Udgangspunktet for bogen er, at mænd er i klart undertal i de fleste kristne kirker og kirkesamfund - ikke bare i USA, men i det meste af verden (dette er i modsætning til islam og jødedom, hvor der er en mere ligelig fordeling).
Mit spørgsmål her er blot, kære debattører: Oplever I, at mænd er i undertal i kirken?
#76166 - 28/11/200613:42Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Jalokin,
tre svar får du her:
1# I den Apostolske Kirke hvor jeg har haft min gang, var der nogenlunde lige mange mænd og kvinder (samt unge og gamle). Der var enormt mange unge par, hvor de så dog somme tider skiftedes til at komme afsted til kirke med eller uden børnene. Så fordelingen af køn var vist ret lige i den kirke.
2# I den Romersk katolske Kirke jeg nu er medlem af, er fordelingen sådan, at for det første er der mange i kirke (30-50 og op til 300 har jeg oplevet på en alm. søndagsmesse hvor der ikke var barnedåb eller andre fejringer), dernæst er der en mindre overvægt af kvinder, muligvis fordi mange lever med en luthersk mand, som så ofte først i en sen alder fatter interesse for og konverterer til Kirken. De mange luthersk/katolske par har som oftets kvinden som katolik nemlig.
3# I folkekirken, jo der synes jeg også, at der er en lille overvægt af kvinder i "mit" sogn.
Så tænker jeg, det ser ud til, at din forfatter har ret i, at der er en overvægt af kvinder i de kristne kirker. Jeg aner ikke, hvad årsagen er, siger han noget om det?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#76168 - 28/11/200613:51Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: AnnePande]
Anonym
Anonym
Citat: Er det den, der netop er kommet på dansk under titlen "Kirken er jo kun for kvinder og bløde mænd"?
Ja. Men jeg fandt ingen grund til at betale overpris for at læse den på dansk. En amerikansk bog er og bliver som regel amerikansk, uanset hvor godt den er oversat.
PS: Det ser i øvrigt ud til at oversætteren har udeladt et kapitel i den danske oversættelse
#76169 - 28/11/200614:40Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
Anonym
Anonym
Det er ikke min oplevelse, at der talmæssigt er en overvægt af kvinder i min kirke. Men som single er jeg muligvis ikke i stand til at svare objektivt på det spørgsmål
Til gengæld oplever jeg at det mest er kvinderne der engagerer sig i de forskellige arbejdsgrene.
#76170 - 28/11/200614:54Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Jalokin
i den katolske menighed, jeg er medlem af, kan man firkantet og groft skitseret sige, at arbejdsopgaverne er sådan her:
Kaffebrygning og at smøre brød til kirkekaffen: Ægtepar. Blomster til altrene i kirkerummet: Kvinder. Børnekirke: Kvinder. Firmandundervisning: Kvinder, evt. en af munkene. Menighedsråd: En lille overvægt af kvinder. Kommunionsuddelere (vinen): Kvinder og en enkelt af munkene. Ministranter (Messedrenge/alter-tjenere): Unge knægte. Konvertit (VIK) undervisning: Præsten (en mand).
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#76171 - 28/11/200615:57Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: tau]
Anonym
Anonym
Citat: dernæst er der en mindre overvægt af kvinder, muligvis fordi mange lever med en luthersk mand, som så ofte først i en sen alder fatter interesse for og konverterer til Kirken.
Og går den lutherske mand så i en luthersk kirke, eller bliver han hjemme?
#76172 - 28/11/200616:29Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
tau
Ordstyrer
Bruger
Jeg kender ikke den mandlige halvdel af ægteskaberne ret godt, idet de jo netop ikke kommer i den katolske Kirke. Men mit indtryk er, at kristendom og kirke ikke betyder en hel masse for dem, før de så sent i livet får øjnene op for det, og så vælger de at konvertere til RKK, fordi denne kirke har meget at byde på, hvad angår bøn, meditation, ritualer osv. Noget som tiltaler mange kristne i denne tid.
Jeg vil så sige, at jeg tror, at mange folkekirkepræster ville blive henrykte for at tage imod disse mænd, disse mennesker.
Måske ville de endda også starte meditationsgrupper op og lave alternative gudstjenester med mere stilhed og tid til fordybelse, end ved den alm. søndagsgudstjeneste, hvis de vidste, at behovet og ønsket var der, fra deres sognebørn.
Det er lidt ærgerligt, at man skal konvertere for at få det, man har brug for. Det må kunne laves og findes i folkekirken også, som jo mange steder er en virkeligt god kirke med en sund forkyndelse.!
mvh
#76173 - 28/11/200618:16Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau
Citat: Måske ville de endda også starte meditationsgrupper op og lave alternative gudstjenester med mere stilhed og tid til fordybelse, end ved den alm. søndagsgudstjeneste, hvis de vidste, at behovet og ønsket var der, fra deres sognebørn.
Det er lidt ærgerligt, at man skal konvertere for at få det, man har brug for. Det må kunne laves og findes i folkekirken også, som jo mange steder er en virkeligt god kirke med en sund forkyndelse.!
I mit sogn er der hver anden mandag aften andagt med meditation og bøn i kirken, også forbøn, og god tid til stilhed og fordybelse!
Så det er skam slet ikke nødvendigt at konvertere!
#76174 - 28/11/200618:26Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej tau - du skriver til Jalokin
Citat: Så tænker jeg, det ser ud til, at din forfatter har ret i, at der er en overvægt af kvinder i de kristne kirker. Jeg aner ikke, hvad årsagen er, siger han noget om det?
Hvad forfatteren mener ved jeg jo ikke, men jeg har selv et bud: Kvinder lever længere end mænd!
Min mand hævdede, da han levede, at årsagen til den kendsgerning måtte være, at mænd tit var gift med kvinder. Opslidende for selv den stærkeste ... !
#76175 - 28/11/200619:00Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
måske måske ikke. (Så godt din smiley)... For de kvinder jeg taler om, er ikke nødvendigvis ret gamle. Så det er ikke bare enker, der sidder på kirkebænkene.
Men ja, det kan nok være ganske hårdt at være gift med en kvinde..jeg har aldrig selv prøvet det , men eh.. ja.. mvh Tau.
#76176 - 28/11/200619:02Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
øh? Skrev jeg ikke netop, som du, at det ikke burde være, og vist heller ikke ér, nødvendigt at konvertere?? Men du erklærer dig måske bare enig, eller har jeg totalt misset pointen i dit indlæg, undskyld..
mvh Tau.
Jeg kan ikke lige vurdere om der er flest kvinder eller mænd i min kirke.
Men jeg kan fortælle at vi netop har startet en mandegruppe i relation til denne problemstilling. Kvinderne er såååå misundelige
Uden helt at vide hvad forfatteren skriver, så er jeg helt enig med ham i at manderollen er trængt i kirkerne. Vi må lære at træde lidt mere i karakter ... blive lidt mere mænd!
#76179 - 29/11/200618:03Kvinder mere troende !?
Ateist
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Hvis der er en overvægt af kvinder i de danske kirker hænger det måske også sammen med at flere kvinder lader til at være religøse. I hvert fald iflg. de meningsmålinger af folks tro, jeg husker at have set.
Citat: Hvis der er en overvægt af kvinder i de danske kirker hænger det måske også sammen med at flere kvinder lader til at være religøse. I hvert fald iflg. de meningsmålinger af folks tro, jeg husker at have set.
Det kan der være noget om, det er med at få dem ud af religionen og ind i Jesus, den eneste sande kirke.
#76181 - 29/11/200618:21Re: Kvinder mere troende !?
[Re: mwh]
Ateist
Bruger
Citat:
Citat: Hvis der er en overvægt af kvinder i de danske kirker hænger det måske også sammen med at flere kvinder lader til at være religøse. I hvert fald iflg. de meningsmålinger af folks tro, jeg husker at have set.
Det kan der være noget om, det er med at få dem ud af religionen og ind i Jesus, den eneste sande kirke.
Min pointen var sådan set at der nok er flere kvinder, der er kristne og at det kan være derfor hvis de også er mere talrige i kirkerne.
#76183 - 29/11/200619:52Re: Kvinder mere troende !?
Ateist
Bruger
Citat: Har du et link til en undersøgelse, der viser, at kvinder generelt er mere religiøse (her, kristne) end mænd? Jeg vil gerne læse det, hvis du har.
Det har jeg desværre ikke. Jeg refererer blot fra hukommelsen.
Hej Jalokin, Jeg kan jo kun svare for mig selv, men i to ud af de tre ungdomsforeninger jeg i min tid har kommet (hvor er der da bare et ikke-ungt ord! men whatever...) har mændende/drengene/stodderne/fyrene været i stort overtal. I den første fordi det var så tosset langt ude på landet at pigerne (som skulle være sygeplejersker eller noget i den stil) tog til de større byer og drengene (som skulle i lære som et eller andet, eller være farmere) blev tilbage. Nummer to var vi vist cirka 50/50 Og til den jeg kommer i nu i Kbh har jeg ingen sociologisk forklaring - kan blot konstatere at det smukke køn er underrepræsenteret...
Men jeg har også hørt om det med overtallet af kvinder i kirken. Jeg var til et foredrag sidste år med Søren Østergaard, som er ansat ved CUR - Center for Ungdoms- og Religionsforskning (eller noget i den retning) Han filosoferede lidt over, hvorfor så mange mænd konverterede til islam, mens kvinder var overrepræsenterede i kirken, og kom frem til at det var fordi der i islam "ikke var så meget pis" som han så poetisk udtrykte det. Altså: I kristendommen siger vi "hvordan haaar du det med Jesus, skal vi tale om det?" Føle, føle, føle altså. Mens der i islam er.... Ja, ik så meget pis - de fem søjler, faste rammer og så er den hjemme. det er lettere at forholde sig til for en mand, kunne jeg forestille mig.
Men proove me wrong. Hvad siger din bog om emnet?
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
Tak Stef, Det var spændende læsning! Han har nogle gode pointer der... F.eks den med fællessangen! Min mand begyndte først at synge med på salmerne da vi fandt en kirke med så høj musik at han ikke kunne høre sin egen stemme
Citat: Min mand begyndte først at synge med på salmerne da vi fandt en kirke med så høj musik at han ikke kunne høre sin egen stemme
En rigtig mand!!
Men ja, fællessang, lovsang osv er tit for "føle-føle" for mig. Det er simpelthen sårn kørt op ind i mellem, og det kan godt føles meget mærkeligt. Jeg siger ikke at der nogle mænd der synes det er fedt - det er jo pop, så der er altid nogen der vil synes det er fedt - men jeg finder det ikke super naturligt at svælge hen i mine følelser. Men måske er det min jydske baggrund og ikke det mandige element.
Nej, en salme fra "Syng for Herren" eller "Hjemlandstoner" i 3/4 og dybt toneleje, se det er mandigt!! *brum brum*
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
#76190 - 03/12/200618:59Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: SimonKL]
Anonym
Anonym
Citat: ... jeg finder det ikke super naturligt at svælge hen i mine følelser. Men måske er det min jydske baggrund og ikke det mandige element.
Sådan er vi mænd bare (også sjællændere, skulle jeg hilse at sige!). Det er et spørgsmål om, hvordan hjernen er designet. Derfor er det også ulideligt at høre på kvinder, der brokker sig over, at mænd ikke kan tale om følelser. Hvis de hun ha' en mand, der kan tale om følelser på samme måde som hendes bedste veninde, så skulle hun måske bare ta' veninden i stedet
Åh I stakkels underkuede, misforståede væsner.....Nåååååååårh!
Til alt det mænd og kvinder ikke forstår ved hverandre må jeg anbefale bogen "hvorfor mænd aldrig hører efter, og kvinder ikke kan læse kort" af Allen og Barbara Pease.
Det drejer sig ikke bare om én lille forskel, der er katme mange at tage hensyn til. Det er også det tosset indviklede skaberværk der...
Men nå, det var vist off-topic. Rigtige mænd synger ikke med på sangene nej, er der andet de helst vil være fri for?
#76192 - 04/12/200619:03Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: SimonKL]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Citat:
Citat: Min mand begyndte først at synge med på salmerne da vi fandt en kirke med så høj musik at han ikke kunne høre sin egen stemme
En rigtig mand!!
Men ja, fællessang, lovsang osv er tit for "føle-føle" for mig. Det er simpelthen sårn kørt op ind i mellem, og det kan godt føles meget mærkeligt. Jeg siger ikke at der nogle mænd der synes det er fedt - det er jo pop, så der er altid nogen der vil synes det er fedt - men jeg finder det ikke super naturligt at svælge hen i mine følelser. Men måske er det min jydske baggrund og ikke det mandige element.
Nej, en salme fra "Syng for Herren" eller "Hjemlandstoner" i 3/4 og dybt toneleje, se det er mandigt!! *brum brum*
Hej Simon.
Nu ved jeg det, vi skal da bare synge nogle af de der mandhaftige, militante, macho-agtige kampsalmer lidt oftere! Altså: "Op I kristne, ruster eder", "Til kamp, til kamp for Jesus", "Kristi stridsmænd", "Kæmp alvorlig", "Står du, o sjæl, i den stridende skare" - og flere til! Det ku' lyde rigtig godt med sådan et ordentligt mandskor til at synge dem, tror jeg. (Og så kunne vi andre jo stå og brumme lidt med i baggrunden med vores bedste "mandfolke"røst...)
#76193 - 04/12/200619:21Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
Anonym
Anonym
Det handler om at når søndagsskolefrøkenerne går på pension skal de erstattes af fuldvoksne macho-brød.
Og så skal der flere mande-bibelkredse og tissen sit navn i sneen efter gudstjenesten.
At mange mænd vælger at konvertere til islam handler (måske?) om at her har vi ikke at gøre med en feminiseret religion. Den lutherske forkyndelse er med tiden blevet meget forstående, meget empatisk, meget sjælesørgerisk...
Og så skal der flere mande-bibelkredse og tissen sit navn i sneen efter gudstjenesten.
LOL!
...Men helt seriøst, prøv du at forklare et fuldvoksent macho-brød at han altså lige skal lege lidt med de her små børn og fortælle dem nogle historier og også gerne synge et par sange med dem. Jeg tror faktisk ikke han gider. Måske skal vi nytænke hele søndagsskolebegrebet for at mændene vil være med? For brug for dem er der i hvert fald...
#76195 - 04/12/200620:32Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: anniesr]
Anonym
Anonym
Citat:
Citat:
LOL!
...Men helt seriøst, prøv du at forklare et fuldvoksent macho-brød at han altså lige skal lege lidt med de her små børn og fortælle dem nogle historier og også gerne synge et par sange med dem. Jeg tror faktisk ikke han gider. Måske skal vi nytænke hele søndagsskolebegrebet for at mændene vil være med? For brug for dem er der i hvert fald...
Jeg tror det har en betydning at det mestendels er kvinder, der står for den "kristeligt børneopdragelse" indtil man - hvad - skal konfirmeres? Bliver voksen?
Det er et svigt fra vi mænds side. Men der er jo heller aldrig nogle, der har ville tisse i sneen med os!?
#76196 - 04/12/200620:41Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Citat:
Citat:
Citat:
LOL!
Jeg tror det har en betydning at det mestendels er kvinder, der står for den "kristeligt børneopdragelse" indtil man - hvad - skal konfirmeres? Bliver voksen?
Det er et svigt fra vi mænds side. Men der er jo heller aldrig nogle, der har ville tisse i sneen med os!?
Hej Moe.
Nej det var nok lidt svært for søndagsskolefrøkenerne. Men forhåbentlig kan skaden da nå at genoprettes endnu... Opstart af KSF - Kristen Snetisser Forening? (Ikke at forveksle med KFS! ) Det kræver bare at der falder noget sne først!
Men for at være lidt mere alvorlig, så er det da ikke en helt ringe ide med kristne mandeklubber, eller kvindeklubber for den sags skyld. Der var da vist engang noget der hed Det' For Mænd. Men det var evt. mest karismatisk.
Citat: Jeg tror det har en betydning at det mestendels er kvinder, der står for den "kristeligt børneopdragelse" indtil man - hvad - skal konfirmeres? Bliver voksen?
Ja... Men det er jo også alt hvad vi "må" i de fleste højrefløjskredse... Så what to do? Hvis det stod til mig flyttede vi nogle af de mandlige prædikanter (gerne de tørreste af theolerne) ned i søndagsskolen - det ville de have godt af, børn kan stille nogle grusomt twistede spørgsmål, og nogle af kvinderne fra søndagsskolen op på talerstolen - det ville menigheden have godt af.*
Citat: Men der er jo heller aldrig nogle, der har villet tisse i sneen med os!?
- Det kan jeg vist ikke gøre det store ved
Go mandag!
*Jeg er ikke ude efter en større hyrde-lærer-debat, den tager vi en anden gang.
#76198 - 04/12/200621:16Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
[Re: anniesr]
Anonym
Anonym
Citat: Hej Moe,
Citat: Jeg tror det har en betydning at det mestendels er kvinder, der står for den "kristeligt børneopdragelse" indtil man - hvad - skal konfirmeres? Bliver voksen?
Ja... Men det er jo også alt hvad vi "må" i de fleste højrefløjskredse... Så what to do? Hvis det stod til mig flyttede vi nogle af de mandlige prædikanter (gerne de tørreste af theolerne) ned i søndagsskolen - det ville de have godt af, børn kan stille nogle grusomt twistede spørgsmål, og nogle af kvinderne fra søndagsskolen op på talerstolen - det ville menigheden have godt af.*
Tørre theoler burde tvangsindlægges børn. Helt seriøst. Alle, der vil være forkyndere/præster osv. burde have erfaring med børn.
Lad os tage hyrde/lærer-festen en anden gang, men det er bestemt ikke uproblematisk i den anden ende er det kun er mænd, der må stå oppe foran.
Citat:
Citat: Men der er jo heller aldrig nogle, der har villet tisse i sneen med os!?
Ligestillingsrøret... Jeg tror jeg springer over - men giver fluks ideen videre til medsøstre som syns der er for lidt hvid sne med gule mønstre!
Den sidste tåbelige opfindelse er ikke gjort endnu.
...Og tak for et godt grin på en ellers grå og opgaveskrivningstrist mandag aften (Jeg kunne have været til Leif Andersen foredrag nu, hvis jeg var gået i gang med den aflevering i ordentlig tid ) Men nu har jeg det meget bedre.
Og lad så det være bottomline - over and out!
#76201 - 04/12/200623:57Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
Anonym
Anonym
Citat: Nu ved jeg det, vi skal da bare synge nogle af de der mandhaftige, militante, macho-agtige kampsalmer lidt oftere! Altså: "Op I kristne, ruster eder", "Til kamp, til kamp for Jesus", "Kristi stridsmænd", "Kæmp alvorlig", "Står du, o sjæl, i den stridende skare" - og flere til!
Ja - og hvornår har du sidst hørt dem sunget?
Tvivler på jeg overhovedet kender dem. Til gengæld bliver der sunget rigeligt af Brorsons femi-salmer, fx. "hvorledes skal jeg møde og favne dig min skat".
#76203 - 05/12/200610:52Re: Mandeklubber - nej tak.
[Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter
Citat: Citat Jalokin: Mænd laver ikke mandeklubber. Det lugter langt væk af at man føler sig underkuet og rigtige mænd er per definition ikke underkuet af kvinder!
Lars Peter: Er vi ikke?
Nej! Rigtige mænd er helt klart ikke underkuet af kvinder. No true Scotsman, you know ...
Desværre er der kun ganske få ægte skotter tilbage. Tænker på at tage en tur til Skotland, og hvis jeg finder én i en passende alder, vil jeg sørge for at få ham indfanget og leveret til min adresse engang til foråret.
Brylluppet skal naturligvis stå i min lokale kirke! ...
#76204 - 05/12/200614:34Re: Mandeklubber - nej tak.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Nej ikke nødvendigvis underkuet. Men er der ikke nogle "rigtige" mænd, der bare godt kan blive trætte af hønse-kagl engang imellem og får lyst til at være i et forum, hvor de kan slippe for det og mande-hørme lidt i stedet for?
#76205 - 05/12/200614:46Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Citat:
Citat: Nu ved jeg det, vi skal da bare synge nogle af de der mandhaftige, militante, macho-agtige kampsalmer lidt oftere! Altså: "Op I kristne, ruster eder", "Til kamp, til kamp for Jesus", "Kristi stridsmænd", "Kæmp alvorlig", "Står du, o sjæl, i den stridende skare" - og flere til!
Ja - og hvornår har du sidst hørt dem sunget?
Tvivler på jeg overhovedet kender dem. Til gengæld bliver der sunget rigeligt af Brorsons femi-salmer, fx. "hvorledes skal jeg møde og favne dig min skat".
Tjah, jeg har ikke lige skrevet ned sidst jeg hørte en af dem sunget, men jeg må nok være ærlig og indrømme, at det kun er "Op, I kristne, ruster eder", som jeg har været med til at synge i kirkelige sammenhænge. "Kristi stridsmænd" kender jeg ikke melodien på, men har set teksten i Hjemlandstoner. "Til kamp" har jeg også set samme sted, ved ikke nøjagtig hvad melodi man bruger, men versemålet er det samme som "Befal du dine veje" - som der nok findes de første 30 melodier til (inklusive Jens Vejmand og Texas' Gule Rose. ) "Kæmp alvorlig" - er fra salmebogen, og synges vist på "Helgen her og helgen hisset" eller "Midt iblandt os er Guds rige". Måske har jeg egentlig hørt den sunget i kirken engang alligevel. "Står du, o sjæl" - er fra Kristen Sang og heldigvis med noder.
Det står heldigvis enhver frit for at synge, hvad man vil, i sit på Kanaan-sprog såkaldte "lønkammer"! Sang er jo ikke forbeholdt forsamlinger - og man behøver jo heller ikke at synge højt.
Men du kan jo prøve at spørge din præst / missionsforening eller lignende, om I ikke kan synge lidt flere macho-salmer og lidt færre femi-salmer.
#76206 - 05/12/200616:17Re: Hvorfor mænd hader at gå i kirke I
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jalokin
Citat: Tvivler på jeg overhovedet kender dem. Til gengæld bliver der sunget rigeligt af Brorsons femi-salmer, fx. "hvorledes skal jeg møde og favne dig min skat".
Ja, man kan godt blive lidt træt af Brorsons søde-Jesus. Så lad os hellere få noget mere Kingo – en rigtig mand.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)