Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76121 - 27/11/2006 22:58 Så lær dog sproget!
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Spørger man immigranterne i Danmark, hvad de finder vigtigst at lære, for at begå sig godt i samfundet, er sproget iflg. flere undersøgelser blandt toppen.

Lidt på samme måde kan man sige det forholder sig, når man skal læse et litterært værk. Læser man Kierkegaards værker på fx engelsk, giver et sikkert et andet indtryk, end at læse dem på dansk. For danskere er det nemt at læse danske værker, men hvad om man satte sig for at læse fx Idioten af den russiske forfatter Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij?

Når et værk oversættes, foregår der samtidigt en fortolkning, eftersom man som translatør (ofte) skal vælge mellem diverse mulige oversættelser af et enkelt ord etc.

Således forholder det sig også med Bibelen.
Bibelen er et skrevet værk; dvs. at der ved oversættelser finder en fortolkning sted. Således kan mange teologer forblive uenige om, hvilken af de autoriserede oversættelser, der kommer tættest på originalsproget.

Mit forslag er derfor; alle (i hvert fald kristne) skal lære koiné-græsk, masoretisk hebraisk samt latin for derved at kunne begå sig inden for de vigtige originale skrifter, som findes både i Bibelen og i oltidens (kristne) skrifter.

Jeg er bevidst om, at selvom man lærer sproget, så forsvinder diskussionen (heldigvis!) ikke, mht. hvad der er den rigtige tolkning. Dog vil teologien eller bibeltolkningen få helt andre vilkår; i stedet for at arbejde med en oversættelse, sidder man pludselig med originalteksten, og kan næsten fornemme forfatterens åndedrag i det skrevne ord!

Så fat skolebænken og lær så de sprog!

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#76122 - 27/11/2006 23:23 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Museeye

Jeg forstår godt dit anliggende, at oversættelser aldrig kan være fuldt tilstrækkelige. Men jeg synes altså, det er lidt for urealistisk, at alle kristne absolut lige skal lære tre rimelig komplicerede oldtidssprog. Det er en rigtig god idé for dem, der har evnerne og interessen, men det er altså ikke alle, der har det, og jeg tror heller ikke, det er nødvendigt for alle. Tænk bare på diaspora-jøderne i antikken: mange af dem kunne kun græsk og læste deres Bibel i oversættelse – ligesom de fleste kristne gør i dag. Men når det er sagt, synes jeg da, du har ret i, at også mange lægfolk burde overveje at lære et eller flere af kristendommens grundsprog. Jeg vil bare ikke være så kategorisk og sige, at alle burde lære alle tre sprog. Og så tror jeg egentlig også, det for mange kan være en lige så god idé at lære moderne fremmedsprog. Jeg mener faktisk, at alle mennesker, der har evnerne til at lære det, bør kunne begå sig på mindst to moderne fremmedsprog (nu er det så min tur til at være kategorisk; og så må jeg desværre i samme omgang indrømme, at mit tyske ikke er, hvad det burde være, men jeg håber, jeg kan få rettet op på det med tiden).

Guds fred
Nikolaj

P.S. Hvis alle alligevel skulle lære græsk, synes jeg sådan set hellere de skulle lære det rigtige græsk (attisk), og ikke bare bondesproget (koinê).

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76123 - 27/11/2006 23:37 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Tja, man kunne jo også 'bare' stole på Åndens virke...

Selv læser jeg i lidt forskellige oversættelser. Men på nær JKV og NIV er de alle sammen danske eller semi-danske (=norske;-). Græsk har jeg ikke tænkt mig at lære; en studiebibel må være rigeligt.

Til toppen 
#76124 - 28/11/2006 00:34 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære museeye

Jeg synes det er dejligt at læse din iver for, vi alle skal have mulighed for at læse og debattere ud fra grundsprogene. Det vil nemlig udvide mulighederne for, at afsøge endnu flere tolkningslag, fordi et andet ordvalg kan få betydning for hvad der kan udledes af teksten, og det kan igen få betydning for, hvordan man vil tolke andre steder.

Som eksempel på, hvad man kan læse ud af teksten, postede jeg for en tid tilbage en studie oversættelse af Joh. 1, som viser hvor forskelligt fra den autoriserede oversættelse teksten kan fremstå. Teksten byder på flere steder, hvor der efter min mening er interessante dybter at gå i gang med, som helt eller delvist er forsvundet i vore almene oversættelser. Bare tænk på, hvad det egentlig kan betyde, at Nåde og Sandhed, kan oversættes med Skønhed og Værdighed.

Jeg håber vi snart får lov til at læse grundteksterne, muligvis ved hjælp af avanceret stykke software, og jeg er overbevist om det vil være langt mere effektivt og pålideligt, end en autoriseret oversættelse, eller eksisterende produkter, som f.eks. e-sword og div. opslagsværker.

Tænk:
Når man umiddelbart kan aflæse, hvilken betydning valget af et ord kan få for retsten af en tekst.
Hvad kan det sætte igang, hvis man lægger et helt puslespil, der ikke ser ud som man ventede.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#76125 - 28/11/2006 08:03 Studieskolen får travlt [Re: museeye]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
for jeg synes nemlig i forlængelse af Museeyes ønske om, at alle (kristne) skal lære hebraisk, græsk og latin for at kunne læse skrifterne i original, at alle moderne borgere bør kunne forstå essensen i måden, vi danner ny viden på.

Vort samfund er utroligt komplekst, og magten tilhører dem, der har viden, og dem, der kan foregive at have det!

For at kunne undgå at blive manipuleret, styret og rent ud sagt snydt (tænk f.eks. på alle de forførende grafer, man ser i nyhedsmedierne), er det vigtigt at kunne vurdere ny viden kritisk. For at kunne dette skal man kunne forstå og formulere sig inden for matematik, biologi, kemi og fysik, og, da mange undersøgelser er på fremmedsprog: engelsk, tysk og fransk*).

Men så er man også godt rustet og kan tage kampen op med hvem som helst.

mvh
LarsBj

*) Og så har jeg glemt samfundsfagene

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#76126 - 28/11/2006 09:53 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye,

Ja, det ville være helt ideelt, hvis vi alle kunne læse vores Bibel på originalsprogene. Men jeg hører nu til dem, der er taknemmelige for, at Bibelen i løbet af de sidste århundreder er blevet oversat til så mange sprog, at der kun er få procent på kloden, der ikke kan læse skriften på deres eget sprog.

Selv ville jeg meget gerne kaste mig ud i sprogstudier, hvis jeg var ung og havde masser af tid, men det er så ikke tilfældet. Så jeg er glad for at kunne læse Bibelen på mit eget sprog, som dog går mere til hjertet end noget fremmedsprog.

Og når jeg er i tvivl om en tolkning, er jeg så privilgeret at kende adskillige kompetente teologer, som jeg har tillid til og kan spørge til råds mht. mulige alternative oversættelser af de ord og termer, der er valgt i de danske bibeloversættelser.

Og - hvor mange gange har vi kristne egentlig fået læst Bibelen - hele Bibelen! - på vores eget modersmål?

Mindst lige så vigtigt som at være sprogkyndig mener jeg det er at sætte sig ind i de politiske, sociale og kulturelle forhold i Israel og omegn på Bibelsk tid - og så naturligvis bede Gud om ved Helligånden åbne teksterne for os, så vi kan modtage ret, hvad han vil sige os med sit hellige ord.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76127 - 28/11/2006 12:34 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Jamen, det gør vi da så bare alle sammen

Det klare vi sagtens ved siden af 37 timers arbejde + transporttid. Børn, mand og husholdning samt hus og have. Familie og venner. Bibelgruppe, missionsaftener, møder på skolen og andre arrangementer samt alt det løse, der jo også skal nås ... og nååå ja, det daglige stille møde med Gud.

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#76128 - 28/11/2006 16:48 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Jeg er enig i at i en perfekt verden ville man læse bibelen på originalsproget. Der er en afgørende forskel når tekster bliver oversat til et andet sprog. Det kræver en indgående filologisk viden i både originalsproget og det sprog teksten oversættes til. Det bliver endnu værre hvis man ikke kun ser til det sproglige i oversættelsen men også lader tro eller holdninger styre oversættelsen. Det er fx. tilfældet med den atoriserede danske oversættelse af GT.

Men nu lever vi ikke i en perfekt verden. Jeg kan ikke læse Tolstoj på russik og kant på tysk. Jeg må læse oversættelser. Men det jeg kan gøre er at forholde mig kritisk til oversættelser og ikke bare tage det for gode varer.

Mht. til oversættelser af bibelen, glæder jeg mig til de filologiske og ikke religiøse oversættelser der er på vej. Det er nok det tætteste på originalteksten vi kan komme uden at lære sprogene indgående.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#76129 - 28/11/2006 21:04 Re: Så lær dog sproget! [Re: joppe]
museeye
Bruger

Hej Joppe

Citat:
Jeg er enig i at i en perfekt verden ville man læse bibelen på originalsproget.

Så bl.a. teologifaget er perfekt?

Citat:
Der er en afgørende forskel når tekster bliver oversat til et andet sprog. Det kræver en indgående filologisk viden i både originalsproget og det sprog teksten oversættes til. Det bliver endnu værre hvis man ikke kun ser til det sproglige i oversættelsen men også lader tro eller holdninger styre oversættelsen. Det er fx. tilfældet med den atoriserede danske oversættelse af GT.

Helt enig!

Citat:
Men nu lever vi ikke i en perfekt verden. Jeg kan ikke læse Tolstoj på russik og kant på tysk. Jeg må læse oversættelser. Men det jeg kan gøre er at forholde mig kritisk til oversættelser og ikke bare tage det for gode varer.

Nej, verden er ikke perfekt - men man kan forsøge at gøre den lidt bedre for hver dag, man lever.
selvom du ikke på nuværende tidspunkt kan (eller vil?) læse hverken russisk eller tysk, tror du så ikke, at du kan lære sprogene - såfremt altså at du har viljen dertil?

Citat:
Mht. til oversættelser af bibelen, glæder jeg mig til de filologiske og ikke religiøse oversættelser der er på vej. Det er nok det tætteste på originalteksten vi kan komme uden at lære sprogene indgående.

Derom har jeg intet hørt før - hvem står bag oversættelsen og hvornår forventes den at udkomme?

Til toppen 
#76130 - 28/11/2006 21:12 Re: Så lær dog sproget! [Re: Child-of-God]
museeye
Bruger

Citat:
Jamen, det gør vi da så bare alle sammen

Det lyder godt!

Citat:
Det klare vi sagtens ved siden af 37 timers arbejde + transporttid. Børn, mand og husholdning samt hus og have. Familie og venner. Bibelgruppe, missionsaftener, møder på skolen og andre arrangementer samt alt det løse, der jo også skal nås ... og nååå ja, det daglige stille møde med Gud.

Et herligt sarkastisk citat.
Jeg ved ikke om man "sagtens" kan klare det. Hvis man har viljen, kan man komme langt. Som sagt; en rejse på 1000 mil starter med ét skridt.

Men en løsning kunne være, at alle kirkelige og kristlige arrangementer skulle tage udgangspunkt i originalskrifterne - på den måde lærer man da lidt; lidt er bedre end intet!

Egentlig burde de "skriftlærde" påtage sig den mission, at få sproget ud til den almene kristen! Og som et slags forbillede har jeg overvejet, at melde mig hos den kirke, hvori jeg kommer, som frivillig underviser i græsk - sideløbende vil jeg selvfølgelig selv gå til undervisning, for løbende at udvikle min egen viden og kunnen. Hebraisk kunne så evt. tilføjes senere, når engang jeg har fået opbygget nok viden, til at kunne lære fra mig.

Til toppen 
#76131 - 28/11/2006 21:19 Re: Så lær dog sproget! [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Joppe
Citat:
Det bliver endnu værre hvis man ikke kun ser til det sproglige i oversættelsen men også lader tro eller holdninger styre oversættelsen. Det er fx. tilfældet med den atoriserede danske oversættelse af GT.

Hvad får dig til at regne med, at det forholder sig sådan? Så vidt jeg er informeret, er Det Danske Bibelselskabs oversættere ikke udvalgt ud fra deres tro eller forudfattede holdninger til teksterne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76132 - 28/11/2006 21:30 Re: Så lær dog sproget! [Re: kristina]
museeye
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Ja, det ville være helt ideelt, hvis vi alle kunne læse vores Bibel på originalsprogene. Men jeg hører nu til dem, der er taknemmelige for, at Bibelen i løbet af de sidste århundreder er blevet oversat til så mange sprog, at der kun er få procent på kloden, der ikke kan læse skriften på deres eget sprog.

Jeg ved ikke helt...
Jeg ville gerne, at alle kunne læse Bibelen på originalsprogene, men jeg vil heller ikke tvinge nogle til det.

Citat:
Selv ville jeg meget gerne kaste mig ud i sprogstudier, hvis jeg var ung og havde masser af tid, men det er så ikke tilfældet. Så jeg er glad for at kunne læse Bibelen på mit eget sprog, som dog går mere til hjertet end noget fremmedsprog.

Men du har vel en vilje? Hvor der er vilje, er der vej.
Personligt synes jeg, der er meget mere dybde i, at læse Bibelen på hhv. græsk og hebraisk - og det bestemt til hjertet! Jeg tror, man skal prøve det, før man kan afgøre det.

Citat:
Og når jeg er i tvivl om en tolkning, er jeg så privilgeret at kende adskillige kompetente teologer, som jeg har tillid til og kan spørge til råds mht. mulige alternative oversættelser af de ord og termer, der er valgt i de danske bibeloversættelser.

På dét punkt er du og jeg meget forskellige. Jeg vil meget hellere selv kunne fordybe mig i at kunne forstå, hvad teksten udtrykker - for mig er det utilfredsstillende at spørge andre til råds, hvis ikke jeg samtidig har muligheden for selv at kunne fordybe mig i stoffet.

Citat:
Og - hvor mange gange har vi kristne egentlig fået læst Bibelen - hele Bibelen! - på vores eget modersmål?

Hvordan er det spørgsmål relevant i denne sammenhæng?
Jeg må indrømme, at jeg stadig ikke har fået læst hele Bibelen - og det ærger mig!

Citat:
Mindst lige så vigtigt som at være sprogkyndig mener jeg det er at sætte sig ind i de politiske, sociale og kulturelle forhold i Israel og omegn på Bibelsk tid - og så naturligvis bede Gud om ved Helligånden åbne teksterne for os, så vi kan modtage ret, hvad han vil sige os med sit hellige ord.

Selvfølgelig er de emner, du nævner, også aldeles vigtige!
Dog finder jeg, at det er mest nødvendigt at starte ved sprogkundskaben - mange hermeneutikere og filologer vil nok være enige med mig i, at sproget (i Bibelen) er grundlaget for en bedre vej til forståelse af alt det andet.

Helligåndens virke må ikke blive en undskyldning for at undrage sig belæring af det "verdslige". Allerede nu, hvor der findes utallige oversættelser, er kirken jo splittet på alle mulige måder - mon det vil ændre sig, hvis alle holdt sig til grundsprogene? Jeg håber, beder og tror!

Håber ikke det er blasfemisk at skrive: Søg først grundsproget og dens herlighed, og alt andet skal gives dig i tilgift.

Til toppen 
#76133 - 28/11/2006 21:37 Re: Studieskolen får travlt [Re: LarsBj]
museeye
Bruger

Hej LarsBj

Jeg er helt enig!

Faktisk mener jeg også, at niveauet både i folkeskolerne og hele vejen igennem uddannelsessystemet skal højnes betydeligt!
Efter min mening, burde eleverne undervises i latin og græsk helt fra de små klasser - for de to sprog er generelt meget anvendelige i det øvrige samfund. Desuden burde der undervises mere i naturvidenskablige fag som matematik, fysik og kemi, for at børnene/eleverne på den måde kan lære, hvordan den fysiske verden hænger sammen. Endvidere skal der snarest muligt tilføjes visse sprogfag - såsom fransk, tysk, engelsk, italiensk, spansk og måske endda russisk, kinesisk og ja, you name it.

Skolesystemet er blevet alt for blød en smøre. Der kræves ikke længere disciplin og undervisningens niveau er skræmmende lav og ringe. Det var den i hvert fald, da jeg gik i folkeskole - og noget siger mig, at det ikke har ændret sig synderligt siden.

Til toppen 
#76134 - 28/11/2006 21:44 Re: Så lær dog sproget! [Re: ]
museeye
Bruger

Citat:
Tja, man kunne jo også 'bare' stole på Åndens virke...

Mon ikke jeg stoler på Åndens virke, når jeg fordrer, at man lærer sig grundsprogene?
Egentlig synes jeg, at det er en "slap" holdning, at man "bare" stoler på Åndens virke. Tror faktisk ikke, at det er Herrens intention, at man bare skal slå sig til tåls med, hvad man mener, at Ånden har virket i én.

Citat:
Selv læser jeg i lidt forskellige oversættelser. Men på nær JKV og NIV er de alle sammen danske eller semi-danske (=norske;-). Græsk har jeg ikke tænkt mig at lære; en studiebibel må være rigeligt.

Hvad står forkortelserne JKV og NIV for?

For mig virker det utroligt ulogisk, at du lader dine tolkninger afhænge af mange andre skrifter end grundskrifterne.
Jeg beklager, jeg forstår simpelthen ikke dit standpunkt.

Til toppen 
#76135 - 28/11/2006 22:06 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Men en løsning kunne være, at alle kirkelige og kristlige arrangementer skulle tage udgangspunkt i originalskrifterne - på den måde lærer man da lidt; lidt er bedre end intet!

Og så kunne vi jo også begynde at holde gudstjenester på latin igen, så kunne folk jo også lære lidt latin mens de var i kirke – nej vel? Hvis man tager udgangspunkt i et sprog, som de færreste forstår, så hækler man altså de fleste af, og så får de ikke noget ud af det, uanset hvor velment det så end måtte være.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76136 - 28/11/2006 22:11 Re: Så lær dog sproget! [Re: Nikolaj]
museeye
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Men jeg synes altså, det er lidt for urealistisk, at alle kristne absolut lige skal lære tre rimelig komplicerede oldtidssprog.

Urealistisk eller utopisk - men det ville stadig være fedt!

Citat:
Det er en rigtig god idé for dem, der har evnerne og interessen, men det er altså ikke alle, der har det, og jeg tror heller ikke, det er nødvendigt for alle.

Man kan vel bede om at få evnerne?
Hvordan skulle det være unødvendigt, at kunne læse Bibelen på originalsprogene?

Citat:
Tænk bare på diaspora-jøderne i antikken: mange af dem kunne kun græsk og læste deres Bibel i oversættelse – ligesom de fleste kristne gør i dag.

Ja, men jeg synes ikke det gør en oversættelse berettiget. Man kan jo spørge, om diasporajødernes tolkning ikke adskilte sig rimelig meget fra de jøder, som ikke var i landflygtighed?

Citat:
Men når det er sagt, synes jeg da, du har ret i, at også mange lægfolk burde overveje at lære et eller flere af kristendommens grundsprog. Jeg vil bare ikke være så kategorisk og sige, at alle burde lære alle tre sprog.

Tak for dit medhold
Vi er forskellige og har derfor forskellige holdninger - det respekterer jeg!

Citat:
Og så tror jeg egentlig også, det for mange kan være en lige så god idé at lære moderne fremmedsprog. Jeg mener faktisk, at alle mennesker, der har evnerne til at lære det, bør kunne begå sig på mindst to moderne fremmedsprog (nu er det så min tur til at være kategorisk; og så må jeg desværre i samme omgang indrømme, at mit tyske ikke er, hvad det burde være, men jeg håber, jeg kan få rettet op på det med tiden).

Jamen selvfølgelig skal nutidens mennesker da lære flere sprog! Ingen tvivl om det. Og gerne så mange så muligt!
At være kategorisk eller generelt påbydende er der ikke noget i vejen med, så længe det man påbyder, er noget man selv kan stå inde for. (jf. Kants kategoriske imperativ)

Citat:
P.S. Hvis alle alligevel skulle lære græsk, synes jeg sådan set hellere de skulle lære det rigtige græsk (attisk), og ikke bare bondesproget (koinê).

Iflg. min græsklærer, Svend Fodgaard Jensen, er NT skrevet på koinê græsk, hvorfor det må anses at være vigtigst i læsningen af NT. Dog vil jeg skynde mig i samme åndedrag at sige, at man jo kun kan udvidde sin horisont, ved at lære så mange sprog og dialekter som muligt - derfor kan jeg også kun varmt anbefale, at man lærer attisk græsk.

Til toppen 
#76137 - 28/11/2006 22:14 Re: Studieskolen får travlt [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Efter min mening, burde eleverne undervises i latin og græsk helt fra de små klasser - for de to sprog er generelt meget anvendelige i det øvrige samfund. Desuden burde der undervises mere i naturvidenskablige fag som matematik, fysik og kemi, for at børnene/eleverne på den måde kan lære, hvordan den fysiske verden hænger sammen. Endvidere skal der snarest muligt tilføjes visse sprogfag - såsom fransk, tysk, engelsk, italiensk, spansk og måske endda russisk, kinesisk og ja, you name it.

Ja, skolen får så sandelig travlt. Synes du ikke selv, det er lidt utopisk, at børn fra de små klasser skal lære syv fremmedsprog samt matematik, fysik og kemi på højt niveau? Jeg tror i hvert fald ikke, det vil være alle børn, der vil kunne klare den omgang. Men det er selvfølgelig værd at overveje, at der nok er nogen børn, som godt vil kunne lære betydelig mere i Folkeskolen, end de gør i dag, men dem har Ritt Bjerregaards skolesystem jo desværre ikke meget tradition for at tage hånd om – »Hvad ikke alle kan lære, skal ingen lære«.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76138 - 28/11/2006 22:23 Re: Så lær dog sproget! [Re: Nikolaj]
museeye
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Og så kunne vi jo også begynde at holde gudstjenester på latin igen, så kunne folk jo også lære lidt latin mens de var i kirke – nej vel? Hvis man tager udgangspunkt i et sprog, som de færreste forstår, så hækler man altså de fleste af, og så får de ikke noget ud af det, uanset hvor velment det så end måtte være.

Nej, lad os da få latinen ud - og det græske ind!
Seriøst, så mener jeg, at der kun er gevinst ved at tage udgangspunkt i den græske og originale og hebraiske tekst ved diverse kirkelige sammenhænge.

Helt konkret kunne man tage en kopi af fx en del af kapitel 1 i Markusevangeliet, og så smide den på en overhead i kirkerummet (der er jo hvide vægge nok at bruge som "lærred"). Så kunne præsten/underviseren/læreren bruge noget tid på at gennemgå det stykke ord for ord, samtidigt med, at vedkommende forklarer alle de sproglige finurligheder.

Måske forstår kirkegængeren ikke alle de begreber, som anvendes ved forklaringen - men en vis indblik må det give.

Der er stor forskel på at holde hele gudstjenesten på latin, bare for at opfylde et dogme - og så at holde decideret filologisk undervisning i græsk.

Til toppen 
#76139 - 28/11/2006 22:27 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Urealistisk eller utopisk - men det ville stadig være fedt! ...
Man kan vel bede om at få evnerne?

Jamen selvfølgelig kan man da det. Men jeg tror nu ikke lige, man skal sætte næsen op efter, at Gud vil udruste alle med sprogørets nådegave.
1. Kor. 12,29-30: »Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale?« – Kan alle lære græsk, latin og hebraisk?
Citat:
Hvordan skulle det være unødvendigt, at kunne læse Bibelen på originalsprogene?

Det var nok heller ikke helt rigtigt af mig at skrive, at det ikke er nødvendigt for alle. Men jeg tror, der kan være ting, der er mere nødvendige.
Citat:
Ja, men jeg synes ikke det gør en oversættelse berettiget. Man kan jo spørge, om diasporajødernes tolkning ikke adskilte sig rimelig meget fra de jøder, som ikke var i landflygtighed?

Tjoh, det har du vel egentlig ret i. Dårligt eksempel fra min side, der.

Og resten er vi vist ret enige om.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76140 - 28/11/2006 22:32 Re: Studieskolen får travlt [Re: Nikolaj]
museeye
Bruger

Hej Nikolaj

Du har da en vis tendens til at sætte mine forslag i et megativt lys, hva?

Jo, jeg indrømmer at mange af de tanker, jeg har fremsat, virker meget utopiske/drømmeagtige. Men man skal have mange ambitioner og drømme, blot for at nogle få af dem gennemgørt/opfyldt - sådan har jeg det personligt.

Altså det er jo ikke sådan, at så snart børnene kommer i 1. klasse, så skal de lære 7 sprog og al naturvidenskabelig teori samt lære om alverdens religioner.

Selvfølgelig skal det tages i etaper. Dog mener jeg faktisk, at latin og græsk samt tysk og engelsk godt kan indlægges i skemaet fra 3. klasse. Men heldigvist for børn og voksne er jeg ikke undervisningsminister - endnu

Til toppen 
#76141 - 28/11/2006 22:39 Re: Studieskolen får travlt [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Du har da en vis tendens til at sætte mine forslag i et megativt lys, hva?

Hmm, måske. Men det er ikke personligt ment.
Citat:
Jo, jeg indrømmer at mange af de tanker, jeg har fremsat, virker meget utopiske/drømmeagtige. Men man skal have mange ambitioner og drømme, blot for at nogle få af dem gennemgørt/opfyldt - sådan har jeg det personligt.
Altså det er jo ikke sådan, at så snart børnene kommer i 1. klasse, så skal de lære 7 sprog og al naturvidenskabelig teori samt lære om alverdens religioner.
Selvfølgelig skal det tages i etaper. Dog mener jeg faktisk, at latin og græsk samt tysk og engelsk godt kan indlægges i skemaet fra 3. klasse. Men heldigvist for børn og voksne er jeg ikke undervisningsminister - endnu

Altså, jeg kan da godt følge dig i, at hvis børnene kan lære så mange sprog så tidligt, så skal de også lære dem – og det er der nogle børn, der kan. Så det er jo sådan set bare et spørgsmål om, at man begynder at indrette undervisningen efter, at det ikke er alle, der lærer lige hurtigt, men det er der jo, som jeg også nævnte før, desværre ikke tradition for.
Hvis du modererer dine udsagn lidt, så det ikke er alle, der skal lære så meget, men kun de, der har evnere, så vil jeg godt stemme på dig som ny undervisningsminister.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76142 - 28/11/2006 22:40 Re: Så lær dog sproget! [Re: Nikolaj]
museeye
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
1. Kor. 12,29-30: »Kan alle være apostle? Eller profeter? Eller lærere? Kan alle gøre mægtige gerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale i tunger? Kan alle tolke tungetale?« – Kan alle lære græsk, latin og hebraisk?

Jeg tror ikke, at det rent teologisk holder, at sidestille hhv. græsk med tungetale. Men jeg forstår dig til dels, og ved hvor du vil hen - jeg vil bare en anden retning.
Kan alle lære at læse? Kan alle lære at regne? Nej, det ved vi jo af erfaring; men det drejer sig (heldigvis) om et fåtal, som ikke (umiddelbart) kan lære at læse og regne.

Citat:
Men jeg tror, der kan være ting, der er mere nødvendige.

Jo, selvfølgelig! Livet, kærligheden, mad på bordet, venner, familie etc.
Men hvad er vigtigere for en kristen, end at kunne nærme sig Jesu ord og forklaringer på originalsproget?

Citat:
Dårligt eksempel fra min side, der.

Enig

Til toppen 
#76143 - 28/11/2006 22:51 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Men hvad er vigtigere for en kristen, end at kunne nærme sig Jesu ord og forklaringer på originalsproget?

Nu skal man jo lige huske, at Jesu ord i det græske NT også er en oversættelse – fra aramæisk. Så vi kan under ingen omstændigheder læse Jesu ord, præcis som han sagde dem, uanset hvor gode vi er til græsk. Men selvfølgelig kommer man tættere på Jesu ord ved at kunne læse det græske – det er trods alt bedre at læse en oversættelse end en oversættelse af en oversættelse – og Paulus og Johannes m.fl. skrev jo også på græsk.
Men for nu at komme til sagen, så tror jeg da, at der er vigtigere ting for en kristen end at lære Biblens originalsprog, f.eks. at elske Gud af hele sit hjerte og af hele sin sjæl etc., og sin næste som sig selv.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76144 - 28/11/2006 23:00 Re: Så lær dog sproget! [Re: Nikolaj]
museeye
Bruger

Hej Nikolaj

Citat:
Nu skal man jo lige huske, at Jesu ord i det græske NT også er en oversættelse – fra aramæisk. Så vi kan under ingen omstændigheder læse Jesu ord, præcis som han sagde dem, uanset hvor gode vi er til græsk. Men selvfølgelig kommer man tættere på Jesu ord ved at kunne læse det græske – det er trods alt bedre at læse en oversættelse end en oversættelse af en oversættelse – og Paulus og Johannes m.fl. skrev jo også på græsk.

Jesus talte formodentligt ikke græsk. Men som du selv er inde på, så er det bedre at læse en oversættelse, frem for at læse en oversættelse af en oversættelse.

Vi kommer nok aldrig til at finde frem til hvad jesus præcist har sagt. Men Pauli breve er formodentligt det ældste NT-stof vi har at gøre med, og hans vendinger og vokabolarum må afspejle samfundets sprogbrug. Og ved at nærme os Pauli sprogbrug, kan vi måske få et lillebitte glimt ind i datidens samfund og derved bedre forstå Pauli opfattelse af Jesus.

Citat:
Men for nu at komme til sagen, så tror jeg da, at der er vigtigere ting for en kristen end at lære Biblens originalsprog, f.eks. at elske Gud af hele sit hjerte og af hele sin sjæl etc., og sin næste som sig selv.

Ja! Men såfremt man elsker Herren af hele sit hjerte, sjæl og sind og sin næste som sig selv - ville man så ikke netop give sig i lag med at lære sprogene?

Til toppen 
#76145 - 28/11/2006 23:03 Re: Studieskolen får travlt [Re: Nikolaj]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej museeye

Har du prøvet at undervise i Folkeskolen eller på efterskole. Dine ideer virker ikke bare lidt utopiske. Der kommer så utrolig mange elever fra helt elendige familier, der må koncentrere så meget energi om forholde sig til deres forældres svigt eller sygdomme eller uheldige omstændigheder. For 10000´er af børn og unge må vi give dem individuel specialundervisning bare for at lære dem at læse simple danske tekster eller regne i de "elementære" regnearter. Så kan du hævde, at vi er for slappe, men hvad skal vi gøre? Vi kan ikke banke dem til at være motiverede for at modtage lærdom.
Jeg synes, at de ændringer Bertel Haarder kommer med i princippet er gode, men de er så langt på afstand af den almindelig skolehverdag, vore elever har, at de gør mere skade end gavn. Og så går det alt alt for stærkt. Når jeg læser bekendtgørelsen for f.eks. det nye fag historie, som jeg underviser i, så skal de kunne ting, som de fleste 3.g´ere ikke kunne da jeg gik i skole.
Jeg tror også, at den dag du bliver undervisningsminister kommer du til at forholde dig til en skole, der er ganske anderledes end dine drømme

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#76146 - 28/11/2006 23:05 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye
Citat:
Men du har vel en vilje? Hvor der er vilje, er der vej.

Vilje? Måske nok, omend begrænset, men min prioritering er anderledes.
Jeg vil nemlig lkke lære flere sprog!
Jeg vil bruge min resterende, afmålte tid til noget andet!
Citat:
Håber ikke det er blasfemisk at skrive: Søg først grundsproget og dens herlighed, og alt andet skal gives dig i tilgift.

Nejda, ikke spor blasfemisk! Det er bare forkert!

I håb om forståelse og tilgivelse!
kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76147 - 29/11/2006 02:46 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:
Hvad står forkortelserne JKV og NIV for?

Mon ikke der skulle stå KJV? King James Version. Og den anden må være New International Version (NIV).

Søren.

Til toppen 
#76148 - 29/11/2006 02:57 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Museeye.

Det er jo ikke fordi jeg er uenig med dig i at sprogene er vigtige.

Men jeg ville nu klart foretrække at kristne kunne deres Bibel forfra og bagfra og i søvne. Bagefter kan man så gå i gang med sprogene for at få en dybere indsigt. For ikke at nævne eksegesen, kirkehistorien, religionsvidenskaben etc

Jeg tror der er en mening med at teologistudiet er skruet sammen som det er. Sprogene er ikke vigtigere end det andet, og det andet ikke vigtigere end sprogene.

Men generelt til de kristne: vi kan ganske enkelt vores Bibel for dårligt. Jeg har overvejet om man skulle sætte en vag målsætning om at kunne Bibelen udenad når jeg bliver 40. Ku' det ikke være sejt!?

Søren.

Til toppen 
#76149 - 29/11/2006 07:36 Re: Studieskolen får travlt [Re: Henoch]
LarsBj
Bruger

Hej Henoch
Citat:
Når jeg læser bekendtgørelsen for f.eks. det nye fag historie, som jeg underviser i, så skal de kunne ting, som de fleste 3.g´ere ikke kunne da jeg gik i skole.
Jeg tror også, at den dag du bliver undervisningsminister kommer du til at forholde dig til en skole, der er ganske anderledes end dine drømme

Du har fuldstændigt ret i, at bekendtgørelser og læreplaner er fuldstændigt ude af trit med virkeligheden. Tilsvarende beskriver de nye læreplaner (bekendtgørelser) for gymnasiet efter den seneste reform færdigheder, kompetencer og viden i 1.g's undervisning, som de færreste universitetskandidater besidder!

Papir er taknemmeligt.

Men man kan jo ikke justere gymnasiekravene til det realistiske, for så ser det ud som om, de ikke lærer noget nyt, når de kommer i gymnasiet!!!!

Man skal nok begynde med læreplanerne i vuggestuerne.........!

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (29/11/2006 07:37)

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#76150 - 29/11/2006 07:43 Re: Studieskolen*) får travlt [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

*) Undskyld! Vitsen blev ikke forstået. Studieskolen er et københavnsk fænomen:

Studieskolen er en folkeoplysende forening. Foreningen har 3 selvstændige skoler:

Folkeoplysning
    Studieskolens folkeoplysende voksenundervisning i alverdens fremmedsprog, it og naturvidenskab med tilskud fra Københavns Kommune.

Dansk for udlændinge
    Studieskolens Sprogcenter med undervisning i dansk for udlændinge med overenskomst med Københavns Kommune.

Firmaer og enkeltpersoner
    Studieskolens sprogskole med privat- og firmaundervisning i fremmedsprog og it samt dansk for udenlandske forretningsfolk.

Den folkeoplysende forening Studieskolen i København optager alle interesserede som medlemmer. Kontakt Studieskolens kontor og få nærmere oplysninger.

Min personlige erfaring er, at bor man i området, er Studieskolen en seriøs aftenskole for folk, der går på skole primært for at lære og sekundært for at hygge.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#76151 - 29/11/2006 14:00 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

hvor sandt!

mvh Lars

Til toppen 
#76152 - 29/11/2006 14:05 Re: Så lær dog sproget! [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Man kan hvad man vil! Og intet er umuligt for den som tror og etc

Hvis man fx vil lære græsk må det starte med at man går på kompromis med sin tid og forpligtelser! Kan man det og "vil" man... så skal det nok komme!

Til toppen 
#76153 - 29/11/2006 14:05 Re: Studieskolen får travlt [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Citat:
Man skal nok begynde med læreplanerne i vuggestuerne.........!

Det har sosserne allerede foreslået...

Til toppen 
#76154 - 29/11/2006 14:08 Re: Så lær dog sproget! [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Bare så jeg ikke misforstår dig!

Men skal biblen og bibelundervisning etc så være demokratisk!
Synes nemlig det er lidt i modstrid med hvad det tidligere er ment fra
Jnets side!

Øget intensitet og plan på gudstjenesten kunne da være virkelig fedt! Sådan så man virkelig skal koncentrere sig i kirken! Og evt medudanne folket :P

Mvh Lars

Til toppen 
#76155 - 29/11/2006 14:12 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Og hvor der er fri vilje, er der fri bane?

Til toppen 
#76156 - 29/11/2006 15:18 Re: fri vilje? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars - fri vilje?

Har du læst "Har vi en fri vilje?" og hvad mener du om dette svære emne?

Selv mener jeg, at vores vilje er stærkt begrænset.
Vi er bundet af arvesynden, og af ydre og indre omstændigheder, som vi ikke kan ændre meget på.
Kun i Kristus er vi virkelig frie!

Hvad tænker du om Joh. 8, 31-38? :
Jesus sagde nu til de jøder, som var kommet til tro på ham: »Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie.« De svarede ham: »Vi er Abrahams efterkommere og har aldrig trællet for nogen. Hvordan kan du så sige: I skal blive frie?«

Jesus svarede dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Enhver, som gør synden, er syndens træl. Men trællen bliver ikke i huset for evigt, Sønnen bliver der for evigt. Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie. Jeg ved, I er Abrahams efterkommere; men I vil have mig slået ihjel, fordi mit ord ikke når ind til jer.

Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie. Jeg ved, I er Abrahams efterkommere; men I vil have mig slået ihjel, fordi mit ord ikke når ind til jer. Jeg siger, hvad jeg har set hos Faderen; og I gør også, hvad I har hørt af jeres fader.« Jeg siger, hvad jeg har set hos Faderen; og I gør også, hvad I har hørt af jeres fader.«

Jeg synes det er tankevækkende, at Jesus sagde disse ord til de jøder, der var kommet til tro på ham, men åbenbart endnu ikke havde lært sandheden at kende, og derfor stadig havde djævelen til far...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76157 - 29/11/2006 16:09 Re: fri vilje? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Hej kristina

havde disse jøder stadig satan til far?? Hvordan kan man have det, når man er kommet til tro på Gud? Det forstår jeg ikke. Oplys mig!!

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76158 - 29/11/2006 18:43 Re: fri vilje? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau!

Nu er troen på gud jo ikke nødvendigvis frelsende tro! Muslimer tror også på Gud!

Ifølge vores kristne tro er der kun én vej til Guds paradis, nemlig Kristus selv, han som ér Vejen, Sandheden og Livet!

De jøder, som Jesus her talte med var nok kommet til at tro på ham - men hvis de troede om ham, at han blot var en dygtig omvandrende healer - - så havde de ikke forstået den frigørende sandhed ..

De så nok de tegn Jesus gjorde, men havde tydeligvis (endnu) ikke indset, hvad tegnene var udtryk for: nemlig at han var guddommelig. Derfor, tror jeg, gav Jesus dem en opsang - han ville jo vække dem og redde dem ud af deres forfærdelige vildfarelse!

Jesus havde sagt til dem: "I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer fri", hvortil de så spurgte ham, hvordan han dog kunne sige "I skal blive fri .." De mente jo, at det havde de altid været - de havde skam ikke trællet for nogen!
Ikke antydning af syndserkendelse her!
De havde tro på sig selv, at de havde deres sag med Gud fuldstændig i orden i og med, at de var af Abrahams slægt og fulgte loven.
Så de havde ikke brug for nogen frelser. Troede de!

Prøv at læse Johannesevangeliet kapitel 8, 31-47, så synes jeg det er tydeligt hvad Jesus mener, når han siger: "Hvorfor forstår I ikke hvad jeg siger? Fordi I ikke kan høre mit ord" - - - og senere "jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke" ..

At have frelsende tro på Jesus er at blive i hans ord, dvs. at blive i ham selv, at fæste lid til hvad han siger og ønske at adlyde ham.

Sådan mener jeg det skal forstås - - hvis du ikke synes det er den rette forklaring,
eller ikke tilstrækkeligt, må vi have teolog-hjælp til yderligere tolkning!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76159 - 29/11/2006 18:59 Re: Så lær dog sproget! [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Lars
Citat:
Bare så jeg ikke misforstår dig!
Men skal biblen og bibelundervisning etc så være demokratisk!
Synes nemlig det er lidt i modstrid med hvad det tidligere er ment fra
Jnets side!

Jeg har vist aldrig sagt, at bibelundervisning skal være demokratisk, har jeg? Jeg mener bare, at man ikke skal tilrettelægge undervisningen på en måde, som folk i almindelighed finder uforståelig og fremmedgørende; såsom at tage udgangspunkt i et sprog, som de ikke har nogen forudsætninger for at forstå.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76160 - 29/11/2006 19:04 Re: Så lær dog sproget! [Re: museeye]
Nikolaj
Bruger

Hej Museeye
Citat:
Helt konkret kunne man tage en kopi af fx en del af kapitel 1 i Markusevangeliet, og så smide den på en overhead i kirkerummet (der er jo hvide vægge nok at bruge som "lærred"). Så kunne præsten/underviseren/læreren bruge noget tid på at gennemgå det stykke ord for ord, samtidigt med, at vedkommende forklarer alle de sproglige finurligheder.

Jeg synes sådan set ikke, det som sådan er nogen dårlig idé. Jeg mener bare ikke, at det skal være den måde, alle møder og gudstjenester skal være. Jeg synes, det ville være fint, hvis kirken arrangerede noget kombineret sprog- og bibelundervisning for dem, der er måtte være interesseret i det. Det skal bare være et frivilligt tilbud. Selve højmessen skal ikke laves om til en sprogskole.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#76161 - 30/11/2006 15:57 Re: fri vilje? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jo jo, altså jøderne havde måske ikke tro på Jesus som værende Guds Søn, den Hellige Frelser. De troede "kun" på Gud, på JHVH. Fair nok.
Men...de har da vel ikke satan til far, når de tror på JHVH?? Det forstår jeg stadig ikke.

Men ok, lad det bare ligge. Det er ikke så vigtigt for mig at få svar.
TAK fordi du forsøgte. Det var sødt af dig.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76162 - 30/11/2006 17:09 Re: fri vilje? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - - ok lad os lade det ligge - og nøjes med at læse det pågældende kapitel igen og tænke over, hvad det er, Jesus siger her.

Men - sagen er vel denne, at der kun findes to veje:
frelsens vej og fortabelsens vej. Og at der ikke er nogen midterrabat.
Men, heldigvis! - mange forskellige tilkørselsveje til den rette vej som vi altså kan dreje ind på, så længe vi lever her i nådens tid.

Og, hvis vi synes, at det der står herom i teksten, lyder ubegribeligt eller uacceptabelt, så må vi nok trække en af vores gode præster i kjolen og afkræve ham en forklaring!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76163 - 01/12/2006 14:12 Re: fri vilje? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

Jeg er enig, vil jeg lige sige, i at der kun er to veje, men heldigvis mange indfaldsveje til den sande vej, som fører til Livet.

Citat:
så må vi nok trække en af vores gode præster i kjolen og afkræve ham en forklaring!

Kjole...ham...øh? Ja..

Mvh
Tau.
PS. Jeg synes faktisk, at præstekjolen er utroligt flot, og den klæder i mine øjne både mænd og kvinder.!!!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær