1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#75942 - 25/11/2006 00:16
Væk med pladderhumanisme!
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Juletiden er over os - igen igen igen...
Den danske juletid er højtid for suk og klag over verdens elendighed krydret med jammestuesnak og pladderhumanistisk hyggekrogsaktiviteter. Det er selvfølgelig en helt subjektiv påstand, men lad mig udrede.
Selvom danskerne hele året brokker sig over alt mellem himmel og jord, bliver opmærksomheden - især omkring højtiderne - koncentreret om, hvor dårligt det står til i den store grumme verden, hvor der hærger krig, hungersnød, uretfærdighed og alskens ak så slemme menneskerettighedskrænkende aktiviteter.
Den ene reklame med ønske om støtte til sultne børn eller mishandlede dyr, dukker op overalt og vælter ind i postkassen. Og misforstå mig ikke - det er dårlige ting, der sker i verdnen!
Men så kommer den gamle hyggelige tradition og svøber os i søde drømme om sne og julegaver, julegløg og julepynt, og straks glemmer vi alverdens nød og elendighed - for i juletiden er det jo især familien og vennerne der skal plejes!
Jeg hader den form for pladderhumanisme! Jo, der sker grumme ting i verden! Så lad os dog kæmpe for at dæmme op for såddan ting! Nej, du har ikke penge nok til at være med på moden, når du lever på SU! Og hvad så?
"Jamen jeg har da ret til at nyde livet..bla bla bla..." Nej, mennesket har ingen rettigheder! Hvad du end har, har du fået det givet! Giv derfor videre af det du har, ikke fordi det er pussenussejuletid, men fordi du gør det gode på den måde.
Man kan læse dette som et surt opstød - men jeg hader stadig pladderhumanisme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75943 - 25/11/2006 01:25
Re: Væk med pladderhumanisme!
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
PLADDERHUMANISME?1?
Lad dog være med at bruge HUMANISME i forbindelse med PLADDER.
Humanisme har om noget en arv fra kristendommens udvikling, fordi opgøret med religiøse autoriteter befordrede muligheden for et humanistisk grundlag i vores samfund.
Det humanistiske livssyn sætter som norm respekten for det enkelte menneskes ret til en udvikling i frihed og moralsk ansvarlighed. Humanisten står fast på sin uafhængighed af ydre autoriteter. Han lader sig styre af sin fornuft og sin dømmekraft og smag. Hans indsigt i det menneskelige viser sig helt ud i omgangsformen, sådan som Erasmus af Rotterdam udvikler det i sine Fortrolige samtaler (1518). Høflighed og civiliseret optræden er ikke kun en ydre skal, men noget, der virker moralsk indadtil. (Fra DSDE)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75944 - 25/11/2006 12:00
[Re: tros]
|
Bruger
|
Citat: Lad dog være med at bruge HUMANISME i forbindelse med PLADDER.
Nej, det er jo netop pointen med begrebet "pladderhumanisme".
Citat: Humanisme har om noget en arv fra kristendommens udvikling, fordi opgøret med religiøse autoriteter befordrede muligheden for et humanistisk grundlag i vores samfund.
Ja, det er muligt. Men jeg vender mig netop imod en sådan antropoteistisk humanisme, som har smidt Gud på porten. Så uanset hvor meget arv humanismen har modtaget fra kristendommen, er alt noget pladder, hvis ikke Gud er med i billedet.
Citat: Det humanistiske livssyn sætter som norm respekten for det enkelte menneskes ret til en udvikling i frihed og moralsk ansvarlighed.
Jeg mener: mennesket har som udgangspunkt ingen rettigheder.
Citat: Humanisten står fast på sin uafhængighed af ydre autoriteter.
Hvis humanisten "står fast på sin uafhængighed af ydre autoriteter", ja, så vil jeg mene, at humanisten er et fjols.
Citat: Han lader sig styre af sin fornuft og sin dømmekraft og smag.
Dette er jo direkte oprør mod Gud. Hele mennesket er gennemsyret af Satans bittersøde løgne - hvordan kan man så uden videre stole på sig selv?
Citat: Hans indsigt i det menneskelige viser sig helt ud i omgangsformen, sådan som Erasmus af Rotterdam udvikler det i sine Fortrolige samtaler (1518). Høflighed og civiliseret optræden er ikke kun en ydre skal, men noget, der virker moralsk indadtil. (Fra DSDE)
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det er mig, som kristen, der fører min utilfredshed mod humanismen. Martin Luther skrev et vældigt værk (Den trælbundne vilje) mod Erasmus Montanus' humanisme og tanke om den fri vilje. Høflighed og civiliseret optræden er for så vidt også noget pladderhumanisme. Det redder/frelser intet mennske, at man optræder høfligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75945 - 25/11/2006 12:01
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: København
|
Hej Jeg synes ikke at problemet er pladderhumanisme, selvfølgelig kan det være kilde til irritation som du selv nævner. Men pladderhumanismen er trods alt til at få øje på, og dermed tage afstand fra, efter behag. Det er straks meget værre med den indgroet humanisme, der foregår i det skjulte, og ideologisk humanisme. Intet ondt ord om at mennesket skal have det godt, og have sin frihed. Det jeg angriber er når humanismen bliver et, skal vi sige helhedssyn og også bliver trukket ned over det åndelige i menneske, og åndelighed generelt. Humanisme dyrker mennesket frem for alt. Humanisme handler om at mennesket grundlæggende er godt, kan tænke godt og handle godt, det kan mennesket muligvis i en vis grad, men ubetinget godt, og ubetinget uselvisk, nej det tror jeg ikke på, og det er der heller ikke noget der tyder på, hvis man gider kigge efter hos sig selv og ud i verden. Citat: ”Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser. Det er det, som gør et menneske urent.” Matt. 15,19,20.
Humanismen lærer mennesket at sky de Bibelske sandheder, Rom 16,17-18. Den lærer os at tilpasse Gud, så han passer os, og ikke omvendt, som Bibelen lærer os, nej, det er Gud der skal laves om, så han passer ned i vores kasse, alt hvad der vækker anstød i Bibelen bliver bortforklaret og omtolket, så det bliver glat og spiseligt for tilbederne af humanismens afgud, 2.Tim. 4,3-4.
Konsekvensen af dette menneskesyn kan blive at mennesket vil og kan selv, hvis mennesket er godt, og kan blive godt, jamen så er Gud og forsoningsværket jo overflødig. Og ikke nok med det, humanismen strider imod noget "over" mennesket, en guds-ide kan den ikke acceptere, i hvert fald ikke uden at det er mennesket der bestemmer over denne ide Humanismen bekriger i sagens natur, Guds lov og den fordømmelse den virker, for "vi er jo gode" "det må ikke gøre ondt" "vi skal have det godt"
Hvordan skal mennesker blive omvendt, hvis ikke de mærker/må mærke synden og mærker samvittigheden, 1.Tim 1,8-10. hvis ikke vi sønderknuses under loven Rom. 3,18-20, Rom. 5,10, for derefter at tørste efter nåden i Jesus.
Sandheden må ikke vække anstød for det naturlige (uigenfødte/ ikke-kristne) menneske, Bibelens ord må så at sige ikke gøre ondt, sandheden må ikke støde vores samvittighed og egentlig ikke fortælle os, at noget som VI mener er rigtigt, godt, sundt, dejligt, faktisk er forkert, synd, afskyeligt, vederstyggeligt i Guds øjne, eller noget han i sin lov på det kraftigste har forbudt. 2.Tim. 4,3-4.
Jeg mener at denne ideologiske humanisme eller helheds-humanisme strider mod kristenlivet i en sådan grad at syntese på sigt er umulig, det bliver enten eller.
Det var så min mening 
Jeg tror! Credo
Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!
|
|
Til toppen
|
|
|
#75946 - 25/11/2006 22:18
|
Bruger
|
Citat: Jeg mener: mennesket har som udgangspunkt ingen rettigheder.
Det er jo dette mærkværdige synspunkt, som især lanceres (næsten prædikes) af de to tidehvervsbefæstede præstefætre i DF. De vil under ingen omstændigheder anerkende, at stater kan tillægge mennesker visse rettigheder, hvilket er i uskøn modstrid med deres påstand om, at de forfægter Luthers lære om 2-delingen af magten.
Enhver stat kan naturligvis vedtage, at den vil behandle mennesker efter visse forskrifter - og andet kan man ikke lægge i en tilslutning til erklæringen om menneskerettighederne.
At inddrage et gudeligt tilsagn om rettigheder er i denne forbindelse noget totalt uvedkommende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75947 - 26/11/2006 00:33
|
Bruger
|
Citat: museeye: Jeg mener: mennesket har som udgangspunkt ingen rettigheder.
tros: Det er jo dette mærkværdige synspunkt, som især lanceres (næsten prædikes) af de to tidehvervsbefæstede præstefætre i DF.
Jovist er det et mærkværdigt synspunkt, netop fordi det lanceres ind i et samfund og en tid, som hylder menneskets friheder og rettigheder. Og jeg hverken kan eller vil sige mig fri for at være inspireret af Tidehverv.
Citat: De vil under ingen omstændigheder anerkende, at stater kan tillægge mennesker visse rettigheder, hvilket er i uskøn modstrid med deres påstand om, at de forfægter Luthers lære om 2-delingen af magten.
Mennesket kan kun forvalte de ting, som det er givet mennesket at kunne forvalte. Herudfra kan mennesket ikke give sig selv noget, det ikke har fået andre steder fra; sættes staten som den givende autoritet, så kan borgerne i staten ganske vist gives noget af det, som først er givet til staten at forvalte. Mennesket er dog ikke givet rettigheder, og kan derfor ikke give rettigheder videre til staten, som derfor heller ikke kan give rettigheder tilbage til mennesket.
Jeg vil gerne, at du uddyber, hvad du mener med "Luthers lære om 2-deling af magten" - for jeg forstår det ikke.
Citat: Enhver stat kan naturligvis vedtage, at den vil behandle mennesker efter visse forskrifter - og andet kan man ikke lægge i en tilslutning til erklæringen om menneskerettighederne.
Jo, en stat kan vel godt vedtage at ville handle til bedste for mennesker. Problemet er - som jeg subjektivt ser det - at menneskerettighederne er blevet en ny guldkalv, som mennesker tilbeder; derfor reagerer jeg som kristen imod den tendens.
Citat: At inddrage et gudeligt tilsagn om rettigheder er i denne forbindelse noget totalt uvedkommende.
Nej, det mener jeg ikke, det er. Jeg ved ikke, om du har et gudsforhold, men det har jeg. Derfor spiller det forhold jo også ind i alle andre forhold. Derfor kan jeg i min argumentationsform sagtens inddrage religiøse argumenter. Jeg er klar over, at det ikke er "videnskabeligt" og objektivt at debattere på den måde, men jeg startede tråden, som en kristens kritik af et ugudeligt samfund - og derfor fører jeg også debatten, som en kristen, der kritiserer det ugudelige samfund.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75948 - 26/11/2006 09:09
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej museeye Citat: Jo, en stat kan vel godt vedtage at ville handle til bedste for mennesker. Problemet er - som jeg subjektivt ser det - at menneskerettighederne er blevet en ny guldkalv, som mennesker tilbeder; derfor reagerer jeg som kristen imod den tendens.
Hørt! Især fordi det er helt off topic i denne samme sammenhæng at tale om "menneskeforpligtelser" - - 
Jeg er i øvrigt enig med dig i dit indlæg.
Ikke desto mindre går jeg ind for de udmærkede formulereringer i menneskerettighederne, blot set på den (omvendte!) måde, at vi overordnet set ikke hver især har ret til noget som helst, men at vi i næstekærlighed skal give hinanden frihed og alle gode gaver i stedet for at kræve. Det er bibelsk!
Jobs bog 1,20-22: Da stod Job op, flængede sin kappe og klippede sig skaldet. Så kastede han sig til jorden fyldt med ærefrygt og sagde: »Nøgen kom jeg ud af moders liv, nøgen vender jeg tilbage! Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet.« Trods alt dette syndede Job ikke; og han bebrejdede ikke Gud noget.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75949 - 26/11/2006 09:26
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Tak for din støtte - jeg må dog kritisere dit indlæg. Citat: Ikke desto mindre går jeg ind for de udmærkede formulereringer i menneskerettighederne, blot set på den (omvendte!) måde, at vi overordnet set ikke hver især har ret til noget som helst, men at vi i næstekærlighed skal give hinanden frihed og alle gode gaver i stedet for at kræve. Det er bibelsk!
Jeg går ikke ind for formuleringerne i menneskerettighederne, eftersom de generelt indeholder formuleringen "Ethvert menneske har ret til.."
Videre skriver du, at mennesker i næstekærligheden skal give hinanden visse ting. Jeg vil være endnu mere radikal og hævde, at mennesket ikke kan give hinanden noget, eftersom mennesket ikke har noget.
Og dog! Selve livet/livsånden har jo alle (levende) mennesker - kan man give livsånden videre? Ja, i den forstand, at man anvender sit liv til hjælp for andre.
Så jeg må gå på kompromis med mig selv - og dig - og fastslå, at mennesket generelt rent faktisk har (fået) noget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75950 - 26/11/2006 09:32
[Re: Credo]
|
Bruger
|
Hej Credo Egentlig er jeg enig i det, du skriver. Dog vil jeg gribe fat på én sætning, som jeg bestemt ikke kan lade stå uden videre behandling! Citat: Intet ondt ord om at mennesket skal have det godt, og have sin frihed.
Skal mennesket have det godt? Skal mennesket være fri?
Hvorfor skal mennesket have det godt? Har det da skidt? Hvorfor skal mennesket have frihed? Hvad er det da bundet til?
For forståelsen skyld, ser jeg gerne, at du kommenterer ovenstående spørgsmål.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75951 - 26/11/2006 10:01
|
Bruger
|
Citat: Mennesket kan kun forvalte de ting, som det er givet mennesket at kunne forvalte
Så er vi da vist enige. Aftalen/konventionen om menneskerettigheder er helt og aldeles et profant anliggende. Dit sludder om, at denne aftale er en ny guldkalv, er en total misforståelse. Den - konventionen om menneskerettigheder - savner enhver accessibilitet til religion. Ingen tilbedelse, kun en anerkendelse af, at vi vil behandle andre mennesker anstændigt og humant.
Citat: Jeg vil gerne, at du uddyber, hvad du mener med "Luthers lære om 2-deling af magten" - for jeg forstår det ikke.
Fint. Luther (kort) mente, at det bedste samfund ville man opnå, hvis man indførte, at Gud styrer verden gennem to (2) styreformer (”regimenter”), nemlig det åndelige og det verdslige, som bør holdes adskilte. Det åndelige er uden tvang, dets rum er kirken og den troendes hjerte, hvor Helligånden råder. Her hører kærligheden og troen rettelig hjemme, og her gælder Guds ”lov”. Udenfor og samtidig med dette råder i verden det verdslige regimente. Det er den politiske verden med al dens gøren og laden, som godt nok ikke er hellig, men alligevel lige så nødvendig og gudskabt, som vi jo alle må leve i den indtil enden. Det er her, at kald & stand udspilles.
Og din trosbefængte opfattelse af menneskerettighederne er en vildfarelse. De 2 fætre slår sig selv for munden, når de på den ene side vil påstå, at de vil holde tro og politik adskilte, men samtidig harcelerer over, at man gør et profant anliggende til et politisk anliggende. Med andre ord: De gør et verdsligt anliggende til et åndeligt anliggende, men siger samtidigt, at det vil/gør de ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75952 - 26/11/2006 13:38
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: København
|
Hej kort: Lige den sætning handlede om menneskets ydre vilkår, altså at hverken religion, politik, ideologier som fx. humanismen eller noget andet skal bruges til at undertrykke eller (slave)binde mennesker.... Læser man indlægget i helhed synes jeg at det forklarer sig selv, ellers ville det jo være fyldt af modsigelser.  Men nu har jeg da forsøgt at præcisere hvad jeg mente.... Fri vilje i forhold til troen osv, er en helt anden snak, hvis det er den slags du fisker efter og mistænker der skulle ligge i mine ord, så har det ikke været hensigten. Jeg tror! Credo.
Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!
|
|
Til toppen
|
|
|
#75953 - 27/11/2006 00:35
|
Bruger
|
Din og tidehvervpræsternes trosbelastede afvisning af menneskerettighederne er en besynderlighed. De 2 fætre slår sig selv for munden, når de på den ene side vil påstå, at de vil holde tro og politik adskilte (Luthers 2-regimentelære), men på den anden side siger, at det profane og verdslige projekt (aftalen om menneskerettighederne) ikke er gyldigt, fordi det mangler en guds anerkendelse, kun Gud giver mennesket rettigheder.
Og det er helt grundlæggende noget fortænkt sludder. Fortæl mig lige, hvad det er i erklæringen, som ikke bør have gyldighed - selv om der gives udryk for en tilstræbelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75954 - 27/11/2006 09:01
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Din og tidehvervpræsternes trosbelastede afvisning af menneskerettighederne er en besynderlighed. De 2 fætre slår sig selv for munden, når de på den ene side vil påstå, at de vil holde tro og politik adskilte (Luthers 2-regimentelære), men på den anden side siger, at det profane og verdslige projekt (aftalen om menneskerettighederne) ikke er gyldigt, fordi det mangler en guds anerkendelse, kun Gud giver mennesket rettigheder.
Og det er helt grundlæggende noget fortænkt sludder. Fortæl mig lige, hvad det er i erklæringen, som ikke bør have gyldighed - selv om der gives udryk for en tilstræbelse.
Jeg havde godt nok ikke troet at jeg nogensinde skulle forsvare Søren Krarup, men...
Jeg tror Krarups primære angreb går på menneskerettighedernes plads i et moderne samfund - altså den plads, de indtager i debatten -, og ikke deres indhold. Jeg har hørt ham i et interview kalde flere af pindene i erklæringen for "udmærkede".
Ret mig gerne!
|
|
Til toppen
|
|
|
|