Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#75844 - 23/11/2006 20:40 Hvorfor er det sådan i dag?
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Hvorfor er det ikke tilladt, at have en "højreorienteret" mening om tingene længere?

Jeg oplever, at det ikke længere er tilladt at være imod abort, at synes det er forkert, at homoseksuelle får børn, at være imod den seksualmoral eller mangel på samme, som finder sted i Danmark, osv. osv..

Jeg er jo ikke ude på, at dømme andre mennesker, og jeg ville aldrig afskære nogen som ven, fordi de var homoseksuelle eller lignende, men det er nogle leveregler, jeg stiller for mit eget liv om jeg så må sige.

Det er som om, at vi er så konfliktsky at vi skal finde os i alt - intet er helligt..

Nogen der har et bud?

Til toppen 
#75845 - 23/11/2006 21:15 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: JesusSoldat]
Anonym
Anonym

Jeg er helt enig i at det er sådan.

Årsagen skal nok søges i mange ting. Menneskefrygt er en af dem. Jo mere man søger at please andre og lade være med at lufte 'politisk ukorrekte' holdninger, jo mere politisk ukorrekte bliver disse synspunkter.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#75846 - 23/11/2006 21:35 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: JesusSoldat]
Anonym
Anonym

Hej Jesussoldat

Føler du dig diskrimineret på dine holdninger og din tro?

Til toppen 
#75847 - 23/11/2006 21:48 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: JesusSoldat]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:
Hvorfor er det ikke tilladt, at have en "højreorienteret" mening om tingene længere?

Jeg oplever, at det ikke længere er tilladt at være imod abort, at synes det er forkert, at homoseksuelle får børn, at være imod den seksualmoral eller mangel på samme, som finder sted i Danmark, osv. osv..

Jeg er jo ikke ude på, at dømme andre mennesker, og jeg ville aldrig afskære nogen som ven, fordi de var homoseksuelle eller lignende, men det er nogle leveregler, jeg stiller for mit eget liv om jeg så må sige.

Det er som om, at vi er så konfliktsky at vi skal finde os i alt - intet er helligt..

Nogen der har et bud?

Skru nu lidt ned for martyrsyndromet. Det er selvfølgelig tilladt at have disse holdninger, det bliver du ikke smidt i fængsel for. Langt de fleste mennesker i dette samfund er bare lodret uenige med dig. Hvis jeg skal blive lidt firkantet, er det fordi de har indset, at et liberalt, frisindet, humanistisk samfund er det eneste, der giver plads til os alle sammen - også dig.

Hvis folk er ukomfortable med dine holdninger, er det nok fordi de frygter, at du vil presse dem ned over hovederne på dem, som de kan se at dine trosfæller gør i USA og andre steder. Om denne frygt er grundløs skal jeg ikke kunne bedømme.

Til toppen 
#75848 - 24/11/2006 02:00 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: JesusSoldat]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære JesusSoldat

Citat:

... det er nogle leveregler, jeg stiller for mit eget liv om jeg så må sige.

Det forekommer mig at de leveregler, du her forsøger at sætte for dit eget liv, i grunden er nogle du vil ændre verden med, om man så må sige. De handler vel ikke om dig, eller dit eget personlige liv, for det lyder mest som regler, du er ved at formulere for dine omgivelser.

Egentlig har jeg aldrig rigtig fattet, hvad man helt præcist lægger i højre og venstre orientering, måske det bare er mit anarkiske syn, som blander dem sammen.
Er det specielt højreorienteret, at vælge løsninger for sit eget liv, som at regulere adfærd man ikke synes om, gennem at pålægge omgivelserne regler?
Citat:

Mon ikke den politiske løsning måske nok er bedre end den konfliktsøgende vej, som man kan komme til at tænke på her. Mener du, det er meningen vi ska være forfængelige på Herrens vegne..?

Når du siger; intet er helligt; er det så din mening; at end ikke vi selv foregår med et godt eksempel... er det; at der ikke er noget som optænder os så meget, at vi går ud på gaderne... eller lyder det bare godt?

Jeg synes det lyder godt.
Det får mig til at veje ordene, for at se om der skulle være nogle tendenser, som kunne være interessante at generellisere og få frem i en debat.

Det ville være rart, hvis vi havde en sag, der var så stor, at den kunne samle os, til at forlade alt for at vandre, som Jesus viste os. Men hvad skal der til, for vi ikke længere bare fortsætter i den samme skurre og tror vi skal lave om på verden, før vi kan lave om på os selv. I stedet for at søge sagen i verden, tror jeg det er værd at søge sagen i dét vi har fået, og måske bare selv være et godt eksempel, i forhold til omgivelserne. Jeg går ikke ud fra, at vi har nødig at gå og pålægge os selv stramme bånd, på grund af de regler vi lever efter.

Nu jeg jo anarkisk ud fra den holdning, at jeg helst vil undgå at pålægge nogen noget, eller rive noget fra nogen, selvom det måske ikke er andet end den fattiges trævler.

Hvis vi vil ændre verden, må vi selv være i en forandringsproces, vågne op og få sat Lyset frem.
Det vil være mit bud til debatten...

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#75849 - 24/11/2006 08:32 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:
Skru nu lidt ned for martyrsyndromet. Det er selvfølgelig tilladt at have disse holdninger, det bliver du ikke smidt i fængsel for. Langt de fleste mennesker i dette samfund er bare lodret uenige med dig. Hvis jeg skal blive lidt firkantet, er det fordi de har indset, at et liberalt, frisindet, humanistisk samfund er det eneste, der giver plads til os alle sammen - også dig.

Hvis folk er ukomfortable med dine holdninger, er det nok fordi de frygter, at du vil presse dem ned over hovederne på dem, som de kan se at dine trosfæller gør i USA og andre steder. Om denne frygt er grundløs skal jeg ikke kunne bedømme.

Ah, lige den sidste kommentar der synes jeg er debatten i DK uvedkommende.. men ellers synes jeg du har ret.

Med en bovlam presses konstante jagt på syndebukke og den politiske udvikling i verden er mennesker med en religiøs overbevisning pr. definition 'farlige'. Dét er jo næsten helt bibelsk at det skal være sådan - og det har ikke noget med martyrium at gøre - det bør det i hvert fald ikke have!

(Lagde I mærke til hvordan adjektivet "indremissionsk" på det nærmeste blev brugt som forklaringsnøgle i sagen om præsten fra Løgstør, der havde modtaget uretmæssige arvegaver fra sognebørnene?)

Samtidig oplever jeg en langt større respekt menneske til menneske når man stille og roligt lever med sin tro integreret i livet. Dét har mange mennesker respekt for, og det er der mange, der ikke kobler på den offentlige debat. Så jo, måske har mennesker flere fordomme end før, men på den anden side er det mere 'i orden' at tale om tro og religion, og dermed er mulighederne for at bryde fordommene ned bedre end nogensinde.

Til toppen 
#75850 - 24/11/2006 10:39 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: ]
Dust
Bruger

Reg.: 26/08/2006
Citat:

Ah, lige den sidste kommentar der synes jeg er debatten i DK uvedkommende.. men ellers synes jeg du har ret.

Der tror jeg du tager fejl. Mange danskere er skam bekendte med den magt, kristne grupperinger i USA og europæiske lande som Polen, Italien og Spanien har, og de er ret skræmte over det. Hvis man vil have en udadvendt religiøsitet må man godtgøre, at man ikke ønsker de restriktioner, der er i disse lande.

Det er ikke noget jeg kræver, blot en konstatering af, hvorfor en religiøs "højreorientering" skræmmer mange.

Til toppen 
#75851 - 24/11/2006 10:47 Re: Hvorfor er det sådan i dag? [Re: Dust]
Anonym
Anonym

Citat:

Der tror jeg du tager fejl. Mange danskere er skam bekendte med den magt, kristne grupperinger i USA og europæiske lande som Polen, Italien og Spanien har, og de er ret skræmte over det. Hvis man vil have en udadvendt religiøsitet må man godtgøre, at man ikke ønsker de restriktioner, der er i disse lande.

Det er ikke noget jeg kræver, blot en konstatering af, hvorfor en religiøs "højreorientering" skræmmer mange.

Ja, du har jo nok ret.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær