Gad vide om det er omvendt?
Machine_A
Bruger
Javel ja.
Når Jesus beder mig holde op med at ryge, så gør jeg det. Hvis han beder mig holde op med at spise chips, gør jeg også det (gør du?). Når han beder mig holde op med at køre bil, gør jeg det (gør du?). Når han beder mig holde op med at se TV, gør jeg det (gør du?). Find selv på flere....
Hvor er det lige, at "vi" forsøger at "helliggøre" os selv? Bare som eksempel? Hvis du lige gider?
»Hvem kan så blive frelst?« v27 Han svarede: »Det, som er umuligt for mennesker, er muligt for Gud.«
jeg har altså troet at dette betød, at det som er umuligt (det at ofre alt, sælge alt og derved opleve frelse) er muligt for Gud, altså at det er umuligt for os mennesker at gøre os fortjente til frelsen, bla ved at holde op med at ryge og for andre drikke.. men har vi troen på jesus, så har Gud gjort det muligt at komme ind i himmerriget..
er det forkert forstået???
Det er ganske rigtigt, at mange ting er umulige for mennesker, men muligt for Gud, men at det, at det er umuligt for os, bliver opvejet i, at Jesus har gjort det for os.
Det har dog intet med rygning at gøre. Faktisk kunne jeg vende det om og sige, at da det er umuligt for mig at holde op med at ryge, har Jesus gjort det for mig. Derved har jeg givet alt til Jesus ved at acceptere, at han har taget det væk, jeg ikke selv kan tage væk. Med dét citat i ryggen, du kommer med, har rygerne netop intet at frygte, for hvis rygning er den dæmonbesatte afstand til Jesus, som nogen siger det er, har Jesus netop fjernet denne afstand, og rygerne er frelst.
#7710 - 04/02/200315:35Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: Pente Costal]
Machine_A
Bruger
Pente, Pente, Pente, du graver din egen grav.
Det er fx fakta at hver 8 dansker er på nerve medicin
Skal de nu også fordømmes til Helvedes pinsler? Ak ak, det er utroligt der stadig findes folk med sådanne holdninger. Hvilken svinsk måde at forkaste hele kærlighedsbudskabet.
Jeg nævnte et fakta.... mange besatte ryger [...] en Hypotese som flere og flere har lagt for dagen...
Flere og flere? Dig ... og hvem er den anden?
folk har aldrig røget så meget før i tiden som man gør idag
Omvendt.
Chem..Kunne du klare dig en uge...uden at fylde kroppen med din tobak??.....
Machine A.. det du skrev før hvor du besvarede mit indlæg, det er jeg også enig i..
Du skrev.::: Da dette er det sidste punkt, siger udelukkelsesmetoden, at det må være dette. Afhængigheden. Så kan man ellers stille sig ufatteligt undrende til de fleste af dine indlæg omkring rygning, da det ikke er det du hovedsageligt slår på. Hvordan skal afhængigheden da defineres? Hvorfor er "nu skal jeg bare have en smøg" en dæmonisk handling, når "nu skal jeg bare have nogle chips" ikke er det? Hvorfor er "jeg kan ikke undvære smøgerne" en dæmonisk handling, når "jeg kan ikke undvære bilen" ikke er det? Hvorfor er "skal vi ikke ud og ryge" en dæmonisk handling, når "skal vi ikke have en kop kaffe" ikke er det..
Jeg har tænkt meget over hvad jeg er afhængig af.. og jeg kan ikke rigtig finde noget, som jeg ikke kunne undvære 10 dage i træk... Udover Vand..
Har i prøvet at faste fra nogle af de ting, som vi er afhænige af??? jeg har... både, mad, tv, og computer.. også istedet været i bøn.. det er fedt, det skulle i prøve, også rygerne.. Så viser vi også overfor Gud at vi IKKE er afhængige... Det kan anbefales, og det gør Gud glad at se, at vi faster for noget til fordel for at søge ham..
MariaMaria
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære pc, det kalder jeg en mærkesag Men har du ikke andre vi kunne drøfte - bare til en afveksling ? Farisæisme, for eksempel ? Jeg har nemlig, efter at have læst alle dine indlæg, fået stor lyst til at begynde at ryge igen - efter 30 års pause! Ikke fordi jeg er afhængig, men i et akut anfald af solidaritet med de forfulgte rygere.
Har du for nylig læst Luk. 18,13 , ellers læs her om farisæeren, som takkede Gud for at han ikke var som den syndige tolder. (Læg mærke til, at han gav Gud, og ikke sig selv æren for sit retfærdige liv!).
".... Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden. For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes."
Kære Pente Costal Vi må som kristne gerne ryge. Men vi bør ikke, for det er som du selv skriver usundt for kroppen og for omgivelserne. Du har fuldstændig ret i at rygning er en afhængighed, men det er for unuanceret at sammenblande cigaretrygning med hashrygning. Det har ikke tilnærmelsesvis de samme følgevirkninger, og hvis du vil nå nogen af brugerne tror jeg du skal hoppe ned fra platformen og se nærmere på fakta. Platform, det siger jeg fordi det du siger om hash virker som om du ikke rigtig har været tæt på det. Det var ikke et angreb på din personlighed.
Du skrev: >Det svageste argument for Rygning fik jeg af en typisk forvirret Imu´er som sagde at det var godt at ryge, for så kan vi relatere til verden..og folk som ikke er frelst kan bedre acceptere os...<
Prøv at indsætte dit eget navn (istedet for Imu´er) og se om du bliver glad eller ked af det.. Nej, selvfølgelig skal vi ikke tage dårlige vaner til os, men måske mente Imu´eren bare at det er held i uheld, at man som kristen ryger har lettere ved at tale med ikke kristne rygere, fordi de så ikke føler sig fordømt. Den der er som én selv, har man naturligt lettere ved at tale med. Klart nok at man er skeptisk overfor en der ikke har de samme laster og brister som man selv. Det sker jo at disse kommer med påtale af ens laster... Og det er jo aldrig rart, vel.
I stedet for at omtale Imu´eren så grimt, kunne du vælge at glæde dig over hans vilje til at dele det gode budskab med disse. For jo, jeg tror da at Gud synes at rygning er noget skidt, pga. det giver os sygdomme. Men når det er sagt, så ser jeg heller ikke andre spøgelser i rygningen. Jeg tror simpelthen ikke på at rygere pga. rygningen, har sværere ved at høre Gud kalde. Det er en påstand du fremfører helt for egen regning, og det bliver ikke mere troværdigt af at du har mange andres ord for at det er sandt. Jeg fatter heller ikke hvorfor du nævner at mange dæmonbesatte er rygere. Du fortæller (så vidt jeg har set) heller ikke hvad sammenhængen skulle være. Du skriver at du nævner det, for at nævne det. - jamen hvorfor det ? Rygning er ikke en større synd end alt andet der skiller os fra Gud/fjerner vores opmærksomhed fra Ham. Vil jeg påstå.
En tilføjelse: De mennesker (rygerne) som kristne rygere så får kontakt med, når disse så ER kommet til tro, kan de jo sammen bede Gud om hjælp til at stoppe med at ryge, hvis de ønsker det. Det er da en positiv fremtidsplan.
Esmaralda
Bruger
Hej PC
Jeg synes lige du skal passe på dit sprog og dine argumenter....
Siden hvornår er det blevet typisk (almindeligt) at IMU´ere er forvirrede. Du er ikke IMU´er og det ved vi godt. Men det er ikke god debat-tone at ophøje sig selv ved at kalde andre trossamfund for typisk forvirrede....
Venlig hilsen Ester
Hej PC jeg vil da godt indlede med at benægte, at der findes tobaksdæmoner. Dernæst: ja, jeg kan godt klare mig flere dage uden at ryge. Der kommer måske lidt abstinenser på andendagen, men dem har jeg overlevet flere gange. Jeg får også lidt ondt i hovedet, hvis jeg ikke får min morgenkaffe. Begge dele skulle jeg snildt undvære, hvios det handlede om evangeliet. Vi skal fornægte ting, når det gælder evangeliet, og det gælder alt, hvad Gud har skabt af gode ting. Probælemet er bare, at det gør det som regel ikke, når det gælder tobak. Vi skal også undvære at spise, hvis det gælder evangeliet, men det betyder ikke, at mad er forkert, og at afhængighed af mad er syndigt. Gud har sakbt det for at det sakl bruges. Men sætter vi mad over Gud, som ved frådseri, så bliver det et problem. Men hjvis vi siger Gud tak og modtager det af ham, er det ikke syndigt. For min skyld må du da gerne kigge IM efter i sømmene, der kommer jeg ikke, men jeg tror nu nok det er pinsebevægelsen og karismatikerne, der skal have den største tur.
Jeg vil lige pointerer, at den måde på at vise sin holdning på, ikke gælder alle Pinsekirker i Danmark. PC har ret i at Pinsekirken ikke ønsker at der bliver røget i områder hvor vi er samlet omkring Jesus. Rygerer bliver ofte henvist til områder hvor rygning er tilladt. Disse steder er oftest i det fri eller i særlige tilfælde uden for matriklen.
At lægge op til at vi skal gå hinanden efter i sømmene, vil være extremt kedeligt, for så har vi gjort os selv til gud. Til gengæld, hvis vi opdager noget, ved et tilfælde, så skal vi opmuntre personen til at se på det som vedkommende gjorder, så han/hun kan fremlægge det for Gud og få en løsning på det.
Ja, desværre findes der nogle som ikke ser evangeliet, som det betyder.
Vi må komme væk fra lænken om fordømmelse. Så vi kan vidre give det budskab som Jesus er kommet med, at vi skal tilgive (glemme hvad andre gør) og vise Guds kærlighed.
Pente Costal
Bruger
Kære lille Søster B...
En ting er at sige at der iorden at ryge fordi evangeliet ikke omtale rygning ved navn...og så derefter...sige..men vi burde det ikke....hvad skal vi bruge det til....? hm...! Hvorfor er der foreskel på smøger og bonger (hash).....begge dele tager megen/ al/alt opmærksomhed og skaber afhængighed m.m. ....Du kan ikke gøre det mere acceptabelt at ryge, ved at sige "du bliver ikke lige så skæv".....
Realiteten er at folk som rygere ikke kan undværer deres smøger.....og bare der har vi allerede en ting som taler imod evangeliet....nemlig at vi skal gøre os fri af ting som kan tage vores opmærksomhed...en kristen ryger som skal tale...ville ikke kunne tale et stærk budskab ud..hvis han samtidig har ryge-abstinenser..eller ret rygetrang....for hans tanker ville være fikseret op tobak og ikke korsets kraft...... (har oplevet talere, som ikke havde hjertet med, pga af at deres tanker var andet steds, og det dræber)
Videre....du snakker om laster...og identifikation.....well.....vi skal forbilledere og lys.....vi skal adskille os og træde væk fra verden....det taler evageliet om......hvordan er rygning kommet ind i kristne krese....svaret er VERDEN...og den skulle vi jo egentlig ikke lade os begdrage af....det var i al fald paulus´s tanke da han skrev sine breve.....men pyt....lad os nappe en smøg?
..jeg ved ikke om jeg vil kalde det en stor synd.....eller en synd....men jeg synes helt klart at man skal begrænse sin rygning meget...eller holde helt op....og jeg har agumenteret for det mange gange...
En sand tjener af troen/ jesus Pente Costal
#7722 - 05/02/200314:06Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: Machine_A]
Pente Costal
Bruger
Vel gør jeg ej.........*S*......
Jeg synes det er foruroligende at folk er nød til at spise lykkepiller/nervemedicin osv..for at være glade og få fred....jeg synes man som kristen burde være bekymret for denne udvikling...og prøve at stå den imod.....men....sandheden er at vi selv er blandt dem......der er faktisk en del kristen der ryger, drikker, tager lykkepiller.....men siger vores Gud ikke til os vi kun skal være afhænige af det der udgår fra Guds egen mund..skal det ikke være evangeliet der skal være vores livline??....
Jeg siger ikke jeg er en bedre kristen....for det er jeg ikke....jeg har haft et synde register som mindede om det gule sider "findes det, findes det her".....Men jeg fandt nåden hos jesus, så du behøver ikke at trække vores debat ned på dit lave plan....hvor vi snakke om at fordømme og nedlade andre mennesker...for det har jeg ikke gjort..at mine tone er skarp er en ting....men jeg er ikke så ringe i min mund som dig...
Du vil have at vide hvem andre end mig som snakke om dæmoner og rygning... Well så skal jeg nævne nogle kendte, for det nytter ikke at nævne en stribe navne af dem jeg omgås til hverdag
Pastor. Jens Garnfeldt (leder for KBC- København bibeltrænings center) www.kbc.dk Christian Hedegaard - www.evangelist.dk David Hogan -prædikant (Mexico) David Hansen -underviser Cindy Jacobs -prædikant (usa) Benny Hinn -prædikant (canada/usa) ...mfl.
Du siger det er forkert...at vi ryger mere....well...slå op i Who´s statistikbog...og erkend
....og ja...jeg kan godt klare en uge, ja selv år uden at fordømme nogen...jeg lader min Herre udveje ret og uret....men jeg ville ikke klare en enkelt dag uden Jesus eller uden at vidne om ham..
I Kristus PC
Jeg synes emnet er spændende, men jeg vil ikke fortsætte debatten med dig. Al respekt for dine meninger, men din måde at argumentere på skuffer mig meget. Du skriver til mig i et sprog som jeg ikke vil acceptere.
Det er en vigtig debat du har åbnet, men jeg synes du træder lovlig meget på folk undervejs i dine indlæg. Prøv som sagt igen, at indsætte dit eget navn i stedet for ham/hende du skriver til. Ville du gerne at vi andre talte sådan til dig ?
#7725 - 05/02/200316:57Re: Blinhed og fornægtelse
Machine_A
Bruger
det gør den smøg du ryger, og som jeg får ned i mine lunger.....Forbandet værer den der bringer en anden til fald
og
fakta er at mange af de dæmon-besatte ryger....det kan du ikke lave om på---Pg så må man jo lægge 2 og 2 sammen
og
Hvis du så benægter at folk [der ryger] er besatte, jaah...så vil jeg gerne bede for dig....
og
prøver at bekæmpe en kilde [rygning] som jeg har oplevet holde mennesker fra at give sit liv til kristus
og
en kristen ryger som skal tale...ville ikke kunne tale et stærk budskab ud..hvis han samtidig har ryge-abstinenser
Og så siger du til MIG at du ikke vil ned på mit "lave plan" med fordommelse og nedladenlse? Hold da op mand, du har godt nok en underlig måde at føre dig frem på...
Som Søster B - som det lykkedes dig at håne forbløffende hurtigt - vil jeg trække mig ud af debatten. Du er simpelthen spild af tid.
Vi kan ikke undskylde med at andre opføre sig på en måde, der gør at vi reager på den måde som de gør.
Tilgivelse over den der siger noget dårligt og tage afstand fra det, uden at kaste noget tilbage.
Jesus ønsker at vi skal ligne Ham. Da menneskerne hånede og alt det andet nedladende, så gjorde Jesus ikke gengæld. Han elsker disse mennesker og det eneste Hans herte var fuldt af og som Han sagde :"Tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør." Jesus ønsker at vi skal velsigne dem der er gør os ondt. Vend den anden kind til. TILGIVELSE!!!!!
Dem der gør noget imod os, lad det være til regnskab mellem dem og Gud, men tilgiv og lad være med at kaste igen.
Jeg ved selv det er svært, men det er noget vi må have i vores tanker. Jesus siger : Hader du mennesket der er serie morder, så hader du mig.
#7727 - 05/02/200317:56Re: Blinhed og fornægtelse
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Pente Costal.
Nu har du lavet en liste over folk, som udpeger rygning til at være dæmonisk. Måske kunne du også lave en liste over bibelsteder, hvor der står, at rygning er dæmonisk? Jeg har læst Hedegaards bog, men det ser nu nærmest ud til, at han med sin dæmonisering af næsten hvad som helst glemmer, at den kristne faktisk stadig har en syndig natur! Fx. når også vrede, utugt, mord, aggressivitet, alkoholmisbrug osv. udnævnes som dæmonbesættelser, der bare kan ordnes med en exorcisme - men den går altså ikke - for det kommer fra hjertet, siger Jesus. Matt. 15, 17-20. I sammenhængen siger han også, at det ikke er det, der går ind i munden, der gør mennesket urent, men den synd, der kommer inde fra hjertet. Det udspringer af en diskussion om at spise med uvaskede hænder(se Matt.15, 1-20). Mon ikke vi kan drage en parallel her: i dag kunne vi også sige, at det er mest hygiejnisk at vaske hænder, før man spiser, men det skal ikke gøres til et spørgsmål om synd. Omend man sikkert også kunne anføre diverse sygdomme, man kunne få af ikke at vaske hænder. (Men i teksten handler det jo om tradition.)
Nu ryger jeg ikke selv, og jeg er da udmærket med på, at rygning er usundt. Men derfor mener jeg ikke, man kan kalde det synd eller lave selvhelliggørende menneskebud om det. Det er godt at leve sundt, men vi må ikke binde hinandens samvittigheder med bud, som Bibelen ikke giver os.
Jeg kunne godt tænke mig et svar på din inkonsekvens: er det så ikke også "dæmonisk" helst at skulle have sig en kop kaffe at vågne op på - eller et stykke chokolade at holde energien gående på i eksamenslæsningen - eller at nyde en ugentlig kage sammen med en veninde? For slet ikke at tale om, at vi jo har brug for mad!
Og hvis ikke du opfatter det som "dæmonisk", hvorfor så ikke, hvis / når det også er afhængighed? Hedegaard & Co. er evt ikke kommet så langt i deres overvejelser, eller hvad?
Med venlig hilsen AnnePande. (Kaffekande ) (den af en morgenkaffedæmon besatte, og i øvrigt udstyret med en temmelig sød tand eller 2 ... hmm ... ve dog! )
#7728 - 05/02/200318:05Re: Blinhed og fornægtelse
kristina
Ordstyrer
Bruger
Kære pente costal,
Også jeg har besluttet mig til at opgive debatten med dig. Den lykkes simpelthen ikke. Der er som om du ikke vil lytte, og du svarer ikke på forslag og spørgsmål, og din debatform er langt væk fra Netiketten (prøv selv at læse).
Men jeg vil bede for dig, for jeg synes du er kommet helt galt fra start og kører hæsblæsende afsted nede i grøften.
Kunne du ikke overveje at indhente en "second opinion" om din forkyndelse (ikke bare om rygning, det er bestemt en detalje) men om hele den kristne lære ?
Selv om jeg kan forstå, at du befinder dig godt hos Garnfeld i KBC, så mener jeg du skulle give andre kirkelige retninger en chance. Prøv en gang at tage Gaffa-tape for munden, og gå ind og lyt til forkyndelsen nogle andre steder - så mange andre steder som muligt - jeg havde nær sagt lige meget hvor !!
Kære pc, jeg ved du er en ildsjæl - giv nu dig selv en chance, så du ikke mister jordforbindelsen og brænder op et eller andet ukendt sted i atmosfæren - du vil da gerne kunne have det godt også med andre kristne end lige KBC'ere ?
Men dette er så det sidste fra mig - indtil du en dag helt skifter stil og holdning til dine medmennesker, og til dig selv.
Jeg håber og tror på, og beder for, at det vil ske !
Hej Annepande og andre debatterende, Jeg synes lige jeg vil blande mig lidt i denne debat...
Annepande (kaffekande ) - du skriver:
Jeg har læst Hedegaards bog, men det ser nu nærmest ud til, at han med sin dæmonisering af næsten hvad som helst glemmer, at den kristne faktisk stadig har en syndig natur!
Jeg tror faktisk at der er forskellige opfattelser af lige præcis dette udsagn. Nogle ville nemlig hævde at det hængte således sammen: Ja, som mennesker har vi gennem Adam som syndede en syndig natur, men gennem Ham, som var retfærdig (Jesus) og som nu bor i os, er vi blevet forvandlet og gjort med en ny og retfærdig natur.
Paulus skriver i 2 Kor. 5:17: "Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!"
Og Paulus skriver i Romerbrevet 6:6-7: "Vi ved, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet sammen med ham, for at det legeme, som ligger under for synden, skulle tilintetgøres, så vi ikke mere er trælle for synden; den, der er død, er jo frigjort fra synden."
Mange kan ikke forlige sig med det Paulus skriver her, fordi de enten i deres eget liv eller i andres har set og oplevet syndens hærgen, og derfor hellere vil slå sig til tåls med at vi er skabt som syndere, og det er der bare ikke noget at gøre ved. Nu er jeg en person der elsker at søge Gud for svar, både i bøn og ved at læse Hans ord. Mit spørgsmål var hvorfor så mange kristne, som burde være nye skabninger, som burde være døde til synd, som burde være slaver af retfærdigheden, i stedet stadig var slaver af synden?
Dette skrift gav mig svaret: Romerbrevet 6:12-13: "Lad derfor ikke synden herske i jeres dødelige legeme, så I adlyder dets lyster. Stil heller ikke jeres lemmer til rådighed for synden som redskaber for uretfærdighed, men stil jer selv til rådighed for Gud som levende, der før var døde, så I bruger jeres lemmer for Gud, som redskaber for retfærdighed. Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven, men under nåden."
LAD DERFOR IKKE SYNDEN HERSKE! Wow - det er op til os! Vi kan lade synden herske, eller vi kan vælge ikke at lade den herske! Da vi nu er under nåden, har synden ikke længere magt over os, som den havde under loven, hvor "det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg" (Rom 7:18).
Mht. til det debatten omhandler nemlig rygning, så er rygning jo et afhængighedsforhold. Ikke alene er det et afhængighedsforhold, men det er et afhængighedsforhold til noget, der har en stor risiko for at åbne døren for sygdom og død. Man kan selvfølgelig diskutere frem og tilbage, hvad man også gør, om der er tale om dæmonisk aktivitet, men man behøver faktisk hverken være åndelig bevist eller kristen for at kunne se, at rygning er yderst skadeligt!!! Statistikken taler for sig selv, og jeg har da selv været vidne til at min egen far blev taget bort alt for tidligt, på grund af de dødbringende følgevirkninger af denne uvane.
Jeg tror at afhængighed, hvordan den end måtte manifesteres - rygning (i overdreven grad), alkoholisme, sexuelle manier m.v. skyldes dæmonisk aktivitet. Eller lad mig sige det på denne måde - er det noget der holder os som slave, noget der binder os og holder os fast, så tror jeg det er et resultat af dæmonisk aktivitet. Der er nemlig ingen tvivl om at Satan ønsker at holde os bundet. Han ønsker at have noget på os. Han ønsker at have anklagepunkter imod os, og har han det, kan han berøve os vor frimodighed og selvværdsfølelse. Det er vigtigt at vi kan komme til Faderens trone uden at føle os fordømte, for gør vi det, er det meget sandsynligt, at vi snarere holder os væk, og det er ikke meningen...
Men rygning er da et ømtåleligt emne, og man skal i den henseende passe på hvad man siger, men jeg ville da til alle tider, lige så vel som enhver læge ville, råde en person til at holde op med at ryge, i det jeg i mit eget liv (med min far) har set hvad det kan føre til...
#7730 - 06/02/200313:54Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: Carsten]
Machine_A
Bruger
Hej Carsten.
Jeg springer lige ned til de afsnit, der omhandler rygning, da jeg ikke finder de andre afsnit du skriver kan forbindes til rygning, selv om de naturligvis er interessante alligevel.
Det er rigtigt at rygning er et afhængihedsforhold. Dét kan man så tage ud og granske nærmere, om dette afhængighedsforhold kan isoleres som værende fuldstængid unikt, eller om det er et ikke-skadeligt afhængighedsforhold (ignorer de skadelige virkninger indtil videre).
På ingen måde kan arten af afhængighedsforhold sammenstilles med alkoholisme eller stofmisbrug. Alene af den grund, at buddet om, at vi ikke må drikke os fulde, ligger i, at vi skal være klar til selve dagen. Det er vi ikke hvis vi er bedøvet i alkohol eller stoffer, men rygning sætter ikke dele af hjernen ud af funktion.
Afhængighedsforholdet ligger derfor i, at en smøg er noget man skal have. Dertil kommer så graden af afhængighed. Lad mig sige med det samme, at jeg kan blive lige så umulig at have med at gøre, hvis jeg ikke får en kop kaffe når jeg har lyst til det eller en pose chips når jeg har lyst til det (som eksempler), som når jeg har lyst til en smøg. En anden grad af afhængighed (som nogen vil mene er åndsvagt at bringe ind her - men overvej det nu lige en gang mere) er min afhængighed af min bil. Hvis min bil ikke er til stede, når jeg skal til et møde eller kundebesøg, kan jeg ikke komme til mødet eller kundebesøget. Havde jeg ikke min bil, havde jeg blot købt en anden. Havde jeg ikke en anden, måtte jeg opgive mit arbejde. Min bil er derfor uhyre vigtig for mig. Langt vigtigere end smøgerne. Det samme gør sig gældende med min computer. Uden den ville jeg heller ikke kunne arbejde.
Hvilken afhængighed (isoleret fuldstændig fra sundhedsrisikoen) er da mest farlig? Prøv engang selv at løbe alle de ting igennem, som du bruger dagligt, og find ud af hvilke du uden problemer ville kunne undvære og hvilke konsekvenser, du er villig til at tage. Jeg går ud fra du vil svare - som jeg - at du kunne undvære alt undtagen Jesus. Men dén tæller altså ikke i denne sammenhæng, da den ikke er realistisk.
Dernæst ender vi ved sundhedsrisikoen. Er det sundhedsrisikoen i sig selv der er "synden"? Nej, så absolut ikke. Sundhedsrisiko er jo ikke et synonym for rygning. Sundhedsrisiko er risiko for at miste sin sundhed og i værste fald dø. Vi taler altså om skadesvirkninger og dødsfald. Min farfar døde meget ung af et hjertetilfælde uden at være ryger (sandsynligvis hårdt arbejde). En af mine venner døde som følge af alkohol. En anden af mine venner blev dræbt under kampvognsbeskydning i ex-Jugoslavien. Din far døde som følge af rygning. Hvilken af disse tilfælde, kan vi karakterisere som mest sundhedsskadelig? Dem alle, naturligvis, da de alle har haft den tragiske slutning at resultere i dødsfald. Hvad skal vi da holde os fra? Kun rygning, men ikke hårdt arbejde, alkohol og FN-tjeneste? Hvor stor en sundhedsrisiko udgør tillige min bil? Det er jo heller ikke ufarligt at befinde sig i trafikken.
Jeg kan ikke se nogen legalisering af at betragte rygning som Satans værk. Det virker mere som nogen i blinde har udpeget et bogstav i alfabetet, og derefter nægter at vedkendes, at der findes 28 andre bogstaver i samme alfabet. Og det er ikke uden grund, for at udpege de resterende bogstaver i alfabetet, vil resultere i nogle konsekvenser, der er uoverskuelige og aldeles uacceptable. Derfor er det meget nemmere at fastholde et enkelt bogstav som skurk, som Pente har gjort, og så nægte eksistensen af andre.
Tilbage til de første afsnit du skriver. Grunden til, at jeg ikke kan bruge dem i denne debat er, at de ikke siger noget om, hvad der er synd og hvad der ikke er, og derfor ikke taler imod rygning, medmindre man definerer rygning som en synd. Og det er jo netop det, vi diskuterer, om det er eller ikke er. Se evt. tidligere indlæg, hvor det lige så klart påvises, at rygning ikke er en synd.
Slutteligt er vi dog enige om, at sundhedsmæssigt er det bedst ikke at ryge. Men anti-rygerne må snart indrømme, at det ikke er for sjov, når det nu gentagne gange i nhederne er blevet påvist, at fedme er en LIGE SÅ STOR sundhedsrisiko som rygning. Det er bare noget nyt, at rygning pludselig har fået konkurrence som sundhedsskadeligt. Så i samme omfang, som jeg vil opfordre folk til ikke at ryge (selv om jeg ryger selv) vil jeg opfordre folk til ikke at blive overvægtige - blot vil jeg ikke påstå, at deres overvægt er en synd indført af dæmonbesættelse, ligesom andre heller ikke bør påstå dette om rygning, når der ikke på nogen måde er bibelsk belæg for at påstå det.
#7731 - 06/02/200314:34Re: Blinhed og fornægtelse
malli
Bruger
Hej Carsten
Jeg hører også til den kategori, der har mistet p.g.a. rygning. I mit tilfælde var det min far, der døde i en alder af 60 år! pga forkalket kranspulsåre = rygning. Jeg har selv forsøgt et utal af gange at stoppe, har været til forbøn et utal af gange, har efterfølgende bekendt "Jesus HAR taget min rygning". ALLIGEVEL ryger jeg, banker mig selv i hovedet, for jeg har lovet Jesus mange gange at NU var det slut - hen og bede om tilgivelse. Forfra. Jeg VIL gerne holde op, kan absolut ikke forsvare det helbredsmæssigt - men falder i igen og igen. Dette afholder mig dog ikke at fortsætte med at komme til Jesus!, men det er altså lettere sagt end gjort at stoppe med rygningen.
Med venlig hilsen
Malli
Kender til det. Man ønsker at ændre sig og love Jesus det gang på gang. Det er som at rive sig selv op i håret, men hver gang så ender man samme sted.
Hvorfor gør man så det? Jo, det er p.g.a. at man har for meget af Rom. 6 i sin hverdag. Man ser at nu er man faldet i igen og må "traske" hen til Jesus og bede om tilgivelse.
Jeg har et forslag til dig, for det virker hver gang for mig og jeg må erkende, at jeg har det i tankerne, når der er noget der skal rettes op på. Af den simpel grund, at det virker hver gang.
Når du tænder en cigaret for at ryge, så skulle du sige : "Tak Jesus, for at du vil fjerne trangen til denne cigerat og at Du må gøre, at den smager elendigt." Så kan du synge lovsange til Jesus og måske tage et par sug imens du synger. Hvis du så syntes at de 2 gange har været nok, så slukker du den og lægger den tilbage til de andre, mens du synger viderer, eller du ryger den helt færdig. Det væsentlige i dette er, at du ikke gider tænke på at du ryger, men at du er taknæmlig over for at Jesus har befriet dig fra at ryge. Gør du det, så er du kommet over i Rom. 7 og du vil erfarer, at der begynder at ske noget med smagen af cigaretterne.
#7733 - 06/02/200317:25Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: steincke]
Anonym
Anonym
SE HER - EN OPMUNTRING. Hej Steincke Det du siger med at cigaretterne vil komme til at smage anderledes - det har jeg faktisk oplevet! Helt utroligt. Jeg bad Gud om at hjælpe mig til at stoppe med at ryge, og gradvis er jeg trappet ned fra over 10 stk. om dagen til under 5 stk. om dagen. Det er sket fordi jeg som tiden gik, ikke længere havde samme rygetrang, og heller ikke syntes ligeså godt om smagen som før. Jeg tror det er Gud som har besvaret min bøn. Når der er noget man virkelig ønsker skal ske, så er det for vildt fantastisk når Gud endelig griber ind. Ikke mindst i forhold til sådan noget som rygning, hvor man måske føler at "det burde jeg kunne klare uden Guds hjælp".
#7734 - 06/02/200317:31Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: malli]
Anonym
Anonym
Kære Malli ja hvor har du ret. Det er IKKE let. Jeg er også kun trappet ned pga. jeg ikke havde samme behov som før. Det var IKKE fordi jeg bare var beslutsom, som du også kan se i mit indlæg herover. Gud være med dig,
#7738 - 07/02/200310:34Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: malli]
Pente Costal
Bruger
Hej Malli..
Det lyder hårdt at skulle "gå i stå" og ikke komme nogen vejne.. men efter som jeg " kender dig" lidt...fra din indlæg og din Guds tro, tror jeg nok du skal få gode resultater at se...bare hæng i...altså med at holde på *S*
God bless
PC
#7739 - 07/02/200310:37Re: Blinhed og fornægtelse
[Re: Machine_A]
Pente Costal
Bruger
Du siger:
"På ingen måde kan arten af afhængighedsforhold sammenstilles med alkoholisme eller stofmisbrug. Alene af den grund, at buddet om, at vi ikke må drikke os fulde, ligger i, at vi skal være klar til selve dagen. Det er vi ikke hvis vi er bedøvet i alkohol eller stoffer, men rygning sætter ikke dele af hjernen ud af funktion."
Øh....nej! .....Hvad så når en der ryger står og trænger til en smøg, altså for ryge abstinenser.....det er da vel ikke meget bedre
mvh- PC
Jeg er ny her, men alligevel vil jeg sige et par ord Jeg synes det er dejligt at se nogen der tør stille spørgsmålstegn ved ting som man ikke tænker over. Sådan nogen som dig har vi brug for....men... Du er meget provokerende, og det gør at du taber meget på gulvet... Snak lidt mere nuanceret, ellers godt ord. -Gud er god ved den trofaste...
#7741 - 07/02/200320:57Re: Blinhed og fornægtelse
Machine_A
Bruger
PC: "Hvad så når en der ryger står og trænger til en smøg, altså for ryge abstinenser.....det er da vel ikke meget bedre [end alkoholisme og hashvirkninger]"
Nu har jeg aldrig oplevet nogen, der har haft så alvorlige rygeabstinenser, så jeg blev bekymret for, om de kunne tænke klart, huske deres egen navn, vidste hvor de var, ikke kunne styre de fornuftbetonede dele af hjernen eller lignende ting, der gør sig gældende ved svære påvirkninger af alkohol og hash.
Ikke for at spille smart, men det virker som om, du ikke rigtig har været så meget i selskab med fulde eller "skæve" folk. I så fald du har, ville du også vide, at abstinenserne og påvirkningerne er oceaner fra hinanden.
Lystbetoningen kan man stille spørgsmålstegn ved. Men som sagt er det er gråzone, da jeg nok lige så ofte har hørt på folk, der havde lyst til en is, en sodavand, noget slik, chips, at komme ud i solen og lignende, som jeg har hørt folk sige, at de havde lyst til en smøg. I samme omgang drikker jeg 2-3 kopper kaffe for hver smøg jeg ryger (normalt). Så i mit tilfælde, ville smøgerne altså være en biting sammenlignet med arhængigheden af kaffe, hvorfor en direkte syndig forbindelse til smøgerne ikke rigtig kan opretholdes med disse argumenter.
#7742 - 10/02/200322:12Re: Blinhed og fornægtelse
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carsten.
Nej, man behøver ikke være specielt åndeligt bevidst for at se, at rygning er sundhedsskadeligt. Men behøver man blande dæmoner ind i det? Den behøver vel ikke være længere end, at røgen er usund for kroppen, uden at man skal overåndeliggøre det?
Til det andet, det med synd eller ikke synd. Du har ret i, at vi har vores syndige natur i kraft af Adam og den nye natur / skabning i kraft af Kristus. Da jeg skrev, at vi har en syndig natur, var det ikke for at benægte nyskabelsen. Men sagen er jo, at begge dele findes i os! Hvis du mener, at den syndige natur er væk, er det ikke rigtigt iflg. Romerbrevet. Det beskriver nemlig begge dele. Både hvad vi er i Kristus: døde for synden, som ikke længere skal være herre over os. Og hvad vi er i os selv: Rom. 7, 18-19: " Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg." Dette er en almen kristen erfaring til alle tider. Mon ikke også for dig, Carsten, hvis du skal være ærlig? Det står altså ikke i vor magt bare at vælge at holde op med at synde, som du ser ud til at mene. Men netop derfor lyder det befriende budskab i kap. 8: "Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden". Rom. 8, 3-4.
Men det er jo ikke det samme som at slå sig til tåls med, som en sovepude, at man er en synder. Det nye liv er en realitet, og det er kampen mod synden også. Men grundlaget for det altsammen er, at Jesus har gjort os retfærdige af nåde og forsonet os med Gud ved sit blod.
Det er bare ikke altid, vi ser det nye liv. Ofte er det kun synden, vi ser, som Paulus beskriver det i Rom. 7. Men netop da må troen holde sig til det, den ikke kan se, at frelsesværket er fuldbragt.
Gal.5, 17 siger det lige så klart: "For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil".
Jo - den kristne har stadig en syndig natur! Og vi bliver ikke syndfri her på jorden, omend vi bliver helliggjort. Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. 1. Joh. 1, 8. Det nytter ikke at sige, at den kristnes synd skyldes dæmoner, som blot skal uddrives, som Hedegaard siger. Det står ingen steder i Bibelen. Fx. Paulus formaner masser af steder kristne til opgør med synd - læs bare hele 1. Korintherbrev - men han henviser altid til bod og opgør, aldrig til dæmonuddrivelse! Hvordan skulle dæmoner også kunne tage bolig i mennesker, hvor Guds Ånd har taget bolig?
Hej Annepande, Syndens magt er brudt i mit liv, og jeg kan derfor vælge ikke at følge Satans fristelser. Satan kommer for at friste kødet, men hvis kødet er dødt, så kan han friste herfra og til dommens dag...
...men selvfølgelig kender jeg til at blive fristet. Selvfølgelig kender jeg til at "købe en af Satans løgne", og endda at gøre det igen og igen og igen og igen og igen. Men da det gik op for mig at Guds ord sagde at ikke skal LADE SYNDEN HERSKE, da rejste jeg mig op da fristelsen kom, priste Gud i stedet for at bøje mig for Satan, og Satans og hans ragelse forlod mig! Amen.
Han har ikke magt over os længere, for vi kan vælge at følge ånden og ikke kødet, men sørgeligt nok, så vælger mange af os kødet (been there - done that, but no more!!!)
#7744 - 11/02/200301:24Slut med at synde ?
Anonym
Anonym
Kære Carsten,
som jeg forstår dig i dette:
Han har ikke magt over os længere, for vi kan vælge at følge ånden og ikke kødet, men sørgeligt nok, så vælger mange af os kødet (been there - done that, but no more!!!)
BUT NO MORE ? Synder du så aldrig mere ?
Det må være mig der læser dine ord forkert ???
Ja, undskyld jeg er ordkløverisk måske. Men nu siger jeg bare, hvordan en der ikke kender dig personligt, kan opfatte de ord du skrev. Så er du opmærksom på, at det ikke sker overfor nykristne fx.
Når jeg taler om at synde, så taler jeg om at bevidst og med vilje fortsætte med at leve en syndig livsstil - bevidst gang på gang på gang begå den samme synd, velvidende at det er forkert. Jeg taler om at være i fangenskab af synden, og om ikke længere at være det...
En syndig livsstil eller et fangenskab i synd kan f.eks. være at man hele tiden stjæler, hele tiden lyver, hele tiden bander, er slave af pornografi m.v...
Jeg taler ikke om at den smutter, for det sker skam hver dag, men jeg taler om ikke længere at være i fangenskab og at det ikke længere er synden og de syndige lyster der har overtaget...
Lad mig også tilføje, at vi mennesker ville være i alvorlige vanskeligheder, hvis vi skulle prøve at kvalificere os til himlen af vor egen retfærdighed. Det er umuligt. Det kan vi ikke. Det er derfor vi har brug for en frelser, og det er derfor at det er Hans retfærdighed vi iklæder os, og ikke vor egen...
#7746 - 11/02/200311:18Re: Slut med at synde ?
Machine_A
Bruger
Hej.
Emnet er heldigvis nu drejet væk fra rygning og over på noget langt mere interessant: den beviste og ubeviste synd! Det kunne være meget interessant at føre dette videre i en ny tråd, men det har vist været prøvet før uden større success - måske er det et ømt emne?
Jeg kan da ikke sige mig fri for den beviste synd. For eksempel kører jeg som en gal hver anden gang jeg skal til kundemøder fordi jeg altid er sent på den. Og det mener jeg faktisk at man ikke må. Nu er det jo ikke ligefrem udspecificeret i Bibelen hvordan man skal befærde sig i motorkøretøj på offentlig vej, men alligevel. Verdens lys og alt sådan noget.
Om man derefter kan vurdere på sin samvittighed og/eller bede om tilgivelse, kan vel være en væsentlig faktor.
Du har fuldstændig ret. Hvordan kan synden friste noget som er død og begravet?
Kan nogen gå hen til et gravsted og lægge en byrde på den begravede?
Det mener jeg ikke der er nogen der kan. Men så længe der er nogen som tror det er sådan, så vil de altid være i kap. 7 i deres hverdag. Du har ret, Carsten, at mange kristne kan ikke se det budskab som du nævner i Rom. kap. 8, desværre. De vil helst holde fast i at vi ikke døde med Jesus og opstod med Ham, men at synden stadig har betydningi vores liv. (kap. 7)