Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#7626 - 06/01/2003 13:50 Guds Moder æres også af protestanter.
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Dette er en overskrift på Kristelig Dagblad og kan læses her Kristelig Dagblad

Det interessante heri fandt jeg var at Luther havde et særdeles katolsk syn på Jomfru Maria. Så i virkeligheden tror jeg ikke at vi er så langt fra hinanden.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#7627 - 06/01/2003 14:05 Re: Guds Moder æres også af protestanter. [Re: malli]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Jamen det er det jeg hele tiden har sagt **GGGGGGG**

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#7628 - 08/02/2003 16:10 Re: Guds Moder æres også af protestanter. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Gud med alle, altid.

Søster B.

Til toppen 
#7629 - 08/02/2003 16:21 Re: Guds Moder æres også af protestanter.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære alle,

Nu vil jeg så forfærdelig nødig være en lyseslukker, men altså: Ifølge vores (evangelisk-lutherske) tro er det ikke i orden at bede til eller henvende sig til andre end Gud: Fader, Søn og Helligånd.

Altså heller ikke til Jomfru Maria, som var Jesu moder (i Jesu egenskab som sandt menneske), men altså fuldt og helt menneske, og dermed ikke uden synd.
Jesus var, ifølge vores tro, det eneste syndfri menneske.

Jesus var/er jo ikke "50% menneske og 50% Gud", men helt og fuldt sandt menneske, og helt og fuldt sand Gud.

Svært at forstå med de små grå - godt at vi også har et hjerte at fatte med

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7630 - 08/02/2003 17:39 Æres, men tilbedes ikke. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina,

har du læst artiklen som Malli linker til ? Den er interessant.

Nu vil jeg så forfærdelig nødig være en lyseslukker, men altså: Ifølge vores (evangelisk-lutherske) tro er det ikke i orden at bede til eller henvende sig til andre end Gud: Fader, Søn og Helligånd.

Det forstår jeg godt, at du gør opmærksom på.

Vi, eller rettere, jeg, glæder mig bare over, at der nu - hvis jeg forstod artiklen rigtigt - er en tendens til at også protestanter ser at Maria er al ære værd. (nu taler vi slet ikke om ære på Guds niveau.)
Ikke fordi vi skal banke Jer i hovedet med Kirkens tradition, men fordi det er så trist, når man har en skøn og fantastisk glæde i noget, som andre blot forkaster. Man vil så gerne, at andre virkelig ser hvad der gemmer sig bag det der udefra ser støvet, blasfemisk eller bare ligegyldigt ud.

Ang. at henvende sig til andre end Treenigheden, siger du:

Altså heller ikke til Jomfru Maria, som var Jesu moder (i Jesu egenskab som sandt menneske),

Mener du, at hun dermed ikke bør benævnes som Gudsmoder ?

Jeg mener at Gudsmoder er en rigtig benævnelse af Maria:
Hun har barn med Gud Fader,
dette barn er 100% menneske, men også 100% Gud.

Jeg får helt lyst til at linke til en ortodoks side, som indeholder smukke tanker omkring det med Jeres og vores syn på Maria og andre helgen.

Guds glæde,
Søster B.

Ændret af Søster B (08/02/2003 17:46)

Til toppen 
#7631 - 08/02/2003 23:15 Re: Æres, men tilbedes ikke.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søster B !

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal svare dig, for jeg skønner meget på, at du så gerne vil dele din glæde over Maria med os.

Men det forekommer det mig ikke rigtigt at søge åndelig kontakt med de døde. Min kristne tro er forankret i Bibelen, og kun i den.

Maria er for mig et smukt og dejligt forbillede, jeg glæder mig over hendes ord:
»Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!«

Jeg tænker på hende som Jesu moder, og det er så hvad jeg kan rumme. Den artikel fra KD, som mallli linkede til, vil jeg tænke lidt over. Jeg tror da i hvert fald ikke, at Maria forblev jomfru, men at hun blev gift med Josef og fik flere børn.

Du skriver, at Martin Luther har skrevet om Maria, at hun er en i hele menneskeheden enestående person, som står over alle andre , så at ingen er hendes lige.

Det ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal forholde mig til, og hvor Luther har det fra.
Selvfølgelig var hun enestående, og selvfølgelig var ingen som hun, men om hun stod over alle andre i hele menneskeslægten ved kun Gud, mener jeg.

Jeg tænker ikke så tit på Maria som Gudsmoder på samme måde som du gør det. Heller ikke på at ære hende, hun er for mig at se et menneske, som er udvalgt af Gud til at føde Jesus, men æren er Guds og hans alene. Sådan er min tro.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7632 - 09/02/2003 01:09 Re: Æres, men tilbedes ikke. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

tak for tankerne.
Og tak fordi du er så lyttende.

Jeg har forstået dig sådan, at du er overbevist om at Maria ikke kan/må kontaktes, idet hun er død. Og at Bibelen (og ikke Kirkens tradition osv.) er dit trosgrundlag.
Det er bare helt fint. Der er ikke noget galt med det, SELVFØLGELIG IKKE.
Heller ikke alle katolikker interesserer sig for, eller har brug for Maria og de andre helgen. Kirken kræver ikke at nogen absolut har en tro som støttes af disse "redskaber". Alpha og omega er at elske og tjene Gud, og gør det på den måde der bedst bringer dig tæt på Ham.

Undskyld, jeg er måske lidt forvirret, men jeg kan ikke huske at jeg har skrevet det som du herunder nævner:

Du skriver, at Martin Luther har skrevet om Maria, at hun er en i hele menneskeheden enestående person, som står over alle andre , så at ingen er hendes lige.

- Men jeg er da enig med ham.

MEN - jeg vil også give dig ret i, at det er én sag hvad vi mennesker synes og tror, noget andet er hvad GUD synes og ved. Jeg tror faktisk ikke, at Gud har samme menneskelige "målestok", i hvert fald ikke KUN den slags målestok.

Ved du hvad, det er bare skønt at høre, hvordan du tror og hvordan du praktiserer dit trosliv. Med eller uden Maria. Det er dejligt at være vidne til.

Kærlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#7633 - 09/02/2003 08:57 Re: Æres, men tilbedes ikke.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søster B !

Du skal bare vide, at jeg glæder mig helt voldsomt til på Herrens dag at være med til den store fest hvor vi skal sidde til bords i Guds rige - - jeg tror jeg straks vil styrte hen til dig og Paulus og Maria og David og Esajas og Peter og Abraham og ... og .. og ..............................

Hav en velsignet søndag !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7634 - 09/02/2003 13:16 Re: Æres, men tilbedes ikke. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina,

du er simpelthen bare sød! Du stråler om kap med solskinnet herude i sneen. Du må også have en rigtig dejlig søndag.

Kærlig hilsen Søster B.

Til toppen 
#7635 - 15/04/2003 08:10 Vil DU "føde" Guds Søn ? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære alle,

forrige søndag på Mariæ Bebudelsesdag fik jeg prædikenen fra en Folkekirkepræst. Han sagde blandet andet:

Maria er Guds stige fra Himlen til Jorden.

Så er det jeg kom til at tænke: Ja...det er jo dét.

Min egen præst sagde: Hvordan er det med OS ? Siger VI også ja til at "føde" Guds Søn ind i verden...........?????
Er vi vedholdende i vores ja ? Eller er vi blevet magelige, så at vi gerne vil nyde aftensolen med Ham, men ikke magter at gå med Ham også i middagsheden............

Det synes jeg godt lige vi ku overveje.

Med kærlig hilsen
søster B

Til toppen 
#7636 - 15/04/2003 20:11 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ?
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære Søs

Du skriver

forrige søndag på Mariæ Bebudelsesdag fik jeg prædikenen fra en Folkekirkepræst. Han sagde blandet andet:
Maria er Guds stige fra Himlen til Jorden.

Jeg må tilstå, at det billede har jeg svært ved at forholde mig til. At Maria er Guds stige fra Himlen til Jorden Hvis han endda havde sagt at Maria var Guds stige .. men jeg ved ikke rigtig - jeg mente jo nærmest det var Gabriel, Guds sendebud = Gud selv.

Og at det er os mennesker, der skal "føde" Guds søn ind i verden?? Det har jeg faktisk også svært ved at forholde mig til. Min egen tanke er, at den treenige Gud på en måde er allestedsnærværende, og at Jesus Kristus sidder ved Faderens højre hånd. Som vor Herre, sand Gud, og vor bror, sandt menneske, og at han i "treheden" er fuldt og helt stede for os, hos os, i os, når og hvor som helst han er i vores sind og vores tanker.

Jeg synes jo ikke det er os der skal "føde" Guds søn, men snarere omvendt!
At det er ham, der føder os - fra de dødes rige til de levendes land ..

Måske lidt svævende sagt, og måske er det bare en anden måde at sige det samme på . Alligevel var dine billeder her - og altså også den pågældende folkekirkepræsts - sært fremmede for mig ...

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#7637 - 15/04/2003 23:15 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM. [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

Jeg har måske udtrykt mig, så kun jeg selv forstod meningen...
*flover mig*

Jeg må tilstå, at det billede har jeg svært ved at forholde mig til. At Maria er Guds stige fra Himlen til Jorden Hvis han endda havde sagt at Maria var Guds stige .. men jeg ved ikke rigtig - jeg mente jo nærmest det var Gabriel, Guds sendebud = Gud selv.

Okay.....VAR Guds stige! Hun var den person hvorigennem Gud inkarnerede sig, kom herned. Hun bar Ham i sig, og fødte Ham, gav Ham kærlighed og mad osv.
Forstår du nu udtrykket med stigen ????
Gud steg herned, via Maria, og voksede så op i verden.

Og at det er os mennesker, der skal "føde" Guds søn ind i verden?? Det har jeg faktisk også svært ved at forholde mig til. Min egen tanke er, at den treenige Gud på en måde er allestedsnærværende, og at Jesus Kristus sidder ved Faderens højre hånd. Som vor Herre, sand Gud, og vor bror, sandt menneske, og at han i "treheden" er fuldt og helt stede for os, hos os, i os, når og hvor som helst han er i vores sind og vores tanker.

JA JA JA. Det er altsammen sandt.
MEN - jeg mente i forhold til IKKE kristne..DER har Han brug for at vi siger ja til at "føde" Ham...til at vidne om Ham.
Forstår du nu ??

Jeg synes jo ikke det er os der skal "føde" Guds søn, men snarere omvendt!
At det er ham, der føder os - fra de dødes rige til de levendes land ..

Ja. Men det er ikke det jeg mente.
Jeg mente i forhold til mission. Er vi også villige til at gå ad en svær og ukendt vej, som Maria gjorde det for Hans skyld ? Stoler vi på Ham, har vi nok tillid til at give Ham kontrollen og styringen ?
Det er DET der menes med at "føde" Ham, at sige JA til Hans kald, Hans opgave til os.

Jeg håber at du kan se hvad jeg mener...vi taler ikke helt om det samme, men det er nødvendigt at du kan se hvad billerne handler om, for ellers får du en helt forkert opfattelse af hvad der mentes.

Gud brugte Maria som stige. Vi skal også i dag være Hans stige til mennesker. Vi er Hans hænder, fødder og mund. Vi skal "føde" Ham ind i verden, give Ham til verden, præsentere Ham til verden, så de kan se Ham og tage imod Ham....

Kan du følge mig...........?

Gud velsigne dig

søster B

Til toppen 
#7638 - 15/04/2003 23:38 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søs, det er da ikke dig der skal have så mange flove røde kinder - det er jo mig, som er tungnem, når jeg får vist billeder, jeg ikke kender, og så spørger jeg bare !
Så tak for din fortsatte tålmodighed med mig!

Og jo, jeg er helt med nu, vi er da vist så enige som vi kan blive. "Føde" er for mig at se ganske vist et smukkere ord end "vidne om" eller "missionere", men ikke helt så dækkende synes jeg, for det får det til at lyde som om det er noget der kommet fra vores eget indre, og det er det jo ikke. Med Paulus vil jeg sige: "I mig selv bor intet godt .. "
Eller sådan noget lignende

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7639 - 16/04/2003 10:21 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM.
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej søster.. jeg forstod godt hvad du skrev.. *GG* og jeg er helt enig.. vi skal være jesus budbringere til resten af verden..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#7640 - 16/04/2003 10:33 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Hej MariaMaria

*GGGGGGGGG* Det var godt!!!!!!!!!!!!!!!!! Især fordi vi to ikke altid taler helt samme sprog...

kh søster B

Til toppen 
#7641 - 16/04/2003 10:35 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

at "føde" - ja det er som du siger, noget som kommer fra ens indre.
Jeg ser det dog i denne sammenhæng sådan, at det er Gud som vokser frem, det er Ham som styrer processen, og vi (som Maria) siger ja og følger med "strømmen" i tillid til Ham.

Guds fred
søster B

Til toppen 
#7642 - 16/04/2003 11:01 Re: Vil DU "føde" Guds Søn ? = VIDNE OM HAM.
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære søster!

JA! AMÉN!

- og lad os gøre Jomfru Marias smukke ord til vores egne:

»Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord!«

Glædelig påske

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær