Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#75482 - 17/11/2006 22:48 Bibel-leksikon
Jakob Schneider
Bruger

Reg.: 12/10/2006
Sted: København
Er der nogen der kender til et bibel-leksikon, der er tilgængeligt på nettet. Det gør ikke noget hvis det er på engelsk.

Hvis ikke (og jeg tvivler desværre...) hvilket leksikon bør man så investere i? Hvilket bibel-leksikon er det bedste. Jeg har hørt at GADS bibel-leksikon er ret godt, men jeg vil gerne være sikker inden jeg spenderer 700 kroner på det!!!

MVH Jakob

Til toppen 
#75483 - 17/11/2006 23:53 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Hejsa,
tja - jeg har selv brugt Gads leksikon, men har Lohses store bibelleksikon stående på hylden.

Det kan varmt anbefales: Lohses store bibelleksikon

Et andet værk som måske stritter lidt i denne kategori, men som ikke desto mindre er rigtig rigtig godt, er
Dictionary of Jesus and the Gospels

og

Dictionary of Paul and his letters

Håber du kan bruge noget af det.

/B

Til toppen 
#75484 - 18/11/2006 01:13 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Jakob.

Det kommer meget an på hvad du skal bruge det til. Hvad forventer du af det? Lohses er ikke ubetinget godt ...

Søren.

Til toppen 
#75485 - 18/11/2006 01:27 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Anonym
Anonym

Som søgende sagde: Det kommer an på, hvad du skal bruge det til. Jeg har selv glæde af E-sword (freeware), men det kan mest betegnes som en studiebibel.

PS: Jeg kan se at Indre Mission har registreret bibelleksikon.dk. Hvornår får vi et online bibelleksikon?

Til toppen 
#75486 - 18/11/2006 01:35 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

E-Sword er virkelig et super lille program. Og så er det ret cool, at man også kan have det liggende på sin pda.

/B

Til toppen 
#75487 - 18/11/2006 01:48 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Jakob Schneider
Bruger

skal bruge det til min uddannelse (studerer religion på KU) så det må gerne være "kritisk"!

Til toppen 
#75488 - 18/11/2006 01:53 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Jakob Schneider
Bruger

Hvordan fungerer det der e-sword og hvad betyder det at "man også kan have det liggende på sin pda"?

Til toppen 
#75489 - 18/11/2006 10:15 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jakob

Lohses Store Bibelleksikon (3 bind) er nærmest uundværligt, synes jeg) men et andet virkelig godt, og billigere, er Lundes Bibelleksikon fra 1996 (norsk, 1 bind, 430 sider, Lundes forlag).

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75490 - 18/11/2006 13:54 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Nissen
Bruger

Hej Jakob,
Citat:
Hvordan fungerer det der e-sword...

Først henter du programmet
her. Dernæst går du ind på siden "Downloads" på samme site. Her kan du i dropdown menuen vælge adskillige oversættelser, kommentarer og ordbøger. Vælg, hvad du har brug for. Herefter er det helt enkelt: Installer programmer, du har downloadet - derefter installerer du hver eneste oversættelse, ordbog osv. du også har hentet.

Så er du køreklar. Hvordan programmet virker finder du hurtigt ud af... men jeg lover dig: Det er det hele værd!

Citat:
hvad betyder det at "man også kan have det liggende på sin pda"?

PDA = Personal Digital Assistent - på dansk: En lommecomputer. E-sword har udviklet programmet, så det også kan installeres på en pda. Ret smart faktisk. Se mere her!

Jeg håber, at det var til nogen hjælp.

Mvh
/B

Til toppen 
#75491 - 18/11/2006 19:40 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Hvad med http://bible.crosswalk.com/Concordances/TorreysTopicalTextbook/? En skriftstedskommentar til forskellige emner.

Eller: http://bible.crosswalk.com/Dictionaries/JVIProphecyDictionary/ - et mere klassisk bibelleksikon.

Ændret af again (18/11/2006 19:43)

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#75492 - 18/11/2006 19:50 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
again
Bruger

Reg.: 30/08/2006
Hmm, hvis det skal være kritisk er du nok nødt til at hoste op med nogle penge. Erdmans kunne være et bud, eller måske endnu bedre Anchor.

Her er dog et online bud http://atheism.about.com/od/bibledictionaryonline/

Med venlig hilsen Stig

Videnskab og tro komplementerer hinanden

Til toppen 
#75493 - 19/11/2006 10:42 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Selv brugte jeg Politiken Bibelleksikon til mine studier på KU. De anbefalder Gads, men du vil aldrig bruge den så meget at det er pengene værd. Politikens koster 200-300kr.

Lohses bibelleksikon er ikke vel anset bland underviserne på religionsvidenskab, så lad være med at købe den.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#75494 - 19/11/2006 12:42 Re: Bibel-leksikon [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Joppe:
Citat:
Lohses bibelleksikon er ikke vel anset bland underviserne på religionsvidenskab, så lad være med at købe den.

Det forbløffer mig - har lige gennemset referencerne og listen over de ca. 200 bidragyderne -

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75495 - 19/11/2006 13:48 Re: Bibel-leksikon [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hej Kristina,
Citat:

Det forbløffer mig - har lige gennemset referencerne og listen over de ca. 200 bidragyderne -

Tja.... der er så mange ting, man kan blive forbløffet over. Hvem havde fx. troet, at professor Valen-Sendstads gedigne dogmatiske lærebog Troens fundamenter ikke kunne blive godkendt som en del af et pensum i dogmatik på den teologiske uddannelses grunddel?

Kære Kristina: Man skal altså åbenbart høre meget før ørerne falder af!

/B

Til toppen 
#75496 - 19/11/2006 14:22 Re: Bibel-leksikon [Re: kristina]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Kristina, Jakob og andre ...

Personligt er jeg heller ikke voldsomt begejtstret for Lohses. Og hvis det skal bruges til religion på KU, så vil jeg absolut ikke anbefale det.

På den anden side skal man være klar over, at selvom man køber et "velanset" leksikon (Gad, Politiken osv), så skal man ikke sluge oplysningerne råt. De er som regel bygget på lang tids forskning og følger så at sige "mainstream" teologi og religionsvidenskab på godt og - ikke mindst - på ondt.

Allerbedst ville det være at følge flere modsatrettede opslagsbøger på en gang, så man får dækket området bredt og selv kan tænke lidt ...

Søren.

Til toppen 
#75497 - 19/11/2006 15:39 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian,

Valen-Sendstad ... ja, også han er en af dem, der været en stor berigelse for mig og styrket min kristne tro. Jeg er netop - igen! - igang med hans "Kristen Etik".

Omtalen til "Troens fundamenter", som du linkede til, indeholder bl.a. flg. ord (understregningerne er mine):

Denne dogmatik vil bidrage til en opklaring vedrørende kirkens tro og dens grundlag.
Den ønsker at gå ned til fundamenterne for troen, til troens virkelighedsteoretiske (ontologiske) forudsætninger, til det Den Hellige Skrift lærer om Guds ord og åbenbaringen.
Herfra udfoldes de vigtigste trossandheder (dogmer) med forankring i den virkelighedsforståelse, Skriften selv repræsenterer.
De teologiske ord og begreber må have det indhold og den prægnans, Skriften selv giver dem.
Det var netop reformatorernes fornemste anliggende, da de slog fast, at skriften alene var norm og rettesnor for lære og liv.
I dette lys får også vor evangelisk-lutherske bekendelse sit indhold og sin rette tolkning.

AHA! Nu forstår jeg meget bedre den udeblevne godkendelse af hans dogmatik som pensum i den teologiske uddannelses grunddel: Det anses vist generelt ikke for at være helt acceptabelt uden videre at tro på Guds løfter i Den Hellige Skrift!

Jeg er i min salige vished om, at evangeliet virkelig er sandt, og at vi er Guds elskede børn, begyndt at føle mig i godt selskab! - nemlig blandt de udstødte og foragtede, de ikke egnede, de alternativt begavede, de barnligt ukritiske storforbrugere, forkyndere og fortolkere af Ordet og sakramenterne ..

Hav en velsignet søndag allesammen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75498 - 19/11/2006 20:17 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Anonym
Anonym

Hej

Jeg har selv læst religion på KU, og jeg kan absolut ikke anbefale Lohses Bibelleksikon til det. Det kan du ikke bruge til noget i denne sammenhæng.

Jeg har lyst til at fortælle om en af mine første timer, da jeg begyndte på studiet (jeg synes det var en morsom episode...). Underviseren skulle anbefale leksika og nævnte, at Bethesdas Boghandel var en god butik, men fortsatte så med en lille advarsel. Når man var i denne butik kunne man jo gå fejl, så han begyndte at skrive på tavlen med STORE bogstaver: "KØB IKKE LOHSE" - hvorefter han fortsatte med at sige, at "nogle indlæg er lidt uheldige - andre er direkte morsomme...."

Held og lykke med dit indkøb
Mvh. Eddie

Til toppen 
#75499 - 19/11/2006 21:14 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
Underviseren skulle anbefale leksika og nævnte, at Bethesdas Boghandel var en god butik, men fortsatte så med en lille advarsel. Når man var i denne butik kunne man jo gå fejl, så han begyndte at skrive på tavlen med STORE bogstaver: "KØB IKKE LOHSE" - hvorefter han fortsatte med at sige, at "nogle indlæg er lidt uheldige - andre er direkte morsomme...."

Tsk tsk....

Af ren nysgerrighed kunne det da være berigende, hvis jer der ikke vil anbefale Lohses Bibelleks., har lyst til at fortælle hvorfor?!

Artiklerne i dette trebindsværk er skrevet af velansete forskere og teologer fra både ind- og udland. Hvad er problemet?

/B

Til toppen 
#75500 - 19/11/2006 21:53 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Problemet er, at på KU går man åbenbart kun for at være velanset, hvis man er kritter

Til toppen 
#75501 - 19/11/2006 22:07 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
Problemet er, at på KU går man åbenbart kun for at være velanset, hvis man er kritter

Tja... det ved jeg heldigvis ikke noget om. Men jeg ved da, at Lohses store Bibelleksikon er en oversættelse af et stort amerikansk værk, med bidrag af betydelige forskere, d.e. teologer, lingvister, historikere osv.

Jeg har svært ved at forstå, hvordan man bare kan feje så mange kompetente folk af banen på den måde.

Men som jeg tidligere i dag skrev til Kristina: "Man skal høre meget, før ørerne falder af"

/B

Til toppen 
#75502 - 19/11/2006 22:29 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hej

Mit anliggende med min lille historie var ikke argumentere for at Lohses Leksikon ikke er godt som sådan. Det har jeg ikke brugt det nok til at kunne afgøre... Det kan blot ikke bruges som reference på religionsvidenskab, da det ikke vil blive anerkendt.

Mvh. Eddie

Til toppen 
#75503 - 19/11/2006 22:58 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
Hej

Mit anliggende med min lille historie var ikke argumentere for at Lohses Leksikon ikke er godt som sådan. Det har jeg ikke brugt det nok til at kunne afgøre... Det kan blot ikke bruges som reference på religionsvidenskab, da det ikke vil blive anerkendt.

Mvh. Eddie

Hej Eddie,
ok.

Men jeg syntes stadig, at det er sørgeligt.

Sov godt
/B

Til toppen 
#75504 - 20/11/2006 16:27 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
joppe
Bruger

Citat:

Tja... det ved jeg heldigvis ikke noget om. Men jeg ved da, at Lohses store Bibelleksikon er en oversættelse af et stort amerikansk værk, med bidrag af betydelige forskere, d.e. teologer, lingvister, historikere osv.

Jeg har svært ved at forstå, hvordan man bare kan feje så mange kompetente folk af banen på den måde.

Men som jeg tidligere i dag skrev til Kristina: "Man skal høre meget, før ørerne falder af"

/B

Hej

Det er i grunden meget simpelt. Hele formålet med religionsvidenskab er at undersøge religioner videnskabeligt, så objektivt som muligt og fagligt. Lohses Bibelleksikon bygger på den engelske New Bible Dictionary der er skrevet af kristne for kristne. Det er alt for omfattende at sidde og tænke kritisk diskursivt hver gang man skal slå noget op. Derfor er det bedre at bruge et bibelleksikon der ikke har en kristen diskurs.

Når man på religionsvidenskab undersøger Islam, så anerkender man heller ikke et Islam leksikon skrevet af en mullah.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#75505 - 20/11/2006 18:57 Re: Bibel-leksikon [Re: joppe]
Nissen
Bruger

Hej Joppe,
Citat:
Hej

Det er i grunden meget simpelt. Hele formålet med religionsvidenskab er at undersøge religioner videnskabeligt, så objektivt som muligt og fagligt. Lohses Bibelleksikon bygger på den engelske New Bible Dictionary der er skrevet af kristne for kristne. Det er alt for omfattende at sidde og tænke kritisk diskursivt hver gang man skal slå noget op. Derfor er det bedre at bruge et bibelleksikon der ikke har en kristen diskurs.

Når man på religionsvidenskab undersøger Islam, så anerkender man heller ikke et Islam leksikon skrevet af en mullah.

mvh.

Joppe

Jeg er ked af det, men: Sikke da noget sludder!

/B

Til toppen 
#75506 - 20/11/2006 19:09 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Brian

Citat:

/B

Hvad er noget sludder.. det hele som Joppe skriver?
Hvorfor mener du det, hvad mener du selv om sagen?

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#75507 - 21/11/2006 09:01 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
joppe
Bruger

Citat:
Hej Joppe,

/B

Har du nogen argumentation for at det er sludder, eller skal det forstås at det der går imod din personlige holdning er noget sludder?

mvh

Joppe

Til toppen 
#75508 - 21/11/2006 10:55 Re: Bibel-leksikon [Re: joppe]
Nissen
Bruger

Hej Joppe,
Citat:
Har du nogen argumentation for at det er sludder, eller skal det forstås at det der går imod din personlige holdning er noget sludder?

Selvfølgelig har jeg da argumenter :-)

1) Hvis du læser, hvad jeg har skrevet tidligere i denne tråd, får du en god fornemmelse af, hvor jeg står.

2) Du skriver tidligere:
Citat:
Hele formålet med religionsvidenskab er at undersøge religioner videnskabeligt, så objektivt som muligt og fagligt.

Det mener jeg er noget sludder. Der er ingen værdineutral videnskab - alle forskere og studerende står på et eller andet grundlag. Det være sig et kristent grundlag med bibel og bekendelse som fx. Menighedsfakultetet eller som i dette tilfælde, hvor vi snakker KU: Den ukritiske kritiske tilgang! Har jeg ikke ret i, at ingen kan hæve sig op og sige: Jeg er objektiv - det er I ikke! Et eller andet sted har vi alle sammen valgt vores grundlag at stå på - ergo, vi er alle sammen subjektivister, der stræber efter at være objektive.

3) Så skriver du også:
Citat:
Det er alt for omfattende at sidde og tænke kritisk diskursivt hver gang man skal slå noget op.

For mig at se, er det en helt forkert hermeneutisk tilgang. Jeg mener, at hvis man fx. læser NT, så må ens tilgang i første omgang være positiv. Man må have en åben tilgang til teksten, for først derefter at kunne konkludere, at noget i teksten ikke stemmer. Den anden tilgang, at man skal møde teksten kritisk, at alt pr. definition er falsk indtil teskten selv har bevist det modsatte - det mener jeg er en helt forkert måde at gå til sagen på.

4) Så spørger du mig, om jeg har argumenter for min holdning, eller om jeg bare syntes, at det er noget sludder, fordi det ikke stemmer ovens med min mening. Helt ærligt! Er det ikke snarere modsat (nu taler jeg ikke om dig personligt): Hvis man på forhånd har udelukket en stor del af sit fags litteratur fordi, det evt. er skrevet af kristne - har man så ikke selv bevist, at man kun gider læse det, der bekræfter ens eget forudvalgte ståsted? Er der så ikke tale om selvbekræftende læsning? For mit eget vedkommende kan jeg sige, at jeg læser mange bøger af folk, jeg er dybt uenige med. Gad vide om jeg ikke kunne lære noget alligevel! Tænk engang, hvis jeg som teologistuderende valgte alt det litteratur fra, som var skrevet ud fra en kritisk tilgang - ville det ikke netop være ekstremt ensporet og selvbekræftende?

5) Og så til det konkrete eksempel. Jeg mener, at det taler helt helt for sig selv. Hvis man fejer Lohses Store Bibelleksikon af banen, med de begrundelser, som er kommet på banen i denne tråd, så mener jeg man begår en fejl. Fair nok, hvis man ikke er enig i alle artikler - det er jeg da heller ikke, når jeg læser i Gads fx. Men jeg kan da ikke tillade mig at sætte 200 teologer, historikere, forskere og andet godtfolk på porten blot med bemærkningen: "Det er skrevet af kristne til kristne" - det er for tamt. Og for mig at se, er det fordi, at man har valgt sit videnskabelige udgangspunkt, og så lukker man døren ind til selskabet, for alle, der ikke er enig i ståstedet.

Nå, det var nok om det.

Med ønsket om en god dag
/B

Til toppen 
#75509 - 21/11/2006 13:50 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Anonym
Anonym

Gads Bibelleksikon er en super investering! Som du ikke ville blive ked af at bruge penge på!

Tag det som et godt råd fra en teologi stud.!
Og til det almene er LademannŽs godt også!

Nogle ville sværge til Lohses biblelex, men det er lidt dyrere og faktisk mener jeg at Gads er mere direkte og konkret!

Til selve bibel læsning er "kommentare" gode at have ved siden af, eller en studiebibel!

mvh stud.theol Lars

Til toppen 
#75510 - 21/11/2006 13:54 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Anonym
Anonym

Så skal det absolut ikke være Lohses!

Gads er rigtigt godt! og har somregel det du skal bruge af information! Hvis du vil have mere kan jeg henvise dig til engelske leksikoner også!

mvh Lars

Til toppen 
#75511 - 21/11/2006 14:00 Re: Bibel-leksikon [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg tilslutter mig Joppe her!

Politikens er også udemærket, og jeg er sikker på den nok skal dække det meste af et Revid studie!
Som teolog er Gads måske mere relevant! og Gads lidt mere fyldig! Men politikens er ikke ringe! så kan de spare de penge og købe politikens religionsleksikon også!

Så det er op til selvvurdering!

Til toppen 
#75512 - 21/11/2006 14:02 Re: Bibel-leksikon [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jeg er ikke forbløffet over det!

Lohes indhold som Joppe skriver er af kristenside til kristne!
Den ville passe godt til studie og celle grupper i kristne huse og missionshuse
Imu etc etc!

Men synes ikke den er brugbar på et Religions/Teologisk studie!

mvh Lars

Til toppen 
#75513 - 21/11/2006 15:22 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
joppe
Bruger

Citat:
Hej Joppe,

Selvfølgelig har jeg da argumenter :-)

1) Hvis du læser, hvad jeg har skrevet tidligere i denne tråd, får du en god fornemmelse af, hvor jeg står.

2) Du skriver tidligere:
Citat:
Hele formålet med religionsvidenskab er at undersøge religioner videnskabeligt, så objektivt som muligt og fagligt.

Det mener jeg er noget sludder. Der er ingen værdineutral videnskab - alle forskere og studerende står på et eller andet grundlag. Det være sig et kristent grundlag med bibel og bekendelse som fx. Menighedsfakultetet eller som i dette tilfælde, hvor vi snakker KU: Den ukritiske kritiske tilgang! Har jeg ikke ret i, at ingen kan hæve sig op og sige: Jeg er objektiv - det er I ikke! Et eller andet sted har vi alle sammen valgt vores grundlag at stå på - ergo, vi er alle sammen subjektivister, der stræber efter at være objektive.

Selvfølgeligt er der ingen der kan være helt objektiv. Men der er stadigvæk en stor og afgørende forskel på at bestræbe sig på at være objektiv og at tage stærkt subjektive holdninger som gode varer. Lohses bibelleksikon profilerer sig ligefrem til at være subjektivt kristen. Skrevet af kristne med et kristen syn på bibelen. Andre bibelleksikon bestræber sig på at være så objektive som muligt. Hvad tror du selv et studie der prøver at undersøge bibelen så objektivt som muligt vil forestrække?
Citat:

3) Så skriver du også:
Citat:
Det er alt for omfattende at sidde og tænke kritisk diskursivt hver gang man skal slå noget op.

For mig at se, er det en helt forkert hermeneutisk tilgang. Jeg mener, at hvis man fx. læser NT, så må ens tilgang i første omgang være positiv. Man må have en åben tilgang til teksten, for først derefter at kunne konkludere, at noget i teksten ikke stemmer. Den anden tilgang, at man skal møde teksten kritisk, at alt pr. definition er falsk indtil teskten selv har bevist det modsatte - det mener jeg er en helt forkert måde at gå til sagen på.

Der er vi så uenige. Jeg mener ikke man skal forpligte sig til at se NT positivt, lige så lidt som jeg mener man skal forpligte sig til at se det negativt. Man skal se det så objektivt som muligt. Man skal se det udfra og neutralt i den tid og det sted den er skrevet, ikke udfra hvad 200 teologers tror om teksten.

Citat:

4) Så spørger du mig, om jeg har argumenter for min holdning, eller om jeg bare syntes, at det er noget sludder, fordi det ikke stemmer ovens med min mening. Helt ærligt! Er det ikke snarere modsat (nu taler jeg ikke om dig personligt): Hvis man på forhånd har udelukket en stor del af sit fags litteratur fordi, det evt. er skrevet af kristne - har man så ikke selv bevist, at man kun gider læse det, der bekræfter ens eget forudvalgte ståsted? Er der så ikke tale om selvbekræftende læsning? For mit eget vedkommende kan jeg sige, at jeg læser mange bøger af folk, jeg er dybt uenige med. Gad vide om jeg ikke kunne lære noget alligevel! Tænk engang, hvis jeg som teologistuderende valgte alt det litteratur fra, som var skrevet ud fra en kritisk tilgang - ville det ikke netop være ekstremt ensporet og selvbekræftende?

Det er ikke forfatternes religion der ligger til grund for at den ikke kan bruges videnskabeligt. Det er det at forfatterne lader sin tro styre deres forfatterskab der gør at den ikke egner sig til videnskabelige studier.

Jeg fornemmer at du har en stærk dualistisk tilgang til det. Enten ser man det positivt eller negativt. At være kristisk er ikke det samme som at se det negativt. Det betyder blot at man er åben for andre forklaringer.

Citat:

5) Og så til det konkrete eksempel. Jeg mener, at det taler helt helt for sig selv. Hvis man fejer Lohses Store Bibelleksikon af banen, med de begrundelser, som er kommet på banen i denne tråd, så mener jeg man begår en fejl. Fair nok, hvis man ikke er enig i alle artikler - det er jeg da heller ikke, når jeg læser i Gads fx. Men jeg kan da ikke tillade mig at sætte 200 teologer, historikere, forskere og andet godtfolk på porten blot med bemærkningen: "Det er skrevet af kristne til kristne" - det er for tamt. Og for mig at se, er det fordi, at man har valgt sit videnskabelige udgangspunkt, og så lukker man døren ind til selskabet, for alle, der ikke er enig i ståstedet.

Nå, det var nok om det.

Med ønsket om en god dag
/B

Det er for mig helt underordnet hvem der har skrevet Lohses bibelleksikon. Faktum er at den har en stærk kristen diskurs og at formålet med bogen entydligt er at forklare, forsvare og forstærke kristendommen. Det er også helt i orden, hvis ens opgave er at styrke sin og andres kristne tro. Men når man på det religionsvidenskabelige studie undersøger bibelen i historisk, kulturel, filologisk og socialt syn, så nytter det ikke noget at bruge en bog hvor alt peger i en kristen retning.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#75514 - 21/11/2006 15:34 Re: Bibel-leksikon [Re: Jakob Schneider]
Anonym
Anonym

Som så meget andet er det nok en god idé at bruge min. to bibelleksika. Jeg kan i øvrigt ikke helt forstå at det skulle være et problem at referere til Lohses bibelleksikon. Måske jeg er lidt enfoldig, men man skal vel slet ikke bruge leksika som centrale referencer. Leksika er kun til at få et overblik over emnet og til at pege mod andre referencer.

Til toppen 
#75515 - 21/11/2006 16:35 Re: Bibel-leksikon [Re: joppe]
Nissen
Bruger

Hej Joppe,
det er jo ret tydeligt, hvor vi er uenige - og det kan vi sagtens få en lang snak om. Jeg vil dog prøve at begrænse mig.

Citat:
Selvfølgeligt er der ingen der kan være helt objektiv. Men der er stadigvæk en stor og afgørende forskel på at bestræbe sig på at være objektiv og at tage stærkt subjektive holdninger som gode varer. Lohses bibelleksikon profilerer sig ligefrem til at være subjektivt kristen. Skrevet af kristne med et kristen syn på bibelen. Andre bibelleksikon bestræber sig på at være så objektive som muligt. Hvad tror du selv et studie der prøver at undersøge bibelen så objektivt som muligt vil forestrække?

Så du mener altså, at Lohses Bibelleksikon er "stærkt subjektiv"? - konsekvensen er så, at de forskere osv. der har skrevet artiklerne også er "stærkt subjektive" - og dermed har du vel underkendt deres kredibilitet som seriøse forskere eller hva'?

Vil du ikke lige for en god ordens skyld dokumentere, at Lohses Bibelleks. profilerer sig på at være "subjektiv kristent".

Dit sidste spørgsmål er for mig at se enkelt at svare på: Et studie der har til hensigt at undersøge Bibelen så objektivt som muligt, vil da altid forsøge at hente så mange referencer ind som muligt! Jeg - som kristen med et konservativt bibelsyn - læser da også litteratur, opslagsværker osv. med et andet bibelsyn og udgangspunkt. Hører det ikke med til at være bare en lille smule videnskabelig? Det mener jeg, at det gør!

Citat:
Der er vi så uenige. Jeg mener ikke man skal forpligte sig til at se NT positivt, lige så lidt som jeg mener man skal forpligte sig til at se det negativt. Man skal se det så objektivt som muligt. Man skal se det udfra og neutralt i den tid og det sted den er skrevet, ikke udfra hvad 200 teologers tror om teksten.

Al den tale om objektivitet... det giver jeg altså ikke meget for! Hvis du fx. en dag finder en gammel papyrusrulle i din baghave og du begynder at undersøge den, så vil en god historisk arbejdsmetode være, at du møder teksten med en positiv forforståelse: Teksten har noget sandt at sige - i hvert fald indtil andet er bevist! Jeg mener faktisk, at det er netop her, at den såkaldte københavnerskole går galt i byen... men det er en helt anden debat!

Citat:
Det er ikke forfatternes religion der ligger til grund for at den ikke kan bruges videnskabeligt. Det er det at forfatterne lader sin tro styre deres forfatterskab der gør at den ikke egner sig til videnskabelige studier.

Hvis det er tilfældet, så vil jeg bare have lov til højlydt at undre mig over, hvordan disse forfattere så overhovedet kan gøre sig fortjent til doktorgrader, professorater osv.??

Vil du ikke venligst bringe dokumentation for, at - skal vi sige bare 3 - af forfatterne i Lohses Store Bibelleksikon lader sig styre af deres tro?

Citat:
Faktum er at den har en stærk kristen diskurs og at formålet med bogen entydligt er at forklare, forsvare og forstærke kristendommen. Det er også helt i orden, hvis ens opgave er at styrke sin og andres kristne tro. Men når man på det religionsvidenskabelige studie undersøger bibelen i historisk, kulturel, filologisk og socialt syn, så nytter det ikke noget at bruge en bog hvor alt peger i en kristen retning.

På mig virker det som om, at man på forhånd fravælger et leksikon fra Lohses Forlag fordi "alt peger i en kristen retning". Det kan vi jo sandelig ikke ha'!

Men det er så omvendt ikke noget nyt, at man fravælger alt det, som ikke lige passer ind i ens eget system. Men hov - det er vel det, som vi kristne plejer at få skudt i skoen....

Nå - sorry. Det blev langt alligevel.

God aften. Lad os for dansk fodbolds skyld håbe, at FCK i aften giver Benfica bøllebank.

/B

Til toppen 
#75516 - 21/11/2006 16:38 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Lars,
Citat:
Lohes indhold som Joppe skriver er af kristenside til kristne!
Den ville passe godt til studie og celle grupper i kristne huse og missionshuse
Imu etc etc!

I så fald kan du evt. hjælpe Joppe med at bringe dokumentation herfor!

Se evt. mit indlæg til Joppe for et par minutter siden.

Mvh
Brian

Til toppen 
#75517 - 21/11/2006 17:10 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Credo
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Jeg forstår ikke helt det hysteriske ideal om objektivitet.

Revid - skal undersøge religioner på videnskabelig basis, og går åbenbart ifølge Joppe direkte til det mere eller mindre tekstkritiske - (totalt subjektive) hjørne for at undersøge religionen "udefra".

Svarer det til for at komme med nogle eksempler:

Jeg gerne ville lære at læse, men nægter at lære alfabetet, fordi nogle lærere udmærket kan fortælle mig hvordan det lyder.

Eller:

Ringer jeg til en elektriker for at få et objektivt skøn på noget tømrerarbejde jeg skal have udført?

Skal man lære om en religion, så gå til religionens tilhængere, kun der kan man vel få syn for sagen (indefra).
Det er for simpelt at læse hvad andre har skrevet (subjektivt) om en given religion og så derefter påstå at være objektiv.

Jeg tror!
Credo

Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!

Til toppen 
#75518 - 21/11/2006 18:20 Re: Bibel-leksikon [Re: Credo]
Nissen
Bruger

Hej Credo,
og et stort velkommen til Cafeen!

Dit indlæg her var ikke til mig, vel?

God aften
/B

Til toppen 
#75519 - 21/11/2006 21:04 Re: Bibel-leksikon [Re: Credo]
Credo
Bruger

Hej Brian - Tak for velkomsten!

Jeg ramte vist forkert med placeringen, så det ser ud til at det er et svar til dig, beklager jeg er nybegynder her

Nej det var ikke til dig, men til den idealistiske pseudo-objektivisme, kan man mon sige sådan??

Nej, joke! Det var bare et forsøg på at sige min mening om det ideologisk-objektivt at forsøge at forstå en religions væsen, og det selvsagt uden at tage religionens præmisser til indtægt, så bliver det en slags videnskab uden at være det, for troens væsen, og det gælder enhver "højere" religion kan ikke videskabeligt udgrundes, med mindre (måske) det foregår på troens præmisser.

Lad os kalde det et par opvarmnings-indlæg - indtil jeg lige lærer at trykke det rigtige sted

Jeg tror!
Credo

Transformation to immortality is at hand, returning to the original purpose of creation!

Til toppen 
#75520 - 21/11/2006 22:58 Re: Bibel-leksikon [Re: Credo]
Nissen
Bruger

Hej Credo,

Citat:
Lad os kalde det et par opvarmnings-indlæg - indtil jeg lige lærer at trykke det rigtige sted

No problemo amigo...

/B

Til toppen 
#75521 - 22/11/2006 08:27 Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Nissen]
joppe
Bruger

Hej.
Lad mig skære det ud i pap i et eksempel.

Lad os sige at du intet ved om fodbold. Du beslutter dig for at undersøge sagen for at finde ud af fodboldens historie, hvilke hold der findes og hvilke hold der er gode og hvilke hold der klarer sig mindre godt.

Du går ud og køber to bøger. De ene er skrevet af Flemming Østergård og den anden af Ståle Solbakken. Du synes de er rigtigt gode bøger. Forfatterne ved jo rigtigt meget om fodbold. Din konklusion bliver at der findes et rigtigt fodboldshold i hele verden der hedder FC København og at det er det bedste hold i hele verden. At Flemming Østergaard er direktør for holdet og Ståle Solbakken er holdets træner synes du er fint nok, da ingen kan fornægte at de ved rigtigt meget om fodbold.

Så en skønne dag kommer der en person der også er begyndt at undersøge fodboldshistorien. Han har valgt at ikke bruge de bøger du har valgt, men vælger at bruge bøger skrevne af folk der ikke er tilknyttet et fodboldshold. Han begynder snakke om hold som Manchester United, Milan, Juventus, Arsenal og Bayern München. Du synes det han siger er noget sludder og at han har valgt Flemming Østergaard og Ståle Solbakkens bøger fra fordi de ikke passer ind i hans system.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#75522 - 22/11/2006 09:07 Dokumentation efterlyses stadig! [Re: joppe]
Nissen
Bruger

Citat:
Hej.
Lad mig skære det ud i pap i et eksempel.

Lad os sige at du intet ved om fodbold. Du beslutter dig for at undersøge sagen for at finde ud af fodboldens historie, hvilke hold der findes og hvilke hold der er gode og hvilke hold der klarer sig mindre godt.

Du går ud og køber to bøger. De ene er skrevet af Flemming Østergård og den anden af Ståle Solbakken. Du synes de er rigtigt gode bøger. Forfatterne ved jo rigtigt meget om fodbold. Din konklusion bliver at der findes et rigtigt fodboldshold i hele verden der hedder FC København og at det er det bedste hold i hele verden. At Flemming Østergaard er direktør for holdet og Ståle Solbakken er holdets træner synes du er fint nok, da ingen kan fornægte at de ved rigtigt meget om fodbold.

Så en skønne dag kommer der en person der også er begyndt at undersøge fodboldshistorien. Han har valgt at ikke bruge de bøger du har valgt, men vælger at bruge bøger skrevne af folk der ikke er tilknyttet et fodboldshold. Han begynder snakke om hold som Manchester United, Milan, Juventus, Arsenal og Bayern München. Du synes det han siger er noget sludder og at han har valgt Flemming Østergaard og Ståle Solbakkens bøger fra fordi de ikke passer ind i hans system.

mvh.

Joppe

Det er da en mægtig fin analogi (selvom den ikke holder en halv meter!) - men har du ikke lyst til at bringe den dokumentation, jeg spørger dig om i mit forrige indlæg?

På forhånd tak
Mvh
Brian

Til toppen 
#75523 - 23/11/2006 00:00 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Joppe. Selv om du skærer ud i pap, kan jeg ikke helt følge dig.

Jeg tager et nyt stykke pap og skærer ud på en anden måde:

Lad os sige at du intet ved om sport.
Du beslutter dig for at undersøge sagen for at finde ud af sportens historie, hvilke sportsgrene, der findes.

Du går ud og køber en bog om hver sportsgren. Bøgerne er skrevet af hver sin forfatter, som dyrker hver sin sportsgren. Du synes de er gode og interessante. Forfatterne ved jo rigtigt meget om de respektive sportsgrene, som de skriver om.

Så en skønne dag kommer der en person der også er begyndt at undersøge sportens historie.

Han har valgt at ikke bruge de bøger du har valgt, men vælger at bruge bøger skrevne af folk der slet ikke dyrker sport.

De bøger læser du også, men synes ikke de er særlig interessante og kan ikke rigtig bruge dem til noget, da forfatterne ikke har personlig erfaring og indsigt i det, de skriver om. ..

Forstår du hvor jeg vil hen med min omskrivning?

Lad mig tilføje Grundvigs gode ord:

"Og han har aldrig levet
som klog på det er blevet
han først ej havde kær."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75524 - 23/11/2006 10:43 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
joppe
Bruger

Hej

Jeg kan tolke dit eksempel på to måder:

1. Du mener at folk der har skrevet Gads Bibelleksikon, Politikens Bibelleksikon og andre ikke-konfessionelle bibelleksikon ikke ved noget om kristendom.

2. Man kan kun vide noget om bibelen om man selv er kristen.

Hvilken er det du mener?

mvh.

Joppe

Til toppen 
#75525 - 23/11/2006 10:45 Re: Dokumentation efterlyses stadig! [Re: Nissen]
joppe
Bruger

Hej

Jeg har kontaktet Lohses Forlag og bedt dem om en redogørelse for hvilke kriterier de bruger når de beslutter at udgive en bog. Fra div. hjemmesider kan jeg læse at de er et kristent forlag der udgiver kristne bøger. Men jeg vil hellere høre det direkte fra dem.

Lige så snart jeg får et svar, vil jeg dokumentere det.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#75526 - 23/11/2006 11:26 Re: Dokumentation efterlyses stadig! [Re: joppe]
Nissen
Bruger

Citat:
Hej

Jeg har kontaktet Lohses Forlag og bedt dem om en redogørelse for hvilke kriterier de bruger når de beslutter at udgive en bog. Fra div. hjemmesider kan jeg læse at de er et kristent forlag der udgiver kristne bøger. Men jeg vil hellere høre det direkte fra dem.

Lige så snart jeg får et svar, vil jeg dokumentere det.

mvh.

Joppe

Hej Joppe,
det lyder da interessant. Det glæder jeg mig til.

MEN - jeg vil nu stadig gerne have /B du svarer på de spørgsmål jeg stiller konkret til dig. Du har fremsat en række påstande, der fejer Lohses Store Bibelleksikon af banen. Det bliver lidt luftigt, så derfor efterlyser jeg konkret dokumentation for dine påstande.

Foreløbig svæver det i luften.

God dag, Joppe
Mvh
Brian

Til toppen 
#75527 - 23/11/2006 11:28 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hej Kristina,
jeg er desværre heller ikke helt med dig her.

God dag
Mvh
/B

Til toppen 
#75528 - 23/11/2006 11:52 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg vil godt lige have Liverpool med på den listen

Til toppen 
#75529 - 23/11/2006 11:56 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Er det dit argument for at Lohses ikke kritiske, men trosbaceret opstående skulle kunne bruges til et muligt objektivt og kritisk studie?

Så fordi fx Gads ikke er konfessionelt, så har de ingen anelse, og derfor bør man vælge Lohse, fordi kun kristne kan skrive om kristent?

Mvh Lars

Til toppen 
#75530 - 23/11/2006 12:11 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hej Brian,

Jamen jeg synes nu ikke det er så svært eller stort at redegøre for.

Min erfaring med Lohses og de jeg har studeret den sammen med i missionshuse var alle ene om at dens mål var den almindelige kristne troende, med tros-opbygning/forkyndelse implicit!
Det gør ikke Lohses til et dårligt værk, men det gør Lohses til et mindre brugeligt værk for en Revidér og en Teolog når der skal arbejdes med emner i kritisk og objektiv belysning!

Fx i modsætning indeholder Gads bibelkritisk matriale, det mener jeg ikke Lohses gør! Det er for mig en kæmpe forskel i tilgang og troværdighed i værkerts middel og mål!

Gads Leksikon henvender sig fx i høj grad til studiebrug, men kan da også bruges af menigmand,... Det gør at Gads studiemæssige "aim" bliver den bedst i mine øjne!
Politikens er også udemærket, noget mindre og mindre fyldig, men den dækker dog alligevel det meste, og har også den studiemæssige "aim"

og når jeg siger "studiemæssige" så mener jeg "uddannelses og forskningsmæssigt"

Lohses Store Bibelværk, er uden tvivl en vigtig hjørnesten og fane, hos mange studiegrupper og biblioteker af missionsk karakter, og den er nok ganske udemærket til disse, altså Imugrupper, private bibelæsegrupper, Cellegrupper og til husbehov for en missionsk familie!

Mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#75531 - 23/11/2006 12:36 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Nissen
Bruger

Kære Lars,
tak for dit svar - desværre må jeg konstatere, at du ikke skriver noget, der ikke er sagt før i denne tråd.

Jeg har stillet nogle konkrete spørgsmål til Joppe - og nu også til dig - om at dokumentere jeres påstande. Det svæver foreløbig frit i luften, om I kan gøre det....

Mvh - snart cand.theol
Brian

Til toppen 
#75532 - 23/11/2006 12:54 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian
Citat:
jeg er desværre heller ikke helt med dig her.

ØV! Underligt! Jeg har gjort mig sådan en umage, og jeg kan da sagtens forstå det!

Nå.
Det var en ommer kan jeg se.
Jeg prøver uden alle de underlige allegorier, som Lars inspirerede mig til ..

Altså: hvis jeg vil vide noget om fodbold (læs: Bibelen) så vil jeg hellere spørge en engageret landsholdsspiller (læs: en erfaren kristen) end én, der aldrig selv har været på banen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75533 - 23/11/2006 13:13 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hej Kristina,
Citat:
Altså: hvis jeg vil vide noget om fodbold (læs: Bibelen) så vil jeg hellere spørge en engageret landsholdsspiller (læs: en erfaren kristen) end én, der aldrig selv har været på banen ...

Jow... men man kan nu sagtens vide en masse godt og rigtigt om kristendommen, mellemøstlig historie og kultur, filologi osv. - og være en seriøs forsker uden nødvendigvis selv at være en kristen.

Capis!

/B

Til toppen 
#75534 - 23/11/2006 13:15 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars
Citat:
Er det dit argument for at Lohses ikke kritiske, men trosbaceret opstående skulle kunne bruges til et muligt objektivt og kritisk studie?

Ja! Helt bestemt!
Der er masser af muligheder for at forholde sig kritisk til hvad som helst!
Hvis jeg skal være kritisk, vil jeg helst være førstehåndskritiker!

Desuden kan jeg ikke se, at Lohses fører sig konfessionelt frem - det er sagligt forklarende på grænsen til det støvede ...

Citat:
Så fordi fx Gads ikke er konfessionelt, så har de ingen anelse, og derfor bør man vælge Lohse, fordi kun kristne kan skrive om kristent?

Jeg synes helt klart, at kristne er bedre til at undervise i kristendom end ikke-troende - lige som en bager er bedre til at undervise i bagning end automekanikeren.

Men man skal naturligvis have så mange leksika som muligt.
Også Lundes det norske, og Gads - og Politikens - og Lademanns - og også Bibel-Ordbok fra 1934 med de 70.000 henvisninger til de kanoniske bøger ...
Plus alt det løse!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75535 - 23/11/2006 15:03 Re: Bibel-leksikon [Re: ]
Credo
Bruger

Hmm bekymrende at mit forsøg på en forklaring ligefrem er blevet grundlag for en signatur

Citat:
Eller ringer jeg til en elektriker for at få et objektivt skøn på noget tømrerarbejde jeg skal have udført??

-jeg vælger at tro at det er gjort i en positiv mening

Men jeg tror nu at jeg holder mig fra den slags i fremtiden

Jeg mener godt man kan vide en masse om kristendom og religion samt meget andet uden at være kristen/religiøs, men jeg mener ikke man kan udgrunde troens og religionens væsen og fundament uden at være troende. Dermed ikke sagt at troende ubetinget kan, men de har en anden forudsætning - nemlig at de tror.

Derfor, og jeg tror jeg er blevet misforstået, så mener jeg at man med fordel kan søge hvad troende "tilhængere" af en given religion subjektivt har at sige om sagen, i stedet for at gå direkte til en idealistisk pseudo-objektiv kilde der ikke har indblik i troens væsen.

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75536 - 23/11/2006 15:24 Re: Bibel-leksikon [Re: Credo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Credo - - -
Citat:
Derfor, og jeg tror jeg er blevet misforstået, så mener jeg at man med fordel kan søge hvad troende "tilhængere" af en given religion subjektivt har at sige om sagen, i stedet for at gå direkte til en idealistisk pseudo-objektiv kilde der ikke har indblik i troens væsen.

Sådan!

Lige præcis og nøjagtig det, jeg bøvlede med at skrive, uden at det skulle lykkes mig at finde de rette ord!
Alt godt fra Credo.dk!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75537 - 23/11/2006 19:02 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

Et bibleleksikon skal videregive fakta, evt informere om evt proklamtioner og problemstillinger, ikke videregive tolkning, tese eller forkyndelse eller forudindtaget oplysning! Det synes jeg bestemt at Lohses gør, og derfor vil jeg afvise den som standart værket til et studium på en uddannelse!

I et studium kunne man så holde Gads og etc opimod fx Lohses!
Men uanset hvad, Lohses sigte er vendt mod opbyggelse, ikke studium, den behandler ikke kildekritisk eller problemstillinger! Der for et nono for en stud.!

Kristne som os er bedre til at være kristne end ikke kristne!
Men kristne er ikke gode eller bedre til at være objektive og kristiske omkring os/dem selv og så er vi gode til at anklage dem som definere og tolker på vores enemærker og vi skal bestemt ikke give dem ret, argument eller ej! Gud er jo stor ik?

Citat:
Men man skal naturligvis have så mange leksika som muligt.

Her er vi så fuldt enige!

Men det er ikke alle der har penge til alle eller flere værker! og må derfor starte eller tage udgangspunkt i et værk! Og her anbefaler jeg så Gads, og Joppe Politikens.. men fælles afviser vi Lohses!
Det vil altså sige, at Lohses må være sekundær og til supp. når pengene engang rækker for den som ønsker!

Hvis man er til engelsk og tysk er der også et væld af værker!

mvh Lars

Til toppen 
#75538 - 23/11/2006 19:10 Re: Bibel-leksikon [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Min bedste Brian Nissen

Jeg synes det begynder at lyde lidt primadonna agtigt, og det synes jeg fordi du nu har oplevet 2 forskellige studerende syn på et værk. Og som gentagende har forklaret enkelthederne omkring sigtet på de forskellige værker! Og så kalder det svævende!

Lohses er efter min læste erfaring ikke henvendt som studiumlitt. på et studium, men ligger fortolkende og lærende op til en forståelse, som sikkert er ganske glimmerende kristent, men ikke kildekritisk eller problemstillende

Det gør den god til opbyggendene grupper (Imu) men diskvalificere den i et seriøst objektivt studium!

Det eneste der svæver i luften for mig er den næsten sympotomatiske forsvarstale af Lohses store bibelværk!

Jeg synes ikke det blive mere eller mindre bevidnet af diskutere eksempler og form af forfattere, så hellere en ren redaktionel snak istedet!

men det ændre ikke på at et leksikon ikke skal være forkyndende eller tolkende det skal være oplysende og faktabaseret!

Mvh Lars

Til toppen 
#75539 - 23/11/2006 19:15 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Lars,
jeg gider ikke engang at spilde min kræfter på det her - men din nye signatur siger vel ret meget om din overfladiske indstilling!

Evangelist signatur:
Citat:
På Mf sidder nissen, hvorfor sidder han dog der, når det er ovre på Au alt det fede sker! Vi vil ha gang i den etc. la la la

Tsk tsk...

-------------------------------------

Nu vil jeg så endnu engang give dig lov til at dokumentere dine - foreløbigt - luftige påstande!

Citat:
Et bibleleksikon skal videregive fakta, evt informere om evt proklamtioner og problemstillinger, ikke videregive tolkning, tese eller forkyndelse eller forudindtaget oplysning! Det synes jeg bestemt at Lohses gør

Vil du dokumentere dette - eller er det bare en påstand!?

Citat:
uanset hvad, Lohses sigte er vendt mod opbyggelse, ikke studium, den behandler ikke kildekritisk eller problemstillinger!

Vil du dokumentere dette - eller er det bare en påstand!?

Mvh
Brian

Til toppen 
#75540 - 23/11/2006 19:28 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hejsa Brian,..

Nu synes jeg selv, og flere at denne signatur var ret så underholdene, og nej den har intet med dig at gøre,....

Så pak du blot dine tsk tskŽer væk, eller vend dem mod dig selv!
For det siger mere om den indstilling end om min!...

Det var så mundhuggeriet!

Mine påstande bygger over studier og cellegrupper med udgangspunkt netop i Lohses, og under mit studium har jeg flere gange måtte opgive at bruge lohse fordi det jeg læste smagte mig meget af "kristen holdning"

Det er ikke noget der skal dokumenteres, for at være rigtigt!
Og hvis det for dig er et svævende argument at fx 2 seriøse studerende Joppe og jeg kritisere den med argumentet om form og redaktionel tilgang, og dertil at jeg og sikkert flere af vores medteologistuds ville være enige med mig, at Lohses bibelværk ikke egne sig til studium på en uddannelse, så må det jo være dig der skal dokumentere det modsatte, at den er relevant som hovedeopslagsværk på disse studier!

Jeg kunne nok snildt slå op og finde passager i Lohses som er farvede og ubrugelig i undervisnings øjemed, men jeg har faktisk kaseret den og givet den til ven for lææænge siden!

Så tag istedet dine egne luftige forsvarstaler og grund så over om du virkelig mener at man kan arbejde objektivt og kristisk med Lohses!??

Jeg har aldrig hørt en underviser her som ville bruge Lohses som værk!

Vind i sejlene....

mvh lars

Til toppen 
#75541 - 23/11/2006 19:33 Signatur. [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Evangelist.

Jeg har lige en lille bemærkning angående din nye signatur. For mig at se udtrykker den en hånlighed, som ikke hører hjemme her på siden.
Er den i øvrigt en hentydning til (Brian) Nissen?
Hvis det er, bliver det ikke bedre af det. Tværtimod.
Hvis ikke, er den stadigvæk uheldig. Og jeg vil gerne bede dig om at vælge en anden.

Mvh. ordstyreren.

PS. Tilføjelse: Vi kom til at kryds-poste, så først nu bagefter har jeg set, hvad du har skrevet til Brian. Jeg henviser dog stadig til det sidste, jeg skrev.

Ændret af AnnePande (23/11/2006 19:35)

Til toppen 
#75542 - 23/11/2006 19:40 Re: Signatur. [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Jeg ved ikke hvor du tolker Brian ind i det,... Det var blot en julesang som i den kommende juletid er ved at vinde frem herovre på Au, den er absolut ikke hånelig, den er spøgfuld, og når der er plads til ateistiske fremstød og andet i signature Synes jeg ikke den går over grænsen!

istedet ser jeg det lidt som en "ømhed" over den ironisere Mf, dog synes jeg den laver god komik med en dansk julesang fra Pyrus og satire med vores kære venner på Mf!

Så nej den er ikke hånelig, og da motivet ikke er det, så må du vel kunne overleve det

Hvorfor er det at den er uheldig? Den driver satire med Mf, mon ikke Mf kan klare det!...

Jeg fortager en ændring, så brian ikke føler sig truffet..

Men jeg synes det er lidt for meget at skulle fjerne den lige med det samme
vil gerne hører noget konkret, eller synes jeg nogen går i forsmå sko!

Når i kan tillade jer at sige at i skal omvende Pinsekristne til sandheden og etc!

mvh Lars

Til toppen 
#75543 - 23/11/2006 19:44 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Lars,
jeg undlader at kommentere dine indledende bemærkninger!

Citat:

Mine påstande bygger over studier og cellegrupper med udgangspunkt netop i Lohses, og under mit studium har jeg flere gange måtte opgive at bruge lohse fordi det jeg læste smagte mig meget af "kristen holdning"

Jeg spørger så igen om dokumentation. Det lyder jo til, at det vil være en smal sag for dig, at dokumentere dine påstande!
Tak om du vil gøre det.

Citat:
Det er ikke noget der skal dokumenteres, for at være rigtigt!

Jo, når man bare slynger påstande ud, så må man dokumentere det. Tak, om du vil gøre det!

Citat:
Og hvis det for dig er et svævende argument at fx 2 seriøse studerende Joppe og jeg kritisere den med argumentet om form og redaktionel tilgang, og dertil at jeg og sikkert flere af vores medteologistuds ville være enige med mig, at Lohses bibelværk ikke egne sig til studium på en uddannelse, så må det jo være dig der skal dokumentere det modsatte, at den er relevant som hovedeopslagsværk på disse studier!

Hov hov.. den går ikke, du! Du postulerer - jeg beder dig dokumentere. Nu skal du ikke være smart og forsøge at slippe udenom og vende bevisbyrden om. Om så du kunne komme med 1000 seriøse studerende, der støttede dig - så ville jeg stadig se dokumentation. Hvorfor er det så svært for dig at dokumentere for det du påstår? Er det fordi, at det bare er din egen subjektive mening du slynger ud?

Jeg kan konstaterer at du foreløbig kun har forsøgt at slippe udenom at skulle dokumentere dine påstande. Det er også helt ok. Men så konkluderer jeg, at der ikke var noget hold i det du sagde, og at Lohses Bibelleksikon sagtens kan bruges på teologi og religionsvidenskab.

Citat:
Jeg kunne nok snildt slå op og finde passager i Lohses som er farvede og ubrugelig i undervisnings øjemed, men jeg har faktisk kaseret den og givet den til ven for lææænge siden!

Du må gerne låne mine tre bind - og jeg skal gerne bringe dem til dig, så du har mulighed for at dokumentere!

Citat:
Så tag istedet dine egne luftige forsvarstaler og grund så over om du virkelig mener at man kan arbejde objektivt og kristisk med Lohses!??

Det eneste luft, der har været hidtil er dine løse påstande, som du ikke én eneste gang har forsøgt at dokumentere. Hvis det ikke er noget problem for dig at dokumentere, så fatter jeg simpelthen ikke, at du ikke gør det!

Citat:

Hvis du lige smutter op på Johannes Nissens kontor og banker på, så finder du den på hans hylde. Der stod den i hvert fald sidst, jeg var der!

/B

Til toppen 
#75544 - 23/11/2006 19:56 Re: Signatur. [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Mht. Brian: Fejl af mig (og ham), man kunne forstå det som: På MF sidder (Brian) Nissen... Men læg mærke til at jeg udtrykkeligt skrev hvis, dvs. det var ikke en påstand, men et spørgsmål, og det har vi fået svar på. Så der er vist ingen der føler sig truffet nu.
Det er ikke et spørgsmål om, at man ikke må være uenig med MF eller at man skal synes det er alle tiders. Det er heller ikke et spørgsmål om min overlevelse eller ej, eller nogen andens for den sags skyld, eller om at MF ikke skulle kunne klare det. Hvis der stod nogle andre navne end MF og AU - fx. moskeen / kirken - ville det være det samme. Det ville jeg også synes virkede nedladende. (Det kan "ironisering" i øvrigt også godt være). Og det ville ikke være en "ømhed" i forhold til moskeen.
Det er, som du ved, ikke forbudt at være uenig med Jesusnet, og derfor heller ikke forbudt at give udtryk for ateisme i en signatur. Det kan man godt gøre på en ikke-nedladende måde. (Lige nu kan jeg kun komme på CH, der har en henvisning til det.)
Hvem er i øvrigt "vi", der har sagt, at "vi" skal omvende pinsekristne til sandheden, og i hvilken sammenhæng?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#75545 - 23/11/2006 19:56 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hejsa Brian,..

Du må undlade at kommentere på lige hvad du vil! Og du må da også gerne kalde alt det jeg siger for luft hvis det støtter dig i noget!

Men det ændre ikke på rigtigheden af hvad jeg siger, og jeg vil til stadighed fastholde hvad jeg siger! Jeg har ikke sagt at Lohses ikke er god, men jeg har afvist den som primær kilde, og i ringegrad som studierelevant,..

Det behøver jeg ikke dokumentere eller slå op i den igen for at mene! Til det synes jeg at mine erfaringer er nok!
Et ganske fornuftigt argument er også at Gads og ikke Lohses anbefales eller rettere forventes på Au!
Må jeg så henvise dig til Else K Holt eller Aage Pillgaard om brugen af Lohses
= ren afvisning!

Du må gerne synes jeg kryber, jeg synes netop det samme om dig! Hvis du har brugt Lohses på dit studium så tager jeg hatten af for dig, hvis jeg altså gik med hat,.. Men det ændre ikke på min holdning eller indstilling eller overbevisning!

Du er velkommen til at overbringe mig Lohses værk, så skal jeg in personas vise dig hvorfor! Jeg behøver ikke låne den, jeg har haft den... Ham jeg gav den til har vist også givet den videre væk..

Så hvis du virkelig har ret i hvad du siger, så må du dokumentere dit, da du mener at vi andre ikke fatter en bjælde i vores kritik af et kristenlex som ikke arbejder med problemstillinger!

Kærligst Lars

Til toppen 
#75546 - 23/11/2006 20:02 Re: Signatur. [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Det har Kristina blandet andet gjort i en debat tråd, hvor jeg også kommenterede det!

Og derfor finder jeg det yderst "uheldigt" og faktisk dobbeltmoralsk!
Jeg er Mf kritiker det vides vist af alle, og satire må vel være på sin plads da den ikke er ondsindet! Jeg synes Jnet skulle bærer over med den, og så smile istedet...

Nu står der nisserne, mf er ikke det faktuelle navn og derfor en tolkningsag!
Ikke konkret... lad julefreden sænke sig og bær over med det!

Det kan da ikke passe at alt komik fra min side skal forudtænkes om ond..

jeg synes jeg vil have en forklaring på hvorfor man kan tillade sig at sige at man skal omvende pinsekristne til sandheden, men ikke må lave lidt ordspil med en julesang og mf?

på forhånd tak, og snart juletid

mvh Lars

Til toppen 
#75547 - 23/11/2006 20:04 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Lars, du skriver til Brian:
Citat:

Der var én, der var to, der var (måske) flere af samme observans som dig?

Men jeg synes, din kritik er så alvorlig, at den kræver en forklaring. Er det "finere" princielt at være kritisk, en end at læse hvad der står, og modsige, hvis man har seriøse argumenter, som kan påvise fejl og mangler?
Citat:

Det var da ærgerligt, for så har du misset din mulighed for at finde de pågældende passager og argumentere for. at de er farvede. Med mindre du kan låne et eksemplar af det meget omtalte leksikon et eller andet sted?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75548 - 23/11/2006 20:07 Stadig ingen dokumentation [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej Lars,
Citat:
Men det ændre ikke på rigtigheden af hvad jeg siger, og jeg vil til stadighed fastholde hvad jeg siger! Jeg har ikke sagt at Lohses ikke er god, men jeg har afvist den som primær kilde, og i ringegrad som studierelevant,..

Med fare for at gentage mig selv: Dokumentation efterlyses?

Citat:
Det behøver jeg ikke dokumentere eller slå op i den igen for at mene! Til det synes jeg at mine erfaringer er nok!
Et ganske fornuftigt argument er også at Gads og ikke Lohses anbefales eller rettere forventes på Au!

Med fare for at gentage mig selv: Dokumentation efterlyses?

Citat:
Du må gerne synes jeg kryber, jeg synes netop det samme om dig! Hvis du har brugt Lohses på dit studium så tager jeg hatten af for dig, hvis jeg altså gik med hat,.. Men det ændre ikke på min holdning eller indstilling eller overbevisning!

Jeg kryber ikke nogen steder. Jeg spørger dig om dokumentation for dine påstande. Og du kryber udenom. Det forstår jeg egentlig godt, at du gør. For det bliver svært at dokumentere det, du påstår.

Vil du dokumentere, eller vil du ikke?

Citat:
Du er velkommen til at overbringe mig Lohses værk, så skal jeg in personas vise dig hvorfor!

Det lyder dejligt. Jeg er på TF på tirsdag mellem 13 og 16 - hvor skal vi mødes? Jeg glæder mig....

Citat:
Så hvis du virkelig har ret i hvad du siger, så må du dokumentere dit, da du mener at vi andre ikke fatter en bjælde i vores kritik af et kristenlex som ikke arbejder med problemstillinger!

Her kommer så endnu en påstand fra din side. Bevisbyrden ligger hos dig...

Og så lige en note: Jeg sidder faktisk lige nu og læser lidt i bind tre af Bibelleksikon - sjovt nok, så er der en tidligere lektor ved TF, der bidrager også. ...

/B

Til toppen 
#75549 - 23/11/2006 20:13 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hejsa Kristina

At være kristisk i min optik! er at arbejde så objektivt muligt med tingene uden at lade forudindtagethed eller "religiøs-universforståelse" afgøre kildearbejde, tolkning og indhold!

Jeg husker Lohses for ikke at gøre dette, men skrive forklaringer dertil som var af kristen karakter og udelade anden holdning eller kritik!

Nu må jeg vel ud og finde et eksemplar af den moppedreng for at gøre alle glade, men helt iorden!

Joppe og Jeg er vel næppe af samme observans!
Joppe: Revider, Katolik, frimurer..
Lars: Teoler, Evangelisk, Quinist

Og så kan man vel tage med i sin tanke, at AuŽs underviser ikke anbefaler Lohses!

Super Halløjsa herfra

Mvh og alt muligt lars

Til toppen 
#75550 - 23/11/2006 20:16 Re: Signatur. [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Når i kan tillade jer at sige at i skal omvende Pinsekristne til sandheden og etc!

mvh Lars

Det her synes jeg er mega-alvorligt.

Er det MF eller JesusNet eller hvem er det, der gør det - og hvor?

Hvis du lige gider fortælle mig hvor du har set/hørt det henne - så kræver det da vist en tråd...

Til toppen 
#75551 - 23/11/2006 20:21 Re: Stadig ingen dokumentation [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hejsa igen

Jo ville da med stor fornøjelse mødes og undervise dig, kunne virkelig være fedt! super fed ide!

Du må gerne gentage dig selv, men du kunne vel istedet læse og tænke over hvad jeg siger

Og så er det jo nemt at krybe udenom og som en anden papegøje skrive "dokumenter sråååk"... "dokumenter sråååk"
Og så ikke selv ville men stædigt påstår den anden skal..

Og så kan vi sidde i hver vores borg og skyde med disse kanonkugler!

Det ændre ikke på Gads er den anbefaldede, Lohses ikke!
Makes my case the winning...

Og så er jeg personligt ligeglad med om Pave Gregorious den 2 har bidraget til den og om det var angående Crickett..Lohses forbliver efter min erfaring og studium ikke-anbefaldbar til Revid.

Hvorfor mener du så, at Lohses er bedre til Revid, og evt teo, end Gads, Politikens og etc!

Og så kan du beholde alle dine debatstils- dokumenter kommentare for dig selv,...

Og lad os så finde tilbage til en bedre tone!... Jeg forslår G-sus!

Mvh Lars

Til toppen 
#75552 - 23/11/2006 20:22 Re: Signatur. [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Mht. hvad Kristina måtte have skrevet og ikke skrevet. Det har jeg ikke noget med at gøre, og derfor har det heller ingen forbindelse til min bemærkning til dig om signaturen overhovedet. Det er ikke en holdning, man skal have for at være ordstyrer her.
I øvrigt er det heller ikke forbudt at have en mening om, hvad der er sandhed og ikke sandhed. Igen handler det om måden, man skriver det på. Man kan godt synes, at nogen tager fejl, uden at det er nedladende. Og jeg ved ikke, hvad der stod i omtalte indlæg, så det har jeg ikke rigtig noget at sige til. Hvis du har lyst, kan du jo skrive til Asbjørn om det, hvis du mener, der er grund til at klage over en eller flere ordstyrere. Det må man gerne.

Men det kan altså dårligt være dobbeltmoral, når mit indlæg om din signatur og Kristinas indlæg om pinsekristne ikke har det mindste med hinanden at gøre. Derfor kan man heller ikke stille det op på den måde, at "man kan tillade sig at sige, at man skal omvende pinsekristne til sandheden, men ikke må lave lidt ordspil med en julesang og MF". Vi ordstyrere har nu engang ikke et eller andet hemmeligt konspiratorisk regelsæt om, at man gerne må kritisere nogen, men ikke andre, eller to lister over hvem der er hvem.

Jeg har set din ændring, fint nok med den, hvad angår navneforveksling (som dog blev opklaret på anden vis), men af andre grunde synes jeg stadig, den er problematisk. Den ironiserer stadig på en måde, som jeg ikke synes fremmer en god debat.
Og det har absolut ikke på nogen måde noget personligt med dig at gøre. Så du har fuldstændig ret: Det kan ikke passe - og det passer heller ikke - at al komik fra din side bliver forudtænkt som ond. Det gør den ikke.
Man må hjertens gerne skrive en morsom, komisk, finurlig mv. signatur, men man behøver ikke at more sig på andres bekostning. Det ville heller ikke være i orden hvis en MF studerende gjorde det på AUs bekostning. Så ved du det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#75553 - 23/11/2006 20:24 Og så lad os stoppe dette udnødvendige mundhuggeri [Re: ]
Anonym
Anonym

Læs overstående

mvh Lars

Til toppen 
#75554 - 23/11/2006 20:25 Re: Signatur. [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg er ganske enig Moe,
Og netop også jeg fandt denne bemærkning underlig og direkte hånelig!

Men måske ligesom i riddertiden! One for rule for the rulers and a another for us...

Mvh Lars

Til toppen 
#75555 - 23/11/2006 20:27 Re: Signatur. [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg er ganske enig Moe,
Og netop også jeg fandt denne bemærkning underlig og direkte hånelig!

Men måske ligesom i riddertiden! One for rule for the rulers and a another for us...

Mvh Lars

Hvor stod det henne?

Til toppen 
#75556 - 23/11/2006 20:27 Re: Og så... [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Er det "unødvendigt mundhuggeri", når du beder om en forklaring på noget, og jeg så giver dig en?

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (23/11/2006 20:28)

Til toppen 
#75557 - 23/11/2006 20:30 Re: Signatur. [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Nu har jeg dog ikke set megen Jnet forsvar af angrebene på Au,...
Så hvad mener du med det?

Jeg synes der er fin sammenhæng i proklamationen over hvad ordstyrenes kan tillade sig og sige, og så os andre!

Jeg har netop tænkt mig at skrive en klage nu over det! Men jeg tvivler faktisk på at den bliver taget alvorligt! Da som oftets der bare krybes uden om!

Jeg har aldrig set Jnet tage dem selv i retter overfor brugerne!

Er der udelukkelses trussel for at beholde denne satiriske signatur??
og problematisk, hvordan?

Mvh Lars

Til toppen 
#75558 - 23/11/2006 20:34 Re: Bibel-leksikon [Re: kristina]
Credo
Bruger

Hej Kristina

Jamen så var det jo godt at jeg fik sat nogle ord sammen der "rimede"

Jeg har intet at gøre med Credo.dk! - lige så alle ved det

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75559 - 23/11/2006 20:55 Re: Signatur. [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Du er hjertelig velkommen til at skrive en klage, hvis du mener, det er berettiget. Det har enhver lov til, og hvis vi opdager, at vi har gjort nogle fejl, vil vi forsøge at rette op på dem.

Mener du at der har været angreb på AU som stred mod Netiketten, skal det selvfølgelig tages alvorligt. Men der er forskel på om man udtrykker uenighed med AU (eller andre) eller om man er nedladende. Det sidste er selvfølgelig ikke tilladt - heller ikke her. Hvis du mener, det forekommer, så tryk på ordstyrer-knappen.

Som jeg sagde før, mener jeg at signaturen er problematisk, fordi den virker nedladende.

Jeg truer ikke med noget.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#75560 - 23/11/2006 21:40 Re: her er hvad kristina skrev! [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anne - - - her er ordlyden af det famøse indlæg http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=0&Number=82743&page=&vc=1

.. som blev taget mig så ilde op af Lars og vistnok fuldstændig ødelagde resten af mit gode renomé.

Så kan du og eventuelle andre interesserede, se hvor galt jeg dog kom afsted:
-----------------------------------------------------------------------------
Citat:
Simon: Lad os stemple os kristne, stemplet "missionsk" skræmmer bare "pinsen", "oasen" og "katolerne" væk..... :joke:

kristina: Du har ret!
Det går ikke!
De skulle nødig blive bange og smutte - så kan vi jo ikke få dem omvendt!!!

God nat!
kristina

-----------------------------------------------------------------------------

Det var OVERHOVEDET ikke morsomt, viste det sig ... ... men tværtimod lige til klagekassen!
Der kan man bare se ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75561 - 23/11/2006 21:57 Re: her er hvad kristina skrev! [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina.

Nå, sådan...
- jo, det var vist bare for sjov. (Men hvis nogen fra de nævnte kirkesamfund følte sig stødt, måtte de jo sige til.)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#75562 - 23/11/2006 22:13 Re: her er hvad kristina skrev! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Citat:
Simon: Lad os stemple os kristne, stemplet "missionsk" skræmmer bare "pinsen", "oasen" og "katolerne" væk..... :joke:

kristina: Du har ret!
Det går ikke!

God nat!
kristina

Det kan faktisk godt misforstås.

Sådan er det jo tit med sarkasme og ironi på internettet.

Til toppen 
#75563 - 23/11/2006 22:43 Re: mere off topic! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe, er det virkelig sandt? Den originale udgave var endda udstyret med diverse smilier, sådan her:

- og det var bestemt hverken sarkastisk eller ironisk ment (jeg er modstander af sarkasme og ironi, både IRL og på nettet!). Det var kun en fortsættelse af en hyggesnak med Simon ...

Og forresten mener jeg faktisk helt alvorligt,, at jeg til hver en tid vil gøre hvad jeg kan for at overbevise alle andre om, at det jeg tror på, holder vand - det kan man jo godt i fredsommelig humor kalde "omvende"!

På samme måde forventer jeg, at de, der er uenige med mig, vil forsøge at overbevise mig om, at det er mig, der tager fejl, altså "omvende" mig til deres egen overbevisning!

Det er sådan set det, der er meningen med vores debatforum!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75564 - 23/11/2006 23:02 Re: mere off topic! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Ah, dine smilier var ikke med i citatet.

Kender man dig ikke kunne man dog lægge noget andet i ordet "omvende" en du gør - nemlig en disrespekt for andre menneskers udgangspunkt.

But let sleeping dogs lie.

Til toppen 
#75565 - 23/11/2006 23:27 Evangelisten sniger sig stadig udenom [Re: ]
Nissen
Bruger

Hej igen Lars,

Citat:
Jo ville da med stor fornøjelse mødes og undervise dig, kunne virkelig være fedt! super fed ide!

Tak for tilbuddet - jeg er bare ikke sikker på, at du har noget at bidrage med i den retning. Så længe du ikke kan komme med andet end påstande, så tror jeg ikke lige du egner dig til at undervise nogen overhovedet.

Citat:
Du må gerne gentage dig selv, men du kunne vel istedet læse og tænke over hvad jeg siger

Det er lidt svært at tænke over hvad du siger, da du ikke er kommet med et eneste argument overhovedet.

Citat:
Og så er det jo nemt at krybe udenom og som en anden papegøje skrive "dokumenter sråååk"... "dokumenter sråååk"

Nu har jeg ikke læst de andre svar i denne tråd endnu - der er kommet 16 stk mens jeg har set bold i tv. Men der er kun én, der stædigt nægter at komme med dokumentation for sine påstande: Dig! Som jeg ser det, så spiller du fallit...

Citat:
Det ændre ikke på Gads er den anbefaldede, Lohses ikke!
Makes my case the winning...

Jeg er ked af det, men din case har ikke gjort andet end at spille total fallit! Du har total nægtet at dokumentere noget som helst. Jeg har kun forsøgt at holde dig fast på, at du skal dokumentere, hvad du postulerer - det har du nægtet. Min konklusion er, at det er fordi, at du er på tynd is - du kan ganske enkelt ikke dokumentere noget som helst. Det har jeg vidst hele tiden - netop derfor, har jeg holdt dig fast på at dokumentere.

Citat:
Og så kan du beholde alle dine debatstils- dokumenter kommentare for dig selv,...

Kan du da ikke indse, at du ikke kan sidde og påstå dit og dat - men ALDRIG dokumentere noget som helst? Det er da så tydeligt fallit...

Min konklusion er: Du har en dårlig sag - derfor sniger du udenom.

/B

Ændret af Brian Nissen (23/11/2006 23:34)

Til toppen 
#75566 - 24/11/2006 00:23 Re: Evangelisten sniger sig stadig udenom [Re: Nissen]
Pia12
Bruger

Reg.: 03/11/2005
Sted: Tarm
Nu må i undskylde jeg blander mig.

Jeg syntes ikke du Brian snakker om dukomentere hele tiden. jeg syntes sådan set at dukomenter kan være fuldstendig lige gyldig her.

Da det åbenbaret også er underviser der siger Den store bibel leksikon ikke er anbefalsværdig. og ikke kan bruges af de studerne til det det skal bruges til.

Jeg mener helt bestemt også at selv jeg har fattet hvad Evangelisten mener, og hvorfor han og de andre studerne ikke kan bruge Loses leksikon.

Det er da i hvertefælde skåret så meget ud i pap at selv jeg har fattet det.

Jeg har selv loses leksikon og er meget glad for min, bare til en orinterig, men jeg bruger også kun min når jeg studere Bibelen.

ja undskyld jeg blandede mig.

Pia Nielsen

Guds nåde og fred være med dig

Til toppen 
#75567 - 24/11/2006 01:08 Re: Evangelisten sniger sig stadig udenom [Re: Pia12]
Nissen
Bruger

Hej Pia,
du må da gerne blande dig - det er sikkert vand på Evangelistens mølle. Problemet er bare, at det han siger ikke er rigtigt. Dit indlæg viser faktisk, hvor tragisk det er: Han har haft held til at overbevise dig om, at Lohses Store Bibelleksikon ikke er objektivt, og ikke kan bruges til seriøse studier.

Det er simpelthen noget sludder! Og jeg har forklaret tidligere i denne tråd, hvorfor det er noget sludder. Evangelisten derimod har IKKE dokumenteret, hvorfor han mener, at det ikke kan bruges. Han har udelukkende kommet med løse kommentarer - såsom "det anbefales ikke på TF". Det er desværre også noget sludder - ja, ikke nok med det. Det er også løgn!

Jeg har tidligere skrevet, at bl.a. Johannes Nissen, som er lektor i Ny Testamente på det teologiske fakultet i Århus har værket stående på sin hylde. Ikke nok med det, jeg ved desuden, at Johannes Nissen har anbefalet værket i en forelæsning.

Min konklusion er: Det er fis og luftkasteller, det som Evangelisten skriver. Det ville klæde ham at kunne dokumentere, det han påstår. Og det trist - og vel også lidt tragisk - at du bliver overbevist af ham. Endda til trods for, at han ikke har givet nogen dokumentation for sine påstande. Det nærmeste vi kommer en dokumentation fra hans side er: "Jeg kunne godt - men jeg har givet det væk". Er det da ikke ynkeligt?

At Evangelisten så ovenikøbet kommer anstigende med sine nedladende bemærkninger om andre debatører, gør ikke sagen bedre. Og slet ikke, når han desuden tilbyder sin undervisning. Helt ærligt? Hvem gider undervises af en stud.theol, der er på sine aller første år på studiet; end ikke er færdig med sine sprogstudier; ikke formår at argumentere for sine påstande; kun har foragt tilovers for andre end TF i Århus?

Tak for kaffe, siger jeg bare!

Jeg er klar over, at det ikke er et argument at henvise til, at "jeg ved, at Johannes Nissen har anbefalet værket". Men i denne sammenhæng må den påstand jo tillægges nøjagtig samme værdi og videnskabelig kredibilitet, som alle Evangelistens luftkasteller!

Så buttom line: Jeg mangler stadig at se dokumentation for, hvordan man kan forkaste over 200 forskere, teologer, filologer, historikere osv. med doktorgrader, phd.grader - mange mange års undervisningserfaring fra store universiteter i mange forskellige lande - BLOT med en bemærkninger som:

Citat:
Et bibleleksikon skal videregive fakta, evt informere om evt proklamtioner og problemstillinger, ikke videregive tolkning, tese eller forkyndelse eller forudindtaget oplysning! Det synes jeg bestemt at Lohses gør,

og
Citat:
Men uanset hvad, Lohses sigte er vendt mod opbyggelse, ikke studium, den behandler ikke kildekritisk eller problemstillinger!

og
Citat:

og
Citat:
Jeg kunne nok snildt slå op og finde passager i Lohses som er farvede og ubrugelig i undervisnings øjemed

og
Citat:
At være kristisk i min optik! er at arbejde så objektivt muligt med tingene uden at lade forudindtagethed eller "religiøs-universforståelse" afgøre kildearbejde, tolkning og indhold!

Jeg husker Lohses for ikke at gøre dette

og
Citat:
Og så kan man vel tage med i sin tanke, at AuŽs underviser ikke anbefaler Lohses!

nogen gør så åbenbart alligevel - det er faktisk mit gæt, at Morgen Hørning Jensen også bruger det.

Nå, men det næste bliver vel, at jeg skal slå op på en tilfældig artikel i Lohses Store Bibelleksikon, for at vise, at den arbejder med problemstillinger - og ikke bare er kristen forkyndelse. Det er simpelthen så ualmindelig arrogant at sidder der på sin lille pind i et sproglokale med Dan Enok Sørensen, og så afvise store udenlandske kanoner som "ikke brugbar".

Nå, der kommer sikkert ikke nogen dokumentation fra Evangelist alligevel - så jeg kan vel ligeså godt stoppe dette indlæg her.

/B

Til toppen 
#75568 - 24/11/2006 12:24 Brian Nisse nspiller smart [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hej Brian,..

Jo, det vides at jeg er i yderst god stand til at undervise:)

Nå, men Brian, My Case var angående relevant leksikon til Revid studiet, og så i baghånden derefter i samme snor Teo.

Du min kære Brian har netop ej heller argumenteret, men blot til trægsomhed bedt om dokumentation, og den vil jeg med glæde give, og har til debatten sagt at jeg skal genfinde et eksemplar af Lohses så skrifteligt citat kan vises!
Men det gør ikke min proklamation forkert, fordi du ikke mener jeg dokumentere, det gør ikke min proklamation forkert fordi du er tilhænger af Lohses og det gør ikke min proklamation forkert når Au anbefaler Gads og ikke Lohses.. Dette anbefalings emne, er et glimmerende argument, og jeg er ej den eneste der har bevidnet at uddannelsesstederne ikke ønsker brug af Lohses

Jeg skrev frit efter min personlig erfaring med Lohses, og dertil hvad der alment ment her på Au om samme værk, og dertil hvad jeg har fået bekræftelse i fra ikke studs.
Og det er også argument.. personlig konklusion! Og gør mig stand til at anbefale eller advare!...

Jeg bedte dig argumentere selv hvorfor jeg så tog fejl, og hvorfor Lohses er et must på Revid, og evt Teo! Det har du ikke gjort,.. Ergo,... Er det fra din side en hyklerisk tilgang som ikke rigtigt bliver en debat, selvom debatten sagtens kunne være fed nok i sig selv, men bliver en til stadighed trætsom mundhugning og resignation fra din side,...

Så derfor appellere jeg til dig, siden du synes at gøre dig selv den ære at stille dig så højt at du kan næsvist skrive "dokumenter" uden selv at gøre det, så redegør dog istedet selv hvorfor, og så skal jeg nok snarest i skrift citere fra Lohses!

Det er ikke bare påstande, det er personlig konklusion fra erfaringsmæssige grundlag...
Så istedet... Redegør for os på debatten at Lohses ikke er som jeg og flere proklamere og istedet sværge til andre leksikaer

Håber det er dig muligt

Mvh Lars

Ændret af Evangelisten (24/11/2006 12:25)

Til toppen 
#75569 - 24/11/2006 12:39 Re: Evangelisten sniger sig ind på byttet [Re: Pia12]
Anonym
Anonym

Hej Pia

Jeg er glad for at jeg gjort mig tydelig..
Lohses bibelværk er uden tvivl et rigtigt godt værk, og det har sin rette og gode plads på hylden i mange hjem, og til det daglige kristenliv, er det rigtigt godt med et opbyggende værker som supplere emner!

Og så er der selvfølgelig Biblen selv

Det er dog sådan desværre at debatten så er havnet i et kedeligt mundhuggeri imellem 2 teologer, selvom debatten er om leksika til Religionsvidenskab om hvorvidt dit og dat!

Jeg redegjorde mine argumenter, de var måske ikke skrevet i samme form som finasloven, men jeg synes selv det er argumenter der tjener til redegørelse hvorfor og hvorfor ikke!
Brian Nissen som åbenbart mener at Lohses er meget studierelevant på Revid, har dog ikke selv dokumenteret noget! Han har istedet forsøgt at forsvare Lohses "ære" ved at fortælle os andre at vi ikke har ret fordi vi ikke citere fra den, dette kalder han at dokumentere,... Og så ender det i flabede, desværre, bemærkninger!

Citat:
eg syntes ikke du Brian snakker om dukomentere hele tiden. jeg syntes sådan set at dukomenter kan være fuldstendig lige gyldig her.

Nemlig!

Citat:
Da det åbenbaret også er underviser der siger Den store bibel leksikon ikke er anbefalsværdig. og ikke kan bruges af de studerne til det det skal bruges til.

Ganske rigtigt!

Citat:
Jeg mener helt bestemt også at selv jeg har fattet hvad Evangelisten mener, og hvorfor han og de andre studerne ikke kan bruge Loses leksikon.

Super sejt! og tak for din forståelse!

Citat:
Det er da i hvertefælde skåret så meget ud i pap at selv jeg har fattet det

tit og ofte forstår den menige meget mere end os tågede akademikere

Citat:
Jeg har selv loses leksikon og er meget glad for min, bare til en orinterig, men jeg bruger også kun min når jeg studere Bibelen.

Og det er en rigtig fin ide, og jeg håber du for godt udbytte af det!

Citat:
ja undskyld jeg blandede mig.

Det skal du altid være velkommen til

Mvh - lars

Ændret af Evangelisten (24/11/2006 12:40)

Til toppen 
#75570 - 24/11/2006 12:51 Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: ]
Nissen
Bruger

Kære Lars,
din taktik er som følger:

1) Du slynger påstande ud i luften og forsøger at give dem autoritet ved at lave almene henvisninger til, hvad diverse undervisere på TF AU mener.
2) Når du bliver bedt om at dokumentere, hvad du påstår, så sniger du dig uden om
3) Når du er trængt helt op i hjørnet, og det står klart for enhver, at du IKKE kan dokumentere dine påstande, så beder du modparten om dokumentation først.

Lars, det er lidt blå stue fra børnehaven over det der! Men dig om det.

Citat:
Jo, det vides at jeg er i yderst god stand til at undervise:)

Jeg fristes til at sige: Stakkels elever!

Citat:
Du min kære Brian har netop ej heller argumenteret,

Med den bemærkning kommer jeg pludselig i tvivl om du overhovedet har læst mine andre indlæg? Det kunne selvfølgelig også hænde, at du bare er udstyret med en umådelig dårlig hukommelse!?

Citat:
bedt om dokumentation, og den vil jeg med glæde give,

... jeg glæder mig! Jeg lover dig, at jeg vil hænge dig op på det her løfte det næste halve år!!!

Citat:
Men det gør ikke min proklamation forkert, fordi du ikke mener jeg dokumentere, det gør ikke min proklamation forkert fordi du er tilhænger af Lohses og det gør ikke min proklamation forkert når Au anbefaler Gads og ikke Lohse

Proklamationer, der ikke kan dokumenteres hører under kategorien propaganda! Når du kommer lidt længere på dit studie, så lærer du nok, at du skal kunne argumentere for dine holdninger. Det er altså ikke nok at råbe: "Min far er stærkere end din far" - læs: "Else K. Holt og Aage Pilgaard siger..."

Citat:
Dette anbefalings emne, er et glimmerende argument, og jeg er ej den eneste der har bevidnet at uddannelsesstederne ikke ønsker brug af Lohses

Problemet er jo så bare, at det du påstår er såååå alment på TF AF åbenbart IKKE er så alment alligevel. Kan du slet ikke se, at det bringer dine påstande i miskredit??

Citat:
Jeg skrev frit efter min personlig erfaring med Lohses, og dertil hvad der alment ment her på Au om samme værk, og dertil hvad jeg har fået bekræftelse i fra ikke studs.
Og det er også argument.. personlig konklusion! Og gør mig stand til at anbefale eller advare!...

Ja, du skrev frit - din egen subjektive mening. Og den forsøgte du så at gøre til almen lov ved at henvise til Else K. Holt og Aage Pilgaard - og "alle de andre på AU". Men det lader til, at du ikke kender forskel på personlige subjektive meninger og videnskabelige argumentation??

Citat:
Jeg bedte dig argumentere selv hvorfor jeg så tog fejl, og hvorfor Lohses er et must på Revid, og evt Teo!

Vil du lige være sød at finde det sted, hvor jeg udtaler at Lohses er "et must"? Det har jeg ALDRIG udtalt. Men jeg har sat enddog kraftige spørgsmåltegn ved dine subjektive, propogandistiske påstande! Og du har ikke formået at svare på noget som helst...

Citat:
Er det fra din side en hyklerisk tilgang som ikke rigtigt bliver en debat, selvom debatten sagtens kunne være fed nok i sig selv, men bliver en til stadighed trætsom mundhugning og resignation fra din side

Du er ikke så lidt fræk, hva?! Jeg har fra starten bedt dig om at dokumentere dine påstande, det har du ikke gjort. Tænk, at jeg skal skrive det igen og igen... ?! Debatten kunne være fed ja, hvis du da bare kunne finde ud af, at argumentere for din sag. Så havde jeg en mulighed for at forholde mig til din kritik. Desværre argumentere du ikke for noget som helst - nu har du skiftet taktik, og forsøger at vende bevisbyrden imod mig. Den går bare ikke! Og så lige til ordet "resignation". Sig mig, tror du, at hvis du bare kan råbe højt nok, så slipper du afsted med dine påstande? Helt ærligt...

Citat:
Så derfor appellere jeg til dig, siden du synes at gøre dig selv den ære at stille dig så højt at du kan næsvist skrive "dokumenter" uden selv at gøre det, så redegør dog istedet selv hvorfor, og så skal jeg nok snarest i skrift citere fra Lohses!

Præcis hvor ligger det næsvise i at bede en debatør om at dokumentere sine oplysninger - eller trække dem tilbage?

Og jeg minder om, at bevisbyrden for påstande og luftkasteller ligger hos den, der har slynget dem ud: Dig!

Citat:
Det er ikke bare påstande, det er personlig konklusion fra erfaringsmæssige grundlag

... er du så ikke sød lige at give et par eksempler på, hvorfor du har konkluderet sådan?

TAK!
/B

Til toppen 
#75571 - 24/11/2006 12:53 Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hejsa Brian..

Sikke en masse energi du bruger på mig, istedet for på debatten..
Nedladenhenden er vist mere fra din side end min,.....................

Nej Brian du har ikke gjort en flyvende fis for at redegøre og dokumentere hvor jeg, Joppe etc. tager så grueligt fejl som du påstår med hensyn til vores syn på Lohses..

Dokumentation er blevet det tilflugtsted du bruger for at redde Lohses ære!
Tag istedet dine egne ord til dig og dokumenter

Og hvis mine argumenter er luftkasteller, så er dine dog kun det samme

Og så skulle du måske lytte til hvad der er sagt flere gange på debatten..
Gå efter bolden, ikke manden... men det er du desværre ikke for fin til.. og det er kun ærgeligt, havde nok forventet mere fra en ældre studerende, istedet bekræfter det mig på anden vis..

Håber dig den bedste dag og dertil en dejlig weekend..

Mvh Lars

Til toppen 
#75572 - 24/11/2006 13:05 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: Nissen]
Credo
Bruger

Helt objektivt må jeg må give Brian ret, bevisbyrden og dokumentering af påstande og store ord, af hvilke der ikke mangler i denne sag, påhviler tydeligvis, logisk og fornuftsmæssigt Evangelisten og Joppe.

Vi venter spændt!

ps. min far er stærkere end din far!

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75573 - 24/11/2006 13:21 Re: Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: ]
Nissen
Bruger

Nu da tråden er kommet op på over 90 indlæg, så kunne man jo få den tanke, at du endnu engang skifter taktik. Denne gang til at skulle holde gryden i kog, til tråden når 100 indlæg. På den måde slipper du for at skulle dokumentere noget som helst...

Citat:
Sikke en masse energi du bruger på mig, istedet for på debatten..

Ja, det trætter også mig. Men desværre debatterer jeg med en person, som bryster sig af at være teolog - til trods for, at han tydeligvis kun er kommet ud af rus-året. Og alligevel er han så fræk, at han sniger sig uden om alle velmente spørgsmål om dokumentation.

Citat:
Nej Brian du har ikke gjort en flyvende fis for at redegøre og dokumentere hvor jeg, Joppe etc. tager så grueligt fejl som du påstår med hensyn til vores syn på Lohses..

Nu er det jo ret beset ikke mig, der har påstået dit og dat - og dermed er det heller ikke mig, der har nogen som helst bevisbyrde.

Anklageren siger: Bent har myrdet har kørt spritkørsel.
Forsvareren: Kan du dokumentere det?
Anklageren: Først når du har dokumenteret, at han ikke har kørt spritkørsel.
Forsvareren: Du påstår han har kørt spritkørsel. Bevisbyrden ligger på dig. Kan du ikke bevise det, så går Bent fri.
Anklageren: Ja, men jeg har smidt spiritusprøven ud. Men ellers ville jeg gerne.
Forsvareren: Kan du eller kan du ikke.
Anklageren: Jeg har jo gjort det. Det er dig, der ikke har bevist, at han ikke har kørt spritkørsel.

tsk tsk...

Citat:
Dokumentation er blevet det tilflugtsted du bruger for at redde Lohses ære!

Det er meget naturligt, at man dokumenterer det, man slynger ud. Det har du ikke gjort. Til forskel fra Joppe, han har da indtil videre blot sagt, at han nok skal komme tilbage med dokumentation. Du nægter bare kategorisk.

Citat:
Og så skulle du måske lytte til hvad der er sagt flere gange på debatten..
Gå efter bolden, ikke manden... men det er du desværre ikke for fin til.. og det er kun ærgeligt, havde nok forventet mere fra en ældre studerende, istedet bekræfter det mig på anden vis..

Hvor er det da ynkeligt! Men jeg kan så bare konkludere, at du ikke kan dokumentere noget som helst - og at du ikke på nogen måde hverken vil eller kan forholde til noget som helst.

Ergo: Sludder og vrøvl du har lukket ud....

/B

Til toppen 
#75574 - 24/11/2006 13:26 Teo ejer ikke Lohses :) [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hejsa Brian,..

Blå stue, er det ikke der du læser teologi

Nå, mit liv er for kort til at mundhugges med en primadonne teolog som har gjort det til sin hellig sag i den kristne tjeneste at forsvare Lohses med næb og klør, skønt den er ej egentlig er blevet angrebet!

Min taktik er ingen, sådanne bruger jeg ikke i debatter!
Men hvis du skal se det hele så krigerisk, så står det for din regning..
Men det hverken styrker eller bekræfter hvad du siger!

Brian Nissen, du bedes fortælle mig hvorfor Lohses skal anbefales til Revid, og om det nogensinde er gjort!
Du bedes forklare mig hvorfor Gads anbefales og Lohses ikke..

Og så skal lige tilføje, at ikke engang vores ellers ret anerkendte bibliotek her på Teologisk fakultet ikke har Lohses bibelLekiskon på sine hylder, men masser af alle mulige andre Gads fx..
Jeg har flittigt brugt tiden på at lede efter det, og spørger staben, og svaret tydeligt at "den skulle vi ikke have!!"...

Sry Brian, Men Lohses er åbenbart ikke vigtigt eller anerkendt til studiebrug her på stedet..

Og have en god dag

Ændret af Evangelisten (24/11/2006 13:27)

Til toppen 
#75575 - 24/11/2006 13:36 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: Credo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Credo -

- jeg er enig med dig, og jeg er ked af, at disse stand-up-comedy forsvars/angrebs-taler skal fylde så meget her i Café Thomas.

Nogle synes måske de er sjove, men min sans for humor ligger i hvert fald et helt andet sted.

Citat:
ps.: [til Lars] min far er stærkere end din far!

- kunne du ikke invitere ham med ind i caféen her? - det kunne være hyggeligt at hilse på ham!

Og Lars: jeg spekulerer lidt på dit brugernavn: Evangelisten.
Kunne vi måske snart begynde at udveksle tanker om det hellige evangelium?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75576 - 24/11/2006 13:36 Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Anonym
Anonym

At give Brian ret, er selvfølgelig dig tilladt, men ikke rigtigt og desværre til stadighed uheldigt!

Brian har baggrund i kristenlivet og tilknyttet en hel del Missionske og kristne aktiviteter, og derfor klart han ønsker at fremhæve et kristentværk over de kritiske, som fx Gads, hvoraf mange af stedet herŽs ansatte har bidraget!

Brian Nissen tror han vinder en debat ved at kræve saglighed fra den anden part, uden selv at komme med noget som helst... egentligt!

Brian Nissen har ikke svaret på hvorfor det er Gads og ikke Lohses der anbefales
Jeg ville gerne tage Brian med rundt og tælle hvor mange der her på stedet der ejer Lohses i samme argument!
Dertil Forfindes Lohses leksikon ikke engang på vores store bibliotek, og den kom med udtalelsen da jeg forhørt mig, at den skulle vi slet ikke have! Altså en i mine øjne klar afvisning!

Det er her Brian Nissens heltemodige og bemærkelsesværdige forsvar af Lohses værk falder til jorden som en fugl der siddet på en pind og frosset ihjel en ubarmhjertige vinternat!

Der er ikke noget der er store ord her!
Mit var en erfaring fra dengang jeg ejede værket, at jeg ikke syntes det var relevant til Revid, men til husbehov! Og med min indstilling ikke relevant til teo, en proklamation jeg ikke deler alene, men bekræftes i fra elever og stab på teo..

Så at give Brian Nissen Lohse Korstog ret det finder jeg ærgeligt!
Brian Nissen mener selv at han vinder ved at kalde den anden kryber, jamen så kan jeg kun sige at jeg kommer i øjnehøjde med ham!

Jeg forbliver jeres trofaste
Lars!

ps. jeg beklager evt sprogbrug!

Ændret af Evangelisten (24/11/2006 13:39)

Til toppen 
#75577 - 24/11/2006 13:42 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina..

Jo med største glæde kunne vi snildt springe til andre emner!
Men hvorfor siger du kun det til mig, da jeg ikke kan siges at være den der koger debatten op!

Citat:

Sikkert, men jeg er stærkere end din far!

Kh .- Lars

Til toppen 
#75578 - 24/11/2006 13:48 Re: Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Hvor tager du dog fejl,... Men efter dine eskapader er det ikke overraskende længere!

en sidste gang, Hvorfor er Gads anbefalet, og hvorfor findes og ønskes Lohses ikke på biblioteket her på Tf....

Kan du ikke svare på det, jamen så taber dit fremstød og personangreb blot endnu engang pusten,...

Dertil agter jeg kunne at spilde mere af min tid på en nok sagt, hvis du kan forklare overstående, som egentlig var mit udgangspunkt!

Der er ingen grund til at forsætte her Brian, du kan kun være nedladende, og det plan ønsker jeg ikke ramme ind,... jeg kan sagtens være skarp men det ønsker jeg ikke!

Mvh Lars

ps. med mindre du er cand, er du ikke mere uddannet end jeg, så spart dig!

Til toppen 
#75579 - 24/11/2006 13:50 Re: her er hvad kristina skrev! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Netop, Jeg finder ikke den bemærkning særlig sjov!

Og hvis den kan gå igennem, kan min signatur også!

Lighed for loven!

Og hvis den ødelagde dit humør, må det vel skyldes at du indså hvor unødvendig en bemærkning det var!

Ellers
Kh herfra

Til toppen 
#75580 - 24/11/2006 13:54 Re: mere off topic! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jeg synes det lyder som en underkendelse af den pente costale tro fx, næsten som en frasigelse af deres kristenværdi!

Men den er ment i spøg, ligeså min signatur!

Så hvis det ene er iorden må det andet vel også være
Eller må Staben på Jnet godt lege med grænsen eller gå over den?
Hvad blev der af det gode eksemple?

Mvh Lars

Til toppen 
#75581 - 24/11/2006 13:58 Re: her er hvad kristina skrev! [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Så det er iorden at man skriver sådan om andre troende kristne, men man må ikke lave satire med en julesang og vores flittige "konkurenter"

Eller er det fordi du Anne har din gang derovre, at gestapo genet kommer op i dig, og censuren skal falde fordi satiren rør ved dig/jer?

Jeg synes det er ærgeligt at når vi alligevel godt kan have en sej og fed debat kørende, at så skal der pludselig tænkes i ømme og finefornemmelser og så glemmes at man overser ejne...

Det er lidt øv ik, og det jo snart Jul....

- Lars

Til toppen 
#75582 - 24/11/2006 13:58 Re: Brians Lohse Korstog [Re: ]
Credo
Bruger

Kære evangelist, omend jeg finder din tone, dårlig og stærkt nedsættende bl.a "korstog" om Brian. Så vil jeg svare dig, at uanset hvor mange store ord og vendinger du kan og har lært, så ligger bevisbyrden for alle dine påstande hos dig!

Brug kræfterne på det i stedet for på mig og udenomssnak!

For at bruge din egen retorik -
Det eneste "korstog" jeg her ser, er en teologistuderende der ikke ved hvad ben han skal stå på for at komme uden om en ellers rimelig enkel og simpel sag. Dokumentér dine påstande, eller indrøm din uredelighed!

Man påberåber sig videnskabelighed og objektivitet, men dét er vist lige hvad dit "korstog" imod Brian mangler!

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75583 - 24/11/2006 14:02 Re: Signatur. [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

Oki Doki!

Jeg lytter til dig!
Jeg forklare det er satire, mild komik med et drilsk udbytte!
Jeg forbeholde mig retten til at beholde den på, så længe Jnet mener eller ikke "forklare" hvorfor en ordstyrer kan skrive noget problematisk om andre kristne, og jeg ikke kan skrive lidt skælmsk om et andet uddannelsested!

Jeg ønsker ikke at være stridig, men jeg står fast på mit lidt endnu!

Mvh Lars

Til toppen 
#75584 - 24/11/2006 14:12 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: kristina]
Credo
Bruger

Hej Kristina

Ja det er lidt trist, men uanset hvor trist det er, så mener jeg stadig at Brian har ret i sin sag, det er alt for nemt at påstå det ene og andet, og lave store armbevægelser uden at kunne dokumentare sin sag.

Og særligt når vi så tilmed har at gøre med teologistuderende, så må de om nogen vide at man ikke bare kan påstå og skrive spalte op og ned, med den begrundelse at "det siger min far, og han har altid ret".

Angående dit citat, så er det ikke fordi jeg er uenig, men jeg vil bare lige påpege at det [til Lars] du har sat ind, er for egen regning! Det står der ikke i mit indlæg! citatfusk!!!

Min far er desværre død, så at invitere ham herind, vil nok grænse til det obskure, for at få ret i en diskussion

Bortset fra det, ja så må vi efterlyse noget evangelisk holdbart i stedet for de endeløse stridigheder, som kun slider på folk, og desværre sjældent har nogen speciel frugtbart udgang.

Brian har min støtte!

Disse var ordene...

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75585 - 24/11/2006 14:13 Re: Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
Hvor tager du dog fejl,... Men efter dine eskapader er det ikke overraskende længere!

I din verden er eskapader = at bede om dokumentation? Jeg håber ikke, du siger det samme til din censor, når du går til eksamen: "Lars, vil du venligst uddybe dette? Ti nu stille. Jeg behøver ikke uddybe. Dine eskapader overrasker mig ikke længere."

Jeg beder dig igen igen om at dokumentere hvorledes du mener at kunne underkende over 200 teologer, historikere, filologer, forskere osv. alle fra store anerkendte udenlandske universiteter - og de fleste med doktor og phd.grader. Vil du Lars, venligst gøre dig den ulejlighed at dokumentere på hvilket grundlag du mener, at du videnskabeligt kan feje dette af bordet?

- og nej, det er ikke et argument at sige: "Jamen, det står ikke på TFs bibliotek".

Vi er mange, der venter i spænding, Lars. Vil du gøre os den ulejlighed at dokumentere ovenstående for os? Det er såmænd det, jeg har bedt dig om de sidste 24 timer - uden held.

Citat:
en sidste gang, Hvorfor er Gads anbefalet, og hvorfor findes og ønskes Lohses ikke på biblioteket her på Tf.

Som jeg har sagt mange gange: Bevisbyrden ligger på den, der slynger påstande ud: Dig!

Citat:
Kan du ikke svare på det, jamen så taber dit fremstød og personangreb blot endnu engang pusten,

Jeg forstår godt, at du syntes, at det er ubehageligt at blive holdt fast i din videnskabelige uredelighed. Men om så jeg skal starte endnu en tråd, når den her når på 100 indlæg, så har jeg i sinde at blive ved, indtil du på et eller andet tidspunkt bevæger dig ud i noget dokumentation - eller, alternativt, trækker dine luftkasteller i dig igen!

Citat:
Dertil agter jeg kunne at spilde mere af min tid på en nok sagt, hvis du kan forklare overstående, som egentlig var mit udgangspunkt!

Du vil ikke spilde din tid, siger du. Er det endnu et forsøg på at slippe udenom?

Citat:

Der er ingen grund til at forsætte her Brian, du kan kun være nedladende, og det plan ønsker jeg ikke ramme ind,

... du har været der hele tiden, kære Lars! Ikke så sært, at man bliver fristet til at give dig igen af samme skuffe...

Citat:
jeg kan sagtens være skarp men det ønsker jeg ikke

Jeg kan også sagtens løbe 500 km uden at holde pause, for derefter at tage 7000 englehop - alt sammen uden at drikke, spise eller sove. Men suprise: Det gider jeg ikke. Men jeg kan godt.

Lars, så vis dog lidt handlekraft og argumenter for dine påstande. Man får jo unægtelig den tanke, at du ikke kan!

Citat:
ps. med mindre du er cand, er du ikke mere uddannet end jeg, så spart dig!

Vil du se mit eksamensbevis som ba.theol? Sådan et får man nemlig, når man har overstået de første 4 års studier. Men hvor skulle du vide det fra, du har jo laaang vej igen!

Lars, du smykker dig med lånte fjer. Du er så langt fra teolog - den titel kan du smykke dig med, når du engang er færdig med at skrive speciale. Indtil da burde du holde dig til det, du er: Ny studerende på TF!

/B

Til toppen 
#75586 - 24/11/2006 14:13 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Anonym
Anonym

Hej Credo

Der var intet nedsættende i det jeg skrev, da kun vist du da er ømskindet over direktehed!

Korstogsbemærkningen finder jeg slet ikke nedladende, overhovedet! Den henviser til hvad jeg alvorligt mener Brian gør, hans snigerbemærkning er i såfald ligeså provokerende, hvorfor reagere du så ikke der?

Jeg har skam bevist ved at forklare min erfaring, og nu ved at undersøge fx Teologisk Fakultet bibliotek! Hvis den er studierelevant ville den stå her!
Det gør den ikke!

Så bevisbyrden ligger på os begge to! Ikke mig alene! og dine personlige kommentare kan du holde for dig selv! for de er netop nedladende!

Jeg har netop tænkt mig at redegøre yderligere med citater derfra!
Dog er jeg stærkt overbevist om når gør det, vil Brian stadigvæk sidder i hjørnet og råbe "Dokumenter!, Dokumenter"...

Derfor er det i mine optik et personligt korstog om at rede Lohses all around ære som værk med studierelevans til Revid!
Men netop Brian Dokumenter Nissen, har IKKE gjort eller forklaret hvorfor!

Han har kun søgt at ophøje Lohses værk, fordi andre fandt andre værker mere relevante!

Jeg ved altid hvilke ben jeg skal stå på jeg er solidt grundfæstet!

Mvh Lars

Til toppen 
#75587 - 24/11/2006 14:21 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Lars

Citat:

Sikkert, men jeg er stærkere end din far!

Ha!!! Ja, der fik de dén. Havde ikke set den komme...hihiii!!

mvh
Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#75588 - 24/11/2006 14:26 Re: Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: Nissen]
Anonym
Anonym

Brian du må hjertens gerne gøre hvad end du lyster

Men den nedladende er dig, og ja, det står for egen regning,.
Du har kun bidraget med varm luft i et underligt forsvar et et værk som
ikke anbefales eller findes herover... dokumentation.... gå ind ad hovededøren, hvis du kan få dine skyklapper af, og kik og spørg!

Kom ud af dit hykleri, og spar på de der "ophøjede termer"
Mine argumenter er ganske udemærkede, du kan bare ikke modsvare dem..
Derfor har du travlt med dit dokumenterpjank!

Her må det stoppe for idag!

Mvh Lars

ps. har skam selv et pænt eksamensbevis du med glæde må se med en bachelorgrad

Til toppen 
#75589 - 24/11/2006 14:27 Re: Brians Lohse Korstog [Re: ]
Credo
Bruger

Kort:

Jeg ser overhovedet intet bevis i at omtalte Leksikon ikke findes på TF i Århus.

For at gentage Brian: (frit efter hukommelse)
Hvad diskvalificerer 200 forskeres arbejde i en sådan grad at du kan tillade dig at kaste det over skulderen som ubrugeligt.

Nu må du tage dig lidt sammen og se at få fremskaffet den dokumentation der er blevet spurgt efter til hudløshed! Ellers mister du da fuldstændig troværdigheden...

Det er ikke en diskussion om retoriske evner, det er ganske simpelt bare at man har grundlag for sine udtalelser!

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75590 - 24/11/2006 14:31 Re: Brian Nissens snak er blot varm luft [Re: ]
Nissen
Bruger

Citat:
dokumentation.... gå ind ad hovededøren, hvis du kan få dine skyklapper af, og kik og spørg!

Oh ak og ve... var det alt, du kunne komme med? Sørgeligt...

Citat:
Kom ud af dit hykleri, og spar på de der "ophøjede termer"

Bare rolig - du lærer også flere fremmedord, når du kommer lidt længere på dit studie!

Citat:
Mine argumenter er ganske udemærkede, du kan bare ikke modsvare dem..

Ret beset har du vel ikke gjort andet end at sige: "Jeg kan godt, men jeg vil ikke". Min konklusion er: Du kan ikke - derfor gør du det ikke.

Citat:
Her må det stoppe for idag!

Det ville jeg også gøre, hvis jeg var dig - hvad skulle du næsten også gøre ellers? Du har spillet fallit - og udstillet dig selv og din manglende evne til at kunne argumentere for din sag. Det står desværre klart for alle!

Citat:
ps. har skam selv et pænt eksamensbevis du med glæde må se med en bachelorgrad

Det kan nu næppe være i teologi...

/B

Til toppen 
#75591 - 24/11/2006 14:33 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Nissen
Bruger

Hej Credo,

du skriver:
Citat:
Det er ikke en diskussion om retoriske evner, det er ganske simpelt bare at man har grundlag for sine udtalelser!

Av, den var skarp. Vil du ikke lære mig at fatte mig så kort og præcist? Det er nemlig præcis, hvad det her handler om!

Mvh
B

Til toppen 
#75592 - 24/11/2006 14:38 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Anonym
Anonym

Jeg har ikke forkastet noget!

Jeg har sagt:
At jeg efter min erfaring med Lohses synes at det henvender sig til privatbrug
ikke til studier!
At vi her på TF for anbefalet Gads, fordi vores stab efter sigende har bidraget til det
Og Etc,.. Jeg er ganske klar over at man kan vurdere og definere og tolke på hvad man synes om emner og ideer og hvordan man ser sin tilgang!

Og for mig er det et væsentligt argument, at det ikke forfindes eller ønskes på stedet..
Det er argument nok for mig,...

Dertil!
Nu har Brian ikke "dokumenteret" hvorfor så Lohses er godt, siden jeg må tage fejl og være helt galt afmarcheret, det må jeg være lige så let! men kan eller har han hverken gjort, og han har til stadighed ikke forklaret det relevant for Revid, som debatten startede i!

Jeg forbliver din trofaste
Lars

Til toppen 
#75593 - 24/11/2006 14:48 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: kristina]
Monster
Bruger

Reg.: 29/09/2003
Hej Kristina

Er begyndt at læse denne tråd - og den er da ved at gå helt i sort!

Men dit eksempel er en god beskrivelse af "problemet".

Lidt uden for tråden - men dog relevant:
Hvis Gud har åbenbaret sig i Bibelen og det kræver Helligånd for at forstå den - hvordan kan man så undersøgen den kritisk (dvs. uden HÅ's hjælp) og opnå det rigtige resultat??

Til toppen 
#75594 - 24/11/2006 14:53 Re: Brians Lohse Korstog [Re: ]
Credo
Bruger

Ok, du finder det som brugbart argument at omtalte Leksikon ikke findes på TF Århus. Det er vel nok videnskabeligt!

Den logiske konsekvens må så være at hvis det fandtes der, så godtog du alt hvad deri står....

Jeg tror jeg forærer TF Århus Lohses Leksikon, kvit og frit

Om det ikke ønskes på stedet, aner jeg ikke, Brian påstår at en af fra TF er medforfatter på det, det er jeg sikker på han hjertens gerne vil dokumentere, ik Brian?

Jeg tror også debatten handler om din troværdighed, og det man må forvente af en så videnskabelig bevidst person som du nyder at blive anset for. At man ikke bare kan snakke og snakke, men som sagt før: Kunne dokumentere hvad man påstår, hvor er vi henne hvis dette simple princip som al videnskab og argumentation bygger på, ikke gælder for dig.

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75595 - 24/11/2006 14:54 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Nissen]
Credo
Bruger

Hehe!

Nu er du vist sarkastisk kammerat!

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75596 - 24/11/2006 14:55 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
Monster
Bruger

Citat:

Så burde du tage en lille runde rundt på TF og tjekke undervisernes bogreoler

Til toppen 
#75597 - 24/11/2006 15:01 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Nissen
Bruger

Hej Credo,
Citat:
Brian påstår at en af fra TF er medforfatter på det, det er jeg sikker på han hjertens gerne vil dokumentere, ik Brian?

Gerne!

Om et øjeblik skal jeg nok lige tjekke referencelisten i bind 1 og bind 2 - her på bordet har jeg pt. kun bind 3.

Her fremgår det af s.16 - under bidragsydere:

"Søren Ruager, lic.theol. tidl. ekstern lektor ved Århus Universitet. Provst Hald-Kærby."

Mvh
Brian

Til toppen 
#75598 - 24/11/2006 15:02 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Nissen
Bruger

Citat:

Hehe!

Nu er du vist sarkastisk kammerat!

Jeg tror!
Credo

.... måske. Jeg beklager. Men det var nu meget venligt ment.

God weekend
/B

Til toppen 
#75599 - 24/11/2006 15:06 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Nissen]
Credo
Bruger

Hej Brian, tak for dokumentation andetsteds i tråden, uhyggeligt så hurtigt det kan gøres, når man har sin sag i orden

Ang. sarkasmen -
I know, det var også ment i al beskedenhed!

Men TAK! Jeg tager det som et kompliment

Og god weekend til dig og selvfølgelig alle andre!

Jeg tror!
Credo

Til toppen 
#75600 - 24/11/2006 15:19 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Monster]
Anonym
Anonym

Den bemærkning var ment som at den ikke er en del af undervisningen!

At den står på hylderne er vel sejt nok, så de kan holde leksikaer opimod hinanden

Mvh Lars

Ændret af Evangelisten (24/11/2006 15:20)

Til toppen 
#75601 - 24/11/2006 15:22 Re: Brians Lohse Korstog [Re: Credo]
Anonym
Anonym

Ganske simpelt, hvis værket stod her, ville det klart tjene til min opfattelse af den er studierelevant...

Såre simpelt

Mvh Lars

Til toppen 
#75602 - 24/11/2006 15:27 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Monster]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Monster - og velkommen!

Tak for dit klare spørgsmål, som er meget relevant, og superlet at svare på:
Citat:
Hvis Gud har åbenbaret sig i Bibelen og det kræver Helligånd for at forstå den - hvordan kan man så undersøge den kritisk (dvs. uden HÅ's hjælp) og opnå det rigtige resultat??

Det rette svar er:
Det kan ingen.
Det kan ikke lade sig gøre ...

Ikke desto mindre:
Det hænder at mennesker, som er i gang med deres kritiske bibellæsning, lige pludselig - ved Helligånden - bliver overmandet af Guds urimelige kærlighed og smidt ned på knæ!

Undere sker!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75603 - 24/11/2006 15:48 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: ]
Monster
Bruger

Citat:
At den står på hylderne er vel sejt nok, så de kan holde leksikaer opimod hinanden

Tjaaa, som jeg har skrevet i et andet indlæg - denne debat er absurd!
Hvis jeg læser i et leksikon, kan jeg så undgå at bruge min nye viden i undervisningen?

Men du har ret i at GAD's bliver nævnt og Lohses frarådet af nogle undervisere - men det sker i "forskningens og objektivitetens" klare lys - at Gud skal blive uden for TF (Sagt af Else K. Holt på TF i en undervisningstime!).

DERFOR bruger man ikke Lohse på TF (min påstand!)!

Til toppen 
#75604 - 24/11/2006 15:51 Re: Kildekritik (Lohse-debatten) [Re: Monster]
Nissen
Bruger

Citat:
Citat:

Tjaaa, som jeg har skrevet i et andet indlæg - denne debat er absurd!
Hvis jeg læser i et leksikon, kan jeg så undgå at bruge min nye viden i undervisningen?

Men du har ret i at GAD's bliver nævnt og Lohses frarådet af nogle undervisere - men det sker i "forskningens og objektivitetens" klare lys - at Gud skal blive uden for TF (Sagt af Else K. Holt på TF i en undervisningstime!).

DERFOR bruger man ikke Lohse på TF (min påstand!)!

... og dermed har man så miskrediteret en laaang række internationale anerkendte forskere. Arrogant er det eneste ord, der dækker!

/B

Til toppen 
#75605 - 24/11/2006 15:52 Re: Signatur. [Re: ]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
Hej Lars,

et lille pip:

1) der er vel rent logisk forskel på en "joke", der kan tolkes forkert, når den står i ét indlæg, og når den står i en signatur (som er underskrift på alle de 1041 indlæg du er oppe på pt.)

2) Og hvis du nu synes den første "joke" var upassende, da den kunne tolkes forkert, hvorfor så holde fast i din ret i at skrive en anden "joke" der kan tolkes forkert, bare fordi den anden slap igennem?

Det er okay du står på din ret. men lad dog nu julefreden sænke sig, ikke mere splid: vær den store og slå diskussionen ihjel - fjern signaturen hvis det kan glæde din næste...

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#75606 - 24/11/2006 16:30 Re: Endnu en gang: Hvor er dokumentationen!???? [Re: Credo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Credo
Citat:
Bortset fra det, ja så må vi efterlyse noget evangelisk holdbart i stedet for de endeløse stridigheder, som kun slider på folk, og desværre sjældent har nogen speciel frugtbart udgang.
Brian har min støtte!
Disse var ordene...

Så sandelig osse mine ord!
You read my lips!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75607 - 24/11/2006 21:28 Her blev det gode eksempel af... [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Det var nu ikke pga. ømskindethed fra min side, men pga. at jeg var blevet gjort opmærksom på det af en anden bruger.

Men godt så!
Nu har alle satirikerne forklaret, at det de sagde, bare var lidt drillerier for sjov, så af den grund - og så fordi Gestapo-mutter her () pludselig gik hen og blev ramt af for tidlig julestemning - så finder hun det efterlyste gode eksempel frem og støver det lidt af ved bare at lade det hele stå, og så lade freden sænke sig!
Især fordi nisserne på MF er blvet lidt flere!
Idé eller?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#75608 - 24/11/2006 21:49 Trådlukning mv. [Re: Jakob Schneider]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej alle.

Nu er tråden blevet for lang, så derfor lukker jeg den.

Dog lige en afsluttende bemærkning til de stridigheder mellem Brian og Evangelisten, vi har set her i tråden.

Jeg vil gerne bede jer begge to om at tænke over den tone, I bruger.
Uenighed er okay - især hvis man kan gøre rede for sine synspunkter, og hvorfor man har dem, på en saglig måde.
Men der er ord og vendinger, der ikke hører hjemme her på debatten. Det er for eksempel (for at tage en god blandet håndfuld fra begge sider - I ved selv, hvem der har sagt hvad):
Varm luft, stakkels elever (som skal undervises af en), Lohse korstog, fis og luftkasteller, eskapader, blå stue, primadonnateolog mv.
Man kan sagtens udtrykke det man mener, ved at gå efter bolden i stedet for manden. I denne sammenhæng er lufttemperaturer og stuers farve mv. ligegyldig.

Og som sagt: Det er skrevet til jer begge to. Jeg tænkte, det var bedst at gøre det sådan, for at undgå at nogen følte sig ramt eller favoriseret eller uretfærdigt behandlet, eller at man skulle tro, hånden blev holdt over folk med bestemte meninger, eller lignende.

Irritationen kan koge over for enhver. Hørt! Men så brug da den fantastiske mulighed, man har på en skreven debat, til at vente med at skrive, til man har dampet af, travet en tur, drukket en kop kaffe, eller bedt for sin modpart, eller om at Ånden måtte virke sine frugter mildhed og tålmodighed i én (den hjælp har vi nemlig, skal vi tænke på, hvis vi ville indvende, at "det er svært") - eller hvad ideer man nu kan finde på. Det har man jo sjældent lejlighed til (på samme måde) i en hed debat irl.

Nå. Godt for denne gang. Hav en fredfyldt weekend alle sammen.

Mvh. ordstyreren.

Ændret af AnnePande (28/11/2006 13:16)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær