1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#75609 - 17/11/2006 23:40
Johannes' første brev.
|
Bruger
Reg.: 16/10/2005
Sted: Sørvad
|
Kære Jesusnet'ere.
Jeg tilstår: Jeg er forvirret. Jeg synes at Johannes i dette brev giver udtryk for at man får tilgivelse for sine synder, også efter man er omvendt og har "modtaget Jesus" (min vending, tror jeg).
Men synes også at han flere steder siger at man, når man har Jesus, nærmest ikke er i stand til at synde... Hvordan hænger det sammen? For jeg tror da ikke at jeg nogensinde kan blive syndfri...? vel?
Har folk brug for konkrete kap. og v. henvisninger for at forstå mit spørgsmål?
Mvh Charlotte
Så blev man alligevel student! :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75611 - 23/11/2006 08:18
Re: Johannes' første brev.
[Re: mwh]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
|
Jesu fred være med dig Mwh.
Hvad betyder kontinuerligt? K. H. sbt.
Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1
|
|
Til toppen
|
|
|
#75612 - 23/11/2006 11:01
[Re: sbt]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
hej sbt!  - at læse kontinuerligt betyder: at læse i sammenhæng. Altså hele det ny testamente fra først til sidst, som man læser en roman! Det kan være en god ide, hvis man ønsker et overblik ... men hvis man vil fordybe sig og tænke over indholdet, bliver man aldrig færdig, selv om man bruger resten af livet på det! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#75613 - 25/11/2006 22:09
[Re: gc_faith]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Charlotte, Det var oversætteren af Bibelen der gik for sent i seng dagen før han skulle oversætte Johannes' ord  Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#75614 - 26/11/2006 16:24
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Hej Charlotte
det både Paulus og Johannes siger er at vi ikke kan leve i synden, men at vi ikke kan lade den have magten over os mere, så når der står at vi ikke kan synde for Guds Ord bliver i os, så er det ikke fritagelse for at komme til at begå en synd, men fritagelse fra magten, for Johannes siger andetsteds at siger vi at vi ikke har syndet, så bedrager vi os selv og sandheden er ikke i os.
ældre kristne plejer også at sige at de erkender at jo ældre de bliver, jo mere har de brug for tilgivelsen, ikke at de er blevet større syndere, nej, de bliver bare mere klar over hvor nødvendigt det er at få tilgivelse igen og igen, vi andre derimod har også brug for tilgivelse, men vi har måske ikke set vores egen elendighed så meget.
Jeg ved godt at nogle prædiker at vi skal leve helt uden at synde punktum, men den tror jeg ikke helt på, så lang tid vi er i dette legeme må vi erkende at vi kan komme til kort.
håber du kan bruge det
KH
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#75615 - 27/11/2006 00:14
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej! Som Buus også antyder er det oversætteren der har gjort i nælderne. Der er på dansk (og de fleste andre sprog jeg kender til) kun eet ord for "synd", nemlig "synd". Men ikke på i hvert fald oldgræsk. Johannes bruger ganske enkelt to vidt forskellige ord de to steder - hvor det ene betegner det at leve i synden, at slutte fred med den, mens det andet betegner enkelte hændelse, omend nok så mange. Deri ligger forklaringen  Pax tecum JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#75616 - 27/11/2006 00:43
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Oplevelse af syndighed er især karakteristisk for den vestlige kristne kultur. Ifølge NT er synden en magt, der uforklarligt er kommet ind i verden, bemægtiger sig mennesket og perverterer dets gudsforhold, sådan at det begår synd. Kristent forstået er menneskets synd derfor primært en mangel på gudsfrygt og på tro på og tillid til Gud; denne mangel resulterer i selvcentrerethed, i angst og et grænseløst begær efter tryghed og velvære. Synd er menneskets brud med sin gudgivne bestemmelse som skabt i Guds billede, hvilket fører til fremmedgørelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#75617 - 27/11/2006 12:37
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Det er da i hvert fald ikke uforklarligt hvordan synden er kommet ind i verden: Det skete ved syndefaldet.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#75618 - 29/11/2006 23:26
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Jeg har valgt at bringe et vers på engelsk fra KJV, fordi den danske oversættelse ikke har nogle få elementer i det med
Romans 8:1 There is therefore now no condemnation to them which are in Christ Jesus, who walk not after the flesh, but after the Spirit.
1992 udgaven på dansk v1 Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. v2 For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og dødens lov
nu er der det bagefter, så man kan ikke gå helt galt, men jeg syntes det jeg har skrevet med rødt skal med for at forstærke det der kommer bagefter.
Johannes siger, at HVIS man synder, så har vi en talsmand, Jesus, der har sonet vore synder, men syndens magt ER brudt, så hvorfor skulle vi gå rundt som om det ikke var en realitet?
Jeg kan kun tale for mig selv, men der er nogle ting som jeg kom til engang imellem før, men dem gør jeg ikke mere pga Gud, fordi han vil det anderledes i mit liv, altså er der sejr over synd. Vi behøver ikke sige, "jamen vi synder jo hele tiden", det gør vi ikke som kristne, syndens magt er brudt en gang for alle.
Desuden, så står Gud synden imod i vort liv. Jeg kender ikke lige et vers der beskriver det, men jeg kan sige det fra mit eget liv.
Som svar på dit spørgsmål, så KAN vi godt synde, vi er mennesker, men der er en der er i os, som er stærkere end alt andet, og som kan tæmme bølgerne. Men det er måske også noget at gøre med hvor tæt man lever Gud, Johannes siger i samme sætning med det at vi ikke kan synde at Guds Ord er i os, men hvis som jeg har kommet ind på, ikke lever særlig tæt på Gud, eller giver ham Herredømmet i vores liv, så gør han heller ikke så meget, selvom skriften klart lærer at det kun er dem der har overgivet Herredømmet til Gud, der kommer i himmelen, jf. verset om at vi skal omvende os og blive som børn, der er her ikke tale om tillid, men at gøre som børnene ved at de lader deres forældre bestemme og gøre alt, forældrene har magten så at sige.
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
|