Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#76050 - 27/11/2006 15:42 Er hjertet ondt eller godt?
Anonym
Anonym

Funny titel, men vi snakkede lige om det, og inden vi helt highjacker The Fighters tråd slår vi den an her.

Er hjertet godt eller ondt - og hvorfor?

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#76051 - 27/11/2006 15:49 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej tau, jeg fortsætter lige her:

Citat:
Jeg er enig i, at vi kan gøre godt. Spørgsmålet er så bare, hvorfor vi kan gøre noget godt.
Siger Paulus her i dit citat ikke, at vi netop gerne vil gøre godt? Han siger jo. Det gode jeg vil..

Ja, men jeg tror Paulus taler om det i en kristelig kontekst - altså, han vil gerne gøre det, der er godt kristeligt set, men magter det ikke.

Det betyder så også at han henter værdien for hvad der er godt udenfor sig selv. Jeg tror ikke på at hjertet uden Gud formår at vælge godt til alle tider. Giver det mening?

Citat:
Prædikeren siger også: Mennesket er skabt, som det skal være, men de har så mange underlige ting for. (citat frit efter min hukommelse).
Så altså, vi er stadig skabt af Gud i Hans billede, ikke? Kan man ikke udlede dét af Prædikerens ord.
Så må vi også kunne ville gøre godt stadigvæk, mener jeg.

For mig at se er der forskel på at kunne gøre godt og at være god.

Vi kan gøre godt fordi vi er skabt med gode evner og muligheder. Ingen tvivl om det - det er også derfor Jesus ønsker at vi skal engagere vores kræfter i jorden til velsignelse for mennesker.

Men så skal vi også lade ham råde over hvad det er der er godt. Jeg stoler ikke på at mit hjerte til alle tider uden Gud vil formå at kunne vælge sandt og godt.

Og som jeg sagde til Evangelist synes jeg at der er meget sorg og ulykke der hvor "hjertet bare skal råde". Som så mange ting formår vi mennesker bedst af alt at korrumpere det gode, Gud har skabt.

Citat:
Citat:
Og selv hvor vi er gode, er vi så gode nok?

Gode nok til hvad? Vi er ikke gode nok til at kunne retfærdiggøre os selv og frelse os selv, hvis det er det, du spørger mig om. Den Romerske Kirke mener ikke, at gerningerne kan frelse os, men den mener, at vi ikke kan have en sand, frelsende tro uden gerninger, som et slags tegn, om man vil. Selvfølgelig er der undtagelser, men overordnet er dét den katolske lære.

Jeg er ikke uenig i at gerninger og tro skal følges ad, og selvom der ligger meget frihed i talen om frelst af nåde har den lutherske kirke aldrig helt fundet ud af hvad den skal forkynde om gerningerne. Og det er drønærgerligt!

Det er også derfor jeg tror på at vi har potentialet i os til at gøre godt. Hvorfor skulle Jesus ellers være så fokuseret på vores gerninger? Det er stort at mennesker, der ikke er gode, må få lov til at gøre godt, og det er en spænding jeg synes er vanskelig - men som måske hjælper til at holde os fokuseret på Jesus?

Citat:
Citat:
Gud er jo den eneste, der kan se hjerterne, og selvom det jeg sagde lyder ret bombastisk, så er det sådan set bare et udtryk for at det er ham, vi skal sige tak for det gode der sker, og det gode vi evner.

Jeg kan ikke tro andet end at det kommer af vores skabthed.

Men jeg har ikke tillid til at mit hjerte vil kunne vælge 'det gode'. Måske er det bare mig der er et dybt ubehageligt individ....

Enig. Kun Gud ser hjertet på den enkelte, men derfor må det alligevel være muligt at sige noget generelt om, hvad hjertet er for en størrelse. Sådan som vi to også er igang med her.

Her tilsidst; Ja, TÆNK at GUD..GUD SELV, elsker os. Allesammen. Det er det største under..

mvh
Tau.

Amen nok engang.

Til toppen 
#76052 - 27/11/2006 15:53 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Moe,

Fra omtalte tråd:
Citat:
Nej, jeg tror godt mennesket kan gøre godt, men ikke i og ved sig selv, kun fordi vi er skabt af en god skaber.

Jeg tænker: "...kun!?"

Det er da en ret afgørende del af vores væsen, at vi er skabt i Guds billede, og som sådan må det da også være en ret afgørende del af vores væsen, at vi kan gøre godt.

Hvad betyder "i os selv", hvis det ikke referer til vores person, som er skabt i Guds billede?

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76053 - 27/11/2006 15:56 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Hej Moe,

Lukas 6, 45:
Et godt menneske tager gode ting frem af sit hjertes gode forråd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd. For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med.

De efterfølgende vers handler om huset bygget på klippen og huset bygget på sand - og viser os vel noget om, at hjertets tilstand har noget at gøre med det grundlag, som hjertet bygger på.

Overordnet kan man vel sige med Luther, at

Citat:
gode frugter gør ikke et træ godt, men et godt træ, gør gode frugter

dvs.

- det menneske, der har sin retfærdighed, frelse og stolthed i Kristus og hans fuldbragte værk; dét menneske, kan tage gode ting frem fra sit gode forråd - fordi at grundlaget, Kristus er godt!

Giver det mening?
/B

Til toppen 
#76054 - 27/11/2006 16:03 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Citat:
Overordnet kan man vel sige med Luther, at

Citat:
gode frugter gør ikke et træ godt, men et godt træ, gør gode frugter

dvs.

- det menneske, der har sin retfærdighed, frelse og stolthed i Kristus og hans fuldbragte værk; dét menneske, kan tage gode ting frem fra sit gode forråd - fordi at grundlaget, Kristus er godt!

Giver det mening?
/B

Ja.

Og så alligevel: For hvad betyder det for de, der ikke har deres hjertes grundlag i Kristus?

Kunne man ikke sige (som jeg sagde i en anden tråd) at disse vers netop understreger at er der noget godt i vores hjerte - kommer det fra Jesus?

Til toppen 
#76055 - 27/11/2006 16:06 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe,

Fra omtalte tråd:
Citat:
Nej, jeg tror godt mennesket kan gøre godt, men ikke i og ved sig selv, kun fordi vi er skabt af en god skaber.

Jeg tænker: "...kun!?"

Det er da en ret afgørende del af vores væsen, at vi er skabt i Guds billede, og som sådan må det da også være en ret afgørende del af vores væsen, at vi kan gøre godt.

LOL, ja, vi er "kun" skabte. Jeg er enig med dig i at det er FORHOLDSVIS afgørende..

Citat:
Hvad betyder "i os selv", hvis det ikke referer til vores person, som er skabt i Guds billede?

Mvh. Steffen

For mig handler det om at 'æres den der æres bør'. Jeg giver ikke meget for troen på det gode i mennesket - hvis den tro er løsrevet fra en tro på Gud. Det er en gold humanisme i hvis navn der er foregået meget - ondt.

Til toppen 
#76056 - 27/11/2006 16:26 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Moe,

fint med ny tråd til emnet. Så vi ikke overtager TheFigthers tråd, som du også siger. Det var faktisk et godt (!..) træk fra din side..

Jeg er ikke sikker på, at Paulus taler om det i kristelig kontekst, at ville det gode men ikke gøre det.
Jeg har flere gange hørt, at det drejer som om hans førkristne tid i hans liv. (?) Nogen der ved noget om det??

Citat:
Det er også derfor jeg tror på at vi har potentialet i os til at gøre godt. Hvorfor skulle Jesus ellers være så fokuseret på vores gerninger? Det er stort at mennesker, der ikke er gode, må få lov til at gøre godt, og det er en spænding jeg synes er vanskelig - men som måske hjælper til at holde os fokuseret på Jesus?

Ja det har du muligvis ret i. For sålænge vi ved, at vi kun ved Kristus formår at gøre godt, så holder vi os til Ham. (Her taler vi ikke om frelsen, hvor det jo også er godt at holde sig til Ham..)
Vi henter så at sige godhedens vand i den Kilde, der hedder Kristus. (?). Altså, vi henter kraften i noget udenfor os selv.

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76057 - 27/11/2006 16:58 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Moe,
Citat:
For mig handler det om at 'æres den der æres bør'. Jeg giver ikke meget for troen på det gode i mennesket - hvis den tro er løsrevet fra en tro på Gud. Det er en gold humanisme i hvis navn der er foregået meget - ondt.

Okay, så er vi vist ret enige...

Men jeg oplever nogle gange en tendens til, at man i kristne kredse fokuserer meget på hvad jeg er "i mig selv", og det er vist noget der rangerer lige under orme og rådne æg, mens man så småt fornægter/fortrænger Gud-billedligheden. Ja: I mig selv ville jeg være ingenting i ordets egentlige forstand. Men alene det at kunne sige "jeg" er en central del af at være skabt i Guds billede. Så jeg synes slet ikke det giver mening at tale om "i mig selv".

Jeg tror godt, vi må være stolte af og glade for, at Gud har skabt os i sit billede. Naturligvis skal vi huske, at det er Gud, der skal have æren for det hele, som du også skriver.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76058 - 27/11/2006 17:07 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Moe,
Citat:
Kunne man ikke sige (som jeg sagde i en anden tråd) at disse vers netop understreger at er der noget godt i vores hjerte - kommer det fra Jesus?

Jo, det tror jeg nok, at jeg turde påstå. Men spørgsmålet er så, om der ikke er noget godt i vores hjerte qua vores skabthed?

Alene det faktum, at vi er skabt i skaberens eget billede, gør det ikke, at der trods alt må være et eller andet godt i vore hjerter?

/B

i øvrigt: Så vidt jeg kan læse Luther, så siger han faktisk, at det kun er kristne mennesker, der kan gøre gode gerninger. Radikalt nok, hva!?

Til toppen 
#76059 - 27/11/2006 17:31 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe,
Citat:

Jo, det tror jeg nok, at jeg turde påstå. Men spørgsmålet er så, om der ikke er noget godt i vores hjerte qua vores skabthed?

Alene det faktum, at vi er skabt i skaberens eget billede, gør det ikke, at der trods alt må være et eller andet godt i vore hjerter?

/B

i øvrigt: Så vidt jeg kan læse Luther, så siger han faktisk, at det kun er kristne mennesker, der kan gøre gode gerninger. Radikalt nok, hva!?

Nok en Luther-svupser...

Men netop derfor giver det også mening at tale om godt i hjertet udfra skabtheden - fordi så kan andre også være med. Jeg vil nødig stå som Garant for Godhed™, for mange aldeles udmærkede ikke-kristne mennesker er meget bedre end jeg er.

Denne tråd udsprang i øvrigt af en debat om udtrykket "lad hjertet råde". Hvad mener I kloge drenge om dét?

Til toppen 
#76060 - 27/11/2006 17:52 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Moe og Brian - -

Vi kan jo da sagtens gøre godt uden at være gode!
Ellers var denne verden da vist gået helt i stykker for længe siden ...

Jesus siger (Matt 7,11):
Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres fader, som er i himlene, give gode gaver til dem, der beder ham!

- og iflg. Mark. 10.18:
Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76061 - 27/11/2006 17:57 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Moe,
Citat:
Denne tråd udsprang i øvrigt af en debat om udtrykket "lad hjertet råde". Hvad mener I kloge drenge om dét?

Jeg har læst din debat med Evangelisten i den pågældende tråd. Jeg må sige, at du selv rammer hovedet lige på sømmet, når du siger, at kærligheden må have rammer for at udfolde sig helt og fuldt.

Hvis mit hjerte skal bestemme - uden at min hjerne har vetoret - så er vejen kort til ulykke! For mig at se er kærlighed en viljesagt: Når jeg har sagt ja til min kone, da vi stod foran alteren i kirken, så er det så langt fra bare følelser og hjertet, der taler - det er også i høj grad min hjerne der lover, at jeg vil prioritere min kone frem for alle andre kvinder hver dag resten af mig liv. For det er netop dét, kærlighed er: Prioritering!

Hjertet kan have sine lumske bagtanker - det har den klare prioritering ikke!

Nå - jeg ville have skrevet mere, men konen kalder: "Maden er klar... " - uhm.. frikadeller!

Ses
/B

Til toppen 
#76062 - 27/11/2006 21:20 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe - - det allermeste af det du skriver i dit indlæg her, og som jeg synes er vigtigt, er jeg fuldstændig enig med dig i.

Dog undrer det mig at du mener at
Citat:
selvom der ligger meget frihed i talen om frelst af nåde har den lutherske kirke aldrig helt fundet ud af hvad den skal forkynde om gerningerne. Og det er drønærgerligt!

Ja, det ville sandelig være drønærgerligt, og mere til, hvis det forholdt sig sådan, men det gør det da ikke!!! ???

Eller, ok, nu er "den lutherske kirke" jo bestemt ikke en homogen talende med én-stemme organisation ... men jeg vil sige, at det netop er i den lutherske kirke (i mit tilfælde folkekirken) og gerningerne at jeg krystalklart har fået forkyndt, og taget til mig, den dybe sammenhæng i loven, nåden, retfærdiggørelsen, helliggørelsen, og gerningerne!

Men, som sagt, bortset fra det er vi enige.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76063 - 27/11/2006 21:26 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe - - det allermeste af det du skriver i dit indlæg her, og som jeg synes er vigtigt, er jeg fuldstændig enig med dig i.

Dog undrer det mig at du mener at
Citat:
selvom der ligger meget frihed i talen om frelst af nåde har den lutherske kirke aldrig helt fundet ud af hvad den skal forkynde om gerningerne. Og det er drønærgerligt!

Ja, det ville sandelig være drønærgerligt, og mere til, hvis det forholdt sig sådan, men det gør det da ikke!!! ???

Eller, ok, nu er "den lutherske kirke" jo bestemt ikke en homogen talende med én-stemme organisation ... men jeg vil sige, at det netop er i den lutherske kirke (i mit tilfælde folkekirken) og gerningerne at jeg krystalklart har fået forkyndt, og taget til mig, den dybe sammenhæng i loven, nåden, retfærdiggørelsen, helliggørelsen, og gerningerne!

Men, som sagt, bortset fra det er vi enige.

kristina

Jeg mener faktisk at vi lutheranere på en række væsentlige punkter ikke altid har været optaget af gerningernes vigtighed, fordi de jo "ikke betyder noget i det store hele." Det mener jeg er helt forkert, men al talen om at "religion er en privatsag" osv. ser jeg som et udtryk for det samme. Du kan bare tage Tidehverv som eksempel, de råber "gerningsretfærdighed!" hver gang der er tale om at 'gøre' noget næstekærligt.

Jeg mener det her er en genuin fare for os som lutheranere: Vi er frie til ikke at gøre noget som helst, fordi vi er frelst af nåde og det skal ingen blande sig i! Jeg kender ingen kristne retninger der er så optagede af gerningsretfærdighed som lutheranerne, men kan nævne mange andre der er gode til at leve troen i gerninger..

Til toppen 
#76064 - 27/11/2006 22:01 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hejsa K,
Citat:
Vi kan jo da sagtens gøre godt uden at være gode!

Tror du?

Er det ikke snarere fordi, at vi stadig bærer noget af den tabte gudbilledlighed, at vi overhovedet formår at gøre bare det mindste godt?

/B

Til toppen 
#76065 - 27/11/2006 22:02 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina og Moe,

jeg får da lige lyst til at blande mig lidt.

Moe skriver:
Citat:
Du kan bare tage Tidehverv som eksempel, de råber "gerningsretfærdighed!" hver gang der er tale om at 'gøre' noget næstekærligt.

LOL Jeg forestiller mig sådan en flok Tidehvervspræster, som sidder i et hjørne for sig selv med deres prædikener i hånden i et stort bundt, og så når nogen handler godt, så RÅBER de simpelthen i vilden sky: GERNINGSRETFÆRDIGHED .
Kan I følge mig?

Undskyld mit pjatteri.
Men det her er egentlig lidt sjovt, samtidig med at det er ganske skrækkeligt, at de her typer kristne ser sådan på Guds gode gerninger I OS og MED os.
Hvad er det da for noget, at vi intet godt skal gøre??
Vi både kan, må, vil og bør gøre alt det gode, som vi kan.
Her vil jeg lige nævne en lille katolsk kuriositet:
Mange katolikker beder til Jomfru Maria om at finpudse deres fromme gerninger, inden hun overgiver dem til Gud.
Jo..fordi i sig selv er gerningerne ikke gode nok til Gud.
De er tilsmudset af vores egenkærlighed, vores selvgodhed og vores syndighed.

Jeg selv har aldrig rigtig set fidusen i den praksis, men det er der altså mange andre, som synes er en rigtig god idé.
Fred være med det!

Citat:
Jeg kender ingen kristne retninger der er så optagede af gerningsretfærdighed som lutheranerne, men kan nævne mange andre der er gode til at leve troen i gerninger..

Ja..det har du ret i. Lutheranere er ofte (ikke altid!) frygteligt bange for, at nogen skal tro, at de tror (øh..), at de kan retfærdiggøre sig selv eller frelse sig selv ved at gøre gode gerninger.
Og så hellere sætte sit lys under en skæppe, så ingen tror, at man synes, at man har gjort noget godt.
Kender det godt fra min tid i IM.
Men jeg må samtidig til det sidste, du skriver, sige, at jeg synes, at jeg har mødt nogle af de allermest gode og næstekærlige kristne i netop det lutherske.
I folkekirken. En af dem er en luthersk præst, som jeg ser et stort forbillede i. En anden huserer herinde som ordstyrer..

mvh
Tau.
Og jo, jeg mener godt, at man kan tale om gode mennesker. Et godt træ bærer gode frugter. Et godt træ bærer ikke dårlige frugter, i hvert fald ikke kun. .. Men kan et dårligt træ så bære gode frugter? Muligvis. Undtagelsesvis. Jvf. de bibelske ord om, at når selv vi som er onde kan give vores børn gode gaver .. osv.
Eh..ja..det er lidt forvirrende..kan godt se det lyder lidt spøjst.!

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#76066 - 27/11/2006 22:52 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe

Vi er stadig enige om, at selvfølgelig skal vi af al magt bestræbe os på at handle, som Jesus byder os. Det er da til den grad en selvfølge! Se fx. Luk 6,46: Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?

Det er der samme som at sige: "jeg tror på Jesus - men jeg tror ikke på det han siger!" Det er at acceptere Jesus som Frelser, og samtidig afvise ham som Herre i vores liv - Den går ikke! Hvis vi bekender os til kristen tro, uden at det har betydning for, hvordan vi lever, så har vores liv ingen autenticitet: Vi siger noget, og gør noget andet!

Men også jeg er skam også meget optaget af, at vi ikke retfærdiggøres ved vores gerninger:

Vi skal ikke handle godt for at blive retfærddiggjort, ikke for at "fortjene" Guds tilgivelse og nåde, ikke for at blive Guds børn - men fordi vi er blevet det!
Netop det er evangeliet: det glædelige budskab! Vi er ikke mer under loven, men under nåden!
Citat:
Jeg mener faktisk at vi lutheranere på en række væsentlige punkter ikke altid har været optaget af gerningernes vigtighed, fordi de jo "ikke betyder noget i det store hele." Det mener jeg er helt forkert, men al talen om at "religion er en privatsag" osv. ser jeg som et udtryk for det samme.

Vi er skam enige om, at det er en meget alvorlig misforståelse - det er vranglære så det basker - men evangelisk-luthersk lære er det bestemt ikke!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76067 - 27/11/2006 23:31 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, se HER fandt jeg (endelig! ) noget vi kan være uenige om:
Citat:
Mange katolikker beder til Jomfru Maria om at finpudse deres fromme gerninger, inden hun overgiver dem til Gud.
Jo..fordi i sig selv er gerningerne ikke gode nok til Gud.
De er tilsmudset af vores egenkærlighed, vores selvgodhed og vores syndighed.

- eller måske er vi to ikke uenige alligevel alligevel, for du tager vist også selv afstand, men så er jeg uenig med de mig ukendte katolikker, som du nævner ....

Jeg er nemlig overbevist om, at Gud ikke har brug for vores gode gerninger, heller ikke selv om de er nok så flot pudsede og polerede!!!

Men vores medmennesker har!

A propos gerningsretfærdighedlæren - men at vi alligevel ikke skal sætte vores lys under en skæppe - der var en menighed ovre fra det jydske - som havde samlet ind til en dyr altertavle - og under "meddelelser" efter prædikenen læste præsten så op, hvad hver især havde doneret - og sluttede med: " .. og så er der indkommet et stort beløb, 1000 kroner! - som anonym gave -

- hvorpå en herre rejste sig halvt op fra forreste kirkebænk med ordene: "Ja Magda og a tøws det var bedst sådan .. "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76068 - 28/11/2006 00:06 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
Citat:
Jeg er ikke sikker på, at Paulus taler om det i kristelig kontekst, at ville det gode men ikke gøre det.
Jeg har flere gange hørt, at det drejer som om hans førkristne tid i hans liv. (?) Nogen der ved noget om det??

Det har jeg også hørt, men jeg tror ikke selv på det.

Den lutherske lære er, at synd også efter omvendelsen til kristen tro, stadig er den kristnes natur. (Hos nogle lutheranere er det gået så vidt, at man næsten ikke har villet høre tale om forbedring i kærlighed og om sejr over synd (helliggørelse).)

Pinsevækkelsen, f.eks. har det lige modsat: Man vil ganske vist ikke hævde, at der bliver tale om fuld syndfrihed (altså at den kristne helt skulle kunne holde op med at synde), men mener, at den kristnes syndighed er kun en svaghed, at synd er noget, man falder i en gang imellem, men at pga. Helligåndens gave er synden ikke længere den kristnes natur.

Det er især mennesker, der tror på det sidstnævnte, der regner med, at Romerbrevets kapitel 7 handler om Paulus sådan som han var inden sin omvendelse.

Sådan ser jeg ikke på det. Også som kristen måtte han med smerte erkende at
Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt.
Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke.
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.
Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

Disse tanker kan jeg meget godt genkende ..

Peter Dahl har skrevet om emnet her: Kan vi få fuld sejr over synd?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76069 - 28/11/2006 01:28 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Bjarke R.
Bruger

Reg.: 19/10/2001
Her er lige mit indspark til Jeres diskussion, for jeg har faktisk skrevet lidt om emnet i et dokument som jeg lagde på min hjemmeside for et par uger siden.

Dokumentet har fået titlen "Kristne på afveje - Det problematiske i kristne's tro på psykologien og psykiatrien",
og som I sikkert kan læse ud af titlen, så er emnet som jeg forsøger at behandle i dokumentet noget bredere end det I diskutere her.

Men ideen om at der skulle være noget godt i mennesket er en af de ting som jeg har valgt at bruge et kapitel på at behandle, da det er en ide som man finder både i psykologien, og i selvværds teologien - og det er en ide som jeg er uenig i... Ifølge det jeg tror er der intet godt i mennesket. Alt ægte godhed og kærlighed stammer udelukkende fra Gud.....

Jeg vil, som alle andre, selvfølgelig ikke kunne udlukke at jeg på nogle punkter tager fejl, hvilket osse er en af grundene til at jeg vælger løbende at opdatere dokumentet, så det for så vidt mulig er svarende til hvad jeg mener er sandheden, og dermed det jeg tror på. Vær derfor opmærksom på at jeg ændre i dokumentet efterhånden som jeg f.eks. finder formuleringer og argumentationer som bør ændres eller uddybes, f.eks. fordi de kan misforståes, jeg ikke længere finder at de holder vand, eller måske finder at jeg et sted ender ud i at have et forkert fokus. (Se sidste side i dokumentet).

I kan finde dokumentet på min hjemmeside - HER

Til toppen 
#76070 - 28/11/2006 12:46 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

du har ret. Det er noget løjerligt noget det med, at vi skal ofre vores gode gerninger til Gud.
Hvad skal Han dog med dem?

Men..hvis nogen har det godt med at tro sådan, så fred være med det.
Det kan ikke genere mig.
Dog kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad idéen egentlig er. Hvorfra stammer denne praksis mon?
Nå jo, nu ved jeg det. Det står i en af Bibelens bøger, muligt det er en af de deuterokanoniske bøger. Men der er en beretning om, at dronningen gør noget for bønderne, som kommer med gaver til kongen.
Det må så betyde, at dronningen = Jomfru Maria.
Og kongen= Jesus. Og bønderne = Kristi efterfølgere og discpiple (os).

Hehe..sjov beretning du citerer tilsidst i dit indlæg.
Tror jeg har hørt den før, men skæg det er den!

mvh
Tau.

Til toppen 
#76071 - 28/11/2006 12:51 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

tak for svar.

Ja, det var vist en tidligere bruger herinde, som skrev, at det desværre ikke var i Paulus´ kristne periode, at han skrev, som han skrev i Rom. kap. 7. Om at ville det gode men ikke kunne gøre det. Han var vist også karismatiker. (brugeren altså, ikke nødvendigvis Paulus )

Jeg ved ikke selv. Jeg har ikke læst kap. 7 i sammenhæng længe. Vi sprang det over i vores Bibelstudie gruppe, som jeg går i for tiden... ..

Er det ikke lidt både og mht. syndig og hellig natur? Er vi ikke både syndige og hellige? . Det skriver den gode Luther-mand da vist også selv??
Jeg tror på, at der sker noget med vores grundlæggende natur, når vi kommer til kristen tro.
Så er vi ikke længere "blot" syndere men benådede syndere.
Så er vi med i Guds store skare af hellige.
Er du uenig i det?

mvh
Tau.

Til toppen 
#76072 - 28/11/2006 13:36 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Moe.

Citat:
Jeg mener det her er en genuin fare for os som lutheranere: Vi er frie til ikke at gøre noget som helst, fordi vi er frelst af nåde og det skal ingen blande sig i! Jeg kender ingen kristne retninger der er så optagede af gerningsretfærdighed som lutheranerne, men kan nævne mange andre der er gode til at leve troen i gerninger..

Det kan der måske være noget om. Og denne tale om, at vi jo ikke skal gøre noget, fordi vi ikke frelses ved gerninger - ja, den lyder ganske rigtigt meget evangelisk, men er den i virkeligheden ikke lovisk?
Der forudsættes jo, at det eneste tænkelige motiv, der kunne være for at elske Gud og sin næste, er, at vi skulle kunne fortjene os frelsen ved det!
Lidt i stil med: "Jeg gider kun, hvis jeg får noget for det"?
I så tilfælde er der tale om kræmmermentalitet og ikke kærlighed.

Eller tænk, hvis børn i en familie tænkte på samme måde: "Jeg gider kun vaske op og rydde op på værelset og gå ud med skraldespanden, hvis jeg på den måde kan fortjene mig retten til at være min fars og mors barn! Når nu mor og far elsker mig, sådan som jeg er, og ikke fordi jeg rydder op og går ud med skrald - ja, hvorfor i alverden skulle jeg så ulejlige mig med at rydde op og gå ud med skrald?? De slår jo ikke hånden af mig alligevel, hvis ikke jeg gør det!"
Grotesk, ikke?

Svaret til den næsvise unge ville naturligvis være: "Fordi det er nødvendigt, at vi har rene tallerkener, så det ikke skal være for ulækkert at spise af dem, og for at vi ikke skal blive syge af for gamle madrester - og gammelt skrald, der i øvrigt også står og lugter og tiltrækker fluer og desuden slet ikke kan være i spanden i længden! Og så er den ikke længere!"

Og hvorfor skal vi så holde Guds bud (mere bredt forstået, det er jo ikke gerninger altsammen, men også ord, tanker og ting, man undgår), efter at vi er frelst?
Svar: Fordi Gud vil det, og mennesker har brug for det - samt i taknemlig kærlighed til Gud, som har frelst os, og til vor næste, som også er skabt i Guds billede, og som Jesus også er død for - og så er den sådan set heller ikke længere!

Mvh. Anne.

Til toppen 
#76073 - 28/11/2006 13:46 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: AnnePande]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Annepande

ja, lige præcis. Skulle vi kun gøre godt, hvis vi kunne fortjene Guds kærlighed derved. Aldeles ikke!!

Det er en meget mærkelig ting, og jeg mener at have læst et sted, at fx. Tidehvervske præster ofte ikke vil være med til diakonalt arbejde og støtte til og arbejde blandt fattige og nødlidende i den 3. verden. Fordi; "Det gælder ikke om at gøre gode gerninger".

NEJ!?? Men det glæder Gud og vores næste har brug for det!!!!!!!!

Meget mærkeligt firma.

mvh
Tau.

Til toppen 
#76074 - 28/11/2006 14:15 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Meget fin pointe med at selv den fabelagtigt glædelige "frelst af nåde"-tale kan blive lovisk.

Til toppen 
#76075 - 28/11/2006 18:00 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
Citat:
Er det ikke lidt både og mht. syndig og hellig natur? Er vi ikke både syndige og hellige? . Det skriver den gode Luther-mand da vist også selv??

Helt enig! ? "Simul justus et peccator", skrev Luther. (på samme tid retfærdig og synder).
Citat:
Jeg tror på, at der sker noget med vores grundlæggende natur, når vi kommer til kristen tro.

Jeg tror ikke, der sker noget med vores grundlæggende natur.
Det der sker, når gnisten springer over og vi kommer til tro, det sker i Guds eget hjerte, og ikke i vores!
Citat:

Så er vi ikke længere "blot" syndere men benådede syndere.
Så er vi med i Guds store skare af hellige.
Er du uenig i det?

Nej det er jeg ikke!
Jeg er enig, nemlig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76076 - 28/11/2006 18:14 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

det jeg mener med, at der sker noget med vores grundlæggende natur, det er, at der jo altså sker det, at vi ofte lægger nogle syndige vaner fra os. Det gør vi virkelig. Det ved jeg.
Ikke at vi blive fuldstændig syndfrie, men lidt på vejen kommer vi, når det går op for os, hvad det er, som Gud kalder os til. Når vi begynder at gå Hans gode veje, når vi vandrer mod helliggørelsen med andre ord.

mvh
Tau.

Til toppen 
#76077 - 28/11/2006 18:39 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Anne - jeg er SÅ begejstret for din glasklare helt-nede-på-jorden-forklaring på, hvad gernings(u)retfærdighed er for en sær størrelse!

Den skal du have tak for! - bedre kan det vist ikke siges!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76078 - 28/11/2006 19:34 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
Citat:
det jeg mener med, at der sker noget med vores grundlæggende natur, det er, at der jo altså sker det, at vi ofte lægger nogle syndige vaner fra os. Det gør vi virkelig. Det ved jeg.

Yes, det véd jeg også, så det kan vi sagtens blive enige om!

Men vores medfødte natur ( = "kødet") har vi stadig at slås med!
At vi efter vores omvendelse i højere grad handler i overensstemmelse med Guds kærlige vilje er ikke ensbetydende med, at vores medfødte syndige natur er blevet forbedret!

Min overbevisning er at syndere var vi, er vi, og forbliver vi, sålænge vi lever her i denne verden. Vi kan godt være syndere uden at begå (ret mange!) konkrete synder. Nogle vil hævde, at vi bliver syndere af at begå synd, mens jeg tror på, at vi er syndere, og derfor uundgåeligt begår synd.

Selv vores allerbedste og smukkeste og mest næstekærlige handinger er ikke rene, men forurenede af vores selviskhed - så også for dem behøver vi Guds tilgivelse!
Men det var du vist også selv inde på ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#76079 - 03/12/2006 17:02 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Bjarke R.]
Heidivip1984
Bruger

Reg.: 03/12/2006
Citat:

Ifølge det jeg tror er der intet godt i mennesket. Alt ægte godhed og kærlighed stammer udelukkende fra Gud.....

Nå men hvad så med mother terasse.. hun var udelukket skabt af gud??
Jamen føler i ikke hvis i gør noget godt for et andet menneske at i har hjulpet et andet menneske.. og er glad for det.. eller er det gud der har underrettet det hele? Så man selv bare er en robot?

Til toppen 
#76080 - 03/12/2006 17:14 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Heidivip1984]
Anonym
Anonym

Citat:
Jamen føler i ikke hvis i gør noget godt for et andet menneske at i har hjulpet et andet menneske.. og er glad for det.. eller er det gud der har underrettet det hele? Så man selv bare er en robot?

Mother Theresa var, som ethvert menneske, skabt af Gud, skabt til gode gerninger. Det er det, der gør det muligt for os at gøre godt - at vi er skabt af Gud.

Til toppen 
#76081 - 03/12/2006 19:09 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Heidivip1984
Bruger

Reg.: 03/12/2006
Citat:
Citat:

Mother Theresa var, som ethvert menneske, skabt af Gud, skabt til gode gerninger. Det er det, der gør det muligt for os at gøre godt - at vi er skabt af Gud.

Jamen det betyder da ikke at vi ikke også kan give os selv en klap på skulderen når vi har gjort nogte godt.
Syntes bare at tråden lød som om, at vi kun gjorde ting godt på grund af gud.

Til toppen 
#76082 - 03/12/2006 19:11 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Heidivip1984]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Citat:

Jamen det betyder da ikke at vi ikke også kan give os selv en klap på skulderen når vi har gjort nogte godt.
Syntes bare at tråden lød som om, at vi kun gjorde ting godt på grund af gud.

Det tror jeg sådan set også - at det er sådan, det er.

Men selvfølgelig har vi lov til at glæde os! - det gjorde Gud jo selv da "han så, at det var godt", det han havde lavet.

For mig at se udelukker det ene ikke det andet!

Til toppen 
#76083 - 06/12/2006 15:22 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Bjarke R.
Bruger

Reg.: 19/10/2001
Jeg er ikke helt enig... I simplificere tingene en tand for meget, og ender ud i et forkert spor, som ikke har Bibelen som grundlag.

Først, vi er i kristen sammenhæng nødt til at skelne mellem det at være god, eller at gøre noget godt, efter vores egen menneskelige standard. Og så det at være god, eller at gøre noget godt, efter Gud's standard.

Som kristne skal vi ikke måle os med os selv. I stedet skal vi måle os i mod Gud's standard. I 2. Kor. 10, 13 skriver Paulus:

"Vi drister os nemlig ikke til at henregne os til eller sammenligne os med visse af dem, der anbefaler sig selv, for de måler og sammenligner sig tværtimod med sig selv, uforstandige som de er."

Og lidt længere nede i den samme tekst, i vers 17, skriver han at "Den, der er stolt, skal være stolt af Herren."

Hvis vi måler os selv med vores egen menneskelige standard, så ender vi som regel ud med den konklusion at vi i sidste ende er gode mennesker som kan gøre gode ting....

Men ifølge Paulus skal vi jo ikke måle os med os selv, med vores egen menneskelige standard, men derimod skal vi måle os med Gud's standard. Og så ser tingene lige pludselig noget anderledes ud....

For gør vi det, så ender det lige omvendt... så ender vi med at må indrømme at vi er egoistiske, korrupte, fordrejede og onde, og i sidste ende syndige og adskilte fra Gud og Hans godhed.

I Jak. 1, 13-15 står der:

"Men ingen, som bliver fristet, må sige: »Jeg bliver fristet af Gud;« for Gud kan ikke fristes af det onde, og selv frister han ingen. Når man fristes, er det ens eget begær, der drager og lokker én; når så begæret har undfanget, sætter det synd i verden, og når synden er vokset op, føder den død.

Der er efter Guds standard intet godt tilbage i det syndige menneske. At vi kan være gode fordi vi er skabte af Gud holder heller ikke, for vi har ødelagt det Gud har skabt, og er derfor under Hans vrede. Vi vil, efter Guds standard, kun kunne komme til at gøre det gode igen (efter Hans standard) ved Hans indgriben i vore liv.

I 2. Kor. 11, 12-15 står der:

"Hvad jeg gør, vil jeg stadig gøre for ikke at give dem, der søger det, anledning til at være stolte af, at de er som vi. De er falske apostle, troløse arbejdere, der giver sig ud for at være Kristi apostle. Og det er intet under. Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel. Så er det ikke mærkeligt, når også hans tjenere giver sig ud for at være retfærdige tjenere. Det skal gå dem efter fortjeneste."

At selv Satan kan give sig ud for at være en "lysets engel", betyder at han efter vores menneskelige standard ser ud til at være en "lysets engel". Men måler man ham op imod Guds standard, ender han ud med at være meget ond og egoistisk.

Det store spørgsmål er så nu, hvad en god gerning i forhold til Gud's standard er.

Efter menneskelig standard er en god gerning, når vi gør noget godt mod/for andre mennesker. Når vi gør noget som er til gavn for andre. Det helt store problem med den definition i forhold til Gud, er at den helt udelader Gud af regnestykket, og dermed ender de gode gerninger som regel med at være til ære for den som har udført dem (og her har vi så grunden til at vi ofte mener at vi selv har fortjent "et klap på skulderen").

Ser vi det derimod efter Guds standard, så er en god gerning én som er til gavn for andre mennesker, og som bliver udført med den hensigt at det skal være til ære og tilbedelse af Gud (og ikke os selv - Se. Rom. 1,5 og 1 Kor. 10,31 - 11,1). Men at gøre noget med den hensigt at det skal være til ære for Gud, kan slet ikke lade sig gøre, uden at Gud først griber ind i vores liv.

2 Kor. 3,5:
"Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud,"

Ondskab og egoisme kan intet udrette eller udtænke, kun nedbryde. Og derfor må overstående også kunne forståes som at Paulus mener at der intet godt er i mennesket. Men at alt det gode udelukkende kommer fra Gud. Og at kun Gud kan gøre os i stand til at gøre det gode (efter Hans standard).

Forskellen på de to definitioner er altså ikke så meget det gode vi gør for andre mennesker, som det er årsagen til at vi gør dem. Ta' ikke fejl, de skal begge være opfyldte. Vi kan ikke gøre noget som i sidste ende er ondt/syndigt mod Gud, eller andre mennesker, og så gøre det med den hensigt at det skal være til gavn for mennesker, og til ære for Gud. Men det er det sidste vi oftest glemmer... at vi som kristne skal leve vore liv til ære for Gud, og gøre alt hvad vi gør, til ære for Gud, såvidt det overhovedet er os muligt (da vi stadig ligger under for synden, og derfor stadig, om og om igen, har brug for Hans nåde og tilgivelse).

Det helt store spørgsmål er altså om vi gør det vi gør, for at det skal være til ære og tilbedelse af Jesus Kristus, og for at lede andre til Ham. Eller om vi dybest set gør det for selv at vokse i anseelse (og dermed fratager Gud den ære som retfærdigvis burde tilfalde Ham).

Som kristne ønsker vi at andre skal have del i den glæde vi har fundet i Jesus Kristus, og samtidig ved vi at alt hvad vi gør som er godt, kun kan lade sig gøre fordi Gud sendte Hans søn Jesus Kristus til jorden for at frelse os. En ting Han gjorde, ikke fordi vi var værdige til det, men ud af Hans egen store rige nåde og kærlighed.

Til sidst en analogi: Månen kan ikke selv lyse op, kun genskinne med solens lys. Sådan er det også med os mennesker. Vi kan ikke, i os selv, være gode. Vi kan kun genskinne med Gud's godhed, kærlighed og nåde. Har vi ikke taget imod Gud's nåde og frelse i Jesus Kristus, så er vi adskilt fra Gud, og modtager ikke Hans lys. Og uden Gud's lys er der kun mørke. Jesus sagde i Joh. 12,46:

”Som lys er jeg kommet til verden, for at enhver, som tror på mig, ikke skal blive i mørket.”

Og i Joh. 8,12:
"Atter talte Jesus til dem og sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre
i mørket, men have livets lys.«"

Og til disiplene sagde Han:

"I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til
andet end at smides ud og trampes ned af mennesker. I er verdens lys. En by, der ligger på et
bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en
stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres
gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene." (Matt. 5,13-16)

Vi skal, som kristne, altså være denne verdens lys. Ikke, som mange fejlagtigt tror, ved at
lyse (være gode og kærlige) af os selv, men ved at reflektere Gud's lys (godhed og kærlighed).

Ang. Mother Teresa, så er det slet ikke op til os at afgøre om hun, efter Guds standard, var god eller ond. Ja, hun udførte gode gerninger efter vores menneskelige standard. Men vi aner ikke hvorfor hun gjorde det. Vi kender ikke hendes bevæg grund. Om hun gjorde det i tro og tillid til Gud, og på grundlag af Hans nåde og kærlighed til hende - om hun gjorde det fordi hun vidste sig frelst i troen på Jesus Kristus. Eller om hun havde helt andre grunde til at gøre det. Hun kan sagtens ha' udført alle hendes gode gerninger, og så stadig ende i helvedet. Men om det er tilfældet ved vi ikke, det ved kun Gud.

Som kristne skal vi ikke udføre gode gerninger FOR at blive frelst, men FORDI vi er frelste i troen på Jesus Kristus, og derfor i den glæde Han har givet os, har lyst til at være Ham til ære og tilbedelse. Det er os der får Hans kærlighed og glæde, men alt ære og tilbedelse tilfalder Ham.

Med ønsket om Guds nåde, kærlighed og fred til Jer alle.
Bjarke R.

Ændret af Bjarke R. (06/12/2006 15:33)

Til toppen 
#76084 - 07/01/2007 20:46 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: ]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Hjertet er hverken godt eller ondt! Det er i hjernen på en person som bestemmer det gode eller det onde, altså personligheden! Hjertet opretholder livet og kan forandres gennem indtagelse af enten føde, drikke og indånding da disse ting berøre blodet som "styres" af hjertet, men kan også ha følelsesmæssige påvirkninger af hvad hjernen "opfatter" og regere med udskilning af forskellige stoffer!

Men ser vi sådan på det, at en person oplever glæde eller had m.m. vil sådanne ting kunne mærkes i hjertet, men efter hvordan personens liv har været og derfor hvordan tingende bliver registreret i hjernen! Mange regere direkte på de følelser de oplever i hjertet, på godt og ondt også uden omtanke! De siges at være følelsesmæssige styret eller impulsive!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#76085 - 07/01/2007 21:08 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Arcadia]
steffenlaursen
Bruger

Hej Arcadia,

Sådan er det måske nok biologisk set, men det er nu engang et almindeligt accepteret metafor, at tale om hjertet som hjemsted for menneskets vilje, følelser og moralitet.

Efter sigende er der nogle sprog, hvor "mave" har en tilsvarende betydning.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#76086 - 07/01/2007 21:30 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: steffenlaursen]
Arcadia
Bruger

Hejsa,

Ja, det ved jeg skam godt, men skal vi kommunikere bliver vi nød til at gøre dette ud fra en korrekt forståelse, ikke alle ser og forstår det sådan, for mange er virkelig overbevist om at hjertet siger alt, men det er hjernen som styre mennesket, selvom mange er styret af hjertet! De handler efter hvad de føler! Hjertet er egentlig ikke andet end en meget følsom muskel!

Ja, og indenfor dette er der 7 forskellige! Krone, pande, strube, hjerte, solar (mave), sakral og rod!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#76087 - 08/01/2007 10:09 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Arcadia]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Arcadia
Citat:
skal vi kommunikere bliver vi nød til at gøre dette ud fra en korrekt forståelse,

Dette er ikke en diskussion om biologi – derfor er det ikke særlig relevant, hvad der biologisk set er den korrekte forståelse af ordet hjerte. Som Steffen skriver, er hjerte en alment accepterer metafor for hjemstedet for menneskets følelser, vilje osv. Hvis du kan komme med et bedre ord for dette, er du da velkommen til det, men jeg tror nu ikke, der er nogen – heller ikke dig – der er i tvivl om, hvad der i denne sammenhæng menes med hjerte. Derfor vil jeg venligt men bestemt bede dig om at afstå fra unødvendigt og ufrugtbart ordkløveri.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#76088 - 10/01/2007 04:00 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Nikolaj]
Arcadia
Bruger

Dav du..
Nu jeg godt nok ikke ord kløver og forstår skam godt hvad du mener, men skal nok afholde mig fra at mere under dette emne!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#76089 - 11/01/2007 13:11 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Nikolaj]
Cyber-Kim
Bruger

Reg.: 05/01/2007
Jeg er faktisk rigtigt glad for mit og mener ikke det er ondt sådan, som det må arbejde til tider. Kunne heller ikke undvære det.
Det er ikke sjovt at få ondt i hjertet, som mange for, når de ikke passer på hjertet. Det giver også en hvis surhed og et mørkt sind, hvis hjertet gør ondt.
Så køb en racer-cykel og få et godt og glad hjerte, der har overskud i livet.

Til toppen 
#76090 - 11/01/2007 13:52 Re: Er hjertet ondt eller godt? [Re: Cyber-Kim]
Andreas Falck
Bruger

Reg.: 27/04/2006
Sted: Ravsted, Synnejylland
Citat:
Så køb en racer-cykel og få et godt og glad hjerte, der har overskud i livet.

Jeg købte én for nogle år siden. Det hjap ikke

Mvh Andreas Falck
http://bibeltro.dk - Bibeltro forkyndelse
http://skabelsen.info - Fordomsfri skabelsesdebat
Begge med debatforum

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær