Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#7583 - 01/01/2003 16:36 Astrologi og astronomi
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Er der nogen af jer, der interesserer jer for astrologi / astronomi, og som kan forklare lille mig, som bestemt ikke er god til det med matematik og videnskab i det hele taget, hvad forskellen er på astrologi og astronomi ?
Jeg synes, det er svært og vide hvad, der er hvad, og hvad man kan bruge det til, og om man bør bruge nogen af delene i det hele taget til noget ?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7584 - 01/01/2003 18:00 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej ærten,
Har du set i leksikonnet?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#7585 - 01/01/2003 18:24 Re: Astrologi og astronomi [Re: LarsBj]
ærten
Bruger

Nej, men jeg har set en anden meget dygtig og flot forklaring her på nettet af Hartvig Wagner om emnet ; men jeg ønsker mig en lidt mere " down to earth " vurdering af astrologi kontra astonomi !
Kan man som kristen bruge astrologi / astronomi ?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7586 - 01/01/2003 19:13 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej igen Ærten

Godt nytår!

Dansk Fremmedordbog adskiller astrologi og astronomi således:

"astrologi: (gr. astrologia) stjernetydning, den kunst af himmellegemernes stilling at kunne forudsige kommende begivenheder og menneskets skæbne."

"astronomi: (gr. astronomia) læren om himmellegemerne og Universet." astronmien deles op i en masse undertyper af videnskabelig karakter.

Jeg mener ikke at det er foreneligt med den kristne lære at bruge astrologien, da denne har karakter af spådomskunst (som vi i Biblen advares imod)

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#7587 - 01/01/2003 21:44 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
I nyere tid er der vist ikke mere nogen overlapning mellem astronomi og astrologi.
Astromomi er ren naturvidenskab. Astrologi er åndsvidenskab, og, som malli også skriver, ikke forenelig med kristendommen. (Ikke desto mindre må de tre vise mænd fra Østerland som kom for at tilbede Jesus, have været astrologer - astronomien var jo ikke udviklet den gang.)

Men nu er vandene i hvert fald skilt - en nulevende astrofysiker vil nok få både knopper og udslæt, hvis han mistænkes for at dyrke astrologi !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#7588 - 02/01/2003 13:47 Re: Astrologi og astronomi [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej kristina

Er du sikker på at astronomi ikke var opfundet dengang "de vise mænd fra østerland" levede?

Det troede jeg nemlig det var - men har absolut ingen beviser eller det der ligner

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#7589 - 03/01/2003 23:11 Re: Astrologi og astronomi [Re: Esmaralda]
ærten
Bruger

Jeg faldt lige over denne artikel i Budskabet !
http://www.budskabet.dk/aa/index.html
Søg på Nytår / Betlehems-stjernen
Den synes jeg bare er prima til at få forstand af !
Jeg er også glad for lige at have fået kridtet banen op omkring vores stillingtagen som kristne til astrologien. Det er noget, der fylder rigtigt meget i den almindelige danskers tanker ikke mindst her ved indgangen til det nye år.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7590 - 04/01/2003 00:33 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Jeg har ikke megen viden om astronomi, andet end at astronomiske tabeller over planeternes vandring bruges af astrologer.
Men om astrologi kan bruges af kristne? Mit svar vil være nej, nej og atter nej. Hvis man som kristen begynder at ville læse sin skæbne i stjernerne, så er man på afgrundens vej, og begynder at tilbede en afgud. Den eneste sikre vej er Jesus. Han kan give os alt hvad vi behøver.
mvh Dumbo

Til toppen 
#7591 - 04/01/2003 01:28 Re: Astrologi og astronomi
ærten
Bruger

Velkommen Dumbo !
Helt Enig !

Jeg blev jo " klog "af læsningen af den nævnte artikel !

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7592 - 04/01/2003 10:59 Re: Astrologi og astronomi [Re: Esmaralda]
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære Esmeralda, og Kristina,
Astronomien er en meget gammel videnskab, tænk bare på alle de forhistoriske minder og ruiner, de er næsten alle stillet meget nøjagtigt op efter sol og måne osv.,
selv Pyramiderne.
Astrologi er af det onde efter min mening!
Mkh,
Hanne

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#7593 - 07/01/2003 12:48 Re: Astrologi og astronomi [Re: Esmaralda]
randrup
Bruger

Reg.: 24/10/2002
Sted: Fredericia
Hej Esmaralda

"De vise mænd" dyrkede både astronomi og astrologi. Nogle af de ting de lavede vil vi idag kalde astronomi, f.eks. når de observerede stjernernes og planeternes vandringer, lærte at forudsige solens og planeternes opgangs tider, solformørkelser og måneformørkelser osv. Dette "kortlægnings-" arbejde har man fortsat med lige siden, og indtil fornyelig var observationer af stjerner den mest præcise metode til at bestemme positioner.

Når "de vise mænd" brugte deres viden om stjerners og planeters bevægelser til at forudsige begivenheder i verden - som f.eks. en ny konges fødsel! - så vil vi idag kalde det astrologi. Men for dem var begge dele en del af den sammen videnskab.

Guds Fred
randrup

Til toppen 
#7594 - 19/01/2003 01:30 Astrologi og astronomi [Re: ærten]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, ært!

Ifølge "Astrologisk Leksikon" af Thomas Beck (Sesam 1996) er astrologien:

... den videnskab, der bygger på forholdet mellem makro- og mikrokosmos - 'som foroven, så forneden', hvor makrokosmos er universets stjerner, planeter osv., og mikrokosmos alle enkeltindivider og evt. grupper af individer på Jorden. - Astrologisk Leksikon, Thomas Beck, Sesam 1996, s. 5

mens astronomien:

... studerer alene forholdene inden for makrokosmos, stjerneverdenen, og dækker derfor et helt andet område. - Beck, s. 5

Det ses, at forskellen er, at astrologien handler om forholdet mellem mennesket og universet, mens astronomien udelukkende handler om universet. Traditionelt har de været betragtet som en sammenhængende beskæftigelse, hvor astronomien (udregning af planetplaceringer) har dannet grundlag for det tydningsarbejde (undersøgelsen af "forholdet mellem makro- og mikrokosmos"), astrologien har udført. I dag ses de som to skarpt adskilte områder.

Du skriver så:

ærten:"Jeg synes, det er svært og vide hvad, der er hvad, og hvad man kan bruge det til, og om man bør bruge nogen af delene i det hele taget til noget ?"

Jeg tror ikke, at ret mange i dag vil mene, at man ikke bør bruge astronomi - og dem der gør, vil formentlig mene det ud fra den betragtning, at de enorme beløb, der investeres i astronomisk forskning, var bedre brugt andetsteds (fx i den tredje verden).
Hvad angår astrologien, derimod, er meningerne en hel del mere delte. Jeg går ud fra, at de fleste debattører på dette forum er imod astrologien, fordi den på en eller anden måde skulle være i strid med kristendommen. Jeg har tidligere argumenteret for, at der ikke synes at være bibelsk belæg for denne opfattelse - og at der, tværtimod, synes at være belæg for, at Biblen flere steder omtaler astrologiske forhold på en måde, så man skulle tro, at den var positivt stemt over for astrologien.
Personligt ser jeg ingen grund til at afvise astrologien, da den kan være et nyttigt værktøj for den psykologisk interesserede. Astrologien er i mine øjne mest af alt et meget nuanceret sprog, som netop fanger den rigdom af individualitet, hvert menneske besidder - i modsætning til andre psykologiske værktøjer som fx Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), Keirsey Temperament Sorter eller enneagrammet, der inddeler mennesker i typer og ikke udtaler sig om enkeltindivider.

Håber du kan bruge det

Mvh.

Martin

Til toppen 
#7595 - 21/01/2003 22:40 Re: Astrologi og astronomi [Re: gnomen]
ærten
Bruger

Du skriver :

Personligt ser jeg ingen grund til at afvise astrologien, da den kan være et nyttigt værktøj for den psykologisk interesserede. Astrologien er i mine øjne mest af alt et meget nuanceret sprog, som netop fanger den rigdom af individualitet, hvert menneske besidder - i modsætning til andre psykologiske værktøjer som fx Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), Keirsey Temperament Sorter eller enneagrammet, der inddeler mennesker i typer og ikke udtaler sig om enkeltindivider

Jeg foratår nok ikke helt, hvad du mener med overstående !
Mener du, at man trygt kan lade sig råde af astrologer og dermed horoskoperne i ugebladene ?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7596 - 24/01/2003 14:17 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
gnomen
Bruger

Hej, ærten!

Du spørger:

[...]

ærten:"Mener du, at man trygt kan lade sig råde af astrologer og dermed horoskoperne i ugebladene ?"

Om man "trygt kan lade sig råde af astrologer" er vel en personlig tillidssag, ligesom om man "trygt kan lade sig råde af" læger, psykologer, præster, politikere, venner osv.? Jeg tror bestemt ikke, at alle astrologers råd er værd at følge, men det gælder i mine øjne al rådgivning fra både amatører og eksperter: Der findes jo også inkompetente læger

Med hensyn til "horoskoperne i ugebladene", så vil jeg nok ikke anbefale nogen at tage dem seriøst: De er opstillet på et meget spinkelt grundlag og kan derfor passe på hvem-som-helst. En seriøs astrologisk rådgivning tager udgangspunkt i et individs fødselshoroskop, som er baseret på nøjagtigt fødested og -tid, hvilket er milevidt fra den 'soltegnsforudsigelse', som ugebladene serverer.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#7597 - 24/01/2003 23:33 Re: Astrologi og astronomi [Re: gnomen]
ærten
Bruger

Du Skriver:

En seriøs astrologisk rådgivning tager udgangspunkt i et individs fødselshoroskop, som er baseret på nøjagtigt fødested og -tid, hvilket er milevidt fra den 'soltegnsforudsigelse', som ugebladene serverer.

Jamen, hør engang, hvor hult det lyder! Hvad og hvem er det, der kan yde en sådan seriøs rådgivning?
Jeg kan ikke se andet, end det er det, som Bibelen advarer så kraftigt imod!
Læs
Esajas 47her fra 12-15.

Stå nu frem med dine besværgelser
og med al din trolddom,
som du har anstrengt dig med fra din ungdom;
måske kan du få hjælp,
måske kan du skræmme ulykken bort.
v13 Du har udmattet dig med dine mange rådgivere, de kan ikke redde sig selv fra flammerne.
Der bliver ikke gløder at varme sig ved
eller bål at sidde ved.
v15 Sådan er det gået dem, du har anstrengt dig med,
troldmændene fra din ungdom,
de flakker om til alle sider,
der er ingen, der frelser dig.

Jeg er i den senere tid blevet sikker på, at det er på tide, at vi som kristne gør os bevidst omkring, at det er afgudsdyrkeri at sætte sin lid til den slags!

Læs også Mattæus 16, 2:

Ved aftenstid siger I: Det bliver godt vejr i morgen, for himlen er rød, v3 og om morgenen siger I: Det bliver dårligt vejr i dag, for himlen er rød og truende. Himlens udseende forstår I at tyde, men tidernes tegn kan I ikke tyde. v4 En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.«

Da jeg læste blandt andet ovenstående blev jeg helt overbevist om det. Samtidig tror jeg, at vi har en meget stort ansvar for at sige fra, når man nu begynder at lade den slags spådomme være med til at rådgive omkring ansættelser mm. i virksomheder!
Det er den rene overtro!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#7598 - 28/01/2003 12:01 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Jeg kan kun give dig ret. Mit personlige forhold til astrologi og horskoper er ikke den store udredning, men den siger alt (synes jeg)

Hvilket tegn jeg er født i spørger men? Svaret er ganske klart Korsets tegn med Jesus som giver sejren over døden, ved at Han over vandt den.

Hvorfor jeg ikke tror på astrologi og horiskoper? Jo, for hvorfor nøjes med at tro og følge det som Gud skabte, når man kan tro på Skaberen af det hele. .

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#7599 - 30/01/2003 13:29 Re: Astrologi og astronomi [Re: ærten]
gnomen
Bruger

Hej, ærten!

Ma:"En seriøs astrologisk rådgivning tager udgangspunkt i et individs fødselshoroskop, som er baseret på nøjagtigt fødested og -tid, hvilket er milevidt fra den 'soltegnsforudsigelse', som ugebladene serverer."

ær:"Jamen, hør engang, hvor hult det lyder!"

Øøhh...? Snakker du om astrologi generelt her, eller om ugebladenes horoskoper?

ær:"Hvad og hvem er det, der kan yde en sådan seriøs rådgivning?"

Mennesker der har uddannet sig til det.

ær:"Jeg kan ikke se andet, end det er det, som Bibelen advarer så kraftigt imod!"

I så fald håber jeg, at et kig på dette indlæg måske kunne åbne mulighed for en anden måde at se det på. Es. 47:12-15 spilles ofte ud som en trumf, der én gang for alle gør det af med astrologien, men som jeg har argumenteret for i mit indlæg, så er versene slet ikke rettet mod astrologien, men mod hovmodet - hvilket Netmissionæren også medgiver:

Re: Astrologi og Guds ord [re: gnomen]
10/10/2002 21:12

Jeg må nok give dig ret i at vi ikke med udgangspkt. i de to nævnte bibelcitater kan udlede en generel bibelsk advarsel mod at beskæftige sig med astrologi. Det er også rigtigt at Esajas' ironisering over astrologien i 47,13 er rettet mod Babylonerne og ikke direkte er en advarsel mod astrologien som sådan.

[...]

ær:"Jeg er i den senere tid blevet sikker på, at det er på tide, at vi som kristne gør os bevidst omkring, at det er afgudsdyrkeri at sætte sin lid til den slags!"

Se ovenfor.

ær:"Læs også Mattæus 16, 2:"

Matt. 16:2-4 lyder:

Ved aftenstid siger I: Det bliver godt vejr i morgen, for himlen er rød, v3 og om morgenen siger I: Det bliver dårligt vejr i dag, for himlen er rød og truende. Himlens udseende forstår I at tyde, men tidernes tegn kan I ikke tyde. v4 En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.

Disse vers er ikke henvendt mod astrologi, men mod mennesker, der kræver tegn for at tro.

ær:"Da jeg læste blandt andet ovenstående blev jeg helt overbevist om det. Samtidig tror jeg, at vi har en meget stort ansvar for at sige fra, når man nu begynder at lade den slags spådomme være med til at rådgive omkring ansættelser mm. i virksomheder!
Det er den rene overtro!"

Jeg mener bestemt ikke, at "vi" (kristne?) "har et meget stort ansvar for at sige fra" over for noget, som hverken er i modstrid med den kristne lære eller som Biblen ikke udtaler sig negativt om. Jeg mangler i hvert fald stadig stadig at se et argument for, at astrologien er imod kristendommen.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#7600 - 30/01/2003 13:35 Re: Astrologi og astronomi [Re: steincke]
gnomen
Bruger

Hej, Kim!

Du skriver:

[...]

Ki:"hvorfor nøjes med at tro og følge det som Gud skabte, når man kan tro på Skaberen af det hele"

Du ser aldrig vejrudsigten?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#7601 - 30/01/2003 17:11 Re: Astrologi og astronomi [Re: gnomen]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg

Jo.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær