Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#76315 - 01/12/2006 14:52 Det kristne teenage liv.
IluJesus
Bruger

Reg.: 25/11/2006
Sted: Herning.
Hej.

Jeg har lige nogle ting jeg vil spørger om.
Jeg er 14 år, og er lige blevet troende.
Før jeg blev troende var jeg langt ude, (skænderier,selvmord) men efter jeg tog imod Gud, og oplevede hans godhed, tog jeg en beslutning om at følge hans ord (bibelen).

Men jeg har det svært, for mine venner går til fester, drikker og gøre ting som er i mod bibelen, og nogle gange, føler jeg at noget hiver i mig og siger, at jeg bare skal med til alt. Men jeg vil virkelig ikke tilbage til det gamle liv.

Mine venner kan også godt se en forandring ved mig, og derfor er de begyndt at være anderledes overfor mig.

Når jeg er i kirke, og er sammen med de andre der er troende, så føles det så nemt, og jeg for lyst til at lærer Jesus bedre at kende, men ligeså snart jeg tager i skole igen, så det svært igen.

Hvordan havde I det i jeres teenageliv? hvordan var jeres venner overfor jer? Accepterede de, at i var troende?

Ændret af Thuva (01/12/2006 15:01)

Til toppen 
#76316 - 01/12/2006 19:27 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Thuva

Tror det her indlæg blir lidt langt..beklager..men det er så meget, jeg gerne vil sige til dig.

Hmm..ja jeg var ikke kristen, da jeg var teenager. Blev det først som 20-årig, som nu er 6 år siden.

Men jeg kan alligevel godt genkende det, du skriver om lidt at have et ben i begge verdener så at sige. Den kristne verden med kirken osv., og så den almindelige verden med de venner, som ikke tror på Gud eller måske slet ikke er religiøse overhovedet.

Som det er for mig idag, så er der jo det, at det ikke er alle venner og familie, jeg kan dele min tro med. Det er lidt forskelligt, hvor meget jeg kan dele min tro med disse mennesker.
Sammen med visse af dem kan jeg INTET sige om Gud og min tro på Ham. For de vil ikke høre og de kan ikke forstå.
Så ku man sige, at de burde ku lytte, fordi det betyder noget for mig.
Det kan de altså så bare ikke alligevel, og det må jeg så leve med og tie stille, når jeg er sammen med dem. Så må jeg dele det (troen på Gud) med de andre, som gerne vil lytte, snakke om det og spørge ind til det, som de ikke forstår.

Har du kristne venner i den kirke, du kommer i, eller evt. fra andre kirker/menigheder?
Jeg tror, at det er en god ting at somme tider være sammen med andre kristne, fordi der kan man være sig selv, i højere grad end man kan, når man skal tie stille med det, som er vigtigt for én, altså Gud og troen på Ham.

Jeg kan ikke selv undvære at tale om Gud, så jeg taler med min mand, min præst og mine kristne venner om Ham, så tit som der er noget at tale om og diskutere osv.

For mig at se er der ikke noget galt i at gå i byen og drikke sig i en stemning. At være fuld ser jeg heller ikke som noget forbudt, men måske det ikke altid er så god en idé, fordi man, når man er fuld, gerne gør ting, som man ellers ikke ville gøre.
Og så fortryder man bagefter måske, men så er det jo ligesom for sent. Kan du følge mig?

Så du behøver ikke sige nej til byture, for nu at tage dét emne op, som du selv bringer op.
Du kan måske bare nøjes med at drikke lidt mindre end du gjorde førhen, før du blev kristen, og så kan du alligevel godt få en glad aften der med vennerne.

Håber det rammer dit spørgsmål det her. Ellers spørg igen.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76317 - 01/12/2006 19:32 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Thuva:

Alle jeg kender, accepterer at jeg er kristen. Men ikke alle bryder sig om det.
Det spænder lige fra, at man er begejstret over at se, hvor godt jeg har fået det, efter at jeg faldt til ro som kristen, og så til at man er ligeglad/neutral, til at man afskyer kristentroen men DOG accepterer, at sådan tror og lever jeg mit liv.

mvh
Tau.

Ændret af tau (01/12/2006 19:32)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76318 - 01/12/2006 20:00 Re: Det kristne teenage liv. [Re: tau]
IluJesus
Bruger

Hej Tau (:

Tak for svaret, det en lettelse at hører, at jeg ikke er den eneste. Ja, jeg har kristne venner, med de bor desværre langt væk, men snakker og skriver tit med dem, men de har også altid været troende, så det er noget andet med dem.

Det med at drikke vi jeg ikke , da der flere steder i bibelen står at det er forkert.

Ve dem der fra tidlig morgen
jager efter øl
og langt ud på aftenen
blusser af vin.

(Esajas 5:11)

I sommerferien blev jeg troende, jeg brændte bare for at fortælle om Gud til mine venner, de var chokerede i starten, og jeg fik en masse dumme kommentar, og mistede endda nogle venner. Men lad Guds vilje ske! så jeg prøvede at acceptere det, men det føles som om jeg er ved at miste de andre os, men hvis det er det der skal ske, så lad det ske /:.

Jeg elsker at snakke om Gud, fortælle om ham til dem jeg elsker, og de lytter til det jeg har at sige, men de er sådan set imod det meste af det, så begynder de med "hvis jeg var Gud.." også slutter samtalen der. så ..

Til toppen 
#76319 - 01/12/2006 21:45 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Thuva

jeg har slettet et indlæg, jeg netop skrev til dig. Så du får nok ikke flere svar fra mig, selvom du måske når at skrive et svar til dét indlæg.

Jeg må trække mig igen pga. sygdom, og jeg ville egentlig også bare give et lille pip med, nu jeg ku se, at mange har læst dit første indlæg, men ingen svarede dig.

mvh
Tau.

Til toppen 
#76320 - 01/12/2006 22:51 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Thuva

Ja, det er ikke nemt at være teenager. Heller ikke at være kristen. Jeg tænker, at det vigtigste er, at du holder fast i det, der først fascinerede dig ved kristendommen. Ændringer i livsstil kan være gode for dig, men det er ikke dine anstrengelser for at leve et godt liv, der gør dig til en kristen. Det er troen.

Jeg synes det er godt, at du ikke længere vil drikke. Det er alt for tidligt at drikke alkohol, når du kun er 14 år. Det er også forbudt ved lov at købe og sælge alkohol, til så unge. Når du bliver nogle år ældre, så kan du så begynde at overveje, om du vil have et moderat alkoholforbrug. Det skriftsted du citerer handler jo om et overdrevent alkoholforbrug eller misbrug. Der er mange steder i Bibelen, der er positive over for en moderat indtagelse af alkohol.

Nu er jeg efterskolelærer, og jeg kan ikke lade være med at spørge. Ville det ikke være godt at komme på en kristen efterskole? Mange unge teenagere får rigtig meget med fra et efterskoleophold både mht. skolegang, venner og man bliver modnet af at være lidt væk fra forældrene og mere sammen med jævnaldrende. Og som ny kristen på en kristen efterskole, ville du få kristne venner, lærere og rollemodeller og lære lidt mere om bibelen og kristentro. Bare et forslag. Det afhænger selvfølgelig af, om dine forældre er positive over for ideen.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#76321 - 02/12/2006 08:36 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Thuva.

Jeg giver dig her et link til min hjemmeside, hvor jeg netop er lidt inde på, hvor svært det er at stå fast i troen, når man står alene og knap kender Gud endnu.

Jeg håber, det blandt andet kan give dig en forståelse af, hvor vigtigt et godt kristent fællesskab er. Mit vidnesbyrd

Jeg ønsker dig alt det bedste i alt det nye ...

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#76322 - 02/12/2006 09:19 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Henoch]
IluJesus
Bruger

Hej Daniel (:'

Alkohol ser jeg nu som at det er noget satan har skabt, da det både kan skade én hvis man får for meget af det, osv ..
Jeg er fast besluttet på at det er slut nu ;D

Jeg snakkede med mine forældre om det med efterskolen, men de er ikke så vilde med ideén. Men jeg var inde på internettet og søge efter gymnasier, hvor jeg så så den kristne gymnasium i Ringkøbing, som jeg rigtig gerne vil ind på.

Nej, det ikke nemt at være kristen, når man er omringet af ikke kristne mennesker. s:
Det var derfor jeg ville hører hvordan i klarede jer, for at se om det bare er mig der piver

Til toppen 
#76323 - 02/12/2006 09:31 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Child-of-God]
IluJesus
Bruger

Godt at du er blevet troende igen. (:

Mine omgivelser, familie og skolekammerater pegede i en anden retning end kirke, tro og følleskab med Gud.
Jeg var for svag ved at stå ved min tro ..

^ Det er det jeg er bange for at jeg er, nemlig at være for svag ved at stå ved min tro.

Til toppen 
#76324 - 03/12/2006 02:21 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Thuva.

Det er ikke altid nemt at være teenager og kristen. Især ikke hvis man kan komme til at føle, at man er anderledes end de andre.

Jeg tror nøglen er ligger i det at være i verden uden at være af verden. Med den sprogbrug mener Bibelen vel, at vi ikke skal isolere os fra verden (men derimod være i verden), men heller ikke flyde med strømmen (være af verden).

Da jeg gik i gymnasiet havde jeg nok en tendens til at blande mig for lidt i fællesskabet. I bakspejlet ville ønske, at jeg havde taget til flere klasse-fester og været mere social, dog uden at gå på kompromis med min kristne moral. Jeg oplevede generelt forståelse når jeg var til fester mm., selvom nogle synes det var lidt mærkeligt. Derfor vil jeg opfordre til ikke at opgive dine venner, som ikke er kristne, men bruge tid sammen med dem. Dog skal der stilles krav om at de skal respektere dig og din moral, ligesom du skal give dem plads til at have andre holdninger. Kan de ikke rumme dig på den måde som du vælger at leve, ja, så er det unægteligt et problem med deres tolerancetærskel ...

Jeg har altid følt mig accepteret blandt ikke-kristne, og nogle viste endda stor respekt og interesse for min tro og mit liv. Det vigtigste, synes jeg, er, at man kan være sammen med sine venner og blive accepteret som man er. Pas på med at komme til at isolere dig selv og kun fokusere på fællesskabet i kirken.

Jeg ved, at det i praksis ofte kan være svært at leve i sådan en balancegang, så derfor må du huske, at der også for kristne er plads til at komme til at fejle.

KH Søren.

Til toppen 
#76325 - 03/12/2006 09:46 Re: Det kristne teenage liv. [Re: søgende]
IluJesus
Bruger

Hej Søren. (:

Jeg er meget sammen med vennerne, de siger til mig at det er fedt at jeg er blevet kristen osv ..
men så går de hen til andre, og siger at de syntes det er lamt at jeg er blevet det.

F.eks.
Jeg har været katolik engang, det var der jeg var langt ude.
Efter sommerferien begyndte jeg jo at gå i pinsekirken.
En dag blev jeg tvunget med til katolsk kirke af mine forældre.
Da gudtjenesten var færdig, kommer en 19 årig pige hen til mig, og spørger om jeg går i pinsekirken, hvor jeg svarede ja, også stod hun og svinede min tro til. Jeg spurgte hende så hvor hun vidste det fra,og det vidste hun fra en af mine veninder, som også havde sagt til hende den 19 årlige, at hun ikke turde være sammen med mig mere.
Spørger mig ikke hvad jeg fik lyst til at gøre ved dem begge.
Men jeg tog det godt, og sagde okay, og gik.

Jeg ved ikke hvem jeg kan stole på?

Og hende pigen som havde sagt at hun nu ikke turde være sammen med mig, ja hun havde selv spurgt mig, hvad for en kirke jeg gik i, så ..

Til toppen 
#76326 - 03/12/2006 13:54 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Hej Thuva!

Jeg blander mig måske lidt sent i debatten, men jeg kan genkende meget i det du skriver. Jeg blev nemlig også kristen da jeg var 14, og jeg var i forvejen 'klassens nørd' og det at blive kristen stemplede mig virkelig - synes de andre altså! Jeg havde een god veninde gennem de sidste år i folkeskolen og heldigvis også nogen kristne venner. Det var ikke vildt sjovt men jeg kom senere i gymnasiet hvor vi var 5 kristne i klassen og det hele blev meget bedre.

Jeg er forresten 21 i dag og har venner som accepterer min tro selvom de måske ikke deler den, sådan nogen venner er dem man skal samle på! Hvis du bruger MSN meget (tænker jeg mange 14-årige gør) kan vi snakke mere sammen der, hvis du er interesseret. Du kan bare sende mig en PM.

Men stå fast! Det er SÅ fedt at du er blevet kristen og det skal du ikke lade nogen tage fra dig. *støtte kram*

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#76327 - 03/12/2006 14:35 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Thuva

Det var ærgerligt, at dine forældre ikke var så vilde med ideen om en efterskole. Jeg kender mange, der har gået på det Kristne Gymnasium (KG) i Ringkøbing. De fleste har været glade for det. Jeg tror, at KG er et rigtig godt sted for unge som dig, der lige er blevet kristne og har brug for at møde andre kristne unge og voksne. Men jeg kan da godt spekulere over, om dine forældre vil støtte dig i det. Nu ved jeg jo ikke, hvorfor de ikke syntes, du skulle på efterskole, men KG er dyrere end en efterskole, og mange af lærerne har også et "strammere" syn på kristendommen end de fleste kristne efterskoler.
Må Gud velsigne dig i de valg, du tager.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#76328 - 03/12/2006 17:10 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Jaric]
IluJesus
Bruger

Hej Jaric. (:

Det lyder som om du har haft det svært. :/
Mere end mig.
Altså jeg var én af de populære i klassen, og udenfor skolen, og det er det der gøre det svær for mig, at folk ikke kan acceptere mig som jeg er nu, men hellere vil have den jeg var før. Men jeg er sådan her, og jeg giver ikke slip på min tro, for dem! Men er så bange for at jeg gøre det. :/

Til toppen 
#76329 - 03/12/2006 17:20 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Henoch]
IluJesus
Bruger

Hej Henoch.

Mine forældre sagde at de ville ihvertfald ville tænke over det med den kristne gymnasium, hvis jeg fik gode karaktere.
Så gøre meget for at få gode karaktere.
Jeg snakkede også med nogle om kristne gymnasier i min kirke, de snakkede om nogle efterskoler som var rigtig gode, og 3 unge derfra går også på en kristen efterskole vidst.

Til toppen 
#76330 - 04/12/2006 11:08 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Anonym
Anonym

Hej Thuva, og velkommen til

Fedt at du har oplevet kristendommen hjælpe dig på vej,...

Men lige til sagen;
Da jeg kom til den konklusion at kristendomme var rigtig, og Jesus Kristus havde offeret sig selv for mig, så ændrede det skam en del ting i mit liv, men ikke til det ulidelige Det kostede nogle enkelte venskaber og det blev lidt et samtale emne i min familie for en tid, og så stille og roligt blev det accepteret.

Det stillede naturligvis nogle dilemmaer op omkring livstil og væremåde, til dem synes jeg selv du og Gud skal finde svar løbende,... selvom det ikke skader at lytte til andres erfaringer!

Mhs til at drikke alkohol, og general ungdomslivstil, findes der en hel del holdninger, der er de helt afholdende og de mere liberale...

Jeg er tilhænger af de liberale holdninger! Fx at det er iorden at gå i byen og fester og danse med de søde piger/drenge og bagefter spise en pizzaslize,..
Men hav i mente at i biblen nævner gode forholdregler som er værd at overveje! Jeg ser ikke noget forkert i hvis du som kristen tager til fest, men jeg ser noget forkert i hvis du gør det til din livstil at feste! eller jeg ser intet forkert i at man drikker sig en øl eller en drink, men hvis det bliver en vane/trangsting, så synes jeg det er forkert!

Alt er mig tilladt, men ikke alt gavner mig!,..

Mvh Lars.. stud.theol.

Til toppen 
#76331 - 04/12/2006 12:27 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

enig, alt er tilladt men ikke alt er gavnligt. Jeg ku ikke have sagt det bedre selv, selvom det vár det, jeg forsøgte at sige med mit indlæg til Thuva.

mvh
Tau.

Til toppen 
#76332 - 04/12/2006 12:59 Re: Det kristne teenage liv. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau og Lars ... ja, alt er tilladt, sandt nok, men ikke alt er gavnligt, så sandt så sandt ... og så er der noget, der næsten 100% sikkert er direkte skadeligt!

Herunder, mener jeg, at drikke sig fuld!
Især når man er kun er 14 år, hvor drukture har meget uheldige konsekvenser for både krop og sjæl, men såmænd også når man er voksen!

Voksne kan sagtens være selskabeligt overrislede sammen med gode venner ved festlige lejligheder! ... men direkte fulde?? Hvad godt skulle det medføre?
Hæmninger kan være gode og nyttige!

- og ved I hvad, fulde folk er så ualmindelig dumme at høre på ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76333 - 04/12/2006 13:57 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina,..

Jeg tror vi er nogenlunde enige så vidt

Jeg ser nu ikke noget forkert i at man bliver fuld, men jeg ser et problem i hvis det blivet et must, en vane, en livstil, en nødvendighed og etc..

En ting er at nyde alkohol, (er selv cognac mand), og så at misbruge alkohol!
Hvis man fx er til en fest og man får lidt for meget af den gode vin, så tænker jeg "nå ja.. hva skidt"... Hvis jeg gang på gang så de samme folk berusede og fulde ville jeg helt sikkert kommentere det!

Jeg synes godt man kan sige,.. Alt med måde!,...

Summa summarum,
En fjer i hatten til en festlig lejlighed er ok i mine øjne
et overdrevet brug/misbrug er ikke ok!

Mvh Lars

Til toppen 
#76334 - 04/12/2006 13:59 Re: Det kristne teenage liv. [Re: tau]
Anonym
Anonym

Livet er fyldt med ansvar

Men jeg tror vi er ganske enige,... Tror Gud skabte tømmermænd som en god reminder ikke for meget hver gang!

mvh Lars

Til toppen 
#76335 - 04/12/2006 14:15 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jah, nogenlunde enige, tror jeg nok, det kan smutte for enhver - -

Men hvis teenagere og derunder går i byen næsten hver weekend med det klare formål at blive fulde og skæve, så er der en hel masse røde lamper, der blinker!

Så har de nemlig brug for helt anderledes hjælp end flaskehjælp, for så er der noget galt, ikke bare med deres weekend'er, men også med deres hverdagsliv!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76336 - 04/12/2006 14:53 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Jeg er helt enig med dig Kristina.
Én ting er at opstille retningslinier for sig selv når man er et par og tyve og opefter, men noget helt andet er at rådgive teenagere på 13-14 og opefter.
Der ville jeg mene at et klart men venligt "nej" var at foretrække, simpelthen fordi de ikke kan tåle skidtet, og de færreste er i stand til at vurdere hvornår nok er nok. Jeg har set og hørt om alt for mange sørgelige eksempler.

Men nu gjorde jeg mig vist skyldig i en værre gang off-roading, det skulle jo ikke handle om alkoholkultur i sig selv...

Så til Thuva som startede tråden (velkommen ): Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive, det meste er vist blevet sagt, men jeg vil bare ønske Guds fred og Velsignelse over dit liv!

- Annie

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#76337 - 04/12/2006 17:43 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Heidivip1984
Bruger

Reg.: 03/12/2006
Hejsa med dig.
Det er fint med du ikke vil tilbage til det gamle liv, det kan jeg godt forstå.
Men slug ikke alt råt, fordi det står i biblen. Husk din egen syn på verden og tro.
Med Venlig Hilsen Heidi

Til toppen 
#76338 - 04/12/2006 18:22 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Hej Heidi!

Tag ikke det her personligt, men jeg kan ikke lade det her stå uimodsagt:

"Men slug ikke alt råt, fordi det står i biblen. Husk din egen syn på verden og tro."

Dét der kaldes vranglære.
Der er 3 m¨åder Gud har åbenbaret sig for menneskene på:

1: Den almindelige åbenbaring - naturen, verden.

2: Jesus - den der har set Jesus har set Gud

3: Biblen! Som er Guds ord til menneskene. Det har været Kirkens standpunkt hele vejen gennem historien, og at fornægte Biblen er at fornægte Kristus.

Den lutherske reformations triumsråb er Sola Scriptura" -"Skriften alene!" - og pointen er at det alene er Skriften (Biblen) som skal afgøre hvad der er rigtigt og sandt.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#76339 - 04/12/2006 20:53 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Laurentjj
Bruger

Reg.: 07/10/2006
Citat:
Hej Heidi!

"Men slug ikke alt råt, fordi det står i biblen. Husk din egen syn på verden og tro."

3: Biblen! Som er Guds ord til menneskene. Det har været Kirkens standpunkt hele vejen gennem historien, og at fornægte Biblen er at fornægte Kristus.

Den lutherske reformations triumsråb er Sola Scriptura" -"Skriften alene!" - og pointen er at det alene er Skriften (Biblen) som skal afgøre hvad der er rigtigt og sandt.

Jeg kan heller ikke lade det stå uimodsagt.
Jeg synes det er dejligt at der er mainstream kristne som Heidi der tør skrive, på Kristne debatfora.

Jeg mener også at det er en sund holdning at have til alle bøger at man skal være skeptisk, overfor det skrevne.

Jeg mener også at det er lidt hyklerisk når folk uden videre stempler noget som vranglære, når jeg indtil videre ikke har set en entydig definition på vranglære, fra nogen kristne. Alene det at der findes flere hundrede hvis ikke tusinde forskellige kirkelige retninger, kunne jo tyde på, at enighed er en ukristelig dyd.

Og må jeg tilføje!!! Så virker det til, at selv den mest fundamentalistiske kristne, jo pløjer i bibelen til at understrege sin egen personlige holdning, snarere end at acceptere alt der står. Uden at det ser ud til at være nogen som helst form for koncept eller logisk grund til at, plukke mellem det gamle og det nye testamente. At der så er nogen der klager over at de ikke understøtter deres specifikke variant af kristendommen, synes jeg virker dobbeltmoralsk.

Mvh Lars.

Ps. I det gamle testamente kan jeg finde, eksempler på regler som jeg er ret sikker på du ikke overholder. Hvad er det så med Sola Scriptura??

Til toppen 
#76340 - 04/12/2006 21:27 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Lars
Citat:
Alene det at der findes flere hundrede hvis ikke tusinde forskellige kirkelige retninger, kunne jo tyde på, at enighed er en ukristelig dyd.

Hvis der er nogen her af dem, som tidligere har betvivlet, hvad jeg har sagt om, at de kristnes uenighed er en kæmpe anstødssten for udenforstående, så kig lige her!
Tak skal du have, Lars.
Citat:
Så virker det til, at selv den mest fundamentalistiske kristne, jo pløjer i bibelen til at understrege sin egen personlige holdning, snarere end at acceptere alt der står. Uden at det ser ud til at være nogen som helst form for koncept eller logisk grund til at, plukke mellem det gamle og det nye testamente. At der så er nogen der klager over at de ikke understøtter deres specifikke variant af kristendommen, synes jeg virker dobbeltmoralsk.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med »selv den mest fundamentalistiske kristne«. Jeg vil da mene, at det netop er kendetegnet for en fundamentalist, at han river ting ud af sammenhæng efter forgodtbefindende – og det er (bl.a.), hvad jeg ville kalde vranglære.
Citat:
I det gamle testamente kan jeg finde, eksempler på regler som jeg er ret sikker på du ikke overholder. Hvad er det så med Sola Scriptura??

Sola Scriptura er ikke noget fundamentalistisk princip, så man kan godt tro på Skriften Alene, men stadig kende forskel på f.eks. det Gamle og Nye Testamente eller på lov og evangelium (en anden luthersk mærkesag).

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76341 - 04/12/2006 22:16 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Nikolaj]
Laurentjj
Bruger

Citat:
Alene det at der findes flere hundrede hvis ikke tusinde forskellige kirkelige retninger, kunne jo tyde på, at enighed er en ukristelig dyd.

Citat:
Hvis der er nogen her af dem, som tidligere har betvivlet, hvad jeg har sagt om, at de kristnes uenighed er en kæmpe anstødssten for udenforstående, så kig lige her!
Tak skal du have, Lars.

Det var da så lidt.
Jeg kan godt finde flere anstødsten hvis du vil

Citat:
Så virker det til, at selv den mest fundamentalistiske kristne, jo pløjer i bibelen til at understrege sin egen personlige holdning, snarere end at acceptere alt der står. Uden at det ser ud til at være nogen som helst form for koncept eller logisk grund til at, plukke mellem det gamle og det nye testamente. At der så er nogen der klager over at de ikke understøtter deres specifikke variant af kristendommen, synes jeg virker dobbeltmoralsk.

Citat:
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med »selv den mest fundamentalistiske kristne«. Jeg vil da mene, at det netop er kendetegnet for en fundamentalist, at han river ting ud af sammenhæng efter forgodtbefindende – og det er (bl.a.), hvad jeg ville kalde vranglære.

Jeg vil bare påstå at der er så mange forskelligartede holdninger i biblen (eller sagt anderledes) forskellige tolkninger af de samme ting. At det kan undre at Kristendom stadigvæk formår at være bare rimelig konsistent. Man kan jo sanktionere alt fra liberalt moderne menneskesyn til fortalere for slaveri, i den samme bog.

Men jeg svarer lige direkte på det du siger Jeg tror at det er en umulighed ikke at tage sin egen fortolkning med i biblen, når man læser den og at det er yderst svært (for ikke at sige umuligt) at kalde noget for vranglære, når en klar definition, med bred opbakning, mangler. Tror jeg (se lidt beskedenhed!)

Citat:
I det gamle testamente kan jeg finde, eksempler på regler som jeg er ret sikker på du ikke overholder. Hvad er det så med Sola Scriptura??

Citat:
Sola Scriptura er ikke noget fundamentalistisk princip, så man kan godt tro på Skriften Alene, men stadig kende forskel på f.eks. det Gamle og Nye Testamente eller på lov og evangelium (en anden luthersk mærkesag).

mvh
Nikolaj

Ok.

Til toppen 
#76342 - 04/12/2006 22:47 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Heidivip1984
Bruger

Citat:
Hej Heidi!

Hold da op, står det også i bargrafer?

Jeg mener ikke hun ikke skal gøre hvad hun syntes er rigtig jeg mener bare hun ikke skal lade sig styre at alt hvad der står.

Til toppen 
#76343 - 04/12/2006 22:56 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Nikolaj]
Heidivip1984
Bruger

Citat:

Jeg vil da mene, at det netop er kendetegnet for en fundamentalist, at han river ting ud af sammenhæng efter forgodtbefindende – og det er (bl.a.), hvad jeg ville kalde vranglære.

mvh
Nikolaj

Jeg syntes det er lidt underligt at kalde der vranglære at stå på egne ben.. bruge sine føelser og meninger om livet til at finde sin egen tro og hvad man går ind for.. i stedet for at skulle følge nogle regler der er fastsat på hvad der er synd og ikke.

Til toppen 
#76344 - 05/12/2006 08:52 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
JesusFreakDK
Bruger

"Hold da op, står det også i bargrafer?"

Undskyld, hvad mener du med bargrafer?

"Jeg mener ikke hun ikke skal gøre hvad hun syntes er rigtig jeg mener bare hun ikke skal lade sig styre at alt hvad der står."

Og det er det der er vranglære.
Kristendom er bibeltro. At fornægte Biblen er at fornægte Kristus

* der er, for at undgå misforståelser på øverste spørgsmål, ændret lidt på ordlyden efter aftale med JF. Mvh Ordstyreren.

Ændret af Schjelde (08/12/2006 13:17)

Til toppen 
#76345 - 05/12/2006 08:59 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
JesusFreakDK
Bruger

"Jeg kan heller ikke lade det stå uimodsagt.
Jeg synes det er dejligt at der er mainstream kristne som Heidi der tør skrive, på Kristne debatfora."

"Mainstream kristne"?
Kristendom er = bibeltroskab. Er man ikke det ene er man ikke det andet.

"Jeg mener også at det er lidt hyklerisk når folk uden videre stempler noget som vranglære, når jeg indtil videre ikke har set en entydig definition på vranglære, fra nogen kristne."

Det kommer vel an på hvad du definerer som "kristen".
At KALDE sig kristen betyder ikke at man ER det - ligesom jeg ikke bliver professor i atomfysik bare ved at KALDE mig det.
Den eneste hvis ord er ontologisk produktive (= "som SKABER væren") er Guds.

"Alene det at der findes flere hundrede hvis ikke tusinde forskellige kirkelige retninger, kunne jo tyde på, at enighed er en ukristelig dyd."

Men samtlige kristne er enige om følgende:
1: Treenigheden
2: Biblens ufejlbarlighed, som minimum hvad angår alt der omhandler tro, liv og lære
3: Jesu to naturer (hvilket egentlig hører ind under #1)

"Og må jeg tilføje!!! Så virker det til, at selv den mest fundamentalistiske kristne, jo pløjer i bibelen til at understrege sin egen personlige holdning, snarere end at acceptere alt der står."

Det udsagn skal du lige forklare, eller også moderere

"Ps. I det gamle testamente kan jeg finde, eksempler på regler som jeg er ret sikker på du ikke overholder. Hvad er det så med Sola Scriptura??"

Har jeg sagt at for at være kristen SKAL man overholde hele Moseloven?
Nej.
Jeg er ikke jøde.
Skriften selv siger at Jesus:
"...satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred"
Derved har Han ikke OPHÆVET Loven, men opFYLDT den, så alle som tror ikke SELV skal opfylde den.

-Grundtvig

Til toppen 
#76346 - 05/12/2006 09:02 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
JesusFreakDK
Bruger

"Jeg syntes det er lidt underligt at kalde der vranglære at stå på egne ben.. bruge sine føelser og meninger om livet til at finde sin egen tro og hvad man går ind for.. i stedet for at skulle følge nogle regler der er fastsat på hvad der er synd og ikke."

Fordi så forsøger du at skabe "din egen tro", som du også siger det - en tro som ikke er kristendom.
Og det der ikke er kristendom, men påstår at være det, er vranglære

-Grundtvig

Til toppen 
#76347 - 05/12/2006 10:15 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Lars

Jeg sidder her, og er helt målløs. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg er faktisk enig i alt det du siger her Måske lige med undtagelse af ordet 'liberal'.

Vent lidt... Jeg skal lige summe mig lidt

Jeg var 17, da jeg kom til tro - og der blev jeg absolut, helt og fuldt afholdsmand og fundamentalist - og jeg tror også, at det har hjulpet mig en del (i hvert fald afholdenheden). Jeg holdt op med at gå i byen etc.
I dag nyder jeg gerne en kold øl eller et glas vin; men aldrig så meget, at jeg bliver beruset (dér tror jeg den bibelske grænse går). Årsagen til, at jeg tror, at den strikse livstil (med bla. afholdenhed, som sagtens kan være noget rigtig godt), jeg levede med de første del år af mit kristen liv, hjalp en del er, at jeg er virkelig bange for, at hvis jeg dengang blev ved med at gå i byen og feste løs - så ville det tage overhånd, og tage kristentroen fra mig.

Altså mit ydmyge råd: Nyd livet - men med måde! Lad det ikke tage overhånd. Hold jer til de bibelske retningslinjer.

PS personligt mener jeg, at man er for ung til alkohol som 14 årig - da det næsten altid i den alder (ret mig hvis jeg tar fejl ) handler om rus og moralske grænseoverskridelser.

Jón

Til toppen 
#76348 - 05/12/2006 10:29 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Thuva
Citat:
Hvordan havde I det i jeres teenageliv?

Da jeg blev kristen som 17 årig blev jeg meget radikal (skal ikke forstås positivt) - jeg følte mig bedre end mine gamle kammerater på den ene side - og på den anden side følte jeg mig beskidt og uren. Måske er det forkert at sige, at jeg følte mig bedre end dem, men jeg opførte mig i hvert fald som om, jeg var bedre end dem. Jeg sagde ting som: "Hvis Jesus ikke må være her, så vil jeg heller ikke!", da mine venner bad mig om at forsøge at snakke om noget andet end JEsus for en gangs skyld.
Jeg tror årsagen til, at jeg var sådan, var ikke fordi, at jeg egentlig var blevet så forfærdelig meget bedre; men fordi jeg var hundeangst for at falde tilbage til min gamle livstil. Altså, jeg var svag, og mine barrikader og forsvarsmekenaismer var at ophøje mig selv, og fordømme de andre.
Siden har jeg lært Jesus lidt bedre at kende, og har fundet ud af, at han virkelig elsker mig på trods af min synd. Jeg har fundet ud af, at han tilgiver mig og giver mig styrke til at leve efter hans vilje.
Citat:
hvordan var jeres venner overfor jer?

Utrolig positive. Alkohol var ved at være et problem for mig, så mine gamle kammerater støttede mig rigtig meget i mit valg. Jeg oplevede ikke fordømmelse for min tro fra mine gamle venner. Derimod var min far til tider temmelig irriteret over mig (han er siden blevet kristen selv).
Citat:
Accepterede de, at i var troende?

For mit vedkommende ja - selv om de undrede sig over nogle ting - så var de generelt meget forstående. Måske skyldes det, at jeg er opvokset i en kultur, hvor kristendommen har langt større indflydelse på samfundet end i Danmark! Måske skyldes det, at jeg havde nogle fantastiske venner! Måske skyldes det, at mine venner var rimelig modne! Jeg ved det ikke - men jeg var i hvert fald, sådan husker jeg det i hvert fald selv, langt mere træls end de var.

mvh Jón

Til toppen 
#76349 - 05/12/2006 10:44 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Jón Poulsen]
Anonym
Anonym

Hejsa Jon

Så blev det altså alligevel næsten Jul,... Det lykkedes Jon og Kristina at finde lidt enighed med Lars Det må fejres med pebernødder

Jeg brugte ordet Liberal, sådan for at symbolisere en "mere friset" holdning, så der kan nok tolkes på mit udtryk

Og faktisk er jeg langt henad vejen ganske enige med dig og kristina,.. som jeg skrev alt er mig tilladt, men ikke alt gavner mig, og alt med måde

Jeg skal dog indrømme, at jeg ikke har noget imod at man kommer til at drikke en fjer i hatten i en festelig stund, det må bare aldrig blive et aim eller en nødvendighed!
Derfor er vi bestemt enige om at alkohol ikke hører til når man er 13-14 eller yngre overhovedet,... et glas vin til maden sammen med mor og far for at smage, det kan jeg godt acceptere, men at sende søren på 14 afsted til fest med en ½ flaske af fars sprut og 6 bajere, den går ikke hos mig!

Det er lidt ærgeligt at der går prestige i den alder i at ryge og kunne drikke!
Og der er nedværd i at være en svagdrikker,.. underlig værdisætning!
Engang handlede det om at kunne danse og synge, nu handler det om at have en stærk lever?

Dog er jeg ikke uenig med dig, da jeg synes der er meget rigtigt i at afholde sig fra ting hvis man finder fristelse i det, og er bange at miste kontrollen, hellere undvære end gamble!

Mvh Lars

Til toppen 
#76350 - 05/12/2006 10:45 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Helt og aldeles enig!

Til toppen 
#76351 - 05/12/2006 10:48 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Uden at provokere,...

Men siden du siger Sola Sriptura,.. Hvor i biblen finder du belæg for at man ikke kan tro uden om biblen, og at fornægte biblen er at fornægte Jesus?

Tankestreg

Lars/stud.theol

Til toppen 
#76352 - 05/12/2006 10:53 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
Anonym
Anonym

Intressant indlæg, hvor jeg bestemt kan følge tankengangen

Måske er Lars synonym med kritisk/skeptisk indstilling
Nå, spøg til side

Nu var det egentlig meningen jeg ville kommentere på nogle dele af dit indlæg,..Men da jeg ikke er sådan videre uenig med dig, så bliver det bare
til en slag,... jeg er nogenlunde enig snak

Gad vide hvad de kristne der levede før 325 gjorde? Da de nok ikke kunne Sola scripturere

Mvh Lars

Til toppen 
#76353 - 05/12/2006 11:02 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:

2: Biblens ufejlbarlighed, som minimum hvad angår alt der omhandler tro, liv og lære

I bedste B. Nissen stil, vil jeg gerne lige bede dig om at dokumentere at alle kirker er enige om det der!,...

Og så lige forklare mig grundlaget for
3enigheden
Hvis biblen er ufejlbarlig, så forklar mig begreberne pseudoepigraffer, Deutoro-paulinske breve, hvorfor er de 4 evangelister ikke helt enige om hvem de 12 var og etc etc.
Og om Jesu nature, har alle kirker det samme syn på det?

Og så mener du i virkeligheden Sola Scriptura exceptio Hebraica

mvh Lars

Til toppen 
#76354 - 05/12/2006 11:07 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

Jo, man kan sagtens tro uden om Bibelen - det er der mange der gør. Man kan tro på så meget forskelligt!

Men tro på Kristus? Nej, det kan man ikke! Hvordan skulle man kunne det? Hvor kender vi Kristus fra, hvis ikke fra Skriften?

Jesus anerkender Skriften fuldt ud og siger, at Skriften vidner om ham! (Joh 5,39), så idealet om bibeltroskab har vi fra Jesus (se Matt. 5,17f)

Og Jesus selv gav myndighed til de apostle, hvis ord vi har i NT (fx. Luk 10,16).

Hvis vi ikke anerkender Bibelens myndighed og troværdighed, så synes det er det samme som at sige, at Jesus tog fejl i afgørende spørgsmål, og dermed at afvise at Jesus er Guds Søn.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76355 - 05/12/2006 11:19 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Lars

Jo, man kan sagtens tro uden om Bibelen - det er der mange der gør. Man kan tro på så meget forskelligt!

Men tro på Kristus? Nej, det kan man ikke! Hvordan skulle man kunne det? Hvor kender vi Kristus fra, hvis ikke fra Skriften?

Jesus anerkender Skriften fuldt ud og siger, at Skriften vidner om ham! (Joh 5,39), så idealet om bibeltroskab har vi fra Jesus (se Matt. 5,17f)

Og Jesus selv gav myndighed til de apostle, hvis ord vi har i NT (fx. Luk 10,16).

Hvis vi ikke anerkender Bibelens myndighed og troværdighed, så synes det er det samme som at sige, at Jesus tog fejl i afgørende spørgsmål, og dermed at afvise at Jesus er Guds Søn.

kristina

Jeg afviser ikke bibelens autoritet og troværdighed, men..

Kan Helligånden ved Guds nåde ikke skabe sand kristentro i hjertet på den, der ikke har en bibel?

Tro er jo tillid, til det man håber på. Bibelens opgave - for mig at se - er at grundfæste det håb på et kendskab. Men håbet, tilliden, troen på Jesus - er den betinget af bibelen?

Til toppen 
#76356 - 05/12/2006 12:02 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe - - svære spørgsmål! - - jeg véd godt jeg er på glatis - rejs mig op, hvis jeg falder!
Citat:
Kan Helligånden ved Guds nåde ikke skabe sand kristentro i hjertet på den, der ikke har en bibel?

JO!! Og det sker sandelig også - for temmelig mange endda, og i vor tid især for muslimer; jeg har hørt (mangler kildeangivelse!) at det for ca. halvdelen af alle muslimer, der omvendes til kristen tro, netop er sket på den direkte måde: Guds indgriben ved Helligånden ..

Men: hvis den, der ikke har en Bibel, eller ikke har læst i den, eller ikke har lyttet til nogen der ud fra Skriften forkynder evangeliet, kommer til tro, og den pågældende tro er i modstrid med, eller supplerende til Skriften, så mener jeg, at er der ikke er tale om sand, frelsende kristen tro.

For så er det en "falsk kristus", som Jesus taler om .. der har indgivet troen:
Mark 13,21-22: Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! Se dér! så tro det ikke; for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre tegn og undere for om muligt at føre de udvalgte vild.
Citat:
Tro er jo tillid, til det man håber på. Bibelens opgave - for mig at se - er at grundfæste det håb på et kendskab. Men håbet, tilliden, troen på Jesus - er den betinget af bibelen?

Nej! Ikke i udgangspunktet. Men den er betinget af at kende Kristus (true or false!), og hvis man ikke kender nogen, der kender nogen, der kender nogen, der ud fra Skriften kender Kristus - - så er det umuligt at bedømme troens indhold - hvordan skulle det kunne lade sig gøre?

For, som profeten Jeremias siger (Jer 17,9):
Hjertet er det mest bedrageriske af alt,
det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76357 - 05/12/2006 12:18 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Jón Poulsen]
IluJesus
Bruger

Jeg kan ikke helt se, hvorfor I tror jeg drak mig fuld hver weekend og virkelig var afhængig af det. Det har jeg slet ikke skrevet noget om?

Jeg skrev bare at mine venner drak, og at nogle gange så fik jeg en lyst til at tage med dem, og det var jeg bange for, fordi jeg gerne ville leve efter bibelen.

PS personligt mener jeg, at man er for ung til alkohol som 14 årig - da det næsten altid i den alder (ret mig hvis jeg tar fejl ) handler om rus og moralske grænseoverskridelser.

Det har du vel ret i. Her begynder de allerede at drikke som 12 årlige, og de gamle venner som jeg ikke snakker med mere, er også begyndt at tage hash. Tænkte lige på, hvis Gud ikke havde vist sig for mig, havde jeg nok været én af dem
Jeg elsker Jesus

Jeg kan se alle har hver deres måde at tolke bibelen på, kan det passe?

11 Ve dem, der fra tidlig morgen
jager fter øl
og lang ud på aftenen
blusser af vin.

Jeg sad og snakkede med nogle indre messionær, fra Fredericia, som fortalte at man slet ikke måtte drikke noget med alkohol i, hvor den ene af dem, nævnte det her hvers.
Men I siger, at det okay bare det ikke tager overhånd.

Jeg syntes det lyder rigtig det I siger, men alligevel vil jeg ikke drikke, jeg tror bare jeg vil gå den forkerte vej, som jeg ikke vil!

Til toppen 
#76358 - 05/12/2006 12:37 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe - - svære spørgsmål! - - jeg véd godt jeg er på glatis - rejs mig op, hvis jeg falder!
Citat:

JO!! Og det sker sandelig også - for temmelig mange endda, og i vor tid især for muslimer; jeg har hørt (mangler kildeangivelse!) at det for ca. halvdelen af alle muslimer, der omvendes til kristen tro, netop er sket på den direkte måde: Guds indgriben ved Helligånden ..

... for ikke at tale om de Jesusforventende/troende/håbende i GT, måske. Eller kristne i ateistiske lande..

Jeg ønsker slet ikke at feje bibelen til side - slet ikke! - men jeg tror det er vigtigt at vi holder fast på Guds nåde og godhed - og at han også kan gøre dette. Der er ingen 'slagen vej' til Guds rige, og det passer heldigvis Helligånden fortrinligt!

Citat:
Men: hvis den, der ikke har en Bibel, eller ikke har læst i den, eller ikke har lyttet til nogen der ud fra Skriften forkynder evangeliet, kommer til tro, og den pågældende tro er i modstrid med, eller supplerende til Skriften, så mener jeg, at er der ikke er tale om sand, frelsende kristen tro.

For så er det en "falsk kristus", som Jesus taler om .. der har indgivet troen:
Mark 13,21-22: Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! Se dér! så tro det ikke; for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre tegn og undere for om muligt at føre de udvalgte vild.

For mig at se definerer bibelen den tro, der leder til frelse, som værende rettet mod Jesus Kristus og dét som Guds søn. Enhver der tror på ham skal ikke fortabes! - og det vel og mærke som Guds søn, den opstandne.

Dét kan Gud af nåde skabe i et hjerte hos en, der ikke har særlig meget teologisk eller 'kristen' viden. For mig at se er der en væsentlig forskel på at have en enfoldig tro - og så have en tro, der kalder sig kristen, men ikke er det. Gud bruger både menneskers intellekt, kognitive sansning, drømme, syn, andre mennesker. Dette sker måske særligt der, hvor Guds ord ikke kan deles frit. Så stor omsorg har Gud for sine skabninger at han ikke lader dem i stikken, men skaber vidnesbyrd om sig!

Citat:
Citat:

Nej! Ikke i udgangspunktet. Men den er betinget af at kende Kristus (true or false!), og hvis man ikke kender nogen, der kender nogen, der kender nogen, der ud fra Skriften kender Kristus - - så er det umuligt at bedømme troens indhold - hvordan skulle det kunne lade sig gøre?

Ved Guds nåde og Helligåndens styrke.

... sådan som det i øvrigt også sker for dem, der har en bibel.

En tro til frelse skal vokse og næres, og det skal den af Guds ord. Men har Gud ikke selv lovet at han ville gøre det, han kalder os til? Al tro er skrøbelig, det er ikke det jeg siger. Men Gud er stor. Og Gud holder fast i mennesker, der ikke ved meget om ham, men som blot - tror.

Jeg mødte en gang en kineser, som var blevet kristen lige inden hun forlod Kina. Da hun ankom til Danmark for at studere fik hun en dag besøg af Jehovas Vidner (som jeg - i parantes bemærket - ikke mener forkynder den sande Kristus). Hun tog til et møde i deres rigssal i tro og glæde over at have mødt andre kristne, men blev "oprørt i sin ånd" - hun sagde der manglede noget kors! Gud tog hånd om hende og hendes tro.

Jeg kender flere lignende historier...

Citat:
For, som profeten Jeremias siger (Jer 17,9):
Hjertet er det mest bedrageriske af alt,
det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?

kristina

Det kan netop Gud. Derfor må vi også hvile i at når han vender hjerterne om til sig - så har han også omsorg for sit barn. For mig at se handler dette her ikke om at stole på egen dømmekraft, men hvile i Guds gerning i mig. Dét er frelsen: At Gud løfter mig over i en helt anden virkelighed.

Til toppen 
#76359 - 05/12/2006 12:59 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Fed holdning at du tør og vil leve for Gud, og sejt at du tager de forholdsregler som du gør! Amen til det!

Dog vil jeg lige sige, at hvis en missionær uden videre siger man ikke må drikker alkohol, så skulle man måske finde sin bibel frem igen, for det mener jeg ikke der er belæg for at sige!
Dog har jeg ikke noget imod at man ønsker at fravælge det, man skal bare ikke pådutte andre at "det skal man for at være sand kristen"

Jesus selv drak vin, og hvor meget kan vi diskutere, men det har sikkert være mere end en mundfuld

Hvis du ikke vil så skal du ik, og stå blot fast på det
Men der kommer en dag hvor du opdager at en flaske Amarone (italiensk rødvin) passer dejligt til velstegt bøf med frisk salat og lidt syrlig sauce, og at til en kop kaffe om aftenen hører en velskænket cognac
Og så kan du altid se hvor du står til den tid Nu kan man vel også købe alkolhol fri vin

Kristendom må ikke blive et liv i frygt for verden, det skabte og etc

mvh Lars

Til toppen 
#76360 - 05/12/2006 15:04 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
IluJesus
Bruger

Det var fordi der også et sted står i bibelen at man slet ikke måtte kigge på rødt vin, eller noget i den stil?
Det tolkede de som at man slet ikke måtte drikke det, når der stod man slet ikke måtte kigge på det. Kan bare ikke huske hvor det står henne, ved du?

Til toppen 
#76361 - 05/12/2006 15:29 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Thuva.

Stedet fra Esajas 5,11 om dem, der fra tidlig morgen jager efter øl, er nok ikke det sted, jeg først ville henvise til angående alkohol.
Hvis man læser lidt videre, i v.12 står der: "Med citer og harpe, med pauke og fløjter og med vin holder de gilde; men Herrens gerninger har de ikke øje for, hans hænders værk ser de ikke." Og det er netop det, der er det forkerte.
Hvis stedet skulle betyde, at øl og vin i sig selv var forkert, skulle citer, harpe, pauker og fløjter også være forkerte instrumenter i sig selv. Men det vil ingen vel sige.

Det er værd at bemærke, at Jesus gjorde vand til vin ved et bryllup i Kana (Joh.2.). Han indførte også nadveren, som jo også indeholder vin. Det havde han næppe gjort, hvis vin var djævelens værk og forkert i sig selv, eller hvis man ikke engang måtte se på den. Så jeg tror ikke, at de, du har snakket med, har ret.
Det der advares mod, er ikke at nyde vin og øl med måde, men beruselsen:
"Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden." (Ef. 5,18).
"Lad os leve sømmeligt, som det hører dagen til, ikke i svir og druk". (Rom. 13,13.)

Men jeg tror også, det er bedst at vente et par år med at drikke alkohol. Men selv om man bliver ældre, står det selvfølgelig en frit for, om man vil blive ved med at være afholdsmand eller -kvinde, eller om man vil nyde alkohol med måde.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#76362 - 05/12/2006 15:46 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Laurentjj
Bruger

Citat:
"Jeg kan heller ikke lade det stå uimodsagt.
Jeg synes det er dejligt at der er mainstream kristne som Heidi der tør skrive, på Kristne debatfora."

"Mainstream kristne"?
Kristendom er = bibeltroskab. Er man ikke det ene er man ikke det andet.

Så er der godt nok ikke mange kristne!
Og jeg som troede det var den største religion i verden??

Citat:
"Jeg mener også at det er lidt hyklerisk når folk uden videre stempler noget som vranglære, når jeg indtil videre ikke har set en entydig definition på vranglære, fra nogen kristne."

Det kommer vel an på hvad du definerer som "kristen".
At KALDE sig kristen betyder ikke at man ER det - ligesom jeg ikke bliver professor i atomfysik bare ved at KALDE mig det.
Den eneste hvis ord er ontologisk produktive (= "som SKABER væren") er Guds.

Så du er kristen??
Rummer kristendommen ikke varianter?

Citat:

Jehovas vidner?? De kalder sig kristne. Igen hvor er legitimationen. Hvor i biblen står der at man Skal tro på treenighed?

Citat:

Så kvindelige præster er en ukristelig vederstyggelighed?
Du skal altså vende den anden kind til.
Jeg beder dig om tusind kroner !

Citat:

Gnosticisme?

Citat:
"Og må jeg tilføje!!! Så virker det til, at selv den mest fundamentalistiske kristne, jo pløjer i bibelen til at understrege sin egen personlige holdning, snarere end at acceptere alt der står."

Det udsagn skal du lige forklare, eller også moderere

Menneskelig fortolkning er umuligt at undgå og enhver der tror, at man har opskriften på kristendom, tager uundgåeligt fejl. Antallet af kirkelige retninger som, hver især mener de har patent på kristendom kunne jo tyde på, at der kun kommer et fåtal i himlen.? Måske alle har misforstået guds ord men mon ikke han/hun acceptere folk som de er?

Citat:
"Ps. I det gamle testamente kan jeg finde, eksempler på regler som jeg er ret sikker på du ikke overholder. Hvad er det så med Sola Scriptura??"

Har jeg sagt at for at være kristen SKAL man overholde hele Moseloven?
Nej.
Jeg er ikke jøde.
Skriften selv siger at Jesus:
"...satte loven med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred"
Derved har Han ikke OPHÆVET Loven, men opFYLDT den, så alle som tror ikke SELV skal opfylde den.

Fint nok, hun tror jo på jesus, så kan hun vel også, lade være med at ride paragrafer som ikke er aktuelle

Med venlig hilsen Lars.

Til toppen 
#76363 - 05/12/2006 17:16 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Lars
Citat:
Jeg tror at det er en umulighed ikke at tage sin egen fortolkning med i biblen, når man læser den ...

Det tror jeg for så vidt, at du har helt ret i. Men man kan vælge at være bevidst om sin egen subjektivitet, og det tror jeg gør en stor forskel.
Citat:
... og at det er yderst svært (for ikke at sige umuligt) at kalde noget for vranglære, når en klar definition, med bred opbakning, mangler. ...

Jeg kan da godt fortælle dig, hvad vranglære – efter min mening – er: det er alt, hvad der fører mennesker væk fra frelsen i Jesus Kristus. Jeg ved ikke, om der er bred opbakning til den definition, men det er i hvert fald mit bedste bud.
Citat:
... Tror jeg (se lidt beskedenhed!)

Det er prisværdigt, og jeg håber, du vil se lidt af det samme i mit indlæg.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76364 - 05/12/2006 17:53 Re: Bibel eller ej? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe, uha, det her handler overhovedet ikke om det kristne teenage-liv - -
hvis ikke Schjelde kommer efter os med riset nu, er der noget helt galt !!!

Mon man kan få dispensation, så jeg lige kan nå at svare dig her, inden hammeren falder i slag?
Hvis jeg nu lover at skrive så hurtigt, at tasterne gløder?
Jeg prøver:

Det jeg har på hjerte er, at vi er fuldstændig enige, at jeg har læst dit indlæg med glæde og ikke har nogen indvendinger!

Det du skriver her synes jeg er så godt formuleret, så jeg ta'r det lige igen:
Citat:
Dét kan Gud af nåde skabe i et hjerte hos en, der ikke har særlig meget teologisk eller 'kristen' viden. For mig at se er der en væsentlig forskel på at have en enfoldig tro - og så have en tro, der kalder sig kristen, men ikke er det.

Barnetro - ja - børn kan være hos Jesus i tro og tillid - selv de ufødte! Gud kan naturligvis kommunikere med alle sine skabninger og kender alle sprog, også de umælendes!

Måske har du - eller nogen af jer andre - læst Jacob Kofoed Svendsens bog "Da skal jeg kende" - den bog som hans bror måtte skrive færdig, fordi Jacob jo selv blev der ude i tsunamien sammen med sin hustru og deres to små børn (tænk de er næsten to år siden nu ..) Han indleder bogen med følgende ord:

"Min søn på fire år glæder sig til at komme i himlen. Der er to grunde: Gud kan lære ham at flyve, og så kan han gemme sig i skyerne, når han leger skjul med Jesus.
Det teologiske spørgsmål, han har beskæftiget sig med i længst tid er, hvem der er stærkest: Jesus eller Gud."

Se det var Silas' barnetro! Og med den tro døde han ...
Mange holder op med at tro, når de ikke mere kan fastholde deres barnetro, og det er rigtig trist.

Det ville på samme måde være trist, hvis et barn holdt op med at elske sin jordiske far, når han fandt ud af, at far var helt anderledes end han troede, da han var lille ...

1.Kor. 13,11: Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige.

Må Gud ved Helligånden hjælpe os til at vokse i troen og hver eneste dag lære ham bedre at kende!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76365 - 05/12/2006 18:09 Re: Bibel eller ej? [Re: kristina]
anniesr
Bruger

Hej Kristina,
Citat:
Hej Moe, uha, det her handler overhovedet ikke om det kristne teenage-liv - -
hvis ikke Schjelde kommer efter os med riset nu, er der noget helt galt !!!

Kære Kristina - jeg har, ligesom de fleste andre brugere og ordstyrere ikke noget problem med interessante off-topics, så længe man husker at ændre overskriften, og det nåede du jo lige på falderebet, så Be my Guest og skriv videre

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#76366 - 05/12/2006 18:25 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Anonym
Anonym

hejsa Thuva,..

Jeg har aldrig set et sted hvor der stod man ikke maate kikke paa det, saa du har nok moedt nogen ret fordoemmende og ret saa uvidende missionaere...

Lyt til folks raad, og lyt til Gud, og lyt til dig selv,... Og lev!...

mvh lars

Til toppen 
#76367 - 05/12/2006 18:27 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
Anonym
Anonym

lol

Til toppen 
#76368 - 05/12/2006 19:09 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hmmm, så er Jesus da en værre synder til brylluppet i Kana... Kort sagt, siger de, at det er forkert at nyde alkohol, så er de lodret imod Bibelen.

Til toppen 
#76369 - 05/12/2006 19:18 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Heidivip1984
Bruger

Citat:

Undskyld, bargrafer?

"Jeg mener ikke hun ikke skal gøre hvad hun syntes er rigtig jeg mener bare hun ikke skal lade sig styre at alt hvad der står."

Og det er det der er vranglære.
Kristendom er bibeltro. At fornægte Biblen er at fornægte Kristus

Jeg fornægter ikke biblen.. eller Kristus ( jeg tror da på det der er sket) jeg vil bare ikke lade mig styre af den.

Til toppen 
#76370 - 05/12/2006 19:27 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Heidivip1984
Bruger

Citat:

kristina

Man afviser da ikke sin tror på jesus er guds søn.
Man kan da godt tror på at jesus er gud søn.. uden at skulle leve efter alle "reglerne" jeg kender en som tror på noget i kristendommen og noget i buddismen.. Jeg syntes det er en dejlig måde at tror på, da jeg syntes at buddismen er en smuk tro.
De tror på det gode en mennesket og at vi selv har en masse i os.

Til toppen 
#76371 - 05/12/2006 19:30 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
Heidivip1984
Bruger

Citat:
[Jeg afviser ikke bibelens autoritet og troværdighed, men..

Jeg syntes du har fat i noget

Til toppen 
#76372 - 05/12/2006 19:45 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Heidi - -

Jeg forstår godt hvad du mener. Og - tak til Jesus! - han har opfyldt loven for os, så vi ikke mere er under loven!
Når vi tror på ham og følger ham, er vi under Guds nåde!

Der står i Johannes-evangeliet, at Jesus siger:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Og både i Apostlenes Gerninger, i brevet fra Paulus til romerne og hans brev til til Timoteus står der at enhver, som påkalder Herrens navn, skal frelses
Altså hele tre steder i Bibelen!

Så hvis vi holder os tæt til Jesus og følger ham, så har vi intet at frygte !
Det tror jeg på!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76373 - 05/12/2006 19:46 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
Laurentjj
Bruger

Citat:

Citat:
undskyld bargrafer?

Jeg tror hun mener paragrafer!!

Til toppen 
#76374 - 05/12/2006 21:43 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
IluJesus
Bruger

Hmm, skal prøve at finde hvor det står.
Tror bare de har tolket det på en anden måde?

Fik ikke svar på om, bibelen tolkes på flere måder
Altså om katolikker har en måde at tolke det på, osv..?

Til toppen 
#76375 - 06/12/2006 17:42 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
JesusFreakDK
Bruger

Så nægter du at følge Guds ord, Guds åbenbaring, og hvad har du så at bygge din "kristendom" på?

Og igen siger jeg ikke, jf. tidligere indlæg, at man skal holde alt der står i Biblen for at være kristen - men det at sige:

"Jeg nægter at gøre hvad der står i Biblen, fordi jeg synes jeg ved bedre selv" er i mine øjne et af de første tegn på frafald -
at man selv vil være herre i sit eget liv og nægter at give Gud den plads der tilkommer Ham.

Alle kristne har vel en antydning af dette, men går man først ud og proklamerer at man ikke har til sinds at følge Guds ord, fordi man tror man ved bedre selv, så mener jeg man har fornægtet Kristus lige så sikkert som den som afviser Ham i første omgang.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#76376 - 06/12/2006 17:43 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
JesusFreakDK
Bruger

Ah... ok..

-Grundtvig

Til toppen 
#76377 - 06/12/2006 17:55 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Laurentjj]
JesusFreakDK
Bruger

"Så er der godt nok ikke mange kristne!
Og jeg som troede det var den største religion i verden?? "

Tjah - man lærer mens man lever
Kristne har altid været en lille minoritet - selv i såkaldt "kristne" lande.

"Så du er kristen??
Rummer kristendommen ikke varianter?"

Jo - men samtlige er bibeltro, og har Biblen som den suveræne autoritet.

"Jehovas vidner?? De kalder sig kristne."

Men som sagt er det ikke nok at SIGE at man er noget for at være det.

"Igen hvor er legitimationen. Hvor i biblen står der at man Skal tro på treenighed?"

Treenigheden går som en rød tråd gennem hele Biblen - lige fra "Lad OS skabe mennesker i vort billede" over "Jeg og Faderen er ét" og "den Enbårne, som selv er Gud...", til Johannes' Åbenbarings åbenbaringer af den Treenige Gud.

"Så kvindelige præster er en ukristelig vederstyggelighed?"

Ja.

"Du skal altså vende den anden kind til.
Jeg beder dig om tusind kroner ! "

Øhhh.....ikke forstået?

"Menneskelig fortolkning er umuligt at undgå og enhver der tror, at man har opskriften på kristendom, tager uundgåeligt fejl."

Proba maiorem! ("bevis oversætningen" - eller "hovedpåstanden" = at det er umuligt at vide hvad der er sandt)

"Antallet af kirkelige retninger som, hver især mener de har patent på kristendom kunne jo tyde på, at der kun kommer et fåtal i himlen.?"

Kristendommen har aldrig hævdet andet.

"Måske alle har misforstået guds ord men mon ikke han/hun acceptere folk som de er?"

Gud elsker alle mennesker som vi er, MEN synd er lige så uforenelig med Gud som arsenik er uforenelig med os.
Når nu alle mennesker er syndere ville ingen kunne blive frelst HVIS IKKE det havde været for Jesus.

"Fint nok, hun tror jo på jesus, så kan hun vel også, lade være med at ride paragrafer som ikke er aktuelle"

1: Hvilken "Jesus" taler vi om? Hvis ikke det er Biblens Jesus er det en selvopfunden "Jesus" som ikke nytter nogen noget på Dommens dag.

2: "Ikke een tøddel af Loven skal forgå før Himmel og Jord forgår"

-Grundtvig

Til toppen 
#76378 - 06/12/2006 18:00 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"I bedste B. Nissen stil, vil jeg gerne lige bede dig om at dokumentere at alle kirker er enige om det der!,..."

Alle ægte kirker er.
Vel kan du finde "kristne" som hævder det modsatte, men de sætter så enten et eller andet ved siden af Biblen, eller mener at Biblen tager fejl på et eller flere punkter, og så har de allerede sat sig udenfor kristenheden

"Og så lige forklare mig grundlaget for
3enigheden"

Har jeg vistnok gjort i et andet indlæg

"Hvis biblen er ufejlbarlig, så forklar mig begreberne pseudoepigraffer, Deutoro-paulinske breve, hvorfor er de 4 evangelister ikke helt enige om hvem de 12 var og etc etc.
Og om Jesu nature, har alle kirker det samme syn på det?

Og så mener du i virkeligheden Sola Scriptura exceptio Hebraica"

Og jeg siger ikke eet ord mere til dig medmindre du holder op med at spille smart med fagudtryk som ikke-teologer eller teologistuderende ingen som helst chance har for at forstå

-Grundtvig

Til toppen 
#76379 - 07/12/2006 11:02 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Jón Poulsen
Bruger

Hej igen Thuva

Jeg havde faktisk heller ikke opfattet, at du havde drukket dig fuld i weekenden - undskyld hvis det lød sådan

Citat:
Jeg kan se alle har hver deres måde at tolke bibelen på, kan det passe?

Jeg tror at årsagen til, at man ser forskelligt på brugen af alkohol, ikke kun skyldes, at man forstår bibelen forskelligt (det skal dog siges, at jeg og Lars (evangelisten) har forskellige bibelsyn, så vi to har helt klart forskellige tilgange til bibelen).
Lad mig begynde et helt andet sted. At nogle er afholdende fra alkohol kan være rigtig godt - både for dem, og for deres omgangskreds. Fx hvis en alkoholiker bliver omvendt, er det nok fornuftigt af ham, fuldstændig at vende alkoholen ryggen, simpelthen for ikke at falde i igen. Andre er afholdsfolk pga hensyn til næsten. De holder sig fra alkohol, for derved at støtte alkoholikerne også at være afholdende. Og så er det dem, der er afholdende fordi de anser det for en synd at drikke - og det kan det faktisk også godt være - men ikke for alle. Man kan ikke slå op i bibelen og finde frem til steder der entydigt fordømmer brug af alkohol (man kan dog helt klart finde steder der fordømmer at man bruger alkohol til at blive beruset af). Alkohol bliver synd for dem, som drikker fordi, de ikke kan modstå fristelsen til fuldskab! Alkohol bliver også indirekte til synd for dem, som drikker, selv om de hele tiden har dårlig skyldfølelse over det de gør! Alkohol er derimod ikke synd for dem, der med samvittigheden i behold drikker lidt engang imellem.

Personligt kan jeg slet ikke forstå, at en indremissionær direkte kalder det for forkert at nyde alkohol - der vil han få problemer med sine bibelske argumenter.

Jón

Til toppen 
#76380 - 07/12/2006 14:07 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Heidivip1984]
StigFærch
Bruger

Reg.: 14/04/2002
Citat:

Man afviser da ikke sin tror på jesus er guds søn.
Man kan da godt tror på at jesus er gud søn.. uden at skulle leve efter alle "reglerne"

Men så tænk en gang over hvad det vil sige at tro.
Hvis du virkelig tror på at Gud findes og at Jesus er Guds søn så må det have en konsekvens for dit liv.
Hvis de "regler" du omtaler - er dem der beskriver hvad der er rigtig og forkert i Guds øjne, og dem som beskriver hvad der skiller dig fra Gud (synd) - hvad er det så der får dig til at mene at nogle "regler" ikke er vigtige at forsøge at følge?
Jeg har da ikke et ønske om at være skildt fra Gud.
Men jeg ved selvfølgelig godt at jeg ikke hele tiden kan følge dem og egentlig er fortabt - derfor er jeg glad for at Gud sendte sin søn.

Citat:

jeg kender en som tror på noget i kristendommen og noget i buddismen.. Jeg syntes det er en dejlig måde at tror på, da jeg syntes at buddismen er en smuk tro.
De tror på det gode en mennesket og at vi selv har en masse i os.

Jeg tror også på at det gode findes i mennesket. Det behøver jeg ikke buddismen for. Det første bud hedder faktisk:"Du må ikke have andre guder".

Til toppen 
#76381 - 07/12/2006 14:24 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Hejsa Mark,..

Citat:
Alle ægte kirker er.
Vel kan du finde "kristne" som hævder det modsatte, men de sætter så enten et eller andet ved siden af Biblen, eller mener at Biblen tager fejl på et eller flere punkter, og så har de allerede sat sig udenfor kristenheden

Det vil altså sige, hvis man tager det du siger alvorligt, at alle kristne/kirker som ikke deler dit ultimative syn på hvordan kirken/kristne skal forholde sig kun er skuespillere som ikke er ægte?
Det er en intressant måde at sænke andres synspunkter på, lidt ligesom katolikkerne gjorde op til reformationen
Der findes ikke noget endegyldigt argument for at kristne og Kirken skal bygge på biblen alene, det spiller sig ud i en diskution om bibeltilblivelse, og kirkene før og efter biblen, og traditionsautoriteterne etc etc.
Den vil jeg med største fornøjelse tage med dig hvis du har lyster det en dag!

Man kan nu sagtens mene at biblen tager fejl og stadigvæk være kristen, igen kommer det her til at munde ud i en bibeldebat, jeg gentager mit sidste fra før!

Citat:
Og jeg siger ikke eet ord mere til dig medmindre du holder op med at spille smart med fagudtryk som ikke-teologer eller teologistuderende ingen som helst chance har for at forstå

Nu har du jo så selv ikke gået af vejen for at bruge fagudtryk, og gerne ville diskutere lære/teologi spørgsmål,.. så må du næsten også bide i det sure æble og slå op i en ordbog hvis man siget noget til dig du ikke forstår! Det er regel nr1 på universitet forresten! Og det har ikke noget med at være smart at gøre, det har noget med at gøre, at bruge det fagsprog der hører til ens arbejdsfelt/studiefelt.

Og jeg tror bestemt at alle der studere teologi ved hvad begreberne
Pseudoepigraffer, Deutoro-paulinske, etc etc og Exceptio Hebraica betyder!

Og mhs til det sidste, så kan du vel næsten regne det ud,.. Sola Scriptura exceptio hebraica,... som var en kommentar til da du mente skriften alene men ikke GT

Mvh Lars fagsprogsmand

Til toppen 
#76382 - 07/12/2006 14:41 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Anonym
Anonym

Hej igen Thuva,..

Nu har jeg i de sidste par dage dykket lidt ned i biblen for at finde det skriftsted du mener omhandler alkohol,.. Men det er ikke lykkedes mig at finde noget der ligner!

Men der er massere af advarsler i biblen mod at FULDE sig, ikke at drikke..
Hvis alkohol skulle være forbudt så skal vi tilføje en hel del ting til listen som heller ikke er for smarte, fx Cola

Thuva, når du som kristen læser din bibel, så opfordre jeg dig til at tage det der står alvorligt, men æd ikke tingene råt! Læs, tænk og forstå og perspektiver!

Og så skal du ikke stole blindt på andre udlægninger og tolkninger, lyt og tænk!
Overtag ikke andres synspunkter eller tro, find dine egne ståsteder!

Biblen siger meget, og for et ukyndigt øje eller for en som ikke tænker, kan man få alle mulige ting til at stå i biblen! Derfor skal du sørge for at det er dig som forstår og tror, og ikke andre der pådutter dig en holdning!

Mhs til Tolkning af biblen!

Biblen som er skrevet originalt på Græsk og Hebraisk, er skrevet meget komplekst og med helt andre termer end man bruger nu idag!
Det vil sige, at den måde man udtrykte ting på dengang ikke er det samme som i dag! Derfor er det ikke altid let at konstatere hvad grundteksten egentlig siger, og når man oversætter noget fra et sprog til et andet så tolker man automatisk! Og alle disse må ændringer kan have yderligere effekt på hvad der evt stod i teksten. Med tiden har læren, biblen og etc.. undergået kulturforskelle, oversættelsesforskelle og etc etc.. og derfor meget kort og nemt sagt og sat meget på spidsen er vi endt op med forskellige synspunkter!

Og så er det forskelligt fra kirke til kirke hvad man finder intressant, vigtigt og etc etc

håber det giver lidt at tænke over

mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#76383 - 07/12/2006 16:16 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars fagsprogmand! ... du skriver:
Citat:
Og jeg tror bestemt at alle der studere teologi ved hvad begreberne Pseudoepigraffer, Deutoro-paulinske, etc etc og Exceptio Hebraica betyder!

Sikkert!
Men du må huske, at Café Thomas ligger helt herude i den brogede verden!

Der kommer tit gæster, som ikke er tilmeldt universitetet, og som måske ikke er så dygtige til fremmedsprog som du - og slet ikke kommer inden for i varmen her primært for at lære sprog!

Et nec scire fas est omnia (= det er en guddommelig ret ikke at vide alt!)

Så kunne du ikke - bare af almindelig høflighed - spare på fremmedordene, eller i hvert fald tilføje en oversættelse eller en nærmere forklaring ?

Crescat et floreat! (= gid du må vokse og blomstre!)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76384 - 07/12/2006 20:23 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Hej Kristina.

Som du dog kan sige det, du har min fulde opbakning i dette! Jeg kunne have lyst til at tilføje, at en sand mester ikke har behov for at hævde sig selv.

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#76385 - 07/12/2006 21:25 Advent: "Den store mester kommer .." [Re: Child-of-God]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Child-of-God
Citat:
Jeg kunne have lyst til at tilføje, at en sand mester ikke har behov for at hævde sig selv.

Sandt nok!

Og jeg kender kun én eneste sand mester:
vor Herre Jesus Kristus, som i sin inkarnation gav afkald på sin væren i Faderens herlighed og af kærlighed bøjede sig ned til os fortabte i skikkelse af et lille hjælpeløst barn i en krybbe - til frelse for alle os, som tager imod hans offer og følger ham!

Du inspirerer mig her til at citere fra Filipperbrevet:

I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus,
han, som havde Guds skikkelse,
regnede det ikke for et rov
at være lige med Gud,
men gav afkald på det,
tog en tjeners skikkelse på
og blev mennesker lig;
og da han var trådt frem som et menneske,
ydmygede han sig
og blev lydig indtil døden,
ja, døden på et kors.

Derfor har Gud højt ophøjet ham
og skænket ham navnet over alle navne,
for at i Jesu navn
hvert knæ skal bøje sig,
i himlen og på jorden og under jorden,
og hver tunge bekende:
Jesus Kristus er Herre,
til Gud Faders ære.

Godt at tænke på i denne dejlige adventstid, at
vor Konge kommer til os, sagtmodigt, ridende - på vej til hån, mishandling og henrettelse - ynkeligt - en fiasko på et æsel, fattigfolkets trækdyr!
Forunderligt!

- og forunderligt, at når han kommer igen, kommer han som ærens konge, der sejrrigt, fulgt af sine mægtige engle, åbenbares fra himlen!

Og tænk et løfte vi har modtaget:

- at når du i herlighed
kommer anden gang herned,
jeg kan dig i møde gå
og retfærdig for dig stå!

Advent: Han kommer!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76386 - 08/12/2006 13:09 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hej!
Jeg har så selv gået på kristen skole hele livet igennem. Ved ikke så meget om det. Men nu er jeg 18 år og bor et sted hvor de andre bander ufattelig meget og jamen hele deres livsstil er så ANDERLEDES end min. Det er også pga min tro. En ting jeg har gjort er at sige jeg er kristen. Nogen gør lidt grin med det, hvor jeg så bare lader vær med at høre på dem. Når de snakker om deres alkohol og fester som jeg heller ikke er med til tænker jeg meget på IMU som jeg går i. Når de er ude at drikke i weekenden er jeg sammen med andre venner. Jo der er stor forskel på os. Jeg prøver samtidig at fortælle dem lidt om Gud. Nogen er interesserede når det kommer til stykket. Og deres spørgsmål svare jeg med glæde på. En af dem som bor ved siden af mig har været satanist og da han spurgte om jeg ville læse de ti bud derfra sagde jeg ja, for hvis jeg vil at han engang skal læse noget jeg har fundet i bibelen må jeg også være åben for det han har at vise mig.
Jeg har meget af min glæde i at evangelisere. Lørdag aften om sommeren og foråret og lidt hen på efteråret når venner er til fester er jeg også nede i byen bare med kristne venner for at være på natmission.
Jeg har været med til fester hvor jeg så bare sad med sodavand. Det er svært at være kristen sommetider og jeg har før været tæt på at smide alt væk og gå ud og drikke. Men det er bare det dummeste man kan. Jeg ved det er svært. Men mit eneste råd er at ligge det hele overtil Gud. Be til ham og fortælle hvordan du har det. Husk en ting: "Gud har altid træffetid!"

Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#76387 - 08/12/2006 13:20 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jo jeg er helt med, og jeg prøver så vidt det er at bruge alm. sprog.

Men nu pev JesusFreak over udtryk, men han brugte selv gerne fremmedord,..
så jeg synes ikke lige jeg ville have den siddende i ansigtet,..
For man kan jo lige slå op, det er altså ikke en dødsdom,.. jeg har selv måtte slå en del op når jeg læste debatterne i det videnskabelige fora!

Nej der er ikke nogen grund til at springe over til de vilde soteriologiske eskataer som indbefatter jesu eksusia eller parusien og bla bla bla for at kaste med nonsens ord her fra stedet

Kh lars

Til toppen 
#76388 - 08/12/2006 13:24 Re: Det kristne teenage liv. [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Hej Child,..

Jeg har meget svært ved at se at brugen af fagudtryk bliver en selvfremhævende ting!
Der er visse debatter som helt klart indbefatter teologisk tankegang og debat termer,... Og det er ikke altid nok at lede efter bare det mest lign. danske udtryk,... Man behøver ikke at gøre hele sin tekt kryptisk eller fremmed! Men man må også forventer at hvis man debattere med andre så kan man komme udfor nogen som bruger netop fagsprog!

Netop fordi termerne nogen gange er mere rammende end bare at danskificere det!

Og jesus kom til dem, og talte til dem i lignelser!

mvh Lars

Til toppen 
#76389 - 08/12/2006 13:50 Re: Det kristne teenage liv. [Re: IluJesus]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Thuva

Er godtnok ikke teen-ager, men .

Det du beskriver, tror jeg alle kristne kan nikke genkendende til. Der er også noget i mig, der synes, at det ville være mere sjovt at rende i byen og give den gas....end at sidde med næsen i en bibel.

Hvis det ikke er den ene fristelse, ja, så er der den anden.

Det ER en lang kamp!

Men du har fat i noget, for det kristne fællesskab modvirker denne tendens. Der er nådemidlerne - og ikke mindst det at bruge tid på bøn. Paulus siger, at vi ikke skal drikke os fulde i vin, men lade os fylde af Ånden. Der er en vigtig pointe i dette. Jo mere tid! og energi du bruger på Gudslivet, des mindre næring er der for dit kød.

Ja, det lyder frygtelig lovisk. Så skal man dit og så skal man dat, men jeg tror, at det er svært at undgå, - specielt i starten. Senere kommer man ind i en anden form for hvile: "Ja, jeg faldt - men jeg fik nåde hos Gud, og han virkede alting til det bedste".
Lige så langsomt begynder man at miste sin tillid til sin egen evne til at bevare sig i frelsen (fordi man falder igen og igen), og begynder virkelig at tro, at man er frelst af nåde!, og at GUD fuldender den gode gerning han er påbegyndt i en.............ikke at jeg er der endnu, men jeg tror da at det er det der sker!

Specielt som ny-omvendt eller ny-frelst er det ofte utrolig kompliceret at være sammen med ikke-kristne. Dette oplevede jeg selv. Dengang blev jeg slået ud over det, men i dag ser jeg det som noget positivt, det, at det var så vanskeligt.

Det er jo faktisk et bevis på at du er et Gudsbarn, at du overhovedet har denne kamp, ellers havde du været ligeglad, og som en død fisk konstant fulgt med strømmen!!

Guds fred og alt godt.

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#76390 - 08/12/2006 14:33 Re: Det kristne teenage liv. [Re: malli]
IluJesus
Bruger

Hej Malli.

Det er jo faktisk et bevis på at du er et Gudsbarn, at du overhovedet har denne kamp, ellers havde du været ligeglad, og som en død fisk konstant fulgt med strømmen!!

Det lyder nice

Til toppen 
#76391 - 11/12/2006 21:17 Re: Det kristne teenage liv. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hejsa Malli,..

Lige et par enkelte kommentare til dit indlæg som jeg håber du har tiden til at besvare Også selvom Julestressen nok har taget ved det fleste

Citat:
Det du beskriver, tror jeg alle kristne kan nikke genkendende til. Der er også noget i mig, der synes, at det ville være mere sjovt at rende i byen og give den gas....end at sidde med næsen i en bibel.

Hvis det ikke er den ene fristelse, ja, så er der den anden.

Det ER en lang kamp!

Kan du ikke lige redegøre for eksamenstressede Lars hvad du konkret mener med dette? Bare så jeg ikke misforstår dig helt og igennem og i disse juletider ville det jo være synd

Jeg kan udemærket huske hvordan det skabte forskelle for mig at omvende mig til kristendommen, og hvordan det at ændre kristendomsopfattelse gjorde noget lign. Om det er kristendommens, religionens, eller bare ændring i livsstil og livsanskuelses værk, det kan vi lade antropologerne og fænomenologerne og psykologerne diskutere.. Men!

Men du får det til at lyde i min øre, som om at det er bedre at læse i biblen fredag aften istedet for at være til fest med vennerne? Og faktisk kan vi godt blive enige om at bibellæsning er godt og inspirerende,.. Men kristendommen og bibellæsning er ikke lig med nul "social life" og samværd med andre mennesker i festlige stunder er bestemt ikke ukristent, også selv om der er alkohol til stede eller ikke kristne folk! Især i ungdomslivet må det da handle om at have det sjovt og smage livet og gøre sig erfaringer,.. Jeg tvivler på at det var jesu ide at unge mennesker skulle sidde og sluge tunge skriftsteder og fordybe sig over livet i en alder hvor man intet kan erkende og intet ved om hvad livet indebærer som sådan!
Jeg siger ikke at man skal glemme og ikke engagere sig i sit kristentliv som ung, men unge er unge

Ja, det er en lang Kamp, og den tager hele livet, og hver sin tidsalder sin måde at behandle den kamp på Men den kamp handler vel også om erkendelse,...

Citat:
Men du har fat i noget, for det kristne fællesskab modvirker denne tendens. Der er nådemidlerne - og ikke mindst det at bruge tid på bøn. Paulus siger, at vi ikke skal drikke os fulde i vin, men lade os fylde af Ånden. Der er en vigtig pointe i dette. Jo mere tid! og energi du bruger på Gudslivet, des mindre næring er der for dit kød.

Det kristne fælleskab er en guldgruppe, amen til det og ganske enig!
Men det må ikke blive sådan at en kristen kun kan færdes trygt og godt i kristnekredse!
Han/hun skal vel kunne færdes og nyde ligeså meget at være samme med andre mennesker,... Jødernes tid er forbi, man bliver ikke uren af at være sammen med andre som ikke tror som en selv Jeg vil opfordre til at kunne fordele sol og vind i sin imellem mennesker
Ja det vigtigt at holde sin tro i live og bruge tid på at søge indsigt, men du bliver vel ikke en bedre kristen på grund af dine mange bønner eller dine mange timer i søgen efter Gud,.. Er kvantivitet i kristenlivet med til at forbedre det? Eller handler det om kvalitet?

Citat:
Lige så langsomt begynder man at miste sin tillid til sin egen evne til at bevare sig i frelsen (fordi man falder igen og igen), og begynder virkelig at tro, at man er frelst af nåde!, og at GUD fuldender den gode gerning han er påbegyndt i en.............ikke at jeg er der endnu, men jeg tror da at det er det der sker!

Mener du at hvis man falder flere og flere gange så tror man bedre og mere?

Tankestreg!

Lars/stud.theol

Til toppen 
#76392 - 13/12/2006 15:33 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
malli
Bruger

Hej Evangelisten

Du skriver: "Men du får det til at lyde i min øre, som om at det er bedre at læse i biblen fredag aften istedet for at være til fest med vennerne?"

Ja, det er det............og det er det i særdeleshed, når man er 14 år,vf. indlæg: "Men jeg har det svært, for mine venner går til fester, drikker og gøre ting som er i mod bibelen, og nogle gange, føler jeg at noget hiver i mig og siger, at jeg bare skal med til alt. Men jeg vil virkelig ikke tilbage til det gamle liv."

Det er druk-fester, og ikke lovsangs-fester vores 14 årige veninde taler om.

Bare lige for en god ordens skyld, som kristen må man ikke drikke sig fuld, begå utugt, eller slås for den sags skyld........ingen af delene er ualmindelige ved verdslige (druk-)fester - så meget kan jeg da huske.

Guds fred og alt godt.

Malli

Ændret af malli (13/12/2006 15:43)

Til toppen 
#76393 - 13/12/2006 17:52 Re: Det kristne teenage liv. [Re: malli]
JesusFreakDK
Bruger

Hej!

Bare lige en lille petitesse

"Bare lige for en god ordens skyld, som kristen må man ikke drikke sig fuld, begå utugt, eller slås"

Det er mest det med "slås" jeg tænker på, for det andet er jeg med på!

Hvis jeg ser en af mine venner blive overfaldet ved en fest, må jeg så ikke forsvare ham/hende med, begrænset, brug af vold?
Hvis jeg får mulighed for at forhindre eller stoppe en voldtægt ved at bruge "hårdhændede" metoder overfor voldtægtsmanden, må jeg så ikke det?
Eller måske "bedre": Hvis jeg nu havde børn, og en ville gøre dem ondt, måtte jeg så ikke forsvare dem?

Note: Her kan siges at skete sidstnævnte ville jeg ommøblere vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem......og så tage de "tæsk" en domstol ville give mig...

-Grundtvig

Til toppen 
#76394 - 13/12/2006 19:47 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
hej jfDK,

Citat:
Note: Her kan siges at skete sidstnævnte ville jeg ommøblere vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem......og så tage de "tæsk" en domstol ville give mig...

Hvad er det dog du siger? Hvordan kunne du nogensinde forsvare at gøre dette mod et andet menneske? Er vi som kristne ikke kaldet til at holde fred så vidt det er muligt?

Hvis én ville gøre mine børn fortræd ville jeg da også fysisk hindre det. Men jeg ville da ikke sende vedkommende på hospitalet. Alle mennesker er skabt og elsket af Gud både denne og jeg; vedkommende er altså ikke et hjerteløst monster men et Gud-elsket individ.

Jeg er chokeret over din hårdhed, også mht dit brugernavn.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76395 - 14/12/2006 08:10 Re: Det kristne teenage liv. [Re: SimonKL]
JesusFreakDK
Bruger

Jeg vil som forælder have en pligt til at beskytte mine børn - og afholde andre fra at gøre dem ondt; med vold OM DETTE ER NØDVENDIGT!
Læg mærke til dette...

Hvis din argumentation skulle føres ud i sin yderste konsekvens ville kristne jo heller ikke kunne aftjene værnepligt.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#76396 - 14/12/2006 08:51 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

hej jfDK,

Citat:
Jeg vil som forælder have en pligt til at beskytte mine børn - og afholde andre fra at gøre dem ondt; med vold OM DETTE ER NØDVENDIGT!
Læg mærke til dette...

Det er ganske noteret, at du mener at vold kun skal bruges om nødvendigt. Men hvis der altså i dit begreb vold er åbent for at "ville ommøblere vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem......og så tage de "tæsk" en domstol ville give mig..." så mener jeg stadig det er, ja nu skriver jeg det, forskruet.

Man kan i en uendelighed tale om tænkte-situationer: hvad nu hvis du blev truet, eller overfaldet eller hvad nu hvis dette og dette skete. Og det er måske sundt at tænke en situation igennem engang, for at forestille sig sin egen reaktion i et sådant tilfælde, hvor adrenalinen pumper og der skal handles hurtigt. Men uanset hvad, så er jeg sikker på at min reaktion IKKE ville være, at banke angriberen til blods så jeg selv ender i retten. Det ville altså på ingen måde være forsvarligt.

Hvis jeg som forældre skulle beskytte mine børn, ville jeg nok 1) forsøge at fjerne dem fra truslen, før jeg ville vælge 2) at fjerne truslen - hvilket sikkert kunne gøres på mange andre måder end at udvise aggressivitet mod denne.

Citat:
Hvis din argumentation skulle føres ud i sin yderste konsekvens ville kristne jo heller ikke kunne aftjene værnepligt.

Tja, jeg synes der er mange led foran os i argumentationsrækken før mine ord om at "vi kristne skal holde fred så vidt muligt" skal blive et tilpasset slogan mod kristen værnepligt. Det jeg taler om er ikke om vi som kristne må bruge vold eller ej, men at vi skal have omtanke på vores næste, også ham som angriber os. Jesus siger jo:

Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.  I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn;
Matt 5,39-45

Det er et reaktionsmønster som ville klæde os kristne synes jeg. Jeg mener ikke det skal tolkes som "hvis én ønsker at snuppe dit barn fra dig, så giv ham også det andet" - - men en reaktion ville være at snakke med vedkommende i stedet for at fare i hovedet på ham. Og er snak umuligt, så få dig selv og dine væk fra truslen. Er faren for forestående, så få vedkommende ned at ligge, og hold ham evt til der kan komme hjælp.

Er du enig, eller synes du stadig at manden lige skal slåes til ukendelighed først?

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76397 - 14/12/2006 11:05 Re: Det kristne teenage liv. [Re: SimonKL]
JesusFreakDK
Bruger

Hej igen!

Du må undskylde jeg ikke citerer dig, men jeg HAR læst hvad du skriver

For mig at se er det ganske sympatisk at sige: "Jeg tror jeg ville reagere ved at "bare" lægge vedkommende ned og sørge for at han/hun blev liggende til politiet kom", men hvor realistisk er det egentlig?
Når adrenalinen pumper, og du og/eller dine er i overhængende fare så tvivler jeg dog på, uden at kunne vide det med sikkerhed naturligvis!!!, at de høje idealer holder.
Der drejer det sig om at få den fare der er, fjernet først og fremmest.

Da jeg skrev "om nødvendigt" synes jeg også det lå implicit at vi er forbi det punkt hvor man kan tale om tingene.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#76398 - 14/12/2006 11:32 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

hej JF,

Citat:
Når adrenalinen pumper, og du og/eller dine er i overhængende fare så tvivler jeg dog på, uden at kunne vide det med sikkerhed naturligvis!!!, at de høje idealer holder.

Jow jow, det er rigtigt nok. Det er ikke godt at vide hvad der sker når adrenalinet pumper. Jeg har også en stærk lyst til ikke at synde og kun gøre godt, men det går også galt hele tiden. Men jeg skræmmes bare over dine ekstremt hårde ord om at "ville ommøblere vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem......og så tage de "tæsk" en domstol ville give mig...". Jeg kan stadig ikke forstå at du som "JesusFreak" kan sige dette, selvom det er i en ekstrem situation... Det er for mig at se noget helt galt.

mvh simon

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76399 - 14/12/2006 12:04 Re: Det kristne teenage liv. [Re: SimonKL]
JesusFreakDK
Bruger

Undskyld at jeg måske bliver en smule grov her, men hvordan kan det at ville forsvare sin familie være i modstrid med at være kristen???

Tværtimod står der jo skrevet at den der ikke sørger for sin egne, og særligt sin egen husstand, har fornægtet troen, og er værre end en vantro.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om din iboende anklage om at JEG har lyst til at synde og ikke ønsker at gøre godt!
Hvis du kendte mig ville du vide at jeg prøver at gøre så meget godt for mine medmennesker som muligt!!

-Grundtvig

Til toppen 
#76400 - 14/12/2006 12:33 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

hej JF,

allerførst:

Citat:
I øvrigt bryder jeg mig ikke om din iboende anklage om at JEG har lyst til at synde og ikke ønsker at gøre godt!
Hvis du kendte mig ville du vide at jeg prøver at gøre så meget godt for mine medmennesker som muligt!!

Du læser mit indlæg meget fjendtligt for at få den anklage ud af det. Det var slet ikke ment sådan. Det var tværtimod en kristen bekendelse som vi læser om det hos Paulus i romerbrevet og som vi nok alle kender for vores eget liv.

Jeg tror at du (ligesom jeg selv igen og igen må minde mig selv om) skal passe på med at du ikke tolker den værste mening ud af indlæg på debatforaer. Det er meget let, men meget sjældent afsenderens intention. Ej heller min her.

Citat:
Undskyld at jeg måske bliver en smule grov her, men hvordan kan det at ville forsvare sin familie være i modstrid med at være kristen???

Hvor i ligger forsvaret af din familie når du ved en angrebsmand: "ommøblerer vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem". I vores lille snak her har jeg ingenlunde givet udtryk for at det er ukristeligt at forsvare sin familie, det vil du kunne se hvis du læser efter med mindre fjendtlige øjne. Jeg sætte blot spørgsmål ved det voldelige og ukærlige i din famøse note i et foregående indlæg:

Citat:

Det finder jeg helt uforsvarligt, både kristeligt og verdsligt. Du anerkender jo selv at det er lig at bryde loven... Vi skal jo vel som kristne leve som én person både i kirke og samfund, hvordan kan du så forsvare at sige dette? Jeg forstår dig simpelthen ikke her.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76401 - 14/12/2006 13:09 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JF - - ikke for at blande mig, men .. nåjo, for at blande mig - jeg tror der ligger en lille misforståelse her, jeg synes også det lød lidt stridslystent, det du skrev, men jeg tror ikke, det var sådan ment.

Der er stor forskel på, om man i en akut nødssituation kommer til at forløbe sig, (måske fordi man ikke ser har nogen anden udvej end fysisk vold) eller om man på forhånd træffer beslutning om, at lige sådan ville man bære sig ad ...

Men jeg tror, at alle kan blive voldelige, og endda komme til i nødværge - for at beskytte andre eller sig selv - komme til at slå på tæven, eller oven i købet slå ihjel.
Og hvis jeg fantaserer mig ind i en situation, hvor nogen jeg elsker er ved at blive bortført eller mishandlet eller dræbt - - så jo, måske, me too! - så ved jeg ikke, hvordan jeg ville reagere !
Måske ville jeg blive helt panisk handlingslammet - det håber jeg dog ikke -

Ef 4,26-27: Bliv blot vrede, men synd ikke.
Lad ikke solen gå ned over jeres vrede, og giv ikke plads for Djævelen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76402 - 14/12/2006 13:39 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina

"Der er stor forskel på, om man i en akut nødssituation kommer til at forløbe sig, (måske fordi man ikke ser har nogen anden udvej end fysisk vold) eller om man på forhånd træffer beslutning om, at lige sådan ville man bære sig ad ..."

Skal jeg læse det sådan at det er "mindre slemt" at "komme til" at "slå lidt for hårdt". end fra starten at beslutte at SKER noget sådant vil man sørge for at afskrække voldsmanden fra nogensinde at forsøge noget sådant igen?

Og egentlig kan jeg ikke se hvad Ef, 4:26-27 har at gøre her, medmindre man på forhånd har besluttet at det at benytte sig af fysisk vold er synd og at give plads for djævelen.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#76403 - 14/12/2006 13:45 Re: Det kristne teenage liv. [Re: SimonKL]
JesusFreakDK
Bruger

"Du læser mit indlæg meget fjendtligt for at få den anklage ud af det. Det var slet ikke ment sådan. Det var tværtimod en kristen bekendelse som vi læser om det hos Paulus i romerbrevet og som vi nok alle kender for vores eget liv."

Godt nok. Kunne bare ikke i sammenhængen læse det ret meget anderledes, men fint at du ikke mente det sådan

"Hvor i ligger forsvaret af din familie når du ved en angrebsmand: "ommøblerer vedkommendes ansigt så grundigt at end ikke hans/hendes mor ville kunne kende dem"."

Ved at jeg forhindrer ham/hende i at gøre det igen....og afskrækker andre fra at forsøge det samme.

"Det finder jeg helt uforsvarligt, både kristeligt og verdsligt. Du anerkender jo selv at det er lig at bryde loven... Vi skal jo vel som kristne leve som én person både i kirke og samfund, hvordan kan du så forsvare at sige dette? Jeg forstår dig simpelthen ikke her."

Jeg skal være den første til at sige at lov og ret skal opretholdes, og læg mærke til at jeg ikke mente jeg burde gå fri (selvom der ER formildende omstændigheder, som burde nedsætte straffen).
Med lov skal land bygges, og sådan er det. Bryder man loven skal man straffes.

MEN

Jeg går ikke ud fra at du vil påstå at vi er forpligtede på at overholde EN HVILKEN SOM HELST LOV der eventuelt måtte eksistere i vort samfund?

-Grundtvig

Til toppen 
#76404 - 14/12/2006 14:24 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:

Jeg går ikke ud fra at du vil påstå at vi er forpligtede på at overholde EN HVILKEN SOM HELST LOV der eventuelt måtte eksistere i vort samfund?

Giv kejseren, hvad kejserens er?

På sæt og vis har JesusFreakDK ret.

På den anden side er der forskel på at være imod abortloven f.eks., og så brænde abortklinikker ned.

Jeg tror at en af grundene til vi har det 'verdslige regimente' er, at så slipper vi fri for en konstant åndeliggørelse af alle love. Dét er nemlig farligt og kan lede til bibelmisbrug og åndeligt åg.

Er det forbudt at øve vold? Ja.
Ville jeg afholde mig fra en voldshandling hvis det kunne forhindre mine kære i at komme til skade? Højst sandsynligt ikke.

Men dét eksempel vidner mest af alt om vores syndighed og jordens frafald end det gør om min 'kristelighed'...

Til toppen 
#76405 - 14/12/2006 14:26 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JesusFreak
Citat:
Skal jeg læse det sådan at det er "mindre slemt" at "komme til" at "slå lidt for hårdt". end fra starten at beslutte at SKER noget sådant vil man sørge for at afskrække voldsmanden fra nogensinde at forsøge noget sådant igen?

Ja, faktisk, sådan mener jeg det!

I tilfælde to er det nemlig at "synde med vilje", planlagt altså!
At indstille sig på det.

Den eventuelt afskrækkende effekt på voldsmanden er det ikke vores bord at sørge for.
Det er det ikke op til os som privatpersoner at vurdere og eksekvere - vi er jo bare civilister og ikke myndighedspersoner, og vi kunne jo tage fejl af situationen!

Jeg kunne sagtens forestille mig, at voldsmanden ikke bliver en bedre og mindre voldelig samfundsborger ved at få møbleret om på sit ansigt. Kunne du ikke?

Kun dommere må dømme, og kun i deres arbejdstid!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76406 - 14/12/2006 14:37 Re: Det kristne teenage liv. [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej igen

"I tilfælde to er det nemlig at "synde med vilje", planlagt altså!
At indstille sig på det."

Det ville være rigtigt, hvis det at beskytte sin familie på den måde jeg har omtalt rent faktisk er synd, hvilket jeg ikke nødvendigvis mener det er, jf. at vi har en bibelsk forpligtelse til at tage os af vore egne, og især vor egen husstand.

"Den eventuelt afskrækkende effekt på voldsmanden er det ikke vores bord at sørge for.
Det er det ikke op til os som privatpersoner at vurdere og eksekvere - vi er jo bare civilister og ikke myndighedspersoner, og vi kunne jo tage fejl af situationen!"

Tjah... Hvis jeg så en lægge gøre mit barn eller min kæreste ondt (førstnævnte HAR jeg dog ikke, men det er jo ikke det der er pointen), så kan jeg ikke se hvordan jeg kan tage fejl af situationen?
Og under alle omstændigheder har vi en pligt til at gribe ind og stoppe angrebet.

"Jeg kunne sagtens forestille mig, at voldsmanden ikke bliver en bedre og mindre voldelig samfundsborger ved at få møbleret om på sit ansigt. Kunne du ikke?"

Tjoh, men det er heller ikke pointen. Pointen er at han/hun sandsynligvis lærer at lade mig og min familie være - fordi de ikke vil have ommøbleret igen...

-Grundtvig

Til toppen 
#76407 - 14/12/2006 14:43 Re: Det kristne teenage liv. [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"På den anden side er der forskel på at være imod abortloven f.eks., og så brænde abortklinikker ned."

Ja - førstnævnte er en holdning, sidstnævnte en handling på førstnævnte.
(disclaimer: Dette skal ikke tages som en opfordring til nedbrænding af babymordfabrikker)

"Jeg tror at en af grundene til vi har det 'verdslige regimente' er, at så slipper vi fri for en konstant åndeliggørelse af alle love. Dét er nemlig farligt og kan lede til bibelmisbrug og åndeligt åg."

HELT enig her

"Er det forbudt at øve vold? Ja."

"Både og" ville være det korrekte svar her. For du HAR faktisk ret til at bruge fysisk vold for at forsvare dig selv eller en tredjepart mod fysisk vold. Ligesom du ikke vil blive anklaget for mord hvis retten vurderer at havde du ikke slået afdøde ihjel havde han/hun gjort det ved dig.
Det kaldes nødværge, og har så vidt jeg er orienteret ført til indtil flere frikendelser.

"Ville jeg afholde mig fra en voldshandling hvis det kunne forhindre mine kære i at komme til skade? Højst sandsynligt ikke.

Men dét eksempel vidner mest af alt om vores syndighed og jordens frafald end det gør om min 'kristelighed'..."

Jeg kan ikke se hvordan dit forsvar af en du har kær vidner om DIN syndighed?
Er enig i at selve det at du er nødt til det vidner om Jordens - men at du forsvarer dem ser jeg ikke som syndigt.

Mvh

JF

-Grundtvig

Til toppen 
#76408 - 14/12/2006 15:55 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

hej JF,

Citat:
Ved at jeg forhindrer ham/hende i at gøre det igen....og afskrækker andre fra at forsøge det samme.

Jeg synes dit forsvar af din ekstremt voldelige handling bliver modsagt meget fint af noget du siger længere nede:

Citat:
Med lov skal land bygges, og sådan er det. Bryder man loven skal man straffes.

Lovens straf er vel nok mod voldsmanden? Udøver man vold så kommer man i fængsel og får sin straf. Man bliver ikke selv smadret, som du vil smadre ham der er efter dig og dine. Det ville være det samme som hvis retsystemet havde ansat folk til at banke voldsmændende, voldtage voldtægtsforbryderne og slå morderne i hjel (!! slet skjult holdning til dødsstraf...)

I USA har de en tilføjelse i deres forfatning der forhindrer "cruel and unusual punishment". Det hindrer at det amerikanske retsystem skulle udvikle sig som det ovenstående eksempel. At du giver en voldsmand et ordentligt lag tæsk, kan altså ikke forsvares ved at sige det er til straf, stræk og advarsel. Alt dette har vi loven til, og med lov skal land bygges. Andet er selvtægt, og det skal du også straffes for - i følge lovens strafparameter og ikke med mere selvtægt til skræk og advarsel mod andre.

--

Jeg stiller mig desuden stadig undrende over du så frejdigt erklærer at du vil smadre et andet menneske, også efter du har fået ham uskadeliggjort som trussel mod dig og dine. Hans mor kan jo nok godt kende ham efter et enkelt slag eller 2... Men han skal lige bankes til ukendelighed til skræk og advarsel. *brr* det er jo skræmmende!!

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76409 - 14/12/2006 15:58 Til Simon og JF mfl [Re: JesusFreakDK]
anniesr
Bruger

Hej Folkens,
Jeg skriver ikke for at tampe jeg på nogen måde, man vil bare høre om I evt kunne finde på at starte en ny tråd omkring jeres afstikker fra Thuvas oprindelige emne.
Der er nemlig ikke så frygtelig mange indlæg til lukketid (vi er i skrivende stund på 93) og jeg synes at en diskussion som jeres er så omfattende og langt fra det oprindelige enme, at den fortjener en selvstændig tråd.

(Jeg vil gerne være behjælpelig med at flytte nogle af jeres indlæg, hvis der skulle være et ønske om det)

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#76410 - 14/12/2006 16:11 Re: Til Simon og JF mfl [Re: anniesr]
SimonKL
Bruger

Hej Annie,

Du er den ophøjede ordstyrer, hvis du kan flytte er det fint. Også så der måske kan blive rykket noget af vores snak for at gøre plads til mere snak under det oprindelige emne? Men ja, jeg har ingen forslag lige til en ny tråds emne og sårn. Hvor meget kan du trylle?

hyg

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76411 - 14/12/2006 16:21 Re: Det kristne teenage liv. [Re: SimonKL]
JesusFreakDK
Bruger

"Jeg synes dit forsvar af din ekstremt voldelige handling bliver modsagt meget fint af noget du siger længere nede:"

Næ - for jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg i det tilfælde skal fritages for straf. Tværtimod.

"Det ville være det samme som hvis retsystemet havde ansat folk til at banke voldsmændende, voldtage voldtægtsforbryderne og slå morderne i hjel (!! slet skjult holdning til dødsstraf...)"

Det ville vel også være retfærdigt?

"At du giver en voldsmand et ordentligt lag tæsk, kan altså ikke forsvares ved at sige det er til straf, stræk og advarsel. Alt dette har vi loven til, og med lov skal land bygges."

Hvordan er det liiiiiige du mener at et par måneders betinget "fængsel" (læs: Hotelophold) er straf, skræk og advarsel?

"Andet er selvtægt, og det skal du også straffes for - i følge lovens strafparameter og ikke med mere selvtægt til skræk og advarsel mod andre."

Har jeg påstået at jeg i det tilfælde burde gå fri for straf??

Jeg mener heller ikke det jeg i det tilfælde ville gøre kan karakteriseres som "selvtægt", men mere som selvforsvar eller forsvar af 3.part som går lidt over gevind. Det er noget ganske andet.

--

"Jeg stiller mig desuden stadig undrende over du så frejdigt erklærer at du vil smadre et andet menneske, også efter du har fået ham uskadeliggjort som trussel mod dig og dine."

Jeg sagde at jeg ville gøre det FOR AT uskadeliggøre ham, ikke efter han/hun ER blevet uskadeliggjort.

"Hans mor kan jo nok godt kende ham efter et enkelt slag eller 2... Men han skal lige bankes til ukendelighed til skræk og advarsel. *brr* det er jo skræmmende!!"

Tjaah....Det kan du jo mene..

-Grundtvig

Til toppen 
#76412 - 14/12/2006 16:30 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
malli
Bruger

Hej JesusfreakDK

Nu var det ikke en handlen i nødværge, jeg refererede til. OK handlen i nødværge kan selvfølgelig fortolkes meget bredt: "AAAAAArgh, han har taget min bajer, han ska´klø"....eller om muligt mere udtalt, de sædvanlige slåskampe, når "en anden", har "stjålet" den, man nu har udset sig.
Jeg håber du forstår hvad jeg mener. For selvfølgelig må vi forsvare imod angreb, voldtægtsforsøg el. lign.

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#76413 - 14/12/2006 16:48 Re: Det kristne teenage liv. [Re: JesusFreakDK]
SimonKL
Bruger

Hej JF,

Citat:
"Jeg synes dit forsvar af din ekstremt voldelige handling bliver modsagt meget fint af noget du siger længere nede:"

Næ - for jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg i det tilfælde skal fritages for straf. Tværtimod.

Hør nu her. Når du siger at "med lov skal land bygges", så betyder det vel at loven skal gælde/råde/have autoritet/følges. Dvs at loven skal gælde som straf til ham der angriber dig. Loven straffer, ikke dig! Hvis du går over stregen, så skal loven også gælde for dig. Ikke sandt?

Men se nu: nu sidder du så foran din computerskærm og proklamerer at du har det fint med at smadre et andet menneske til ukendelighed til skræk og advarsel. Jamen, det går altså rigtig dårligt i spænd med udsagnet: "med lov skal land bygges", ja du modsiger så at sige dig selv.

Citat:
Hvordan er det liiiiiige du mener at et par måneders betinget "fængsel" (læs: Hotelophold) er straf, skræk og advarsel?

Allerførst er dette et dårligt forsvar af de tæsk du åbenbart mener voldsmænd skal tildeles. Dernæst. Har du nogen som helst kompetance/baggrundsviden til at udtale dig om et fængselsopholds "hårdhed"? Du kan have din mening, men hvis du ikke ved noget konkret så lad da være med at sammenligne det med et hotelophold...

Citat:
Jeg mener heller ikke det jeg i det tilfælde ville gøre kan karakteriseres som "selvtægt", men mere som selvforsvar eller forsvar af 3.part som går lidt over gevind. Det er noget ganske andet.

Går lidt over gevind? Du ville gøre ham så ilde at hans mor ikke vil kunne kende ham... Det er dette du gentagende gange forsvarer i dine indlæg... Der skal immervæk gåes meget over gevind så! Og hvis du erklærer at du bevist vil gøre det "til at afskrække andre" ja så ser jeg det altså ikke som at "gå lidt over gevind" men som ganske uhyggeligt bevidst.

Citat:
Jeg sagde at jeg ville gøre det FOR AT uskadeliggøre ham, ikke efter han/hun ER blevet uskadeliggjort.

Hvis du skal banke én så grundigt som du beskriver, ja så er han nok ganske uskadeliggjort et stykke tid før du bliver færdig... Ellers forstår jeg dig ganske udemærket at du ikke går rundt og knalder folk ned til daglig.

Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#76414 - 15/12/2006 11:33 Re: Til Simon og JF mfl [Re: anniesr]
JesusFreakDK
Bruger

Hej!

Tror det ville være en god ide at flytte indlæggene under alle omstændigheder, men jeg kan egentlig ikke se at der vil være ret meget mere at debattere i den nye tråd. Tror vist alt der kan siges er blevet sagt

-Grundtvig

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær