Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#75396 - 17/11/2006 04:06 Prædiken er politik?
Anonym
Anonym

"En politisk prædiken er en dårlig prædiken, men en god prædiken er altid politisk."

Sådan sagde den tidligere biskop i København. Men er det rigtigt?

Jeg mener det er helt forkert, at en god prædiken altid er politisk, hvis man med "politik" mener spørgsmålet om, hvordan staten (og kommuner osv.) styres.

En god prædiken omhandler meget ofte noget om etik og moral. Og etik og moral (eller mangel på samme) er ledestjerne i politik, som i alle andre ting i denne verden.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#75397 - 17/11/2006 09:59 Re: Prædiken er politik? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jalokin - - jeg mener nok, at biskoppen kan have ret i sit udsagn - dog naturligvis ikke, hvis vi med politik tænker på styreform, endsige partipolitik.

Politik handler overordnet om målsætningen i samfundsspørgsmål: Hvor skal vi hen, og hvordan kommer vi der?

Så en god prædiken kan næppe undgå at forkynde kristen etik: Læren om, hvordan vi skal forholde os til vore medmennesker. ... Jesus har undervist i hvordan! - og det må nok siges at være politisk i og med at det må have indflydelse på lovgivningen: Vil man prisgive, evt. udrykke, dem der ikke kan klare sig selv?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75398 - 17/11/2006 12:11 Re: Prædiken er politik? [Re: kristina]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Kristina

Citat:
".
Politik handler overordnet om målsætningen i samfundsspørgsmål: Hvor skal vi hen, og hvordan kommer vi der?

Citat slut.

Svar:
Jeg er ikke helt sikker på, at der er sammenhæng i spørgsmålet om kirken/forkyndelsen om Kristus og så politik.

Den politiske filosofi er en traditionel betegnelse for normative og erkendelsesmæssige problemer om både samfund og stat.
Et væsentligt kendetegn på en stat er, at den har monopol på udøvelse af fysisk tvang. Ligesom staten under dække af lovgivning indgået af partier bestemmer menneskers liv i vid udstrækning og ofte gennem love måske underkender kristnes etiske opfattelse.

"Giv Kejseren hvad Kejserens er og Guds hvad Guds er" er måske mere dækkende for den rette forskel mellem den sekulære etik og den kristne etik.

Så dine kommentarer her:

Citat:
Så en god prædiken kan næppe undgå at forkynde kristen etik: Læren om, hvordan vi skal forholde os til vore medmennesker. ... Jesus har undervist i hvordan! - og det må nok siges at være politisk i og med at det må have indflydelse på lovgivningen: Vil man prisgive, evt. udrykke, dem der ikke kan klare sig selv?

Citat slut.

Svar:
Tror du virkelig selv på, at Jesu formanende ord har nogen- somhelst indflydelse på lovgivningen i vore dage ?
Eller på mange menneskers stillingtagen til den politiske realitet i forhold til den kristne fordring ?

Jeg mener ikke det fremgår af den gældende dagsorden, selv om vi engang imellem kan glæde os over nogle f.eks. i Etisk Råd, som har nogle sunde principper, uden at de dog af den grund kan betegnes som kristne.

I øvrigt mener jeg, at det værste man kan opleve i en gudstjeneste er, at en præst tydeligt sender politiske signaler om hvad han eller hun har præference for i politisk henseende !
Den politiserende prædiken om Apostlenes lære !

mvh
carl

Til toppen 
#75399 - 17/11/2006 20:54 Re: Prædiken er politik? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - så vidt jeg kan se er vi nok ikke så uenige. Jeg er helt enig med dig i, at en præst naturligvis ikke må give udtryk for sit personlige politiske ståsted. Præsten er præst for alle der kommer og lytter til hans udlægning af Guds Ord, og kristne kirkegængere dækker vist hele det politiske spektrum ..

Men - bare som et eksempel: hvis en præst i en prædiken nævner Guds kærlighed til mennesker lige fra moders liv - - så er det sådan set allerede politisk, én og anden kunne måske komme til at tænke på vores abortlovgivning ..

Og hvis han prædiker om næstekærlighed og siger noget om, at det er i bedre overensstemmelse med Jesu lære at være hinandens lykkes smed end hver især vor egen lykkes smed ... så er det faktisk også politisk .. !

Citat:
Tror du virkelig selv på, at Jesu formanende ord har nogen- somhelst indflydelse på lovgivningen i vore dage ?
Eller på mange menneskers stillingtagen til den politiske realitet i forhold til den kristne fordring ?

Det håber jeg da!
Mener du ikke, at vores kristne tro påvirker hele vores liv og færden, alt hvad tror og tænker - altså også i vores stillingtagen i samfundsspørgsmål?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75400 - 17/11/2006 21:30 Re: Prædiken er politik? [Re: kristina]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Hej kristina,
Citat:
Og hvis han prædiker om næstekærlighed og siger noget om, at det er i bedre overensstemmelse med Jesu lære at være hinandens lykkes smed end hver især vor egen lykkes smed ... så er det faktisk også politisk .. !

Nej, det er ikke politik, men etik.

Jeg tror ikke, der er noget parti, der har det synspunkt, at vi er "vor egen lykkes smed", i forstanden at vi kun og først og fremmest skal tænke på os selv. Der er partier, som mener, at mennesket grundlæggende skal tage ansvar for eget liv, og ikke klynge sig til en formynder-stat, men det er vel ikke u-næstekærligt?

Er næstekærlighed lig med en stor offentlig sektor?

Er gavmildhed lig med en høj skatteprocent?

Er omsorg lig med overførselsindkomst?

Jeg ved godt, at det har du ikke sagt, men nogle kunne måske få tanken, og jeg synes da også jeg møder den igen og igen på venstrefløjen. (I grunden sjovt, at en hjemmeboende SU-modtager og gymnasiast uden erhvervsarbejde kan blive kaldt egoistisk, for at mene, at hans egen SU skal sættes ned, for at lette skatten...)

Rent etisk mener jeg, at der er problemer forbundet med at opkræve skat af. En ren markedsøkonomi vil imidlertid være ubarmhjertig over for den laveste del af samfundet.

Ønskescenariet (hvor umuligt det end er) er, at folk af sig selv er gavmilde, kærlige og har respekt for hinandens værd og frihed. Så kan det egentlig være næsten ligemeget, hvem der sidder på Christiansborg. Denne slags "politik" er det, at præsten godt må prædike.

Det er i hvert fald min holdning. Men jeg er blevet kaldet rabiat liberalist én gang i dag

Mvh. Steffen

Til toppen 
#75401 - 17/11/2006 22:24 Re: Prædiken er politik? [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steffen - - jeg tror vi så ikke ser helt ens på, hvad der er politisk.
Politik har vel under alle omstændigheder noget med fordeling af goder og byrder at gøre.
Citat:
Ønskescenariet (hvor umuligt det end er) er, at folk af sig selv er gavmilde, kærlige og har respekt for hinandens værd og frihed. Så kan det egentlig være næsten ligemeget, hvem der sidder på Christiansborg. Denne slags "politik" er det, at præsten godt må prædike.

Lige præcis, det kan vi ikke blive uenige om. Det er bare mig der i mine tanker sidder og fjerner dine gåseøjne!

Hvorfor er dit (og også mit!) ønskescenarie forresten umuligt? Er det ikke "bare" et spørgsmål om, at alle præster og prædikanter prædiker Guds ord til tro, så rigtig mange hører det og "af sig selv" (læs: ved Guds indgriben) omvender sig fra egenkærlighed til næstekærlighed?

(Nu fik jeg så også sat gåseøjne!
Hele to sæt!)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75402 - 18/11/2006 12:34 Re: Prædiken er politik? [Re: kristina]
carl
Bruger

Kære Kristina

Citat:
Citat slut.

og så skriver du:

Citat:
Det håber jeg da!
Mener du ikke, at vores kristne tro påvirker hele vores liv og færden, alt hvad tror og tænker - altså også i vores stillingtagen i samfundsspørgsmål?
Citat slut.

Kommentar:
Jo, vores kristne tro påvirker vores liv, men jeg tvivler meget på( og har svært ved at se det) at vi som tror påvirker samfundet i den grad, som de troende på særlige tider op gennem tidsaldrene har formået.
F.eks. IM og LM sidst i 1880 èrne, hvor hele samfund blev påvirket af de troendes adfærd.

Det ses dog nu igen globalt, hvor der i Syd og Mellemamerika, USA, Kina, og lande i Stillehavet og mange steder i Afrika tydeligt sker en påvirkning af hele bysamfund på grund af evangeliets forvandlende kraft.

Men Europa er endt med at være et gudløst område, hvor den sekulære lovgivning fravælger mange af de kristne værdier i en glidebane, som ingen kan se enden på. !

Alligevel tror jeg, at Europa vil opleve en forandring og at DK kan være et foregangs eksempel, såfremt alle de troende kristne uanset tilhørsforhold til et bestemt kirkesamfund gennem omvendelse og bøn gennem en fornyelse kan forvandle landet og landenes situation !
Romerbrevet kap. 12. 2.

mvh
carl

Til toppen 
#75403 - 18/11/2006 13:41 Re: Prædiken er politik? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - - jeg tror, at vi næsten er enige, men dog ikke helt!
Citat:
Jo, vores kristne tro påvirker vores liv, men jeg tvivler meget på( og har svært ved at se det) at vi som tror påvirker samfundet i den grad, som de troende på særlige tider op gennem tidsaldrene har formået.
F.eks. IM og LM sidst i 1880 èrne, hvor hele samfund blev påvirket af de troendes adfærd.

Jeg tror faktisk ikke at vækkelserne i firserne skyldtes de troendes adfærd, men Guds suveræne indgriben.
Citat:
Men Europa er endt med at være et gudløst område, hvor den sekulære lovgivning fravælger mange af de kristne værdier i en glidebane, som ingen kan se enden på !

Ja, delvist afkristnet område.:(

Måske er Islam Guds beskærersaks, som han bruger til at rense nogle sine vinstokke .. for at de må bære mere frugt. Jeg tænker tit med taknemmelighed på den kendsgerning, at Gud endnu ikke har flyttet lysestagen bort fra vores forkælede land ...

Lovgivningen - hmmm - nu er vores lovgivere jo folketingets medlemmer, som vi vælgere selv har valgt, såeh ...
Citat:
Alligevel tror jeg, at Europa vil opleve en forandring og at DK kan være et foregangs eksempel, såfremt alle de troende kristne uanset tilhørsforhold til et bestemt kirkesamfund gennem omvendelse og bøn gennem en fornyelse kan forvandle landet og landenes situation !

Jeg tror du læser Rom. 12,2 lidt anderledes end jeg gør! Der står jo ikke, at vi troende [.............] kan forvandle landet, men at vi skal lade os forvandle!

Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.

Med andre ord, jeg tror at vækkelse sker når Gud vil det, og at det ikke afhænger af, om vi fornyr os selv, eller hvordan vi indretter os, hvad vi udtænker, eller hvilke beslutninger, vi træffer, men alene af Guds egen indgriben!

Men vi er enige om, at vi skal bede om Guds indgriben!
Og vi skal først og fremmest skal blive i Kristus, og det gør vi ved stadig at at modtage Ordet og nadveren - Hans hellige legeme og blod.

Jesus siger (Joh 15,4-5): Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75404 - 18/11/2006 17:10 Re: Prædiken er politik? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Citat:Jeg skrev i mit indlæg bl.a

Citat:
Citat slut.

hvortil du svarer:

Citat:
Jeg tror du læser Rom. 12,2 lidt anderledes end jeg gør! Der står jo ikke, at vi troende [.............] kan forvandle landet, men at vi skal lade os forvandle!

Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.

Med andre ord, jeg tror at vækkelse sker når Gud vil det, og at det ikke afhænger af, om vi fornyr os selv, eller hvordan vi indretter os, hvad vi udtænker, eller hvilke beslutninger, vi træffer, men alene af Guds egen indgriben!

Citat slut.

Kommentar:
Kære Kristina, der står netop LAD JER FORVANDLE, det er en fornyelse, som en kristen kan tage imod eller afvise, så derfor da vi er dem Paulus ord til Romermenigheden bl.a også lyder til, så er det et handlings og paradigmeskift, som er noget vi skal modtage ved Helligånden.

Gud forandrer sig ikke, og jeg tror på at Gud altid ønsker at påvirke os ved Helligånden, så hvis vi oprigtigt længes efter fornyelse og opleve Guds nærvær, så må vi lade os forvandle.

Guds ord er nu forkyndt i DK i årevis og antallet af kirkegængere er dalet betragteligt og det sekulære livssyn er mere fremherskende end nogensinde ! Og intet tyder på, at Guds Ånd kan komme til for at skabe forandring ellers ville det vel være sket forlængst eller .......

Mener du seriøst, at Gud blot ser til uden at længes efter, at hans børn, de troende hellige, vågner af deres åndelige dovenskab og søger hans åsyn påny for at blive forfriskede til ånd, sjæl og legeme ?

Og dermed gøre en forskel i det danske samfund gennem en fornyelse, som måske er det, som skal vende danskernes hjerter fra det materielle og til Kristus, som svaret på alt.

mvh
carl

Til toppen 
#75405 - 18/11/2006 18:45 Re: forandring - fornyelse - forvandling ? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - - jeg synes det kniber lidt med din tillid til Gud! - nej, undskyld, det mener jeg selvfølgelig ikke, men jeg kan ikke forstå, at du kan skrive følgende:
Citat:
Guds ord er nu forkyndt i DK i årevis og antallet af kirkegængere er dalet betragteligt og det sekulære livssyn er mere fremherskende end nogensinde ! Og intet tyder på, at Guds Ånd kan komme til for at skabe forandring ellers ville det vel være sket forlængst eller ....... .......

Kan Guds Ånd ikke komme til???
Joda!
Gud er ikke er afhængig af af os, og venter ikke på, at vi skal begynde at forkynde hans ord på en ny og anderledes måde, det er jeg sikker på!

Det er tværtimod os, der er afhængige af Gud!
Og Jesus har lovet, at bliver vi i Ham, skal vi bære megen frugt.

Hvorfor antallet af kirkegængere er dalet, og det sekulære livssyn er fremherskende, kan jeg ikke vide, men jeg har en mistanke om, at det skyldes den udbredte dyrkelse af pengeguden. Jesus siger, at vi ikke kan tjene både Gud og Mammon.

Du har ret i, at afkristningen er udbredt, og det sørger jeg også over, af hele mit hjerte, og beder hver dag Gud gribe ind.

Der står i Sl. 107,35:
Han kan gøre ørken til oase,
den tørre jord til kildevæld

- og det tror jeg han kan!
Citat:
der står netop LAD JER FORVANDLE, det er en fornyelse, som en kristen kan tage imod eller afvise, så derfor da vi er dem Paulus ord til Romermenigheden bl.a også lyder til, så er det et handlings og paradigmeskift, som er noget vi skal modtage ved Helligånden.

Ja, vi skal lade os forvandle, det skrev jeg jo også!!!
Og det sker!
Hver eneste dag, for mig, og vel også for dig?
Men der står ikke noget om, at vi skal i gang med at udtænke en ny handlingsplan eller tilvejebringe et paradigmeskift!
Citat:
Mener du seriøst, at Gud blot ser til uden at længes efter, at hans børn, de troende hellige, vågner af deres åndelige dovenskab og søger hans åsyn påny for at blive forfriskede til ånd, sjæl og legeme ?

Er vi åndelig dovne? Er du? Er jeg? De troende hellige?

Det er jo ikke os, men Gud selv, der griber ind og ved et under skaber troen i menneskehjerter efter sin vilje. Og jeg tror altså ikke, han venter på, at vi skal forny hans hellige ord!

Men vi skal bede om, at Gud vejleder os ved Helligånden, og det gør han!
Lad os bede Sl 139, hvor der står:

Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte,
prøv mig, og kend mine tanker,
se efter, om jeg følger afgudsvej!
Led mig ad evigheds vej!

Guds vejledning til, hvordan vi skal handle, har vi jo allerede fået, den ligger ikke til afhentning oppe i himlen! Vi har i Bibelen fået alt hvad vi behøver til vor frelse, til opmuntring, trøst og advarsel - og vi kender missionsbefalingen: Vi skal døbe, og vi skal lære .. dvs. forkynde Ordet. Som det sker i vore kirker, hvor der er søndagsåbent, og alle er velkomne!

Hebræerbrevet 55: Jesus Kristus er den samme i går og i dag og til evig tid. Lad jer ikke føre på afveje af alle mulige fremmede lærdomme; for det er godt, at hjertet styrkes af nåden og ikke af en bestemt slags mad, som aldrig har gavnet dem, der lagde vægt på det.

Troen skænkes som gave, når tiden er inde, når Gud vil det!
Og det er et under, hver gang det sker!

Esajas 55,8-9: For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer.

Jeg ved ikke, om det med disse bibelcitater er lykkedes mig at forklare, hvad der er, jeg vistnok ser lidt anderledes på end du gør?
Ellers skriv endelig igen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#75406 - 18/11/2006 22:12 Re: forandring - fornyelse - forvandling ? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Jeg skrev:

Citat:
Guds ord er nu forkyndt i DK i årevis og antallet af kirkegængere er dalet betragteligt og det sekulære livssyn er mere fremherskende end nogensinde ! Og intet tyder på, at Guds Ånd kan komme til for at skabe forandring ellers ville det vel være sket forlængst eller ....... .......
Citat slut.

og du svarer så bl.a:

Citat:
Kan Guds Ånd ikke komme til???
Joda!
Gud er ikke er afhængig af af os, og venter ikke på, at vi skal begynde at forkynde hans ord på en ny og anderledes måde, det er jeg sikker på!
Citat slut.

Kommentar:
Jeg skriver jo ikke om, at vi i os selv skal gøre en masse ting eller forkynde Guds ord på en ny måde.
Jeg skriver om en indre fornyelse, således som Paulus også skriver i Romerbrevet 12:2.
Og at den indre fornyelse ved Helligånden vil medføre en forvandling i vor efterfølgelse af Kristus !

Og Paulus formaner i Efeserbrevet kap.6 vers 10-17 om at tage Guds fulde rustning på og alle vers omhandler at handle i tro på Guds ord.

Filosoffen Søren A. Kirkegaard siger det lige så tydeligt i Dagbogen 1848, nemlig at:
" Kristendommen er ingen lære. Kristendommen er et budskab om eksistens"
og han fortsætter længere henne:
"Nej, Kristus indsatte ikke foredragsholdere, han ønskede efterfølgere. Hvis kristendommen ikke omsættes i fremstilleren, så er det ikke kristendommen, han fremsætter. For kristendommen er et budskab om eksistens og kan derfor kun forkyndes ved at blive levet"

Det har ganske afgjort ikke undgået din opmærksomhed, at der i disse tider foregår en debat/dialog om kirkens liv og forkyndelse, herunder om den måde som man er kirke/menighed på, egentlig er i fuld overenstemmelse med Apostlenes lære, således som den er beskrevet i Ap.G og som Paulus har åbenbaret i sine skrifter til de forskellige menigheder.

Hvis Martin Luther ikke havde reageret på datidens religiøse gøgl og åbent havde forkyndt sandheden, således som også S.A. Kirkegaard beskriver kristendommen, så var der ikke sket en forvandling i Europa.

Men Luther kendte skriften og garanteret også Efeserbrevet kap. 6.10-17 og Romerbrevet 12.2 og handlede aktivt herpå, fordi Luther havde tillid til at Gud ville bruge ham.

Og det gjorde Gud i overenstemmelse med sit ord.

mvh
carl

Til toppen 
#75407 - 18/11/2006 23:14 Re: forandring - fornyelse - forvandling ? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl

Jeg kan sige både ja og amen til alt, hvad du skriver!
Og til Kierkegaard-citatet, tak for det!

Og hvor er så forskellen mellem os?

Måske her:
Citat:
Det har ganske afgjort ikke undgået din opmærksomhed, at der i disse tider foregår en debat/dialog om kirkens liv og forkyndelse, herunder om den måde som man er kirke/menighed på, egentlig er i fuld overenstemmelse med Apostlenes lære, således som den er beskrevet i Ap.G og som Paulus har åbenbaret i sine skrifter til de forskellige menigheder.

Det har jeg godt set, jo!
Og jeg kan ikke se andet, end at der nogle steder forkyndes sandt og rigtigt, i overensstemmelse med Guds ord, og andre steder ikke, men jeg kan ærlig talt ikke finde nogen god grund til bruge tid og kræfter på at ændre på den kirkeordning, vi har.

Du skriver, at "den indre fornyelse ved Helligånden vil medføre en forvandling i vor efterfølgelse af Kristus!" - og dertil svare jeg ja! nemlig! - og det er lige det, der rent faktisk sker! Herrens mølle maler nok langsomt, til tider, men den maler!

Og hvis vi synes, den slet ikke maler, eller drejer den forkerte vej rundt, er der ikke andet vi kan gøre end at blive ved med at forkynde, holde os til Jesus og folde vores hænder!

Det. vi under alle omstændigheder skal, mener jeg, er stadig at lytte til Guds ord, at modtage sakramenterne og den sunde, sande lære, og at modsige vranglæren, hvor vi møder den.

Her mener jeg, at vi helt enkelt skal finde sammen med trosfæller i en kirke, hvor r Ordet forkyndes rent og purt, som det jo hedder, og sakramenterne forvaltes ret.

Danmark er ikke så stort et land, at det skulle være vanskeligt at finde en sådan kirke/menighed, hvor vi, som der står i Hebræerbrevet, kan give agt på hinanden, så vi tilskynder til kærlighed og gode gerninger, og lad os ikke svigte vor egen forsamling, som nogle har for skik ..

Jeg er meget glad for Efeserbrevet, kap 6, som du også henviser til. Der står stærke, dybe, opmuntrende ord, som er værd at grunde over, og som jeg ikke kan lade være med at citere her:

Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb.
Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet.
Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I kan stå imod på den onde dag, overvinde alt og bestå.
Så stå da fast, spænd sandhed som bælte om lænden, og ifør jer retfærdighed som brynje, og tag som sko på fødderne villighed til at gå med fredens evangelium. Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den ondes brændende pile.
Grib frelsens hjelm og Åndens sværd, som er Guds ord.

Jo, det er en stor velsignelse kvit og frit at have modtaget både rustning, brynje, hjelm og skjold!
Og ikke mindst: den os tilregnede retfærdighed!

Uden den går det slet ikke!

Og så er det sengetid her!
God weekend!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær