1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#75713 - 21/11/2006 09:56
Underlig værdisætning af liv
|
Anonym
Anonym
|
Jeg undrer mig... Ordstyrer-Nikolaj skrev i en anden tråd følgende: Citat: Jeg ville afskaffe den fri abort. Abort ville kunne være tilladt i de ganske få tilfælde, hvor gennemførelse af graviditeten kan medføre moderens død.
Så alligevel sniger der sig en værdisætning af de to liv i forhold til hinanden ind...?
Hvis der alligevel skønnes at være en forskel i værdien af de to liv, hvorfor så ikke bare beholde aborten som den er her i Danmark?
Hvis kvindens voksne liv alligevel bedømmes til at veje tungere, hvorfor så ikke bare lade enhver kvinde bestemme fra starten af om hun vil have barn eller ej?
Eller har jeg misforstået noget i det Nikolaj siger?
Som jeg ser det burde man vel prioritere barnets liv højere, da det jo ikke selv har et valg, sådan som det tit fremføres af abortmodstandere. Barnet har ikke et valg, men kvinden som skal føde barnet har muligheden for at træffe det noble valg at give sit liv for barnet. Ifølge Jesus skal den slags ofre jo nok give pote på den anden side...
Men klart, hvis det Nikolaj mener er at hvis barnet ikke skønnes at have en ærlig chance for at overleve under alle omstændigheder, så risikoen er at begge dør, så kan jeg godt forstå hans vinkel 
Men hvordan vurderer man en ærlig chance og hvem skal vurderer det? Man har jo hørt om mirakler og der er da en mulighed for at det trods lægernes råd alligevel går godt. Er det ikke det man høre i alle success og mirakelhistorierne...? Ja i bibelen fødte Sarah jo Abrahams søn i en alder af 90 år... Sker den slags ikke idag på guds bud og er der ikke en mulighed for at den slags mirakler sker?
Hvad tænker I?
Ændret af CloudHands (21/11/2006 09:57)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75714 - 21/11/2006 10:08
Re: Underlig værdisætning af liv
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Hej
Og hvad hvis barnet ikke ville kunne overleve uden moderen? Lad os sige at en kvinde bliver gravid. Fostret er i live udelukkende på grund af at den er en del af moderens krop. Kvinden bliver, på grund af graviditeten så syg at hun enten skal foretage en abort eller dø. Forstret vil i dette tilfælde dø uanset hvad. Skal man redde kvindens liv eller skal man naivt tro at barnet vil overleve når moderen er død.
Og hvad ville du tænke som mand til kvinden, da du opdager at både moderen og barnet døde fordi du var imod en abort?
Se det mener jeg er en underlig værdisætning af liv.
mvh.
Joppe
Ændret af joppe (21/11/2006 10:09)
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#75715 - 21/11/2006 10:28
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
|
hej joppe (og CH) Citat: Og hvad hvis barnet ikke ville kunne overleve uden moderen? Lad os sige at en kvinde bliver gravid. Fostret er i live udelukkende på grund af at den er en del af moderens krop. Kvinden bliver, på grund af graviditeten så syg at hun enten skal foretage en abort eller dø. Forstret vil i dette tilfælde dø uanset hvad. Skal man redde kvindens liv eller skal man naivt tro at barnet vil overleve når moderen er død.
Og hvad ville du tænke som mand til kvinden, da du opdager at både moderen og barnet døde fordi du var imod en abort?
Sandt det er noget af et dilemma. Men det er altså 0.0x% af aborterne i DK der sker under disse forhold må vi huske. Derfor kan vi ikke udlede vores generelle holdning til abort ud fra disse tilfælde som CH gør det her:
Citat: Så alligevel sniger der sig en værdisætning af de to liv i forhold til hinanden ind...?
Hvis der alligevel skønnes at være en forskel i værdien af de to liv, hvorfor så ikke bare beholde aborten som den er her i Danmark?
Hvis kvindens voksne liv alligevel bedømmes til at veje tungere, hvorfor så ikke bare lade enhver kvinde bestemme fra starten af om hun vil have barn eller ej?
Hvis jeg stod som manden på sidelinien, så ville jeg for en hver pris se min kone rask. Men at have en "ikke-abort" holdning er ikke bare sort og hvidt, det er altså mit barn jeg skal få ryddet af vejen for at min kone overlever. Det kan godt være du synes det er underlig værdisætning af liv, jeg mener det er en høj værdisætning af begge liv. Abort vil altid være at tage et liv og selvom det måske nogle gange kan moralsk forsvares kan moralen ikke borttage at det er fratagelse af liv uanset hvad...
"Hier stehe ich und kann nicht anders! Gott helfe mir, Amen!" - Martin Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#75716 - 21/11/2006 10:35
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej
Og hvad hvis barnet ikke ville kunne overleve uden moderen? Lad os sige at en kvinde bliver gravid. Fostret er i live udelukkende på grund af at den er en del af moderens krop. Kvinden bliver, på grund af graviditeten så syg at hun enten skal foretage en abort eller dø. Forstret vil i dette tilfælde dø uanset hvad. Skal man redde kvindens liv eller skal man naivt tro at barnet vil overleve når moderen er død.
mvh.
Joppe
Det er ikke til gavn for debatten at stille argumenterne så firkantet op. Jeg mener ikke det her er et reelt enten-eller i særlig mange tilfælde.
Hvis en kvinde f.eks. bliver gravid udenfor livmoderen, f.eks. i æggestokken - ja, så kan den sprænges, kvinden kan få bughulebetændelse og dø, og barnet vil dø alligevel.
I sådan en specifik situation er valget stadig svært, ikke mindst hvis man er modstander af provokeret abort, men langt mere konkret. Det er konkrete situationer, det her handler om; ikke tænkte eksempler.
Der findes i øvrigt også den mulighed at sætte fødslen tidligt i gang, så fremt moderen er syg af f.eks. svangerskabsforgiftning. Så nej, det er ikke altid kun et spørgsmål om at moderen ELLER barnet skal dø. Heldigvis er lægevidenskaben så dygtig at der hvert år bliver reddet mange børn og kvinder, der ingen chancer ville have haft for blot 30 år siden.
I øvrigt er jeg personligt i tvivl om hvorvidt det vil ændre noget om aborten blev fjernet. Problemet er for mig at se at abort ikke må problematiseres, hvilket strider imod mange kvinders opfattelse. Det er en hån mod deres følelser, og det er at parkere en væsentlig, vægtig og kompliceret debat. Jeg ville ønske der langt mere aktivt og konkret blev sat ind for at forhindre abort, og jeg ville ønske at det ville føre til en mentalitetsændring i befolkningen. Livet er værdifuldt, men det er også skrøbeligt. At blive gravid er at tage en risiko, for både mand, kvinde og barn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75717 - 21/11/2006 11:54
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Jeg kommer lige ind med lidt nyheder fra den store verden der er perifert relateret til emnet  I USA var der i forbindelse med det nyligt overståede valg, en afstemning i South Dakota omkring abort. Til afstemning var et forslag om at forbyde alle aborter med mindre kvindens liv var i umiddelbar fare. Fortalerne for loven løj selvfølgelig - det er jo det moralske at gøre - og påstod at der var undtagelser for når kvindens helbred var i fare samt ved incest eller voldtægt. Hvis loven var blevet vedtaget så havde det haft voldsomme følger. Af eksempler (som er sket i USA) på absurde situationer, er f.eks hvis en kræftssyg kvinde bliver gravid, eller en gravid får konstateret kræft. Hvis ikke kræften er hurtigvoksende, så måtte hun ikke få kemo - det kan jo skade barnet, og vil højst sansynlig føre til en abort, og hun måtte heller ikke får en abort - thi med mindre kræften er hurtigvoksende, så er hendes liv ikke i umiddelbar fare, bare hun vurderes at kunne overleve indtil barnet er født, kan man jo argumentere for at der ikke er nogen umiddelbar fare. Hvis en læge rådede til abort, eller udførte en abort, og den blev fundet at være i modstrid med loven, ville det give op til 5 års fængsel. Hvilket i sig selv er sjovt, idet det jo er i direkte modstrid med påstanden om at abort er mord (straffen for overlagt mord er jo livstid eller døden), men den slags militante fundementalister har vist ikke så travlt med at være konsistente. I Nicaragua har man netop vedtaget en lov der gør al abort ulovligt, så selv hvis både kvinden og fosteret med sikkerhed vil dø ved en fortsat graviditet, så er det ulovligt. Igen kan man se at det ikke handler om at beskytte liv, men om forkvaklede religiøse dogmer.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#75718 - 21/11/2006 12:20
|
Anonym
Anonym
|
Jeg mener selvfølgelig æggelederen, ikke æggestokken. Det kan man vist ikke..
|
|
Til toppen
|
|
|
#75720 - 21/11/2006 16:25
[Re: SimonKL]
|
Bruger
|
Citat: Sandt det er noget af et dilemma. Men det er altså 0.0x% af aborterne i DK der sker under disse forhold må vi huske. Derfor kan vi ikke udlede vores generelle holdning til abort ud fra disse tilfælde som CH gør det her:
Min holdning er at det ikke kun er død der skal være (minimums) kriteriet. Hvad med fysisk og psykisk skade for kvinden?
Vi venter barn, men hvis der var den mindste chance for at min hustru kunne komme til skade ved fødslen, eller hvis hun fik et psykisk problem der kunne blive forværret under eller af graviditeten, så ville jeg ikke tøve! Hun er uendeligt meget mere værd end fosteret.
Jeg føler mig nødsaget til anvende samme logik over for alle gravide, kvinden er altid mere værd end fosteret, så for mig at se er abort ikke problematisk!
Det centrale er selvfølgelig at det er den der bliver berørt der er den vigtige. Hvis kvinden ønsker graviditeten, så er der heller ikke nogen tvivl, så skal alt gøres for at sikre at den forløber så godt som muligt. Hvis hun ikke ønsker den, af den ene eller den anden grund, så er det der skal handles på. Om hun vil det ene eller det andet, eller er i tvivl, så skal alt sættes ind på at hjælpe hende før, under og efter, om det er fødsel eller abort.
Citat: Hvis jeg stod som manden på sidelinien, så ville jeg for en hver pris se min kone rask. Men at have en "ikke-abort" holdning er ikke bare sort og hvidt, det er altså mit barn jeg skal få ryddet af vejen for at min kone overlever. Det kan godt være du synes det er underlig værdisætning af liv, jeg mener det er en høj værdisætning af begge liv. Abort vil altid være at tage et liv og selvom det måske nogle gange kan moralsk forsvares kan moralen ikke borttage at det er fratagelse af liv uanset hvad...
Selv om det er en fratagelse af liv, så betyder det jo ikke nødvendigvis at det problematisk moralsk set.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#75721 - 21/11/2006 17:06
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej CloudHands Citat: Men klart, hvis det Nikolaj mener er at hvis barnet ikke skønnes at have en ærlig chance for at overleve under alle omstændigheder, så risikoen er at begge dør, så kan jeg godt forstå hans vinkel
Det er faktisk det, jeg mener. Citat: Men hvordan vurderer man en ærlig chance og hvem skal vurderer det? Man har jo hørt om mirakler og der er da en mulighed for at det trods lægernes råd alligevel går godt. Er det ikke det man høre i alle success og mirakelhistorierne...? Ja i bibelen fødte Sarah jo Abrahams søn i en alder af 90 år... Sker den slags ikke idag på guds bud og er der ikke en mulighed for at den slags mirakler sker?
Ingen kvinde skal tvinges til at få en abort, heller ikke selv om det kan koste hende livet at lade være. Så hvis hun, trods lægernes opfattelse, tror, at hun mirakuløst vil overleve sin graviditet, skal hun selvfølgelig have lov til det.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75722 - 21/11/2006 18:13
|
Bruger
|
hej joppe, Citat: Jeg tør sige at 99%, hvis ikke mere, af alle aborter i Danmark sker i et stadie når fostret ikke ville kunne overleve uden at være fysiskt afhængig (parasit) af kvinden. Derfor mener jeg at i enhver graviditet ,i dette stadie, er det i orden at foretage en abort hvis kvindens liv står på spil. Kvinden har et selvstændigt liv. Fostret vil dø under alle omstændigheder.
Dvs du mener at abort er "okay" i de 0,0x% af tilfældende, hvor kvinden ville være i livsfare ved at lade graviditeten gå igennem? Altså "okay" som i: "det ser jeg ingen moralske skrupler i"? Eller hvor højt vægter du fosterets liv? Ville det være et svært valg for dig hvis du stod på sidelinien, at anbefale aborten for at redde konen?
Det ville det være for mig, jeg ville jo stå i en "lose/lose situation". Vi ville jo nok alle vælge aborten, men valget ville være svært i den betydning at det, for mig, være en fratagelse af et liv, mit barns liv, og derfor noget jeg ville have det pænt skidt med. Jeg ville vægte begge liv højt, men også vægte mit eget liv, som jo uden min kone ville blive uhyggeligt svært...
|
|
Til toppen
|
|
|
#75723 - 21/11/2006 18:28
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
hej kongstad, Citat: Jeg føler mig nødsaget til anvende samme logik over for alle gravide, kvinden er altid mere værd end fosteret, så for mig at se er abort ikke problematisk!
Vi har haft denne snak før, og jeg mener stadig at der er forskel på abort, i de ekstemt få tilfælde hvor kvinden er i livsfare, og i de tilfælde hvor graviditeten blot er uønsket, af hvad end grund det så måtte være. Men jeg forstår din holdning, men er så dybt uenig...
Citat: Selv om det er en fratagelse af liv, så betyder det jo ikke nødvendigvis at det problematisk moralsk set.
Det forstår jeg så ikke helt. Det du tager livet fra er jo et menneske, i en tilstand som du og jeg og alle andre har været i. Eneste forskel på det og os er at vi ikke blev frataget livet, men fik lov til at vokse op til det vi er nu... Hvordan kan det ikke være bare en lille smule moralsk problematisk?
I et omtalt tilfælde som dette synes barnet dog dødsfødt, da moderen ikke kan bære det, men stadig gælder vel det moralske aspekt, og derfor, selvom valget synes ligetil, er det for abortmodstanderen dybt dybt problematisk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75724 - 22/11/2006 08:38
|
Bruger
|
Citat:
Dvs du mener at abort er "okay" i de 0,0x% af tilfældende, hvor kvinden ville være i livsfare ved at lade graviditeten gå igennem? Altså "okay" som i: "det ser jeg ingen moralske skrupler i"? Eller hvor højt vægter du fosterets liv? Ville det være et svært valg for dig hvis du stod på sidelinien, at anbefale aborten for at redde konen?
Hvis vi stod i en situation hvor man var 100% sikker på at barnet ville overleve men kvinden dø, ville det være et dilemma. Men så taler vi om en graviditet der er fremskredet til 7-8 måned.
Før det, ville fostret ikke overleve, og i de tilfælde vil jeg uden tvivl acceptere en abort hvis det kvindens liv stod på spil. Det ville ikke være svært for mig. Hvorfor lade kvinden dø, når fostret alligevel ikke kan reddes? Det er det jeg mener er en underlig værdisætning af liv. Betyder en kvindes liv ikke mere end end dødt foster?
Citat:
Det ville det være for mig, jeg ville jo stå i en "lose/lose situation". Vi ville jo nok alle vælge aborten, men valget ville være svært i den betydning at det, for mig, være en fratagelse af et liv, mit barns liv, og derfor noget jeg ville have det pænt skidt med. Jeg ville vægte begge liv højt, men også vægte mit eget liv, som jo uden min kone ville blive uhyggeligt svært...
Hvordan ville ens liv være hvis man valgte sin kones død (der også ville lede til fostrets død) fordi man holdt sig til nogle firkantede moralske holdninger?
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75725 - 22/11/2006 08:53
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Hvis vi stod i en situation hvor man var 100% sikker på at barnet ville overleve men kvinden dø, ville det være et dilemma. Men så taler vi om en graviditet der er fremskredet til 7-8 måned.
Før det, ville fostret ikke overleve, og i de tilfælde vil jeg uden tvivl acceptere en abort hvis det kvindens liv stod på spil. Det ville ikke være svært for mig. Hvorfor lade kvinden dø, når fostret alligevel ikke kan reddes? Det er det jeg mener er en underlig værdisætning af liv. Betyder en kvindes liv ikke mere end end dødt foster?
For det første kan læger redde børn der bliver født i 6 måned.
For det andet - hvor tit hænder det her? Er det dette her, der er problemet når vi taler om abort?
Citat:
Hvordan ville ens liv være hvis man valgte sin kones død (der også ville lede til fostrets død) fordi man holdt sig til nogle firkantede moralske holdninger?
mvh.
Joppe
Jeg synes ærlig talt det er dig, der gør det firkantet ved at stille det op som et enten-eller.
Og når det er sagt - så er det vel menneskers eget valg hvad der skal ske. Det er Jehovas Vidners eget valg at sige nej tak til blod; det er menneskers eget valg at sige nej tak til abort. Så vidt jeg ved er det endnu ikke at betragte som selvmord at gøre det.
Men kroppen er jo skabt fantastisk og reagerer selv, hvis der er noget galt. Hver 4. graviditet ender i en spontan abort - derfor kan vi også regne med at kroppen reagerer hvis der er noget galt med barnet. Er der det må man stole på kroppens impulser og forholde sig til det i samråd med sin partner og læge.
Der er brug for nuancer her. Det er ikke bare et spørgsmål om at "stå fast" på nogle moralske synspunkter - det ER i disse meget få enkeltsager ikke 'bare' en firkantet diskussion. Det handler i de meget få tilfælde, vi tilsyneladende altid SKAL diskutere når abort kommer på banen, om at forholde sig til den medicinske virkelighed SAMTIDIG med at man skelner moralsk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75726 - 22/11/2006 10:58
|
Bruger
|
Citat: Det forstår jeg så ikke helt. Det du tager livet fra er jo et menneske, i en tilstand som du og jeg og alle andre har været i. Eneste forskel på det og os er at vi ikke blev frataget livet, men fik lov til at vokse op til det vi er nu... Hvordan kan det ikke være bare en lille smule moralsk problematisk?
Og den eneste forskel på os, og klatten i en kvindes bind hver måned er at hun ikke sørgede for at få ægget befrugtet.
Når noget kun er potentielt - som et foster der endnu ikke er færdigudviklet, så mener jeg helt seriøst at der ikke er nogen tvivl om at kvinden der ikke kun er et potentielt menneske, men fuldt færdig, med følelser, tanker, behov og ikke mindst en omgangskreds må trumfe noget der muligvis kunne udvikle sig til et menneske.
Selvfølgelig er det forskelligt fra person til person hvor de føler grænsen går, derfor er jeg jo netop tilgænger af det frie valg. Katolikker vil jo finde det moralsk forkasteligt at en kvinde menstruerer fordi hun undgik en graviditet ved at anvende beskyttelse, så modarbejder hun jo Guds plan.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75727 - 23/11/2006 10:10
|
Bruger
|
hej kongstad, Citat: Når noget kun er potentielt - som et foster der endnu ikke er færdigudviklet, så mener jeg helt seriøst at der ikke er nogen tvivl om at kvinden der ikke kun er et potentielt menneske, men fuldt færdig, med følelser, tanker, behov og ikke mindst en omgangskreds må trumfe noget der muligvis kunne udvikle sig til et menneske.
Helt klart at den gravide vægtes højest! Det kan jeg skam nok forstå, så det er vi jo i og for sig enige i. Min anke mht trådens emne er dog, at jeg synes det er en underlig værdisætning af liv, at slet ikke tillægge det "potentielle menneske", som du kalder det, nogen værdi overhovedet! Jeg påstår, at selvom valget måske er indlysende ifm en graviditet der bliver kritisk for mor og barn, så er der mere til det end bare at få skyllet fosteret ud... Det ville være mit barn der vokser inde i maven på min kone; hvis jeg nu var manden på sidelinien. Det kan jeg ikke bare få skyllet væk uden at være berørt.
Citat: Selvfølgelig er det forskelligt fra person til person hvor de føler grænsen går, derfor er jeg jo netop tilgænger af det frie valg. Katolikker vil jo finde det moralsk forkasteligt at en kvinde menstruerer fordi hun undgik en graviditet ved at anvende beskyttelse, så modarbejder hun jo Guds plan.
Jeg respekterer din liberale holdning om at det altid er kvinden der skal bestemme over sin egen krop. Dog er jeg jo uenig, da jeg mener at uanset hvem der er involveret i aborten og uanset situationen, så afbryder man et liv som er blevet sat i gang i kvindens krop, et liv kvinden har ansvar for.
Ang. den officielle katolske holdning til spørgsmålet, så kender jeg kun lidt til det, men kan ikke lide det jeg hører... ps Du skriver at "Katolikker" finder noget moralsk forkasteligt - det lugter lidt af en generalisering... Den officielle holdning fra kirken som jeg har hørt den udlagt, er jo nemlig nærmest umulig og urealistisk i et moderne samfund... så hvad "Katolikker" mener tør jeg ikke gætte på.
--
Men alt i alt synes jeg at man tager den "lette vej" ud ved bare at sige, "oh well, hva kvinden end synes er bedst er fint med mig!" Men jeg tror jeg forstår din holdning, så lad mig spørge til noget andet: Har potentielle mennesker overhovedet ingen værdi efter din mening? Hvornår får barnet værdi i dine øjne? Og kan du overhovedet se sagen for min side?
ha en go dag
|
|
Til toppen
|
|
|
#75728 - 23/11/2006 10:24
|
Bruger
|
hejsa joppe, Citat: Hvorfor lade kvinden dø, når fostret alligevel ikke kan reddes? Det er det jeg mener er en underlig værdisætning af liv. Betyder en kvindes liv ikke mere end end dødt foster?
Helt klart kvindens liv må vægtes højest, men har forsteret slet ingen værdi selvom det må fjernes? Vi kan vel ikke uddrage fra dette ekstreme eksempel, at fostre ikke har nogen værdi? Det er vel stadig et liv vi fjerner når graviditeten stoppes? En underlig værdisætning af liv er i hvert fald efter min mening ikke at tillægge dette liv nogen værdi... At jeg ville vægte min kones liv højere betyder ikke at mit barns liv ikke betyder noget for mig.
Citat: Hvordan ville ens liv være hvis man valgte sin kones død (der også ville lede til fostrets død) fordi man holdt sig til nogle firkantede moralske holdninger?
... ja så kan det vist ikke blive malet mere sort og hvidt op. Jamen, som du skriver det her, så ville det, uanset hvor moralsk det end måtte være, være det rene galmatias at holde sig til sine holdninger. Hvem lader sin kone dø for noget der alligevel ikke står til at redde...
Men nu er det altså ikke sådan. Det afsnit du kommenterer handler om hvordan jeg ville have det svært ved at få mit barn fjernet ved abort, fordi jeg tillægger det værdi. Det handler om, at det ikke bare er sort og hvidt: dvs "ud med barnet, konen er i fare", men at det rent faktisk er en svær beslutning. Kan du se der er mere til det end som så?
Disse ekstremtilfælde er svære at forholde sig til, så jeg vil aldrig slå nogen oven i hovedet for at vælge abort. Men et liv bliver fjernet uanset hvad. Og det er sørgeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75730 - 23/11/2006 10:53
|
Bruger
|
Citat: hejsa joppe,
Helt klart kvindens liv må vægtes højest, men har forsteret slet ingen værdi selvom det må fjernes? Vi kan vel ikke uddrage fra dette ekstreme eksempel, at fostre ikke har nogen værdi? Det er vel stadig et liv vi fjerner når graviditeten stoppes? En underlig værdisætning af liv er i hvert fald efter min mening ikke at tillægge dette liv nogen værdi... At jeg ville vægte min kones liv højere betyder ikke at mit barns liv ikke betyder noget for mig.
I mine øjne er et forster en del af kvindens liv indtil det er nået så langt at de vil kunne klare sig uden at være fysiskt bindet til moderen. Først der har fostret et selvstændigt liv. At fjerne et uudviklet foster er ikke at tage et liv, men at fjerne en del af moderens krop. Men et foster er også et potentielt liv, som man bør undgå at fjerne, da man så vil fjerne et potentielt liv.
Men hvis kvinden dør før fostrt er udviklet, forsvinder det potentielle liv i fostret sammen med kvindens liv. Derfor er det tale om at enten redde et liv, kvindens, eller slet ikke at redde noget liv.
Citat: ... ja så kan det vist ikke blive malet mere sort og hvidt op. Jamen, som du skriver det her, så ville det, uanset hvor moralsk det end måtte være, være det rene galmatias at holde sig til sine holdninger. Hvem lader sin kone dø for noget der alligevel ikke står til at redde...
Ja, det er desværre den argumentation man hører fra mange fundamentalistiske abortmodstandere.
Citat:
Men nu er det altså ikke sådan. Det afsnit du kommenterer handler om hvordan jeg ville have det svært ved at få mit barn fjernet ved abort, fordi jeg tillægger det værdi. Det handler om, at det ikke bare er sort og hvidt: dvs "ud med barnet, konen er i fare", men at det rent faktisk er en svær beslutning. Kan du se der er mere til det end som så?
I min verden er det først en svær beslutning når fostret er så udviklet at det er tale om et selvstændigt liv. Før det handler det om man skal fjerne en lille del af kvindens krop eller lade hende dø.
Citat:
Disse ekstremtilfælde er svære at forholde sig til, så jeg vil aldrig slå nogen oven i hovedet for at vælge abort. Men et liv bliver fjernet uanset hvad. Og det er sørgeligt.
Det er nok der vi er uenige. Vi definerer liv på foskellige måder.
Mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75731 - 23/11/2006 11:03
|
Bruger
|
Citat:
For det første kan læger redde børn der bliver født i 6 måned.
Det kan nok passe. Men det er underordnet når vi taler om princippet i at man lader en kvinde dø for at redde noget der ikke kan reddes.
Citat:
For det andet - hvor tit hænder det her? Er det dette her, der er problemet når vi taler om abort?
Nu handler denne tråd om en specifik problemstilling og ikke den generelle holdning til abort. Hvis du ville have min generelle holdning til abort kunne du læse de andre tråd og holde dig til emnet i denne tråd.
Citat:
Jeg synes ærlig talt det er dig, der gør det firkantet ved at stille det op som et enten-eller.
Det er firkantet, netop fordi problemstilling blev opstillet meget firkantet. Fundametalistiske kristne abortmodstandere er firkantede i deres argumentation. hvorfor så ikke stille et modargument eller en tanke firkantet op?
Citat: Og når det er sagt - så er det vel menneskers eget valg hvad der skal ske. Det er Jehovas Vidners eget valg at sige nej tak til blod; det er menneskers eget valg at sige nej tak til abort. Så vidt jeg ved er det endnu ikke at betragte som selvmord at gøre det.
Det er jo netop det denne problemstilling handler om . Folk bliver kritiseret fordi de har en anden holdning end den der startede tråden. Hvis vi allesammen var enige om at det var menneskernes eget valg, så ville hverken denne tråd, jesusnet, eller kristendom i det hele taget eksistere.
Citat:
Men kroppen er jo skabt fantastisk og reagerer selv, hvis der er noget galt. Hver 4. graviditet ender i en spontan abort - derfor kan vi også regne med at kroppen reagerer hvis der er noget galt med barnet. Er der det må man stole på kroppens impulser og forholde sig til det i samråd med sin partner og læge.
Ja, spørgsmålet som jeg stillede meget firkantet op: Er det ens etiske/religiøse holdning der skal afgøre det eller de naturvidenskabelige konsekvenser. hvad vægter folk mest?
Citat:
Der er brug for nuancer her. Det er ikke bare et spørgsmål om at "stå fast" på nogle moralske synspunkter - det ER i disse meget få enkeltsager ikke 'bare' en firkantet diskussion. Det handler i de meget få tilfælde, vi tilsyneladende altid SKAL diskutere når abort kommer på banen, om at forholde sig til den medicinske virkelighed SAMTIDIG med at man skelner moralsk.
Ja, det er nuancer jeg efterlyser når kristne taler om abort. Derfor er denne problemstilling vigtig. Det er alt for mange der siger at abort, uansen baggrund eller konsekvens, er mord. Det er jeg fuldstændigt uenig i og derfor tager jeg et ekstremtilfælde som eksempel. Kan kristne abortmodstandere være så snævresynede at de hellere vil se deres ægtefælle død end at redde hendes liv ved at fjerne et foster der alligevel aldrig vil overleve.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75732 - 23/11/2006 11:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Joppe Citat: Kan kristne abortmodstandere være så snævresynede at de hellere vil se deres ægtefælle død end at redde hendes liv ved at fjerne et foster der alligevel aldrig vil overleve.
Det kan jeg (som af hele mit hjerte er modstander af fri abort) overhovedet ikke forestille mig, at nogen kristne abortmodstandere hellere ville!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75733 - 23/11/2006 11:18
|
Bruger
|
hej joppe, Citat: At fjerne et uudviklet foster er ikke at tage et liv, men at fjerne en del af moderens krop. Men et foster er også et potentielt liv, som man bør undgå at fjerne, da man så vil fjerne et potentielt liv.
Meget logisk udredning. Men jeg synes ikke der kan skelnes her. Det gør jeg ikke af forstokkede moralske grunde, men af, efter min mening, ligeså logiske grunde. Et liv er begyndt ved undfangelsen... Men fair, vi forstår vel hinanden.
Men hvad vil du så kalde det, når man fjerne det potentielle liv, i de mere "almindelige" tilfælde, når graviditeten/barnet er uønsket? Du siger det "bør undgåes" men hvis det bliver gjort uanset hvad, er det så tragisk? Forkert? Uheldigt? Frarådeligt? Eller et personligt valg man ikke skal blande sig i?
Citat: Ja, det er desværre den argumentation man hører fra mange fundamentalistiske abortmodstandere.
Ja, det er sørgeligt at det skal være sådan. De gør mere skade end gavn for deres ellers udemærkede sag.
Citat: I min verden er det først en svær beslutning når fostret er så udviklet at det er tale om et selvstændigt liv. Før det handler det om man skal fjerne en lille del af kvindens krop eller lade hende dø.
Så fosteret er en del af kvindes krop? Som en nyre eller en arm? Det adskiller sig ikke på nogen måde i dets status som "potentielt liv"?
Citat: Det er nok der vi er uenige. Vi definerer liv på foskellige måder.
Ja det gør vi jo nok. Og vi laver definitionen ud fra logiske kriterier begge to synes jeg. Jeg har dog en tungtvejende kilde som rører min holdning, nemlig at jeg mener bibelen taler om at Gud er med os på fosterstadiet og skaber os "fra moders liv". Men det er der jo forskellige tolkninger på, jeg føler dog det taler for en høj, høj værdi af det lille liv i kvindens mave.
Hør mig, Jakobs hus, alle, der er tilbage af Israels hus: Lige fra fødslen blev I løftet op, I blev båret fra moders liv. Til I bliver gamle, er jeg den samme, til I bliver grå, bærer jeg på jer. Det har jeg gjort, og jeg vil stadig løfte jer, bære på jer og bringe jer i sikkerhed. (Es 46,3-4)
Han, som dannede mig i moders liv, dannede han ikke også de andre? Én og samme Gud har skabt os i moders liv. (Job 31,15)
ha en go dag
|
|
Til toppen
|
|
|
#75734 - 23/11/2006 11:23
|
Anonym
Anonym
|
For mig er det ikke interessant at spørge om det er "mord" eller ej, for det er, om det forgår spontant eller provokeret, en afbrydelse af en eller anden slags form for liv. (Ordet "mord" tror jeg ikke duer, men det kan vi snakker om en anden gang.)
Men dét er en moralsk diskussion i sig selv - ikke alle vil f.eks. være enig med mig i at der er tale om liv. Det kan man se ud af denne her tråd, men mon ikke vi vil være enige om at en graviditet i de fleste tilfælde rummer et potentiale for liv.
Spørgsmålet er om denne terminalisering er i orden i visse tilfælde. Der er det så jeg siger, at kroppen er skabt således at den selv siger fra - derfor mener jeg at den må man lytte til. Det løser bestemt ikke alle problemer re: abort, men jeg tror godt vi må hvile i den skabthed. Er det en værdisætning af liv? Tjo, sådan kan det måske godt udlægges, men for mig at se er naturen jo også skabt med sin gang, og det lever vi under, på denne side af syndefaldet.
Er naturens gang lig med værdisætning af liv? Det ved jeg ikke om man kan sige. Det handler vel praktisk om hvorvidt den specifikke graviditet ikke rummer et potentiale for liv i de enkelte tilfælde.
Problemet for mig at se ved den provokerede afslutning af disse potentialer for liv at man tager et ansvar på sig, der ikke tilkommer mennesket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75735 - 23/11/2006 13:47
Uddybende spørgsmål
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
CloudHands, jeg er også lige nødt til at spørge dig om, hvorfor du egentlig antager, at jeg foretager en »underlig værdisætning af liv«, når du godt selv kan se, at det kan tænkes, at jeg mener noget langt mere logisk og forståeligt (hvilket jeg faktisk gjorde)? Ville det ikke have være smartere at bede mig om en nærmere forklaring før du starter en helt ny tråd op og angriber nogle holdninger, som jeg ikke har?
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75736 - 23/11/2006 16:36
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Ikke desto mindre er det nu gældende lov i Nicaragua at hvis en graviditet skal koste en kvinde hendes liv, så er det sådan det skal være.
Der er abort helt forbudt, under alle omstændigheder, og der er vist ingen tvivl om at der må være en del kristne støtter af den lov.
Ligelede har de forskellige kirker i South Dakota, USA netop kæmpet hårdt for at få gennemført en lov der forbyder ALLE aborter med mindre kvindens liv er i umiddelbar fare, med fængselstraf til alle der overtræder loven. (Så lægerne har god grund til kun at tilbyde abort når de er helt sikre på at kvinden vil dø - ikke hvis der kun er en 50% chance for at hun dør, eller 100% chance for at hendes helbred tager varig og alvorlig skade.
Det var både katolske, og protestantiske kirke, evangelske, missionske etc der stod bag det forslag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75737 - 25/11/2006 09:45
|
Bruger
|
Citat: hej joppe,
Meget logisk udredning. Men jeg synes ikke der kan skelnes her. Det gør jeg ikke af forstokkede moralske grunde, men af, efter min mening, ligeså logiske grunde. Et liv er begyndt ved undfangelsen... Men fair, vi forstår vel hinanden.
Jeg kan ikke se hvordan et forster, af logiske grunde, skulle kaldes et selvstændigt liv når det kun kan overleve som en parasit på kvindens krop.
Citat:
Men hvad vil du så kalde det, når man fjerne det potentielle liv, i de mere "almindelige" tilfælde, når graviditeten/barnet er uønsket? Du siger det "bør undgåes" men hvis det bliver gjort uanset hvad, er det så tragisk? Forkert? Uheldigt? Frarådeligt? Eller et personligt valg man ikke skal blande sig i?
Jeg mener at man skal tage ansvar for sine handlinger. ER man blevet gravid af "normale" grunde (her tænker jeg ikke på voldtægt) så mener jeg at man har taget beslutningen om at ikke beskytte sig og så må man tage ansvaret og føde barnet. Jeg er imod abort, ikke af moralske eller bibelske grunde, men af den simple grund at man skal tage ansvar for sine handlinger.
Citat:
Så fosteret er en del af kvindes krop? Som en nyre eller en arm? Det adskiller sig ikke på nogen måde i dets status som "potentielt liv"?
Jo, det er et potentielt liv, men ikke et selvstændigt liv. Det er op til kvinden at pleje fostret indtil det bliver et selvstændigt liv. Indtil det er selvstændigt og kan leve uden at være tilknyttet kvindens krop, er det en parasit.
Citat:
Ja det gør vi jo nok. Og vi laver definitionen ud fra logiske kriterier begge to synes jeg. Jeg har dog en tungtvejende kilde som rører min holdning, nemlig at jeg mener bibelen taler om at Gud er med os på fosterstadiet og skaber os "fra moders liv". Men det er der jo forskellige tolkninger på, jeg føler dog det taler for en høj, høj værdi af det lille liv i kvindens mave.
Hør mig, Jakobs hus, alle, der er tilbage af Israels hus: Lige fra fødslen blev I løftet op, I blev båret fra moders liv. Til I bliver gamle, er jeg den samme, til I bliver grå, bærer jeg på jer. Det har jeg gjort, og jeg vil stadig løfte jer, bære på jer og bringe jer i sikkerhed. (Es 46,3-4)
Han, som dannede mig i moders liv, dannede han ikke også de andre? Én og samme Gud har skabt os i moders liv. (Job 31,15)
ha en go dag
Da jeg ikke vil lade en tolkning af bibelen styre mit fornuft uden videre, så ser jeg ikke bibelske citater for tungtvejende argumenter for hvornår et foster er et selvstændigt liv. Der vil jeg helt klart foretrække moderne natudvidenskabelig og medicinsk viden.
mvh
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75738 - 25/11/2006 10:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe Citat: Det er op til kvinden at pleje fostret indtil det bliver et selvstændigt liv. Indtil det er selvstændigt og kan leve uden at være tilknyttet kvindens krop, er det en parasit.
Mener du så ikke, at et diende spædbarn også må være er en slags parasit? Eller hvornår mener du, at det øjeblik indtræder, hvor et foster forvandles til et selvstændigt liv? Når navlestrengen klippes over? Eller ... ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#75739 - 25/11/2006 12:25
|
Anonym
Anonym
|
Kristina
Et diende barn er ikke afhængig af sin moder... Et diende barn er afhængigt af at nogen giver det mad, hvor nogen ikke nødvendigvis er moderen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75742 - 26/11/2006 09:39
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Citat: Men mit anliggende var at gøre opmærksom på, at et foster = et ufødt barn = et selvstændigt liv, og at der årligt er ca. 600.000 (?) ufødte danskere, som på grund af vores liberale abortlovgivning aldrig når frem .. Det er dyb alvor.
Jeg havde egentligt ikke tænkt mig at skrive i den her debat, (fordi min viden om området ikke er så stort!) men hvis det er rigtigt at 600.000 spædbørn aldrig når frem i Danmark om året pga. liberal lovgivning... Wouw Ville Danmark ikke hurtigt blive ret så overbefolket???
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75743 - 26/11/2006 10:47
[Re: Laurentjj]
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Mig bekendt foretages der mellem 15.000 og 18.000 aborter årligt i Danmark.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75744 - 26/11/2006 11:09
[Re: Dust]
|
Bruger
Reg.: 07/10/2006
|
Citat: Mig bekendt foretages der mellem 15.000 og 18.000 aborter årligt i Danmark.
Tænkte det nok!!!
Mvh Lars.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75745 - 26/11/2006 11:55
[Re: Laurentjj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Dust og Laurentii og alle andre  undskyld  - det var dog pinligt!!!  - tak for rettelsen! Tallet skulle naturligvis ikke være "årligt" .. Her er nogle forhåbentlig mere korrekte tal ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#75746 - 26/11/2006 12:09
|
Bruger
Reg.: 26/08/2006
|
Hvis tallet over aborter skal være helt korrekt, burde man også inkludere fortrydelsespiller og spontane aborter, men de er i sagens natur svære at sætte tal på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75747 - 26/11/2006 12:14
|
Anonym
Anonym
|
Og hvis man samtidigt med at man læser om antallet af aborter ikke vil høre alt for meget jammer, kan jeg i stedet for Kristinas link, anbefale dette fra Mødrehjælpen, hvor tallene også grafisk er fremstillet ganske fornuftigt i modsætning til hos Retten til Liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75748 - 26/11/2006 12:19
|
Anonym
Anonym
|
Har iøvrigt lige læst det meste af Retten Til Livs hjemmeside og der er jo ikke nogen referencer til reelle tal, så vidt jeg kan se. Det eneste der står er at der siden 1974 er provokeret over 500.000 aborter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75749 - 26/11/2006 12:33
[Re: Dust]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Dust Citat: Hvis tallet over aborter skal være helt korrekt, burde man også inkludere fortrydelsespiller og spontane aborter, men de er i sagens natur svære at sætte tal på.
Jeg mener ikke, vi skal inkludere spontane aborter, som jo ikke er provokerede ved menneskebeslutning.
Fortrydelsespiller er nok lidt en gråzone. Her har det måske-befrugtede æg endnu ikke sat sig fast i slimhinden. så der er intet foster, men dog altså muligvis et befrugtet æg ...
Det er glædeligt, at der er færre aborter nu end før, men jeg synes det er forfærdende, at der stadig er så mange, som der faktisk er, og at der er al god grund til at forsøge at råbe vores myndigheder op og skabe politisk flertal for at løse ufrivilligt gravide kvinders problemer på en værdig måde.
Mødrehjælpen skriver: Citat: Selvom antallet af aborter er så lavt som det aldrig har været, bliver der dog stadig foretaget så mange aborter, at det svarer til, at næsten hver anden kvinde i Danmark har, eller vil få, foretaget en abort i den fertile alder, hvis det nuværende niveau fortsætter. Dette tal indebærer dog, at hver kvinde kun får foretaget en abort hver, hvilket ikke er tilfældet. I 2004 var ca. 60 % af de aborter der blev foretaget førstegangs aborter, mens de resterende blev foretaget på kvinder, der havde fået en eller flere aborter før.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#75750 - 26/11/2006 19:14
|
Bruger
|
Citat: Hej Joppe Måske spurgte jeg dumt. Jeg er godt klar over, at en del kvinder ikke ammer deres barn. Men mit anliggende var at gøre opmærksom på, at et foster = et ufødt barn = et selvstændigt liv, og at der årligt er ca. 600.000 (?) *) ufødte danskere, som på grund af vores liberale abortlovgivning aldrig når frem .. Det er dyb alvor.
Der er vi uenige. Du holder dig til en religiøs forklaring. Jeg holder mig til natudvidenskaben. Jeg er imod abort, men den holding gør ikke at jeg kopler min hjerne helt fra og lader mig rive med af følelser.
Citat: Jeg hævder ikke at fostre og småbørn har "selvstændige" liv, men at de som Guds skabninger er det!
Der er vi igen uenige. Din religiøse forklaring der går stik imod både naturvidenskaben og den sunde fornuft, kan jeg ikke være enig i.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75752 - 26/11/2006 21:12
Re: Every sperm is sacred
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis du skal have det hele med, hvad med at tage alle potentielle æg der går tabt ved menstruation og og alle sædeceller der dør ved onani eller ufriliggig sædafgang?
Det begynder lyde lidt som Monthy Python's sang "Every sperm is sacred" 
mvh.
Joppe
Skøn sang, men hvis man mener at livet begynder ved undfangelsen har dette ingen betydning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75754 - 27/11/2006 17:57
|
Bruger
|
hej joppe, Citat: Jeg kan ikke se hvordan et forster, af logiske grunde, skulle kaldes et selvstændigt liv når det kun kan overleve som en parasit på kvindens krop.
Barnet er et resultat af en sammensmeltning af sædcelle og ægcelle og hvis termen er parasit for det liv den lever, så er det dog stadig et liv - i dyb afhængighed af moderen, men dog stadig et selvstædigt liv som moderen ikke har nogen indflydelse over.
Citat: Jeg mener at man skal tage ansvar for sine handlinger. ER man blevet gravid af "normale" grunde (her tænker jeg ikke på voldtægt) så mener jeg at man har taget beslutningen om at ikke beskytte sig og så må man tage ansvaret og føde barnet. Jeg er imod abort, ikke af moralske eller bibelske grunde, men af den simple grund at man skal tage ansvar for sine handlinger.
Respekt til det. Jeg er meget enig mht ansvaret her.
Citat: Da jeg ikke vil lade en tolkning af bibelen styre mit fornuft uden videre, så ser jeg ikke bibelske citater for tungtvejende argumenter for hvornår et foster er et selvstændigt liv. Der vil jeg helt klart foretrække moderne natudvidenskabelig og medicinsk viden.
Da jeg ser logikken i liv ved undfangelsen har jeg ikke samme "problem" som dig, med en fornuft der trækker i en anden retning. Bibelen er for mig her, som skrevet i sidste indlæg, bare endnu et argument for at "parasitten" er et livsstadie hvor Gud er med mennesket.
mvh simon kl
|
|
Til toppen
|
|
|
#75755 - 27/11/2006 18:56
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg kan ikke se hvordan et forster, af logiske grunde, skulle kaldes et selvstændigt liv når det kun kan overleve som en parasit på kvindens krop.
mvh
Joppe
Det vil så også betyde at du er for aflivning af ældre, af mennesker i respirator, af folk i koma, af dem, der er på ilt, folk i dialyse osv.
Logisk set kan de jo kun leve som parasitter, og det kan derfor ikke kaldes for selvstændige liv?
Der er for mig at se ikke langt fra at kalde et foster for en parasit til den tale om "infanticider", som filosoffen Peter Singer indførte. Jeg er helt klar over at det mener du ikke, men jeg må sige at udtrykket parasit er vel stærkt. Andre parasitter lever hele deres liv som parasit, det er jo ikke meningen med et foster.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75757 - 28/11/2006 09:42
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Citat: Det vil så også betyde at du er for aflivning af ældre, af mennesker i respirator, af folk i koma, af dem, der er på ilt, folk i dialyse osv.
Hvis krop er de parasitter på?
Samfundets.
De kan ikke leve uden andre menneskers hjælp. De sidder fast på deres maskiner og koster samfundet en formue - hvad et foster ikke engang gør.
Hvis logikken må være at et foster er en parasit fordi det ikke har liv udenfor moderens liv, så har disse heller ikke et liv. Og så kan vi snildt aflive dem; så er der slet ikke tale om aflivning, i virkeligheden.
[/på spidsen]
|
|
Til toppen
|
|
|
#75758 - 28/11/2006 16:56
|
Bruger
|
Hej
De spørgsmål har jeg op til flere gange svaret på.
Søg og du skal finde.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#75760 - 28/11/2006 17:33
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hej
De spørgsmål har jeg op til flere gange svaret på.
Søg og du skal finde.
mvh.
Joppe
Undskyld, jeg har lige læst tråden igennem, og jeg kan ikke se at du siger andet end at fosteret er et parasit fordi det ikke har liv uden for kvindens krop. Det mener jeg så er sammenligneligt med f.eks. et menneske i respirator.
Jeg er muligvis både dum og blind, men jeg kan ikke se at du har givet et svar på dette her. Det her handler ikke om en arm, som der tidligere blev spurgt til.
Jeg mener mao at din klassificering af et foster som en "parasit" ikke løser nogle problemer men åbner for mange flere. Det gør det stadig umuligt at sætte en grænse for hvornår abort er "i orden", i øvrigt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#75761 - 28/11/2006 18:35
|
Bruger
|
hej joppe, Citat: Mener du så at det er forkert at fjerne alt der er levende, selv om det er tale om en parasit? Hvad med en kræftsvulst som lever som en parasit på kroppen? Den har jo bæreren ikke kontrol over, selv om den er i live.(uden at jeg i andre henseenden sammenligner et foster med en svulst)
... behøves jeg at svare? Jeg synes, du er lidt langt ude her. Mener du at jeg logisk må sige ja til svulster når jeg siger ja til et fosters "rettigheder" som liv? Det må stå for din egen regning.
Jeg mener det er noget umotiveret. Kræftsvulsten er opstået pga af mutationer i cellerne, fosteret er et resultat af en naturlig formeringsproces med en sammensmeltning af en udefrakommende sædcelle og en ægcelle hos kvinden. Begge dele vokser i kvindens krop, kræftsvulsten spreder sig og ødelægger kroppen, fosteret er første trin på vejen til et menneskebarn. Så fosteret er et naturligt liv i moderen, mens svulsten er en mutation. Så jeg vil nok tage parasitbetegnelsen af fosteret, da det efter min mening, er en for naturlig del af den menneskelige udvikling til ar bortforklare rent fagtermisk.
Svarer jeg på dit spørgsmål?
mvh simon kl
|
|
Til toppen
|
|
|
#75763 - 08/12/2006 11:53
|
Anonym
Anonym
|
Ok, jeg vidste ikke jeg skulle kigge i en anden tråd. Jeg synes det er en kunstig skelnen mellem parasit og ikke-parasit. Både et foster og et menneske i respirator er lige afhængige af andre mennesker omkring dem. Forskellen er 'blot', at fosteret er ufødt. Jeg mener ikke at fødslen konstituerer begyndelsen på livet (og det mener videnskaben vel heller ikke idet der gøres meget for at beskytte og værne og hjælpe ufødte børn). Men det er vi nok uenige om! 
|
|
Til toppen
|
|
|
|