1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#76041 - 26/11/2006 23:25
Behandlinger af syge etc. uden om systemet??
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa alle i friske debattøre! Jeg var lige et smut inde og snuse lidt hos den kontroversielle mand i Gørløse, nemlig C. Hedegaard´s evangelist hjemmeside! Og der lyttede jeg til et ca. 9min langt radio indslag om netop evangelist og deres Gørløs/Gudstad ideer og deres behandlinger af psykisksyge og misbrugere! Intet af dette var direkte nyt, men det var intressant at lytte til dem selv fortælle om det, og om fx borgmesteren i Gørløse udtrykke sig! Man kan mener meget og Evangelist (ikke evangelisten høhø  ) Og Christan Hedegaard, og der er sikkert masser af meninger dertil! Han er blevet diskuteret et vælg af gange, men jeg synes lige folk skulle prøve at lytte til hvad de siger om dem selv, det er faktisk intressant, eller for nogen underholdende! Evangelist i radion! Det jeg gerne vil debattere og hører jeres mening om er følgende? 1) Hvad synes i om at en såkaldt kristen forenig fortager noget der kunne ligne at skabe en slags "Guds stad" ved at købe sig ind i en by? 2) Og hvad er tankerne om at man på et såkaldt kristent behandler sted konfrontere dem med at de er besatte, og man evt tager deres medicin fra dem? 3) Hvad er jeres holdninger til behandlingssteder, alternative som offentlige? Har de offentlige glemt noget, skal de alternative kristne, som ikke kristne lever op til nogen krav, eller skal der være frit spil? Og hvordan synes i Evangelist formidler deres behandlinger af syge og misbrugere? mvh stud.theol. Lars
Ændret af Evangelisten (26/11/2006 23:31)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76042 - 27/11/2006 00:23
Re: Behandlinger af syge etc. uden om systemet??
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej!
"1) Hvad synes i om at en såkaldt kristen forenig fortager noget der kunne ligne at skabe en slags "Guds stad" ved at købe sig ind i en by?"
Egentlig spørger du vel: "Hvad synes i om at en såkaldt kristen forening (det "såkaldt" vil jeg egentlig godt lige have forklaret) køber et hus i en by, og at en del af dens medlemmer flytter dertil?"
Svaret på det er: Folk skal have lov at bo hvor de vil; kristne som ikke-kristne.
"2) Og hvad er tankerne om at man på et såkaldt kristent behandler sted konfrontere dem med at de er besatte, og man evt tager deres medicin fra dem?"
Igen skylder du en forklaring på det "såkaldte". Jeg mener at sygdomme KAN skyldes besættelse, men langtfra altid GØR det. Og jeg tror at Evangelist på dét punkt er ude på et overdrev, uden at jeg generelt vil sige at det ikke kan lade sig gøre, og at dæmonbesættelser ikke findes - for det er jeg overbevist om at de gør. Ikke alene står de omtalt masser af steder i Skriften, men har også fundet sted hele vejen op gennem kirkens historie.
"3) Hvad er jeres holdninger til behandlingssteder, alternative som offentlige? Har de offentlige glemt noget, skal de alternative kristne, som ikke kristne lever op til nogen krav, eller skal der være frit spil? Og hvordan synes i Evangelist formidler deres behandlinger af syge og misbrugere?"
Bryder mig ikke om betegnelsen "alternative kristne". Som jeg ofte har sagt: Enten er man kristen, eller også er man ikke-kristen. Man kan IKKE være midt imellem. Og vel skal der da stilles krav til behandlingssteder - kristne som ikke-kristne. Det går ikke at enhver Lars Tyndskid kan kalde sig "behandler" og starte klinik, uanset om bemeldte Lars er kristen eller ej. Men når det er sagt mener jeg godt at kristne behandlingssteder kan have stor berettigelse, fordi erfaringen har vist at forbøn for syge, håndspålæggelser, osv, KAN finde sted. Jeg har selv fysisk set et ben blive længere lige for øjnene af mig. Dét var godt nok en syret oplevelse...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#76044 - 30/11/2006 19:32
[Re: JesusFreakDK]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa JesusFreaK! Citat:
"1) Hvad synes i om at en såkaldt kristen forenig fortager noget der kunne ligne at skabe en slags "Guds stad" ved at købe sig ind i en by?"
Egentlig spørger du vel: "Hvad synes i om at en såkaldt kristen forening (det "såkaldt" vil jeg egentlig godt lige have forklaret) køber et hus i en by, og at en del af dens medlemmer flytter dertil?"
Svaret på det er: Folk skal have lov at bo hvor de vil; kristne som ikke-kristne.
Jeg har nu ikke noget imod at man gerne vil bo sammen med sine trosfæller! Men det virker på mig som om at Evangelist systematisk opkøber Gørløse, og det synes jeg opstiller nogen problematiker som er værd at overveje! Hvad så når hele byen er drevet af Evangelister, borgmesteren og etc. ender det så i et udbryder samfund fx, et "kristent christania" ( ) eller hvilke andre skrækscenarier?
Skal vi til at have kristne ghettoer?  Og strider det ikke imod kristendommen eller?
Citat: Igen skylder du en forklaring på det "såkaldte". Jeg mener at sygdomme KAN skyldes besættelse, men langtfra altid GØR det. Og jeg tror at Evangelist på dét punkt er ude på et overdrev, uden at jeg generelt vil sige at det ikke kan lade sig gøre, og at dæmonbesættelser ikke findes - for det er jeg overbevist om at de gør. Ikke alene står de omtalt masser af steder i Skriften, men har også fundet sted hele vejen op gennem kirkens historie.
Kan vi drive behandlingsteder der bygger på dæmonbesættelser? Og hvorfor oplever vi det kun hos fx frikirkerne? Da jeg ikke mindes at se og hører om det Evangeliske lutherske kirker? Du siger det har fundet sted, oki doki, ca. op til hvor langt i kirkens historie vil du mene? altså besættelser af dæmoner?
Citat: Bryder mig ikke om betegnelsen "alternative kristne". Som jeg ofte har sagt: Enten er man kristen, eller også er man ikke-kristen. Man kan IKKE være midt imellem. Og vel skal der da stilles krav til behandlingssteder - kristne som ikke-kristne. Det går ikke at enhver Lars Tyndskid kan kalde sig "behandler" og starte klinik, uanset om bemeldte Lars er kristen eller ej. Men når det er sagt mener jeg godt at kristne behandlingssteder kan have stor berettigelse, fordi erfaringen har vist at forbøn for syge, håndspålæggelser, osv, KAN finde sted. Jeg har selv fysisk set et ben blive længere lige for øjnene af mig. Dét var godt nok en syret oplevelse...
Et kristensbehandlingsted som ikke er fx et offentligbehandlersted er vel et alternativ, ikke at det er alternative i den forstand at de bruger krystaller! 
Hvilke krav skal der stilles, og skal de ikke dokumentere deres oplysninger og effekter af syge, helbredelses procenter og journaler så? Fx for at forblive aktivt skal de dokumentere at de faktisk hjælper folk fx!
Jeg har intet imod at man laver behandlingssteder som sådan uden for systemet, det ærger mig så bare hvis det så skal være fordi systemet ikke kan tage hånd om folket så! Og hvis man fx laver et kristent behandlingsted, hvilke krav skal man så stille til sådan et sted, da det fx ikke er medicinalt eller lign! Men så evt basere sig på tro og bøn! Det genere mig ikke, men i tilfældet med Evanglist´s Tabithas hus og etc! Skræmmer det mig! At fratage mennesker deres ordinerede medicin, og så bede for dem, er det virkelig den rigtige vej? Lad mig citere Brian! med at sige "Dokumenter"...... At dette hjælper!...
- lars -
|
|
Til toppen
|
|
|
#76045 - 01/12/2006 19:08
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
"Jeg har nu ikke noget imod at man gerne vil bo sammen med sine trosfæller! Men det virker på mig som om at Evangelist systematisk opkøber Gørløse, og det synes jeg opstiller nogen problematiker som er værd at overveje!"
Tjah - i hvilken henseenede? For du kan jo ikke forhindre dem i det. Men personligt ville jeg heller ikke bryde mig om at bo der... "Hvad så når hele byen er drevet af Evangelister, borgmesteren og etc. ender det så i et udbryder samfund fx, et "kristent christania" ( ) eller hvilke andre skrækscenarier?"
Nu tror jeg ikke der ville være samme problemer med et "kristent Christiania" som med det røde Christiania. Jeg har f.eks. svært ved at se Evangelist tillade narkohandel, og planlæggelse af voldelige overfald på ordensmagten.
"Skal vi til at have kristne ghettoer? Og strider det ikke imod kristendommen eller?"
Næ, ikke som jeg ser det. Hvis du nærlæser ApG finder du jo ud af at mange af de første kristne rent faktisk levede sammen i hvad man kan kalde "kollektiver".
"Kan vi drive behandlingsteder der bygger på dæmonbesættelser?"
Det mener jeg heller ikke at have påstået? Jeg slog bare fast at dæmonbesættelser KAN finde sted, og jeg mener sådan set at det at afvise muligheden fuldstændig er at påstå at Skriften (og dermed Gud) lyver.
"Og hvorfor oplever vi det kun hos fx frikirkerne? Da jeg ikke mindes at se og hører om det Evangeliske lutherske kirker?"
Det gør det faktisk. Der findes lutherske præster som foretager "excorcisme", "djævleuddrivelse", osv. Katolikkerne gør det også, omend i noget mindre omfang og efter nogle flere overvejelser end tidligere.
"Du siger det har fundet sted, oki doki, ca. op til hvor langt i kirkens historie vil du mene? altså besættelser af dæmoner?"
Op til og med i dag - og i al fremtid indtil Dommedag.
"Hvilke krav skal der stilles, og skal de ikke dokumentere deres oplysninger og effekter af syge, helbredelses procenter og journaler så? Fx for at forblive aktivt skal de dokumentere at de faktisk hjælper folk fx!"
Præcis, og derfor er jeg heller ikke glad for ideen, men at forbyde folk at oprette steder hvor folk kan komme og blive bedt for synes jeg også er latterligt. Kravet burde være at man et sådant sted ikke må anbefale folk at kassere den medicin de har fået af den medicinske sagkundskab.
"Og hvis man fx laver et kristent behandlingsted, hvilke krav skal man så stille til sådan et sted, da det fx ikke er medicinalt eller lign! Men så evt basere sig på tro og bøn!"
Det BEHØVER jo heller ikke at være sådan! Hvis du ser rundt om i verden er der masser af steder med en klar kristen profil - bl.a. er der faktisk et luthersk hospital i selve Jerusalem - som har en høj medicinsk standard. Så kristne behandlingssteder er ikke nødvendigvis som det Evangelist tilbyder...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#76047 - 01/12/2006 19:20
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Jesus Freak Citat: Hvis du nærlæser ApG finder du jo ud af at mange af de første kristne rent faktisk levede sammen i hvad man kan kalde "kollektiver".
Jeg mener nu ikke, der står noget om, at de flyttede ud af deres egne familiehuse, blot at de var fælles om alt – men det indebærer jo ikke nødvendigvis at bo på den samme bopæl. Og der står i hvert fald ikke noget om, at de flyttede til byer, hvor der kun boede kristne. Men i øvrigt tror jeg hverken det strider mod kristendommen at bo i kollektiv eller parcelhus eller eremitage.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76048 - 03/12/2006 19:26
|
Bruger
Reg.: 03/12/2006
|
Hejsa. Vil godt lige svare på den med behandlingssteder. Jeg bor selv på et behandlingsted. Et privat et. Det er ikke kristen.. men jeg føler at de er mere fri end det offenlige.. det er selvfølgelig stadig nogle regler de skal følge også for at blive godkendt af amtet.. plandt andet må der ikke være meditation.. hvad jeg syntes er rigtig ærgeligt. Men altså fx. er der mange forskellige personer der ude med forskellige uddandelser der udføre pædagog job.. og det gør der er mange flere redskaber at arbejde/behandle med. Det syntes jeg er et stort pluds. Med hensyn til kristen behandligtsted... jo tanken er god nok.. men man skal godt nok passe på.. man vælger jo heller ikke selv hvor man skal bo henne.
Med venlig Hilsen Heidi
|
|
Til toppen
|
|
|
#76049 - 04/12/2006 10:53
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Fantastisk  Jeg henter straks champagnen  mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|