Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#7748 - 11/02/2003 20:31 Ville Jesus køre dørtræk på landevejene ? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

....mon dog...

Nu er det jo ikke ligefrem udspecificeret i Bibelen hvordan man skal befærde sig i motorkøretøj på offentlig vej, men alligevel. Verdens lys og alt sådan noget.

Nemli´

Søster B.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#7749 - 11/02/2003 20:55 Re: Slut med at synde ? [Re: Carsten]
Anonym
Anonym

Kære Carsten,

mange tak for forklaringen. Jeg tror, at jeg er lidt nærmere en forståelse af dine ord.
Den katolske Kirke skelner også (delvis) mellem bevidste og ubevidste synder.
En synd fx. sladder, kan være bevidst eller ubevidst = alvorlig, eller mindre alvorlig. Synd er altid alvorlig, men selvfølgelig mere alvorlig, hvis du gør det vel vidende at det er forkert.
Det er lidt i forbindelse med det du siger, ikke ? At du nu ikke mere begår de synder du VED er synder.

Hvis jeg kendte dig personligt, ville jeg nok hurtigere have forstået det du siger om dit liv. Om din sejr over synden.
Jeg er nok lidt for "dansk", jeg tænker: Sejr over synd - det har kun vore Helgen. Men hvem siger ikke også, at der ikke lever kommende helgen i dag.
Du ku være sådan et menneske. Det ved vi ikke endnu.
Undskyld, at jeg ikke så den mulighed før, men bare så mine egne forestillinger i dine ord.

Med venlig hilsen
Søster B.

Mother Theresa bliver saligkåret d. 3.oktober i år..

Til toppen 
#7750 - 12/02/2003 13:48 Re: Aha...!!! [Re: Carsten]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Carsten

Indtil nu har du sagt at der OVERHOVEDET ingen synd fantes hos dig. Den kunne jeg ikke følge.

Nu deler du det op i bevidst og ubevidst synd, den kan jeg bedre følge.

Men har jeg forstået det rigtigt hvis jeg tror du mener at der ikke er straf for den ubevidste synd????

I den trosgren jeg kommer i har vi delt synden op i "at leve i synd" og "at falde i synd". Jeg mener at det der med at "leve i" er noget som skal og (delvist) kan undgås. Hvor i mod jeg ikke tror at den med at "falde i" kan undgås - den kan måske minskes, men ikke undgås.

Jeg tror også at der er lige stor straf for én synd som man "kun" er faldet i og én synd som man har levet i. Jesus skal på banen i begge tilfælde for at rense os.

Hvis man stædigt VIL fortsætte med at leve i synd mener jeg ikke man har givet sit liv over til Jesus....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#7751 - 12/02/2003 15:45 Re: Aha...!!! [Re: Esmaralda]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
Ja esmaralda.. det kan jeg godt sige AMEN til..

det mener jeg heller ik man har.. lever man stadig et liv i synd.. så r man ikke omvendt.. og det er omvendelsen som gør os at vi lever så vi kan se synden udefra, og kan selvfølgelig falde i den.. men den er ikke længere kødest som vi lever efter men ånden..

Men tror du ikke også at det var det carsten mente?

MariaMaria

Ændret af MariaMaria (12/02/2003 15:46)

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#7752 - 12/02/2003 19:57 Re: Slut med at synde ? [Re: Carsten]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carsten.

Desværre er det nok bare ikke helt så enkelt, det med at lade være med at synde.

Det er rigtig nok, at når man bliver kristen, så vil man (som regel i hvert fald) aflægge sig nogle ydre syndige vaner, som de eksempler du nævner: at bande, stjæle, lyve osv. Tilsvarende vil man på den anden side begynde at læse i Bibelen, bede, gå i kirke, deltage i nadveren osv. Alt sammen godt og vigtigt.

Men den, der er ærlig overfor sig selv og Gud, vil også efterhånden opdage, at trods al ydre fromhed har vi stadig et oprørsk hjerte, der er bundfordærvet af synden og endda inderst inde har lyst til den! Og selv om vi har en nyskabt vilje, der gerne vil gøre Guds vilje, stritter kødet imod alt, hvad det kan. Det er simpelthen en så integreret del af vores natur, at det ikke nytter noget bare at tage sig sammen og sige nej. Det er jo derfor, vi oplever at falde i igen og igen, som du også beskriver.

Det er jo derfor, vi har brug for en frelser, der kan bære og sone vores synd og rense os fra den. Når vi har lyttet til loven og opdaget, at vi er så store syndere, at vi under ingen omstændighed selv kan forbedre os, så driver loven os i favnen på Jesus, som er denne frelser. Alt, hvad han har gjort på korset, er nok til tilgivelse og frelse for os, og vi kan ikke trække noget fra eller lægge noget til. Han tilregner os sin retfærdighed, så vi kan være retfærdige og rene overfor Gud. Og på grund af ham bliver vi Guds børn.

Som før sagt vil jeg ikke benægte, at vi også er nye skabninger i Kristus. Men vi lever også i en spænding: Allerede og endnu ikke.
Vi er allerede befriet for synden - men endnu ikke fuldt ud. Allerede retfærdiggjorte - men endnu ikke syndfrie. Vi er allerede hellige - men behøver formaning til at blive, hvad vi allerede er!
Syndfrie og fuldkomne bliver vi først i herligheden.
Derfor kan Paulus skrive både om det nye liv i Kristus i frihed fra synden (Rom. 6), om magtesløsheden overfor synden trods frihed fra loven (Rom. 7) og om Åndens nye liv i frihed fra døden samtidig med, at vi sukker under lidelser og forgængelighed (Rom.8).

Jeg vil dog også sige, at en kristen nok falder i synd, men må ikke slutte fred med den. Det er en væsentlig forskel. Men evt. er det også det, du mener?

I øvrigt kan jeg anbefale dig at læse "Stengrunden" af Bo Giertz (Lohses Forlag). Den beskriver mange af de her nævnte ting, og mere til, i romanform. En rigtig god bog, som jeg kan anbefale alle at læse.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#7753 - 12/02/2003 20:12 Re: Blinhed og fornægtelse [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steincke.

Har jeg forstået det rigtigt, at du mener, at enten befinder man sig i Rom. 7 eller også i Rom. 8, og at en kristen aldrig bør befinde sig i Rom. 7?

Så vidt jeg kan se, er det ikke en beskrivelse af 2 trin, men 2 forskellige virkeligheder ved siden af hinanden.

Det er jo også netop den kristne apostel Paulus, der siger: "Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg." (7, 14-15 og i øvrigt resten af kapitlet). Konklusion v. 25: "Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov".

Der er tale om en dobbelthed: allerede fri fra synden, og endnu ikke fuldt ud fri.
"Simul justus et peccator" = samtidig retfærdig og synder.
Se i øvrigt mit svar til Carsten.

Med venlig hilsen Anne Pande.

Til toppen 
#7754 - 12/02/2003 22:35 Re: Blinhed og fornægtelse [Re: AnnePande]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Annepande,
Når jeg læser kapitel 7 som du citerer fra, så ser jeg at Paulus beskriver hvordan det er at være og leve under loven, og hvis man læser den større sammenhæng vil man se, at således er det ikke længere...

Det du citerer mener jeg ikke er en beskrivelse af det kristne liv, men det jødiske liv (Paulus levede før) under loven...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#7755 - 12/02/2003 22:38 Re: Slut med at synde ? [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej AnnePande.

Lige en meget kort svar. Du skulle prøve at læse Frifundet og Retfærdiggjort af Anders Ova, som kan fåes gennem Royal.

Den tager hverdag op og ser på hvilken dybte der er i frelsen gennem Jesus. Når du har læst den, vil du med sikkerhed opdage endnu dyber kærlighed som Gud har til os.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#7756 - 12/02/2003 23:20 Re: Blinhed og fornægtelse [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Anne Pande.

Jeg håber ikke at en kristen går tilbage for at være i kap. 7. Personen lukker af for en velsignelse der overgår enhver forstand.

Kap. 7, er et kapitel, vi som kristne bliver opmærksomme på i vores liv. Vi kan så blive i kap. 7 i vores kristne liv og aldrig modtage den frihed der er i kap. 8. Oftest p.g.a. at man som kristen ikke høre om livet i kap. 8. Nuvel, der bliver måske fortalt lidt om det, men man vælger at kigge gennem "sprækken" til kap. 8, for den giver trøst når den ses på "afstand". MEN lukker man op for kap. 8, så får man meget mere end trøst, man får simpelthen en frihed gennem Jesus som er så stærk, at alt andet blegner i nåden fra Gud.

Det er en 2 trins beskrivelse. (Faktisk 3 trin, for kap. 9 er den sidste. ) For går man tilbage til kap. 7, så åbner man muligheden for at komme væk fra Gud, for så åbner man op for loven som er Satans bedste våben til at lægge en kiv ind mellem Gud og os. For ikke at lave misforståelser. Så ønsker Gud ikke denne situation, men Han tvinger os ikke til at lade være med at gå tilbage.

Hvis du nå tænker dybt over de ord som står i kap. 8, så står der at vi er døde fra synden. (på mange måder i hele kap.) Så må jeg jo stille spørgsmålet, hvad betyder det at være død? For mig betyder det, at det ikke er levende. Altså når vi er døde med Jesus og genopstår til et liv (at leve) med Ham, så må der unægtelig være tale om at synden er begravet, for hvis den ikke er det, så lever Jesus med synd i vores liv og DET PASSER IKKE. Går vi så tilbage (ser tilbage som Lots kone), så tager vi det frem som var fjernet fra os gennem Jesus blod.

Så mit svar er helt klart, at jeg har et håb om at alle kristne må leve i minimum kap. 8 og helst 9. (jeg har ikke fået åbenbaringen omkring kap. 9 p.t., men jeg glæder mig til når det sker), for at få det fulde udbytte af nåden.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#7757 - 13/02/2003 15:23 Re: Aha...!!! [Re: MariaMaria]
Esmaralda
Bruger

Hej

I starten lød det bestemt ikke som om det var det Carsten mente. Men til slut blev jeg i tvivl. Nu ved jeg det ikke.

Jeg håber at Carsten vil svare selv.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#7758 - 16/02/2003 14:29 Flyttet del-tråd [Re: Carsten]
Esmaralda
Bruger

Hej alle

Jeg har flyttet den del af denne tråd som handler om Nåde, lov og evangelium over i en ny tråd i Kirke og tro.

Den eneste grund: min computer var efterhånden fem minuter om at åbne den meget lange tråd.

Vi taler forhåbentligt uberørte videre i den nye tråd

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær