Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#75426 - 17/11/2006 22:47 Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!!
mwh
Bruger

Reg.: 28/10/2006
Hejsa

Hvad synes du om følgende paragraf i vores grundlov?

Grundloven §6
”Kongen skal tilhøre den evangelisk-lutherske kirke.”

Tænker at det vist snart er tid til at få en grundlovsændring...

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#75427 - 17/11/2006 22:56 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: mwh]
Anonym
Anonym

Citat:
Hejsa

Hvad synes du om følgende paragraf i vores grundlov?

Grundloven §6
”Kongen skal tilhøre den evangelisk-lutherske kirke.”

Tænker at det vist snart er tid til at få en grundlovsændring...

Jo, og så kunne vi passende afskaffe kongehuset, nu vi var engang.

Flinke og søde mennesker er de sikkert, men det kan ikke passe at man skal stavnsbinde en familie til et liv som ugebladsofre og fastlåst i udemokratisk ufrihed i år 2006.

Til toppen 
#75428 - 17/11/2006 23:23 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Moe min ven!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg kunne næsten umuligt være mere enig, fantastisk for en gang skyld at møde en der ikke falder pladask på halen for noget så oldnordisk, udemokratisk og ligegyldigt som kongehuset. Viva Republica!!!

Og så skylder TV2 og DR mig i øvrigt en mindre herregaard i licens for alle de skønne spildte kroner de har brugt på at dække royale begivenheder, hvor de i stedet burde ha' opfyldt der Public Service forpligtigelse og sendt Søren Ryge.

Basta!!! (Lægmandens ikke gudelige modstykke til "Så siger Herren!")

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#75429 - 19/11/2006 15:37 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Jeg vil nu gerne beholde vort kongehus.
Om ikke andet, så fordi det er den sidste rest fra en tid hvor vore ledere ikke skulle ringe til Ekstra Bladet eller andre medier før man traf en beslutning.
Og at demokratiet ophøjes til noget næsten helligt bryder jeg mig ikke om. Demokratiet er en styreform - og på ingen måde et ideal..

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#75430 - 19/11/2006 15:43 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

Egentlig et lidt sjovt argument:

Kongehuset er "oldnordisk", "udemokratisk", osv.
Mht. oldnordisk kan der måske være noget om det - idet den danske kongerække går helt tilbage til den danske stats fødsel i vikingetiden.
Men udemokratisk?
Så længe et flertal af danskerne er tilhængere af monarkiet er det da i hvert fald ikke udemokratisk
Og ligegyldigt er det SLET ikke - jeg vil gerne udfordre dig til at finde nogen der kan repræsentere Danmark så godt som Hendes Majestæt Dronningen.

Vort kongehus er en del af vort arv som folk - og som jeg også skrev i mit svar til Moe - en af de sidste rester fra en tid hvor vore politikere ikke skulle konsultere vulgus indoctum og disses talerør i medierne før man traf en beslutning..

Vive la Reine!

-Grundtvig

Til toppen 
#75431 - 19/11/2006 16:38 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg vil nu gerne beholde vort kongehus.
Om ikke andet, så fordi det er den sidste rest fra en tid hvor vore ledere ikke skulle ringe til Ekstra Bladet eller andre medier før man traf en beslutning.
Og at demokratiet ophøjes til noget næsten helligt bryder jeg mig ikke om. Demokratiet er en styreform - og på ingen måde et ideal..

Mvh

JF

Jeg mener bestemt ikke at demokrati som styreform er noget helligt. Men jeg mener det er bedre end monarki. Jeg mener også at det er utilstedeligt at fastholde en familie i den position, de har arveret til. Ingen andre 'arver' positioner i vores samfund, og det finder jeg ganske positivt.

Til toppen 
#75432 - 19/11/2006 19:02 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Det er da noget vrøvl at kongehuset skulle være udemokratisk. Det er en del af den danske statsform, som er demokratisk vedtaget igennem grundloven. Hvis et flertal i befolkningen var imod kongehuset, kunne folketinget til enhver tid foreslå en ny grundlov vedtaget.

Til gengæld bliver monarket mere og mere en anakronisme.

Til toppen 
#75433 - 19/11/2006 19:06 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Det er da noget vrøvl at kongehuset skulle være udemokratisk. Det er en del af den danske statsform, som er demokratisk vedtaget igennem grundloven. Hvis et flertal i befolkningen var imod kongehuset, kunne folketinget til enhver tid foreslå en ny grundlov vedtaget.

Til gengæld bliver monarket mere og mere en anakronisme.

Er det udemokratisk at fratage mennesker religionsfrihed & [de facto] stemmeret?

Det kan da godt være det er vedtaget demokratisk, men demokratiet strækker sig altså ikke til de mennesker, der tilfældigvis er medlemmer af den kongelige familie.

Til toppen 
#75434 - 19/11/2006 20:02 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Så vidt jeg er orienteret er der intet til hinder for at både Dronningen og de øvrige medlemmer af den kongelige familie kan stemme - de gør det bare ikke.

Mht. religionsfrihed: De kongelige har deres fulde religionsfrihed, men må følgelig også tage konsekvensen, hvis de bruger den til at skifte kirke. Du kan kalde det udemokratisk, men det er vel egentlig ikke mere udemokratisk end statskirkeordningen som sådan.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#75435 - 19/11/2006 20:36 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Så længe et flertal af danskerne er tilhængere af monarkiet er det da i hvert fald ikke udemokratisk

Jamen så synes jeg vi skal stemme om bevarelsen af mornarkiet, og efterfølgende hvem der skal være konge/dronning etc. Hvis der er flertal er der vel ikke noget at frygte? Jeg synes det sjoveste argument for monarkiet til hver en tid, er at der alligevel er flertal for det. Pointen med et monarki er vel netop at det eksisterer uanset om folk er for eller imod??? Ellers er jeres elskede monarki jo slet ikke et monarki men en popularitetskonkurrence.

Citat:
Og ligegyldigt er det SLET ikke - jeg vil gerne udfordre dig til at finde nogen der kan repræsentere Danmark så godt som Hendes Majestæt Dronningen.

Det er jo så en smagssag, synes ikke selv hun gør os speciel ære, ville hellere se en folkevalgt præsident, skal ikke pege på nogen her, da debatten handler om princippet og ikke om personer.

Citat:
Vort kongehus er en del af vort arv som folk

Det er enevælden og stavnsbundet også, men dem afskaffede man fordi man blev klogere.

Til toppen 
#75436 - 19/11/2006 21:22 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Så vidt jeg er orienteret er der intet til hinder for at både Dronningen og de øvrige medlemmer af den kongelige familie kan stemme - de gør det bare ikke.

Mht. religionsfrihed: De kongelige har deres fulde religionsfrihed, men må følgelig også tage konsekvensen, hvis de bruger den til at skifte kirke. Du kan kalde det udemokratisk, men det er vel egentlig ikke mere udemokratisk end statskirkeordningen som sådan.

Mvh. Jalokin

Nu skrev jeg også de facto, for det vil blive betegnet som upassende hvis kongehuset stemte. At konventionerne hindrer dem mener jeg er udemokratisk, selvom det ikke er ulovligt. Grundloven siger at alle med dansk indfødsret har stemmeret, så egentlig har de hele bundtet. Men de har jo ikke lov til at engagere sig, endsige udtale sig politisk. Derfor falder det jo fint i tråd at de ikke stemmer. Dét synes jeg bare er sørgeligt.

Og nej, så længe den evangelisk-lutherske kirke er skrevet ind i Grundloven som Danmarks folkekirke så har den til hver en tid siddende regent samt enhver der måtte skulle træde ind som 'reserve' og disses ægtefæller ikke lov til at tilhøre et andet kirkesamfund. Derfor blev Alexandra, Henrik og Mary tvangskonverteret fra deres kirkesamfund (anglikansk, romersk-katolsk og presbyreriansk) til det luthersk-evangeliske, og de skulle igennem en slags 'konfirmation'. Er det demokratisk at tvinge folk?

Til toppen 
#75437 - 19/11/2006 21:25 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
Anonym
Anonym

Citat:

Citat:

Jamen så synes jeg vi skal stemme om bevarelsen af mornarkiet, og efterfølgende hvem der skal være konge/dronning etc. Hvis der er flertal er der vel ikke noget at frygte? Jeg synes det sjoveste argument for monarkiet til hver en tid, er at der alligevel er flertal for det. Pointen med et monarki er vel netop at det eksisterer uanset om folk er for eller imod??? Ellers er jeres elskede monarki jo slet ikke et monarki men en popularitetskonkurrence.

Og tingen er jo at det OGSÅ er en popularitetskonkurrence, som de stakkels mennesker aldrig har bedt om at være en del af.

Kongehuset i England blev hamrende upopulært, og så sidder befolkningen med en dronning, de er sure på. Det er konceptet "monarki", den er gal med, og derfor skal vi afskaffe det nu, hvor det ikke er personligt (fordi Margrethe er dygtig, pligtopfyldende og populær) fremfor hvis hendes søn går hen og bliver møg-upopulær engang. Det er netop princippet, og ikke personerne det er galt med.

Til toppen 
#75438 - 19/11/2006 21:56 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Det bestemte Alexandra og Mary da helt selv!

Den kvinde, jeg gifter mig med skal også være evangelisk-luthersk (dog ikke nødvendigvis medlem af folkekirken) med et konservativt/ortodokst bibelsyn og en personlig tro. Hvis hun ikke kan acceptere det, er det hendes frie valg at fravælge mig (eller omvendt)

Til toppen 
#75439 - 19/11/2006 22:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Det bestemte Alexandra og Mary da helt selv!

Den kvinde, jeg gifter mig med skal også være evangelisk-luthersk (dog ikke nødvendigvis medlem af folkekirken) med et konservativt/ortodokst bibelsyn og en personlig tro. Hvis hun ikke kan acceptere det, er det hendes frie valg at fravælge mig (eller omvendt)

Men Mary skal jo netop være medlem af folkekirken. Hun har intet valg. Hun kan ikke vælge Københavnerkirken eller den Evangelisk-Lutherske Frikirke eller Hjørnestenen, hvis det er det, hun vil.

Jeg synes slet ikke du kan sammenligne de to situationer. Men måske er du ironisk?

Du - og din kvinde - vil stadigvæk have friheden til at forlade kirken for en anden. Den frihed er ikke forundt Mary og Henrik. Alex er det vel ligemeget med nu...

Til toppen 
#75440 - 19/11/2006 22:18 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Der er jo ingen, der tvinger dem til at blive gift...
Der er ingen der tvinger hverken de kongelige højheder Joachim eller Frederik til at forblive kongelige. De kunne sagtens abdicere på forhånd (og så ville monarkiet få en naturlig ende).

Hvis vi skal ned i kirkejuraen, er jeg i øvrigt ikke sikker på du har ret. Jeg har hørt noget om (men er ikke helt sikker) at man kan være medlem af en evangelisk-luthersk frimenighed og folkekirken på samme tid.

Til toppen 
#75441 - 19/11/2006 22:19 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jamen Moe, Mary har jo da ikke indgået noget tvangsægteskab!

Hun har bestemt sig helt frivilligt, og jeg er sikker på, at hun kendte premisserne, inden hun sagde ja til Frederik!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75442 - 19/11/2006 22:22 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Moe

Umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor "flertallet har ret" er fornuftigt?

Lad mig lige slå fast at jeg ikke går ind for genindførsel af enevælden, da man ikke kan være sikker på at det altid vili være en god konge man vil få (og lige netop DET er enevældets problem som kendes årtusinder tilbage), men ideelt set finder jeg ideen om at een god mand styrer samfundet særdeles god.

"Et land i oprør får mange herskere,
men under en forstandig og kyndig mand bevares ro og orden."
-Ordsp. 28:2

Trods alt, dog, er det bedre at flertallet af dem der skal leve i samfundet træffer åndssvage beslutninger end at een mand gør det - for så har alle skylden.
Men ideelt set ville det oplyste enevælde, i mine øjne, være at foretrække fremfor demokratiet. Winston Churchill, den samme mand som satte hele sin eksistens ind på at kæmpe for demokratiets liv, sagde også:
"Det bedste argument mod demokrati er en 5 minutter lang samtale med den gennemsnitlige vælger"
Og deri mener jeg han havde ret...

Mvh

JF

PS: I øvrigt er ikke ret meget af dette relevant for situationen i DK i dag hvor Kongen/Dronningen ikke har nogen reel politisk magt.

-Grundtvig

Til toppen 
#75443 - 19/11/2006 22:25 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe

Umiddelbart forstår jeg ikke hvorfor "flertallet har ret" er fornuftigt?

Mon du forvexler mig med Lindgren?

Jeg er slet ikke uenig.

Til toppen 
#75444 - 19/11/2006 22:30 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Der er jo ingen, der tvinger dem til at blive gift...
Der er ingen der tvinger hverken de kongelige højheder Joachim eller Frederik til at forblive kongelige. De kunne sagtens abdicere på forhånd (og så ville monarkiet få en naturlig ende).

Hvis vi skal ned i kirkejuraen, er jeg i øvrigt ikke sikker på du har ret. Jeg har hørt noget om (men er ikke helt sikker) at man kan være medlem af en evangelisk-luthersk frimenighed og folkekirken på samme tid.

Såvidt jeg kan se skal de være medlemmer af folkekirken sålænge det er den bestemte kirke, der er Danmarks statskirke. Det er dermed også den, der skal være regenter for.

Ellers synes jeg det er skørt, det er med at der er ingen, der tvinger dem til det. Der er heller ingen, der tvinger piger af islamistisk fundamentalistiske fædre til at gifte sig med deres fætre mens de er på sommerferie i Pakistan, de kan jo bare sige nej, ikke, og lade sig dræbe? Alle har altid et valg. Spørgsmålet er om det er et fair valg. Det mener jeg ikke det er her.

Hvis Mary vil leve med sin elskede kan hun ikke gøre det papirløst, og skal hun være medlem af en bestemt kirke. Det er måske sofistikeret, men det er ikke fair. Lige så lidt som det er fair at Alexandra mister sin forældrerettighed hvis hun gifter sig igen eller forlader landet.

Jeg synes det er noget underligt noget at forsvare?

Til toppen 
#75445 - 19/11/2006 22:33 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

"Jamen så synes jeg vi skal stemme om bevarelsen af mornarkiet,"

Det vil også være tilfældet i en evt. grundlovsændring som ville afskaffe kongehuset - en afstemning som ALT tyder på republikanerne ville tabe med et brag...

"og efterfølgende hvem der skal være konge/dronning etc. Hvis der er flertal er der vel ikke noget at frygte?"

Noget at frygte? Næ - men at stemme om hvem der skal være Konge (nu tillader jeg mig at være politisk ukorrekt og ikke skrive Konge/Dronning fordi det vil blive for besværligt at gøre hele tiden) er dybt debilt. Så er det ikke længere et monarki, men en republik.

"Jeg synes det sjoveste argument for monarkiet til hver en tid, er at der alligevel er flertal for det.
Pointen med et monarki er vel netop at det eksisterer uanset om folk er for eller imod??? Ellers er jeres elskede monarki jo slet ikke et monarki men en popularitetskonkurrence."

I et demokrati er DETTE argument altafgørende. Hvis folket generelt var imod monarkiet, jamen så skulle det afskaffes.
Der er flere forskellige TYPER af monarkier, selvom det åbenbart er gået grevens næse forbi:
*Vi har det enevældige monarki, som kun findes ganske få steder i verden i dag.
og
*Vi har det "indskrænkede" monarki hvor monarken ikke længere har reel politisk magt, men er statsoverhoved fordi folket ønsker det sådan.

Og naturligvis en milliard gråzoner imellem disse to ekstremer.

"Det er jo så en smagssag, synes ikke selv hun gør os speciel ære,"

Vores eksportal, dvs. fakta, modsiger dette.
Hendes Majestæt (og bliv bare tøsesur alt det du vil over at jeg tillader mig at kalde hende ved hendes titel) er klart den bedste repræsentant Danmark kan få - også, eller måske især - fordi hun er politisk uafhængig.

"Det er enevælden og stavnsbundet også, men dem afskaffede man fordi man blev klogere."

Forkert. Enevælden kom til i 1660 (eller 59...kan ikke helt huske det.. Deromkring i hvert fald) og er således minimum 600 år yngre end selve monarkiet.
Stavnsbåndet blev vistnok indført i midten af 1400-tallet, og er således omkring 450 år yngre end selve monarkiet.
Disse to ting er IKKE en del af dansk kultur, selvforståelse, og identitet.

Monarkiet ER.

Og jeg gentager:

Vive la Reine!

-Grundtvig

Til toppen 
#75446 - 19/11/2006 22:35 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Tjah - det bliver bare ikke så nemt for jer at få denne "våde drøm" opfyldt - idet det kræver en grundlovsændring - og i en sådan grad at politikerne ALDRIG vil foreslå den - i hvert fald ikke før folkestemningen skifter; og med monarkiets popularitet værende så højt som det er bliver det snevejr i august måned i Sahara før dét sker...

-Grundtvig

Til toppen 
#75447 - 19/11/2006 22:35 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Jamen Moe, Mary har jo da ikke indgået noget tvangsægteskab!

Hun har bestemt sig helt frivilligt, og jeg er sikker på, at hun kendte premisserne, inden hun sagde ja til Frederik!

kristina

Som jeg skrev til Jalokin forstår jeg ikke hvordan man kan forsvare at folk på den måde påkræves en bestemt tro. Er det særlig luthersk? Og hvis Mary en dag falder fra eller bliver BAPTIST eller et eller andet forfærdeligt, så har hun ingen mulighed for at forlade kirken, for gør hun det må hun også forlade sit ægteskab. Er det ikke tvang? Du ved da om nogen hvordan man kan ændre sit livssyn - for Mary må det ikke få de evt. konsekvenser at hun forlader kirken - da ikke hvis hun tilfældigvis stadig elsker sin mand og ønsker at leve sammen med ham... Så må hun hellere leve en løgn.

Sæt nu hvis Gud laver en Feldbæk på hende. Så hører hun ikke til i Folkekirken længere, og det diskvalificerer hende som ægtefælle til regenten. Det synes jeg er noget fis.

Til toppen 
#75448 - 19/11/2006 22:37 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Citat:
Tjah - det bliver bare ikke så nemt for jer at få denne "våde drøm" opfyldt - idet det kræver en grundlovsændring - og i en sådan grad at politikerne ALDRIG vil foreslå den - i hvert fald ikke før folkestemningen skifter; og med monarkiets popularitet værende så højt som det er bliver det snevejr i august måned i Sahara før dét sker...

Det sir du ikke..

Og så våd er den i øvrigt heller ikke. Det er knapt nok en drøm.

Ændret af Moe (19/11/2006 22:50)

Til toppen 
#75449 - 19/11/2006 22:51 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Sandsynligvis - jeg er temmelig træt så det kan godt tænkes.. Sorry

-Grundtvig

Til toppen 
#75450 - 19/11/2006 23:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Det vil også være tilfældet i en evt. grundlovsændring som ville afskaffe kongehuset - en afstemning som ALT tyder på republikanerne ville tabe med et brag...

Sandsynligvis, men så har kongehuset i det mindste bevist sit værd i en demokratisk stat, ved at være demokratisk, en klar forbedring til den nuværende situation.

Citat:
Så er det ikke længere et monarki, men en republik.

Absolut ikke, monarker er gennem tiderne ofte blevet valgt. Dog ikke i DK, mig bekendt.

Citat:
I et demokrati er DETTE argument altafgørende. Hvis folket generelt var imod monarkiet, jamen så skulle det afskaffes.

Og det finder vi jo aldrig ud af, for ingen tør tage afstemningen, og faktisk skal du ikke være så sikker på at monarkiet ville overleve hvis det rent faktisk kom på valg, se bare på Sverige, hvor en analyse i foråret pegede på en fifty/fifty tilslutning.

Citat:
Der er flere forskellige TYPER af monarkier, selvom det åbenbart er gået grevens næse forbi:

Overhovedet ikke, da det for mig er skingrende ligegyldigt hvilken type vi har, og argumentet med at vi har indskrænket fordi folket har valgt det er noget
ævl, jeg er eksempelvis aldrig blevet spurgt.

Citat:
Hendes Majestæt (og bliv bare tøsesur alt det du vil over at jeg tillader mig at kalde hende ved hendes titel) er klart den bedste repræsentant Danmark kan få - også, eller måske især - fordi hun er politisk uafhængig.

Jeg anerkender din ret til denne holdning og vurdering, men jeg deler den bare ikke, en rettighed jeg har takket være demokratiet og IKKE takket være monarkiet.

Citat:
Forkert. Enevælden kom til i 1660 (eller 59...kan ikke helt huske det.. Deromkring i hvert fald) og er således minimum 600 år yngre end selve monarkiet.
Stavnsbåndet blev vistnok indført i midten af 1400-tallet, og er således omkring 450 år yngre end selve monarkiet.

Tak for historietimen, men kan ikke se hvordan tidspunktet for forskellige elementers opståen i dansk historie, er afgørende for der position som en del af nationens arv???

Nu er det vel et eller andet sted også spild af tid at diskuterer, for det første kan jeg mærke vi ikke bliver enige, og end ikke kan enes om hvad vi er uenige om, og monarkiet vil alligevel forsvinde med tiden, om ikke andet, så når EU en gang for sig snøvlet sammen til at skrive sin forfatning.

Til toppen 
#75451 - 19/11/2006 23:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe
Citat:
Du ved da om nogen hvordan man kan ændre sit livssyn - for Mary må det ikke få de evt. konsekvenser at hun forlader kirken - da ikke hvis hun tilfældigvis stadig elsker sin mand og ønsker at leve sammen med ham... Så må hun hellere leve en løgn.
Sæt nu hvis Gud laver en Feldbæk på hende. Så hører hun ikke til i Folkekirken længere, og det diskvalificerer hende som ægtefælle til regenten. Det synes jeg er noget fis.

Jeg har svært ved at følge dig!
Jeg ved godt, at man kan ændre livssyn, det har jeg gjort, men jeg ved ikke af, at jeg har brudt noget løfte.

"Frihed er det bedste guld", sang vi da jeg gik i skole.
Det syntes jeg allerede dengang var noget sludder.
Kærlighed og trofasthed er det bedste guld!

Er du modstander af forpligtende løfter til Gud og mennesker?
Sådanne har konsekvenser!
Jeg kan ikke tro, at du mener, at frivilligt afgivne løfter kun skal holdes så længe man har lyst?

Hvis nu Mary tilfældigvis ændrer sit livssyn og (bare et ekstremt eksempel) fortryder sin graviditet, synes du så også, at det er noget fis, at hun at skal hun tvinges til at føde sit barn?

Der er beslutninger - herunder efter min mening også indgåelse af ægteskab - som ikke uden videre kan ændres, og hvis man ikke vil indgå i de varige forpligtelser, et ægteskab medfører, synes jeg ikke man skal gifte sig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75452 - 19/11/2006 23:20 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg har svært ved at følge dig!
Jeg ved godt, at man kan ændre livssyn, det har jeg gjort, men jeg ved ikke af, at jeg har brudt noget løfte.

Det behøvede du netop ikke, da du ikke var gift med en i tronfølgen (såvidt jeg ved).

Du havde din FRIHED til at lade Jesus blive herre i dit liv! - og til at udfolde din kristne tro i den kirke, du besluttede dig for.

Citat:
"Frihed er det bedste guld", sang vi da jeg gik i skole.
Det syntes jeg allerede dengang var noget sludder.
Kærlighed og trofasthed er det bedste guld!

Er du modstander af forpligtende løfter til Gud og mennesker?
Sådanne har konsekvenser!
Jeg kan ikke tro, at du mener, at frivilligt afgivne løfter kun skal holdes så længe man har lyst?

Tro handler ikke om at have "lyst".

Tro handler om en dyb, personlig overbevisning. Du er ikke altid herre over hvordan den rammer dig, og hvad den gør ved dig.

Selvfølgelig har løfter konsekvenser - netop derfor synes jeg det er uvederhæftigt at kræve sådanne løfter af et menneske som der er blevet krævet af Mary og Alexandra og Henrik.

For Mary har det den konsekvens, at hvis Folkekirken en dag indfører et vielsesritual for homofile og hun måske er uenig i dette, så har hun ikke frihed til at forlade denne kirke. Hun er bundet på sin samvittighed, selvom hun ikke har indflydelse over kirken. Forlader hun kirken, forlader hun også sin familie. Hun er luthersk, men hendes situation er at betragte med et Jehovas Vidne.

Hvilket løfte er vigtigst? Det hun har afgivet til ægtefællen - eller det, hun har afgivet til Gud? Hvorfor skal de to spilles ud mod hinanden?

Jovist er det en tænkt situation. Men tænkte situationer er netop til for at undgå deres realitet!

Citat:
Hvis nu Mary tilfældigvis ændrer sit livssyn og (bare et ekstremt eksempel) fortryder sin graviditet, synes du så også, at det er noget fis, at hun at skal hun tvinges til at føde sit barn?

Næh, men det er jo fordi jeg sætter undfangelsen som stedet for livets begyndelse.

Det har ikke noget at gøre med om hun er kongelig eller ej.

Citat:
Der er beslutninger - herunder efter min mening også indgåelse af ægteskab - som ikke uden videre kan ændres, og hvis man ikke vil indgå i de varige forpligtelser, et ægteskab medfører, synes jeg ikke man skal gifte sig.

kristina

Hvordan kan Mary vide på forhånd hvordan hendes tro vil udvikle sig?

Jeg er gift med en god kristen kvinde (halleluja). Skulle hun en dag blive muslim kan vi stadig være gift, og jeg kan hulke og græde, men hvis hun og jeg vil kan vi fortsætte ægteskabet og leve op til løftet.

Hvis Mary en dag bliver muslim er hun - qua sit "frivillige løfte" - nødt til at lade sig skille fra Frederik, selvom de måske begge har lyst til at være gift fortsat.

Det mener jeg er uforsvarligt. Det er lidt ligesom at sige til mennesker, der kommer til kristen tro i lande hvor dét er forbudt, at det kunne de da have sagt sig selv..

Til toppen 
#75453 - 19/11/2006 23:21 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Nej, det er ikke nemt at kæmpe politisk mod de ting som man er i mindretal med, men nogen af os er idealister, derfor kæmper jeg stadig for en masse ting der næppe heller vil lykkes, men det er demokratiets væsen, at jeg fremfører mine synspunkter, og nogen af dem er der flertal for og andre ikke, og måske en dag vender strømmen. Hvem ved, måske en dag jeg får afskaffet den frie abort, afskaffet kongehuset og nedlagt nationalstaten til fordel for en europæisk stat. Eller også går flertallet en hel anden vej, men det ændrer ikke ved hvad den enkelte i et demokrati mener er ret og vrang, og har ret til at mene og kæmpe for, og det er netop det der gør demokratiet smukt, i modsætning til monarkiet hvor man tildeler en ganske almindeligt menneske mere magt end det enkelte menneske kan og bør bærer.

Til toppen 
#75454 - 19/11/2006 23:29 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"De kunne sagtens abdicere på forhånd (og så ville monarkiet få en naturlig ende)."

Nej - så ville man gå længere ned i tronfølgerækken.
Eftersom man måtte gå ud fra at Deres Kongelige Højheder Christian, Felix og Nikolaj også ville udtræde af tronfølgerækken sammen med deres fædre ville det så blive
HKH Prinsesse Benedikte som ville arve tronen, og hvis hun på det eventuelle tidspunkt skulle være død ville det være hendes søn Prins Gustav som ville tage tronen. Sandsynligvis under navnet Christian XI, da dette også er en del af hans rigtige navn..

Så Frederik og Joachims udtræden af tronfølgen vil ikke betyde monarkiets endeligt - det vil betyde at dele af tronfølgerækken man aldrig havde regnet med blev taget i brug ville blive taget i brug...

-Grundtvig

Til toppen 
#75455 - 19/11/2006 23:31 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Der er stadig håb for prinsesse Elisabeth, så!

Til toppen 
#75456 - 19/11/2006 23:34 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

Og hvem ved? Måske en dag kommer der bittesmå mænd ud af hule træer og skråler "SURPRISE! Og i troede at trolde ikke fandtes!"
Men hvor sandsynligt er det.

Idealist er jeg også til en vis grad - men jeg gør en ære i også at bibeholde lidt jordforbindelse!
Og hvordan en ideologi der baserer sig på at flertallet jo nødvendigvis må have ret FORDI det er flertallet skulle være smukt kan jeg ikke se. Tværtimod er tankegangen ækel, synes jeg, for så kan hvad som helst legitimeres med "det er jo flertallets ønske."

Nej - idealet er for mig at se det oplyste enevælde; hvor een mand bestemmer, og resten af samfundet følger efter.
Det har jeg mere sympati for end den åndsforladte "lad os da gøre hvad det til enhver tid eksisterende flertal ønsker" - holdning som er uden rygrad.

Jeg henviser atter engang til Ordsprogene 28:2

"Et land i oprør får mange herskere,
men under en forstandig og kyndig mand bevares ro og orden"

-Grundtvig

Til toppen 
#75457 - 19/11/2006 23:37 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Ja ja, men opbakningen til monarkiet ville falde drastisk. Og hvis det ikke ville medføre en afskaffelse af monarkiet med det samme, ville det i hvert fald betyde at monarkiet fik en langt mere tilbagetrukken rolle.

Til toppen 
#75458 - 19/11/2006 23:40 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Nu tror jeg ikke det er Gud der lavede en "Feldbæk" på Bent Feldbæk Nielsen. Det var bare sværmeri - men derfor er manden jo stadig langt bedre end 95% af folkekirkens præster

Til toppen 
#75459 - 19/11/2006 23:42 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Nu tror jeg ikke det er Gud der lavede en "Feldbæk" på Bent Feldbæk Nielsen. Det var bare sværmeri - men derfor er manden jo stadig langt bedre end 95% af folkekirkens præster

Nå, men det tror Feldbæk selv, og det har jeg ikke lyst til at sætte mig til doms over.

Men hvad nu hvis hun rammes af en overbevisning modsat den hun SKAL have?

Til toppen 
#75460 - 19/11/2006 23:44 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Moe!
Citat:
Der er heller ingen, der tvinger piger af islamistisk fundamentalistiske fædre til at gifte sig med deres fætre mens de er på sommerferie i Pakistan, de kan jo bare sige nej, ikke, og lade sig dræbe? Alle har altid et valg. Spørgsmålet er om det er et fair valg. Det mener jeg ikke det er her.

Ej, den sammenligning er bare helt ude i skoven! Dit ræsonnement forudsætter, at Marys forældre har tvunget hende til ægteskabet!

Endvidere forudsætter det, at man tror på den "eneste ene" - og det er der da vel ingen ved sine fulde fem, der gør!

I øvrigt har hun givet udtryk for buddhistiske tilbøjeligheder, og HKH Kromprinsen (nej, der er ingen stavepejl her) har også givet udtryk for sin manglende tro

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#75461 - 19/11/2006 23:46 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Lindgren
Citat:
Og så skylder TV2 og DR mig i øvrigt en mindre herregaard i licens for alle de skønne spildte kroner de har brugt på at dække royale begivenheder, hvor de i stedet burde ha' opfyldt der Public Service forpligtigelse og sendt Søren Ryge.

Jeg starter med enigheden, for det her kan vi ikke blive uenige om (bortset måske fra det med Søren Ryge). Dog kan det da godt være lidt interessant at opleve, hvordan ellers fornuftige journalister og andet godtfolk til sådanne transmissioner formår at snakke så meget og alligevel sige så lidt, og det i flere timer i træk (her vil jeg især fremhæve tv2's folk, som virkelig mestrer denne vanskelige disciplin).
Citat:
Jeg kunne næsten umuligt være mere enig, fantastisk for en gang skyld at møde en der ikke falder pladask på halen for noget så oldnordisk, udemokratisk og ligegyldigt som kongehuset.

Ad »oldnordisk«: Mener du, at det i sig selv er noget argument for afskaffelse af kongehuset, at det er gammelt? For det kan jeg ikke rigtig se, hvorfor det skulle være.

Ad »udemokratisk«: Jeg er faktisk lodret uenig her. Jeg mener, at monarken er (burde være) en garant for demokratiet. Jeg forventer faktisk, at hvis nogen (f.eks. en militærjunta eller en revolutionær ekstremistisk gruppe) forsøger at begå statskup og sætte demokratiet ud af kraft og på en eller anden måde får sat regering og Folketing ud af spillet, så må dronningen/kongen gribe ind og afhverve krisen; sådan som det skete i Spanien i 1981. (Ja, jeg ved godt, at det er et usandsynligt scenarie, navnlig i Danmark.)

Et andet godt argument for, at nominelt monarki er at foretrække frem for republik er, at dronningen/kongen er en ikke-polariserende, upolitisk figur (og der er i denne sammenhæng, at princippet om at monarken ikke udtaler sig politisk, virkelig bliver væsenligt). En præsident vil jo formentlig være en aldrende politiker, og dermed en person, som store dele af befolkningen (måske henimod halvdelen) ikke rigtig kan identificere sig med pga. vedkommendes holdninger og politiske fortid. Personligt kunne jeg da godt se Uffe Ellemann eller Per Stig Møller som præsident, men jeg er sikker på, at der ville være mange, der slet ikke ville bryde sig om sådan nogle borgerlige hoveder. Se bare på USA, hvor omtrent halvdelen af befolkningen ønsker deres statsoverhoved hen, hvor peberet gror. Dronningens store fordel frem for en præsident er, at hun ikke er polariserende, men samlende på tværs af politiske holdninger.

Guds fred
Nikolaj, ex-republikaner

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#75462 - 19/11/2006 23:49 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Hej Moe!
Citat:
Der er heller ingen, der tvinger piger af islamistisk fundamentalistiske fædre til at gifte sig med deres fætre mens de er på sommerferie i Pakistan, de kan jo bare sige nej, ikke, og lade sig dræbe? Alle har altid et valg. Spørgsmålet er om det er et fair valg. Det mener jeg ikke det er her.

Ej, den sammenligning er bare helt ude i skoven! Dit ræsonnement forudsætter, at Marys forældre har tvunget hende til ægteskabet!

Næh, for der findes jo ikke tvang - vel? Hun kan jo bare vælge fra.. Jeg ved godt eksemplet var plat, men det understreger jo min pointe - at man altid kan vælge - men at rammerne for dette ikke altid er fair. Det er ikke fair at hævde at sådan en pige har et valg (selvom hun har det.) Det er heller ikke fair at hævde at Mary havde et valg ift tro da hun blev forelsket i prins Pingo.

Det var i hvert fald ikke frie valg!

Citat:
Endvidere forudsætter det, at man tror på den "eneste ene" - og det er der da vel ingen ved sine fulde fem, der gør!

Du læser vist for lidt Nynne...

Citat:
I øvrigt har hun givet udtryk for buddhistiske tilbøjeligheder, og HKH Kromprinsen (nej, der er ingen stavepejl her) har også givet udtryk for sin manglende tro

Mvh. Jalokin

Du tager FULDSTÆNDIG fejl. Begge to er evangelisk-lutherske, og Frederiks skal være overhovede for kirken engang, så det der er bare løs og usand snak. De KAN slet ikke have andre overbevisninger, de ER jo indtil benet lutherske, for der findes ikke andre muligheder for dem.. [/sarkasme]

Ka' du ikk' selv se at det er sært? De har faktisk ikke lov til at leve som buddhister - med mindre det er vigtigere for dem en kronen. Og som kristina sagde, så betyder løfter jo noget..

Til toppen 
#75463 - 19/11/2006 23:54 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Citat:

Ad »udemokratisk«: Jeg er faktisk lodret uenig her. Jeg mener, at monarken er (burde være) en garant for demokratiet. Jeg forventer faktisk, at hvis nogen (f.eks. en militærjunta eller en revolutionær ekstremistisk gruppe) forsøger at begå statskup og sætte demokratiet ud af kraft og på en eller anden måde får sat regering og Folketing ud af spillet, så må dronningen/kongen gribe ind og afhverve krisen; sådan som det skete i Spanien i 1981. (Ja, jeg ved godt, at det er et usandsynligt scenarie, navnlig i Danmark.)

"En er død for alle..." - kongen er så den eneste, der ikke må nyde demokratiske rettigheder.

Citat:
Et andet godt argument for, at nominelt monarki er at foretrække frem for republik er, at dronningen/kongen er en ikke-polariserende, upolitisk figur (og der er i denne sammenhæng, at princippet om at monarken ikke udtaler sig politisk, virkelig bliver væsenligt). En præsident vil jo formentlig være en aldrende politiker, og dermed en person, som store dele af befolkningen (måske henimod halvdelen) ikke rigtig kan identificere sig med pga. vedkommendes holdninger og politiske fortid. Personligt kunne jeg da godt se Uffe Ellemann eller Per Stig Møller som præsident, men jeg er sikker på, at der ville være mange, der slet ikke ville bryde sig om sådan nogle borgerlige hoveder. Se bare på USA, hvor omtrent halvdelen af befolkningen ønsker deres statsoverhoved hen, hvor peberet gror. Dronningens store fordel frem for en præsident er, at hun ikke er polariserende, men samlende på tværs af politiske holdninger.

Guds fred
Nikolaj, ex-republikaner

Det er ikke bare et andet godt argument, det er det eneste og bedste argument for vores udgave af monarkiet. Men det forudsætter jo netop at regenten fastholdes rettigheds-fri, at vedkommende holder kæft og ellers er sød. Regenten i England har været ganske polariserende (og lur mig om det ikke fortsætter under Charles), regenten i Sverige har udtalt sig uheldigt politisk osv. Dit argument fungerer altså bedst, fordi Margrethe er så enormt dygtig. Hurra for det - men hvad så med fremtiden?

Der er i øvrigt forskelle på republikker. I USA og Frankrig er præsidenten jo den øverste, i Tyskland (og vist også Israel) er republikken mere "monarkistisk", og præsidentens rolle er primært repræsentativ (og så som valgudskriver). Men vedkommende er valgt til det! - og det gør forskellen.

Til toppen 
#75464 - 20/11/2006 00:18 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

"Absolut ikke, monarker er gennem tiderne ofte blevet valgt. Dog ikke i DK, mig bekendt."

Jo - også i Danmark (jf. at enevælden først kom i sidste halvdel af 1600-tallet), men aldrig af vulgus indoctum.

"Og det finder vi jo aldrig ud af, for ingen tør tage afstemningen, og faktisk skal du ikke være så sikker på at monarkiet ville overleve hvis det rent faktisk kom på valg, se bare på Sverige, hvor en analyse i foråret pegede på en fifty/fifty tilslutning."

Danmark er (Gud være lovet!!) ikke Sverige, og du kan ikke bare lige overføre svenske undersøgelser på Danmark.

"Overhovedet ikke, da det for mig er skingrende ligegyldigt hvilken type vi har,"

Så kan du heller ikke komme og sige det er udemokratisk.

"og argumentet med at vi har indskrænket fordi folket har valgt det er noget
ævl, jeg er eksempelvis aldrig blevet spurgt."

LOL!!
Aha... Dvs. hvis JEG ikke er blevet spurgt i forbindelse med lovgivning så er FOLKET ikke blevet spurgt, og dermed er det ikke demokratisk?
Hvilken ufattelig egocentrering - noget man faktisk ser hos enevældige konger.

"Jeg anerkender din ret til denne holdning og vurdering, men jeg deler den bare ikke, en rettighed jeg har takket være demokratiet og IKKE takket være monarkiet."

Og når man ser på hvad visse mennesker (ingen nævnt ingen glemt) lukker ud alle mulige steder i det offentlige rum er spørgsmålet så om dette ALTID er en fordel...

"Tak for historietimen, men kan ikke se hvordan tidspunktet for forskellige elementers opståen i dansk historie, er afgørende for der position som en del af nationens arv???"

Fordi hvis al lovgivning der nogensinde har eksisteret i DK skal betragtes som en del vores KULTURarv, så forsvinder begrebet i det hele taget.

"og monarkiet vil alligevel forsvinde med tiden, om ikke andet, så når EU en gang for sig snøvlet sammen til at skrive sin forfatning."

Det tror jeg IKKE du skal regne med!
1: Forfatningen som blev forkastet nævnte så vidt jeg ved INTET om afskaffelsen af monarkiet i de lande der stadig har dette.
2: For at Danmark kan tilslutte sig lovgivning må denne ikke være i strid med Danmarks Riges Grundlov, og så længe denne fastslår at styreformen er indskrænket monarkisk vil Danmark ikke kunne tilslutte sig en forfatningstraktat som indeholder krav om afskafning af monarkier - og dermed vil den falde, idet alle lande skal være enige om omtalte forfatning.

Så den våde drøm har lange udsigter alligevel!

Jeg, for one, håber at mine tip tip tip tip tip tip.....oldebørn i år 3000 vil kunne opleve Frederik/Christian XX - at det danske monarki består lige til Jesus kommer igen.

-Grundtvig

Til toppen 
#75465 - 20/11/2006 08:49 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Og hvem ved? Måske en dag kommer der bittesmå mænd ud af hule træer og skråler "SURPRISE! Og i troede at trolde ikke fandtes!"
Men hvor sandsynligt er det.

Well... sandsynligheden for at en stemning vender og holdninger skifter, øges altid når den generelle opfattelse er at det ikke vil ske, så lur mig om vi ikke ser republikken som "trold af æsken".

Citat:
Idealist er jeg også til en vis grad - men jeg gør en ære i også at bibeholde lidt jordforbindelse!

Samme her, men afholder mig ikke for at kæmpe for idealerne, selv om vi ved utopia ikke kan skabes/findes, så kæmper vi alligevel derfor. At man så undervejs er rationel og indgår politiske kompromiser er en anden snak.

Citat:
Og hvordan en ideologi der baserer sig på at flertallet jo nødvendigvis må have ret FORDI det er flertallet skulle være smukt kan jeg ikke se.

Var vist heller ikke hvad jeg mente, men måske hvad jeg sagde, det jeg hævdede var smukt, var demorkatiets sikring af at jeg kan være imod kongehuset selv om flertallet er for.

Citat:
Tværtimod er tankegangen ækel, synes jeg, for så kan hvad som helst legitimeres med "det er jo flertallets ønske."

Ikke ret mange synes flertalsdiktatur er fedt, derfor er selve demokratiets grundide jo også at man sikrer mindretallet, ellers var det nemlig ikke demokrati, men noget andet.

Citat:
Nej - idealet er for mig at se det oplyste enevælde; hvor een mand bestemmer, og resten af samfundet følger efter.

Fair nok, blot er jeg dybt uenig.

Med hensyn til henvisningerne til ordsprogenes bog, vil jeg lade være med at kommenterer derpå, da jeg som hovedregel ikke accepterer bibelord som politiske argumenter.

Til toppen 
#75466 - 20/11/2006 08:59 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

"Ikke ret mange synes flertalsdiktatur er fedt, derfor er selve demokratiets grundide jo også at man sikrer mindretallet, ellers var det nemlig ikke demokrati, men noget andet."

Forkert - sikring af mindretal mod flertallet ønske er faktisk hamrende udemokratisk.
Dette skal ikke forhindre mig i at gå ind for beskyttelse af mindretal - men det BURDE hindre en erklæret demokrat i dette.
Demokrati er folkestyre - dvs. pøbelvælde. Punktum.

"Med hensyn til henvisningerne til ordsprogenes bog, vil jeg lade være med at kommenterer derpå, da jeg som hovedregel ikke accepterer bibelord som politiske argumenter."

Heller ikke her - jeg lod bare Skriften sige det jeg selv mente, og hvad jeg ser som sandheden. Jeg forsøgte ikke at bruge det som argument.

-Grundtvig

Til toppen 
#75467 - 20/11/2006 10:18 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Næh, for der findes jo ikke tvang - vel? Hun kan jo bare vælge fra.. Jeg ved godt eksemplet var plat, men det understreger jo min pointe - at man altid kan vælge - men at rammerne for dette ikke altid er fair. Det er ikke fair at hævde at sådan en pige har et valg (selvom hun har det.) Det er heller ikke fair at hævde at Mary havde et valg ift tro da hun blev forelsket i prins Pingo.

Det var i hvert fald ikke frie valg!

Men dog men dog. Der findes masser af søde piger derude, som jeg sagtens kunne blive forelsket i her og nu. Når det ikke er sket, er det fordi jeg har kunnet se at det ikke havde nogen fremtid - fx. fordi de ikke var kristne, eller fordi jeg har konkluderet, at opfattelsen og ønskerne for livet har været for forskellige.

Forelskelse er en stærk følelse, men det er altså heller ikke værre, end at man selv kan tage kontrol!

Så selvfølgelig havde Mary et valg!

Og nej, jeg har ikke set "Nynne". Aner ikke hvem hun er. Og det er vist også bedøvende ligegyldigt...

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#75468 - 20/11/2006 10:24 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:

Men dog men dog. Der findes masser af søde piger derude, som jeg sagtens kunne blive forelsket i her og nu. Når det ikke er sket, er det fordi jeg har kunnet se at det ikke havde nogen fremtid - fx. fordi de ikke var kristne, eller fordi jeg har konkluderet, at opfattelsen og ønskerne for livet har været for forskellige.

Det tror jeg såmænd nok at prinsen og du (og jeg) har tilfælles.

Men derfra og så til at kræve monopol på ægtefællens tro... aij, jeg gentager mig selv, men jeg synes det liiige er stærkt nok.

Citat:
Forelskelse er en stærk følelse, men det er altså heller ikke værre, end at man selv kan tage kontrol!

Så selvfølgelig havde Mary et valg!

Men når det drejer sig om hendes tro - var det så et fair og fri valg?

Jeg forstår ikke at det er ok at sige til folk at de ikke må skifte tro.

Citat:
Og nej, jeg har ikke set "Nynne". Aner ikke hvem hun er. Og det er vist også bedøvende ligegyldigt...

Mvh. Jalokin

Du er ikke gået glip af noget.

Til toppen 
#75469 - 20/11/2006 10:55 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Moe, du skriver:
Citat:
Jeg forstår ikke at det er ok at sige til folk at de ikke må skifte tro.

Selvfølgelig må folk skifte tro, også kronprinsessen, kun skal bare være medlem af Folkekirken, som ca. 80% af den danske befolkning.

Folkekirkens medlemmer tror meget forskelligt, og personlig fastholder jeg at der kun findes een eneste sand kirke i denne verden: Guds Kirke, med stort K!

Nogle af medlemmerne af Guds Kirke er også medlemmer af Folkekirken, andre ikke. Folkekirken er en administrativ organisation, en rammeordning, vil jeg kalde den.

Jeg har lagt mærke til, at de, som ikke synes vi skal bevare kongehuset, er de samme, som giver udtryk forn stor medfølelse med kongehusets medlemmer!

Jeg tror ikke de kongelige har særlig ondt af sig selv, og heller ikke at de lider på grund af deres tro. Problemet er vist meget teoretisk.
De har mere frihed end nogen af os andre, de kan f.eks. vælge at holde op med at være royale, hvis de vil, medens ingen af os andre kan vælge at være det! Diskrimation!!!

Nå, spøg til side, min medfølelse går ikke så meget til de royale (som jeg mener som regel klarer deres opgave med de frynsegoder og de forpligtelser, der nu følger med jobbet ganske udmærket) - men mere til de mange tusinder, der udsættes for forfølgelse, fængsling, mishandling og henrettelse, hvis de ikke vil afsværge deres kristne tro. ( www.forfulgt.dk )

I øvrigt synes jeg at monarkiet er en genial styreform: Magt korrumperer som bekendt, og landets højeste myndigheds magt er lig nul! '

Tænk hvis vi skulle trækkes med en magtfuld præsident ... sporene skræmmer!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75470 - 20/11/2006 12:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Moe
Citat:
"En er død for alle..." - kongen er så den eneste, der ikke må nyde demokratiske rettigheder.

Selvfølgelig kan han det. Hvis dronningen (eller kongen) hellere ville være en almindelig borger, kunne hun da bare abdicere, melde sig ind i Socialdemokratiet (eller hvad hun nu ville melde sig ind i, det kan vi jo af gode grunde ikke vide), skrive læserbreve så tosset hun ville og stemme til alle valg, eller blive hjemme på sofaen, og så var den ikke længere.
Citat:
Det er ikke bare et andet godt argument, det er det eneste og bedste argument for vores udgave af monarkiet. Men det forudsætter jo netop at regenten fastholdes rettigheds-fri, at vedkommende holder kæft og ellers er sød. Regenten i England har været ganske polariserende (og lur mig om det ikke fortsætter under Charles), regenten i Sverige har udtalt sig uheldigt politisk osv. Dit argument fungerer altså bedst, fordi Margrethe er så enormt dygtig. Hurra for det - men hvad så med fremtiden?

Vi har heldigvis gennemgående haft ganske tilfredsstillende konger (og dronning) siden 1849. Men hvis Frederik X (eller Christian XI etc.) viser sig at blive en dårlig, polariserende konge, som folk ikke kan identificere sig med, jamen så må vi da tage det op til revision. Især hvis tronfølgeren ikke er bedre.
Monarkiet er et symbol, men hvis det symbol mister sin magt eller får for store negative konnotationer for for mange, så må vi da overveje, om vi vil fortsætte med at bruge det symbol. Monarkiet er ikke helligt, men det er jo »oldnordisk«, så måske skal vi lige tænke os om en ekstra gang og tælle til 10, før vi bare afskaffer det.
Citat:
Der er i øvrigt forskelle på republikker. I USA og Frankrig er præsidenten jo den øverste, i Tyskland (og vist også Israel) er republikken mere "monarkistisk", og præsidentens rolle er primært repræsentativ (og så som valgudskriver).

Ja, det er rigtigt nok – eller egentlig er det jo omvendt: USAs og Frankrigs (m.fl.) præsidenter er mere monarkiske i ordets egentlige betydning (ene-styrende), mens Tysklands, Israels og mange andre landes præsidenter primært har ceremonielle og repræsentative, men ikke reelt styrende, funktioner – men jeg forstår godt, hvad du mener med "monarkisk" i gåseøjne.
Jeg forestiller mig umiddelbart, at vi (i en situation, hvor monarkiet måtte blive afskaffet) ville få en præsident af den sidste slags. Sådan en passer ligesom bedst ind i vores nuværende politiske system. Det var også derfor, jeg foreslog Ellemann eller Møller som oplagte kandidater. Man kunne måske også tage Svend Auken eller Niels Helveg – altså en »grand old man« (og åbenbart helst en tidligere udenrigsminister, men det var egentlig tilfældigt, tror jeg).
Noget helt andet er, at jeg sådan set går ind for det højt besungne princip, som kaldes magtens tredeling, og derfor er lidt skeptisk overfor parlamentarismen, som jeg mener delvis ødelægger skellet mellem den udøvende og den lovgivende magt og monopoliserer magten hos Folketingets flertal. Så en reelt regerende præsident kunne man måske overveje, men det ville altså kræve en større omvæltning af hele det politiske system, så det kommer næppe til at ske.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#75471 - 20/11/2006 12:42 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Forkert - sikring af mindretal mod flertallet ønske er faktisk hamrende udemokratisk.
Dette skal ikke forhindre mig i at gå ind for beskyttelse af mindretal - men det BURDE hindre en erklæret demokrat i dette.
Demokrati er folkestyre - dvs. pøbelvælde. Punktum.

Et noget amputeret syn på demokrati, desværre et syn der er mere og mere fremherskende, men det ændrer ikke ved hvad der er ment som demokratiets ånd.

Det er korrekt at de kære gl. grækere ikke inkluderede mindretallet da de sammentrak Demos og Kratos, men i de seneste 100-200 år af demokratiets historie, har mindretalsbeskyttelse været en fast bestanddel. Demokratiet kan ganske enkelt ikke eksisterer uden. Netop mindretallet er årsagen til at vi eksempelvis har en grundlov, der fastlægger uomtvistlige rettigheder for den enkelte. Flertallet behøver jo dybest set ikke frygte noget, men ved lov begrænses flertalsstyret når det griber ind i den enkeltes rettigheder som menneske. Dette princip har det været en indgroet bestanddel i den moderne demokratiopfattelse i mere end 100 år, og kan vel derfor med rette godt klassificeres som værende en bestanddel af det demokratiske ideal.

Citat:
§ 71
Stk. 1.
Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borger kan på grund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin afstamning underkastes nogen form for frihedsberøvelse.

§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.

Disse punkter fra grundloven er jo ikke stridige mod det demokratiske ideal, men beskytter faktisk din ret til at være imod demokratiet?

Ville enevældet på lige fod beskytte mig?

Til toppen 
#75472 - 20/11/2006 14:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

"Et noget amputeret syn på demokrati, desværre et syn der er mere og mere fremherskende, men det ændrer ikke ved hvad der er ment som demokratiets ånd."

Undskyld, men for mig at se er det varm luft du lukker ud her.
Demokrati er at følge folkets vilje. At påstå noget andet er at gøre demokrati til noget det ikke er.

"Det er korrekt at de kære gl. grækere ikke inkluderede mindretallet da de sammentrak Demos og Kratos, men i de seneste 100-200 år af demokratiets historie, har mindretalsbeskyttelse været en fast bestanddel."

Fordi flertallet har ønsket det således.
Der ligger ikke noget om mindretalsbeskyttelse implicit i begrebet "demokrati".

"Demokratiet kan ganske enkelt ikke eksisterer uden."

Sagtens

"Netop mindretallet er årsagen til at vi eksempelvis har en grundlov, der fastlægger uomtvistlige rettigheder for den enkelte."

For ALLE - ikke særskilt for mindretal.
Det er jo også derfor at Grundloven flere gange siger at forholdene for dem eller dem ordnes ved lov.

"Flertallet behøver jo dybest set ikke frygte noget, men ved lov begrænses flertalsstyret når det griber ind i den enkeltes rettigheder som menneske."

Og dette er hamrende udemokratisk...
Jo, vel behøver flertallet da at frygte noget. Love er jo ikke kun til for mindretals skyld, men for ALLES skyld - det er ulovligt at begå røveri, mord, voldtægt, osv, uanset om offeret er en del af et mindretal eller ej.

"Dette princip har det været en indgroet bestanddel i den moderne demokratiopfattelse i mere end 100 år, og kan vel derfor med rette godt klassificeres som værende en bestanddel af det demokratiske ideal."

Det er en del af vort samfund, og for at ingen skal misforstå mig: Jeg mener det er GODT det er!, men demokratisk er det på ingen måde, idet det teoretisk set kan stride mod flertallets ønsker.

"Disse punkter fra grundloven er jo ikke stridige mod det demokratiske ideal, men beskytter faktisk din ret til at være imod demokratiet?"

Rigtigt. Men det ville ikke være udemokratisk at nægte dette.
I øvrigt er jeg TEORETISK imod demokratiet, ikke I PRAKSIS, som jeg tidligere har forklaret.

"Ville enevældet på lige fod beskytte mig?"

Sandsynligvis ikke, medmindre kongen besluttede således.
Problemet med dette er...?

-Grundtvig

Til toppen 
#75473 - 20/11/2006 15:20 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Demokrati kan bedst beskrives som institutionaliseringen af frihed, forstået således at demokrati ikke blot er Lincolns "of the people, by the people, for the people" men også den praksis og de procedurer som gennem tid er blevet justeret og forædlet. Derfor er det muligt at identificerer et demokrati, udfra eksistensen af en grundlov eller forfatning, klart definerede menneskerettigheder (herunder mindretalsbeskyttelse) og slutteligt lighed for loven.

Mere pædagoisk, er demokrati følgende:
Folket er suverænt
Magtudøvelse baseret på accept fra folkets side
Majoriteten bestemmer
Minoriteten beskyttes
Garanterede basale menneskerettigheder
Frie og retfærdige valg
Lighed for loven
Social, økonomisk og politisk pluralisme
Værdierne tolerance, pragmatisme, cooperation og kompromi.
Ytrings- og forsamlingsfrihed

Og slutteligt, demokratiets og parlamentarismens nerve, en oplyst befolkning. Altså lige adgang til viden.

Demokrati er hele pakken, og hvis man kun vil betragte demokrati udfra en gold sproglig definition, anerkender man ikke demokratiets historiske udvikling.

Citat:
"Ville enevældet på lige fod beskytte mig?"
Sandsynligvis ikke, medmindre kongen besluttede således.
Problemet med dette er...?

At min personlige frihed dermed er underlagt en potentiel gal mands vilje og lyster. Den kære enevælde i England syntes eksempelvis at det var en god ide at når et bondepar blev gift, havde den lokale adelsmand retten til første tur i kanen med bruden. Historien har ikke særligt mange positive enevældehistorier.

Til toppen 
#75474 - 20/11/2006 17:18 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
Nikolaj
Bruger

Hej Lindgren
Citat:
Den kære enevælde i England syntes eksempelvis at det var en god ide at når et bondepar blev gift, havde den lokale adelsmand retten til første tur i kanen med bruden. Historien har ikke særligt mange positive enevældehistorier.

Så vidt, jeg ved, har de aldrig haft enevælde i England. I hvert fald har dit eksempel, jus primae noctis, meget mere med feudalisme end med enevælde at gøre. Og jeg tror da ikke, der er nogen, der har ønsket feudalsamfundet tilbage.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#75475 - 20/11/2006 18:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Nikolaj]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Fair nok, i det feudale system delte kongen jo sin magt (og det har aldrig plaget englænderne), hvad der jo ikke ligefrem ligger i begrebet enevælde/despotisme. Men "Retten til den første nat" var så vidt jeg ved om ikke praksis, så i hvert fald en ret for danske godsejere, også under Frederik den 3. som vel var den reelt første enevældige konge, og så vidt jeg husker den første i "arverækken" men korreks mig gerne, har aldrig studeret historie ved nogen højere læreanstalt end gym. Anyway Jus Primae Noctis tror jeg ikke blev afskaffet før den første kongelov, hvor adelen generelt blev nakket for privilegier (samme lov der stavnsbandt kongen til den lutherske lære). Og så gik det ellers muntert for sig da den anden enevældige konge tog sig en 16 årig elskerinde, og den 3 enevældige konge lod sig vie til begge hænder, samme konge som forpestede nationen med pietismen, så de lagde skarpt ud.

Anyway, et sidespor afledt af at jeg var lige lovlig hurtig på aftrækkeren, men gør mig skyldig i ikke at skelne mellem enevældige og feudale konger, de var stort set alle nogle ganske almindelige mennesker med dyder og brister, så adskiller sig jo ikke frygteligt fra nutidens politikere.

Til toppen 
#75476 - 20/11/2006 23:14 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
Nikolaj
Bruger

Hej Lindgren

Det er rigtigt nok, at jus primae noctis først forsvandt op i 1700-tallet, men den var under alle omstændigheder et levn fra feudalsystemet og ikke noget, de enevældige konger fik indført, derimod fik de det afskaffet. I øvrigt tror jeg, at enevælden med tiden blev et klart fremskridt for alle andre end lige adelen, altså både for kongen, borgerskabet og bønderne. Afskaffelsen af jus primae noctis er ét eksempel; stavnsbåndets ophævelse er et andet. Hellere én despot 100 mile væk, end 100 despoter en mil væk.
Citat:
Anyway, et sidespor afledt af at jeg var lige lovlig hurtig på aftrækkeren, men gør mig skyldig i ikke at skelne mellem enevældige og feudale konger, de var stort set alle nogle ganske almindelige mennesker med dyder og brister, så adskiller sig jo ikke frygteligt fra nutidens politikere.

Enevoldskonger adskiller sig dog fra politikere og feudale konger (og (andre) tyranner) på et par ganske vigtige punkter: De har ikke selv gjort noget for at opnå magten, og de skal heller ikke gøre noget for at beholde den. Ideelt set mener jeg faktisk (måske overraskende), at det er enevældens største fordel som styreform. Men i praksis kan det også være en dårlig ting, hvis man får en uegnet konge, som f.eks. Christian VII. I det hele taget ønsker jeg mig ikke enevælden tilbage.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#75477 - 21/11/2006 12:59 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

"Demokrati kan bedst beskrives som institutionaliseringen af frihed, forstået således at demokrati ikke blot er Lincolns "of the people, by the people, for the people" men også den praksis og de procedurer som gennem tid er blevet justeret og forædlet."

Ikke nødvendigvis.
Havde Sydafrika været styret af et sort flertal som havde undertrykt et hvidt mindretal havde det STADIG været et demokrati - vel at mærke hvis den undertrykkelse havde været det sorte flertals ønske.
Jeg kan godt forstå hvor du vil hen - men du har bare ikke ret. Demokrati er folkestyre - punktum. Rettigheder, pligter, osv, er i et demokrati noget man har fordi flertallet ønsker det således. Og at indskrænke flertallets handlingsmuligheder er udemokratisk.

"Derfor er det muligt at identificerer et demokrati, udfra eksistensen af en grundlov eller forfatning, klart definerede menneskerettigheder (herunder mindretalsbeskyttelse) og slutteligt lighed for loven."

Dvs. har et land ikke en forfatning er det ikke et demokrati?
Dvs. Storbritannien, som ikke har en forfatning, er ikke et demokrati?
I øvrigt synes jeg jeg savner argumenter for at mindretalsbeskyttelse og menneskerettigheder er en nødvendig del af et folkestyre?

"Mere pædagoisk, er demokrati følgende:
Folket er suverænt
Magtudøvelse baseret på accept fra folkets side
Majoriteten bestemmer"

Enig. Dette er demokrati

"Minoriteten beskyttes
Garanterede basale menneskerettigheder
Frie og retfærdige valg
Lighed for loven
Social, økonomisk og politisk pluralisme
Værdierne tolerance, pragmatisme, cooperation og kompromi.
Ytrings- og forsamlingsfrihed"

Dette har til gengæld IKKE nødvendigvis noget med demokrati at gøre - bortset fra det med de frie valg (som er forudsætningen for et troværdigt demokrati).
De andre er ikke nødvendige dele af et demokrati - idet flertallet godt kan beslutte i modstrid med disse.

"Og slutteligt, demokratiets og parlamentarismens nerve, en oplyst befolkning. Altså lige adgang til viden."

Det er IGEN ikke en forudsætning. Man kan godt give folk magten til at stemme uden at give dem uddannelse til at vide hvad det er de egentlig laver.

"Demokrati er hele pakken, og hvis man kun vil betragte demokrati udfra en gold sproglig definition, anerkender man ikke demokratiets historiske udvikling."

Nej - demokrati er FOLKESTYRE - dvs. flertallets herredømme over mindretallet, som lever på flertallets nåde (bogstaveligt talt.)

"At min personlige frihed dermed er underlagt en potentiel gal mands vilje og lyster."

I et demokrati er din personlige frihed underlagt en uuddannet og egoistisk pøbel. Hvor meget bedre er dét?

"Den kære enevælde i England syntes eksempelvis at det var en god ide at når et bondepar blev gift, havde den lokale adelsmand retten til første tur i kanen med bruden."

Der er flere fejl her:
1: England har, så vidt jeg ved, aldrig været et enevældigt monarki vores brug af ordet. Hvis jeg tager fejl, så korriger mig gerne.
2: Prima nocte-retten er ikke udelukkende noget forbeholdt England og enevældige monarkier.
Dette har også fandtes i Danmark - også efter afskaffelsen af enevælden i 1849.

"Historien har ikke særligt mange positive enevældehistorier."

Positive på hvilken måde?
Og ihukom i øvrigt at jeg tidligere HAR sagt at jeg ikke i praksis går ind for enevælden - men i TEORIEN gør.
Denne teori er baseret på et enevoldssamfund som aldrig har og aldrig VIL kunne eksistere på denne side af genskabelsen af Himmel og Jord: Nemlig det oplyste enevælde, hvor Kongen ikke lider under de fejl og mangler som de historiske enevoldskonger har gjort.

-Grundtvig

Til toppen 
#75478 - 21/11/2006 13:05 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Synes du at monarkiet har en FREMTRÆDENDE rolle i dag?

-Grundtvig

Til toppen 
#75479 - 21/11/2006 18:17 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: JesusFreakDK]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Citat:
Nej - demokrati er FOLKESTYRE - dvs. flertallets herredømme over mindretallet, som lever på flertallets nåde (bogstaveligt talt.)

Og således erkender jeg, at min og de fleste andres definition af demokrati, som noget der er under konstant udvikling af de mennesker som deltager deri, og den historie som ligger bag, ikke kan forenes med din, og undskyld mig, snævre sproglige definition, således vil du fastholde den oprindelige definition af "demos" og "kratos" uden at accepterer den ændring af begrebers betydning som historien ofte har.

Citat:
I et demokrati er din personlige frihed underlagt en uuddannet og egoistisk pøbel. Hvor meget bedre er dét?

Svært at svare på, da vores præmisse ikke er identisk, således har du allerede afskrevet folket som værende i stand til at træffe rigtige beslutninger, og har man den holdning, så forstår jeg godt man ikke går ind for demokrati. De uvidende masser bør styres af de inviede, vidende, eliten, teknokratiet.

Citat:
1: England har, så vidt jeg ved, aldrig været et enevældigt monarki vores brug af ordet. Hvis jeg tager fejl, så korriger mig gerne.

Ingen grund der til, Nikolaj har korrigeret mig andensteds i debatten, som jeg skrev der, var jeg for hurtig på aftrækkeren.

Citat:
Prima nocte-retten er ikke udelukkende noget forbeholdt England og enevældige monarkier.

Det hævdede jeg så heller ikke.

Citat:
Dette har også fandtes i Danmark - også efter afskaffelsen af enevælden i 1849.

Der mener jeg så du tager fejl, men igen er ikke sikker, for mener at Prima Nocte-retten bortfaldt med den første kongelov?

Citat:
Denne teori er baseret på et enevoldssamfund som aldrig har og aldrig VIL kunne eksistere på denne side af genskabelsen af Himmel og Jord: Nemlig det oplyste enevælde, hvor Kongen ikke lider under de fejl og mangler som de historiske enevoldskonger har gjort.

Og med dette udsagn anser jeg debatten for afsluttet, for hvis man udelukkende vil diskuterer demokratiet udfra hvordan verden så ud uden synd, er det for mig at se en formålsløs debat, jvf. den kære Jürgen Habermass' debatregler, hvor debattører skal være enige om agendaen, og det har vi faktisk ikke været, da jeg har forholdt mig til denne verden og du til den kommende.

Til toppen 
#75480 - 22/11/2006 08:47 Re: Kongen skal være medlem af en bestemt kirke!!! [Re: Grev Lindgren]
JesusFreakDK
Bruger

Ja, jeg tror heller ikke vi kan komme meget længere

Dog mener jeg heller ikke at demokrati er nogen ideel styreform i den nuværende verden.

Må indrømme at jeg egentlig beundrer den fascistiske tanke en smule
(OG LÆG MÆRKE TIL AT FASCISME OG NAZISME IKKE ER DET SAMME!!! Der er himmel og jord til forskel!!)
- først og fremmest den organiske samfundsopfattelse som er en del af dens grundlag - indsigten i at samfundet er eet hele, uanset om man er "arbejdere" eller "kapitalister" er alle lag i samfundet afhængigt af alle andre.
Det eneste jeg har imod den fascistiske tanke (som desværre er en af dens grundsten) er den aggressive nationalisme.

-Grundtvig

Til toppen 
#75481 - 04/12/2006 13:29 Syntes selv de skal vælge [Re: mwh]
Heidivip1984
Bruger

Reg.: 03/12/2006
jeg kan godt se át flertalet Danmark er protestander, men syntes at også de kongelig har lov til selv at vælge.
Det er da lidt skørt at bruge tid på det, hvis man egentlig ikke er af den overbevisning.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær