Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#75986 - 25/11/2006 11:50 Hvad betyder "Jeg elsker dig."?
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Jeg elsker dig.

Ovenstående sætning kan analyseres således, at "Jeg" er subjekt, "elsker" er verbum og "dig" er direkte objekt.

Men hvad er "jeg", "elsker" og "dig" for nogle størrelser?

"Jeg" angiver formodentligt et selvtænkende, selvreflekterende, selvudlevende individs betegnelse om sin umiddelbare jeg-forståelse.

"Elsker" angiver subjektets forhold til det direkte objekt, men set mere specifikt, hvad betder så dette forhold? Hvad betyder det, at elske?

"Dig" er formodentligt et selvtænkende, selvreflekterende, selvudlevende individs pålagte betegnelse, som den, hvortil forholdet står.

Det, jeg finder mest interessant, er ikke "jeg" eller "dig" men "elsker". Der er noget ved det verbum, som undrer mig.

Hvad er, at elske?
Kan man på en persons opførsel og kropssprog se, om denne person elsker den person, som vedkommende optræder i et umiddelbart forhold til?
Er "elsker" = kærlighed?
Elsker man i sin forelskelse, eller er der forskel på at elske, og at være forelsket?

Til toppen 
#75987 - 26/11/2006 16:44 Re: Hvad betyder "Jeg elsker dig."? [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye

Ja, hvad betyder "elsker"?
Vigtigt spørgsmål!

Jeg vil her vove mig frem med et par ord til overvejelse, og som jeg er nået frem til ved at læse i Bibelen.

Guds kærlighed til os er såvel agape- som eroskærlighed.

Skaberens lidenskabelige kærlighed til sine skabninger er evig.

Uanset hvordan vi gebærder os, og uanset om vi vil have med ham at gøre eller ej.

Som skabt i Guds billede tror jeg, at vi mennesker, selv om vi er skadede af syndefaldet og vores deraf følgende gudsfjendtlighed stadig er potentielt kærlige væsener og rummer livsgnisten - også selv om egen-kærligheden oftest overruler alt andet ..
De små ord jeg elsker dig betyder måske tit:
"Jeg elsker dig til at elske mig selv med .. "

En definiton på kærlighed?
Sand kærlighed, Guds og menneskers, rummer alle grundfølelser:

Glæde
Sorg
Vrede
Frygt

Vi glæder os over samvær og fællesskab med vores elskede.
Vi sørger, når vores elskede lider.
Vi vredes, når nogen gør vores elskede fortræd, og når vores elskede gør sig selv fortræd.
Vi frygter at vores elskede vil forlade os. Dø. Vælge en anden.

Hvis vi elsker, binder vi os selv til vores elskede - men binder ikke vores elskede til os!

Når brud og brudgom lover hinanden kærlighed, kan det ikke være noget løfte af følelsesmæssig art. Sand kærlighed er vilje og handling!

Så jo, der er stor forskel:
Kærlighed er en livsvarig beslutning!
Forelskelse er en vidunderlig come-and-go-følelse, som går sine egne veje, og som ikke alene er tilstrækkelig til at sikre et varigt, lykkeligt ægteskab.

Den som elsker, men afvises, er hjælpeløs:
Den grædende Gud.
Det grædende menneske.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75988 - 27/11/2006 21:55 Re: Hvad betyder "Jeg elsker dig."? [Re: museeye]
Forsaken
Bruger

Reg.: 16/08/2006
Sted: Århus
Ak ja....

For mig at se betyder forelsket = at være elsket på forhånd.
Så er forelsket det samme som at elske nogen? Ja.

"Er "elsker" = kærlighed?"
Ja. Så nemt kan det siges.

Kan man se på folk om de elsker den de er i forhold med?
Hmmm... Den er sværere... nogle ja, andre nej.
Det kommer vel an på hvordan man tolker signalerne?

Hvad gavner det et menneske, om han har vundet hele verden, men mistet sig selv eller bødet med sin sjæl? - Lukas 9:25

Til toppen 
#75989 - 16/12/2006 09:52 Re: Hvad betyder "Jeg elsker dig."? [Re: kristina]
the lost servant
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/05/2006
Sted: Horsens
Kristina -- synes det er et super fedt indlæg .. har selv på det sidste gået og tænkt over guds kærlighed..
Og selv om det er lidt off topic vil jeg godt rejse dette spørgsmål:

Hvorfor mærker vi så sjældent guds kærlighed i andre?

sagt på min egen måde, har guds ægte kærlighed konsekvens nok i kristnes liv ?

mvh Peter

(joh kap 1) dem, der tror på hans navn; v13 de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær