1 registrerede (1 usynlig) og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#75389 - 16/11/2006 21:13
Re: De Ti Bud
[Re: Reuss]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
|
Hej Reuss, Måske du kan bruge svaret " Hvor mange bud er der?" fra svarpanelet til noget. Med venlig hilsen Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#75390 - 16/11/2006 22:04
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
De ti bud (ord) var den gamle pagt.
"Så blev han der hos Herren i fyrre dage og fyrre nætter uden at spise eller drikke noget, og han skrev pagtens ord, de ti bud, på tavlerne." 2 Mos 34,28
"Han kundgjorde jer sin pagt, som han befalede jer at følge, de ti bud, og dem skrev han ned på to stentavler." 5 Mos 4,13
De 10 Bud er ikke for den kristne, de kan dog bruges til at nå til syndserkendelse. Som et eksempel på at de 10 bud ikke er for kristne er buddet om sabbatten, som var pagtens tegn, forbeholdt kun for Israelitterne.
"Det var ikke med vore fædre, Herren sluttede denne pagt, men med alle os, som er i live og til stede her i dag. " 5 Mos 5,3
Kristne lever under en ny pagt som begyndte ved Jesu død.
"Og han sagde til dem: »Dette er mit blod, pagtens blod, som udgydes for mange." Mark 14,24
Kristne har en ny lov "Bær hinandens byrder, således opfylder I Kristi lov" Gal 6,2
Kristne er blevet genfødt, det vil sige at deres ånd er bragt til live igen.
"Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige." Joh 3,3
Kristne lever i ånden i stedet for at være under loven.
"Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets lyst. " Gal 5,16
PS En god idé vil være at læse om Jesu evangelium i Romerbrevet og derefter læse Galaterbrevet og Hebræerbrevet.
Kh
|
|
Til toppen
|
|
|
#75391 - 16/11/2006 23:47
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Reuss
Et muligt indspil ville også være at læse de tidligere debatter om de ti bud. Nogle af dem har været omfattende.
Men ja, jeg mener de ti bud udelukkende tilhører den gamle pagt, selvom nogle af de bagvedliggende moralske anliggender er relevante også i vores sammenhæng. Men for at bestemme disse anliggender kan vi i princippet nøjes med det Nye Testamente.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75392 - 17/11/2006 02:04
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Reuss Citat: De Ti Bud - Hvordan skal vi foreholde os til dem idag Jeg ser på dem som en slags etisk og moralske retningslinjer. Er det en forkert tanke. Er det love som vi skal overholde idag.
De Ti Bud, som vi kender dem, er gode retningslinier for Mennesket. Vel er Budene givet til Jøderne, men de udtrykker noget, som er af universel karakter og derfor finder de anerkendelse ud over det meste af verden, både blandt religiøse og ikke religiøse. Man skeler til dem, når man indretter verslige love, eller de anerkendes på linie med andre religiøse systemer. Budene kanaliserer ved sin Visdom, eller indsigt i Menneskets natur, som f.eks. også Middelvejen gør det, med en systematisk tilgangsvinkel til at forstå menneskets mentale processer. Det kan du se mere om i et andet indlæg om De 10 Bud og Middelvejen, hvor jeg sammenstiller de to systemer, med en nyere og spændende teori om Mange Intelligenser i form af et skema. Hvert bud fokucerer på en specifik intelligens, eller mental kerneproces.
Hvis ikke du helt er med, så gå til et skolebarn og spørg... de kender til MI(Mange Inteligenser) i en eller anden afskygning. I løbet af de senere år, har denne nye måde at se på læring, fået voksende indflydelse på pædagogikken i landets skoler. Man taler om f.eks. Musikalsk Intelligens, at være god til ord, tal, eller at forstå andres følelser. Alt sammen noget, som hører til et helhedsorienteret Menneskesyn.
Alle er særligt gode til noget, men ikke alle er lige gode til alt. Det er netop i den forbindelse Budene aktualiseres, som den kærlige Faders gode råd til sine Børn. Når man er særlig god til noget, er der også øget grund til at være særlig agtpågivende på bestemte punkter i sit liv. Det betyder, at Budene kan og vil blive opfattet forskelligt af hvert enkelt menneske. Man vil formentlig opleve, at nogle bud giver mere mening end andre. Det kan tale for, at den enkelte selv lærer Budene at kende, men finder sine egene tolkninger ved at undre sig over dem. Bryder man nemlig på sin egen måde et bud, medvirker det til at hæmme og give forstyrrelse i udviklingen af særlige mentale kerneprocesser.
Budene skal medvirke til at frigøre Menneskets iboende potentialer. Det handler om, at Budene rydder hindringerne bort for, at Mennesket kan vokse og udvikle sig sundt og godt. Hvis du handler ret, kan du løfte hovedet. Altså, at undgå tilstande i de mentale processer som er i vejen for en fortsat opløftelse af bevidsthedsniveauet, fra det kødelige menneske til det åndelige Menneske..
Der er grund til at holde Budene, i den udstrækning du forstår dem og de for dig repræsenterer det gode. Jeg håber du i min lille sammenstilling, kan finde dig dine egne grunde.
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#75393 - 17/11/2006 19:36
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2006
|
Jeg vil klart anbefale ikke at holde fast i de ti bud, fordi de er en del af den gamle pagt, der er knyttet forbandelse og velsignelse til den gamle pagt, forbandelse hvis du ikke overholder den og velsignelse hvis du gør. Nu er det bare sådan at ingen andre end Jesus har kunnet overholde hele loven.
"For alle de, som har lovgerninger, er under forbandelse, for der står skrevet: »Forbandet være enhver, som ikke bliver ved alt det, som står skrevet i lovbogen, og følger det.«" Gal 3,10
Den nye pagt er langt bedre og der er kun knyttet velsignelse til den.
"Men nu har Kristus fået en langt højere tjeneste, idet han er formidler af en bedre pagt, der er lovfæstet ved bedre løfter." Hebr 8,6
Ved at fokusere på den gamle pagt kan du få lagt et slør hen over dit hjerte.
"Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op" 2 Kor 3 15.
Det er langt bedre at fokuserer på den nye pagt Jesus Kristus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#75394 - 19/11/2006 03:47
[Re: mwh]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære mwh Du siger: Citat: Jeg vil klart anbefale ikke at holde fast i de ti bud, fordi de er en del af den gamle pagt, der er knyttet forbandelse og velsignelse til den gamle pagt, forbandelse hvis du ikke overholder den og velsignelse hvis du gør.
Når du siger sådan, vil jeg sikre mig, at vi ser på det samme og har øje for de samme forhold.
Som du nok har læst ud af mit indlæg, så mener jeg altså at Budene er gode retningslinier. Det gør jeg fordi de ikke er en planløs samling forbud, men en systematisk gennemgang af mennesket, som et komplekst struktureret mentalt væsen, i forhold til Gud. Jeg har vist, at de ni Bud kan relateres direkte til menneskets mentale kerneprocesser, også kaldet intelligenser. Det er min klare opfattelse, at Budene er lige så aktuelle og virkningsfulde i dag, som i gamle tider, fordi menneskets fundamentale mentale struktur ikke har ændret sig. Det er derfor det stadig giver god mening at grunde over Budene. Citat: Nu er det bare sådan at ingen andre end Jesus har kunnet overholde hele loven.
Er din forestilling om, "at overholde loven", en idé om; fejlfrihed?
Jeg mener ikke der forudsættes fejlfrihed, i GT, i forhold til Budene. Hvad hele Israel pålægges er, at holde sig til Budene og ikke forkaste dem. Der er meget stor forskel på, på den ene side; at holde sig til Budene; og på den anden side; ikke begå fejl. Det sidste er ikke det essentielle, for den gudfrygtige ved at Herren er langmodig, men det første er alt hvad der forudsættes. Nemlig at holde sig til Budene. Gennem samtidig at blive tugtet for sine fejl, læres lydighed. Altså, mennesket kan begå fejl, men når det holder sig til Budene, føres det ind på den Retfærdiges Vej. Velsignelserne er ikke knyttet til fejfrihed, men til at holde sig Budene som retningsliner for Tilværelsen.
I og for sig, kan det også være tilfældet for Jesus, at han har haft alle budene som retningslinie for sit liv og har holdt sig til dem, så han hurtigt har kunnet rette ind, når han har fejlet. Nogle har en idé om, at "det har han ikke", dem om dét, for i forhold til overholdelse af Budene, er der ikke lagt andet hen til mennesket, end at lade sig lede af dem og ikke frasige sig dem.
Velsignelserne og forbandelserne er indikatorer, de er ikke det essentielle ved at holde sig til Budene, det ér, at være for Herrens Åsyn. Som indikatorer, kan de være med til at fortælle os om vore valg og handlinger. Når vi kan linke valg og konsekvenser sammen, er det muligt at korrigere vor adfærd. Uden noget at måle os med, kan vi ikke orientere os godt nok. Gennem at forstå, hvordan Budene kan tolkes ind i hverdagens problemstillinger, bliver de et redskab, en læremester, som gør det, om ikke nemmere så mere indlysende, at træffe de rette valg i tilværelsen.
Er det dette du mener jeg skal kaste vrag på...?
Fred og Alt Godt
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#75395 - 20/11/2006 16:11
[Re: mwh]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej mwh. Jeg mener ikke, at de ti bud kun er en del af den gamle pagt. Jesus nævner jo fx flere af dem til den rige unge mand, og de kan alle genfindes i det Ny Testamente (måske lige med undtagelse af sabbatsbudet). Men igennem hele Ny Testamente er det ikke tilladt at dyrke afguder, slå ihjel, bedrive hor, stjæle, lyve eller begære. Ja, budene mod drab og hor er endda skærpet i retning af, at selv at bære nag, sige skældsord og kaste begærlige blikke er en overtrædelse af disse bud. Men det er sandt, at Jesus tog lovens forbandelse med sig op på korsets træ, for at vi ikke skulle bære den. Men når vi er retfærdiggjort på grundlag af dette, får vi budene tilbage med et nyt lys over: vi skal ikke holde dem for at undgå forbandelse, men fordi én allerede har taget den på sig og givet os sin velsignelse og nåde i stedet. Så er vi købt fri til at leve et nyt liv - og forløst til at elske og respektere Gud og næsten, til livsbevarelse, renhed, respekt for ejendomsret, gavmildhed, sandfærdighed, tilfredshed og taknemlighed - og meget andet godt.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|