1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#76013 - 26/11/2006 10:38
Re: Ateistens etik og moral
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Men hvad med det menneske, som ikke er religiøs? (i ordets latinske betydning; at have en gudsdyrkelse) Hvordan finder ateisten ud af, hvad han/hun skal mene om det specifikke emne?
Mon ikke alle dybest set lytter til deres 'indre stemme' og gør det de føler er det rigtige.
Derudover bekender nogle ateister sig så til en eller anden formaliseret morallære (humanisme, objektivisme osv.), der giver dem visse retningslinier. Ikke ufravigelige guddommelige retningslinier skrevet med flammeskrift men retningslinier som ateisten selv føler giver mening.
Mht. hvor 'den indre stemme' kommer fra, så er en stor del af svaret formentlig opdragelse og oplevelser i opvæksten - men sikkert også visse medfødte biologiske impulser (trangen til at beskytte sig og sine etc.).
Citat: Ateisten har jo ikke, som den religiøse, en forpligtigelse til at forholde sig til visse forskrifter - men betyder det så, at ateisten så at sige kan vælge fra eller til på alle de hylder, hvorpå der er stillet diverse religiøse og filosofiske forskrifter?
I princippet ja, men ateisten kan altså ikke frit vælge sit eget moralske standpunkt jvf. 'den indre stemme'. Man kan da frit vælge den formelle morallære man vil bekende sig til, men, for mig at se, ikke hvad man dybest set føler er rigtigt og forkert.
Endelig er det ikke alle, der vælger ud fra "diverse religiøse og filosofiske forskrifter" - mange af dem jeg kender opfører sig bare som de selv synes man bør helt uden at referere til lærebøger eller autoriteter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76014 - 26/11/2006 10:41
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Citat: For den religiøse findes der oftest en række forskrifter om, hvorledes den religiøse skal forholde sig etisk og moralsk i forhold til livets mange emner. Og sådanne forskrifter må den religiøse, som religiøs, forholde sig til - det er dennes retningslinier.
Men hvad med det menneske, som ikke er religiøs? (i ordets latinske betydning; at have en gudsdyrkelse) Hvordan finder ateisten ud af, hvad han/hun skal mene om det specifikke emne? Ateisten har jo ikke, som den religiøse, en forpligtigelse til at forholde sig til visse forskrifter - men betyder det så, at ateisten så at sige kan vælge fra eller til på alle de hylder, hvorpå der er stillet diverse religiøse og filosofiske forskrifter?
En ateist bestemmer selv hvad han/hun* tror på. En ateist retfærdiggør sig selv på mange måder, en del er åbenlyst ideologisk inspireret, andre prøver at undgå den slags... Det handler om målsætning, en ateist (som mig) har måske ikke en fasttømret ide om hvad der er godt eller ondt, men jeg har da præferencer, jeg bryder mig ikke om vold, mord, sort arbejde and so on. Men dette er ikke absolut, hvis jeg på en eller anden måde bliver overbevist om at det er forkert så ændrer jeg holdning.
Jeg har et problem med absolut moral, fordi ansvaret bliver skubbet fra den enkelte til en højere autoritet. Når man tager en andens ord for hvad der er rigtigt og forkert, så er det min overbevisning at slemme handlinger er nemmere at foretage sig. F.eks. en hær, en hær har en general, generalen har overblikket, han ser hvad der skal gøres for at vinde, uden at være til stede, soldaten adlyder ordre også hvis ordren er amoralsk, for han kan forsvare sig med, en ordre er en ordre, eller et bud er et bud. Det er en selvforstærkende effekt når en person sidder med et stort overblik, men uden øje for de små ting, som styre en masse mennesker der kan skyde ansvaret på den overordnede. = Generalen ved, at ved at slagte en by, vil menneskeliv blive reddet i sidste ende pga. manglende modstand, soldaten for besked, han skal myrde og voldtage alt og alle. Han har det ikke godt med det, men en direkte ordre betyder at han kan sige til sig selv, generalen ved bedst, han har overblikket, han ville ikke gøre noget der var amoralsk... Det handler om lydighed og underkastelse.
En hær kan gøre gode ting, ligesom religion. En hær er effektiv fordi der ikke bliver stillet spørgsmål men adlydt ordre. Det er for den enkeltes bedste, at ordre bliver adlydt, det betyder liv og død for en soldat, men åbner også muligheder for skrækkelige gerninger.
Hvis vi ikke selv kan vide hvad der er rigtig eller forkert, så er samvittigheden det vigtigste redskab synes jeg.
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76015 - 26/11/2006 12:25
[Re: Laurentjj]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Laurentjj Jeg synes, der er et problem med din hær-analogi. Generalens ordrer er jo ikke udtryk for absolutte, eviggyldige bud, men derimod for generalens subjektive, situationsbestemte mening om, hvad der bør gøres. Derfor er der en potentiel risiko for, at generalen tager fejl, eller endnu værre: at han er en psykopat. Det kan resultere i en katastrofe, hvis soldaterne adlyder hans bud. Og det samme gælder i og for sig for en menneskelig religiøs autoritet, f.eks. en præst eller en mullah. Men der er, så vidt jeg ved, ingen religion, hvis moral i sidste instans afhænger af menneskelige autoriteter. Der er altid noget bagved, noget grundlæggende. I kristendommen er den ultimative autoritet Gud, hvis vilje man først og fremmest kan finde frem til ved at studere Biblen. Enhver kristen må være bevidst om, at hans præster og lærere blot er mennesker, der kan tage fejl, og derfor altid holde deres ord op mod Guds bud. Jeg ved ikke, om du kender Milgram-eksperimentet. Ellers kan du læse om det på Wikipedia. Kort sagt bestod eksperimentet i et studie af menneskers vilje til at adlyde menneskelige autoriteter, også hvis det indebærer at skade andre mennesker. Det nedslående (og uventede) resultat af eksperimentet var, at langt, langt de fleste mennesker var villige til at adlyde den menneskelige autoritet uanset hvor stor smerte, det påførte et andet menneske. Men enkelte mennesker nægtede at adlyde, og blandt dem var en teologi-professor, hvis ord har prentet sig ind i min hukommelse: »If one has as his ultimate authority God, that trivializes human authority.« Min påstand er altså, at guddommelig og menneskelig autoritet er væsensforskellige, og at hvis man adlyder Guds autoritet frem for menneskers, undgår man, at menneskelige autoriteter får magt til at skabe katastrofer. Dét er den store forskel mellem Gud og generalen. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76016 - 26/11/2006 12:43
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nikolaj  - Milgram-eksperimentet! JA! - hvor er jeg dog glad for det link!!! Jeg har nemlig ledt i årevis uden at kunne finde det, fordi jeg ikke kunne huske hvad det hed .. ! Jeg synes det er ualmindelig tankevækkende eksperimenter - og var det ikke noget med, at forsøgene også blev foretaget på Århus universitet en gang i tresserne ? Jeg så en kortfilm om det engang - tror det var på universitetet i Kbh. - men jeg kan tage fejl. Det er sket før!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76017 - 26/11/2006 12:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj Citat: I kristendommen er den ultimative autoritet Gud, hvis vilje man først og fremmest kan finde frem til ved at studere Biblen.
I kristendommen er bibelen den ultimative autorietet (har du virkeligt glemt det eller er du holdt op med at krydsreferer din usynlige vens påhit med den gode bog? ). Bibelen som er skrevet af psykopatiske generaler... Øh jeg mener mennesker, som på samme måde som generalen i dit og Laurentjjs eksempel kunne være knald i låget eller du mener måske at de var hævet over den slags? I givet fald hvordan afkender du det?
Citat: Enhver kristen må være bevidst om, at hans præster og lærere blot er mennesker, der kan tage fejl...
Ligesom bibelens forfattere der blot var mennesker kan tage fejl... Right?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76018 - 26/11/2006 12:53
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Citat: Jeg synes det er ualmindelig tankevækkende eksperimenter - og var det ikke noget med, at forsøgene også blev foretaget på Århus universitet en gang i tresserne ? Jeg så en kortfilm om det engang - tror det var på universitetet i Kbh. - men jeg kan tage fejl.
Ja, den film har jeg vist også set. Jeg mener dog, det var på Danmarks Lærerhøjskole (det nuværende Danmarks Pædagogiske Universitet), engang i 70'erne.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#76019 - 26/11/2006 12:59
|
Anonym
Anonym
|
Hej igen Nikolaj Citat: Min påstand er altså, at guddommelig og menneskelig autoritet er væsensforskellige, og at hvis man adlyder Guds autoritet frem for menneskers, undgår man, at menneskelige autoriteter får magt til at skabe katastrofer.
Og hvis du kikker dig omkring i verden, hvordan synes du så at det går med at adlyde guds autoritet? Synes du at denne katastrofeafværgende adfærd som eftersigende skulle indgydes i dem der adlyder guds autoritet er mere udtalt hos kristne, hvilket den vel burde være for at dit argument holder?
For mig at se så virker det som om at vi nu en gang bare har den menneskelige autoritet at rette os efter og det er det med alt det lort det nu indebære. De kristne er hverken i virkeligheden eller på papiret en døjt bedre eller mere forberedt end andre.
Hvis kristne alligevel ikke kan få det til at virke, sådan at de kan demonstrere at alting går meget bedre hvis man adlyder gud som han er skrevet om i bibelen (hvad dælen det så indebærer, når man tænker på de mere end 20.000 forskellige kirkeretninger som kalder sig kristne der findes verden over?) så står du jo med nul og niks i denne diskussion. Så er det jo bare din egen fikse idé, dit håb for fremtiden... Og hvem kunne ikke godt tænke sig at havne i Nangiala?
Kan du se hvad jeg mener?
|
|
Til toppen
|
|
|
#76020 - 26/11/2006 13:34
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Citat: Jeg ved ikke, om du kender Milgram-eksperimentet. Ellers kan du læse om det på Wikipedia. Kort sagt bestod eksperimentet i et studie af menneskers vilje til at adlyde menneskelige autoriteter, også hvis det indebærer at skade andre mennesker. Det nedslående (og uventede) resultat af eksperimentet var, at langt, langt de fleste mennesker var villige til at adlyde den menneskelige autoritet uanset hvor stor smerte, det påførte et andet menneske. Men enkelte mennesker nægtede at adlyde, og blandt dem var en teologi-professor, hvis ord har prentet sig ind i min hukommelse: »If one has as his ultimate authority God, that trivializes human authority.«
Min påstand er altså, at guddommelig og menneskelig autoritet er væsensforskellige, og at hvis man adlyder Guds autoritet frem for menneskers, undgår man, at menneskelige autoriteter får magt til at skabe katastrofer. Dét er den store forskel mellem Gud og generalen.
mvh Nikolaj
Milgramforsøget handlede, SÅ VIDT JEG HUSKER, ikke om kristen versus ateistisk etik. Det handlede om autoritetstro.
Teologiprofessoren sagde fra, og han kunne formulere sit valg i en kristen læresætning. Men det siger da INTET om, hvor mange kristne deltagere i eksperimentet, der udførte det til langt over til den postulerede smertegrænse, ja langt over faregrænsen, SELV om de måske deler den ærede professors holdning!
Evnen til at sige fra i dette eksperiment handler om autoritetstro over for den hvide kittel. Og det har sikkert i høj grad noget at gøre med, om man føler sig ligestillet med en "læge", der foregiver at kende facit om godt og skidt i denne sammenhæng. Professoren har sikkert gennem sin position følt sig tilstrækkeligt hævet over den anonyme "forsker" til at han kunne sige fra, mens andre har følt, at deres vurdering ikke havde lige så stor vægt som "lægens".
Derfor antager jeg, at du ikke betragter teologiprofessorens afstandstagen som et bevis på en kristen etiks fuldkommenhed, men som et vidnesbyrd på professorens autonomi?
Men hvis din påstand er rigtig, så betyder det, at ingen af de overgreb, der er udført i kristendommens navn, er sket ved at "adlyde Guds autoritet".
Hvordan kan du afgøre, at de involverede ikke TROEDE, det var sådan......... Fordi det blev formuleret af en menneskelig autoritet?
Og hvordan skal man kunne udføre millitærtjeneste i det hele taget, hvis man ikke kan modtage ordrer, man ikke føler kommer fra gud? Skal feltpræsten have vetoret?
Skal vi så lade fremtidens Pol-Poter, Cortezer, Millosovicer, Mullah Omarer og Sharoner få frit spil i fremtidens kampucheaer, mexicoer, kosovaer, afghanistaner og Shabra&Chatilaer?
Eller skal vi bekæmpe sådanne massemordere med "menneskets love" (dvs millitærmagt) under risiko for at bryde evt. "guddommelige love"?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#76021 - 26/11/2006 15:16
|
Bruger
|
Citat: Jeg synes, der er et problem med din hær-analogi.
Jeg er enig, men det er fordi der jo er et vist element af tvang i hæren. Moral bør handler om hvad man mener, der er rigtigt og forkert - ikke om hvad man pga. trusler føler sig tvunget til at gøre eller ikke gøre. Og det gælder sådan set uanset om det er en general, der truer med at skyde dig, eller om det er en gud, der truer med at tortere dig i al evighed.
Citat: Generalens ordrer er jo ikke udtryk for absolutte, eviggyldige bud, ...
Nej, heldigvis da. Tanken om at mennesker følger, hvad de anser for "absolutte, eviggyldige bud" er da skræmmende i sig selv.
Citat: Derfor er der en potentiel risiko for, at generalen tager fejl, eller endnu værre: at han er en psykopat. Det kan resultere i en katastrofe, hvis soldaterne adlyder hans bud. Og det samme gælder i og for sig for en menneskelig religiøs autoritet, f.eks. en præst eller en mullah.
Eller en såkaldt profet. Eller en forfatter til et såkaldt helligt skrift.
Faren for at fejlbarlige mennesker, og sågar psykopater, leder autoritetstro folk til at gøre 'forkerte' ting er tilstede overalt.
Citat: Men der er, så vidt jeg ved, ingen religion, hvis moral i sidste instans afhænger af menneskelige autoriteter.
Så du anser ikke islams moral for at afhænge af menneskelige autoriteter? Betyder det at du anerkender at Koranen er Guds åbenbarede ord? Eller anerkender du mon ikke alligevel at de fleste religioners moral netop afhænger af menneskelige autoriteter? Fra dit synspunkt alle pånær én, fra mit synspunkt dem alle.
Citat: I kristendommen er den ultimative autoritet Gud, hvis vilje man først og fremmest kan finde frem til ved at studere Biblen.
Det fortæller fejlbarlige mennesker os i hvert fald. Personligt tror jeg dem ikke. Betyder det at jeg er mindre autoritetstro?
Citat: Enhver kristen må være bevidst om, at hans præster og lærere blot er mennesker, der kan tage fejl, og derfor altid holde deres ord op mod Guds bud.
Og enhver ikke-kristen må holde menneskers ord op mod Guds bud som den er at finde i Koranen? Eller...?
Citat: Min påstand er altså, at guddommelig og menneskelig autoritet er væsensforskellige, og at hvis man adlyder Guds autoritet frem for menneskers, undgår man, at menneskelige autoriteter får magt til at skabe katastrofer.
Til gengæld er faren for at adlyde "Guds autoritet" jo at ham der skrev "Guds ord" "tager fejl, eller endnu værre: at han er en psykopat".
Citat: Dét er den store forskel mellem Gud og generalen.
Den reelle forskel er, at alle ved at generalen blot er et fejlbarligt menneske mens ikke alle gennemskuer at forfatteren til "Guds ord" også er det. Derfor er lydighed mod "Guds ord" dybest set også mere skræmmende end lydighed mod generalens ord.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76022 - 26/11/2006 15:26
[Re: Ateist]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist Citat: Den reelle forskel er, at alle ved at generalen blot er et fejlbarligt menneske mens ikke alle gennemskuer at forfatteren til "Guds ord" også er det. Derfor er lydighed mod "Guds ord" dybest set også mere skræmmende end lydighed mod generalens ord.
Cherrie-oh, spot on chap!
|
|
Til toppen
|
|
|
#76023 - 26/11/2006 16:27
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars (CH og Ateist må godt læse med) Citat: Milgramforsøget handlede, SÅ VIDT JEG HUSKER, ikke om kristen versus ateistisk etik. Det handlede om autoritetstro.
Det er rigtigt: det handlede om autoritetstro. Jeg har vist heller ikke påstået andet? Citat: Teologiprofessoren sagde fra, og han kunne formulere sit valg i en kristen læresætning. Men det siger da INTET om, hvor mange kristne deltagere i eksperimentet, der udførte det til langt over til den postulerede smertegrænse, ja langt over faregrænsen, SELV om de måske deler den ærede professors holdning!
Et af forsøgets hovedresultater var jo også, at folk handlede anderledes end de egentlig godt vidste, at de burde, så ja, der var sikkert også kristne, som ikke formåede at sige fra. Citat: Evnen til at sige fra i dette eksperiment handler om autoritetstro over for den hvide kittel. Og det har sikkert i høj grad noget at gøre med, om man føler sig ligestillet med en "læge", der foregiver at kende facit om godt og skidt i denne sammenhæng. Professoren har sikkert gennem sin position følt sig tilstrækkeligt hævet over den anonyme "forsker" til at han kunne sige fra, mens andre har følt, at deres vurdering ikke havde lige så stor vægt som "lægens". Derfor antager jeg, at du ikke betragter teologiprofessorens afstandstagen som et bevis på en kristen etiks fuldkommenhed, men som et vidnesbyrd på professorens autonomi?
Jeg betragter det som en kombination af de to: professoren fandt støtte til at bevare sin autonomi og integritet i to ting: sin intellektuelle overlegenhed og sin kristne moral, som gjorde, at eksperimentatoren ikke kunne være noget nær en absolut autoritet for ham. Citat: Men hvis din påstand er rigtig, så betyder det, at ingen af de overgreb, der er udført i kristendommens navn, er sket ved at "adlyde Guds autoritet".
Selvfølgelig. Det er umuligt, at en og anden pave har sagt Deus lo volt (Gud vil det), men i virkeligheden tror jeg kun, det var ham selv, der ville korstogene, inkvisitionen etc. Citat: Hvordan kan du afgøre, at de involverede ikke TROEDE, det var sådan......... Fordi det blev formuleret af en menneskelig autoritet?
Jamen jeg tror da, at de (f.eks. de spanske inkvisitorer) troede, de gjorde Guds vilje – måske ikke dem alle, men mange troede det nok. Men jeg tror bare, de tog fejl. De gjorde derimod den politiske pavemagts vilje. Min påstand er så, at hvis de virkelig havde sat Guds ord over pavens, ville de have nægtet at adlyde (og med »Guds ord« mener jeg altså Biblen læst sammenhængende og overvejet; ikke f.eks. læsning af enkelte vers i 5. Mos. uden for kontekst). Det gjorde de imidlertid ikke. Citat: Og hvordan skal man kunne udføre millitærtjeneste i det hele taget, hvis man ikke kan modtage ordrer, man ikke føler kommer fra gud? Skal feltpræsten have vetoret?
Jeg har aldrig sagt, at man ikke skal adlyde menneskelige autoriteters ordrer; og jeg har heller ikke sagt, at præster, herunder feltpræster, er absolutte autoriteter (tværtimod: faktisk har jeg sagt det modsatte). Men man skal ikke adlyde menneskelige autoriteter, hvis de beordrer én til at gøre noget, der afgjort er forkert, f.eks. at voldtage og lemlæste civile i en krig, eller at udsætte en sagesløs forsøgsperson for livsfarlige elektriske chok.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#76024 - 26/11/2006 16:38
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Ateist skrev: Citat: Mon ikke alle dybest set lytter til deres 'indre stemme' og gør det de føler er det rigtige.
Dette er næsten "årets bemærkning", fordi det nok kan dække alle uanset om de er ateister, teister eller hvad de nu er, for kan man egentlig gøre andet end at lytte til det som man vittelig føler er det rigtige?
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76025 - 26/11/2006 16:42
|
Bruger
|
Hej Ateist Jeg får ikke lige svaret på hele dit indlæg. Hvis du synes, jeg forbigår noget væsenligt, må du jo sige til. Se også mit svar til LarsBj. Citat: Og det gælder sådan set uanset om det er en general, der truer med at skyde dig, eller om det er en gud, der truer med at tortere dig i al evighed.
Så du tror, at kristne mener, man skal gøre Guds vilje, fordi Gud truer én til det? Det har jeg alligevel aldrig mødt nogen kristen, som mente. Citat: Tanken om at mennesker følger, hvad de anser for "absolutte, eviggyldige bud" er da skræmmende i sig selv.
Hvorfor? Citat: Ni: Men der er, så vidt jeg ved, ingen religion, hvis moral i sidste instans afhænger af menneskelige autoriteter.
At: Så du anser ikke islams moral for at afhænge af menneskelige autoriteter? Betyder det at du anerkender at Koranen er Guds åbenbarede ord? Eller anerkender du mon ikke alligevel at de fleste religioners moral netop afhænger af menneskelige autoriteter? Fra dit synspunkt alle pånær én, fra mit synspunkt dem alle.
Jeg mente naturligvis: »... set fra religionens eget synspunkt«. Citat: Til gengæld er faren for at adlyde "Guds autoritet" jo at ham der skrev "Guds ord" "tager fejl, eller endnu værre: at han er en psykopat".
Tjah, døm selv. Jeg synes ikke, det virker som om, at det er psykopater, der har skrevet Biblen, men måske er jeg forudindtaget. Der er dog den vigtige forskel på generalen og Biblens forfattere, at generalen er en mand, der kan stå med sin maskinpistol og skrige dig ind i dit åbne ansigt, at du skal gå hen og myrde en hel landsbys mænd og voldtage dens kvinder og børn. Det kan Biblen ikke – i hvert fald ikke, hvis man ikke læser Biblen fundamentalistisk, dvs. lader enkelte skriftsteder få absolut gyldighed uden at overveje deres kontekst – og det vil i alligevel i sidste instans komme til at afhænge af menneskelig autoritet, for med en fundamentalistisk læsning kan man få Biblen til at sige stort set hvad som helst, og så må én eller anden (enten én selv eller en religiøs leder) jo beslutte, hvad det egentlig er, den siger.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#76026 - 26/11/2006 17:18
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Nikolaj, Med og uden kristen etik er vi enige.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#76027 - 26/11/2006 20:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj Citat: Du skrev: Jeg synes ikke, det virker som om, at det er psykopater, der har skrevet Biblen...
Hvis vi indledningsvis tager Matthæus evangeliet:
3:10,12:
Citat: Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden... Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes.
Alle træer (mennesker i overført betydning, går jeg ud fra?) der ikke bærer god frugt skal kastes i den ild der aldrig slukkes. Det virker ikke ligefrem rimeligt, at straffe nogen for en endelig forbrydelse gjort i et endeligt liv med en ild der aldrig slukkes.
10:14-15
Citat: Men vil nogen ikke tage imod jer eller høre jeres budskab, så forlad det hus eller den by og ryst støvet af jeres fødder. Sandelig siger jeg jer: Det skal gå Sodomas og Gomorras land tåleligere på dommens dag end den by.
Sodoma og Gomorra blev overdænget med svovl og ild og alle deres indbyggere led en død der lige så godt kunne være udtænkt af en psykopatisk general. Ja Saddam gjorde noget lignende ved kurderne med SCUD-missiler og nervegas.
10:28
Citat: Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
Du skal frygte gud fordi han kan sende dig i helvede siger Jesus selv.
11:20-24
Citat: Da begyndte Jesus at revse de byer, hvor de fleste af hans mægtige gerninger var sket, fordi de ikke havde omvendt sig: »Ve dig, Korazin! Ve dig, Betsajda! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i jer, var sket i Tyrus og Sidon, havde de for længst omvendt sig i sæk og aske. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Tyrus og Sidon tåleligere på dommens dag end jer. Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i dig, var sket i Sodoma, havde den stået den dag i dag. Derfor siger jeg jer: Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommens dag end dig.«
Igen sammenligner Jesus diverse byers skæbne med Sodoma, bare fordi de ikke troede på ham. Hvis Jesus kan finde på at gøre det ved disse byer, så vil jeg slet ikke vide hvad han vil gøre ved mig. 
13:41-42
Citat: Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Ham Jesus er ret glad for at kaste folk ind i ild, særligt når de efterfølgende skal skære tænder og græder, hva'? Hvad var det nu Nikolaj sagde:
Citat: Jeg synes ikke, det virker som om, at det er psykopater, der har skrevet Biblen...
Nej ok, så hvis vi går ud fra at forfatterne bare refererer Jesus ordret, så er det rigtignok ikke forfatterne der er psykopater...
Citat: Som det var i Noas dage, sådan skal det også være ved Menneskesønnens komme. For i dagene før syndfloden åd og drak de, giftede sig og bortgiftede lige til den dag, da Noa gik ind i arken; og de vidste ikke noget, før syndfloden kom og rev dem alle bort. Sådan skal også Menneskesønnens komme være.
Når Jesus kommer tilbage så skal alt være så herligt som den gang Jorden blev oversvømmet af gud og alle mennesker druknede. Ham Jesus er søreme en hyggelig og elskelig fyr. Den psykopatiske general begynder at lyde mere og mere tiltalende...
Nikolaj skrev:
Citat: Tjah, døm selv
Det er hermed gjort...
Enhver der opfører sig sådan, som forfatterne fortæller at Jesus gør her, bør i min bog strippes for al sin magt og smides på porten.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76028 - 26/11/2006 22:27
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Citat: Ateist skrev:
Citat: Mon ikke alle dybest set lytter til deres 'indre stemme' og gør det de føler er det rigtige.
Dette er næsten "årets bemærkning", fordi det nok kan dække alle uanset om de er ateister, teister eller hvad de nu er, for kan man egentlig gøre andet end at lytte til det som man vittelig føler er det rigtige?
Nu var det jo udtrykkeligt ateisters moral, der belv spurgt til.
Jeg kan da også godt forestille mig at troende mennesker kunne se bort fra, hvad de selv føler er rigtigt. Fx en kristen homoseksuel, der føler at et liv som homoseksuel, fyldt med homoseksuel kærlighed, er smuk og rigtig. Han kan tænkes alligevel at mene at det er rigtigt at undertrykke denne følelse fordi han tror det er Guds vilje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76029 - 26/11/2006 22:55
|
Bruger
|
Hej Nikolaj! Citat:
Citat: Og det gælder sådan set uanset om det er en general, der truer med at skyde dig, eller om det er en gud, der truer med at tortere dig i al evighed.
Så du tror, at kristne mener, man skal gøre Guds vilje, fordi Gud truer én til det? Det har jeg alligevel aldrig mødt nogen kristen, som mente.
Man støder ellers tit på kristne, der mener at ateister ikke kan have nogen moral fordi de ikke har Gud til at true sig til det. Ergo må de jo mene at frygten for Gud spiller en rolle.
Citat:
Citat: Tanken om at mennesker følger, hvad de anser for "absolutte, eviggyldige bud" er da skræmmende i sig selv.
Hvorfor?
Den slags blind lydighed mod hvad der opfattes som abslutte sandheder skræmmer mig, hvadenten det er kristne fundamentalister, islamister, marxister eller nazister vi taler om. Den slags blind lydighed er kilden til så megen ondskab igennem historien. Hvis ikke troen på absolutte sandheder kan få folk til at overskride, deres empati etc. så ved jeg ikke hvad der kan. Jeg fristes til at citere Steven Weinberg:
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."
Citat: Ni: Men der er, så vidt jeg ved, ingen religion, hvis moral i sidste instans afhænger af menneskelige autoriteter.
At: Så du anser ikke islams moral for at afhænge af menneskelige autoriteter? Betyder det at du anerkender at Koranen er Guds åbenbarede ord? Eller anerkender du mon ikke alligevel at de fleste religioners moral netop afhænger af menneskelige autoriteter? Fra dit synspunkt alle pånær én, fra mit synspunkt dem alle.
Ni: Jeg mente naturligvis: »... set fra religionens eget synspunkt«
Er det ikke totalt irrelevant når faktum er at mange religiøse, der mener at følge en guddommelig autoritet, i virkeligheden følger menneskelige autoriteter?
Underbygger det i virkeligheden ikke meget godt faren ved at tro på "absolutte, eviggyldige bud"? Folk følger nogle menneskelige bud i den tro de er guddommeligt givne absolutter.
Citat:
Citat: Til gengæld er faren for at adlyde "Guds autoritet" jo at ham der skrev "Guds ord" "tager fejl, eller endnu værre: at han er en psykopat".
Tjah, døm selv.
Det gør jeg skam også.
Citat: Jeg synes ikke, det virker som om, at det er psykopater, der har skrevet Biblen, men måske er jeg forudindtaget.
Hvad synes du så om dem, der har nedskrevet Guds ord i Vedaerne og Koranen?
Mht. Bibelen så vil jeg ikke kalde forfatterne psykopater, da jeg jo dels ikke kender dem og det dels er en medicinsk diagnose, som jeg ikke er kvalificeret til at udtale mig om. Jeg tog blot ordvalget fra dit indlæg.
Men (med fare for at blive bannet?) så må jeg faktisk sige at den gud de har opfundet har visse psykopatiske træk i mine lægmandsøjne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76030 - 26/11/2006 23:01
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Ateist skrev: Citat:
Fx en kristen homoseksuel, der føler at et liv som homoseksuel, fyldt med homoseksuel kærlighed, er smuk og rigtig. Han kan tænkes alligevel at mene at det er rigtigt at undertrykke denne følelse fordi han tror det er Guds vilje.
Der kan selvfølgelig komme et problem der, det er jo iøvrigt ikke et ukendt fænomen at mennesket kan være splittet og konfliktfyldt på alle mulige måder.
Det kommer også an på hvad man egentlig mener med udtrykket "at lytte til sin indre stemme". Netop den indre stemme kan være stækt forbundet med en persons gudstro.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan homoseksuelle mennesker har det, det kan de selvfølgelig kun selv sige, selvom jeg kender nogle stykker, bla. a. nogle lesbiske kvinder som er kristne og lever sammen i homoseksuelle forhold. Men det er jo så heller ikke den situation du hentyder til. Hvis de har det på den måde som du sagde, må det unægteligt være en barsk situation.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#76031 - 27/11/2006 10:26
|
Bruger
Sted: København S
|
Citat: Men der er, så vidt jeg ved, ingen religion, hvis moral i sidste instans afhænger af menneskelige autoriteter. Der er altid noget bagved, noget grundlæggende. I kristendommen er den ultimative autoritet Gud, hvis vilje man først og fremmest kan finde frem til ved at studere Biblen. Enhver kristen må være bevidst om, at hans præster og lærere blot er mennesker, der kan tage fejl, og derfor altid holde deres ord op mod Guds bud.
Men hvis mennesker skal holde sig op imod en skrift, så er det jo dem selv der dybest set må tolke skriften. Så er det ikke længere skriften der er autoriteten, men dybest set den enkelte.
Uden større indsats kan man i bibelen finde støtte for slaveri - ja selv i det nye testamente.
Den højeste autoritet, dine ord, siger altså det er helt i orden at holde mennesker som slaver. Alligevel har jeg endnu ikke hørt en dansk kristen forkaste nordstaterne i USA fordi de gik imod den højeste autoritet og frigav slaverne.
Det er et lille eksempel på at selv om bibelen angiveligt er den højeste autoritet, så afhænger det i praksis af hvad de enkelte troende vælger at læse ind i den. Det den ene læse i bibelen, sige den anden er forkert læsning og omvendt.
For et eksempel, så prøv at læse pastor Phelps hade side: http://www.godhatesfags.com/
Der er vist ikke nogen der kan påstå at han ikke tager sin moral fra bibelen, men man kan selvfølgelig diskutere om han læser den korrekt, men det er jo netop det der er pointen. Vi kan læse hvad vi lyster ind i bibelen.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#76032 - 27/11/2006 19:56
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Kongstad
Jeg synes, det er et meget vigtigt emne, du tager op der. Jeg var vist også selv inde på det andetsteds. Men jeg synes næsten, du skal lave en ny tråd til det, hvis det er et emne, du gerne vil debattere dybere, for denne tråd skulle jo trods alt handle om noget ganske andet, nemlig ateistens etik og moral.
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#76033 - 27/11/2006 20:21
|
Bruger
|
Hej Ateist Citat: Man støder ellers tit på kristne, der mener at ateister ikke kan have nogen moral fordi de ikke har Gud til at true sig til det. Ergo må de jo mene at frygten for Gud spiller en rolle.
Gudsfrygt er jo ganske rigtigt et helt almindeligt kristent begreb, men jeg mener ikke, det har noget at gøre med, at man føler sig truet af Gud. Det er mere henad ærefrygt. Jeg er, så vidt jeg kan huske, aldrig stødt på nogen kristen, som gav udtryk det synspunkt, du refererer der, nemlig at ateister ikke kan have nogen moral, fordi de ikke har Gud til at true sig til det. Men det kan da være, jeg ikke helt er med på, hvad du mener; kan du måske uddybe eller komme med et mere konkret eksempel? Citat: Den slags blind lydighed mod hvad der opfattes som abslutte sandheder skræmmer mig, hvadenten det er kristne fundamentalister, islamister, marxister eller nazister vi taler om. Den slags blind lydighed er kilden til så megen ondskab igennem historien. Hvis ikke troen på absolutte sandheder kan få folk til at overskride, deres empati etc. så ved jeg ikke hvad der kan.
Som jeg også har skrevet andetsteds, så mener jeg, at kristne fundamentalister går fejl af Guds vilje, i og med de forsøger at tage Biblen så bogstaveligt som muligt, hvilket dybest set er absurd. Man kan få Biblen til at sige hvad som helst, hvis man tager den bogstaveligt og river skriftsteder ud af deres sammenhæng. Derfor må der altid være en eller anden form for kontemporær menneskelig autoritet, der styrer tolkningen, og det er – for mig at se – dér, det går galt: når menneskelige autoriteter begynder at afgøre, hvad den absolutte sandhed er.* Hvis man derimod læser Biblen afbalanceret og kontekstuelt, undgår man at falde i den grøft. Citat: Er det ikke totalt irrelevant når faktum er at mange religiøse, der mener at følge en guddommelig autoritet, i virkeligheden følger menneskelige autoriteter? Underbygger det i virkeligheden ikke meget godt faren ved at tro på "absolutte, eviggyldige bud"? Folk følger nogle menneskelige bud i den tro de er guddommeligt givne absolutter.
Egentlig ikke. Jeg mener faktisk, at menneskelig etik er bedre end slet ingen etik – selv, hvis man ikke er bevidst om, at det »blot« er menneskelige autoriteter, der har defineret etikken. Det er altid godt at være bevidst om éns egne handlinger. Og jeg er til dato ikke stødt på nogen morallære, som ikke havde fat i et eller andet, der var rigtigt. Citat: Hvad synes du så om dem, der har nedskrevet Guds ord i Vedaerne og Koranen?
Det kender jeg vist ikke hverken Vedaerne eller Koranen godt nok til at kunne udtale mig om. Men umiddelbart tænker jeg ikke, at de er psykopater eller noget i den stil.
mvh Nikolaj
*) Jeg ved naturligvis godt, at du også mener, Biblen er en rent menneskelig autoritet, og den mening anerkender jeg selvfølgelig din ret til at have, men jeg er jo uenig. Og det er en helt anden diskussion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76034 - 28/11/2006 09:30
|
Bruger
|
Jeg synes da det passer ind som svar mod påstanden at den religiøse etik er væsensforskellig fra den ikke religiøse.
Det er klart at det for den religiøse kan føles som om at hun baserer sin etik på noget absolut, men i praksis kan en udeforstående ikke se nogen forskel i den måde etikken kommer til udtryk.
Og hvis to personer læser den samme tekst, men læser to væsensforskellige etikker ud af den, hvad forskel er der da i praksis på deres etik og den ikke religiøse?
Hvad er det der får den ene kristne til at påstå at slaveri er OK, mens den anden siger at det er forkert, hvis ikke deres personlige præferencer?
Altså den lille stemme som Lars taler om. Er der i praksis forskel på den religiøse, og den ikke religiøse moral?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#76035 - 28/11/2006 16:29
|
Bruger
|
Hej Kongstad Okay, vi tager den her så... Citat: Og hvis to personer læser den samme tekst, men læser to væsensforskellige etikker ud af den, hvad forskel er der da i praksis på deres etik og den ikke religiøse? Hvad er det der får den ene kristne til at påstå at slaveri er OK, mens den anden siger at det er forkert, hvis ikke deres personlige præferencer?
Jeg tror, at det, at nogle kristne er imod slaveri mens andre (vel ikke særlig mange nu om dage) er for, skyldes alt muligt andet end lige Biblen, først og fremmest det samfund, de er vokset op i. Biblen i sig selv siger nemlig, for mig at se, hverken, at slaveri er forkert, eller at slaveri er godt. Derfor kan en kristen sådan set mene, hvad han vil om den sag, for Biblen siger hverken det ene eller det andet – og dét er grunden til, at kristne kan være uenige om det emne. Men i øvrigt mener jeg ikke, at vi overhovedet skal forsøge at læse politiske udsagn ud af Biblen – hverken for eller imod slaveri, eller om noget som helst andet. Dog kunne det selvfølgelig være, at Biblen eksempelvis sagde, at slaveri er forkert på det etiske eller filosofiske plan, og det ville naturligvis også få indflydelse på politiske holdninger, eftersom etik og filosofi netop er knyttet både til religion og til politik. Men jeg mener som sagt ikke, at Biblen siger noget afgørende om den sag.
Når det så er sagt, har du selvfølgelig ret i, at hvis man tager skriftsteder uden at tage hensyn til deres kontekst og/eller læser dem bogstaveligt (det, jeg vil kalde en fundamentalistisk læsning), kan man sagtens finde argumenter for slaveri, racisme, drab på anderledes troende og meget andet skidt og kanel. En sådan læsning vil altid være styret enten af de rene tilfældigheder, eller af læserens eget ønske eller forudfattede mening ("den lille stemme") om, hvad teksten skal sige. Men jeg mener som nævnt, at der findes andre måder at læse Biblen på, så man undgår at falde i den slags grøfter, nemlig – kort sagt – ved at læse Biblen sådan, som den selv lægger op til at blive læst, under stadig hensyntagen til konteksten (dvs. både det umiddelbart omkringstående og hele Biblen som sådan) og til teksternes karakter, den historiske situation og forfatterens intention. Jeg føler lidt, at vi mangler et konkret eksempel. Kan du ikke f.eks. prøve at fremføre nogle af de skriftsteder, du mener, man kan bruge som argument for slaveri, og så vil jeg prøve at vise, hvorfor man alligevel ikke rigtig kan det?
mvh Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#76036 - 28/11/2006 18:13
|
Bruger
|
Nu er slaveri kun et eksempel på at folk læser det ind i bibelen de har lyst til.
Bortset fra det kan jeg ikke se at slaveri er et politisk spørgsmål? Det er et helt basalt spørgsmål om et menneske kan eje et andet, enhver moralsk kilde der omhandler slaveri, og ikke entydigtfordømmer det kan jeg ikke se som nogen autoritet der er værd at efterleve.
Du siger du kan argumentere for hvorfor bibelen ikke kan bruges til at understøtte slaveri, men min mistanke er at det kun er fordi du er imod slaveri du læser bibelen sådan. For 200 år siden læste de lærte garanteret bibelen sådan at det understøttede slaveri.
Det er det der er min pointe, det er primært folks forudsætninger der bestemmer hvad de læser ind i bibelen. Altså at det er folks subjektive moral, præcis ligesom med ikke religiøses moral.
|
|
Til toppen
|
|
|
#76037 - 28/11/2006 19:09
|
Bruger
|
Hej Kongstad Citat: Bortset fra det kan jeg ikke se at slaveri er et politisk spørgsmål? Det er et helt basalt spørgsmål om et menneske kan eje et andet, enhver moralsk kilde der omhandler slaveri, og ikke entydigtfordømmer det kan jeg ikke se som nogen autoritet der er værd at efterleve.
Nu mener jeg som sagt ikke, at Biblen overhovedet tager stilling til, om der skal være slaveri eller ej. Den giver nogle anvisninger om, hvordan man bør forholde sig til slaver (man skal behandle sine slaver godt, eller hvis man selv er slave, skal man adlyde sin herre). Men den behandler ikke spørgsmålet, om der bør være slaveri eller ej som et moralsk eller etisk spørgsmål, for mig at se. Personligt er jeg, ligesom alle andre mennesker jeg kender, imod slaveri, men ikke af principielle grunde. Jeg mener, at slaveri har at gøre med, hvordan man indretter samfundet, altså er det et politisk spørgsmål. Og jeg har af princip(!) ingen fasttømrede politiske principper. Citat: Du siger du kan argumentere for hvorfor bibelen ikke kan bruges til at understøtte slaveri, men min mistanke er at det kun er fordi du er imod slaveri du læser bibelen sådan. For 200 år siden læste de lærte garanteret bibelen sådan at det understøttede slaveri.
Det ved jeg ikke, om de gjorde, men det er da muligt. Jeg mener selvfølgelig, det er en forkert tolkning – nøjagtig lige så forkert, som hvis der kom nogen og påstod, at Biblen taler imod slaveri. Citat: Det er det der er min pointe, det er primært folks forudsætninger der bestemmer hvad de læser ind i bibelen. Altså at det er folks subjektive moral, præcis ligesom med ikke religiøses moral.
Det mener jeg ikke. Det er i hvert fald ikke tilfældet for mig personligt, så vidt jeg kan vurdere. F.eks. synes jeg da sådan set ikke, det er nogen særlig fornøjelse at forfægte Biblens seksualmoral, både på grund af de begrænsninger, den ligger på mig selv, og på de, i nogle tilfælde endnu hårdere, begrænsninger, den ligger på andre. Hvis jeg læste det ind i Biblen, som jeg selv ønskede, ville jeg f.eks. ikke mene, at homoseksualitet er en synd.
mvh Nikolaj
Edit: Jeg kom lige i tanke om et ekstra spørgsmål til dig, som også har lidt mere at gøre med trådens emne: Du mener, så vidt jeg kan forstå (ret mig, hvis jeg tager fejl), at slaveri afgjort og principielt er dybt forkert. Hvad baserer du den mening på? Hvem kan definere, at slaveri er forkert?
Ændret af Nikolaj (28/11/2006 19:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|