Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#75630 - 19/11/2006 16:05 Jesu 10 bud
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Her kan man læse en tysk teologs udlægning af, hvordan han tror, Jesu 10 bud ville have set ud, såfremt Jesus havde lavet sådanne.

Jo, Jörn Zink har da nogle fine tanker om dette emne, men jeg stiller spørgsmålstegn ved, om man kan gøre sådan noget; altså lave 10 bud ud fra Jesu forkyndelse.

Hvad bliver det næste? At man foretager en Gallupundersøgelse af, hvad Jesus måske kunne mene om fx mælkekartoner med skruelåg eller om muslimske kvinder må bære tørklæde i Føtex?

Man kan undre sig over, hvorfor Jesus ikke fandt nogle stentavler frem og indhuggede 10 bud, som udtryk for den lære han stod/står for.

Til toppen 
#75631 - 19/11/2006 18:32 Re: Jesu 10 bud [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej museeye - - ja, har man kendt magen? - Og ja, enig, det må du nok spørge om, hvad bliver det næste?

Den pågældende tyske teolog kunne passende have henvist til Bjergprædikenen, koncentratet af Jesu undervisning.
Desuden må han have overset følgende ord fra Jesus (Matt. 5,17-18):

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde.
Sandelig siger jeg jer:
Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket.

Så loven består! Og Jesus, som var syndfri, var det eneste menneske, der kunne opfylde den.

Rom 6,11: Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.

Ja, vi døde vi i vores dåb!
Og vi genfødtes til et levende håb i Kristus, som på vore vegne har opfyldt loven.
Hvis vi bliver i Ham, er vi af Guds nåde retfærdiggjorte, rensede for synd og skyld!
Sådan lyder evangeliet!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær